کدوم خدا؟؟؟سلام.
1-میخواستم بدونم چرا پیامبر اسلام و امامانش معصوم هستند و این معصومیت چطوری در اونها بوجود اومده؟
2- چرا پیامبران دیگر معصوم نبوده اند؟
3- اگر معصومیت را خدا در وجود آنها قرار داده که گناه نکنند، آیا به بهشت رفتن کسیکه اختیار گناه ندارد خارج از عدالت نیست؟
کدوم خدا؟؟؟
تو شخصش فرقی نداره اگه شخص سائل هدفش رسیدن به حقیقت باشه مشکلی نیست اما...بحث ها رو با هم قاطی نکن ... فرض کن شخص دیگه ای داره میپرسه
تو شخصش فرقی نداره اگه شخص سائل هدفش رسیدن به حقیقت باشه مشکلی نیست اما...
1-چرایش که معلومه چون باید دستورات دین رو بدون کوچکترین خطایی به بشر برسونند
چطوریش هم اینکه حداقل مقدمات اون اختیاری است کما اینکه عصمت درجاتی داره و همه میتونند به فراخور عمل خود به درجاتی برسند
اما عصمت ائمه اطهار با همشون فرق داره
ائمه علم لدنی داشته اند و همین علم به زشتی و باطن گناه اونها رو از خطا باز میداشته مانند طبیبی که به زیان دارویی وارده
همچنین این عصمت تکوینا در تمام اعضا و جوارح ایشان بوده طوری که فاقد اشتباه کوچک هم باشند
2-چرا تمام انبیا معصوم بوده اند ولی نه در حد ائمه
3-تو مورد یک جواب داده شد
دوست عزیز اجازه بدهید آن تاپیک به چالش کشیدن دین را به سرانجام برسانیم بعد بیاییم سراغ یک بحث دیگر .
این طوری وقت زیادی از دوستان گرفته میشود . نمیشود چند تا بحث را با هم جلو برد .
تو شخصش فرقی نداره اگه شخص سائل هدفش رسیدن به حقیقت باشه مشکلی نیست اما...
1-چرایش که معلومه چون باید دستورات دین رو بدون کوچکترین خطایی به بشر برسونند
چطوریش هم اینکه حداقل مقدمات اون اختیاری است کما اینکه عصمت درجاتی داره و همه میتونند به فراخور عمل خود به درجاتی برسند
اما عصمت ائمه اطهار با همشون فرق داره
ائمه علم لدنی داشته اند و همین علم به زشتی و باطن گناه اونها رو از خطا باز میداشته مانند طبیبی که به زیان دارویی وارده
همچنین این عصمت تکوینا در تمام اعضا و جوارح ایشان بوده طوری که فاقد اشتباه کوچک هم باشند
2-چرا تمام انبیا معصوم بوده اند ولی نه در حد ائمه
3-تو مورد یک جواب داده شد
نه در حد ائمه؟چرا؟چون شما میگی؟یعنی پیامبرانی مثل حضرت عیسی و موسی که صاحب کتاب بودن در حد امامانی که حتی وحی هم بهشون نازل نشده معصوم نیستن. لطفا در حد بالاتر از پیش دبستان صحبت کنید اینجا کودکستان نیست.
بحث رو تندش نکن لطفا ...
البته به نظر من هم درست نمیاد که پیامبران اولوالعزم عصمت کمتری از ائمه داشته باشن! یک جورایی ظاهرا ائمه شیعه دارن به مقام خدایی نزدیک میشن!
مثلا اگر دکتری به واسطه علمش دارویی رو به خاطر عوارضش مصرف نکنه این میشه اجبار؟!!!خوب میفرمایید علم لدنی داشتند و حتما هم خدا این رو در اونها قرار داده. این علم هم از گناه اونها رو باز میداره، پس آیا به بهشت رفتن انسانیکه امتیازات ویژه ای خدا براش قائل بوده خارج از عدالت نیست؟ شاید اگر آن علم در تمامی انسانها بود کسی گناهی نمیکرد.
با ســــــــــــلام به همهدوستان عزیز چهارده معصوم عصمت از جهل و گناه دارند .
