راه کاری برای اضافه کردن دنده عقب موتور سیکلت !؟؟

ahmad.e.c.m

عضو جدید
سلام به همه دوستان
من برای ساخت یه ربات میخوام از انجین یه موتور سیکلت
125 سی سی استفاده کنم ولی مشکلم اینجاست که آیا
میشه با راهکاری ، یه کاری کنم که بشه موتور دنده عقب هم بره ؟
مثلا چرخدنده های اضافی خارجی بیرون از انجین قرار بدم تا در صورت
لزوم بشه سمت چرخش شافت انجین رو برعکس کرد ؟
اگه از دوستان کسی هست که بتونه در این مورد راهنمایی کنه و راهکاری
نشون بده ممنون میشم
 

khoyboy

عضو
سلام:
آقا فکر کنم خودتون هم موتورهاى 250يا200سى سى سه چرخ رو ديده ايد.
چون امروزه همه جا ديده ميشن و زياد شدن.
اگه آشنايى داشته باشى مى بينى اونها دنده عقب هم دارند.

دليل اينکه رو موتورسيکلت نصب نکردن نبود الزامش هست.
اما کار نشد نداره.شما به آسونى مى تونيد اين کار روبکنيد.
فقط کافيه دوچرخ دنده مناسب(نوع ساده) به کار ببريد.
جهت چرخ دنده ها هميشه برعکس هست يعنى کافيه يک چرخ در مابين خروجى موتور و خروجى به چرخ بزارى ديگه تمومه!
اگه موتور راست بچرخه :چرخ دنده محرک هم راست وسطى چپ گرد.متحرک راست گرد!!!
الان ميگى عمو قاط زد!
نه ولى تو حرکت جلو:
موتور راست گرد پس محرک راست.
متحرک:چپ گرد چون واسطى نيست,
البته اين يه توضيح آشنايى برات بود و تو گيربکس در حرکت مستقيم جهت موتور و حرکت مستقيم يکسانه و در دنده عقب برعکس ميشه.
 

ahmad.e.c.m

عضو جدید
سلام و ممنونم از توجه شما
من خودم هم به این فکر افتادم که برای وارونه کردن
دور ، میشه از یه چرخدنده استفاده کرد به نحوی که یه
چرخدنده رو مابین دو تا از چرخدنده ها قرار بدیم
ولی گفتم شاید راهکار بهتری واسه این کار باشه
چون مثلا اگه من بخوام این کار رو بکنم به نظر شما
چطوری میتونم هم این چرخدنده رو اضافه کنم و هم
در موقع نیاز این چرخدنده رو از میان بردارم و جهت رو تغییر بدم ؟؟
کلیت کار آسونه و قابل درک ، ولی بخوای این رو عملی کنی یکمی چالش برانگیزه !
 

eb@d

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام دوست عزیز تو این طراحی شما با چه محدودیتهایی مواجه هستین (بعنوان مثال با محدودیت فضا مواجهید؟و یا شکل ظاهری براتون مهمه؟) چون با قرار دادن یه چرخ دنده خارجی در کنار گیربکستون به راحتی میتونید این کارو انجام بدید
از این گذشته یه سری پارامترا هم باید مشخص کنید مثلا قدرت خاصی مد نظرتون هست؟

پ. ن :شما باید اطلاعات دقیقتری قرار بدید.ساخت همچین چیزی عملا کار مشکلی نیست
 

ahmad.e.c.m

عضو جدید
سلام و ممنونم از شما دوستان
نه مشکل محدودیت فضا ندارم و شکل ظاهری هم اهمیتی نداره
من میگم قرار دادن یه چرخ دنده بین دو تا چرخدنده دیگه مشکل نیست
ولی اگه بخوایم این چرخدنده رو در موقع نیاز از بین برداریم یا بزاریم چی ؟
این کار یکمی پیچیده میشه و باید مکانیسمی براش طراحی شه که به راحتی
بتونیم این چرخدنده رو اضافه کنیم و برداریم و این کار با آسونی انجام شه
حالا نظر شما چیه ؟
 

khoyboy

عضو
عزیز شرمنده که دیر میام.
ولی: جابجایی دنده که سخت نیست!!!!
البته شما برای اینکار فقط از چرخ دنده نوع ساده می تونی استفاده کنی.
که معایبش سروصدا یه خورده و نسبت تحمل نیرو کم هست :با ماشین دنده عقب رفتی:چرا صداش زیاده ولی تو دنده 1 و.... این صدا نیست؟؟؟ دلیلش اینه:
چرخ دنده عقب ساده هست.
مابقی مورب.


