[ پی >آرماتور بندي> قالبندی ] ► نکات فنی یک پروژه کامل

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

آرماتور بندی و نصب صفحه ستونها


سلام بر بازديد كننده عزيز آرماتور بندي يكي كارهاي ساختماني مي باشد كه لازمه دقت . نظارت خيلي دقيق روي آن هست در اين تاپيك شيوه هاي دقيق آرماتور بندي و نصب صفحه ستون رو توضيح داده.


آرماتوربندی کاری تخصصی میباشد و دقت و نظارت جدی بر آن الزامی است. در برخی شرایط تمام مقاومت پی را آرماتورها تامین می کنند. مهندسین ناظر موظف هستند قبل از اجرای بتن ریزی از آرماتوربندی فونداسیون بازدید به عمل آورده و تا پایان بتن ریزی نظارت مستمر و مستقیم داشته باشند. ذکر چند مطلب در خصوص آشنایی با نکات اجرایی آرماتوربندی الزامی است :


1- به هیچ عنوان از آرماتورهای زنگ زده و یا آغشته به روغن نباید استفاده شود در صورت آلودگی آرماتورها به روغن یا زنگ زدگی آنها، باید قبل از اجرای آرماتوربندی به پاکسازی آنها اقدام و بعد از تایید دستگاه نظارت به بتن ریزی اقدام گردد.


بیاموزیم:

آرماتورها دو دسته طولی (آرماتورهای اصلی) و عرضی (خاموت) هستند. خاموتها وظیفه نگهداری آرماتورهای طولی و جلوگیری از کمانش آنها در هنگام فشارهای زیاد و چند کاربرد بسیار مهم دیگر دارند. لذا اهمیت رعایت ضوابط خاموت گذاری کمتر از آرماتورهای اصلی نیست.


2- فاصله خاموتها از یکدیگر باید حداکثر 20 سانتی متر باشند و دستگاه نظارت موظف است که در صورت عدم رعایت از سوی پیمانکار از اجرای بتن ریزی جلوگیری نماید.


شکل: فاصله خاموتها از هم 20 سانتی متر است و مشاهده می کنید که نحوه اندازه گیری آن به راحتی قابل اندازه گیری است.
3- خاموتها باید مطابق بوسیله سیم آرماتوربندی به تمام میلگردهای طولی مهار شوند این امر الزامی است و میبایست توسط پیمانکار رعایت گردد و در صورت عدم توجه دستگاه نظارت موظف است از ادامه کار پیمانکار تا رفع نواقص فوق جلوگیری نماید.

4- تمام میلگردها باید توسط قیچی مخصوص بریده شود و جدا از بریدن میلگردها به کمک دستگاه هوا برش خودداری شود . توجه داشته باشید که حرارت موجب افت کیفیت میلگردها میگردد.


5- از خم کردن آرماتور در دمای پایین تر از 5 درجه سانتیگراد خودداری شود و از باز و بسته کردن خمها به منظور شکل دادن مجدد میلگردها جدا خودداری شود در صورت مشاهده چنین مواردی باید به مهندس ناظر اعلام گردد تا مطابق ضوابط اقدام شود .

6- تمام میلگردها باید به صورت سرد و تا حد امکان با دستگاههای مکانیکی خم شوند از خم کردن آرماتورها و بولتهای صفحه های ستون به کمک حرارت ( هوابرش ) جدا خودداری شود.



کل: نحوه صحیح خم کردن آرماتورها به صورت سرد و در دمای معمولی.

7- توجه داشته باشید که آرماتوربندی را که توسط مهندس ناظر تایید شده است نباید قبل از بتن ریزی تغییر داد (خصوصا از خارج کردن میلگردها جدا خودداری نمایید و در صورت مشاهده سریعا به مهندس ناظر گزارش دهید.)

8- فاصله بین میلگردها تا سطح قالب بندی حداقل باید 5/2 سانتی متر باشد تا پوشش بتنی روی میلگردها دارای ضخامت مناسبی باشد و علاوه بر ایجاد پیوستگی بین بتن و میلگرد، محافظت میلگردها در برابر خوردگی و زنگ زدگی انجام شود.

مهم: رعایت نکردن فاصله بین میلگردها و جداره قالب باعث از بین رفتن سریع پی می شود. مهم: فاصله مناسب بین میلگرد و دیواره قالب باعث استحکام و بالارفتن عمر پی و در نتیجه سازه و بالا رفتن مقاومت در برابر زلزله خواهد شد.






 
آخرین ویرایش:

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ادامه تاپيك ( آرماتور بندي )

با سلام خدمت بازديد كننده عزيز ادامه بحثمون رو در اين پست ادامه ميدهيم.:)
























جزئیات آرماتوربندی


کاربرد توأم انواع مختلف فولاد


کاربرد انواع مختلف فولاد در یک قطعه مجاز نیست مگر آنکه:

الف: مشخصات مکانیکی متفاوت آنها در طراحی منظور شود.

ب: امکان اشتباه در مرحله اجرا وجود نداشته باشد.
استفاده از یک نوع فولاد برای میلگردهای طولی و نوع دیگر فولاد برای میلگردهای عرضی با رعایت مورد (الف) بلامانع است.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
جاگذاری و بستن آرماتورها


الف: آرماتورها باید قبل از بتن‌ریزی در جای خود قرار گیرند و طوری بسته و نگهداشته شوند که از جابه‌جایی آنها خارج از محدوده رواداریهای داده شده در بند ب زیر جلوگیری شود.




ب: در مواردی که محدوده مجاز رواداریها مقرر نشده باشد، میلگردها را باید با مراعات رواداریهای زیر جاگذاری کرد.




1- مهم.. حداکثر انحراف ضخامت پوشش بتن محافظ

میلگردها 8- میلیمتر


2- انحراف موقعیت میلگردها با توجه به اندازه ارتفاع مقطع اعضای خمشی، ضخامت دیوارها، و یا کوچکترین بعد ستونها:



- تا 200 میلیمتر یا کمتر 8± میلیمتر

- بین 200 تا 600 میلیمتر 12± میلیمتر
- 600 میلیمتر یا بیشتر 20± میلیمتر




3- انحراف فاصله جانبی بین میلگردها 30± میلیمتر


4- انحراف موقعیت طولی خمها و انتهای میلگردها:

- در انتهای ناپیوسته قطعات 20± میلیمتر
- در سایر موارد 50± میلیمتر




پ: شبکه‌های جوش شده را می‌توان در فاصله بالای دال روی تکیه‌گاه تا پایین دال در وسط دهانه به شکل قوس درآورد، مشروط بر آن که قطر میلگردهای شبکه بیشتراز 6 میلیمتر نباشد، دهانه دال از 3 متر تجاوز نکند و شبکه مورد نظر در محل تکیه‌گاهها ممتد باشد یا به نحو مناسبی مهار شود.




