پرورش قورباغه ،ارزآور و آسان

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی





پرورش قورباغه ،ارزآور و آسان

با توجه به اينكه كشورمان سابقه موفق صيد، بسته بندي و پرورش قورباغه را در سال هاي نه چندان دور داشته، بر آن شديم با ارايه خلاصه اي از چگونگي پرورش صنعتي اين دوزيست، مجددا علاقه مندان را تشويق به فعاليت نماييم. البته قرار نيست كسي در ايران قورباغه تناول نمايد، بلكه توليدات، صادر شده و از درآمد آن نان و بره ي بريان بر سر سفره توليدكننده خواهد آمد.

از آن جا كه پرورش قورباغه از سوي نماينده ي ولي فقيه در سازمان دامپزشكي كشور به منظور صادرات، حلال اعلام شده است؛ متقاضيان مي توانند با مراجعه به سازمان دامپزشكي كشور و اخذ پروانه بهره برداري براي واردات مولد گونه هاي گوشتي اقدام كرده يا از گونه «رانا» بخصوص قورباغه بزرگ انزلي براي پرورش استفاده كنند. افراد متقاضي بايد پس از اخذ موافقت اصولي از سازمان شيلات براي اخذ پروانه تاسيس و بهره برداري بهداشتي از سازمان دامپزشكي اقدام كنند.

مهمترين گونه هاي مستعد پرورش و بازارپسند عبارتند از: قورباغه سبز (Rana Clamitans) قورباغه لئوپارد (Rana Pipiens) قورباغه پيكرال (Rana Palustrist) و قورباغه گاوي (Rana Catesbeiana). گونه هاي مذكور معمولا به راحتي از محيط هاي طبيعي استخراج شده، مورد پرورش قرار گرفته و سپس كشتار، بسته بندي و صادر مي شود. البته قورباغه بزرگ آمريكايي به دليل درشت بودن از تمام بدنش جهت تغذيه استفاده مي شود و در گونه هاي ديگر فقط از ران آنها استفاده مي شود. ران قورباغه جزو غذاهاي لوكس و گران قيمت رستوران ها است.

قورباغه ها در طبيعت عمدتا در فصل بهار در آب هاي كم عمق تخم گذاري مي نمايند. توده تخمي كه از يك قورباغه ماده به دست مي آيد حالت ژله مانند و چسبيده به هم داشته و مي تواند محدوده اي به وسعت يك مترمربع را پوشش دهد و معمولا 000/10 الي 000/25 تخم قورباغه را شامل مي شود. بچه قورباغه ها بين يك الي سه هفته از تخم خارج مي شوند و اين امر بستگي به ميزان درجه حرارت آب دارد. ميزان رشد قورباغه ها بستگي به شرايط اقليمي، ميزان تغذيه و غذادهي و مدت فصل رشد دارد. نوع و چگونگي تغذيه يك پارامتر حياتي در پرورش قورباغه مي باشد. قورباغه هايي كه خوب تغذيه نگردند مستعد بيماري بوده و معمولا اقدام به شكار و تغذيه از قورباغه هاي كوچك تر و تخم قورباغه ها مي نمايند و از اين رو تعداد بسيار كاهش مي يابد.

با توجه به كنترل دقيق در پرورش صنعتي بخصوص در سالن هاي سرپوشيده نه تنها مي توان تمامي اين مشكلات را كنترل كرد، بلكه مي توان در چهار فصل اقدام به اخذ تخم و نوزاد نموده و يك بازار دايمي ايجاد كرد مانند مزرعه ي پرورش قورباغه بسيار پيشرفته ي آنتالياي تركيه.
از گذشته هاي دور پرورش قورباغه در فضاي باز و به صورت طبيعي در آبگيرها و تالاب ها، بخصوص در كشورهاي جنوب شرق آسيا و چين مرسوم بوده است. سيستم كار چنين بوده كه رهاسازي اوليه صورت مي پذيرفته و مدتي به حال خود گذاشته و شكل طبيعي رشد و تكثير مي يافتند، سپس به تناوب جمع آوري و صيد مي شده اند. از دهه ي 70 ميلادي پرورش به شكل صنعتي و متراكم در مزارع مربوطه و به شكل اقتصادي مرسوم گشته است. در روش نيمه صنعتي جفت گيري و تخم گذاري در آب راكد انجام مي پذيرد و تخم ها پس از حداكثر سه هفته به صورت لاروهاي دم دار ظاهر مي شوند با 5 ميلي متر طول و ظاهري مانند ماهي هاي كوچك، چند روز بعد طول آنها به 10 ميلي متر و بيشتر مي رسد. سپس با پيدايش پاهاي كوچك دم خود را از دست مي دهند. در اين مرحله كه حدود 20 روز طول مي كشد، قورباغه نوزاد را بايد وارد بركه هاي بزرگتر و محفوظ از مار، پرندگان و قورباغه هاي بزرگتر و... نمود.

جهت داشتن يك مزرعه موفق و پرمحصول، غذادهي مناسب و كافي يك پارامتر حياتي است. بچه قورباغه ها عمدتا از فيتوپلانگتون ها و جلبك ها تغذيه مي نمايند و رژيم گياه خواري دارند، وقتي قورباغه ها رشد نمودند فرايند تغذيه ي آنها مشكل تر شده و عمدتا تمايل به تغذيه از موجودات زنده و متحرك دارند. نصب لامپ در اطراف استخرهاي پرورش قورباغه و جذب حشرات در شب مي تواند منبع خوبي براي جذب حشرات و در نتيجه تامين غذاي قورباغه ها باشد.