انبیا هم عصمت از گناه دارند ولی عصمت از جهل ندارند . (البته عظمت و مقام بالای انبیا علیهم السلام بر کسی پوشیده نیست)
چنان که در قرآن داستان هایی از پیامبران ذکر شده که در آنها از روی ندانستن دچار اشتباه میشده اند . (البته اگر قرآن را قبول داشته باشید )
دلیل عصمت از جهل و گناه ائمه ی ما هم در این است که آنها قرار است به همه ی کره ی زمین حکومت کنند و اگر عصمت از جهل نداشته باشند و احتمال اشتباه در آنها وجود داشته باشد ، حکومتشان مثل همین حکومت هایی که الان هست میشود . یعنی با عصمت از جهلی که خدا به آنها داده است میتوانند عدالت را به طور کامل پیاده کنند .
در مورد وحی : اگر به ائمه هم در مورد شریعت وحی شود ، دیگر پیامبر خاتم الانبیا نمیشد .
خداوند هرچه لازم بود را از زمان اولین پیامبر تا آخر عمر شریف پیامبر اسلام به پیامبران وحی کرد . (اگر مجددا آنها را به ائمه وحی کند کار عبث و بیهوده ای است و خداوند کار بیهوده نمیکند . )و بعد از آن هیچ وحی ای در مورد شریعت نشد . و کار ائمه هم این است که آن چیزهایی که وحی شده را اجرا و عملی کنند . برای همین خداوند علم همه چیز را به آنها داده است و جهل را از آنها برداشته است .
آقای احسان84 ، بنده عرض کردم آن بحث چالش دین تمام بشود بعد اینجا بحث کنیم به خاطر صرفه جویی در وقت .
البته شاید منظورشون در ترک اولی بوده وگرنه منشا بسیاری از گناهان جهلهبا ســــــــــــلام به همهبعضی وقتا اضهار نظر بدون علم خیلی کار رو خراب میکنه باید اول چند بحث مشخص بشه بعد وارد بحث شد.دوست عزیز این حرف شما کمی نادرسته چون همه پیامبران عصمت هم از گناه هم از جهل داشتند. اما برتری اهل بیت از طریق دیگست . در پستی جدا به این سوال هم جواب میدم که اصلا عصمت چیست و ... و از همه خواهش میکنم که نظرات شخصیشونو به پای دین و اعتقادات شیعه ننویسن نهایتش اینه که بگن من اینو میگم مگه اینکه مستند حرف بزنن. با تشکر یا علی
البته شاید منظورشون در ترک اولی بوده وگرنه منشا بسیاری از گناهان جهله
آقای احسان84 ، بنده عرض کردم آن بحث چالش دین تمام بشود بعد اینجا بحث کنیم به خاطر صرفه جویی در وقت .
البته جسارت نباشه ولی اگه میشه چند تا از اون فرومها رو معرفی کنید تا هم ببینیم مسیحیها تو چه زمینه ای برای بحث اشتیاق دارند هم اینکه این بار سنگین روی دوش ما چیه!!اوکی ظاهرا بهتره همین کار رو بکنیم.ضمنا همین بحث ها رو همزمان دارم توی فاروم های خارجی هم دنبال میکنم. مسیحیها اشتیاق بیشتری برای بحث دارن.اما اینجا انگار بحث های من بار سنگینی رو روی دوش برخی دوستان گذاشته!
سلاماوکی ظاهرا بهتره همین کار رو بکنیم.
ضمنا همین بحث ها رو همزمان دارم توی فاروم های خارجی هم دنبال میکنم. مسیحیها اشتیاق بیشتری برای بحث دارن.
اما اینجا انگار بحث های من بار سنگینی رو روی دوش برخی دوستان گذاشته!
سلام
دوست عزیز ممنونم از این تاپیکی که ایجاد کردین
چند تا نکته لازمه بهتون عرض کنم بعد بریم سراغ بحث خودمون که همون عصمت هست
لازمه عرض کنم که قبل از بحث خوبه که حد اقل یه بازر کتابای اعتقادی رو یه ورقی بزنیم بعد بیایم اشکال و جواب بکنیم تا اشکالمون بهتر و به جا باشه اما خب من
این بار رو از رو دوشتون بر میدارم چون علی الظاهر سرتون شلوغه و با بالا بالاها میپرین و ...