اما جریان شما : اول دور ورودی رو مشخص کن + دور خروجی + قدرت خروجی لازم.
سپس یه چرخ دنده ساده با قطر مشخص بزار و وسط هم یه چرخ دنده {معکوس کن} و سپس چرخ دیگه{خروجی}
تو تعویض دنده باید همون معکوس کن یا وسطی رو جابجا کنی در طول محور.
الان یه شماتیک می سازم برات
 

khoyboy

عضو
1379574149141.jpg

این شکل مال ماشین هست.
و توی موتورسیکلت چون محورپایین نیست کمی فرق میکنه .
 

ahmad.e.c.m

عضو جدید
مشاهده پیوست 171438

این شکل مال ماشین هست.
و توی موتورسیکلت چون محورپایین نیست کمی فرق میکنه .

دوست عزیز ممنونم از وقتی که میزارید
شما میگید اگه دنده ساده باشه تولید صدا میکنه این دلیلش چیه ؟
یعنی برای همین علته که چرخدنده ها رو مورب میسازن ؟
ممنون میشم در اینباره برام توضیح بدید
البته من نمیخوام با دنده عقب باهاش سرعت زیادی بگیرم و برام
صداش مهم نیست
 

khoyboy

عضو
ممنونم وظيفم هست.

ممنونم وظيفم هست.

ممنون قابلى نداره .
آره داداش چرخ دنده هاى نوع ساده هنگام کار سر وصدا توليد مى کنند:چون در يک زمان مشخص فقط يک رديف از چرخ دنده با چرخ دنده ديگه وصله و نيرو منتقل مى کنه ولى در نوع مورب دريک زمان 2يا بيشتر از دنده ها درگيرند.
يعنى مثل درگيرى نقطه اى هست.
هم زمان هم نصف دنده اول و هم نصفه دنده بعدى.

برا همين امروزه ما گيربکس ها رو از نوع دنده مورب مى سازيم.
تا صدا کمتر و قدرت انتقالى بيشتر باشه چون همزمان 2 دنده وصله
 
  • Like
واکنش ها: eb@d

khoyboy

عضو
يه نکته

يه نکته

يه نکته ديگه که بايد بدونيد اينه که:
ما چرخ دنده هاى ساده رو مى تونيم با جابجايى به هم وصل کنيم-حرکت کشويى روى محور-
ولى با چرخ دنده مورب اين عمل امکان پذير نيست وبراى اين کار از چنگک و سيستم سنکرونيزه استفاده مى کنيم.
يعنى چرخ دنده دائما با هم وصل هستند و لى ما سنکرون يا چنگگ رو به طرف چرخ دنده مى بريم و نيرو رو منتقل مى کنيم-

اين بخش کمى پيچيدس فردا برات يه فيلم مى زارم.

راستى اگه هدف و کارت رو بيشتر توضيح بدى بهتر مى تونم کمکت کنم.
 

ahmad.e.c.m

عضو جدید
راستى اگه هدف و کارت رو بيشتر توضيح بدى بهتر مى تونم کمکت کنم.

من میخوام یه ربات یا میشه گفت یه ماشین کوچیک بسازم که نیروی خودش رو از
یه موتور 125 سی سی تامین میکنه ، فکر همه جاش هم کردم
ولی فعلا دردم وارونه کردن جهت چرخش شفت هست که چطور میتونم
این چرخدنده هارو طوری پیش هم
قرار بدم که به سادگی عمل وارونه کردن شفت رو انجام بدن
تئوریش آسونه ولی رو عملی کردنش باید کار شه
 

ahmad.e.c.m

عضو جدید
سلامی دوباره
حالا اگه من بخوام مجموعه ای از تکه های آهن رو با
آرایشی خاص و منظم تکه تکه کنم و اون شکلی رو که بخوام
ایجاد کنم باید برم پیش اونایی که دستگاه تراش دارن ؟
اونا این کارا رو انجام میدن یا جای دیگه باید برم ؟
 

Similar threads

بالا