دو خانه معروف از نظر معماری
دو خانه معروف از نظر معماری
[FONT=times new roman, times, serif]خانه آبشار[/FONT]
فرانک لوید رایت
[FONT=times new roman, times, serif]نگاه بوم شناختی:[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]فقط نگاه بوم شناختی این مدل"کارایی دقیق از درختها"Underbrush"بوته ها"جزییات سنگ روی پل و جزییات سنگ بر روی زمین را نشان میدهد. رنگ عالی در آب تکان میخورد و ظاهرآ حرکت آبشار این مدل با واقعیت یک اثر هنری میسازد.تنها انتخاب خاص مواد و دید معمارانه است که به کیفیت مدلها کمک میکند . ترکیب ساختمان نشان میدهد جزییات ساختاری تحت تراس(بهار خواب)ظاهر معجر دقیق با شیب به سمتپایین و به سمت آب پا میگزارد.آشپزخانه منحصر به فردی به "ورودی اضافه شده از جاده "Walkway overdrive"و درب خروج متفاوت وکشت کننده های سقف و... تمامی اینها علامت جمع عنصرهای منحصر بفردی دیگر از دیدی معمارانه و همچنین سهم این تکه آموزشی تفریحی و هنری است.[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]خصوصیات بنا:[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]کف ها و بام های خانه آبشار به طور چشمگیری پیش آمده است.اسکلت خانه به وسیله بتون مسلح اجرا شده است.سطح شناور خانه آبشار طنین انداز جریان مسیل آبشار خواهد بود.ترکیبی مناسب به وسیله عناصر بصری از قبیل پلکان و دودکش با نمائی از سنگ و سطحی زبر صمیمیت یافته اند.کف ها و سقف ها به صورت مستقلی به سمت خارج گسترش یافته اند.عناصر قائم این جریان به سوی آسمان گسترش داده شده اند و پنجره ها در گوشه های اتاق ملاقات میشوند که همان سرچشمه محدود کردن فرسایش میباشد.[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]
[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]طراحی داخلی بنا:[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]frank lioyd در طراحی، فضاهای داخلی را در پیوستگی با دنیای خارج قرار داده وفضا [/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]ها و خانه را در محیط طبیعی اطرافش ذوب کرده است.او اساسآ قصد داشت که خانه را در [/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]زورق و برگی طلائی به وسیله تقلید از تغییر رنگ برگها بپوشاند تا بدین سان خانه [/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]ابشار را به تغییر فصلها و عبور و مرور زمان متصل کند.[/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]سکنه خانه آبشار به وسیله دریچه ای شیشه ای در کف پذیرائی شاهد طنین جریان آب مسیل آبشار خواهند بود و به وسیله این دریجه شیشه ای کف مسیل را خواهند دید.خانه شان جنگل را پشت در نگاه نخواهد داشت آنها تنه درختها را بوسیله برشهائی در تراس و کشت کننده های سقفی نگاه خواهند [/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]داشت.دید به سوی خارج خواهد رسید و هیچ دیواری دید را قطع نخواهد کرد.منظره جنگل در [/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]پنجره ها قاب خواهند شد.طلوع آفتاب از میان طاق های بتنی خواهد بود که زورق رنگ [/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]طلائی تیره خواهد بود که به وسیله سنگهای طبیعی اطراف در لایه های افقی وعمودی بر [/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]نما خواهند بود.این سنگها ستون ها و لوله بخاری بلند گرمادهنده را خواهند ساخت و [/FONT]
[FONT=times new roman, times, serif]خانه در مسیری ساخته خواهد شد که بیانگر بافت وساختارش باشدبنابر این خانه خواهد توانست شرحی از چرخه فصلها باشد ونه صرفآ یک تصویر دیده شده در ارتباط با یک آبشار.[/FONT]
ویلا ساوا
لوکوربوزیه
"در سال 1926 لوکوربوزیه در بیانیه ای برخی از پیشنهادهای خود را تحت عنوان پنج نکته اساسی درباره معماری نو با موضوعات: پیلوت، بام سبز، پنجره طولی(پانوراما)، نمای آزاد و پلان آزاد مطرح کرد که در این باره وی چنین اظهار می دارد:
"تا امروز همیشه از جرزهای باربر استفاده شده است. این جرزها از زیر زمین شروع می شوند و از طبقه همکف تا زیر بام ادامه دارند. پلان معماری همواره تابع جرزهای باربر بوده است. ارمغان بتن مسلح استفاه ازپلان آزاد است. سقف ها نباید تا بالا همانند هم تکرار شوند، آنها آزادند. این پلان جدید، منطقی و آزاد است."