اما عصمت:
عصمت یک نیرو و قوه ای اسست که خداوند در نهاد بعضی از بندگانش قرار میده تا اونا از چند چیز مصون باشن"
1. گناه عمدی و سهوی
2. خطای عمدی و سهوی
و اینها هم در دریافت و هم در نگهداری و هم ابلاغ وحی باید رعایت بشه.
فرق اساسی بین عصمت با تقوی در اینه که شخصی که تقوی داره از گناه عمدی مبرا هست و یا حتی گناه سهوی اما از خطا سهوی نه معصوم نیست. پس هم
شخص معصوم و هم شخص با تقوی ممکنه گناه نکنن و در این زمینه با هم برابرند.اما شخص معصوم حتی سهوا هم نه گناه و نه خطا نمی کند.
اما آیا عصمت با اختیار شخص منافات دارد یا نه؟ اگه اینطوره خب اگه خدا به ما هم عصمت می داد ما هم...
باید بگم که عصمت با اختیار انسان منافات ندارد و شخص قادر بر انجام گناه است اما به خاطر اون قوه و ملکه عصمت گناه نمی کند. از این هم که بگذریم گفتم که
شخص با تقوی هم گناه نمی کند و ما اشخاص زیادی را داشتیم که در طول عمرشون گناه نمی کردند مثل وجود مقدس حضرت ابالفضل و حضرت معصومه حضرت
زینب علیهم السلام و خیلی از بزرگان ما که تو حالاتشون نوشتن که اهل گناه نبودن. آیا اینها هم مجبور بودن؟ نه به هیچ وجه پس می شود گفت که اصل عصمت
مربوط به جایی است که پای سهو در میون باشه اونجا بله این عصمت مانع انجام اون خطا میشه اما باز هم جبر نیست بلکه یک علمی هست که باعث میشه این
خطا صورت نگیره. مثلا فکر کنین که شما دارین تو خیابون میرین و یه قسمت از سنگ فرش خیابون برآمدست و شما چون نمیبینیدش و بهش علم ندارین پاتون بهش
گیر میکنه و میخورین زمین. اما اگه بدونین آیا میخورین زمین؟( مگه مثل اون بنده خدا که میگن پوست موز تو خیابون دید و گفت وای خدای من باز باید بخورم زمین )
اما چرا باید اینها معصوم باشند؟
ببینین شخصی که ادعا میکند از طرف خدا مامور به رساندن پیام آن شده و وحی را به ما میرساند(البته اینها همه با عقل اثبات شده که الان جای پرداختن بهش
نیست) اگه ما احتمال بدیم که در این میان که دارد وحی رو دریافت می کند چند احتمال میدیم:
1
. شاید اصلا این که آمده و میگه وحی است اصلا شیطون باشه و خودشو به جای جبرئل جا زده باشد.
2
. شاید پیامبر در هنگام دریافت یه سری مطالب رو یادش رفت و یا اضافی پنداشت که جزء وحی هست.
3
. در هنگام ابلاغ به مردم یه سری چیزا جابه جا شد و یا کم و زیاد شد
در تمام این فرضها ما از کجا بفهمیم و اعتماد به حرف این نبی کنیم؟ در صورتی که اصل فرستادن این برای راهنمایی بشر بوده حالا اگه حرفش برای ما قابل قبول
نباشه خلاف اصل فرستادنشه پس عقل میگه که پیامبر و امام باید معصوم باشن چون کلام خدارو به ما برسونن و هیچ دخالتی درش ندن. این دلیل عقلی برای عصمت پیامبران هست.
در یه جمله اگه معصوم نباشن ما به حرفشون اعتماد نمی کنیم چون احتمال خطا می دیم و این مخالف اون چیزی هست که اونا به خاطرش اومدن.
اما اینکه باید گفت که همه پیامبران الهی معصوم بودن یعنی در دریافت و ابلاغ و نگهداری وحی مصون بودن و خطا و اشتباه و گناه نه عمدا و نه سهوا انجام نمی
دادند. اما اختلاف اونا بعد از این مرتبه است یعنی همه تا این خط که همه در این امور مساویند ولی از این به بالا بعضی از بعضی دیگر برترند همینه که خود خدا
فرموده و (فضلنا بعضهم علی بعض).
