کار تحقیقاتی در زمینه ژئوتکستایل

کار تحقیقاتی در زمینه ژئوتکستایل

  • بلي

    رای: 13 61.9%
  • بستگي به علاقه شخصي دارد

    رای: 4 19.0%
  • بستگي به محل تحصيل دارد

    رای: 2 9.5%
  • خير

    رای: 2 9.5%

  • مجموع رای دهندگان
    21

ofogh1364

عضو جدید
سلام من هم ترم 6 تکنو هستم و تمایل به فعالیت در هین زمینه دارم.
 

tirana65

عضو جدید
ژئوتکستایل

ژئوتکستایل

سلام به همه ی مهندسای موفق نساجی
من این ترم درس منسوجات بی بافت دارم و تحقیقم درباره ی ژئوتکستایل هاست اگه امکانش هست کمکم کنید
من به مطالبی درباره ی خط تولید و روش تولید ژئوتکستایل ها نیاز دارم
مرسی از لطفتون
 

*lemon*

کاربر فعال مهندسی نساجی
سلام به همه ی مهندسای موفق نساجی
من این ترم درس منسوجات بی بافت دارم و تحقیقم درباره ی ژئوتکستایل هاست اگه امکانش هست کمکم کنید
من به مطالبی درباره ی خط تولید و روش تولید ژئوتکستایل ها نیاز دارم
مرسی از لطفتون

معمولا روش تولید همه ی منسوجات بی بافت به چند مورد بیشتر منحصر نمیشه که پایه ی همه ی اونها هم معمولا کاردینگ هستش . حالا توی برخی موارد یه نواوری هایی در روش تولیدشون بوجود میارن . چیزی که توی ژئوتکستایلها اهمیت زیادی داره کاربرد گسترده اونهاست . اگه سوالی داشتی من در خدمتم .
 

Setayesh

مدیر تالار کتابخانه الکترونیکی
مدیر تالار
ژئوتکستایل چیست؟

ژئوتکستایل چیست؟

ژئو تكستايل چيست ؟
ژئو تكستايل ها صفحات نفوذ پذيري هستند كه از الياف پلي پروپيلن و يا پلي استر و به دو صورت كلي بافته شده ( تك رشته اي و چند رشته اي ) و بافته نشده ساخته مي شوند . در ژئو تكستايل هاي بافته شده رشته هاي الياف با تكنولوژي بافت منسوجات به شكل هاي مختلف بافته مي شوند در حاليكه در نوع بافته نشده توده اي از الياف با استفاده از حرارت ، چسبهاي شيميائي يا فشار مكانيكي به هم اتصال يافته و بدين ترتيب انواع مختلف ژئو تكستايل ها توليد مي گردند . اين مواد به علت نفوذپذيري مناسب و بافت ريز قابل كنترل عموما به عنوان ***** مورد استفاده قرار مي گيرند . در چند سال اخير بحث مربوط به ضرورت گسترش استفاده از ژئو سنتيك ها و مخصوصا نوع ژئو تكستايل آن در محافل آكادميك ، كنفرانسها و مجلات تخصصي در سطح كشور مطرح شده و در پروژهاي عمراني نيز در موارد محدودي ( در مقايسه با جهان ) از اين محصولات استفاده شده است .
تاريخچه ژئو تكستايل

