چقدر به شانس معتقدین؟

طاها حک

کاربر فعال مهندسی IT ,
کاربر ممتاز
سلام. راستش امروز تو درس اقتصاد مهندسی استاد در مورد مسائل دخیل در سود یا ضرر اقتصادی بحث می کردیم که صحبت به شانس کشیده شد. استاد ما اعتقاد داشت که چیزی به اسم شانس وجود نداره و تنها اعتقاد خیلیا به شانس، اینه که نمی تونن یا به نفعشون نیست که دلیل واقعی موفقیت ها یا شکست ها رو توجیح کنن.
حالا منم می خواستم بدونم ایا شما هم به شانس اعتقاد دارین یا نه؟ در هر صورت واسه جوابتون یه دلیلی بیارن، همچنین می خواستم بدونم شانس رو چی تعریف می کنین؟
 

maverick

عضو جدید
با سلام :smile:
شانس یعنی موقعیتهایی که ما خودمون برای خودمون ایجاد میکنیم و بستگی 100% به تلاش خودمون داره .
 

سماته

عضو جدید
شانسی وجود نداره. وقتی از وقت و امکانات موجود استفاده کنیم و با باور خودمون به هدف برسیم ، میگیم خودم تونستم اما وقتی نرسیم میگیم شانس نیاوردم! همه چی نست خودمونه.
 

A.R-KH-A

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوست عزیز چیزی مشخص به اسم شانس وجود نداره که یکی بیاد اونو بگیره و بقیه براشون نرسه!
ولی اگه بخوایم شانس رو یکم بهتر توضیح بدیم این بهترین تعریف شاید باشه!
شانس یه موقعیته که بین همه افراد به نسبت مساوی پخش شده ولی کسی که زودتر موقعیت رو بگیره شانس نصیب اون میشه.
مثلا
من و تو و غلام و نبی بعد از امتحانی که همه خراب دادیم سر کوچه نشستیم و داریم با هم حرف میزنیم که یه دفعه اونطرف تر از یه ماشین یه دسته کلید که دست یه بچه اس بیرون میافته ،غلام از همه ما زودتر میپره و به سمت دسته کلید میره و صدا میزنه:
آقا وایسا
یکی هم دنبالش میدوه
بعد ماشین میزنه رو ترمز و غلام به اون میرسه و در حالی که نفس میزنه و سرش پایینه میگه آقا این دسته کلید از دست اون بچه افتاده بفرما
آقا هم که خیلی خوشحال شده از دسته کلیدی که مثلا یه کلیدهای مهمش توش بوده از غلام تشکر میکنه که غلام سرش رو بالا میبره و اه
این که استاد درس مربوطه اس
استاد هم که غلام میشناسه و کلی تشکر میکنه و غلام براش میگه که ...
بعد که نمرات زده میشه غلام قبول میشه و ما رد!
خوب تو این جریان من و تو و نبی هممون صحنه ی افتادن کلید رو دیدیم ولی کسی که زودتر پیگیر ماجرا شد تونست از اون موقعیت استفاده کنه!
حالا ما میگیم : غلام خیلی خوش شانسی!!!
در حالی که همه ما ..

در واقع شانس به دنبال کسیه که از همه زودتر اونو میگیره و یا به قولی سوار میشه!
میتونیم این طور بگیم که شانس (موقعیت) مثل یه ماشینه که سریع میره و برا ادمای پیاده یه نیش ترمز میزنه و زود میره
ولی کسی که زود سوار بشه میتونه از اون استفاده کنه.

در کل شانس در خونه ی افرادی رو میزنه که خطر پذیر باشن!!!
شانس موقعیتی 50 به 50 است!!!
میتونه اون ماشین ببره سر به نیستت کنه و یا میتونه تو رو به مقصد برسونه!!!

