پرورش ماهیهای آکواریومی

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ه : در صورت رفتن به مسافرت یا دوربودن ازمنزل برای تغذیه ماهی ها چه باید کرد؟

اکثرا ممکن است افرادی که آکوآریوم دارند مجبور به تنها گذاشتن ماهی ها برای مدت کوتاه و یا طولانی گردند .اگر این زمان 3 تا 5 روز است هیچ اشکالی ندارد که به ماهی ها در این مدت اصولا غذایی داده نشود ، زیرا اگر ماهی ها بکسی سپرده شوند که نحوه غذا دادن به آنها را نداند ، ضرری که از تغذیه غیر صحیح آنها توسط فرد ناوارد حاصل می شود ، بمراتب بیشتر از ضرری است که از گرسنه ماندن آنها بوجود می آید .عده ای فکر می کنند که اگر ماهی یک یا دو روز گرسنه بماند خواهد مرد .این درست خلاف حقیقت است زیرا اگر همه شرایط دیگر محیط ماهی خوب باشد ولی فقط غذا در دسترس آن نباشد ، هفته ها ممکن است زنده بماند .وقتی ماهی ها را می خواهند از کشورهای تولیدکننده به سایر کشورها صادر کنند ، مراحل صدوراز آن کشور و ورود به کشور دیگر ممکن است چندین روز طول بکشد .بدون شک نه تنها هنگام حمل و نقل به آنها به هیچ وجه غذا داده نمی شود ، بلکه حداقل 24 ساعت قبل از پرواز نیز آنها را وادار به امساک می نمایند .بنابراین هیچگونه ترسی از گرسنه ماندن ماهی ها برای مدت 3 تا 5 روز نباید وجود داشته باشد .
اگر مدت زمان مسافرت و دور بودن از منزل از 5 روز تجاوز می کند ، بهتر است تغذیه ماهی ها به شخص آگاهی سپرده شود .در صورت نبودن فرد آگاه ، بهتر است به کسیکه این مسئولیت سپرده خواهد شد ، آموزش کافی داده شود و حتی از او خواسته شود که یکی دو بار در حضور صاحب آکوآریوم به ماهی ها غذا دهد .
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
نکاتی در مورد تغذیه نوزادها و بچه ماهی ها