ت: مقدار حداکثر مجاز رواداری مذکور در بند ب–1 بالا برای ضخامت پوشش بتن محافظ میلگردها تا جایی معتبر است که ضخامت مذکور از مقدار تعیین شده کمتر نشود.





ث: جنس، ابعاد، تعداد و فاصله لقمه‌ها و خرکها و سایر قطعات مورد استفاده برای تثبیت موقعیت میلگردها در جای صحیح باید طوری باشد که علاوه بر برقراری شرایط بند ب مانعی در برابر ریختن بتن و نقطه ضعفی در مقاومت و پایایی آن ایجاد نشود.





ج: برای به هم بستن آرماتورها و عناصر غیر سازه‌ای به آنها باید از مفتولها یا اتصال دهنده‌ها و گیره‌های فولادی استفاده کرد. باید توجه داشت که انتهای برجسته سیمها، اتصال دهنده‌های فولادی استفاده کرد. باید توجه داشت که انتهای برجسته سیمها، اتصال دهنده‌ها و گیره‌ها در قشر بتن محافظ (بتن پوشش) واقع نشوند.




چ: استفاده از جوشکاری برای به هم بستن میلگردهای متقاطع مجاز نیست مگر برای فولادهای جوش‌پذیر . در این صورت جوش نباید باعث کاهش سطح مقطع میلگرد و ایجاد زدگی در آن شود.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مهار کردن میلگردها


انواع متداول مهار میلگردها در بتن عبارتند از:



الف: مهارهای مستقیم



ب: مهارهای منحنی (نظیر قلابها و حلقه‌‌ها)



پ: مهارهای مستقیم با حداقل یک میلگرد عرضی جوش شده به آنها در منطقه مهاری



ت: مهارهای مکانیکی



ث: ترکیبی از مهارهای فوق




در مهار کردن میلگردها باید ضوابط کلی به این شرح رعایت شوند:

الف: برای میلگردهای ساده در کشش استفاده از مهارهای مستقیم مجاز نیست.


ب: در مهار کردن میلگردهای تحت فشار با استفاده از مهارهای منحنی، نباید قلابها و حلقه‌‌ها را مؤثر دانست.


پ: در استفاده از مهارهای مستقیم با حداقل یک میلگرد عرضی جوش شده به آنها، مهارهای مکانیکی و ترکیبی از انواع مهارها باید به ضوابط مربوط توجه داشت.
ضوابط مهار کردن میلگردها در آیین‌نامه بتن ایران (آبا) ارائه شده است.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مهم وصله کردن میلگردها


انواع متداول وصله میلگردها عبارتند از:



- وصله‌های پوششی (تماسی یا غیر تماسی)



- وصله‌‌های اتکایی



- وصله‌‌های جوشی



- وصله‌های مکانیکی



- وصله‌های مرکب
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
وصله هاي پوششي (تماسي يا غير تماسي)

الف: در وصله‌‌های پوششی ضوابط کلی زیر باید رعایت شوند.





1- در وصله‌‌‌های پوششی باید دو میلگرد در انتهای مورد نظر مشخص شده در کنار هم قرار گیرند. در وصله‌‌های پوششی تماسی، دو میلگرد در تماس کامل با هم قرار می‌گیرند، ولی در وصله‌‌های پوششی غیر تماسی می‌توان دو میلگرد را به فاصله‌ای حداکثر معادل مقادیر زیر قرار داد:



در اعضای خمشی، فاصله محور تا محور دو میلگرد وصله شونده نباید از طول لازم برای وصله پوششی و 150 میلیمتر، بیشتر باشد.




در سایر اعضا، فاصله محور تا محور دو میلگرد وصله شونده نباید از 5 برابر قطر میلگرد کوچکتر، بیشتر باشد.



2- در وصله‌های پوششی میلگردهای ساده در کشش، باید انتهای آنها را به صورت یکی از انواع قلابهای استاندارد با زاویه بیشتر از 135 درجه خم کرد.





3- وصله‌‌های پوششی غیر تماسی باید با میلگردهای عرضی عمود بر میلگردهای وصله شونده محصور شوند.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
وصله هاي اتكايي


در وصله‌‌های اتکایی ضوابط کلی زیر باید رعایت شوند:

1- در وصله‌‌های اتکایی باید دو میلگرد در امتداد عمود بر محور بریده شوند و با وسایلی مناسب به صورت هم‌مرکز بر هم تکیه کنند.




2- استفاده از وصله‌های اتکایی، فقط برای میلگردهای تحت فشار با قطر 25 میلیمتر و بیشتر مجاز است.




3- در وصله‌های اتکایی هر میلگرد باید به سطحی صاف منتهی شود که زاویه آن نسبت به صفحه عمود بر محور میلگرد از 5/1 درجه بیشتر نباشد.




4- استفاده از وصله‌های اتکایی، فقط در اعضای دارای خاموتهای بسته یا مارپیچ مجاز است.




5- باید در انجام وصله‌های اتکایی در یک مقطع خودداری شود.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
وصله هاي جوشي


روشهای متداول برای وصله‌‌های جوشی عبارتند از:


1- اتصال جوشی نوک به نوک خمیری (جوش الکتریکی تماسی)



2- اتصال جوشی ذوبی با الکترود (جوش با قوس الکتریکی)



اتصال جوشی نوک به نوک خمیری فقط در شرایط کارخانه‌ای و در صورتی مجاز است که قطر میلگردها از 10 میلیمتر برای فولادهای گرم نورد شده یا 14 میلیمتر برای فولادهای سرد اصلاح شده کمتر نباشد، و نسبت سطح مقطع دو میلگرد وصله شونده از 5/1 تجاوز نکند.




اتصال جوشی ذوبی با الکترود در صورتی مجاز است که برای هر نوع فولاد، از الکترود و روش جوشکاری مناسب آن استفاده شود.



اتصال جوشی ذوبی الکترود به طور معمول به یکی از روشهای زیر انجام می‌پذیرد:




- اتصال جوشی پهلو به پهلو با جوش از یک رو یا دو رو فقط برای میلگردهای گرم نورد شده با قطر 6 تا 36 میلیمتر مجاز است. در این روش طول نوار جوش از یک رو نباید از 10 برابر قطر میلگرد کوچکتر، کمتر باشد و نوار جوش دورو نباید از 5 برابر قطر میلگرد کوچکتر، کمتر اختیار شود.