من شانس موقعیتی رو گفتم ولی
شانس میتونه برای یه فرد یه قلم یا... باشه که بگه این قلم یا ... برام شانس میاره ولی این رو من شانس نمیگم و حیطه ی اون جداس یعنی تلقین پذیری و ....!
موفق و پیروز باشی
یا حق
 

طاها حک

کاربر فعال مهندسی IT ,
کاربر ممتاز
شانس یه موقعیته که بین همه افراد به نسبت مساوی پخش شده ولی کسی که زودتر موقعیت رو بگیره شانس نصیب اون میشه.
سلام. با قسمتی از حرفاتون موافقم و با قسمتیش مخالف. قبول دارم شانس چیزی واقعی نیست و یه فرصته ولی استفاده از این فرصت بعضی وقتا نتیجه می ده و بعضی وفتا نه، که مردم به خوش شانسی یا بد شانسی تعبیر می کنن ولی به نظرتون قرعه کشی بانک چه جوری. مثلاً من شما ممکنه از فرصت قرعه کشی استفاده کنیم و هر دو یه مقدار مساوی پول سرمایه گذاری کنیم ولی شما یه خونه برنده شن و من هیچی. اینو چه جوری تو جیح می کنین؟
 

nil0ofar

عضو جدید
من با نظر شما موافقم
فکر می کنم شانس وجود داره اما مال زمانیه که انسان در مورد کاری اختیار نداشته باشه
 

A.R-KH-A

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوست عزیز
بازم میگم که شانس موقعیتی 50 به 50 است!!!
به همین خاطر این جمله رو گفتم!!!
نگاه کن قسمتی از بحث شانس برمیگرده به احتمالات که اگه دوست عزیزی لطف کنه و برامون بزاره ممنونش میشم. ولی گفتم که 50 به 50 است یعنی
احتمال اینکه در بازی برنده بشی بستگی به ریسک طرف هم داره!!!
چند ماه پیش یه مقاله تو شهروند امروز زده بود به نام مرد 1364000000000 توماني (محمد جابريان) زده بود که در بورس ثروتی یه شبه نصیبش شده بود.
خوب اگه با بورس آشنا باشین میدونین خیلی از سهام به گفته ی خیلیا به شانس بستگی داره و به گفته ی خیلی تعداد معدودی به آشنایی و ذکاوت و ...یا به قول جمله ی معروف(که دوستمون اورد):
"شانس در خدمت ذهن اماده است"
اما یه شرط مهم شانس ریسک پذیری بالا ست یعنی وقتی پول یا سرمایه یا ... رو میزاری این طور دونسته باشی که این پول و ..احتمال بر باد رفتنش به اندازه ی احتمال به ثمر نشستن اون هست!!!
----
خوب بر گردم به سوالت که گفتی:
به نظرتون قرعه کشی بانک چه جوری. مثلاً من شما ممکنه از فرصت قرعه کشی استفاده کنیم و هر دو یه مقدار مساوی پول سرمایه گذاری کنیم ولی شما یه خونه برنده شن و من هیچی. اینو چه جوری تو جیح می کنین؟
خوب دوست خوبم
دقت کن که در اولین مرحله خود شما که وارد بانک شدین و تو قرعه کشی ثبت نام کردین از یه موقعیت استفاده کردین که در واقع یه فرد خوش شانس هستین نسبت به کلی افرادی که شرکت نکردن!!!
پس تا حالا یه مرحله از شانس رو اومدین ولی مرحله بعد قرعه کشی هست!!!
خودتون دارین میگین قرعه کشی یعنی قرار نیست که همه در بیان در صورتی که این طور باشه اسمش قرعه کشی نیست!!!
اما برای توضیح:
در واقع باید با این دید نگاه کنید که در قرعه کشی بحث سر احتمالات هست نه شانس یعنی اگه تعداد شرکت کنندگان 10 نفر باشن امکان برنده شدن شما نسبت به 1000 نفر خیلی زیاده!!!
خوب فکر کنم قبول داری که کسی که بار اول تو 1000 نفر در میاد بار دوم احتمالش ..
پس یه قسمت اصلی از قرعه کشی برمیگرده به احتمال! ولی
یه قسمت دیگه برمیگرده به موضوعی دیگه که فکر کنم مطرح کردنش هم به علم نیاز داره و هم وقت!(یه توصیه در مورد تاثیر امواج قوی مغزی بیشتر بخونید!)
در کل شانس در همه ی خونه ها رو میزنه ولی کسی که سریع تره میتونه اون رو نصیب خودش کنه!!!
فکر کنم یه مثال خوب دیگه برای شما بزنم!!!
همه دیدیم که بخار توانایی به حرکت درآوردن اجسام رو داره!
مردم قدیم همه این رو میدونستن ولی بی تفاوت بودن تا یه نفر میاد یه چیز خیلی ساده رو میسازه و ماشین بخار و نصیب خودش میکنه!!!
*خیلی از روایتهای روزمره تو زندگی رو میتونم براتون بگم که شانس (موقعیت) در اون دخیله!(خود امروزی که گذشت رو یه بار دیگه مرور کنین این رو میفهمین) ولی تا جایی که به قرعه کشی نرسه! و بحث احتمالات پیش نیاد!!!
در کل دوست خوبم
همه تو موقعیت (شانس) هستن ولی افرادی میتونن خوش شانس باشن که:
1-خودشون رو به شانس (موقعیت) برسونن
2-یا شانس(موقیعت) رو به خودش برسونن!!!!
پله 1 رو همه میتونن با آگاهی بدست بیارن ولی پله ی 2 رو باید با علوم* بدست بیارن!!!که میتونه در قرعه کشی هم موءثر باشه!!!
*این علوم رو در دین به علوم غریبه مشهورن!
>>راستی این رو هم بگم من بر اساس تجربیات دارم اینها را میگم و از رو یه کتاب برا شما نمیارم اگه نقصی در اونا باشه که حتما هست خودتون هم روش فکر کنین ونتیجه ی رو بگین شاید شما درست بگین;)
موفق و پیروز باشید
یا حق
 

