فهرست حوادث مرگبار هوايي ايران از سال 1980

essyh2003

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بيست و يكم ژوئن: 1980 سقوطهواپيماي بوئينگ 727 ايران اير كه از مشهد عازم تهران بود و 128 نفر كشتهگشتند
در 3 نوامبر 1983 یک هرکولس C-130 هواپیمای حمل و نقل متعلق به ارتش در حالیکه سعی داشت در فرودگاه زاهدان فرود آیدبه یک کوه برخورد کرد و تمام 130 سرنشین آن به شهادت رسیدند.
- در 3 ژوییه 1988 یک هواپیمایایرباس A-300 بوسیله ناو جنگی آمریکایی در خلیج فارس هدف قرار گرفت و تمام 290سرنشین آن به شهادت رسیدند.
- در 8 فوریه 1993 یک هواپیمایچارتر ایرانی با یک هواپیمای سوخوی نظامی تصادف کرد و تمام 132 سرنشین آنها وهمچنین خلبان و کمک خلبان هواپیمای نظامی نیز به شهادت رسیدند.
- در 17 مارس 1994 یک هواپیمایهرکولس حمل و نقل A C-130 که حامل زنان و کودکان ایرانی بود درمنطقه مورد مناقشهآذربایجان و ارمنستان در ناگورنو قره باغ سقوط کرد و 19 تن مسافر و همچنین 13سرنشین این هواپیما به شهادت رسیدند.
- در 12 اکتبر 1994 یک هواپیمایفوکر F-28 به هواپیمائی که از اصفهان به سوی تهران پرواز می کرد در نزدیکی نطنزبرخورد کرد و تمام 66 سرنشین آن کشته شدند.
- در 14 مارس 1997 یک هواپیماینظامی ایرانی با 80 سرنشین در کوههای شمال شرق كشور(مشهد) سقوط كرده و تماممسافران و سرنشینان آن جان به جان آفرین تسلیم کردند.
- در 2 فوریه 2000 یک هواپیمایC-130 در هنگام برخاستن از زمین در تهران کنترل خود را از دست می دهد و به یکهواپیمای A300 ایران برخورد کرد، هر دو هواپیما صدمه می بیند و تمام 6 سرنشینC-130 دارفانی را وداع می گویند.
- در 17 مه 2001 یک "یاک 40" روسیکه حامل 29 نفر از جمله "رحمان دادمان" وزیر حمل نقل و دیگر مقامات ایران نیز بوددر استان مازندران سقوط کرد و تمام سرنشینان آن کشته شدند.
- در 12 فوریه 2002 یک هواپیمایتوپولوف 154 روسی به کوهی در نزدیکی شهر خرم آباد برخورد کرد و تمام 119 سرنشین آنجان باختند.
- در 23 دسامبر 2002 یک آنتونوف140 اوکراینی به کوهی در مرکز ایران برخورد کرد و 49 نفر از سرنشینان آن کشته شدند. این گروه که از مقامات اوکراینی و روسی بودند برای افتتاح کارخانه هواپیما سازی دراصفهان عازم این شهر بودند.
- در 19 فوریه 2003 یک ایلوشین 76روسی که حامل 276 پرسنل سپاه بود در جنوب شرق ایران سقوط کرد و تمام سرنشینان آنجان باختند.
- در ژوئن سال 2003 در پی سقوط یکهواپیمای C -130 7 تن کشته شدند.
-10 فوریه 2004 یک فوکر 50 متعلقبه يك شرکت هواپیمایی خصوصي در هنگام فرود آمدن در شارجه به زمین برخورد کرد و 43نفر از45 مسافران آن کشته شدند.
سه شنبه گذشته هواپیمای نظامیC-130 در منطقه ای مسکونی در شهرک توحید به ساختمانی برخورد کرد و 106 نفر در اثراین حادثه جان به جان آفرین تسلیم کردند
۲سقوط، سهم ايران از۱۱سانحه بزرگهوايی جهان
متاسفانه ايران را مي شود كشورسوانح هوايي دلخراش ناميد ،‌اگر چه كم كم به آخرين روزهاي سال 2005 مي رسيم اماهنوز آمارهاي دقيقي درباره اينكه در اين سال ميزان سوانح هوايي ايران در چه رديفيقرار دارد منتشر نشده است ،با اين حال بنابه گزارشها ایران در بین سالهای 1998 تا2004 رکورددار سوانح هوایی بوده است
براساس گزارشي كه بي .بي .سي از 42سانحه هوايي كه از سال 98 تا 2004 داده است،منتشر كرده است 3كشور ايران، چين وروسيه هر كدام با 4سانحه هوايي بيشترين تعداد سوانح هوايي در اين 7سال را به نامخود ثبت كردند كه در اين ميان سانحه سقوط هواپيماي نظامي ايران در كرمان، بزرگترينسانحه هوايي دنيا از ميان 42سانحه بود.
به لحاظ تعداد سانحه، آمريكا و مصرهر كدام با 3 سانحه و اكراين، تايوان و فيليپين هر كدام با2 سانحه رتبه هاي بعدي رابه خود اختصاص دادند.
علاوه بر تعداد سوانح، ايران بهلحاظ تعداد كشته ها نيز بالاترين رقم تعداد كشته هاي سوانح هوايي را در 7 سال گذشتهداشته است. از سال 1998 تا 2004 ميلادي 479 نفر در ايران به دليل سقوط هواپيما كشتهشده اند. پس از ايران، مصر با 423 كشته و تايوانبا 421 كشته در رتبه هاي بعدي قراردارند. بعد از اين كشورها، آمريكا با 394 كشته، چين با 386 كشته و روسيه با 382كشته قرار گرفته اند.
اگر تعداد پروازها و وسعت كشورهارا نيز در تعداد سوانح لحاظ كنيم، وضعيت ايران باز هم از لحاظ رتبه تغييري نخواهدكرد. چرا كه كشوري به وسعت هند در اين سالها تنها يك سانحه با 51 كشته داشته است.
 