اتصال جوشی با وصله یا وصله‌های جانبی اضافه با جوش از یک رو یا دو رو، فقط برای میلگردهای گرم نورد شده مجاز است. حداقل طول نوار جوش برای اتصال هر میلگرد به وصله یا وصله‌ها مشابه اتصال جوشی پهلو به پهلو است.




در اتصال جوشی نوک به نوک با پشت‌بند با آمادگی یا بدون آمادگی سر میلگردها طول پشت‌بند نباید کمتر از 3 برابر قطر میلگردها برای فولادهای گرم نورد شده یا 8 برابر قطر میلگردها برای فولادهای سرد اصلاح شده اختیار شود. فاصله دو سر میلگردهای وصله شونده از هم در حالت با آمادگی 3 میلیمتر و در حالت بدون آمادگی باید معادل نصف قطر میلگردها باشد. در مورد فولادهای سرد اصلاح شده آماده کردن سر هر دو میلگرد الزامی است. در صورتی که میلگردهای وصله شونده در وضعیت قائم یا نزدیک به قائم قرار گیرند آماده کردن انتهای میلگرد فوقانی الزامی است و انتهای میلگرد تحتانی باید عمود بر محور آن بریده شود.

 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
وصله هاي مكانيكي


در اتصالات مکانیکی از وسایل مکانیکی استفاده می‌شود به نحوی که اتصال میلگردها بدون آسیب رساندن به بتن میسر باشد.



ث: در وصله‌های مرکب انواع وصله‌های ذکر شده با هم به کار می‌روند.






ج: ضوابط انواع مختلف وصله‌کردن میلگردها در آیین‌‌نامه بتن ایران ارائه شده است.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
محدودیتهای فاصله میلگردها





الف: فاصله آزاد بین هر دو میلگرد موازی واقع در یک سفره نباید از هیچ یک از مقادیر زیر کمتر باشد:



- قطر میلگرد بزرگتر



- 25 میلیمتر



- 33/1 برابر قطر اسمی بزرگترین سنگدانه بتن




ب: در صورتی که میلگردهای موازی در چند سفره قرار گیرند، میلگردهای سفره بالاتر باید طوری روی میلگردهای سفره زیرین واقع شود که معبر بتن تنگ نشود، فاصله آزاد بین هر دو سفره نباید از 25 میلیمتر و از قطر بزرگترین میلگرد کمتر باشد.




پ: در اعضای فشاری با خاموتهای بسته یا مارپیچ، فاصله آزاد بین هر دو میلگرد طولی نباید از 5/1 برابر قطر بزرگترین میلگرد و از 40 میلیمتر، کمتر باشد.




ت: فاصله مجاز بین میلگردها در محل وصله‌های پوششی در بند وصله کردن میلگردها ارائه شده است.





ث: محدودیتهای فاصله آزاد بین میلگردها باید در مورد فاصله آزاد وصله‌های پوششی با وصله‌‌ها و یا میلگردهای مجاز نیز رعایت شوند.




ج: در دیوارها و دالها به استثنای دالهای نازک دارای تیرچه‌های بتنی، فاصله بین میلگردهای خمشی نباید از 2 برابر ضخامت دالها، 3 برابر ضخامت دیوارها و 350 میلیمتر بیشتر باشد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
گروه میلگردهای درتماس!!




دوستان عزيز در استفاده از گروه میلگردهای موازی که در آنها میلگردها در تماس با هم بسته می‌شوند تا به صورت واحد عمل کنند، ضوابط زیر باید رعایت شوند:



الف: تعداد میلگردهای هر گروه نباید از 4، در مورد گروههای قائم تحت فشار و 3 در سایر موارد تجاوز کند.




ب: در تمامی موارد تعداد میلگردهای هر گروه در محل وصله‌ها نباید بیشتر از 4 باشد.




پ: در گروه میلگردهای با بیش از دو میلگرد، نباید محورهای تمامی میلگردها در یک صفحه واقع شوند. همین طور تعداد میلگردهایی که محورهای آنها در یک صفحه واقع می‌شوند جز در محل وصله‌ها نباید بیشتر از دو باشد.





ت: در تیرها نباید میلگردهای با قطر بزرگتر از 36 میلیمتر را به صورت گروهی به کار برد.


ث: گروههای میلگردهای درتماس باید در خاموتهای بسته یا مارپیچ محصور شوند.




ج: در مواردی نظیر تعیین محدودیتهای فاصله و حداقل ضخامت پوشش بتن محافظ، که قطر میلگردها مبنای محاسبه قرار می‌گیرند، قطر گروه میلگردهای درتماس معادل قطر میلگردی فرض می‌شود که سطح مقطع آن با سطح مقطع کل گروه مساوی باشد. ملاک اندازه‌گیری فاصله آزاد و حداقل ضخامت پوشش در این گونه موارد خارجی‌ترین سطح گروه میلگرد در امتداد مورد نظر خواهد بود.





چ: مجتمع کردن میلگردها برای تبدیل آنها به گروه میلگردهای درتماس فقط در صورتی مجاز است که در نقشه‌های اجرایی تصریح شده باشد.




ح: ضوابط مهاری، وصله و قطع کردن گروه میلگردهای درتماس در بخش دوم آیین‌‌نامه بتن ایران ارائه شده است.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پوشش بتنی روی میلگردها



پوشش بتنی روی میلگردها برابر است با حداقل فاصله بین رویه میلگردها،

اعم از طولی یا عرضی،


تا نزدیکترین سطح آزاد بتن.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ضخامت پوشش بتنی روی میلگردها



الف: کلیات




ضخامت پوشش بتنی روی میلگردها نباید کمتر از مقادیر زیر اختیار شود.



1- قطر میلگردها



2- بزرگترین اندازه اسمی سنگدانه‌های تا 32 میلیمتر، یا 5 میلیمتر بیشتر از بزرگترین اندازه اسمی سنگدانه‌‌های بزرگتر از 32 میلیمتر.



