پتروشيمي مرواريد - عسلویه

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
پتروشيمي مرواريد : http://www.morvaridpc.ir/fa/index.php




تاريخچه


طرح اتیلن عسلویه به عنوان بخشی از الفین خارگ بوده که طی مصوبه شماره 592/111-1 ص پ مورخ 28/12/84 به شرکت پتروشیمی مروارید واگذار شده است.
خوراک واحد از اتان تولیدی واحدهای پارس جنوبی به میزان 650 هزار تن در سال تأمین خواهد شد.
ظرفیت واحد 500 هزار تن اتیلن در سال بوده و به خط لوله اتیلن غرب تزریق خواهد شد.
ایجاد اشتغال و انتقال دانش فنی ، افزایش و بهره برداری از توانمندیهای داخل کشور ، صرفه اقتصادی ، ارز آوری و تأمین خوراک خط لوله اتیلن غرب از اهداف اصلی این طرح می باشد.
 

اشکان فروتن

مدیر بازنشسته
واحد اتيلن


واحد اتيلن جهت تبديل 000/650 تن اتان به 000/500 تن اتيلن در سال طراحي شده است. خوراك اين واحد از ميادين پارس جنوبي تامين مي گردد. بخش عمده محصول اتيلن به ميزان 000/340 تن در سال به عنوان خوراك در واحد اتيلن گلايكول (MEG) مصرف مي گردد و 000/160 تن صادر خواهد شد.


واحد منو اتيلن گلايكول (MEG)


ظرفيت توليدي اين واحد 000/500 تن MEG در سال است و 000/50 تن دي اتيلن گلايكول(DEG) و نيز 000/3 تن تري اتيلن گلايكول (TEG) توليد مي كند. خوراك اين واحد 000/340 تن در سال اتيلن و 000/368 تن در سال اكسيژن است كه از واحدهاي اتيلن و UT تامين خواهد گرديد.​
Feed: 340,000 t/y Ethylene (From Ethylene Unit)
368,000 t/y Oxygen (From Utility)

Product: 500,000 t/y MEG
50,000 t/y DEG
3,000 t/y TEG


سرويسهاي جانبي و يوتيليتي آفسايت


واحد UTE
سرویسهای جانبی که پتروشیمی مروارید می بایست با ایجاد یک واحد رأساً تأمین نماید؛ این سرویسها پس از راه اندازی کامل مبین 2 از آن شرکت تأمین خواهد گردید .


1- سيستم آب آتش نشاني (FIRE FIGHTING SYSTEM):

این سیستم شامل یک مخزن استوانه ای (با حجم بیش از 20000 مترمکعب) حجم خالص، سه تلمبه برقی، سه تلمبه دیزلی و دو تلمبه کمکی (Jockey) و نیز سیستم کنترل و ابزار دقیق کامل و پکیج شیمیایی می باشد.
ضمناً جهت Backup سیستم آب آتش نشانی با آب دریا در صورت نیاز ، طراحی لازم در نظر گرفته شده است.


2 - سيستم آب DM (DEMINIRALAZED WATER):

این سیستم دارای یک مخزن به حجم V=1770 متر مکعب با قابلیت پر شدن توسط تانکر و خط لوله از مبین به منظور تأمین آب جبراني (Makeup) برای Cooling Water Expansion drum و تأمین آب سیستم Polishing Package است و مجهز به دو عدد تلمبه و سیستم ابزار دقیق و کنترل کامل می باشد.


3- سيستم آب نمك زدائي شده (DESALINATED WATER):

سیستم دارای یک مخزن جهت تأمین آب بدون نمک به حجم خالص V=500 مترمکعب با قابلیت پر شدن توسط خط لوله از مبین به منظورتأمین آب جبراني (Make up) برای سيستم آب آتش نشاني، تأمین آب UW و آب دوش های ایمنی ميباشد و اين سيستم مجهز به دو عدد تلمبه و سیستم ابزار دقیق و کنترل کامل می باشد.


4- سيستم آب خنك كننده مدار بسته (CLOSED LOOP COOLING WATER):

اين واحد دارای یک مدار بسته آب خنک کن می باشد. این سیستم شامل سه عدد تلمبه، سه عدد مبدل حرارتی صفحه ای Plate Heat Exchanger از جنس تیتانیوم و یک Package تزریق Corrosion-Inhibitor Biocide می باشد.


5- سيستم آب آشاميدني (POTABLE WATER SYSTEM):

داراي یک مخزن به حجم خالص 30 متر مکعب با قابلیت پر شدن توسط تانکر و خط لوله از مبین و مجهز به یک دستگاه تلمبه مربوطه برای تأمین آب آشامیدنی مورد نیاز واحد طراحي شده است.
 
بالا