gordafarin

عضو جدید
کاربر ممتاز
واقعا سوال اينه كه تحريمات روي صنايع هوايي ما مخصوصا در بخش مسافربري تاثير منفي داشته يا عدم اموزش هاي كافي!
 

k.m.r.c

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اون سری اخبار یه جشنیو نشون میداد که توش مهندسان ایرانی ، تعمیر یک هواپیما رو بومی کردند....
خنده داره!:razz:
 

Admin

مدیر کل سایت
عضو کادر مدیریت
مدیر کل سایت
اون سری اخبار یه جشنیو نشون میداد که توش مهندسان ایرانی ، تعمیر یک هواپیما رو بومی کردند....
خنده داره!:razz:


اصلا خنده دار نيست! ساخت هواپيماهاي مسافربري در انحصار چند كشوره و بقيه از اونا ميخرن. تعمير اين هواپيماها هم به همين صورت.
 

essyh2003

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
همیشه این اتفاقات بر گرفته ار یک سلسله دلایل هستند که در یک کلام تو عدم مدیریت خلاصه میشوند
اگر ما قطعه هم نداریم باز به خاطر عدم مدیریته چرا هواپیمای معیوب باید پرواز کنه
جواب: چون اقای مدیر دوست نداره پروازاش کنسل بشه تا پیش بالا تری های خودش با افتخار بگه با وجود تحریم ها اما دستهای پر توان ما همچنان به کار خود ادامه میدهند
من نمیدونم این دستهای پر توان مگه از قوانین طبیعت پیروی نمیکنه که این قدر جادو گری میکنه:biggrin:
 

k.m.r.c

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اصلا خنده دار نيست! ساخت هواپيماهاي مسافربري در انحصار چند كشوره و بقيه از اونا ميخرن. تعمير اين هواپيماها هم به همين صورت.
بله من خودم در جریان پروسه ی تولید یک سازه ی هوایی هستم و معمولا" کشورهایی توان و قدرت چنین عملیاتی رو دارند که
1- دارای نیروی انسانی متخصص
2- و منابع طبیعی و مواد اولیه باشند
ولی افسوس به این دلیله که کشورمون جفتش رو داراست و لی در پس مدیریت اشتباه تمام تلاشها بر رفع نقوص هواپیماهای از رده خارج شوروی میشه...
 

essyh2003

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اصلا خنده دار نيست! ساخت هواپيماهاي مسافربري در انحصار چند كشوره و بقيه از اونا ميخرن. تعمير اين هواپيماها هم به همين صورت.
ساخت یه هواپیمای مسافربری توسط همکاری چندین کشور صورت میگیره یعنی هر کشور یه تکه از اونو میسازه
این جور کارها دو چیز اساسی لازم داره جدا از بحث فنی
یک روابط با دیگران
دو دیگر کشور ها هم باید قبولت داشته باشند
حالا کشور ما کدومشو داره؟ با این امارمون:biggrin:
 

Similar threads

بالا