ب: ضخامت پوشش بتنی محافظ میلگردها متناسب با شرایط محیطی، کیفیت بتن و نوع قطعه مورد نظر نباید از مقادیر داده شده در جدول 3 کمتر باشد. انواع شرایط محیطی ذکر شده در این جدول به شرح زیر طبقه‌بندی می‌شود:




1- شرایط محیطی ملایم: به شرایطی اطلاق می‌شود که در آن هیچ نوع عامل مهاجم از قبیل رطوبت، تعریق، تر و خشک شدن متناوب، یخ زدن و آب شدن، سرد و گرم شدن متناوب، تماس با خاک مهاجم یا غیر مهاجم، مواد خورنده، فرسایش شدید، عبور وسایل نقلیه یا ضربه موجود نباشد، یا قطعه در مقابل اینگونه عوامل مهاجم به نحوی مطلوب محافظت شده باشد.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ادامه تاپيك



2- شرایط محیطی متوسط: به شرایطی اطلاق می‌شود که در آن قطعات بتنی، در معرض رطوبت و گاهی تعریق قرار می‌گیرند.


قطعاتی که به طور دائم با خاکهای غیر مهاجم یا آب تماس دارند یا زیر آب با PH بیشتر از 5 قرار می‌گیرند دارای شرایط محیطی متوسط تلقی می‌شوند.



3- شرایط محیطی شدید: به شرایطی اطلاق می‌شود که در آن قطعات بتنی در معرض رطوبت یا تعریق شدید یا تر و خشک شدن متناوب یا یخ زدن و آب شدن و سرد و گرم شدن متناوب نه چندان شدید قرار می‌گیرند.



قطعاتی که در معرض ترشح آب دریا باشند یا در آب غوطه‌ور شوند طوری که یک وجه آنها در تماس با هوا قرار گیرد، قطعات واقع در هوای دارای نمک و نیز قطعاتی که سطح آنها در معرض خوردگی ناشی از مصرف مواد یخ‌زدا قرار می‌گیرد دارای شرایط محیطی شدید محسوب می‌شوند.



4- شرایط محیطی بسیار شدید: به شرایطی اطلاق می‌شود که در آن قطعات بتنی در معرض گازها، آب و فاضلاب ساکن با PH حداکثر 5، مواد خورنده یا رطوبت همراه با یخ زدن و آب شدن شدید قرار می‌‌گیرند، از قبیل نمونه‌های ذکر شده در مورد شرایط محیطی شدید، در صورتی که عوامل مذکور حادتر باشند.





5- شرایط محیطی فوق‌العاده شدید: به شرایطی اطلاق می‌شود که در آن قطعات بتنی در معرض فرسایش شدید عبور وسایل نقلیه، یا آب و فاضلاب جاری با PH حداکثر 5 قرار می‌گیرند. رویه بتنی محافظت نشده پارکینگها و قطعات موجود در آبی که اجسام صلبی را با خود جابه‌جا می‌کند، دارای شرایط محیطی فوق‌العاده شدید تلقی می‌شوند.



شرایط محیطی جزایر و حاشیه خلیج فارس و دریای عمان به طور عمده جزو این شرایط محیطی قرار می‌گیرند.
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
جدول 3 مقادیر حداقل پوشش بتن (میلیمتر)



پ: در صورتی که بتن در جوار دیواره خاکی مقاوم ریخته شود و به طور دائم با آن در تماس باشد، ضخامت پوشش نباید کمتر از 75 میلیمتر اختیار شود.



ت: در صورتی که بتن دارای سطح فرورفته و برجسته (نقش‌دار یا دارای شکستگی) باشد، ضخامت پوشش باید در عمق فرورفتگیها اندازه‌گیری شود.



ث: ضخامت پوشش بتنی برای محافظت میلگردها در برابر حریق.



در صورتی که لازم باشد عضوی دارای درجه آتشپادی معینی باشد، حداقل ضخامت پوشش بتنی محافظ میلگردها باید توسط مراجع مربوط مقرر شود.



ج: میلگردها، و کلیه قطعات و صفحات فولادی پیش‌بینی شده برای توسعه آتی ساختمان باید به نحوی مناسب در مقابل خوردگی محافظت شوند.



به تصاویر دقت کنید:


نوع شرایط محیطینوع شرایط محیطینوع شرایط محیطینوع شرایط محیطینوع شرایط محیطی
فوق‌العاده شدیدبسیار شدیدشدیدمتوسطملایمنوع قطعه
7565504535تیرها و ستونها
6050353020دالها، دیوارها و تیرچه‌ها
5545302520پوسته‌ها و صفحات پلیسه‌ای
9075605040شالوده‌ها


7- توجه داشته باشید که آرماتوربندی را که توسط مهندس ناظر تایید شده است نباید قبل از بتن ریزی تغییر داد (خصوصا از خارج کردن میلگردها جدا خودداری نمایید و در صورت مشاهده سریعا به مهندس ناظر گزارش دهید.)




8- فاصله بین میلگردها تا سطح قالب بندی حداقل باید 5/2 سانتی متر باشد تا پوشش بتنی روی میلگردها دارای ضخامت مناسبی باشد و علاوه بر ایجاد پیوستگی بین بتن و میلگرد، محافظت میلگردها در برابر خوردگی و زنگ زدگی انجام شود.



5- از خم کردن آرماتور در دمای پایین تر از 5 درجه سانتیگراد خودداری شود و از باز و بسته کردن خمها به منظور شکل دادن مجدد میلگردها جدا خودداری شود در صورت مشاهده چنین مواردی باید به مهندس ناظر اعلام گردد تا مطابق ضوابط اقدام شود .




6- تمام میلگردها باید به صورت سرد و تا حد امکان با دستگاههای مکانیکی خم شوند از خم کردن آرماتورها و بولتهای صفحه های ستون به کمک حرارت ( هوابرش ) جدا خودداری شود.



7- تمام میلگردها باید توسط قیچی مخصوص بریده شود و جدا از بریدن میلگردها به کمک دستگاه هوا برش خودداری شود . توجه داشته باشید که حرارت موجب افت کیفیت میلگردها میگردد.



8- خاموتها باید مطابق بوسیله سیم آرماتوربندی به تمام میلگردهای طولی مهار شوند این امر الزامی است و میبایست توسط پیمانکار رعایت گردد و در صورت عدم توجه دستگاه نظارت موظف است از ادامه کار پیمانکار تا رفع نواقص فوق جلوگیری نماید.





اميدوارم اين اطلاعات براي شما مفيد واقع شده باشه
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بنام خدا.

بازديد كننده عزيز سلام

در ادامه تاپيك آرماتور بندي ميخواهم نحوه آرماتور بندي استخر رو در اين پست ارائه بدم اميدوارم براي شما مفيد واقع شود:) میخوانید و میبینید

: چه نکاتی را نیاید در آرماتور بندی انجام دهیم و چه نکاتی را باید انجام دهیم .





