پشت پرده ی اجرا

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام به همه
تمامی دوستان حاضر در این تالار به نوعی با اجرای سازه از ابتدا تا انتها اشنایی دارند.البته هر کس با توجه به تجارب و مهارتهای خود ممکن است کاستیها و یا نقاط قوتی هم داشته باشد.ولی خیلی از دوستان ،از پشت پرده ی این اجرا باخبر نیستند،یعنی مراحلی که انجام میشود تا زمین اماده برای شروع کار گردد.
این مراحل شامل ضوابط شهرداری و نظام مهندسی میباشد.
دوستانی که اطلاع کامل دارند،لطفا گام به گام مراحل رو از ابتدا تا قبل از شروع اجرا بیان کنند.
در ضمن ،در صورت امکان قوانین بی پایه و اساس این دو سازمان(شهرداری و نظام مهندسی)که فقط فرمالیته میباشد و راههای دورزدن انها را نیز بیان نمایند.
سپاس
 

reza2011

عضو جدید
فرض كنيم يك ساختمون داريم كلنگي و ميخوايم خراب كنيم دوباره بسازيم ...

خب اول بايد مطمئن بشيم متراژ سند با متراژ واقعي همخوني داره چون اگر اختلاف فاحش باشه اول بايد تشريف ببريم ثبت اسناد اونجا اقدام ب اصلاح سند كنيم كه خودش عمر نوح ميخواد ... :biggrin:

حالا فرض كه سند اصلاح نياز نداشته باشه يا اصلاح شده باشه بعدش تشريف ميبريم دفتر خدمات الكترونيك شهرداري منطقه پرونده تشكيل ميديم . يك سري مدارك مثل قبوض پرداختي آب و برق و گاز و فتوكپي هاش و همچنين كپي از كليه صفحات سند و همچنين مفاصاحساب عوارض شهرسازي و نوسازي و پايان كار ساختمون لازمه براي تشكيل پرونده . بعد از يك هفته از طرف شهرداري ميان منزل و ابعاد زمين رو با متر تعيين و با سند مقايسه ميكنن واگر اختلاف فاحش باشه ارجاعتون ميدن به ثبت اسناد ...

در غير اين صورت پرونده شما به جريان مي افته و بعد از مدت تقريبا يك ماهي پروانه ساخت صادر ميشه. در مرحله بعد بايد نقشه هاي معماري و محاسباتي رو به شهرداري تحويل بدين . كار ساده تر اينه كه به يك دفتر فني مراجعه كنيد و كليه كارها اعم از تهيه و ارجاع به شهرداري تا مرحله تاييد نقشه ها رو به اونها محول كنيد . همچنين ميشه نقشه ها رو بدين به اونها براتون آماده كنن ولي تحويل و ارائش رو خودتون انجام بدين . شما ميري دفتر فني اونجا با توجه به متراژ زمين به شما ميگن كه چند طبقه ميدن و متراژ مفيد هر طبقه چقدر ميشه . ضمنا در زمينه معماري با شما صلاح مشورت ميكنن مثلا چيدمان فضاها به حالتهاي ممكن به شما پيشنهاد و شما يكي رو انتخاب ميكني . بعد پول اماده سازي نقشه ها به همراه پول بابت امضاي مهندس معمار و مهندس محاسب از شما اخذ ميشه . معمولا بخشي از اين پول ابتداي كار گرفته ميشه و مابقي بعد از تحويل نقشه ها و همچنين تاييد نقشه ها اخذ ميشه . معمولا تا 3 بار تغيير نقشه رايگان هست ولي در صورت تغيير نقشه بيش از 3 بار هزينه ان از شما گرفته خواهد شد .

بعد از آماده سازي نقشه ها و مهر و امضا شدن اونها بايد نقشه ها رو به شهرداري ارائه بديد . نقشه معماري مهر شده نقشه محاسباتي مهر شده و همينطور سي دي حاوي فايل هاي معماري و محاسباتي نقشه به واحد كنترل نقشه تحويل داده ميشه . اونها نقشه ها رو بررسي ميكنن و بعد از مدتي بايد به ايراداتي كه ممكنه از نقشه هاي معماري و محاسباتي بگيرن پاسخ گو باشيد . معمولا گيرهاي معماري بيشتر ميدن تا محاسباتي . معماري هم بيشتر روي پاركينگ و نورگير گير هستن . در نقشه هاي محاسباتي هم بيشتر روي كنترل دريفت حساسيت نشون ميدن . متاسفانه ( يا خوشبختانه :D ) افرادي كه در بخش كنترل مضاعف مستقر شدن بسيار بسيار بي سوادن از نظر علم محاسبات و علم عمران .