leg

عضو جدید
من خودمو همیشه آدم خیلی خوش شانسی میدونم چون توی همه ی کارهایی که از روی شانس یا تصادف میخوام انجامشون بدم موفق میشم. البته به نظرم باور کردن اینکه آدم خوش شانسه یا بد شانس خیلی مهمه.یعنی اینکه وقتایی که از ته دل باور میکنم خوش شانسم واقعا خوش بیاری میارم. ولی قبلش باید تلاش کرد بعد دست به دامن شانس شد و با اینم موافقم که شانس 50 درصد قضیه ست.
 

mohammad u3fi

عضو جدید
کاربر ممتاز
من شانس رو فقط کمک و لطف خدا میدونم.
این تعریف من از شانسه !

به نظر من اگه یه نفر یه خونه یا ماشینی هم برنده میشه فقط لطف خدا بوده. من طعم این جور شانسها رو تو زندگیم چشیدم اما نه از لحاظ مالی.
من دو بار باید مرده باشم!

خلیها هم مثل من اینو تو خودشون میبین.
ما بقی مسائل فقط به پشتکار و اراده افراد بستگی داره. این جمله هم که شانس در خدمت انسانهای پر تلاشه از همین جا نشات میگیره. فکر کنم استادتون خواسته به شما بفهمونه به جای اینکه تو زندگی دنبال شانس باشید تلاش کنید و زحمت بکشید.
 

soha.soha

عضو جدید
کاربر ممتاز
اگر با تمام وجود چیزی را بخواهید تمامی کائنات دست به دست هم می دهند تا شما به خواسته تان برسید
مطمئن باشین;)
 

siminzare

عضو جدید
کاربر ممتاز
شانس یعنی احتمال!
از نقطه نظر ریاضی شانس فقط احتمال رخداد یک فراینده که اگر اون فرایند تقریباً نامحتمل و برای ما ایده ال باشه به اون خوش شانسی و اگر غیر ایده ال باشه بهش بدشانسی میگیم!

خیلی از کشفیات در دنیای علم بر اساس همین احتمال و اتفاق رخ داد!
مثلاً سیاه شدن حلقه فیلم که اتفاقاً کنار سنک معدن اورانیوم قرار گربته بود اون هم در کشوی یک دانشمند و یا مشاهده اتفاقی واکنش عقربه اهن ربا تحت تاثیر جریان اکتریسیته توسط یک دانشجوی فیزیک ، به جا ماندن و شسته نشدن اتفاقی ظرف حاوی نمونه باکتری که منجر به کشف پنیسیلین شدن و همه اتفاقاتی از این قبیل...
یا حتی مثلاً جا موندن از پروازی که سقوط میکنه!

از سوی دیگر رخداد های نامحتمل و نا خوشایندی هم بودند که منجر به ضایعات و اتفاقات ناگوار شدند!
مثلاً خالی شدن جای رزرو شده در پروازی که سقوط میکنه یا حضور در جاده لغزنده و کوهستانی هنگامی که زلزله رخ میده یا اتفاقی که بین نزدیکان خود من افتاد!
انحراف تریلی به شانه خاکی جاده و زیر کردن جوانی که برای احتراز از خطر در فاصله 50 متری از جاده مشغول صحبت با تلفن بوده!

