پلی اتیلن ترفتالات (پلی استر اشباع شده) (PET (Polyethylene Terephthalate

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
پلی اتیلن ترفتالات (پلی استر اشباع شده) PET (Polyethylene Terephthalate)

استفاده می شود به عنوان:
ترمو پلاستیک (پلاستیک گرما نرم) و الیاف

نام های دیگر: پلی اتن ترفتالات، آرنیت (Arnite)، کدار (Kodar)، ملینار (Melinar)، مایلر (Myler)، رینیت (Rynite)، تنیت (Tenit)
الیاف PET: داکرون (Dacron)، ترلنکا (Tarlenka)

مونومر: اتیلن گلیکول و دی متیل ترفتالات (Ethylene Glycol & Dimethyl Terephthalate)

حلال: دی متیل فرمامید DMF یا (Dimethylformamide)

دانسیته: 1.38 تا 1.42 g/cm[SUP]3[/SUP]

دمای ذوب (Tm): برابر 250 تا 265 درجه سانتی گراد

دمای انتقال شیشه ای (Tg): برابر 74 درجه سانتی گراد
ویژگی های اشتعال (روش شناسایی آسان):

  • [*=right] در شعله می سوزد و بعد از حذف شعله همچنان به سوختن ادامه می دهد.
    [*=right] شعله نا منظم و زرد دارد.
    [*=right] دود سیاه همراه با ذرات کربن دارد.
    [*=right] در شعله چکه می کند.
    [*=right] بوی سوختن آن ترش و شیرین است.

چگونگی تولید: استرها محصول واکنش یک اسید آلی با یک باز آلی می باشند، پلی استرها از هر تعداد اسید و باز آلی می تواند تولید شوند. پلی استرها به دو صورت اشباع شده و اشباع نشده وجود دارند که مقاومت خیلی خوب آنها در برابر آب باعث شده تا در ساخت تجهیزات دریایی، قایق ها و کشتی ها استفاده گسترده ای داشته باشند. اما در بین این مواد پلی اتیلن ترفتالات ها موادی هستند که از واکنش اتیلن گلیکول (باز) و اسید ترفتالیک (اسید) تولید می شوند. فرآیند پلیمریزاسیون بر خلاف PE , PP که افزایشی هستند، یک واکنش تراکمی می باشد.
این محصول در سال 1941 به صورت تجاری عرضه شد و در سال 1973 نیز بطری PET به ثبت رسید. امروزه PET در عرصه پلیمر 18% از کل بازار جهان را در اختیار دارد که از این حیث پس از PE , PP در جایگاه سوم قرار دارد.
فیلم های PET به روش اکستروژن کست و معمولاً با جهت یافتگی دو محوره تولید می شوند از مزایای این فیلم ها می توان به استحکام کششی بالا، تغییر طول پائین و نفوذ ناپذیری خوب در برابر روغن ها و گازها و ار معایب آنه می توان به میل طبیعی به ایجاد الکتریسیته ساکن و باز شدن مشکلِ بسته بندی ها نام برد.
بیشترین مصرف PET بطری های یک بار مصرف قالبگیری شده تزریقی است، اما این پلیمر استحکام مذاب پائینی دارد (در دمای ذوب بسیار روان است) و لذا قالب گیری دمشی اکستروژنی آن امکان پذیر نمی باشد زیرا امکان ایجاد یک شکل(Parison) پایدار وجود ندارد به همین دلیل در قالب گیری دمشی تزریق این مشکل با 2 مرحله ای کردن فرآیند تولید حل شده است، بدین نحو که ابتدا پرفرم (Parison) مورد نظر در اندازه کوچک تزریق و شکل دهی می شود و پس از آن در مرحله بعد عملیات دمش و قالبگیری جداگانه انجام می شود و شکل اصلی بطری به دست می آید، همچنین با این کار که سبب کشش پرفرم (Parison) ضمن دمش می شود، خواص نفوذناپذیری و استحکام نیز بهبود می یابد.
در بحث بازیافت نیز باید گفت با توسعه فرآیند دی پلیمریزاسیون (متانولیسیز) و ارزش بالای PET، بازیافت آن مورد توجه قرار گرفته است. در این فرآیند پلیمر به مونومرهای اولیه اش تبدیل می شود و مجدداً قابل پلیمریزاسیون است.

مزایا: قیمت پائین، استحکام کششی بالا، تغییر طول پائین، نقطه ذوب بالا، نفوذ ناپذیری عالی در برابر روغن ها، نفوذ پذیری کم در برابر رطوبت و گاز، چاپ پذیری مناسب، محدوده دمایی کاربردی گسترده، مقاومت ضربه بالا و پایداری ابعادی عالی

معایب: PET استحکام مذاب پائینی دارد و در دمای ذوب بسیار روان می باشد در نتیجه قالب گیری دمشی اکستروژنی آن امکان پذیر نمی باشد، نداشتن پایداری حرارتی

دیگر خواص: پایداری حرارتی در برابر امواج مایکروویو

کاربرد ها: ساخت انواع الیاف، انواع فیلم های بسته بندی مقاوم برای لوازم شخصی و بهداشتی و خانگی، فیلم های بسته بندی مواد غذایی و از همه مهم تر بطری های بسته بندی آب، نوشابه، انواع نوشیدنی، روغن و ...، ظروف ترموفرم شده شفاف در پزشکی نیز برای پیوند رگ مصنوعی و نخ های بخیه استفاده می شود.
 

Similar threads

بالا