اما اینکه ما معتقدیم که اهل بیت ما از پیامبران دیگه بالاترن به خاطر احادیثی است که از وجود مقدس پیامبر اسلام صلی الله علییه و آله رسیده که اهل بیت از همه
پیامبران دیگه بالاترن حتی در مورد حضرت زهرا که دیگه هم تو قرآن هم احادیث متواتر هم از اهل سنت و هم از شیعه بر این مطلب داریم که خشم خدا خشم
ایشون و رضایت خدا رضایت ایشون یا لولاک لما خلقت الافلاک و...
بحث مفصله این قطره ای بود از دریا
ببخشین طولانی شد
یا علی
راستی به بحث چالش دینتونم میام
1-بله همه میدونند دروغ بده ولی همه زشتی و باطنش رو نمیبینند!!مرسی از بابت وقتی که برای پاسخ به سئوال گذاشتی.
یک مورد اینکه:
اگر قرار باشه هر کس براش سئوالاتی پیش میاد بره 10 سال عمرش رو بذاره و تمامی کتابهای مرتبط رو بخونه، به نظرت کسی حاضر هست این کار رو بکنه؟ اون سئوالات میمونه و عمیق تر میشه. اما در حین همین بحثهایی که تا الان داشتیم هر چیزی رو لازم بوده تو گوگل سرچ کردم و کلی اطلاعاتم زیاد تر شده.
چند تا مورد دیگه:
پس انگار خلاصه موارد این میشه:
1- امامان و پیامبران خطا رو میشناسن چون خدا بهشون علم داده
2- پیامران باید معصوم باشند که دین رو نقل کنند.
سئوال در این 2 مورد:
1-علمی که خدا بهشون داده بهشون خطا رو میشناسونه، چه چیزی باعث میشه که جلوی انجام خطاشون گرفته بشه؟ همه آدمها میدونن دروغ بده اما خیلیا بنا به شرایط دروغ میگن. حالا چه چیزی باعث شده اینها گناه رو انجام ندن؟ آیا همون معصومیت علاوه بر شناسوندن گناه جلوگیری هم میکنه از انجامش؟
2- آیا بقیه پیامبرای اولولعزم و 124000 تای دیگه هم معصوم بودن؟ اگر نبودن چرا نبودن؟
1-بله همه میدونند دروغ بد
عصمت از گناه فقط نزد ائمه و انبیا نیست بلکه افراد بزرگی چون سید طاووس و مرحوم خوانساری و ... هم به اون نائل اومدند.در واقع این عمل ماست و ذوب شدن در دریای حقه که چنین لطفی رو شامل میشه ولی بازهم اختیار انجام گناه رو دارند
2-بله همه معصوم بودند
1- منظور از اختیارا چیه؟ یعنی خودشون تصمیم که خدا بهشون این معصومیت رو بده؟عرض شد که ائمه اختیارا به مقامی رسیده اند که اعضا و جوارحشون هم از اشتباه مصون شده
1-یعنی با عملی که انجام میدن و اخلاصی که همیشه دارند به مقامی میرسند که باطن گناه هم براشون آشکاره خوبه نمونه غیر از چهارده معصوم رو هم مثال زدم!!1- منظور از اختیارا چیه؟ یعنی خودشون تصمیم که خدا بهشون این معصومیت رو بده؟
2- اگر معصوم بودن پس اشتباهاتیکه برخی از پیامبران از جمله موسی انجام دادن چطور بوده؟
مرسی دوستان
واسه منم سوال شد!
من از این اصطلاحاتی که میگین سر در نمیارم، ولی چیزی که میشه قهمید اینکه خداوند یه قدرت یا نیرو یا بصیرت خاصی به این معصومین داده که به بقیه نداده، این یه نوعی نمیدونم اسمشو چی بزارم ولی باعث شده که یه فرقی با بقیه داشته باشند، و به قول دوستمون آیا به درجه ای که میرسن واقعا حقشونه؟ خواهشا با اصطلاحات عربی جواب ندید که هیچی متوجه نمیشم