سابقه ساخت و ساز و كاربرد مواد ژئو سنتيك به سالهاي 1950 بر مي گردد كه در آن زمان از ورقه هاي تك رشته اي ژئو تكستايل بافته شده به عنوان ***** در كنترل فرسايش در ايالت فلوريداي آمريكا استفاده شد . ( باب بارت ) اولين كسي بود كه اولويت طرح هاي كاربرد مواد ژئو سنتيك در پروژه هاي آب و خاك را مطرح ساخت و بدين دليل به نام پدر ژئو تكستايل مشهورگرديد . در اواسط دهه 1960 هيآت مهندسين ارتش آمريكا امكان استفاده از ژئو تكستايل هاي بافته شده را به عنوان جايگزيني براي *****هاي دانه اي در سيستم هاي كنترل فرسايش و حفاظت شيب ها مورد بررسي قرارداد . اين سازمان اولين معيارهاي بررسي ژئو تكستايل ها به عنوان ***** را مطرح و در سال 1975 مجموعه از استانداردهاي فني در اين زمينه را ارائه نمود . در همين زمان استفاده ار ژئوتكستايل ها براي حفاظت از سواحل يك رودخانه در هلند مطرح گشت به گونه اي كه با اصلاح روش تا سال 1977 تنها براي حفاظت سواحل آن رودخانه دوميليون متر مربع ژئوتكستايل مصرف گرديد و در حال حاضر نيز اين تكنيك به عنوان روش استاندارد و پذيرفته شده در آن كشور مطرح است . در آمريكا نيز از اواخر دهه 1970 كاربرد ژئو تكستايل هاي رشته اي بافته شده رو به افزايش گذاشت و هيآت مهندسين ارتش آمريكا استفاده از اين مواد را براي ***** كنترل فرسايش به صورت استاندارد رواج داد . به دنبال فعاليت هاي هيآت مهندسين ارتش امريكاو تبادل اطلاعات با محققين و مهندسين اروپائي ، اولين كنفرانس ژئو تكستايل ها در سال 1977 برگزار گرديد و استفاده از ژئو تكستايل ها به عنوان ***** و زهكش مورد پذيرش بسياري از كارشناسان و مهندسين فعال در زمينه هاي مختلف قرارگرفت .

دلايل رشد كاربرد ژئو سنتيك ها

1- مصالح دانه اي در اثر فرسايش يا نشست ازهم مي پاشند ، اما ژئو سنتيكها با عملكرد كشش پيوستگي سيستم را حفظ مي نمايند.
2- سازه هاي خاكي معمولآ لايه لايه ساخته مي شوند كه در اين صورت ژئو سنتيكها مي توانند بسادگي نقش فاصل لايه ها ، جداكننده يا محافظ سطحي را بازي نمايند .
3- سازه هاي خاكي انعطاف پذيرند و در معرض جابجائي هاي ناهمگون قرار دارند كه مصالح غشائي انعطاف پذير با چنين شرايطي سازگار مي باشند .
4- دليل ديگر اقبال ژئو سنتيكها را مي توان به امكان مسلح نمودن خاك يا جاگذاري بهينه عناصر كششي عنوان كرد . در صورت تسليح ، خاك مسلح شده به عنوان سازهاي مطمئن و ايمن عمل خواهد كرد و مي تواند تحت بارهايي قرار گيرد كه در حالت عادي آن را به حد تسليم يا حتي فراتر ازآن مي رسانند .