دوستان عزيز این گونه آرماتور بندی استخر را انجام ندهید


این تصاویر متعلق به انجام یک پروژه استخر است که سالها پیش توسط ..... انجام شد


مشکلات و اشتباهات زیادی در این آرماتور بندی وجود دارد که بصورت خلاصه به آنها اشاره میکنم .


من مطمئن هستم این پست نیاز به توضیح ندارد اما به نکات زیر توجه کنید.



مهم: نکته مهمی که در مرحله اول و در هر نوع بتن ریزی باید رعایت شود ، تمیز بودن محیط کار است .


عکس شماره یک : مش اول مرحله اول . شاید به چشم نیاید اما آرماتور ها به نظر زنگ زده میرسند . که در این حالت قبل از اجرا باید با فرچه سیمی آن ها تمیز و با اپوکسی مخصوص آنها را مقاوم کرد .
 
آخرین ویرایش:

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ادامه پست:




عکس دوم درحال انجام رویه آرماتور کف استخر


آرماتور و بتن استخر های شنا به حجم بالای 40000 لیتر ، از حساسیت بالایی برخوردار است . به طوری که حتما باید تویط شخصی که بیش از 5 الی 8 سال سابقه اجرایی دارد انجام شود . یک آرماتور بند و بتن ریز استخر میداند چه کابلی باید از آرماتور فاصله داشته باشد و چه کابلی باید به آرماتور اتصال داده شود . نکات اجرایی در هنگام نصب تجهیزات تصفیه مانند اسکیمر ها ، سر ریز ها ، کاسه چراغ ، بتونی پله که متاسفانه در هیچ کاری اجرا نمیشود و ... این نکات باید به درستی در محل نصب و بعد با بتن مخصوص استخر پوشانده شوند .






عکس سوم اسپیسر بین آرماتور ( فاصله از کف ندارد - ارماتور ها نبايد زنگ زده باشد ) اسپیسر فولادی اسپیسر خوبی است اما نه در محل وصله و نه به این شکل .












وجود هر ماده شیمیایی ( لاجورد ، گچ ، یا حتی خاک ) مطمئنا باعث تضعیف سازه خواهند شد .

عکس چهارم







طبق فصل 18 آیین نامه آبا عوامل موثر در محاسبه طول مهاری

مقاومت فشاری بتن - قطر میلگرد - پوشش میلگردد - شکل رویه آن و غیره می باشد


عکس پنجم









عکس ششم







این کار 100% اشتباه است هرچند ممکن است در سال های ابتدایی مشکل خاصی به وجود نیاید اما در آینده باعث مشکلات بسیار جدی برای ساختمان ، ابنیه ، استخر و ایجاد هزینه های سرسام آور میکند . در استخر های سر ریز و طرح های چشمه ای به علت سیستم تعادل و بالانس خودکار آب ، امکان دیدن حجم آب استخر بسیار مشکل است و نهایتا درصورت کم کردن آب هیچ کسی متوجه نخواهد شد . و این موجب شستگی پی و عواقب خطرتاک میباشد .
.
.
.
.
.
.
.
.


در خواستم از شما دوستان و بازديد كنندگان عزيز اين تاپيك


براي استفاده هر چه بهتر از اين تاپيك از دوستان عزيز خواهشمندم

1- جهت تشكر پست مجزا ارسال نكنيد
2- هيچ نوعي پستي در اين تاپيك ارسال نكنيد
3- هيچ نوعي درخواستي در اين تاپيك ارسال نكنيد

4- اگر نظر انتقاد پيشنهاد درخواستي براي اين تاپيك داريد لطف كنيد از
طريق پيغام خصوصي به بنده اطلاع دهيد
 
آخرین ویرایش:

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با سلام خدمت تماي دوستان خودم و بازديدكنندگان عزيز
قصد دارم
داخل اين تاپيك اطلاعات خيلي مفيد از قبيل:

1-آموزش طراحي كاشت آرماتور
2-نحوه صحيح و دقيق آرماتور بندي در فونداسيون..ساختمانها..استخر و.....
3-دانلود كليه اطلاعات مربوط به آرماتور بندي
4-نصب دقيق صفحه ستون
5-خاموت
6-قالب بندي آرماتور
7
- و چه نکاتی را نیاید در آرماتور بندی انجام دهیم و چه نکاتی را باید انجام دهیم
در اين ت
اپيك در اختيار شما عزيزان قرار خواهم داد كه اميدوارم مفيد واقع بشود

.
.
.
.



و اما در خواستم از شما دوستان


براي استفاده هر چه بهتر از اين تاپيك از دوستان عزيز خواهشمندم

1- جهت تشكر پست مجزا ارسال نكنيد

2- هيچ نوعي پستي در اين تاپيك ارسال نكنيد

3- هيچ نوعي درخواستي در اين تاپيك ارسال نكنيد

4- اگر نظر.... انتقاد.... پيشنهاد.... درخواستي.... براي اين تاپيك داريد لطف كنيد از

طريق پيغام خصوصي به بنده اطلاع دهيد

اميدوارم بتونم از اطلاعات و دانش شما دوستان هم استفاده بكنم

با سپاس...
 
آخرین ویرایش:

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
وزن مخصوص ؛ سطح مقطع و ديگر مشخصات مكانيكي ميلگردهاي
گرد و چهار گوش ( راكت ؛ انگل بار )
.


.
.
.
.
.



در خواستم از شما دوستان

براي استفاده هر چه بهتر از اين تاپيك از دوستان عزيز خواهشمندم

1- جهت تشكر پست مجزا ارسال نكنيد

2- هيچ نوعي پستي در اين تاپيك ارسال نكنيد

3- هيچ نوعي درخواستي در اين تاپيك ارسال نكنيد

4- اگر نظر.... انتقاد.... پيشنهاد.... درخواستي.... براي اين تاپيك داريد لطف كنيد از

طريق پيغام خصوصي به بنده اطلاع دهيد

اميدوارم بتونم از اطلاعات و دانش شما دوستان هم استفاده بكنم

با سپاس...
 
آخرین ویرایش:

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
فايل اكسل مساحت انواع ميلگرد


سلام خدمت تمامي دوستان عزيز

دوستاني كه با طراحي سرو كار داشته باشند مي دونند كه همواره با توجه به مساحت خروجي كه نرم افزار
ارائه مي دهد..بايد تعداد قطر ميلگرد هاي مورد نياز را به دست آورند اين فايل اكسل اين مجوعه براي ميلگرد
هاي از قطر 6 تا 40 ميليمتر و از 10 الي 16 را براي شما دوستان عزيز گذاشتم ميتونيد دانلود كنيد..


