چشمي كه 20 سال جهان را نظاره كرد

imannasa2000

عضو جدید
کاربر ممتاز
سازمان ناسا با توجه به 20 سالگي تلسكوپ هابل تلسكوپي كه با تصاوير خود توانسته است ديدگاه انسان را نسبت به جهان هستي متحول سازد كتابي از مجموعه تصاوير فضايي اين تلسكوپ را ارائه مي كند.





به طور قطع مي توان گفت تلسكوپ فضايي هابل طي دو دهه اي كه از زمان پرتابش به فضا مي گذرد توانسته است ديدگاه بشر را نسبت به جهان و درك انسانها را نسبت به دنياي اطراف خود متحول سازد. توصيفي كه هميشه درباره اين تلسكوپ دوست داشتني عنوان شده است.
اكنون به منظور بزرگداشت 20 سالگي هابل، دانشمندان در ناسا تاثيرگذارترين و مهمترين تصاويري كه اين تلسكوپ در طول اين دو دهه به ثبت رسانده است را انتخاب كرده اند تا در 20 سالگي هابل به عنوان برترين دستاوردهاي آن ارائه كنند.
ابرهاي عظيم غبارهاي كيهاني كه زادگاه ستارگان به شمار مي روند، انفجار و رها شدن نور در هنگام مرگ ستاره ها، ساختار زيباي كهكشانها و حتي سياره هاي جديد در بخشهاي دور افتاده منظومه خورشيدي از جمله تصاوير برتر هابل به شمار مي روند. ناسا اين تصاوير را در قالب كتابي با عنوان "هابل، سفري از ميان فضا و زمان" منتشر مي كند.
ناسا همچنين در اين كتاب نحوه ساخت و تكميل اين تلسكوپ ارزشمند را كه هزينه اي برابر 10 بيليون دلار صرف ساختن، پرتاب و حفظ آن شده است نمايش مي دهد.
"اد ويلر" معاون هيئت مديره ماموريتهاي علمي ناسا در باره اين كتاب مي گويد:" اين كتاب نمونه هايي از 20 سال اكتشافات ناسا كه توانسته اند براي هميشه ديدگاه انسان را نسبت به جهان هستي و مكاني كه در آن زندگي مي كنيم را متحول سازد را ارائه مي كند."

