چرا موتور سیکلت چپ نمیکند

asgar33

عضو جدید
تا بحال به این قضییه فکر کرده اید که وقتی موتور حرکت میکند با سنگین شدن یک طرف موتور موتور واژگون میشود اما اگر موتور حرکت کند سنگینی یک طرف موتور نا پیدا میشود
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
ولی به نطر من هر وزنی در هر طرف موتور سیکلت اعمال میشه در روند حرکتش تاثیر داره...
کاش میشد بیشتر توضیح بدین که منظورتون چیه؟!!!
 

mehran_mo

کاربر فعال
خب این مورد در مورد دوچرخه هم صادقه

مربوط به ممان اینرسی میشه ...

همینطور که دوستمون فرمودن مربوط به همون ممان اینرسی هست

توی درس دینامیک و فیزیک یک این مبحث هست

یه آز مایش ساده هم هست که این مسئله را بخوبی براتون قابل درک میکنه و اون اینه که یه چرخ دو چرخه را بر میدارید و یه طناب به میل نفس وسط میبندید
وقتی چرخ را با سرعت با دست حرکتش بدید میبینید که چرخ میچرخه و در حین چرخش حرکت میکنه و بصورت عمود در میاد

کلا وقتی یه چرخ در حال چرخش هست تمایل داره تا اون حرکتش را ادامه بده
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
همینطور که دوستمون فرمودن مربوط به همون ممان اینرسی هست

توی درس دینامیک و فیزیک یک این مبحث هست

یه آز مایش ساده هم هست که این مسئله را بخوبی براتون قابل درک میکنه و اون اینه که یه چرخ دو چرخه را بر میدارید و یه طناب به میل نفس وسط میبندید
وقتی چرخ را با سرعت با دست حرکتش بدید میبینید که چرخ میچرخه و در حین چرخش حرکت میکنه و بصورت عمود در میاد

کلا وقتی یه چرخ در حال چرخش هست تمایل داره تا اون حرکتش را ادامه بده

این چیزی که شما میگین درست..اما این دوستمون میگن که اگه یه وزنی در یه طرف موتور اعمال کنید خللی در حرکتش پیش نمیاد و به قول خودشون ناپیداس
ولی من شخصا دیدم که هروقت باری بر روی موتور کج بسته بشه و در طول حرکت بیفته و یا به یک سمت متمایل بشه در حرکت موتور تاثیر میذاره و اونو به سمتی که بار آویزون شده میکشه
 

aliparviz

عضو جدید
این چیزی که شما میگین درست..اما این دوستمون میگن که اگه یه وزنی در یه طرف موتور اعمال کنید خللی در حرکتش پیش نمیاد و به قول خودشون ناپیداس
ولی من شخصا دیدم که هروقت باری بر روی موتور کج بسته بشه و در طول حرکت بیفته و یا به یک سمت متمایل بشه در حرکت موتور تاثیر میذاره و اونو به سمتی که بار آویزون شده میکشه

--------------

دوست من حرف شما کاملا" منطقی است ، ولی با افزایش سرعت میتوان این تمایل متحرک را کمتر کرد؛ به عبارت دیگه هر چقدر طول ، وزن و زاویه بار بیشتر باشه تمایل به انحراف متحرک بیشتر میشود و بر فرض اگر به همان میزان بتوان سرعت را بیشتر کنیم متحرک باز هم به سمت خط عمود نزدیک خواهد شد.
 

mehran_mo

کاربر فعال
سروش جان اون مسئله منحرف شدن به سمت وزنی که لنگر انداخته به سرعت موتور هم بستگی داره

یعنی شما هر چه سرعت موتور بیشتر باشه این انحراف از مسیر کمتر میشه

اکثر حرکات نمایشی با موتور سیکلت هم توی سرعت های بالا انجام میشه چون توی سرعتهای بالا تمایل به انحراف بسیار پائینه
 

yaseziba

اخراجی موقت
چرا توی پیچ یا توی میدان وقتی سنگینی بار موتور در حال حرکت به یه طرف میره موتور واژگون نمیشه!!
ولی وقتی ساکن باشه واژگون میشه!!؟
 

anishtain4

عضو جدید
چرا توی پیچ یا توی میدان وقتی سنگینی بار موتور در حال حرکت به یه طرف میره موتور واژگون نمیشه!!
ولی وقتی ساکن باشه واژگون میشه!!؟

برای اینکه وقتی تو پیچ هست نیروی گریز از مرکز داره ولی وقته ساکن هست هیچ شتابی نداره که تعادل نیرو رو برقرار کنه
 

asgar33

عضو جدید
از دوستان كسي منكر اين قضيه نيست كه در سرعت بالا موتور به سختي چپ ميكنه وكسي منكر نيست كه اين سنگيني يك طرف موتور روي موتور تاثير نداره و اين دقيقا مربوط به ممان اينرسي است ولي كسي توضيح نداده چه طوري
من يه نظر دارم كه خودم اثبات كردم كه فرصت شد با شكل ميارم براتون بحث كنيم اخه اين روزا يه خورده سرم شلوغه
 