در تکثیر ماهی ها تزیینی تغذیه نوزادها بزرگترین و مهمترین رل را بازی می کند .اکثرا دیده می شود که تکثیر برخی انواع ماهی ها با موفقیت انجام می شود ولی سه چهار روز پس از تکثیر تمام یا قسمت عمده ای از بچه ماهی ها خواهند مرد .
تخم ماهی ها مانند تخم مرغ دارای زرده بزرگی است که فقط قسمت بسیار کمی از آن صرف رشد و نمو جنین شده و قسمت عمده آن پس از تولد ، به صورت توده ای بنام کیسه زرده زیر شکم نوزاد چسبیده است .در چند روز اول بسته به نوع ماهی و درجه حرارت، نوزاد احتیاجی به غذا نداشته و تمام نیاز خود را از مواد غذایی کیسه زرده می گیرد.همین که دو سوم کیسه زرده جذب شد ، مرحله تغذیه مختلط شروع می شود که در آن ماهی برای رشد و نمو خود ، هم از غذای موجود در آب و هم از مانده ذخیره کیسه زرده استفاده می کند .پس از جذب شدن کامل مواد غذایی کیسه زرده ، تمام نیاز غذایی نوزاد باید از بیرون یعنی محیط اطراف او تامین گردد .
شروع تغذیه مختلط بحرانی ترین مرحله در تکثیر و پرورش ماهی ها است .اگر در این چند روز به نوزادها غذای خوب ، مناسب و کافی داده شود ماهی ها بخوبی رشد و نمو کرده و مقاومت آنها در برابر کم غذایی و بیماریهای بعدی زیاد خواهد شد .
بسته بندی ماهی و اندازه نوزاد ، نوع غذایی که باید داده شود متفاوت است .برای مثال نوزاد سیکلیدها اکثرا درشت هستند و تغذیه مختلط آنها را می توان با دافنی های بسیار ریز شروع کرد ، در صورتیکه در ماهی هایی که نوزادهای آنها کوچک است تغذیه با دافنی های ریز را باید ، یکی دو هفته پس از تولدشان شروع نمود .
بهترین غذا برای نوزاد ماهی ها هنگام شروع تغذیه مختلط انواع فیتوپلانکتنها و انفوزوئرها می باشند ( روش تولید انفوزوئرها یا مژه داران شرح داده شده است ) .
پلانکتن ها را می توان از استخرها یا آبگیرهایی که رنگ آب آنها سبز شده و فاقد آلودگی می باشند تامین نمود .برای این منظور می توان یک یا دو سطل آب سبز رنگ از یکی از منابع فوق برداشت کرده و روزی 3 تا 5 بار هر دفعه دو تا سه لیوان از آن داخل آکوآریوم ریخت .قبل از هر وعده تغذیه آنها با فیتوپلانکتن ها می توان بتعداد لیوانهایی که به آنها آب سبز داده می شود ، از آب آکوآریوم برداشت نمود تا جای کافی برای ریختن آب سبز وجود داشته باشد .همزمان با تکثیر ماهی ها باید اقدام به کشت انفوزوئرها نمود .هنگام تغذیه باید به طور متناوب آنها را با آب محتوی انفوزوئرها و آب سبز غذا داد .
در صورت عدم امکان تولید انفوزوئرها و تهیه آب سبز ، تغذیه اولیه نوزادها را می توان با زرده تخم مرغ انجام داد .برای این منظور باید تخم مرغ را به خوبی پخت تا زرده آن کاملا سفت شود .پس از آن باید زرده جدا شده و در یخچال قرار گیرد .تعدادی دستمال 15 × 15 سانتیمتر از تنذیب ( تنظیف) یا پارچه های مشابه آن درست کرده و در هر بار تغذیه مقداری از زرده تخم مرغ به درشتی یک نخود یا کوچکتر ( بسته به تراکم نوزادها ) را داخل دستمال گذاشته و چهار گوشه آنرا بالا آورد .پس ازخرد کردن زرده با انگشتها ، با فرو بردن دستمال در نقاط مختلف سطح آکوآریوم و بخصوص در محل تراکم نوزادها ، ذرات زرده در داخل آب پخش می شوند .مدت زمان فروبردن دستمال محتوی زرده در آب در هربار نباید از 3 ثانیه بیشتر باشد .باید حداکثر کوشش برای جلوگیری از آلوده شدن آب آکوآریوم از طریق مصرف زرده تخم مرغ زیادی باید بعمل آید .آلوده شدن آب ممکن است باعث مرگ و می ر نوزادها گردد .تغذیه با زرده تخم مرغ را می توان سه یا چهار روز ادامه داد .اگر انفوزوئرها ، آب سبز و زرده تخم مرغ بطور یک در میان به نوزادها داده شود ارزش بهتری خواهند داشت .
غذای زنده باید موقعی به نوزادها داده شود که قدرت گرفتن و خوردن آنها را داشته باشند .بدیهی است اگر دافنی یا سیکلوپس به آنها داده می شود باید ریزترین آنها با الک جدا شده و در هر بار تغذیه باندازه لازم و کافی به آنها داده شود .در صورت عدم امکان تهیه غذای زنده ، پس از اینکه نوزادها قادر به خوردن غذاهای آماده خرده شده گردیدند ، می توان آنها را با دو یا سه نوع از این غذاها بطور متناوب تغذیه نمود .
برخی از نوزادها دارای روش تغذیه خاصی هستند که در فصل مربوط به انواع ماهی های آکوآریومی به آنها اشاره گردیده است
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
معرفي ماهي Pangasius پنگوسی گیاهخوار

معرفي ماهي Pangasius پنگوسی گیاهخوار

نام علمی: Pangasius hypophthalmus

اسامی عمومی: Iridescent Shark - Sutchi catfish - Pla Sawai ( کوسه رنگین کمانی / پنگوسی گیاهخوار )

خانواده:pangasiidae

زیستگاه اصلی: آسیای جنوب شرقی ( حوزه رودخانه مکونگ ، آبهای تایلند )

حداکثر اندازه: در وحش 52 اینچ / 132 سانتیمتر /// در آکواریوم بین 6 تا 12 اینچ / 15 تا 30 سانتیمتر
تغذیه: کوچکترها بیشتر از بالغین به خوردن گوشت علاقه دارند. در ابتدا کرم های خونی و قرص های غذایی گربه ماهی ها برایشان مناسبت تر است. پس از آن همینطور که بزرگتر می شوند بهتر است برای تغذیه شان از میگو به همراه اسفناج استفاده کنید و سرانجام از قرص های غذایی که مواد اولیه اش از گیاهان باشد.