به گفته وي ارتقا دادن تجهيزات هابل در ماه مي سال 2009 به تلسكوپ اين امكان را داده است تا بتواند به تصويربرداري از صحنه هاي پر اهميت ادامه دهد. هابل در تاريخ 24 آوريل 1990 با كمك شاتل فضايي ديسكاوري كه در حال حاضر در ايستگاه بين المللي فضايي به سر مي برد، به فضا رفت.
اولين تصويري كه توسط هابل به زمين فرستاده شده بود تصويري با وضوح پايين و سفيد و سياه از ستارگان بود كه در 20 مي 1990 به زمين ارسال شد. اين تصوير نشان داد آينه تلسكوپ فضايي به شيوه اي نادرست توليد شده است و به همين دليل تصاوير را به شكل ناواضح نمايش مي دهد.
به گزارش مهر، ناسا در سال 1993 مجبور به آغاز ماموريتي به منظور تعمير آينه هابل شد تا بتواند وضوح نامناسب تصاوير را به آن بازگرداند. از آن تاريخ به بعد پنج ماموريت تعميري ديگر به سوي هابل انجام گرفت و اكنون انتظار مي رود اين تلسكوپ تا سال 2014 و تا زماني كه جايگزين آن، جيمز وب به فضا پرتاب شود به فعاليت خود ادامه دهد.
اين تلسكوپ كه به منظور بزرگداشت ادوين هابل اختر شناس آمريكايي، هابل نامگذاري شده است از زمان آغاز ماموريت به دليل نقص زودهنگام و هزينه هاي بالايي كه در بر داشت انتقادات شديدي را برانگيخت. اما با اين حال اين تلسكوپ توانسته است پاسخ سئوالات حياتي مانند سن جهان هستي، نحوه شكل گيري سياره ها و نحوه فعاليتهاي سياهچاله هاي فضايي در مركز كهكشانها را ارائه كند.
در ميان تاثيرگذارترين تصاويري كه اين تلسكوپ در اختيار انسانها قرار داده است تصوير "ستونهاي خلقت" در سحابي عقاب است. در اين تصوير برجهاي گازهاي سرد و غبارهاي رنگارنگ در ارتفاعي برابر 57 تريليون مايل ديده مي شوند كه زادگاه ستاره هاي جديد به شمار مي روند.
هابل در عين حال ساختار عجيب بسياري از ستاره هاي نادر مانند "اتا كارينا" سيستم ستاره اي 100 بار بزرگتر و ميليونها بار درخشانتر از سيستم ستاره اي خورشيد را آشكار كرده است. در عين حال دانشمندان با كمك گرفتن از هابل توانسته اند برخي از ويرانگرترين نيروهاي جهان هستي را مشاهده كنند. برخورد كهكشانها و تركيب آنها با يكديگر، انرژي آزاد شده از اين فرايند و ستارگاني كه تحت تاثير انرژي آزاد شده از اين فرايند متولد مي شوند پديده هاي زيبايي به شمار مي روند كه هابل در مصور ساختن آنها براي انسان نقشي كليدي به عهده داشته است.
"لرد ريس" پروفسور اختر شناسي دانشگاه كمبريج معتقد است هابل در جهان علم مشاركتي فراتر از تصور داشته است و در كنار آن توانسته است تصورات و تخيلات عام را نسبت به اخترشناسي برانگيزد. به گفته وي با توجه به دستاوردهاي اين تلسكوپ بدون ترديد هابل يكي از تاثيرگذارترين تلسكوپهايي است كه تا به حال ساخته شده و از اهميتي ويژه برخوردار است. هابل در عين حال يكي از گرانقيمت ترين تلسكوپهاي فضايي نيز به شمار مي رود.
"ريس" وضوح بالاي تصاوير هابل را يكي از موفقيتهاي اين تلسكوپ عنوان مي كند. به گفته وي تصاويري كه توانسته اند صدها كهكشان را در دورافتاده ترين نقاط جهان هستي بيابند تنها يكي از دستاوردهاي هابل به شمار مي روند.
بر اساس گزارش تلگراف، "ري ويلارد" از موسسه علوم تلسكوپهاي فضايي در بالتيمور نيز معتقد است هابل چشم اندازي از جهان به ما بخشيده است كه در گذشته هرگز قادر به ديدن آن نبوديم. وي معتقد است تصاوير نجومي كه هابل در اختيار دانشمندان قرار داده است، علاوه بر اطلاعات علمي توانسته است امكان برقراري ارتباط ميان علم نجوم و عموم مردم را به شيوه اي متفاوت فراهم آورد.
 

*Essi*

اخراجی موقت
سازمان ناسا با توجه به 20 سالگي تلسكوپ هابل تلسكوپي كه با تصاوير خود توانسته است ديدگاه انسان را نسبت به جهان هستي متحول سازد كتابي از مجموعه تصاوير فضايي اين تلسكوپ را ارائه مي كند.

وضوح بالاي تصاوير هابل را يكي از موفقيتهاي اين تلسكوپ عنوان مي كند. به گفته وي تصاويري كه توانسته اند صدها كهكشان را در دورافتاده ترين نقاط جهان هستي بيابند تنها يكي از دستاوردهاي هابل به شمار مي روند.
.

در ایران وضعیت چه طور است؟
من شنیدم بزرگترین تلسکوپ ایران،از بزرگترین تلسکوپ یکی از مدارس ازبکستان هم کوچکتر است!!!!!
 

mold_silver

متخصص متالورژی صنعتی
کاربر ممتاز
اسم تاپیکت منو یاد کتاب دختری با پرتقال انداخت ! D:
 
بالا