در ویلا ساوا نیز وی این پنج اصل را بصورت بیانیه ای عینیت می بخشد. اساس شکل گیری هر فضایی وجود کلیه عناصر معماری از جمله کف( به عنوان بستر کارکردی)، دیوار(به عنوان عضو محدود کننده) و سقف( به عنوان عضو محفوظ کننده) می باشد. در واقع با تغییر پارامتری یا ماهوی هر کدام از عناصر فوق، ماهیت وجودی فضای معماری دچار تغییر و تبدیل می گردد.
اصل پلان آزاد در واقع به مفهوم آزادی و عدم تمرکز و ایستایی در بستر کارکردی اشاره دارد که این تعریف شرایطی را مهیا می سازد که هر فضایی از انقباض ها و انبساط های افقی(در پلان) رها گردد و شرایطی را برای یکسان سازی فضایی در پلان، یا قابلیت ایجاد بستری همگن با ارزش گذاری مساوی فراهم آورد.
در چنین پروژه هایی که در فضای هندسی اقلیدسی شکل می گیرد با هر سر شکنی می توان روابط فضایی کل پروژه را به صراحت دید و در چنین ساختار تک انگارانه ای، فرم محدود کننده فضاست و با ایجاد عناصر معماری، ساختار فضا به صورت هندسه ای قابل استنباط تعریف و مطرح می شود.
مقوله فضا در تفکر لوکوربوزیسیسم، ایجاد ساختار فضایی صرفا کارکردی است. پس آنچه در این تعریف از معماری مورد بحث لست باز گرداندن عناصر شکل دهنده هر ساختاری، برای ابتدایی ترین تعریف فضا، یعنی محدود کننده عملکرد است که بر اساس تفکر مدرنیسم است."
"بسیاری از معماران قرن بیستم در پی پدید آوری معماری نوگرایی بودند که اصول یکسانی را دنبال کند. یکی از عاشقان سینه چاک پذیرش ایده سازه به مثابه فرم زا، لوکوربوزیه بود. فن آوری مورد علاقه اش دال تخت بتن آرمه ای ناپویا- فرمی بود که می توانست همزمان در دو راستا دهنه بزند و تا فراسوی ستون های پیرامونی اش پیش رود. کنش سازه به خوبی در طرح مشهورش- تصویر 1- بیان شد. لوکوربوزیه امکانات معمارانه این طرح را در پنج ویژگی معماری مدرن جمع بندی کرد.
تصویر1- مزایای پیوستگی سازهای بتن آرمه به طور تحسین آمیزی در اسکلت سازه ای خانه دو مینو-1914- لوکوربوزیه خلاصه شده است. دال های نازک دو طرفه مستقیما به شبکه ای از ستون ها تکیه دارند. پلکانه ها، مهار بندی در دو راستای اصلی را ممکن می سازند.
لوکوربوزیه این رویکرد را در بیشتر ساختمان هایش به کار برد. ویلا ساوا- تصویر 2- ممکن است کهن الگو باشد. ساختمانی با اهمیت بارز در شکل گیری واژگان دیداری نوگرایی قرن بیستم. سازه در اینجا هم مانند روزگاران رم باستان چندان ستایش نمی شود، ولی از امکاناتش استفاده شده است. آثار بعدی لوکوربوزیه مانند مجتمع مسکونی مارسی و یا صومعه لاتوره در نزدیکی لیون، ترکیب همسان سازه و برنامه های زیبا شناختی را نشان می دهد."
تصویر2- اسکلت سازه ای بتن آرمه ای این ساختمان، به میزان زیادی، فرم کلی آن را تعیین می کند. با این حال بسیاری از عوامل دیگر مرتبط با جستجوی لوکوربوزیه در پی واژگان دیداری مناسب عصر ماشین در ظاهر نهایی ساختمان سهیم اند."