دانلود فايل اكسل مساحت انواع ميلگرد.
 
آخرین ویرایش:

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
جزئياتي درباري رامكا....سيستم قالب هاي تونلي



رامکا عبارتست از قالبهای نواری به ارتفاع10 سانتیمتر که جهت قالب گذاری و قالب برداری سریعتر و اسانتر قالب تونلی در مسیر حاشیه پایینی دیوار و قبل از ان گذاشته ؛ بتن ریزی و قالب برداری میگردد.


بدین صورت که ابتدا آرماتور های انتظار دیوار اجرا شده سپس قالب های رامکا در امتداد مسیر دیوار ها بسته شده و پس از بتن ریزی و قالب برداری رامکا ؛ آرماتور بندی دیوار ها در امتداد میلگردهای انتظار ادامه می یابد.(بتنریزی هر طبقه با رامکای طبقه فوقانی بصورت یکپارچه اجرا میشود)




در ضمن اصطلاح رامکا به زبان ترکیه ای آکس می باشد.



تعبیه قوطیهای برق برای نصب کلید و پریز و لوله کشیهای مربوطه نیز از مراحل پیش از قالب بندی دیوار ها و سقف هاست .






تمام لوله های برق همان طور که در شکل مشاهده می کنید از مغز دیوار و سقف ها عبور کرده و از بازشو ها ادامه ی مسیر می دهد. برای درک بیشتر این موضوع توسط متر این پهنا را نشان داده ایم.




همچنین در این روش اسلیوهای تاسیسات مکانیکی و محل داکتها در سقف و دیوار اجرا می شود و عبور لوله های مربوطه از بارشوهایی که پیش از بتن ریزی در آنها تعبیه شده ؛ انجام می شود .

پس از آن قالب ها توسط تاور کرن و نیروی انسانی مربوطه به محل انتقال یافته و در مکان دقیق (توسط تیم نقشه برداری ) قرار می گیرد .

برای درک بیشتر این موضوع قسمتی از این پروسه را در فیلم زیر نشان داده ایم.




سپس بوسیله جک های زیرین قالبها در محل تثبیت شده و خیز منفی به سمت بالا در قالب های سقف ایجاد می شود.

تثبیت فاصله قالب های دیوار با استفاده ازspacer وTie-Bolt انجام می شود. پس از این مرحله آرماتوربندی سقف ؛ اجرای تاسیسات الکتریکی و مکانیکی اجرا می شود .








در نهایت بتن ریزی یکپارچه دیوار و سقف انجام شده و پس از طی زمان لازم قالب برداری انجام می پذیرد.لازم به ذکر است برای تسهیل در جابجائی قالب و قالب برداری از یک Platform (سکو) در جلوی قالب طبقات استفاده می شود.


 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ادامه...



روش اجرای پله در این سیستم

نکته مهم در این روش پله ها بعد از بیرون کشیده شدن قالب های تونلی و انتقال آن به طبقه بعد اجرا می شود دلیل آن هم همان طور که می توان حدس زد این است که اگر پله ها از قبل اجرا شود قالب های تونلی دیگر بیرون نمی آید و تمامی اجزاء پله بایستی تخریب شود و این از اشتباهات اجرای این نوع سازه می باشد.

در این سیستم بعد از اجرای فونداسیون طبق طراحی مهندس سازه ریشه های انتظار جهت شروع مسیر ساخت پله و اورلپ مورد نظر اماده می باشد. پس اجرای طبقه بعد از فونداسیون و برداشتن قالب های تونلی قالب های پله که از جنس چوب یا فلز می باشد طبق نقشه مونتاژ و سپس آمارتوربندی می شود و بعد از آن بتن ریزی صورت می گیرد. در بعضی از مواقع طبق نظر محاسب آمارتورهای افقی روی شمشیری پله به دیوار همجوار به وسیله سوراخ و روش اپوکسی کردن جهت استحکام بیشتر وصل می شود.



ویژگی های سازه ای سیستم ساخت:

1. یکپارچگی سیستم و بهبود رفتار لرزه ای آن بدلیل عملکرد جعبه ای سازه

2. تغییر ماهیت تمرکز تنش از حالت گره ای و متمرکز بصورت گسترده بعلت تبدیل سازه از حالت تیر- ستون – دیوار به حالت دال – دیوار

3. عملکرد سقف سازه بصورت دیافراگم صلب و قابلیت انتقال بارهای قائم و جانبی به دیوارها

4. افزایش درجه نامعینی سازه و تأخیر بیشتر در تشکیل لولاهای پلاستیک در اعضاء و درنتیجه قابلیت تحمل بیشتر نیروها و لنگرها

5. تقارن سازه ای و منظم بودن ساختمان (درارتفاع و پلان)


توصیه های طراحی معماری


1. اندازه دهانه تونلها، به دلیل کنترل تنش سقف و نیز زیادنشدن ضخامت دال بتنی سقف ، بین5/2 تا 5/5 متر توصیه می شود. عمق تونل ها نیز در هر جهت حداکثر8 متر توصیه می شود.

2. در صورت لزوم طراحی پارکینگهای سرپوشیده در پروژه ؛ پیشنهاد میگردد پارکینگها مابین بلوکها و با سازه جداگانه طراحی و پیاده سازی گردد.

3. به دلیل کاهش حجم رایزرها و بازشوهای سقف ، درصورت استفاده از کولر آبی، این تجهیزات در بالکن ها یا فضاهای مشابه در همان طبقه پیش بینی شوند.



مزایای سیستم



  1. بالا بودن سرعت ساخت و ساز
  2. کنترل دقیق تر کیفیت در مراحل طراحی و ساخت ( قابلیت انطباق با استاندارد ایزو)
  3. کاهش کارهای جزئی و همپوشانی فعالیت ها
  4. صرفه اقتصادی بیشتر (با درنظرگرفتن سرعت کار)
  5. کاهش نیروی انسانی (نسبت به روش های سنتی)
  6. قابلیت آموزش سریع و آسان به نیروی انسانی
  7. صرفه جویی در منابع (معدنی، انرژی)

ویژگی های اجرایی سیستم :