اهميت ژئو تكستايل ها

بارها ، موج ها و گاهي يخ ها عمده منابع بارگذاري بر سازه هاي آبي و دريايي است . از بين عوامل فوق امواج ضمن اعمال فرسايش در بستر رودخانه ياكفه دريا مي تواند نيروهاي ضربه اي به سازه وارد نمايد . اغلب تجارت هاي جهاني بوسيله كشتي ها و از طريق ورود وخروج به بنادر صورت مي گيرد ، اين امر نيازمند تثبيت و نگهداري راه هاي آبي است ، ضمن آنكه مسائل توريستي در كنار سواحل نيز يكي از عوامل درآمدزا براي كشورهاست و اين امر بحث پايداري و تثبيت سواحل را مهمتر مي سازد . مهندسي سواحل شروع نقطه اي براي استفاده از الياف مصنوعي در دهه 1950 ميلادي بوده است و درابتدا الياف مصنوعي براي ساختن كيسه هاي بزرگ شني و ماسه اي به منظور استفاده درموج شكن ها بوده است ، ازاين مواد به دليل داشتن خصوصياتي مانند وزن كم ، مقاومت بالا و طولاني مدت استفاده بيشتري گرديد طوري كه امروزه دو نوع الياف مصنوعي بافته شده و بافته نشده براي پروژه هاي سد سازي ، جاده سازي ، ساخت راه آهن و تونل و ديگر كارهاي مهندسي ژئو تكنيك استفاده مي شود .
همچنين اين مصنوعات جهت حفاظت سواحل دريا و رودها كاربري ايده آلي دارد . گونه هاي مختلف بافته نشده ژئو تكستايل مي توانند جانشين برتري براي ريزدانه هاي زيرين (RIP RAP)و به طوركلي نقاطي كه درمعرض فرسايش وجذرومدر قراردارد باشد . به طوركلي اجراي بسيارسريع و راحت ، مقاومت بالا ، هزينه كم ، پايداري دهها ساله ، تخريب كمتر طبيعت ، يكنواختي در اجرا وساير ويژگي هاي آن باعث شده كه در اكثر كشورها مورد استفاده قرارگيرد.
مزاياي پلي استر :
اكثر منسوجات ژئو تكستال موجود در ايالات متحده يا از پلي پروپلين و يا ازپلي استر ساخته شده اند .
الياف و نخهاي بسيار محكم پلي استر سنگين تر از آب بوده و ‌ داراي استحكامي فوق العاده و ويژگي هاي لغزشي و خزشي بوده و با محيط هاي خاكي معمول سازگار مي باشد .
پلي استر، پليمري است برگزيده با استحكام زياد قابل استفاده در تقويت خاكريزها و مصالح زميني و ديوارها ، همچنين پلي استر ماده فوق العاده است كه داراي استقامت زياد ، قدرمطلق زياد وخزيدگي كم مي باشد كه در موارد با اهميتي نظير تقويت ديوارها ي حائل سنگي وگلي درسراشيبي خاكريز ها به كار برده مي شود.

كاربردهاي مهم ژئو تكستايل درپروژ هاي عمراني و ژئو تكنيك

ازجمله مهمترين كاربردهاي ژئو تكستايل در پروژه هاي عمراني و ژئو تكنيك به تقويت بستر ، كاهش ضخامت لايه هاي گوناگون خاك ( اساس و زير اساس ) ، جلوگيري از ايجاد ترك در روكشهاي آسفالت ، جداكننده بين لايه هاي گوناگون خاك جهت جلوگيري از تداخل دانه بنديها به يكديگر ، *****اسيون و سيستمهاي زهكشي اشاره نمود . از مزاياي ديگر ژئو تكستايل ها ميتوان به عمر فراوان آن در خاك ( با توجه به عدم تجزيه پذيري ) ، افزايش عمر سيستمهاي طراحي شده ، كاهش هزينه هاي مصالح مصرفي در زمان ساخت و همچنين هزينه هاي تعمير و نگهداري و به طوركلي كاهش هزينه هاي جاري و آني پروژه ها اشاره كرد.
اولين كاربرد منسوجات وتكستايل ها در مهندسي عمران با منسوجات كتاني آغازشد ، كاربرد سيستماتيك با ظهور ژئو سنتيك هاي اوليه حاصل نگرديد اما پيشرفت كيفي در توليد و كارائي اين محصولات مانند مقاومت در برابر پوسيدگي موانع رواج آن را از ميان برداشت . رشد اصلي در كاربرد اين مصالح زماني مشخص تر شد كه اين محصولات به صورت كارا تر و ارزان تر توليد شدند و اين امر با ارائه محصولات نمدي نبافته ( غير منسوج ) در اوائل دهه 1970توسعه بيشتري يافت . كاربرد ژئو سنتيك ها چه از ديد اقتصادي و چه از ديد فني بصرفه است بطوري كه در مواردي تا 30 درصد صرفه جوئي هزينه در كشور هاي مختلف اعم از در حال توسعه و توسعه يافته گزارش شده است .
كاربردهاي ژئو تكستايل در مهندسي ساحل
امروزه ژئو تكستايل ها در مهندسي سواحل و بنادر به طرق ذيل مورد استفاده قرار مي گيرند .
1- به عنوان يك ***** جهت كنترل خوردگي سازه هايي مانند پوشش خاكريز ها ، ديوارهاي دريايي يا حفاظت سازه هايي كه دركف كار گذاشته مي شوند .
2- به عنوان يك ماده جداكننده جهت استفاده در فونداسيون آب شكن ها وموج شكن ها.
3- به عنوان ماده اصلي كيسه هايي كه براي ساخت اجزاء آب شكن ها از ماسه پر مي شود .
4- به عنوان يك محافظ كه داراي قابليت انعطاف در حفاظت سازه هاي ساحلي و فراساحلي ميباشد.
5- به عنوان محافظ در برابر امواج و باره هاي ناشي از جريان .
6- به عنوان محافظ دربرابر خوردگي و رسوب گذاري
منبع: www.ngdir.ir
 

