پردیسان قائم؛ جنگلی انبوه بر فراز شهر کرمان

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
وجود بزرگترین جنگل دست کاشت ایران بر فراز شهر تاریخی کرمان علاوه بر ایجاد مناظر بدیع طبیعی کوهستان صاحب الزمان این شهر را به مهمترین مکان تفریحی کرمان تبدیل کرده است. به گزارش خبرنگار مهر در کرمان، در دل شهر کویری کرمان بزرگترین جنگل دست کاشت ایران قرار دارد که واقع شدن آن در نزدیکی چند اثر تاریخی، توریستی و کوه های صاحب الزمان موقعیت بسیار مهم و مناسبی را برای این جنگل رقم زده است.
جنگل قائم که با وسعت نزدیک به ‪ ۳۰۰‬ هکتار در سال ۱۳۴۳‬با همکاری افراد خیر و خیراندیش ایجاد شده است، تا بحال نقش مهمی در تلطیف هوای شهر کرمان ایفا نموده است این جنگل بیش از ۵۰۰‬ هزار اصله درخت از نوع کاج، سرو، نارون و غیره در خود جای داده است.
مجموعه در کنار هم و انبوه درختان قد برافراشته و سرسبز در فاصله‌های کم با یکدیگر در تمام فصول سال فضای مطبوع و پاک را ایجاد و گذراندن لحظه ها در این مکان را دلنشین و لذت بخش کرده است.
جنگلی انبوه بر فراز شهر کرمان
در کنار جنگل قائم، آثار تاریخی زیادی نیز به چشم می خورد "گنبد جلیه" و "تخت دریا قلی بیگ" از مهمترین آثار تاریخی کرمان هستند که در زوایای جنگل قائم قرار گرفته و علاوه بر فضای طبیعی بسیار مطبوع، تنوع تاریخی و قدمت بالای کرمان را نیز به تماشا می گذارد.


علاوه بر این آثار تاریخی، جنگل قائم در مجاورت کوه های صاحب الزمان(عج) که از کوههای بسیار مساعد کشور برای ورزش کوه نوردی به شمار می روند، واقع شده است.
قرار گرفتن کوههای صاحب الزمان(عج) در حاشیه این جنگل کامل کننده مناظر طبیعی در مجموعه پردیسان قائم است این کوه در تمامی روزهای هفته و به خصوص جمعه ها، میزبان تعداد زیادی از اهالی ورزش است و در این راستا شهرداری کرمان طی سال گذشته با بهبود وضعیت و آماده سازی شرایط کوه نوردی، صعود از نقاط مختلف به ارتفاعات این کوه را بسیار مناسب کرده است.
آبشارهای متعدد محل تفریح مردم کرمان
مردم و به ویژه جوانان پس از رفتن به کوه و ورزش، لحظاتی را در جنگل قائم که در پایه ای کوه قرار دارد، گذرانده و از تلفیق بسیار مناسب کوه و جنگل نهایت بهره را می برند.
همچنین وجود چندین آبشار مصنوعی در غارهای کوه صاحب الزمان(عج) باعث ایجاد محیطی بسیار زیبا و دل انگیز برای گذران اوقات فراغت در حاشیه کوه و جنگل شده است.




جنگل قائم سرمایه سبز کرمان
کرمانی‌ها همواره از این مجموعه زیبا و بی‌نظیر به عنوان ثروت ملی و سرمایه سبز این دیار نام می‌برند، جنگلی که در سالهای اخیر مورد توجه ویژه مسوولان شهر قرار گرفته و طرحهای عمرانی زیادی در آن به اجرا درآمده است.
احداث چندین جایگاه استراحت بین درختان، نوسازی مکانهای عمومی و نیز احداث فضاهای ورزشی در جنگل قائم را می توان از این اقدامات نام برد که در یکی دو سال گذشته چهره این مکان را تغییر داده است اما از برنامه های در دست اجرای این منطقه می توان به احداث تله کابین بین ارتفاعات صاحب الزمان(عج) و کوههای اطراف اشاره کرد که با توجه به پتانسیل بالای منطقه و حضور گردشگر زیاد در مجموعه پردیسان قائم، بسیار اقتصادی و با اهمیت است.
علی اکبر احمدی، معاون اقتصادی و برنامه ریزی شهرداری کرمان در گفت وگو با خبرنگار مهر در کرمان ضمن تاکید بر اولویت بالای این طرح برای اجرا می گوید: با توجه به وجود یک مجموعه بسیار متنوع و ترکیب کوه و جنگل و آثار تاریخی بسیار ارزنده در این مکان، طرح احداث تله کابین حد فاصل کوههای مسجد صاحب الزمان(عج) تا کوههای آبشار سرباز قابل توجیه بوده و گردشگران زیادی را به این منطقه می کشاند.
 