رفتار: صلح جو و معمولا" گرسنه . این ماهی ها ذاتا" اجتماعی هستند و توصیه می شود که آنها را در گروه های 5 تایی و یا حتی بیشتر نگهداری کنید. می توانند با ماهی های کوچکتر نگهداری شوند هر چند که خلق و خویی به شدت عصبی دارند و همین امر باعث می شود که به این موضوع فکر کنید که چه ماهی ای می توانید در کنار پنگوسی خود نگهدارید.

سازگاری: می توانید این ماهی را با ماهی های فعال بزرگ،بارب هایبزرگتر ، شارک ها یا پاکوها نگهداری کنید.

دکور تانک: فضای زیادی برای شنا نمی خواهد و گیاهان شناور در آب می توانند جلوی برخورد این ماهی با دیواره ها را بگیرند.

درجه حرارت: 71.6 تا 78.8 درجه فارنهایت / 22 تا 26 درجه سانتیگراد

اسیدیته آب: 6.5 تا 7.5 PH

سختی آب: 2 تا 29 dh

تشخیص جنسیت: نرها بدنی تیره تر و باریک تر از ماده ها دارند اما مشخص نیست که در کدام مرحله این خصیصه آشکار می شود.






 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
معرفي Raphael Catfish / گربه ماهی رافائل

معرفي Raphael Catfish / گربه ماهی رافائل

نام علمی: Platydoras Costatus

اسامی عمومي: Striped Raphael Catfish - Humbug Catfish - Striped Talking Catfish ( گربه ماهی رافائل خط دار )

خانواده oradidae

زيستگاه اصلي: برزيل ، پرو ، بوليوي ، پاراگوئه

نوع گونه: گربه ماهی آمریکای جنوبی

حداكثر اندازه: حدود 6 اينچ (بين 5 تا 7 ) / 15 سانتيمتر ( بين 12 تا 17 )

طول عمر: 13 سال

برنامه كاري: شب كاري را ترجيح مي دهد.

غذاها: همه نوع غذای آکواریومی را می خورد. از قرص های غذایی گرفته تا کرم خونی و ماهی زنده یا گوشت ماهی. بهترین زمان برای غذادهی به این ماهی ، شب هنگام است.

حداقل حجم تانک: 29 گالن / 109 لیتر

سطح شنای ماهی در آكواريوم: پایین

رفتار: هنگاميكه با ماهيان كوچك است به او اعتماد نكنيد.

ماهیان سازگار با این ماهی: بیشتر ماهیانی که پارامترهای آب مورد نیازشان با این ماهی مشابه است. از تتراها گرفته تا سیچلایدهای ترجیحا" آمریکای جنوبی اما در هر حال با ماهیان اجتماعی می توانید نگهداریش کنید.

امنيت: به طور طبيعي دوست دارد مخفي شود.

آنچه این ماهی را تهدید می کند: داروی مالاشیت گرین

درجه حرارت: 73.4 تا 86 درجه فارنهایت / 23 تا 30 درجه سانتیگراد

اسیدیته آب: 6 تا 7.5 PH


















 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
معرفي ماهي Brochis splendens / کوری زمردی

معرفي ماهي Brochis splendens / کوری زمردی

Brochis splendens نام علمی :

اسامی عمومی: Emerald Cory - Common Brochis - Emerald Green Cory ( کوری زمردی )

خانواده: Callichthyidae

زیستگاه اصلی: آمریکای جنوبی ؛ رودخانه های برزیل ، اکوادور و پرو

حداکثر اندازه: 3.14 اینچ / 8 سانتیمتر

تشخیص جنسیت: ماده های بالغ بزرگتر و بسیار توپرتر هستند. تشخیص جنسیت در بین نابالغین بسیار سخت است.