به عنوان نمونه در يك مزرعه 26 هكتاري پرورش قورباغه نيمه صنعتي مي توان 10 هكتار آن را به صورت حوضچه و بركه هاي كوچك و بزرگ براي پرورش قورباغه از زمان لاروي تا موجود كامل در نظر گرفت. مساحت اين حوضچه ها و بركه ها حداقل 10 مترمربع و حداكثر 500 مترمربع به عمق حداقل 80 سانتي متر و حداكثر يك متر در نظر گرفته مي شود. در چنين مزرعه اي در سال حدود 20 تن گوشت قورباغه براي صادرات مي توان توليد نمود. فرانسوي ها در سال 4000 -3000 تن پاي قورباغه مي خورند و از هر 20 هزار قورباغه يك تن پاي قورباغه به دست مي آيد. تقاضاي روزافزون گوشت قورباغه از يك طرف و از طرف ديگر سطحي بيش از 500 هزار هكتار شاليزار و بركه هاي متروكه غير قابل بهره برداري براي ساير توليدات اقتصادي در شمال و جنوب كشور، مي توان با پرورش قورباغه ضمن كسب درآمدي قابل توجه براي صاحبان زمين ها، قشر عظيمي از جوانان و مردم منطقه را نيز مشغول به كار نمود.
 

"Pejman"

دستیار مدیر مهندسی کشاورزی گیاهان دارویی
صادرات قورباغه فرصت جدید شغلی در کشور

صادرات قورباغه فرصت جدید شغلی در کشور

به گزارش خبرنگاراقتصادی باشگاه خبرنگاران ، كشور ما با داشتن شرایط آب و هوایی مساعد برای پرورش گونه های تجاری قورباغه از این پتانسیل و ظرفیت برخوردار است که به جمع کشورهای بزرگ تولید و صادرکننده این جانور بپیوندد. وجود نواحی گرم و مرطوب در جنوب و مرطوب و معتدل در شمال کشور، بهره مندی از تالاب ها و آبگیرهای بسیاری در کشور و امتیازات مثبتی از قبیل فراوانی بالای غذای زنده برای تغذیه ی این جانور این امکان را برای کشور فراهم ساخته است که بتواند موفق تر از بسیاری کشورها در این صنعت و تجارت پررونق حضور یابد.

*اهداف پرورش

صادرات گوشت این جانور به صورت تازه، منجمد و کنسروی، تهیه چرم از پوست، تولید کودهای کمپوست با کیفیت بالا از اندام های داخلی و کمک به کاهش استفاده از کودهای شیمیایی، اشتغال زایی، صادرات و درآمدزایی از اهداف پرورش این فعالیت اقتصادی است.

* گونه های دارای ارزش تجاری

قورباغه پلنگی (Rana pipiens)، قورباغه سبز (Rana clamitans)، قورباغه اردک ماهی (Rana palustrist) و قورباغه بزرگ آمریکایی (Rana catesbeiana)سه گونه ای است که ارزش تجاری بالایی دارد. همچنین قورباغه مردابی (Marsh frog) که در ایران و به خصوص مرداب انزلی به وفور یافت می شود نیز دارای ارزش تجاری و غذایی بالایی است. از قورباغه بزرگ آمریکایی به جهت درشت اندامی از تمام بدنش جهت مصارف تغذیه ای استفاده و در گونه های دیگر فقط از ران آنها استفاده می شود.

*کثیر و پرورش

روش تکثیر طبیعی، نیمه طبیعی و مصنوعی سه روش تکثیر قورباغه است که باید با توجه به شرایط محیطی وگونه مورد استفاده انتخاب شود.

*صادرات و بازار هدف

گوشت قورباغه از نظر طعم و مزه نزدیک و مشابه گوشت گوساله است و در بسیاری از کشورهای اروپایی از قبیل: فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و همچنین در کشورهای آمریکایی مثل آمریکا و کانادا محبوبیت بالایی دارد. به طور مثال کشور آمریکا سالانه حدود 1500 تن گوشت قورباغه وارد می کند. در زمینه صادرات کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله: اندونزی، بنگلادش، چین و ژاپن جزء بزرگ ترین صادرکنندگان به شمار می آید. در این میان کشور اندونزی بزرگ ترین کشور اسلامی جهان فقط در سال های دهه ی 1990 سالانه بیش از 8000 تن قورباغه پرورش و به بازار عرضه کرده است.

*شروع فعالیت در این بخش

متقاضیان فعالیت در این بخش باید با مراجعه به سازمان دامپزشکی کشور و اخذ پروانه بهره برداری، برای واردات مولد گونه های گوشتی اقدام کنند و یا از قورباغه بندرانزلی برای پرورش استفاده کنند. لازم به ذکر است ضوابط بهداشتی تکثیر و پرورش این جانور همانند ضوابط بهداشتی آبزیان دیگر بوده و متقاضیان باید بعد از اخذ موافقت اصولی از سازمان شیلات برای پروانه تاسیس و بهره برداری بهداشتی از سازمان دامپزشکی کشور اقدام کنند.
لازم به ذکر است پرورش قورباغه به منظور صادرات از سوی نماینده ولی فقیه در سازمان دامپزشکی حلال اعلام شده است.

می توان با تدوین برنامه ای اصولی و هدفمند و استفاده از تجربیات کشوهای موفق در این زمینه و دقت در رموز موفقیت آنها (از جمله کیفیت و بسته بندی مرغوب و قابل رقابت در بازارهای جهانی) و نیز امکان دریافت تسهیلات برای فعالان این بخش و حمایت از آنها راه را برای حضور گسترده مشتاقان به سرمایه گذاری و شرکت در این صنعت و تجارت پررونق هموارتر کرد./س
 

Similar threads

بالا