این احتمال اندک برای رخداد یک فرایند که تاثیر زیادی در زندگی ما داره و گاهاً خارج از کنترل هم هست، خوش شانسی یا بد شانسی نام داره!
 

okanava

عضو جدید
کاربر ممتاز
شانس یه قسمت بزرگ از زندگی من رو تشکیل می دهد .من اون رو خواسته درونی و ذهنی ام می دانم و معتقدم آدم فوق العاده خوش شانسی ام و دیگران هم همین رو می گن .وگر نه زندگی و تقدیر زیادی بلا سرم می آورد از این هم بیشتر .واقعا" خوش شانسم که حالا در این دنیا با آدم های خوب زندگی می کنم .
 

sahark

عضو جدید
من اصلا به شانس معتقد نیستم به نظرم هرکی نتیجه عمل خودشو می بینی و از عدالت خدا به دور است که یک عده شانس داشته باشند و بقیه نداشته باشند:warn:
 

amin2755

عضو جدید
اگه شانس را به این معنی کنیم "رخدادی بدون دخالت شما" باید 100% به آن اعتقاد داشت. بطور مثال برنده شدن در مسابقه sms برنامه 90! کاملا به شانس شما بستگی دارد، تنها فرق شما با شخص برنده در شانس می باشد.
 

SHRP

همکار مدیر تالار مهندسی کامپیوتر متخصص برنامه نوی
کاربر ممتاز
شانس همونطور که دوستان گفتند نتیجه یک احتمال برای پیروزی در یک کار است و ربطی به تلاش و ... نداره
شانس وجود داره ولی نیازی نیست همه اشتباهاتمون رو با اون توجیه کنیم
 

floe

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
شانس چیز بدی نیست اگه در خونه آدمو بزنه خوبه اما باید توجه داشت که تو نباید در خونه شانس رو بزنی چون اینو من به عینه بارها تجربه کردم چون در اینصورت بدبیاری میاری پس با این اوصاف هیچوقت نباید کارمون رو به شانس بسپاریم بلکه باید تلاش کنیم و خودمون راه خودمن رو هموار کنیم.
 

kambizeslam

عضو جدید
شانس چیه

شانس چیه

من معتقدم که شانس لازمه موفقیته ولی برای موفقیت کافی نیست.

اخه خود این شانسه بالاخره چیه؟

خوب شانش یعنی فرصتی که برای آدم خودآگاهانه یا نا خودآگاه برای خیلیها پیش میاد. ولی نه برای همه و نه بصورت یکسان و عادلانه یا برابر. فقط برنده کسیه که بتونه فرصتهاشو تشخیص بده و از اونها در راستای اهدافش استفاده کنه.
 

مدیر فردا

عضو جدید
نمیدونم چرا همه دنبال جواب این چیزس هستن که میپرسن ( به شانس اتقاد دارید یا نه ؟
) من اصلا" اون جمله رو به عنوان سوال قبول ندارم اصلا" معنی نداره مثله اینه که بگید شما به طوفان اعتقاد دارید ؟ ، به نظر من بهتره بچرسید : از نظر شما آدم خوش شانس وجود داره ... ؟ باز این سوال منطقی تره (هر چند به نظر من نداره)
ببینید ما تو جهان اتفاقات زندگی میکنیم و هر اتفاقی که ما اصلا"فکرش و هم نمیکنیم ممکنه برامون تو زندگی اتفاق بیفته چون بغیر از ما خیلی کسا و چیزا هم تو این جهان وجود دارند که بدون اینکه ما بخوایم رو جهان ما اثر میذارن حالا بعضی ها روی اتفاقات خوب دنیا اسم شانس یا ... میذارن که خوب و بدش برای هممون تو زندگی اتفاق میافته حالا ممکنه بعضی ها هم چند تا اتفاق خیلی خوب براشون پیش بیاد این دلیل نمیشه که ما بگیم این آدم یه نیرویی بر زندگیش حکم فرماست که دست به هر چیز میزنه طلا میشه ....
























9
 

Similar threads

بالا