Setayesh

مدیر تالار کتابخانه الکترونیکی
مدیر تالار
سلام دوستان عزیز
من دیدم تو تالار در مورد ژئوتکستایل تاپیک جداگانه نداریم.اینجا هم مربوط به بحث و گفتگو شده.
اگه موافقید مطالب مربوطو انتقال بدم به تاپیک جدید با همین اسم تا مطالب منسجم باشه.
خوبه؟
 

Setayesh

مدیر تالار کتابخانه الکترونیکی
مدیر تالار
دوستان عزیز،لطفا از این بعد مطالب مرتبط با موضوع ژئوتکستایل را در تاپیک زیر قرار دهید:
ژئوتکستایل چیست؟
ممنون
:w30:
 

مرد فن

عضو جدید
Road Construction

Road Construction

سلام دوستان عزیزم
من در رابطه با کاربرد ژئوتکستایل ها در صنایع راهسازی واسه یه شرکت کانادایی کار می کنم اگه کسی بین شما هست که اطلاعات خوبی داره در اختیار من قرار بده. ان شاء الله تا 2 ماه آینده نتیجه تحقیقاتمو به طور رایگان در اختیار کسانی که به من کمک کردن قرار می دم.
 

مرد فن

عضو جدید
راه سازی

راه سازی

سلام دوست عزیز
من هم در این رابطه یعنی کاربرد ژوتکستایل ها فعالیت می کنم و تا 2 ماه آینده نتیجه تحقیقاتمو در اختیار دوستان قرار میدم اما در حال حاضر فقط به جمع آوری مطالب در مورد کابرد ژئوتکستایل ها در راهسازی فعالیت می کنم.
 

hamid76

عضو جدید
پايان‌نامه‌هايي در مورد ژئوتكستايل‌ها

پايان‌نامه‌هايي در مورد ژئوتكستايل‌ها

سلام
دوستاني كه در حال حاضر دانشجو هستند، به پايان‌نامه‌هايي كه در مورد ژئوتكستايل‌ها در دانشكده‌هاي نساجي و عمران انجام شده، دسترسي دارند. آيا امكان دارد عناوين اين پايان‌نامه‌ها را به همه نساجان معرفي كنند؟ به‌ويژه آنهايي كه در سالهاي 86، 87 و 88 انجام شده است. من اطلاع دارم پروژه‌هاي در اين زمينه در دانشكده‌هاي عمران تربيت مدرس، شريف، اميركبير و علم‌وصنعت انجام شده است.

ممنون
 

hamid76

عضو جدید
سلام

دوستان نساج، در سالهای اخیر فعالیتی در مورد ژئوتکستایلها انجام دادید یا اطلاعات جدیدی از این منسوجات به دست آوردید؟
پایان نامه؟ مقاله؟ کاربرد؟ استفاده در پروژه ای عمرانی در کشور؟
لطفا" این تاپیک را فعال کنید.

موفق باشید
 
بالا