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
احمدی اضافه می کند: مجموعه گردشگری جنگل قائم به لحاظ تنوع و واقع شدن چندین نقطه گردشگری مهم در کنار هم، در کشور بی نظیر بوده و این مهم سرمایه گذاری زیادی را در این بخش می طلبد.
جنگل قائم به قطب اول گردشگری جنوبشرق تبدیل می شود
وی ادامه می دهد: در همین خصوص طرحهای توسعه این منطقه را به صورت طرحهای سرمایه گذاری در همایشهای مختلف معرفی و در جهت جذب سرمایه گذار تلاش هایی را انجام داده ایم در این خصوص شهرداری کرمان امیدوار است با عملیاتی شدن طرح های مذکور، این منطقه به قطب عظیم گردشگری در منطقه جنوب شرق کشور تبدیل شود.
وی سایر طرح های پیشنهادی شهرداری در پردیسان قائم برای معرفی به سرمایه گذاران را احداث انواع رستورانها و کافی شاپ، مراکز اقامتی کوتاه مدت، وسایل و ادوات بازی و سرگرمی، باغ پرندگان، تالارهای پذیرایی، پیست کاترینگ و موتورسواری و زمین اسکیت ارزیابی و ادامه می دهد: شهرداری کرمان زمین، پروانه و دیگر مجوزهای لازم را به سرمایه گذار ارائه و سرمایه گذار نیز ساخت و ساز طرحها را به عهده می گیرد.
احمدی خاطر نشان کرد: به دلیل کم نظیر بودن امکانات این مجموعه در استانهای جنوب شرق کشور، مجاورت با اماکن تاریخی و قرار گرفتن در مسیر بزرگراه شرقی که محور عبور شهرهای جنوب و جنوب شرق کشور به مرکز کشور است، همه نوع سرمایه گذاری در آن مقرون به صرفه بوده و با توجه به ارائه خدمت به مردم شهر کرمان و گردشگران داخلی و خارجی سالانه بیش از یک میلیون نفر می توانند از این طرح بهره برداری کنند.
تله کابین بزودی بر فراز جنگل راه اندازی می شود
حسین کردی، قائم مقام شهردار کرمان نیز در خصوص تلاش شهرداری برای ایجاد تله کابین به مهر گفت: این منطقه مستعد احداث تله کابین است و مراحل طراحی این امر صورت گرفته و در صورت تامین بودجه لازم این پروژه به زودی آغاز خواهد شد.
اما وجود یک زیارتگاه، مهدیه صاحب الزمان و گلزار شهدا نیز از جنبه های معنوی منطقه مذکور است که بسیاری از کرمانی ها به علت وجود هوای مطبوع و نیز وسعت منطقه مراسم مذهبی خود را در این مکان ها برگزار می کنند.


جاذبه های مذهبی پردیسان قائم
زیارتگاه معروف به "سید حسین" که یکی از قدیمی ترین زیارتگاه های کرمان است به نحو خیره کننده ای بین کوه و جنگل دست کاشت قائم قرار گرفته است و کرمانی ها مراسم و مناسبتهای مختلفی را در این مکان برگزار می کنند.
همچنین در حاشیه کوه و جنگل قائم و در جوار مزار شهدا، مهدیه مسجد صاحب الزمان قرار گرفته که با جذابیت معنوی بسیار بالای خود، هر هفته میزبان منتظران ظهور امام زمان(عج) است.
اما به علت پتانسیل بالای منطقه برای جذب گردشگر در سال ‪ ۸۳‬ در سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری کرمان واحدی تحت عنوان واحد عمران و بهسازی جنگل قائم تاسیس و طرحهای تفریحی و رفاهی نسبتا خوبی را به اجرا گذارده‌ است از این اقدامات می توان به ایجاد یک واحد آتش نشانی در مرکز جنگل قائم اشاره کرد که احتمال بروز هرگونه خسارت در اثر آتش سوزی را از بین ببرد.
از دیگر اقداماتی که شهرداری کرمان در زمینه به سازی مجموعه جنگل قائم انجام داده است، احداث یک پیست طولانی دوچرخه سواری در بین درختان جنگل بوده که به زعم برخی باعث تخریب اکوسیستم جنگل قائم خواهد شد.
همچنین این مجموعه شامل پیست موتور سواری و زمینهای مختلف بازی و مسیرهای ویژه کوهنوردی است که در اختیار علاقمندان قرار دارد.
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
K پارک جنگلی امام رضا ایرانگردی 0
mani24 رویایی ترین جاده جنگلی کشور ایرانگردی 0

Similar threads

بالا