11111111

عضو جدید
تا بحال به این قضییه فکر کرده اید که وقتی موتور حرکت میکند با سنگین شدن یک طرف موتور موتور واژگون میشود اما اگر موتور حرکت کند سنگینی یک طرف موتور نا پیدا میشود
علت این امر نیروی ژیروسکوپیه. هنگامی که موتور در حال حرکته چرخهای اون با سرعت زیاد حول محور خودشون می چرخن به محض این که موتر بخواد به طرف دیگه ای خم بشه گشتاوری خلاف جهت خم شدن به اون وارد میشه که از خم شدن اون جلوگیری میکنه . مقدار این نیرو از ضرب خارجی سرعت زاویه ای چرخ در سرعت زاویه ای خم شدن جانبی موتور ضرب در ممان اینرسی بدست مییاد.این نیرو در جاهای مختلفی کاربرد داره از جمله در هدایت موشک برای اطلاعات بیشتر می تونید به فصل هفتم دینامیک مریام مراجعه کنید;););)
 

asgar33

عضو جدید
نظر من یه چیز دیگه است
وقتی موتور کاملا صاف حرکت یک نیرو به چرخ و یک نیرو به مرکز ثقل وارد میشه که دقیقا در یک امتداد اند پس گشتاور فقط در جهت بالا بردن چرخ جلو به موتور وارد میشهuntitled.jpg

اما با خم شدن موتور نیروها درجهت هم نیستند مرکز ثقل یه خورده از مرکز فاصله گرفته به طوری که یه گشتاور در جهت چرخاندن موتور که نهایتا باعث انحراف موتور ودر نتیجه راست شدن موتور میشود بنابراین جبران میشود
 

amz_ir

عضو جدید
با سلام
چناب 11111111 درست می فرمایند
اگر بخواهم یک کم بیشتر توضیح بدهم از قانون دوم نیوتون برای گشتاور که برابر ممان اینرسی در تغییرات سرعت زاویه ای است می توان فهمید که میزان شتاب زاویه ای برای تغییر جهت سرعت زاویه ای در سرعت های بالا بیشتر از شتاب زاویه ای برای تغییر جهت سرعت زاویه ای در سرعت های پایین است. بنابراین با افزایش سرعت موتور، میزان شتاب و بنابراین میزان گشتاور لازم برای تغییر جهت سرعت زاویه ای زیاد می شود به گونه ای که وزن راکب قادر به تامین این گشتاور نیست.
انشالله که کمک کرده باشم
با تشکر
 

asgar33

عضو جدید
اكه منظورتون ازسرعت زاويه اي،سرعت زأويه اي جرخ هست ازنظر من ربطي به سرعت زاويه اي نداره به عبارت ديكه اكه موتورو بايه طناب بكشيم همين قضيه تكرار ميشه
 

amz_ir

عضو جدید
اكه منظورتون ازسرعت زاويه اي،سرعت زأويه اي جرخ هست ازنظر من ربطي به سرعت زاويه اي نداره به عبارت ديكه اكه موتورو بايه طناب بكشيم همين قضيه تكرار ميشه

کاملا اشتباه می فرمایید
می تونید امتحان کنید
 

amz_ir

عضو جدید
اكه منظورتون ازسرعت زاويه اي،سرعت زأويه اي جرخ هست ازنظر من ربطي به سرعت زاويه اي نداره به عبارت ديكه اكه موتورو بايه طناب بكشيم همين قضيه تكرار ميشه

کاملا اشتباه می فرمایید
می تونید امتحان کنید
 

asgar33

عضو جدید
کاملا اشتباه می فرماییدمی تونید امتحان کنید
نه عزيزم من موتورسواراماتور نيستم توسرازيري اكه كلاجو نكه داري موتور بره بايين بعد يه خورده خم كني موتور جب نميكنه بلكه باانحراف خودشو جم جور ميكنه شما هم ميتوني امتحان كني ولي امتحان نكن خظرناكهيه هفته بيش رفته بوديم با موتوركردش يه جاده نسبتا سرازيري به بستمون خورد كه توجاده موتورو خاموش كرديم كلاجو كرفتيم حدود نيم كيلومتر اومديم موتور جب نشد
 

ali.fatemi

عضو جدید
جواب سادست اصل بقاي اندازه حركت دوراني يعني يك جسم درحال چرخش تمايل داره محور چرخشش ثابت بمونه و در مقابل تغيير جهت محور دوران مخالفت مي كنه شما اگه محور يك چرخ چرخان رو در دستت بگيري و بخواي جهتش رو عوض كني مقاومتي در مقابل كارت ايجاد ميشه اين همون چيزيه كه موجب پايدار شدن حركت چرخ و موتور ميشه و در مقابل تغيير جهت هاي كوچك مقاومت ايجاد ميكنه.
 

Similar threads

بالا