تغذیه: این ماهیان علاقه فراوانی به حفاری در بستر تانک دارند و این کار را به دلیل جستجو برای غذا انجام می دهند و البته هر غذای آماده ای را که حین جستجو پیدا کنند، خواهند خورد. کرم خونی زنده از غذاهای محبوب این کوری هاست.

رفتار: صلح جو هستند. ماهیانی فوق العاده برای تانک های اجتماعی که بهتر است بصورت گروهی نگهداری شوند.

سازگاری: با خیلی از ماهیان می توانید نگهداریشان کنید. لوچ ها برای نگهداری در کنار این ماهیان از هم نوعانشان ( کوریدوراس ها ) ، مناسب ترند چرا که اندازه بزرگ آنها به حس رقابت بین این ماهیان بر سر غذا ، کمک بسیاری خواهد کرد. آنقدر پر جنب و جوش هستند که بتوانید در تانک هایی که ماهیان بسیار فعالی دارند، نگهداریشان کنید. این کوری ها ، بهترین گزینه ها برای تانکی هستند که مناسب منطقه زیستی رودخانه آمازون طراحی شده باشد.

سطح شنای ماهی: پایین

سطح مراقبت: آسان

حداقل حجم تانک: 30 گالن / 113 لیتر

دکور تانک: می توانید از دکور های چوبی و صخره ای و نیز گیاهان تزیینی استفاده کنید. به فضای بازی برای شنا و نیز پناهگاه هایی ساخته شده از چوب یا سنگ نیاز دارند. برایشان مکان هایی کمی مرتفع ایجاد کنید تا در مواقع نادری که فعالیتشان کم می شود، در زیر سایه آنها بتوانند آرام بگیرند و استراحت کنند.

وضعیت نور تانک: متوسط

اسیدیته آب: 6.5 تا 7 PH

سختی آب: 2 تا 30 dh

درجه حرارت: 72 تا 81 درجه فارنهایت / 22 تا 27 درجه سانتیگراد

















 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
معرفي ماهي Brochis multiradiatus / بروچیس باله بلند

معرفي ماهي Brochis multiradiatus / بروچیس باله بلند

نام علمی: Brochis multiradiatus

اسامی عمومی: Long-finned Brochis - Hognosed Brochis ( بروچیس باله بلند )

خانواده: Callichthyidae

زیستگاه اصلی: آمریکای جنوبی ؛ اکوادور ، بخش غربی رودخانه آمازون

حداکثر اندازه: 3.5 اینچ / 9 سانتیمتر

تشخیص جنسیت: مشخص نیست اما به نظر می رسد که ماده های بالغ در زمان حمل تخم ، جثه پر تر و بزرگتری پیدا می کنند.

تغذیه: این ماهیان علاقه فراوانی به حفاری در بستر تانک دارند و این کار را به هنگام جستجو برای غذا انجام می دهند و البته هر غذای آماده ای را هم که بیابند ، خواهند خورد. کرم خونی زنده جزو غذاهای مورد علاقه این ماهیان است.

رفتار: صلح جو هستند. آنها را بصورت گروهی نگهداری کنید.

سازگاری: با خیلی از ماهیان می توانید نگهداریشان کنید. لوچ ها برای نگهداری در کنار این ماهیان از هم نوعانشان ( کوریدوراس ها ) ، مناسب ترند چرا که اندازه بزرگ آنها به حس رقابت بین این ماهیان بر سر غذا ، کمک بسیاری خواهد کرد. آنقدر پر جنب و جوش هستند که بتوانید در تانک هایی که ماهیان بسیار فعالی دارند، نگهداریشان کنید. این کوری ها ، بهترین گزینه ها برای تانکی هستند که مناسب منطقه زیستی رودخانه آمازون طراحی شده باشد.

سطح شنای ماهی: پایین

سطح مراقبت: آسان

حداقل حجم تانک: 20 گالن / 75 لیتر

دکور تانک: می توانید از دکور های چوبی و صخره ای و نیز گیاهان تزیینی استفاده کنید. به فضای بازی برای شنا و نیز پناهگاه هایی ساخته شده از چوب یا سنگ نیاز دارند. برایشان مکان هایی کمی مرتفع ایجاد کنید تا در مواقع نادری که فعالیتشان کم می شود، در زیر سایه آنها بتوانند آرام بگیرند و استراحت کنند.

