چگونه پروژه هایمان را اولویت بندی کنیم؟

sszz23

عضو جدید
هر مدیر پروژه باهوشی به خوبی میداند که او زمان-منابع و بودجه محدودی در اختیار دارد.پس نیاز دارد که پروژه های خود را اولویت بندی نماید تا مطمئن شود که پروژه های بسیار مهم او دچار تاخیر بیش از حد نمیشود.
3 گام برای اولویت بندی پروژه ها به طور ساده بیان میشود:گام اول:تعریف معیارها-اولین قدم تعریف معیارهای مورد نظر شما برای رتبه بندی یک پروژه در برابر سایر پروژه ها میباشد.بهترین معیار برای رتبه بندی پروژه ها میزان تطابق آنها با استراتژی تجاری سازمان میباشد.اگر پروژه ای به عنوان بخش کلیدی از استراتژی تجاری باشددارای اولویت بالایی نسبت به پروژه ای خواهد بود که اصلا ربطی به استراتژی سازمان ندارد.اگر استراتژی مشخصی ندارید که بتوانید بر اساس آن اهمیت پروژه ها را بسنجید میتوانید از سایر فاکتورها مثل میزان ریسک پروژه-میزان منابع مصرفی-میزان وابستگی سایر پروژه ها به این پروژه و یا احتمال موفقیت استفاده کرد.گام دوم:ارزیابی پروژه ها:با تعریف یک مجموعه مشخص از معیارها میتوان نسبت به ارزیابی پروژه ها بر اساس این معیارها اقدام نمود.لازم است که در این مرحله میزان تطابق پروژه با معیار مورد نظررا بررسی کرده ومیزان اختلاف با آن را مشخص نمود.این گام مهمترین گام است.چون ممکنه پروژه ای که تاکنون شما فکر میکردید با معیارها تطابق دارد در نهایت اینگونه نباشد و یا پروژه ای که شما فکر میکردید خیلی مهم نیستند با خیلی از معیارها تطابق داشته و رتبه بالایی در اولویت بندی بدست بیاورند.دقت کنید که نظرات شخصی برروی این فرایند تاثیر نگذارند.در این صورت مشخص است که یک پروژه "جالب و سرگرم کننده"بیشترین اولویت را به خود اختصاص خواهند داد.اینگونه پروژه ها اگر برای سازمان مهم نباشند میتوانند منجر به یک کار جذاب ولی در عین حال کم ارزش برای سازمان گردند.گام سوم: تعیین اولویتها:هم اکنون شما لیستی از پروژه ها را دارید که براساس میزان تطابق آنها با معیارها رتبه بندی شده اند.هم اکنون باید اولویت آنها را مشخص کنید.کار را ساده بگیرید.پروژه ها را به 3 گروه a,b,c تقسیم کنید.(a دارای اولویت بالا-b اولویت منوسط و c اولویت پایین)حالا تصمیم بگیرید که چگونه بر روی پروژه ها کار کنید.ممکنه بر روی پروژه های با اولویت a وقت بیشتری بگذارید یا بر روی این پروژه ها سخت تر کار کنید و یا دوره های گزارش دهی این پروژه ها را کوتاهتر کنید و یا گزارشهای مفصل تری در مورد آنها تهیه نمایید و یا منابع اضافی براشون در نظر بگیرید.
 

Similar threads

بالا