  1. امکان برنامه ریزی دقیق بدلیل سیستماتیک بودن عملیات
  2. سرعت اجرایی بالا (بدلیل اجرای همزمان دیوار و سقف )
  3. امکان همپوشانی بیشتر فعالیتهای سفت کاری و سازه ودرنتیجه کاهش حجم عملیات سفت کاری
  4. کاهش حجم عملیات نازک کاری (بدلیل وجود بتن expose در اغلب سطوح و اجرای سریع اندود در سطوح صاف حاصل (
  5. افزایش ایمنی سایت پروژه
  6. کاهش ضخامت جداره ها و افزایش فضای مفید
  7. اجرای اتصال صحیح سقف به دیوارو عدم تشکیل درز اجرایی
  8. استهلاک پایین و عمر طولانی ساختمان در بهره برداری

ویژگی های اقتصادی سیستم :



  1. کاهش هزینه نسبت به روشهای رایج ساخت
  2. کاهش خواب سرمایه و بازگشت سریعتر آن
  3. کاهش حجم نیروی انسانی و هزینه های مربوطه
  4. کاهش پرت مصالح

اجرای این پروژه ها از لحاظ مکانی محدودیت خاصی نداشته ولی در صورت اجراء در فضاهای مسطح و غیر شیبدار و با مقاومت بستر مناسب ؛ دارای شرایط مناسبتری از لحاظ ایجاد در سرعت کار و عملیات جابجائی در ماشین الات میباشد.درحال حاضر امکان اجرای این روش تا

16 طبقه در کشور ایران و در سایر کشورها تا حدود60 طبقه منعی نداشته ولی اجرای پارکینگها پیشنهاد میگردد در فضائی جداگانه از بلوکهای مسکونی اجراگردد.

از لحاظ شرایط آب و هوائی نیز علاوه بر مناطق معتدل و چهار فصلی مانعی در اجراء در مناطق فوق العاده سرد و یاگرم نیز نداشته و با در نظر گرفتن تمهیدات لازم ( بالاخص نگهداری بتن و بتنریزی ) امکان اجرا در این مناظق نیز بدست می اید.

در اجرای این نوع پروژه ها سه آیتم طراحی مناسب و منطبق با روش مورد استفاده ؛ تامین قالب و ماشین الات متناسب با سیستم وسرعت مورد نیاز اجراء و تعداد قالب تامین شده (به ازای هر نیم ست قالب در بلوکهای بلند مرتبه یک دستگاه تاور کرین و برای بلوکهای 4طبقه نیم دستگاه مدنظر میباشد) و در نهایت آموزش و تامین نیروهای انسانی متخصص در اجرای این روش ؛ مدنظر میباشد.

از لحاظ کنترل کیفی نیز با توجه به استفاده بیشتر از ماشین الات بجای نیروی انسانی و یکی بودن اندازه در قالبها و تناوب استفاده از انها در اجرا ؛ نیاز کمتری به عوامل نظارت وجود داشته و مشکلات در این زمینه بسیار کمتر در مقایسه با روشهای مشابه میباشد.


زمان لازم برای اجراء :

قابل ذکر است که در صورت اجرای پروژه در مناطق دارای شرایط خاص این مدت زمان دچار تغییر گردیده و حتی در صورت نیاز به افزایش سرعت و اجرا در مدتی کوتاهتر با اضافه نمودن تعداد قالب و ماشین الات و نیروی مورد نیاز و یا تفکیک پروژه به بخشهای کوچکتر و اجرای همزمان بخشها امکان کاهش زمان اجرا وجود خواهد داشت .


اثرات و تاثیرات زیست محیطی :

با توجه به بررسیهای بعمل آمده تابحال اثری سوء در تاثیرات زیست محیطی برای این روش تعریف نگردیده و خوشبختانه تائیدات مرکز تحقیقات مسکن را نیز بهمراه داشته است
. ولی از نکات مثبت میتوان کاهش زمان اجرا و همچنین کم شدن میزان ضایعات ساختمانی وپرت مصالح و جلوگیری از اتلاف انرژی و منابع و نهایتا حفظ محیط زیست را ذکر نمود.

سرمایه گذاری مورد نیاز :

برای اجرای چنین پروژه هائی تامین مالی اولیه برای تامین ماشین الات و تجهیزات اجرائی بسیار مورد توجه میباشد . در استفاده از این روش بعلت افزایش میزان ماشین الات نسبت به نیروی انسانی لازم است در شروع کار منابع مالی کافی بابت تامین قالب و ماشین الات پیش بینی گردد.بدیهی است با توجه به سرعت زیاد این روش پیش بینی و تامین بموقع منابع مالی در حین کار مطابق cashflow تعریف شده از اهمیت بالائی برخوردار است.



برگرفته شده از memari2013.blog.ir
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام دوستان عزيز امروزه به کمک علم مهندسی عمران ، استفاده از ساختمان های مهندسی ساز در حال افزایش هستند

ساختمان های بتنی بخش بسیار بزرگی از سازه های مهندسی را در بر می گیرند
همه می دانیم که شرط اصلی یک سازه بتنی خوب استفادهاز آرماتوربندی مناسب و کارآمد می باشد
اینکه تیم اجرا نقشه مهندس محاسب را به خوبی به اجرا در بیاورند نیازمند داشتن دانش کافی در مورد آرماتوربندی می باشد.
آرماتور بندی سازه های بتنی یا concrete Reinforcement در واقع علم و فنی است که تیم اجرا بایتستی آنرا با خوبی درک کرده تا سازه را به بهترین صورت ممکن اجرا کند

از طرفی مهندسان محاسب و طراح نیز بایستی از این علم به جهت طراحی قابل اجرا آگاهی داشته باشند


در زير فايل پارو پونيت آرماتور بندي ساختمانهاي بتني با حجم 5 / 7 گذاشتم ميتونيد دانلود كنيد


دانلود فايل پاور پوينت آرماتور بندي ساختمانهاي بتني با حجم 5 / 7.
 
آخرین ویرایش:

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام دوستان عزيز و بازديد كنندگان محترم كتاب اصول آرماتور گذاري پي . ديوار ستون كتابي هستش كه تمام نكته هاي مهم آرماتور بندي را نوشته شده است براي شما لينك رو قرار ميدم تا بتوانيد دانلود كنيد..