وضعیت نور تانک: متوسط

اسیدیته آب: 6 تا 7.2 PH

سختی آب: 9 تا 15 dh

درجه حرارت: 69 تا 75 درجه فارنهایت / 21 تا 24 درجه سانتیگراد

طول عمر: 4 سال












 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
معرفي ماهي Corydoras similis / کوری خال سیاه

معرفي ماهي Corydoras similis / کوری خال سیاه

نام علمی: Corydoras similis

نام عمومی: Smudge Spot Cory ( کوری خال سیاه )

خانواده: Callichthyidae

زیستگاه اصلی: آمریکای جنوبی ؛ برزیل

حداکثر اندازه: 2.5 اینچ / 6 سانتیمتر

تشخیص جنسیت: ماده ها توپرتر و بزگتر هستند ( بخصوص زمانی که از بالا به آنها نگاه می کنید ).

تغذیه: با قرص های غذایی که به کف می روند و نیز غذاهای خشک منجمد ، تغذیه شان کنید. از غذاهای زنده مثل کرم خونی ، کرم سفید و میگوی آب شور هم برای خوراکشان استفاده کنید هر چند که دسترسی به کرم خونی منجمد راحت تر به نظر می رسد .

رفتار: صلح جو هستند و بصورت گروهی زندگی می کنند.

سازگاری: بهترین گزینه ها برای نگهداری در کنار این ماهیان ، سیچلایدهای کوتوله و تتراها هستند. این کوری های درشت جثه ، می توانند با هم تانکی های صلح جوی بزرگتر از خود هم کنار بیایند. درگروهی حداقل 6 تایی نگهداریشان کنید.

سطح شنای ماهی: پایین

سطح مراقبت: آسان

حداقل حجم تانک: 30 گالن / 113 لیتر

دکور تانک: استفاده از دکورهای چوبی و صخره ای به همراه گیاهان تزیینی توصیه می شود. بهتر است برای بستر تانکش از ماسه نرم استفاده کنید.

وضعیت نور تانک: کم

اسیدیته آب: 6 تا 7.2 PH

سختی آب: 2 تا 25 dh

درجه حرارت: 71 تا 79 درجه فارنهایت / 22 تا 26 درجه سانتیگراد





















 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
Best Fish in Show

Best Fish in Show

Bagroides melapterus



 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
Best Corydoradinae

Best Corydoradinae

Corydoras multimaculatus



 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
Best Breeders

Best Breeders

Scleromystax prionotos



 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
Aucehnipteridae - 1st

Aucehnipteridae - 1st

Tatia intermedia



 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
Family Class – Pair & Breeders Team - 1st

Family Class – Pair & Breeders Team - 1st

Corydoras sterbai



 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
A.O.V. Callichyidae - 1st

A.O.V. Callichyidae - 1st

Megalecthys picta



 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
Pairs A.O.V. Asian - 1st

Pairs A.O.V. Asian - 1st

Akysis longifilis



 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
Breeders Master Class - 1st

Breeders Master Class - 1st

Scleromystax sp



 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
Aspredinidae - 1st

Aspredinidae - 1st

Bunocephalus colombianus



 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
Doradidae - 1st

Doradidae - 1st

Amblydoras hancockii




 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
Loricariidae over 130mm - 1st

Loricariidae over 130mm - 1st

Leporacanthicus galaxias




 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
Loricariidae over 130mm - 2nd

Loricariidae over 130mm - 2nd

Baryancistrus demantoides



 

nargessss

عضو جدید
با سلام من یک آکواریوم 70 × 35 × 45 میخواستم بپرسم چه ماهی هایی و با چه اندازه هایی رو انتخاب کنم که آکواریومم جلوه ی زیبایی داشته باشه ؟
در حال حاضر 1 دونه جوئل فیش بسیار زیبا و 2 تا اوراتوس و ادونه پرت دارم که اندازشون تقریبا 8 تا 10 سانتی متر میشود و چون گوشت خوار هستند با هیچ ماهی دیگری نمی سازند و آکواریمم خیلی خالی به نظر میاد ......
مممنون میشم راهنماییم کنید.
 

Similar threads

بالا