خلاصه اگر به نقشه ها گير دادن بايد يا توجيهشون كني يا اگر نتونستي توجيه كني بايد نقشه ها رو اصلاح كنيد . بعد از اصلاح و تاييد نقشه ها پول عوارض و تراكم و خلافي ( در صورت وجود ) اخذ ميشه . سپس برگه شروع عمليات ساخت صادر ميشه . پول تراكم رو يا ميتوني نقدا همون اول كار بدي يا قسط بندي كنه ماهيانه بدي . هر طبقه مازاد بر 2 طبقه بايد پولش رو به صورت تراكم پرداخت كني . تراكم هم متري و براي كل طبقات محاسبه ميشه . الان دقيق نميدونم متري چنده ... هر منطقه هم پول تراكمش با منطقه ديگه فرق ميكنه كه خب طبيعي است ...

برگه شروع عمليات ساخت بايستي توسط مهندس ناظر مهر و امضا بشه . و بعد از اون رسما شما ميتوني كار تخريب رو اغاز كني ... البته اينم بگم قبل از تخريب بايد يك مراجعه به ادارات آب و برق و گاز هم داشته باشي و اين 3 ارگان رو در جريان تخريب منزل فعليتون قرار بديد . بعد از اون تابلوي پروژه رو بايد اماده كنيد . شامل مشخصات ساختمان تعداد طبقات تاريخ شروع كار نام مالك و نام مهندس ناظر و بايد در جايي نصب بشه كه در معرض ديد باشه .

بعدش ديگه ميتوني تخريب رو شروع كني .

در گذشته مهندس ناظر رو خود مالك انتخاب ميكرد الان دقيق نميدونم كه نظام مهندسي اين كار رو انجام ميده از طرف شهرداري يا باز هم مانند روال سابقه ....:)
 
آخرین ویرایش:

amir-

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون بابت توضیحت مهندس رضا.
حالا اگه ما تخریب نداشته باشیم و زمین خالی باشه کدوم کارا رو نباید انجام بدیم؟
و
قوانین بی پایه و اساس این دو سازمان(شهرداری و نظام مهندسی)که فقط فرمالیته میباشد و راههای دورزدن انها چی؟
 

reza2011

عضو جدید
ممنون بابت توضیحت مهندس رضا.
حالا اگه ما تخریب نداشته باشیم و زمین خالی باشه کدوم کارا رو نباید انجام بدیم؟
و
قوانین بی پایه و اساس این دو سازمان(شهرداری و نظام مهندسی)که فقط فرمالیته میباشد و راههای دورزدن انها چی؟

امير جان واسه زمين خالي هم بايد همين مراحل طي بشه ... تفاوتي نميكنه . البته اگه زمين از 4 طرف آزاد باشه احتمالا بايد با نقشه برداري خط زمين مشخص و ميخ كوبي بشه .

قوانين مربوط ميشه به شهرداري . مالك هيچ ارتباط مستقيمي با نظام مهندسي نداره . اگر ارتباطي باشه بين شهرداري و نظام مهندسي خواهد بود . قوانين دست و پا گير بيشتر مربوط ميشه به تامين پاركينگ و تامين نورگير . معمولا يك راه دور زدن اينه كه شما خلاف ميكني يعني مثلا بايد 12 متر مربع نورگير داشته باشي ولي مثلا 10 متر مربع نورگير اجرا ميكني و به ازاي 2 مترش پول خلافي به شهرداري ميدي . اگر كار رو به اون دفاتر فني واگذار كني بهتره چون معمولا آشنا دارن و بدون مشكل تاييد نقشه رو ميگيرن . ولي چون خودت مهندسي ميتوني نقشه هاي محاسباتي رو قبل تاييد شهرداري خودت در نرم افزار چك و كنترل كني . مهم اينه كه يك دفتر فني خوب پيدا كني كه مهندسين با وجدان در اون دفتر كار كنن . پيدا كردن همچين دفتري زيادم كار راحتي نيست .
 

Similar threads

بالا