نام کتاب : اصول آرماتور گذاری پی، دیوار و ستون


نویسنده : رضا ترابی اصفهانی


ناشر : پارس بوك


زبان کتاب : پارسی


تعداد صفحه : ۲۹


قالب کتاب :PDF



حجم فایل : ۶۲۶ کیلوبایت






توضیحات :آماتورها باید با دقت و به طور دقیق ،منطبق با شرایط نقشه ها ، جداول و جزئیات کار گذاشته شوند. اغلب لازم است که بر روی نقشه های مهندس
سازه کارهای معینی انجام بگیرد تا با جزئیات استاندارد خاص و توضیحات مطابقت کند .طراح جزئیات ، کلیه دستور کارهایی که در این جزئیات وتوضحات وجود دارد را در نقشه کارگذاری آماتورها پیاده می کند، این نقشه ها باید اقلام گوناگون آرماتور را به وضوح مشخص نمایند. به عنوان مثال باید نشان دهند که آرماتور بالایی است یا پایینی یا دور آرماتورهای دیگر قلاب می شود، همچنین باید نشان دهند که آرماتورها در کدام سمت یا نمای عضو سازه باید کار گذاشته شوند. آرماتورها باید طبق پلان در اطراف پوشن ها ، مغزیها ،سوراخها و بازشوها قرار بگیرند . سرکارگر آرماتوربندی و بازرس باید نقشه های مهندسی را کاملا بررسی کنند تا مطمئن شوند طراح جزئیات، توضیحات خاص و جزئیات نقشه های مهندسی را در نقشه کارگذاری در نظر گرفته است. قبل از شروع کار سرکـارگر آرمـاتوربـندی این نکات را با بازرس و مـهندس تبـادل نظر مـی کند تا خاطرجمع گردد که درک روشنی از شرایط کار دارد. مهندس ناظر کلیه کارهای آرماتوربندی را طبق نقشه ها و جزئیات قبل از بتن ریزی کاملا بازدید نموده و در صورتی که نواقصی وجود داشته باشد به مسئول آرماتوربندی یا پیمانکار گزارش می دهند تا نواقص درست شوند. گاهی اوقات نیز مهندس ناظر وظیفه بازدید از آرمارتوربندیها را به تکنسین ناظر واگذاری می کند.




دانلود.
 
آخرین ویرایش:

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با سلام خدمت تمامي دوستان عزيز

در ادامه اين تاپيك فصد دارم و البته بخاطره شما دوستان خوبم كه به من پيشهناد كرده بوديد تمامي كليات مربوط به :

1- دانلود تمامي كليات مربوط به آرماتور بندي

2- ارائه تصاوير هاي پروژه هاي كه در حال انجام اجراي آرماتور بندي
هستند

رو دز اين تاپيك قرار ميدم اميدوارم بتونم و تونسته باشم حتي به اندازه كوچكي مشكلات شما رو حل كرده باشم

با سپاس از تمامي دوستان عزيز.

 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تصاوير قالب بندي و آرماتور بندي سقف هاي مركز بزرگ تجارت اطلس شهر تبريز






اجراي عمليات قالب بندي و آرماتور بندي سقف ها



اجراي عمليات قالب بندي و آرماتور بندي سقف ها








بتن ريزي




بتن ريزي








اجراي عمليات قالب بندي و آرماتور بندي سقف ها



 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تصاوير مربوط به آرماتور بندي همراه با توضيحات


تصوير يك: پخ در فنداسیون

نحوه آرماتورگذاری در محل پخ در پی نواری،در مش بالا و پایین
توضیح اینکه اعمال پخ برای جواب دادن برش پانچ میباشد





تصوير دوم : اتصال آرماتور در دیوارهای بنایی

این یک ابتکار جالب است برای اتصال آرماتورهای داخل دیوارهای مسلح. در واقع نوعی صرفه جویی است در مصرف آرماتور چرا که با این روش نیازی به همپوشانی آرماتورها نمی باشد




تصوير سوم : پدستال

پدستال یا ستون کوتاه ،که نحوه آرماتوربندی آن در تصویر مشخص است،پس از بتن ریزی ستونهای اصلی روی آن سوار میشوند





تصوير چهارم : پی نواری

نحوه ی آرماتوربندی پی نواری





تصوير پنجم : خرک

بعد از اجرای مش تحتانی،برای اجرای آرماتورهای فوقانی نوار فنداسیون،از خرک در فواصل 1.5 متری از هم استفاده میشود،حداقل قطر پیشنهادی برای خرک میلگرد 16 میباشد






تصوير ششم : آرماتورهای طول و عرضی نوار پی

بعد از برش و خم کردن آرماتورها،آنهار به صورت طولی و عرضی روی بتن مگر قرار داده و با مفتول و اجرای گره به هم متصل میکنند






تصوير هفتم : همپوشانی میلگردها

محل همپوشانی میلگردها به اندازه 55 برابر قطر میلگرد





تصوير هشتم : مهم ... ضوابط آرماتوربندی2

آرماتورهای انتظار ستون و ضوابط آیین نامه ای






تصوير نهم : مهم ... ضوابط آرماتوربندی

ضابطه طول مهاری در فشار،برای آرماتورهایی که تحت فشار قرار میگیرند






تصوير دهم : مهم..مش

به آرماتورهایی که در دو راستای عمود بر هم با گره ساده به هم متصل شده اند اصطلاحا مش یا حصیری میگویند






ادامه تصاوير در پست بعدي......
 
آخرین ویرایش:

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ادامه پست...


تصوير يازدهم : شناژ فنداسیون منفرد

نحوه اجرای آرماتوربندی فنداسیون منفرد




تصوير دوازدهم : آرماتورهای افت و حرارت

نحوه قرار دادن آرماتورهای افت و حرارت





تصوير سيزدهم : نحوه آرماتوربندی پله




تصوير چهاردهم : آرماتور با خم 90 درجه




تصوير پانزدهم : آرماتوربندی چاله آسانسور




تصوير شانزدهم : گره ساده در آرماتوربندی،متداول ترین نوع گره




تصوير هيفدهم : مهم آرماتورهای انتظار یا ریشه ستون که با آرماتور های ستون طبقه بعدی اورلب می شوند




:gol:
 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تصاوير قالب بندي سازه هاي بتني



تصوير يك : استفاده از تیرآهن برای جلوگیری از نشست پایه های اطمینان





تصوير دوم : کمپلکس

وسیله ای جهت اتصال قالبهای فلزی ،که بیشتر در قالبهای ستونها از آن استفاده میشود





تصوير سوم : گوه برای اتصال قالبها در ستون




تصوير چهارم : کفراژبندی

قالب کف تیرها





تصوير پنجم : قالب بندی با بلوک برای فنداسیون





تصوير ششم : قالب بندی فنداسیون با قالب فلزی



 

عزيز خشمان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تصاوير مراحل اجراي شمع بتني



تصوير يك : حفاری شمع




تصوير دوم : مراحل اجرای شمع بتنی




تصوير سوم : مراحل اجرای شمع بتنی2





تصوير چهارم : پایان اجرای شمع بتنی





انجمن دانشجويان عمران و معماري
 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا