پایگاه خبر رسانی تالار مواد و متالورژی (همایش، کارگاه ها، سمینار و ....)

ehsansafa

عضو جدید
نمایشگاه نانو

نمایشگاه نانو

 

Comet1986

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
من هم شما را به این نمایشگاه دعوت می کنم.
نانوتکنولوژی در همه ی رشته ها پا گذاشته است. حتماً بیایید، دنیای خیلی جالبی دارد.
من هم در نمایشگاه هستم.
 

AutoQ

عضو جدید
من خیلی به موضوع نا نو علاقه مندم. اگه وقت کنم حتماً می یام.
 

pedestrian

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
سازمان سنجش دفترچه راهنماي ثبت نام در كنكور ارشد 89 را اعلام كرد.
http://www6.sanjesh.org/Download/zip/arshad89.zip
كنكور امسال مانند سال قبل است.
كليه دروس هم با ضريب يك.
آرزوي موفقيت در سايه رحمت خداوند بزرگ و محبت هاي آقا امام زمان (عج).
:gol::gol::gol:
 
آخرین ویرایش:

ALAVI -ALI

عضو جدید
آخرین ویرایش:

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
مديرعامل گروه ملي فولاد تشريح كرد

راهكارهاي حمايت از صنعت فولاد در فرآيند هدفمند كردن يارانه ها‌




تهيه يك بسته حمايتي شامل اختصاص تسهيلات ارزان قيمت به صنعت فولاد و همچنين تخصيص تسهيلات گمركي و حمل و نقل از اهميت زيادي در اين زمينه برخوردار است.
عبدالرضا رسولي اظهار داشت: در حال حاضر بخش عمده‌اي از فولاد توليد داخل در كشور مصرف مي‌شود كه به منظور حمايت از توليدكنندگان داخلي بايد تدابيري انديشيده شود تاسازمان‌هاي دولتي از واردات فولاد جلوگيري كرده و توليدات داخل را مصرف كنند. وي اختصاص تسهيلات ارزان قيمت به توليدكنندگان فولاد و همچنين تخصيص تسهيلات گمركي و حمل و نقل را از جمله مواردي دانست كه بايد در قالب يك بسته حمايتي همزمان با اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها اجرايي شود تا كمترين صدمات متوجه بخش صنعت شود.
وي ادامه داد: لايحه هدفمند كردن يارانه‌ها يك فرصت اجتناب‌ناپذير است. مسوولان دولتي و مجلس نيز اين نگراني را دارند كه اجراي نامناسب اين طرح اثرات نامطلوبي را بر روند توليد و صنعت كشور داشته باشد.
رسولي ادامه داد: بيشتر توليد فولاد كشور به روش كوره‌ قوس الكتريكي صورت مي‌گيرد كه به همين دليل بحث انرژي شامل گاز، برق و آب از اهميت بالايي در صنعت فولاد برخوردار است. وي با بيان اينكه قيمت تمام شده محصول، شاخص عمده ماندگاري يك‌ سازمان محسوب مي‌شود، گفت: در شرايط فعلي باتوجه به روند رقابتي و واردات فولاد از كشورهاي ديگر، اين شاخص از اهميت بالايي برخوردار است.
رسولي با اشاره به اينكه شاخص بهره‌وري مصرف انرژي و نيروي انساني در ايران در مقايسه با شاخص‌هاي بين‌المللي در رده پاييني قرار دارد، افزود: به منظور دستيابي به جايگاهي مناسب در اين زمينه بايد زيرساخت‌هاي لازم جهت رشد صنعت فولاد فراهم شود و در غير اين صورت اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها تاثير نامناسبي بر صنعت خواهد داشت.
وي با تاكيد بر لزوم اعمال تدابير مناسب جهت حمايت از بخش صنعت همزمان با اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها گفت: بايد از التهاب كاذبي كه ممكن است در اين راستا براي صنعتگران ايجاد شود، جلوگيري كرد.
عضو هيات‌مديره انجمن فولاد جلوگيري از واردات بي‌رويه فولاد به كشور را عاملي براي حمايت از صنعت فولاد در راستاي اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها عنوان كرد و افزود: نظام‌مند كردن تعرفه‌ها به منظور ايجاد شرايطي براي فروش فولاد توليدات داخل و اصلاح تدريجي قيمت حامل‌هاي انرژي بخش صنعت از ديگر موارد مهم در اجراي مناسب طرح هدفمندكردن يارانه‌ها محسوب مي‌شود.

خبرگزاری دنیای اقتصاد
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
سکون بازار فولاد در دنیا



هفته گذشته بازارهای جهانی شاهد تداوم افت قیمت فولاد بود که کاهش قیمت قراضه بر شدت آن افزود. بر این اساس فولادسازان همچنان از روش کاهش حجم عرضه استفاده مي‌کنند تا جلوی ریزش بیشتر نرخ‌ها را بگیرند، اما این روش نیز به دلیل هجوم چینی‌ها به بازار و عرضه محصولات این کشور در بازارهای جهانی عملا بی‌نتیجه بوده



بیلت به دنبال قراضه
بازار بیلت در حال حاضر با سه مساله اصلی روبه‌رو است: اول کاهش تقاضا از طرف اکثر کشورهای مصرف‌کننده دوم، پايین آمدن قیمت قراضه و سوم فشار چینی‌ها برای صادرات مقاطع که به کاهش بیشتر قیمت این کالا‌ها در دنیا منتهی خواهد شد. به گزارش مرکز خدمات فولاد از اینرو هفته گذشته پس از تعطیلات چین، قیمت بیلت شروع به کاهش کرد، در شمال چین قیمت درب کارخانه بیلت سایز 150 کیفیت کیو 235 با 5/8‌دلار کاهش در تن به 445‌دلار هر تن رسید، این قیمت شامل 17‌درصد عوارض و پرداخت نقد است. این کاهش قیمت در شرایطی است که ماه اکتبر معمولا زمان اوج معاملات بیلت است، چون در ماه‌های بعد با فرارسیدن زمستان تقاضای مقاطع کم می‌شود. روند رو به تنزل قیمت بیلت جهانی است، در بورس لندن هم قیمت‌ها کاهش یافت و به 350‌دلار نقدی و 380‌دلار سه ماهه فوب بنادر مدیترانه رسید، در حالی که 15 روز قبل قیمت نقدی آن 425‌دلار بود. هفته گذشته‌ترک‌ها هم قیمت بیلت خود را پايین آوردند و به 432‌دلار برای سایز 150 رساندند که 13‌دلار نسبت به هفته قبل کاهش نشان می‌دهد.
کاهش تقاضا در بازار بیلت ایران
قیمت بیلت در ایران رو به کاهش بود، قیمت بیلت سایز 150 تحویل در انزلی تا هر کیلو 430 تومان هم رسید. سایز 100 در قیمت 475دلار هر تن معامله شد. تقاضا بسیار کم است، در حالی که طبق آمار کشتیرانی امسال بیش از 4/2‌میلیون تن بیلت در خلال 6 ماهه اول امسال به کشور وارد شده است که قسمت عمده آن از خرداد ماه به بعد بوده است با فرض 50 تومان حقوق گمرکی و مالیات ارزش افزوده بیلت باید در قیمت 370‌دلار سی‌اف‌آر انزلی خریداری شود که به قیمت‌های امروز بازار برسد که بسیار بعید است؛ ولی توقف معاملات مقاطع به خصوص میلگرد باعث سکوت کامل در بازار بیلت شده است، با توجه به رکود بازار از مرداد ماه امسال، واردات بیلت در ماه‌های آینده کاهش زیادی باید نشان بدهد؛ آنچنان که واردات مرداد ماه 498‌هزار تن بوده، ولی واردات شهریور 374‌هزار تن یعنی بیش از 120‌هزار تن کاهش که عملا 25‌درصد نسبت به ماه قبل تنزل نشان می‌دهد. در هفته قبل بازار بیلت نسبت به مساله تعدیل اقتصادی واکنشی نداشت، فقط بازار با سکوت روبه‌رو شد.
میلگرد و مقاطع همچنان در رکود
بازار مقاطع و میلگرددر دنیا همچنان در رکود به سر مي‌برد و روند معاملات نسبت به ماه قبل کمتر شده است. با توجه به فصل سرما پیش‌بینی نمي‌شود که تا 5 ماه دیگر وضع این کالاها بهبود پیدا کند. کارخانه‌های چینی قیمت میلگردرا بعد از تعطیلات 10‌دلار هر تن کاهش دادند، ولی به نظر می‌رسد که برای ماه‌های بعد افت قیمت باز هم ادامه یابد.
تیرآهن در خاوردور و در آمریکا پايین آمد
در آمریکا قیمت تیرآهن هر تن 17‌دلار کاهش یافت و در کره قیمت نسبت به هفته قبل 18‌دلار افت کرد. قیمت تیرآهن بال پهن چینی که به کره صادر می‌شود، این هفته نسبت به هفته قبل 50‌دلار هر تن کاهش یافت، در‌ترکیه میلگرد هر تن 460 تا 465‌دلار فوب عرضه شد، هفته قبل 10‌دلار بالاتر بود، عرب‌ها انتظار دارند، میلگردترک را 460 تا 480‌دلار سی‌اف‌آر بنادر خودشان خرید کنند، فعلا این امر امکان پذیر نیست ولی شاید در آینده به هدفشان برسند؛ البته‌ترک‌ها حاضر نیستند قیمت را از 450‌دلار فوب کمتر بدهند، ولی نباید رقابت چینی‌ها را فراموش کرد.
اعتماد در بازار مقاطع وجود ندارد
واردات مقاطع به ایران در خلال 6 ماه اول سال حدود یک‌میلیون تن بوده است. عرضه مقاطع هم در بورس حدودا 5/1‌میلیون تن بوده، مصرف ماهانه مقاطع و میلگرد در ایران بیش از 600‌هزار تن است؛ ولی امسال به علت رکود ساخت‌وساز و پروژه‌های عمرانی تقاضا بسیار کمتر بوده است، با توجه به این که عرضه میلگردهای زنگ زده وزارت بازرگانی در بورس در شرایط رکود عملا اعلان جنگ به تولید داخلی بوده است، متوسط قیمت فروش میلگرد تولید داخل به 530 تومان درب کارخانه رسیده که شامل 3‌درصد مالیات ارزش افزوده هم است؛ در حال حاضر قیمت مقاطع در ایران به کف خود رسیده و به نوسان 10 تومان هر کیلو محدود شده است. عملکرد ذوب‌آهن با کاهش شدید قیمت تیرآهن اعتماد را از بازار گرفته است کسی تمایلی به انجام معامله ندارد. اکثر کارخانه‌ها در حداقل ظرفیت خود کار مي‌کنند و قیمت بازار در ایران پس از کسر حقوق و عوارض وارداتی زیر قیمت جهانی است. در اواسط هفته مساله طرح تعدیل و عدم بارگیری از ذوب‌آهن باعث توقف سقوط قیمت‌ها شد؛ ولی واقعیت این است که مقاطع و میلگرد دیگر جايی برای سقوط ندارند، مگر آنکه دولت به طور دستوری وارد بورس بشود که در این صورت به رکود بیشتر منجر خواهد شد، ادامه این وضع باعث ورشکستگی بعضی از تجار در ماه‌های بعد خواهد بود.
سکوت در بازار ورق
قیمت ورق در دنیا رو به کاهش بود، علت این کاهش دو مساله است: اول نبود تقاضا و دوم رقابت شدید چینی‌ها. بائو استیل که پیشرو بازار ورق در چین است پس از تعطیلات قیمت ورق گرم را هر تن 59‌دلار و ورق سرد را تا 102‌دلار هر تن پايین آورد. دیروز اعلام شد که دو کارخانه شاکانگ و ویسکو هم قیمت‌های خود را به همین اندازه کاهش داده‌اند، در حال حاضر چین با موجودی انبار زیادی روبه‌روست و تقاضا هم ندارد. چین نزدیک یک ماه است که هجوم به بازارهای دنیا را شروع کرده است. این امر قیمت‌های دیگر عرضه‌کننده‌های دنیا را تحت تاثیر قرار داده است. ورق گرم محصول اوکراین تحویل بنادر‌ترکیه 550‌دلار پیشنهاد شده است، ورق گرم ضخامت 2‌میلیمتر این کشور تحویل انزلی به صورت نقدی 550‌دلار عرضه شده است.
افت 30 تومانی ورق در ایران
قیمت ورق در ایران رو به تنزل بود. ورق سرد در بعضی اقلام تا 30 تومان کاهش نسبت به هفته قبل عرضه شد. ورق گرم محصول کاویان هر کیلو 10 تومان پايین آمد و ورق 2 سیاه در انزلی هم تا 15 تومان کاهش داشت و به 680 تومان هم رسید. در شرایط فعلی اوج عرضه کالاست ولی تقاضا محدود است، البته کاهش قیمت ورق گرم ضخامت 2‌میلیمتر باید بیشتر باشد؛ چون حجم عرضه آن در هفته‌های آینده بیشتر خواهد شد. از طرف دیگر مساله تحویل بار از طرف مبارکه هم در هفته آینده حل می‌شود، ضمن آنکه باید منتظر عملکرد مبارکه در بورس نشست، اگر مبارکه روی قیمت‌های قبل اصرار داشته باشد بعید است که موفق به فروش گردد.
هنوز مساله طرح تعدیل اقتصادی به بازار کشیده نشده است، گفته می‌شود با اجرای این طرح فولاد 10 تا 20‌درصد گران‌تر تمام خواهد شد، ولی آیا بازار قدرت تحمل این افزایش قیمت را خواهد داشت؟

خبرگزاری دنیای اقتصاد
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
طبق برآورد موسسه آهن و فولاد در سال 2010 رخ خواهد داد:

تحرک و رونق دوباه بازار فولاد



با توجه به شرایطی که هم اکنون بازارهای جهانی را فرا گرفته است، اکثر فولادسازان بزرگ دنیا به فراخور واحد تولیدی، اقدام به کاهش تولید یا تولید با حداقل ظرفیت خود کرده‌اند که تا از این طریق هم نام برند خود را در بازارها حفظ کنند و هم از طریق کاهش تولید در هزینه‌های خود نیز صرفه‌جویی کرده باشند، البته ..


کاهش مصرف از جمله دلایل این اقدام فولادسازان بوده است و پایین آمدن آمار مصرف فولاد در دنیا که به اعتقاد کارشناسان ناشی از کندی اجرای پروژه‌های عمرانی و در نهایت افت توسعه اقتصادی است، خود گویای بحرانی است که هم‌اکنون جهان را درگیر خود ساخته است.
از این رو موسسه بین‌المللی آهن و فولاد در تازه‌ترین گزارش خود از مصرف فولاد در دنیا برای سال جاری کاهش 9‌درصدی را برآورد کرده است. این درحالی است که در سال 2008 میلادی که نیمي‌از آن در رونق و نیمي‌دیگر رکود را تجربه کرده بود، در نهایت کاهش 4/1‌درصدی در مصرف فولاد را تجربه کرد. البته این موسسه با خوش بینی به آینده برای سال 2010 رشد مصرفی معادل 2/9‌درصد را پیش‌بینی کرده است.
در برآورد این موسسه چین که بزرگترین فولادساز دنیا به شمار مي‌رود و در بحران اخیر نیز تنها با تثبیت رقم تولید در جهان حاضر شد طی سال 2008، 442‌میلیون و 964هزار تن فولاد خام مصرف کند که نسبت به سال قبل رشد 7/2‌درصدی را تجربه کرده و برای سال جاری میلادی نیز پیش‌بینی مي‌شود 526‌میلیون و 241‌هزار تن فولاد مصرف کند که به نسبت سال جاری رشد 8/18‌درصدی پیش‌بینی مي‌شود.
طبق برآوردها چین برای سال 2010 ميلادي 552‌میلیون و 554‌هزار تن فولاد تولید خواهد کرد که نسبت به سال قبل از آن رشد 5درصدی خواهد داشت. مجموع 27 کشور عضو اتحادیه اروپا نیز در سال 2008 میلادی 181‌میلیون و 283‌هزار تن فولاد تولید کردند که نسبت به سال 2007 معادل 7/2‌درصد کاهش داشت. پیش‌بینی مي‌شود این کشورها برای سال جاری میلادی 122‌میلیون و 255‌هزار تن فولاد مصرف کنند که نسبت به سال 2008، 28‌درصد کاهش را نشان مي‌دهد، البته طبق برآوردهای موسسه بین‌المللی آهن و فولاد 27 کشور عضو اتحادیه اروپا برای سال 2010 از رشد 4/12‌درصدی در مصرف فولاد بهره خواهند برد. شتاب مصرف در سال 2010 نشان از خوش‌بینی این موسسه بین‌المللی در بهبود بازار فولاد دارد.
کشورهای مشترک‌المنافع که عمده فولاد منطقه خاورمیانه را تامین مي‌کنند، در سال 2008، 48‌میلیون و 946‌هزار تن فولاد مصرف کردند که نسبت به سال قبل افت 5/13‌درصدی را تجربه کرده و در سال 2009 نیز پیش‌بینی می‌شود این کشورها 33‌میلیون و 852‌ هزار تن فولاد مصرف کنند که نسبت به سال 2008 حاکی از افت 8/30‌درصدی است. برای سال 2010 میلادی نیز طبق برآوردها این کشورها 2/8‌درصد رشد داشته و 36میلیون و 638‌هزار تن فولاد مصرف خواهد کرد.
در خاورمیانه نیز طبق برآوردها برای سال جاری میلادی 38‌میلیون و 834‌ هزار تن فولاد مصرف خواهد شد که 16‌میلیون و 400‌هزار تن آن مربوط به ایران بوده است و تنها کشوری که در این منطقه رشد مصرفی معادل 1/5‌درصد برای آن برآورد شده، ایران بوده است.
برای سال 2010 نیز در منطقه خاورمیانه رشد مصرفی معادل 6/10‌درصد پیش‌بینی شده است که ایران با پیش‌بینی مصرفی معادل 17‌میلیون و 700‌هزار تن سهمي ‌9/7‌درصدی در مصرف فولاد منطقه خواهد داشت


خبرگزاری دنیای اقتصاد
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
بازگشت تولید فولاد جهان به سطح پیش از بحران




اتحادیه جهانی فولاد اعلام کرد، تقاضای فولاد چین می تواند تولید جهانی را به سطح پیش از بحران اقتصاد جهانی برگرداند.

تولید 66 عضو این اتحادیه که تولید کنندگان اصلی فلز دنیا هستند، از ماه آوریل رشد کرده ولی تولید ماه سپتامبر امسال آنها 6/0 درصد نسبت به تولید ماه سپتامبر سال 2008 که 107 میلیون تن بود کمتر شده است.

تولید چین در ماه سپتامبر در مقایسه با 12 ماه گذشته 7/28 درصد رشد داشته و 7/50 میلیون تن بود. درحالیکه تولید ژاپن، 18 درصد، آلمان، 7/21 درصد و آمریکا، 4/31 درصد کمتر از سال قبل بود.

[FONT=&quot]تولید فولاد جهان در نه ماهه اول امسال با 4/16 کاهش، 866 میلیون تن بود.



[/FONT]احتمال ثبات قیمتها تا آخر سال





طبق گزارش موسسه آهن و فولاد چین، قیمتهای فولاد چین در ماه سپتامبر کاهش زیادی داشت و این به دلیل افزایش سریع تولید بود که فراوانی عرضه را در بازار تشدید کرد. این موسسه پیش بینی می کند با اینکه هنوز عرضه زیادی وجود دارد، اما در آخر بازار متعادل خواهد شد.

بر طبق ارقام منتشر شده کمیته ملی آمار چین، تولید فولاد خام در ماه سپتامبر، 71/50 میلیون تن بوده و این رقم نسبت به سال قبل سالانه 7/28 درصد رشد داشته است.

تولید روزانه در این ماه از همیشه بیشتر بوده و به رقم 69/1 میلیون تن رسیده است. انبارهای فولاد در شهرهای بزرگ نیز پر شده و تا آخر سپتامبر کل ذخائر انبارها ماهانه 74/2 درصد بوده است.

با توجه به عدم سوددهی کارخانه های فولاد، به نظر می رسد قیمت فولاد زیاد کاهش پیدا نکند. در 9 ماهه اول سال، سود کارخانه های بزرگ و متوسط فولاد چین 65/77 درصد بوده است. هزینه ها نیز بر روی قیمت فولاد تاثیر می گذارند.

سیاستهایی برای بالا بردن تقاضا وجود دارد و افزایش قیمتهای جهانی فولاد نیز باعث تشویق صادرات فولاد چین خواهد شد.


مرکز خدمات فولاد ایران
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
مدير عامل ذوب آهن:
محروميت ذوب آهن از يارانه 460 ميليارد توماني در مقايسه با فولادسازان ديگر


مدير عامل شركت ذوب آهن اصفهان اختلاف هزينه پرداختي بابت استفاده از انرژي در توليدات ذوب آهن را در مقايسه با فولاد مباركه و فولاد خوزستان 460 ميليارد تومان عنوان كرد و گفت: اين رقم در واقع ميزان يارانه‌اي است كه اگر قرار بود پرداخت شود، بايد بابت توليد 2.5 ميليون تن فولاد در ذوب آهن تخصيص داده مي‌شد.

حكم الله بابايي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس اظهار داشت: فولاد مباركه كه حدود پنج ميليون تن فولاد توليد مي‌كند دو برابر از اين يارانه برخوردار مي‌شود.
وي با بيان اينكه در طول سالهاي گذشته شايد كسي چنين محاسباتي را انجام نداده است، تصريح كرد: ما اين كار را انجام داديم ولي در شرايطي كه بحث حذف و هدفمند شدن يارانه‌ها مطرح است، ديگر جايي براي طرح اين موضوع باقي نمي‌ماند.
وي در مورد تاثيرگذاري اجراي طرح هدفمند كردن يارانه ها در قيمت تمام شده توليد ذوب آهن نيز گفت: با توجه به اينكه كك و زغال سنگ مورد نياز ذوب آهن همواره با قيمت آزاد خريداري مي‌شود، اجراي طرح هدفمند كردن يارانه‌ها تاثيري بر قيمت تمام شده توليد اين شركت نخواهد داشت.
مدير عامل ذوب آهن افزود: انرژي مورد نياز براي ذوب در شركت ذوب آهن از طريق كك و زغال سنگ تامين مي‌شود كه قيمت داخلي اين محصولات تفاوتي با قيمت‌هاي جهاني ندارد.
وي ادامه داد: در شركت ذوب آهن بهاي انرژي مطابق با قيمت‌هاي روز جهاني پرداخت مي‌شود و در همين حال ذوب آهن با شركت‌هايي كه يارانه انرژي برق دريافت مي‌كنند، رقابت مي‌كند.
بابايي افزود: در ذوب آهن از گاز خروجي از كوره بلند جهت توليد برق در نيروگاه اختصاصي اين واحد استفاده مي‌شود كه اين انرژي توليد شده در داخل كارخانه مورد استفاده قرار مي‌گيرد و مبادلاتي نيز با شبكه سراسري برق صورت مي‌گيرد.

* حل اختلاف چند ساله ذوب آهن با طرف اكرايني


مدير عامل ذوب آهن اصفهان در ادامه با بيان اينكه كيفيت زغال سنگ داخلي پايين‌تر از زغال وارداتي است،گفت: به همين دليل ما اجازه داريم حدود 15 تا 20 درصد زغال مورد نيازمان را از طريق واردات تامين كنيم.
وي ادامه داد: توليد داخل كك نيز بسيار محدود است و به همين خاطر تنها 870 هزار تن از نياز 1.5 ميليون تني ذوب آهن به كك از طريق توليدات داخل تامين مي‌شود.
وي افزود: در واحد كك سازي ذوب آهن هم اكنون سالانه 600 هزار تن كك توليد مي‌شود كه با انجام تعميرات، اين رقم به حدود 900 هزار تن خواهد رسيد.
به گفته بابايي 270 هزار تن كك مورد نياز ذوب آهن نيز از طريق كارخانه كك سازي زرند تامين مي‌شود.
وي از برنامه احداث واحد جديدكك سازي ذوب آهن با ظرفيت 900 هزار تن خبر داد و گفت: احداث اين واحد سابقه طولاني دارد كه بدليل اختلافات حقوقي با طرف اكرايني تا كنون به مرحله نهايي نرسيده است.
وي ادامه داد: اين اختلاف در حال برطرف شدن است و اميدواريم طي يك سال آينده شاهد تكميل و اجرايي شدن طرح باشيم.

* افزايش ديون دولتي ذوب آهن با خصوصي سازي مباركه و خوزستان


بابايي همچنين در خصوص افزايش سهم ذوب آهن در پرداخت ديون صندوق بازنشستگي صنعت فولاد نيز گفت: در گذشته و پيش از خصوصي سازي فولاد مباركه و فولاد خوزستان هزينه اين صندوق از سوي ايميدرو و از محل پرداختهاي اين دو شركت و همچنين و ذوب آهن تامين مي‌شد.
وي افزود: با خصوصي سازي فولاد مباركه و خوزستان اين شركت‌ها پرداختي به صندوق بازنشستگي ندارند و بار مالي بيشتري بر ذوب آهن متحمل شده است.
وي با بيان اينكه 35 هزار نفر عضو صندوق بازنشستگي صنعت فولاد هستند، اظهار داشت: اين موضوع يك بحث ملي است و از طريق وزارت صنايع و دولت در حال پي‌گيري است، علاوه بر اين مجلس نيز مصوبه‌اي در مورد ادغام صندوقهاي خاص و بحث تامين اجتماعي داشت كه در اين زمينه مورد توجه قرار خواهد گرفت.
بابايي توضيح داد: در گذشته ايميدرو سهامدار اصلي فولاد مباركه و خوزستان بود به همين دليل بخشي از سود حاصل از اين شركتها از سوي ايميدرو به صندوق بازنشستگي فولاد پرداخت مي‌شد كه با خصوصي سازي اين دو شركت ديگر اين كار انجام نمي‌شود.


خبرگزاری فارس
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
گزارش هفتگی بازار فولاد - گزارش هفته 43


سنگ آهن

چینی ها از اول اکتبر مانور روی قرارداد سنگ آهن را شروع کرده اند با توجه به آنکه پیش بینی میشود تولید فولاد امسال این کشور از مرز 600 میلیون تن بگذرد، تقاضای سنگ آهن چین باید به مرز 830 میلیون تن برسد، چینی ها در هفته قبل شرایط خود را اعلام کردند ولی عرضه کنندگان سنگ آهن مثل گذشته پشت دیوار سکوت نشسته اند، خبر مهم این هفته مذاکرات فورتسکیو استرالیائی با چینی ها در مورد سنگ آهن بود طرف استرالیائی باید تا آخر سپتامبر6 میلیارد دلار سنگ آهن را تحویل میداد و پول آنرا بعداً دریافت میکرد مذاکرات در مورد قرارداد این شرکت با چینی ها ادامه دارد، از سوی دیگر افزایش قیمت نفت باعث افزایش کرایه حمل در فصل آخر سال جاری است که این می تواند باعث فشار بیشتر چینی ها بر قیمتهای فوب باشد. آنچه مهم است ادامه روند تولید فولاد در چین است چون اگر قیمتها بالا رود عرضه کنندگان سنگ آهن روی قیمت خود اصرار خواهند کرد، از سوی دیگر اگر چین موفق شود روند افزایش تولید فولاد را محدود کند تقاضای سنگ آهن را هم کنترل خواهد کرد در هر حال قیمت سنگ آهن این هفته تغییر چندانی نسبت به هفته قبل نداشت و به 92 دلارسی اف آر بنادر چین هر تن خشک برای عیار 5/63 درصد رسید.

قراضه

قیمت قراضه در هفته گذشته همچنان همچنان زیر فشار قیمت بیلت بود. ترک ها و چینی ها که دو خریدار عمده این کالا هستند تمایلی به خرید ندارند. این مساله باعث شده است که عرضه کنندگان قراضه در اروپا و امریکا از انبار کردن آن پرهیز کنند، طبعاً آنها هم قیمت خرید خود را از جمع کنندگان قراضه خواهند کاست. فولادسازها از جولای تا اگوست قراضه خریده اند و قیمت را از 230 دلار هر تن به 350 دلار هر تن برای قراضه سنگین مخلوط 1 و 2 بالا بردند ولی در شرایط فعلی که قیمت فولاد ساخته شده کاهش یافته آنها تولید را پائین آورده اند بالطبع قراضه در انبارها یشان موجود است. تفاوت قیمت قراضه مخلوط 1 و 2 با قیمت میله گرد ترکیه حداقل 180 دلار و حداکثر 230 دلار بوده است ترک ها سعی می کنند میله گرد را روی قیمت 450 دلار فوب حفظ کنند بنابراین قراضه را باید در بدترین حالت 220 دلار سی اف آر ترکیه خرید کنند. که امکان آن ضعیف است. قراضه مخلوط 80 – 20 سنگین تحویل خاور دور 290 دلار معامله شد. ولی حجم معاملات بسیار پائین بود، خریدارها دنبال قیمت 270 تا 250 دلار سی اف آر خاور دور هستند کره این قراضه را 275 دلار خرید ولی مقدار آن 1000 تن بیشتر نبود قراضه ژاپنی تحویل چین 280 دلارسی اف آر فروخته شد، روسها هم خرید قراضه را تقریباً متوقف کرده اند البته فصل خرید قراضه روسها تقریباً تمام شده ولی آخرین قیمت معامله شده 290 دلار برای کلاس A3 بوده است. نوامبر و دسامبرنباید به قراضه امیدوار بود چون کارخانه ها خریدشان به حداقل در این دو ماه میرسد.

بیلت

بازار بیلت تقریباً دارد به روز میرسد یعنی کارخانه ها در هفته آخر اکتبر توانستند با کاهش قیمت تولید نوامبر را به فروش برسانند در حالیکه قبلاً تولید 2 ماه بعد را می فروختند بیلت سی ای اس به قیمت 360 تا 370 دلار فوب دریای سیاه رسید ولی به نظر میرسد در نوامبر برای فروش دسامبر قیمتها باید 10 دلاردیگر پائین بیاید و به 350 دلار هر تن برسد. قراضه رو به پائین است و تقاضای مقاطع هم همچنان راکد است، امیدی به بهبود بازار تا پایان دسامبر نیست ، اگر در دسامبرهم خریدارها به بازار بیایند برای ژانویه خواهد بود آنهم در تناژ کم. در هفته گذشته قیمت بیلت تحویل بنادر خاور دور 15 تا 20 دلار هر تن کاهش یافت و به 450 دلار سی اف آر رسید. تقاضا برای دسامبر و ژانویه نیست،خریدهای انجام شده هم برای حداقل درخواست هاست تایوانی ها دنبال قیمت 440 دلار سی اف آر هستند امید تولیدکنندگان بیلت به تقاضای ژانویه فوریه است که موجودی خریدارها خیلی کم شده است ولی سئوال اینست که آیا در این ماهها بازار مقاطع و میله گرد همچنان راکد خواهد ماند ؟ اگر این چنین باشد نباید به بازار بیلت در دسامبرهم امیدوار بود.

بیلت در ایران

بازار بیلت در ایران تحت تاثیر بازار مقاطع بود ، تقاضای مقاطع بخصوص میله گرد بسیار ضعیف است از آنجا که فروش این کالاها با مشکل روبروست خرید بیلت هم انجام نمیشود بیلت سایز 150 تحویل در انزلی به هرکیلو 415 تومان رسید و سایز 125 در انزلی 450 تومان هر کیلو عرضه شده، بیلت ترکیه سایز 125 در بندرامام خمینی هم 425 تومان عرضه شد. معاملات بسیار محدود است و خریداران حساس. با این حال بعضی واردکننده ها نسبت به ثبت سفارش اقدام می کنند که این ناشی از بیماری شبکه بانکی و ساختار اقتصادی ماست. البته با این روند محدود شدن معاملات باید در انتظار توقف بعضی واردکننده ها بود چون آنها با قبول هر میزان ضرر باز هم قادر به فروش بیلت در حجم بالا در بازار نخواهند بود طبعاً روند واردات بیلت در ماههای آینده کاهش خواهد یافت.

میله گرد و مقاطع

قیمت مقاطع همچنان رو به تنزل بود این تنزل در بعضی کشورها با محدودیت تولید هم منجر شده است قیمت میله گرد و تیرآهن ستونی در کره کاهش یافت هیوندائی قیمتهای خود را 42 دلار هر تن پائین آورد بخشی از این کاهش ناشی از ضعف تقاضا و بخشی از آن به علت تنزل قیمت قراضه بود از سوی دیگر رقابت کالاهای چینی هم مشکل را بدتر کرده است.
هفته گذشته انجمن آهن و فولاد چین اعلام کرد که موجودی آهن آلات ساخته شده در انبارها از مرز 80 میلیون تن گذشته است، این در حالی است که حداکثر سقف مورد تائید این انجمن 50 میلیون تن موجودی انبار است در چین این شایعه وجود دارد که قیمت سنگ آهن برای سال 2010 بالا خواهد رفت بنابراین کارخانه به تولید خود ادامه میدهند ، ولی کارخانه ها می گویند با کاهش قیمت سپتامبر موجودی خود را به حداقل رسانده اند و این موجودی انبار افزایش یافته در واقع در انبارهای تجار بزرگ است .
تجار بزرگ به سه دلیل موجودی انبار را بالا برده اند
اول: احتمال افزایش قیمت سنگ آهن
دوم: برنامه 588 میلیارد دلاری توسعه زیر ساخت ها در چین
سوم: برنامه کاهش تولید فولاد در چین
در یک تحلیل از طرف ارسلور میتال آمده است که تولید چین 28 درصد نسبت به سال قبل بالا رفته ولی موجودیها 10 درصد افزایش یافته بنابراین با توجه به کاهش قیمتها احتمالاً موجودی انبارها تا پایان سال کمتر خواهد شد.
در ترکیه قیمت میله گرد به 440 دلار فوب هر تن رسید ترک ها منتظر بهبود بازار هستند ولی خریدارها هنوز انتظار کاهش قیمت دارند بعضی تولید کنندگان میله گرد خطوط خود را تا آخر سال 2009 متوقف کردند چون تولید آنها از یکسو با زیان همراه است و از سوی دیگر مشکل فروش دارند.
قیمت میله گرد در شرق آسیا به زیر 500 دلار سی اف آر بنادر خاوردور رسیده است ترک ها میله گرد را 480 دلار هر تن عرضه می کنندولی باز هم خریدار قابل توجهی نیست. چون آنها فکر می کنند در نوامبر قیمتها باز هم پائین بیاید قیمت میله گرد در جنوب اروپا ثابت ماند و در سطح 370 یورو هر تن باقی ماند ولی سفارشات کم است و بهمین دلیل زمان تحویل به 4 هفته کاهش یافته.

مقاطع و میله گرد در ایران

بازار میله گرد و مقاطع در ایران همچنان راکد است و تقاضا محدود. علیرغم آنکه این کالاها در ایران در مقایسه با دیگر مناطق دنیا بسیار ارزانتر است. میله گرد که روز شنبه با قیمت متوسط 545 تومان معامله میشد در آخر هفته به 540 تومان رسید و 5 تومان کاهش قیمت داشت. تیرآهن 14 که 104 هزار تومان هر شاخه معامله میشد در آخر هفته به 103500 تومان رسید تیرآهن 20 به بالا در اواسط هفته به طورمتوسط 3000 تومان هر شاخه بهتر شد ولی در آخر هفته دوباره برگشت.
نبشی روز شنبه 600 تومان بطور میانگین معامله میشد در آخر هفته به 590 تومان رسید. ناودانی تنها بطور متوسط 5 تومان بهتر شد و از 675 تومان میانگین در 680 تومان معامله شد.
عرضه تیرآهن ذوب آهن در قیمت 625 تومان به معنای ادامه روند کاهش قیمت این کالا در ماههای آینده است ضمن آنکه میله گرد میانه 10تومان ارزانتر در بورس عرضه شد، در کل خریدار زیادی برای مقاطع نیست، کارخانه های کوچک تولید خود را متوقف کرده اند یا به شدت کاهش داده اند، کارخانه های بزرگ هم ضمن پائین آوردن تولید مجبور به قبول قیمتهای ارزانتر هستند. در کل بعلت آنکه سه ماه آخر سال مصادف با محرم و صفر و تعطیلات است، کارخانه ها مجبورند در ابان و آذر پیش بینی فروش و هزینه خود را بنمایند بنابراین در این دو ماه باید شاهد کاهش قیمتهای پی در پی باشیم . این روند به مذاق بانک مرکزی خوش می آید که نرخ تورم را پائین تر اعلام کند ولی باید در انتظار آمارهای وزارت کار هم نشست که از بیکاری بگوید عده ای معتقدند که موجودی میله گرد و تیرآهن در بازار محدود است و احتمال افزایش قیمت در ماه بعد هست ولی ماههای بعد تقاضائی نیست ضمن آنکه روند رو به نزول بیلت باعث میشود کارخانه های کوچک تولید خود را با قیمت درخواست بازار هماهنگ کنند بنابراین نباید امید به افزایش قیمت بعلت محدودیت عرضه داشت قیمت فقط در سایه تقاضا تغییر می کند که دولت فعلاً تصمیم به تکان دادن آن ندارد.

ورق

بازار ورق در چین در هفته قبل تا 10 دلار بهتر شد همه از این افزایش قیمت متعجب هستند علت اینست که بیشترین موجودی انبار به ورق گرم تعلق دارد بهمین علت باید قیمت آن پائین می آمد همه دست اندرکاران میدانند این افزایش قیمت موقتی است بخصوص که ماه نوامبر و دسامبر ماههائی است که چینی ها شروع به افزایش فروش کالای خود می نمایند بنابراین قیمتها باید دوباره تنزل کند.
در اروپا پیش بینی نمیشود وضع تا پایان سال میلادی بهبود یابد بنابراین وضع موجود بهترین حالت است در غیر اینصورت باید انتظار کاهش قیمت ورق را داشت در امریکا قیمت ورق گرم 8 دلار هر شورت تن پائین آمد و به 620 دلار هر شورت تن رسید، ولی خریدارها تمایل چندانی به سفارش ندارند و سیاست صبر را در پیش گرفته اند این وضع تا پایان سال ادامه خواهد داشت.
در کره هیوندائی بدلیل افت تقاضا و کاهش قیمت تمام شده و ترس از تهاجم چینی ها قیمت ورق گرم را 40 دلار هر تن پائین آورد.
ورق سرد در امریکا 18 دلار هر شورت تن پائین آمد و به 647 دلار هر شورت تن رسید در شمال اروپا قیمت ورق 2 درصد پائین آمد ورق گرم 9 دلار افت کرد ورق گالوانیزه هم 16 یورو تنزل یافت بعضی از تجار اعتقاد دارند که قیمت ورق به کف خود نزدیک شده است در چین تجار بزرگ که در انتظار افزایش قیمت هستند.
قیمت ورق گرم را در 540 دلار شامل 17 درصد عوارض می بینند، در ترکیه هم روند کاهش قیمت ورقهای وارداتی از روسیه محدود شده است همه امیدوارند قیمتها بالا برود ولی معمولاً نوامبر دسامبر ماههای کاهش قیمت است نه افزایش آن .

ورق در ایران

قیمت ورق کویل ضخامت 2 میلیمتر بطور ثابت رو به نزول بود شنبه این کالا 675 تومان معامله شد ولی 5 شنبه تا 650 تومان رسید به نظر میرسد این روند همچنان ادامه داشته باشد چون از شمال محصولات سی ای اس و از جنوب محصول چین و کره عرضه میشود.
ورق گرم 3 تا 15 میلیمتر مبارکه که بطور متوسط 630 تومان معامله میشد در آخر هفته 5 تومان کاهش قیمت داشت.
ورق گرم ضخامت 20 میلیمتر به بالا تغییر چندانی نداشت ورق گالوانیزه و ورق سرد ثابت ماند. موجودی ورق رنگی، گالوانیزه و سرد در بازار کم است و چون این کالاها مورد مصرف صنعت هستند قیمت آنها تقریباً ثابت مانده است البته وضع بازار بستگی به سیاست مبارکه دارند. همه انتظار دارند مبارکه قیمتها را پائین بیاورد اگر این اتفاق نیفتد سفارشات به سمت واردات خواهد رفت و مبارکه دوباره بازار را بخصوص در مورد ورق سرد به سی ای اس خواهد باخت در هر حال مبارکه یا دیگر عرضه کنندگان تا ماه دیگر برای مانور در بازار زمان دارند پس از آن بازار ایران است و تعطیلات و رکود و مشکلات مالی پابرجا.



مركز خدمات فولاد ايران
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
خاورمیانه، بزرگترین واردکننده فولاد


[FONT=&quot]طبق گزارش رسیده، واردات فولاد خاورمیانه در نیمه اول سال 2009، 27 درصد کاهش داشت. اما خاورمیانه هنوز بزرگترین واردکننده فولاد است و در نیمه اول امسال، 06/13 میلیون تن فولاد وارد کرده است. ترکیه بزرگترین صادرکننده فولاد به خاورمیانه است و 17/3 میلیون تن فولاد به این ناحیه صادر کرده است. اکراین و روسیه هم به ترتیب 89/2 و 4/2 میلیون تن صادرات به این ناحیه داشته اند. ایران بزرگترین واردکننده فولاد خاورمیانه است و در نیمه اول سال حدود 8/3 میلیون تن فولاد وارد کرده است.


[/FONT]سقوط قیمت سنگ آهن خلوص 62 درصد تا آخر این هفته



طبق تازه ترین آمار منتشرشده قیمت سنگ آهن خلوص 66 درصد پس از افزایش کند در این هفته، سقوط کرد و بالاتر از سطح قیمتهای روز جمعه گذشته قرار گرفت. در پایان هفته، قیمت پایه سنگ آهن خلوص 62 درصد حدود 40/80 دلار هر متریک تن خشک سی اف آر بندر تیانجین چین بود. این قیمت از قیمت هفته گذشته 30/0 دلار هر متریک تن خشک افزایش و نسبت به سطح قیمت روز پنج شنبه 90/0 دلار هر متریک تن خشک کاهش نشان می دهد.
[FONT=&quot]قیمت پایه سنگ آهن 58 درصد نیز افزایش پیدا کرد و در این هفته 10/2 دلار هر متریک تن خشک بالاتر از سطح قیمت هفته گذشته قرار گرفت. متوسط قیمت سنگ آهن 62 درصد در ماه اکتبر 79/86 دلار هر تن بود. این قیمت به عنوان قیمت پرداخت نهایی در معاملات سنگ آهن ماه اکتبر در بازار بورس سنگاپور [/FONT][FONT=&quot](SGX) و بورس تهاتری لندن (LCH) در نظر گرفته می شود. قیمت پرداختی در ماه اکتبر، 5/7 درصد بالاتر از ماه سپتامبر بود.

[/FONT]تقاضای سنگ آهن در بازارهای نوظهور



طبق نظر رئیس شرکت سنگ آهن ریو تینتو، شهرسازی و صنعتی شدن اقتصادهای نوظهور بازار سنگ آهن را جلو می برد. وی که در سمینار سرمایه گذاری ریو تینتو صحبت می کرد گفت تولید فولاد خام چین در سال 2009 احتمالا 617 میلیون تن است و این مقدار در مقایسه با 500 میلیون تن تولید سال 2008، افزایش نشان می دهد. به نظر می رسد تولید این کشور در سال 2010 نیز افزایش یابد.
تولید فولاد چین در 8 سال اخیر سه برابر شده و تا سال 2020 دو برابر خواهد شد، تولید فولاد هند نیز در ده سال آینده دو برابر خواهد شد. این رشد تولید، بازار سنگ آهن را هدایت کرده و تقاضا را در طولانی مدت ثابت نگه می دارد. در نواحی روستایی داخلی، با ساخت خانه ها و آپارتمانهای جدید و ترک کردن خانه های آجری سنتی و همینطور برای استفاده در خودروها و وسائل خانگی، مصرف فولاد افزایش خواهد یافت.
[FONT=&quot]چین، بازار اصلی شرکت ریو تینتو باقی می ماند و در نیمه اول امسال، این شرکت 50 درصد سنگ آهن خود را در بازار نقدی به این ناحیه فروخته است. در نیمه دوم سال، این شرکت غالبا به صورت مشروط در سیستم قراردادی فروش خود را انجام داد. این شرکت با قراردادهای طولانی مدت و با قیمتهای مشروط به فروش خود در چین ادامه می دهد. وی افزود در حال حاضر بازار فروش ما در سپتامبر و اکتبر کساد بوده است. شرکت ریو تینتو از سیستم قیمت گذاری در فروش قرارداد بلندمدت حمایت می کند، البته اگر این سیستم به صورت بنیادین در بازار انعکاس یابد. با این حال وی ثابت شدن قیمتها را درامسال پیش بینی نمی کند.[/FONT]
[FONT=&quot]

[/FONT]مرکز خدمات فولاد ایران
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
بيش از 121 هزار تن مس در كشور توليد شد



توليد مس كاتد در كشور در هفت ماه منتهي به پايان مهرماه سال 88 در مجموع به 121 هزار و 918 تن رسيد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 3 درصد افزايش داشت.

توليد مس كاتد در كشور در هفت ماهه منتهي به پايان مهرماه سال 88 در مجموع به 121 هزار و 918 تن رسيد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل3درصد افزايش داشت.
ميزان توليد مس آند نيز در دوره ياد شده برابر با 152 هزار و 921 تن بود كه نسبت به مدت مشابه سال قبل از پنج درصد رشد برخوردار شد.
ميزان كل استخراج توسط شركت ملي صنايع مس ايران در هفت ماهه امسال به 53 ميليون و 440 هزار و 177 تن رسيد كه پنج درصد بيشتر از هدف برنامه را محقق كرده است.
توليد سنگ سولفيدي و كنسانتره مس در دوره مورد گزارش به ترتيب برابر با 20 ميليون و 93 هزار و 78 تن و 522 هزار و 31 تن بود كه نسبت به هدف برنامه به ترتيب 4 و 5 درصد بالاتر بود.
بنا بر گزارش سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران ميزان صادرات محصولات مسي و جانبي در هفت ماهه امسال 285 هزار و 647 تن به ارزش 636 ميليون و 900 هزار دلار بود كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن و ارزش به ترتيب 63 و 14 درصد افزايش نشان داد.

ایلنا
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
سباي فولاد مباركه ركورد جديد توليد نورد و فولاد راشكست




ناحيه فولادسازي و نورد پيوسته سبا موفق شد با توليد بيش از 55 هزار تن تختال و 53 هزار تن كلاف گرم در مهر امسال، ركورد جديدي در توليد اين ناحيه به ثبت برساند.

مجتمع فولاد مباركه اصفهان از كسب ركورد جديد توليد در ناحيه فولادسازي و نورد پيوسته سباي اين مجتمع خبرداد.
مدير ناحيه فولادسازي و نورد پيوسته سباي فولاد مباركه گفت: ناحيه فولادسازي و نورد پيوسته سبا موفق شد با توليد بيش از 55 هزار تن تختال و 53 هزار تن كلاف گرم در مهر امسال، ركورد جديدي در توليد اين ناحيه به ثبت برساند.
محمود ارباب زاده افزود: با ثبت اين ركورد به ميزان 3 هزار تن تختال و 2 هزار و 500 تن كلاف گرم، توليد ناحيه نسبت به ركورد قبلي ارتقاء مناسبي يافته است.


ایلنا
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی کرج موفق به دریافت مدال طلا و لوح تقدیر از نمایشگاه ابداعات و اختراعات تسلا در کشور صربستان شدند.



[FONT=&quot] جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی زير آب برای اولین بار در دنیا توسط محمد صادقی ، حامد ثابت و مهرزاد خلیلی با همت و تلاش سه ساله به اتمام و بعد از تاییدیه ها در اداره کل مالکیت های صنعتی به شماره 59766 مورخه 8/4/88 به ثبت رسید .[/FONT]
[FONT=&quot] در عملیات فرآیند جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی در حالت جامد با استفاده از یک پین فرورونده در[/FONT] [FONT=&quot] درز محل اتصال قطعات با چرخش وحرکت رو به جلو[/FONT] [FONT=&quot] آن انجام می[/FONT] [FONT=&quot] گردد و اتصالی با استحکام بالا حاصل می کند ، مکانیزم اتصال گرم شدن موضع مربوط در اثر اصطکاک پین با فلز پایه ، نرم شدن فلز پایه و تغییر فرم پلاستیکی و فرو رفتن لبه های محل اتصال در یکدیگر می باشد، بدین ترتیب بدون انجام عملیات ذوب، اتصال دو درز حاصل می گردد. از محدودیت های این فرآیند عدم امکان استفاده آن در محیط های حاوی سیال خنک کننده مانند آب می باشد ، که با این اختراع این محدودیت نیز بر طرف شد . نتایج آزمون ها در نمونه های آلمینیومی نشان دادند که خواص ظاهری قطعات جوشکاری شده در محیط های خشک و تر مشابه بوده و خواص مکانیکی قطعات جوشکاری شده در محیط های تر (جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی زير آب) بالاتر از نمونه های جوشکاری شده در حالت خشک (جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی در حالت متداول) بوده است ، علت این امر ریز تر شدن دانه ها در منطقه جوش(نمونه‌های جوشکاری شده در حالت‌تر) می باشد. لذا [/FONT] جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی[FONT=&quot] زیر آب[/FONT] به شکل موفقیت آمیزی می تواند در تعمیر و بازسازی سازهای دریایی و صنایع کشتی سازی مورد استفاده قرار [FONT=&quot]گیرد.[/FONT]
اختراع مذکور در این دوره از مسابقات توسط هیات داوران تحسین گردید و کسب عنوان فوق موجب افتخار برای جامعه دانشگاهی و پژوهشگران و صنعت گران ایران اسلامی شده است
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
[FONT=&quot] اجراي جوش حالت جامد دو فلزي آلومینیوم-مس روش اصطکاکی اغتشاشی([/FONT][FONT=&quot]FSW[/FONT][FONT=&quot]) با ضخامت 5 ميليمتر و به صورت لب به لب برای اولین بار در ایران[/FONT]

[FONT=&quot]فرآیند جوشکاری اصطکاکی اغتشاشی یکی از روشهای نوین جوشکاری حالت جامد می باشد.این روش جوشکاری دارای بازده بالا و سازگار با محیط زیست است. جوش حالت جامد ([/FONT][FONT=&quot]FSW[/FONT][FONT=&quot]) به عنوان اختراعی مهم در جوش فلزات در یک دهه اخیر مطرح شده است. در این پژوهش جوشکاری دو فلز آلومینیوم خالص 1050 و مس خالص (99.99%) به این روش با موفقیت در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی مواد- شناسایی و انتخاب مواد در دانشکده فنی مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج توسط مهندس محمد مهدی فراهتی به راهنمایی جناب آقای دکتر مهرداد عباسی و مشاوره جناب آقای دکتر سید حسین رضوی برای اولین بار در کشور صورت پذیرفت.[/FONT]


[FONT=&quot]تصویر جوش انجام شده بین آلومینیوم خالص و مس خالص


[/FONT]
[FONT=&quot] تصویر جوش در حال اجرا[/FONT]
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
پس از ماهها كش‌ و قوس صورت گرفت؛
توافق معدنكاران و فولاديها براي مسكوت ماندن قيمتهاي جديد سنگ‌ آهن



پس از ماهها كش و قوس بر سر تعيين قيمت سنگ آهن، اين روزها فولاديها و سنگ آهني ها در حالي به يك فرمول نهايي رسيده‌اند كه بر اساس توافق صورت گرفته بين اين دو گروه، قيمت سنگ آهن فعلا اعلام نخواهد شد.




محمد رجايي، مديرعامل فولاد مباركه در اين مورد گفت: در آخرين جلسه فولادسازان و معدنكاران يك فرمول براي تعيين قيمت سنگ آهن نهايي و قرار شد صورت جلسه مربوط به اين توافق تهيه و پس از امضا توسط نمايندگان مربوطه به صورت رسمي اعلام شود.
وي تاكيد كرد: قرار نيست هر كس در اين مورد براي خودش مصاحبه كند.
محمد نوريان، مديرعامل شركت سنگ آهن چادر ملو نيز ضمن خودداري از اعلام نتيجه جلسه فولاديها و توليد كنندگان سنگ آهن به فارس گفت: مذاكره براي تهيه فرمول نهايي تعيين قيمت سنگ آهن ادامه دارد و تا كنون به توافق قطعي نرسيده ايم.
وي افزود: اگر در مورد قيمت سنگ آهن توافقي شده بود طبق قانون اين قيمت بلافاصله به شركت بورس اعلام مي‌شد.
وي ادامه داد: به ما گفته شده در خصوص پيشنهاداتمان در مورد قيمت سنگ آهن صحبتي با رسانه ها نداشته باشيم.
به گفته نوريان فولاديها و معدنكاران توافق كردند كه تا زمان نهايي شدن قيمت سنگ آهن صحبتي نكنند.
تاخير در تعيين قيمت سنگ آهن و اطلاع رساني در اين مورد در حالي اتفاق مي‌افتد كه سهامداران شركتهاي فولادي و سنگ آهني ماههاست منتظر تعيين قيمتهاي جديد سنگ آهن هستند.
همچنين سال گذشته توافقي بين توليد كنندگان فولاد و سنگ آهن صورت گرفت كه بر اساس آن رشد 56 درصدي قيمت سنگ آهن به تصويب دو طرف رسيد و اين موضوضع به سازمان بورس نيز اعلام شد ولي پس از گذشت چند روز و با روند كاهشي قيمت جهاني فولاد، توليدكنندگان داخلي اين محصول زير قول خود زدند و توافق صورت گرفته عملي نشد. به اين ترتيب جمعي از سهامداران شركتهاي سنگ آهني با افت ارزش سهام خود روبرو شدند و ضرر كردند.
هرچند قرار بود اين مسئله توسط سازمان بورس پيگيري شود ولي هيچ خبر مشخصي در اين زمينه منتشر نشد.
شفاف سازي در مورد تعيين قيمت سنگ آهن و وجود هماهنگي بيشتر بين فولادسازان و سنگ آهني ها از اهميت بالايي در بازار بورس و همچنين وضعيت معادن سنگ آهن، صنعت فولاد و صنايع وابسته به آن برخوردار است و در اين ميان نقش سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران به عنوان متولي اصلي اين بخشها انكار ناپذير است.

خبرگزاري فارس
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
طي 7 ماه امسال؛
توليد فولاد خام در كشور 7 درصد افزايش يافت


توليد فولاد خام در واحدهاي فولاد سازي در هفت ماهه اول سال در مجموع به شش ميليون و 269 هزار و 989 تن رسيد كه در مقايسه با مدت مشابه سال قبل 8 درصد افزايش داشت.




به نقل از روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران از كل توليدات مذكور، سهم شركت فولاد مباركه 47 درصد، فولاد خوزستان 23 درصد، ذوب آهن اصفهان 20 درصد و ملي فولاد 10 درصد بوده است.
ميزان توليد محصولات فولادي نيز در هفت ماه اول سال در مجموع برابر با پنج ميليون و 824 هزار و 243 تن بود.
از كل محصولات فولادي توليد شده، سهم تيرآهن يك ميليون و 100 هزار و 627 تن، ميلگرد يك ميليون و 840 هزار و 319 تن، ورق 2 ميليون و 849 هزار و 392 تن بوده است. همچنين 20 هزار و 853 تن مربوط به ساير محصولات فولادي و 13 هزار و 52 تن مربوط به توليد ورق عريض فولاد اكسين است كه از خرداد ماه امسال راه‌اندازي شده است.
سهم هر واحد در توليد محصولات نهايي در هفت ماهه امسال براي فولاد مباركه 45.1 درصد، ملي فولاد 28.3 درصد، ذوب آهن 26.5 درصد و فولاد اكسين 0.2 درصد بود.
اين گزارش حاكي است: ميزان صادرات فولاد در مدت ياد شده به 651 هزار و 478 تن به ارزش 273 ميليون و 124 هزار دلار رسيد كه در مقايسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزني 57 درصد افزايش داشت.

خبرگزاري فارس
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
ششمين همايش دانشجويي فناوري نانو
در ادامه سلسله همايش‌هاي دانشجويي فناوري‌نانو، ششمين همايش در تاريخ 25 الي 27 آذر ماه 1388 در دانشگاه علوم پزشکي شهيد بهشتي تهران برگزار خواهد شد.

اين همايش‌ها در راستاي آشنايي بيشتر دانشجويان و ساير محققان اين رشته با فعاليت هاي پژوهشي يکديگر در دوره پايان نامه، تقويت بستر تبادل افکار، هم افزائي فعاليت ها و دستاوردها با يکديگر و از همه مهمتر امکان تجاري سازي محصولات و دستاوردهاي تحقيقاتي در حوزه فناوري‌نانو، برگزار خواهد شد.

لازم به ذکر است، فقط دانشجوياني که پرپوزال و يا پايان‌نامه آنها در کارگروه توسعه منابع انساني (حمايت‌هاي تشويقي) ستاد داوري و ارتباط آن با فناوري‌نانو تأييد شده است، مي توانند در اين همايش شرکت کنند. اين دانشجويان پايان نامه هاي فناوري نانو خود را در قالب مقاله ارائه خواهند كرد.

براي ثبت‌نام و ارسال مقاله به سايت www.nisc.ir مراجعه نماييد.
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
برگزاري کارگاه آموزشي GC-MS در اصفهان
کارگاه آموزشي GC-MS به همت مركز تحقيقات مهندسي جهاد كشاورزي اصفهان، 30 مهر ماه سال 1388 برگزار مي‌گردد.

هدف از برگزاري اين کارگاه، آشنايي با مباحث تئوري و عملي دستگاه GC-MS، آشنايي با قسمت‌هاي مختلف اين دستگاه، آشنايي با سيستم نرم‌افزاري آن و آموزش عملي؛ شامل تنظيمات دستگاه و تزريق نمونه براي استفاده کاربران، متخصصان و دانشجويان رشته‌هاي شيمي، کشاورزي، داروسازي و ... است.

از دستگاه GC-MS، مي‌توان براي شناسايي و تعيين درصد خلوص ترکيباتي از جمله داروها، هيدروکربن‌ها، حشره‌کش‌ها، سموم کشاورزي و ... استفاده نمود.

علاقمندان براي کسب اطلاعات بيشتر مي‌توانند به پايگاه اطلاع‌رسانيwww.iedetect.com مراجعه نمايند.

به شرکت‌کنندگان در اين دوره، گواهي‌نامه آموزشي، اعطا مي‌گردد.

آخرين مهلت ثبت‌نام: 20 مهرماه 1388

مکان برگزاري: اصفهان، خيابان امام خميني، كيلومتر 7، جنب شهرك رسالت، مرکزتحقيقات مهندسي اصفهان

تلفن ‏تماس: 3222439-0311 و 09131113908
www.iedetect.com
 

m4material

مدیر تالار مهندسی مواد و متالورژی
مدیر تالار
سلام به تمام دوستان!
يه سري اخبار در مورد نانو داشتم، مي خواستم اينجا بذارم ولي گفتم بهتره تو قسمت نانو پخششون كنم!
الان قسمت نانو به قولي updateشد. اگه دوست داشتيد به لينكهاي زير هم يه سر بزنيد.:)
**««اخبار نانوتكنولوژي»»**
:!!: آرشيو مقالات نانوتكنولوژي :!!:
معرفی کتب نانوتکنولوژی
محصولات نانوفناوري
««نانوفناوري در كشورهاي دنيا»»
 

pedestrian

عضو جدید
کاربر ممتاز
تاريخ و چگونگي مشاهده و اصلاح اطلاعات تقاضانامه ثبت‌ نامي آزمون تحصيلات تكميلي سال 1389

تاريخ و چگونگي مشاهده و اصلاح اطلاعات تقاضانامه ثبت‌ نامي آزمون تحصيلات تكميلي سال 1389

24/08/88 تاريخ درج خبر
بدين وسيله به اطلاع كليه داوطلباني كه در موعد مقرر، نسبت به ثبت نام در آزمون تحصيلات تكميلي سال 1389 اقدام نموده و اطلاعات خواسته شده را از طريق سايت اينترنتي سازمان سنجش آموزش كشور وارد نموده‌‌اند، مي رساند كه اطلاعات تقاضانامه ثبت نامي كليه داوطلبان ثبت نام كننده در آزمون تحصيلات‌تكميلي سال 1389 از روز شنبه‌30/8/88 لغايت روز چهارشنبه 4/9/88 به مدت 5 روز بر روي پايگاه اينترنتي سازمان به نشاني www.sanjesh.org براي مشاهده داوطلبان و به منظور اطمينان از صحت اطلاعات وارد شده قرار داده مي‌شود.
كليه داوطلبان آزمون تحصيلات تكميلي سال 1389 لازم است در روزهاي فوق‌الذكر به سايت سازمان سنجش آموزش كشور مراجعه واطلاعات تقاضانامه ثبت نامي خود را بر اساس دستورالعمل هاي مربوط برروي سايت مشاهده نمايند. براي اطلاع بيشترداوطلبان موارد ذيل به اطلاع مي‌رسد.
1- پس از ورود به سايت سازمان و انتخاب لينك مربوط به مشاهده اطلاعات ثبت نامي امكان ورود به اين لينك با در اختيار داشتن اطلاعات كارت اعتباري ثبت‌نام (شامل شماره پرونده، شماره كاربر، رمز ورود و شماره شناسنامه) يا شماره پرونده و كد رهگيري وجود دارد.
2- پس از ورود با هر يك از دو روش فوق ، اطلاعات ثبت نامي داوطلب نمايش داده مي شود. امكان مشاهده و در صورت لزوم ويرايش اطلاعات وجود دارد اين امكان در انتهاي صفحه نمايش با انتخاب گزينه ويرايش اطلاعات فراهم مي‌شود.
3- چنانچه اطلاعات داوطلب نياز به ويرايش داشته باشد با كليك بر روي گزينه ويرايش اطلاعات، وارد مرحله ويرايش اطلاعات شده و نسبت به‌ اصلاح مورد يا موارد اقدام و سپس با كليك بر روي گزينه تاييد نسبت به صحت اطلاعات اقدام مي‌نمايد.
4ـ داوطلبان لازم است كليه اطلاعات ثبت نامي به ويژه رشته يا رشته هاي امتحاني، معدل، شهرستان حوزه امتحاني و موسسه محل فارغ التحصيلي را دقيقاً كنترل نمايند.
5- چنانچه اطلاعات داوطلبان كامل بوده و نياز به ويرايش اطلاعات نمي‌باشد بايد بر روي گزينه خروج كليك نمايد.
6- اصلاح اطلاعات تنها از اين روش امكان پذير مي‌باشد و لذا از داوطلبان گرامي تقاضا مي‌شود از ارسال درخواست كتبي و يا مراجعه حضوري به سازمان سنجش جداً خودداري نمايند. چون به هيچ عنوان ترتيب اثر داده نخواهد شد.
داوطلبان درصورت لزوم مي‌توانندسؤال ياسؤالات خود رادر ساعات اداري با شماره تلفن‌هاي 9-88923595-021 يا با بخش پاسخگويي اينترنتي سازمان به نشاني www.sanjesh.org در ميان بگذارند


روابط عمومي سازمان سنجش آموزش كشور
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
عرضه اوراق مشاركت 8 طرح فولادي به‌زودي آغاز مي‌شود


عرضه يك هزار ميليارد تومان اوراق مشاركت براي تسريع در احداث 8 طرح فولادي استاني كشور به‌زودي آغاز مي‌شود.





به نقل از روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران(ايميدرو)، سود اين اوراق مشاركت 5/16 درصد و به صورت علي الحساب است كه سه ماه يكبار پرداخت مي شود .
همچنين اين اوراق بي‌نام ، معاف از ماليات ونيز قابل انتقال به غيربوده و سود و اصل آن از سوي بانك ملت تضمين شده است.
اين اوراق مشاركت براي اجراي طرح هاي سفيددشت در استان چهارمحال و بختياري، ني‌ريز در استان فارس، شادگان در استان خوزستان، ميانه در استان آذربايجان، قائنات در استان خراسان‌جنوبي، بافق در استان يزد، سبزوار در استان خراسان ‌رضوي و بافت در استان كرمان عرضه خواهد شد.
براساس اين گزارش، با راه اندازي8 طرح مذكور، حداقل 4/6 ميليون تن به ظرفيت توليد فولاد كشور افزوده خواهد شد و از قابليت افزايش ظرفيت نيز برخوردارند.
اين طرح‌ها كه هم‌اكنون در نقاط محروم كشور در حال اجرا هستند، علاوه بر ايجاد 100 هزار شغل مستقيم و غيرمستقيم،بدون شك، نتايج قابل توجهي در اقتصاد كشور همچون تمركززدايي صنعتي ، توسعه مناطق محروم، افزايش توليد ناخالص ملي ، جهش در توليد فولاد و قدرت يافتن زيرساخت‌هاي صنعتي را به دنبال خواهند داشت.
زمان دقيق انتشار اوراق مشاركت هشت طرح فولادي كشور كه در آذرماه خواهد بود به زودي اعلام خواهد شد.

خبرگزاري فارس
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
معاون وزير صنايع در گفت‌وگو با فارس خبر داد:


پيشنهاد افزايش تعرفه واردات فولاد و بدهي معوق توليدكنندگان



معاون امور معادن و صنايع معدني وزير صناي از پيشنهاد افزايش 20 درصدي تعرفه واردات فولاد خبر داد و گفت: در بين واحدهاي معدني و صنايع معدني، شركتهاي توليدكننده ميلگرد بيش از بقيه داراي بدهي معوق هستند كه اين موضوع در كارگروه حمايت از توليد پيگيري مي‌شود.




محمد مسعود سميعي نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس اظهار داشت: معدن و صنايع معدني نسبت به بخش صنعت داراي اقساط بانكي معوق كمتري است ولي در عين حال براي استمهال بدهي شركت‌هاي معدني مشكل‌دار نيز در كارگروه حمايت از توليد تصميم‌گيري شده است.
وي افزود: تعداد اين واحدها محدود است و بيشتر به شركتهاي فعال در زمينه توليد ميلگرد و محصولات فولادي اختصاص دارد كه با توجه به كاهش قيمت جهاني شمش فولاد در سال گذشته، واردات شمش توسط بخش خصوصي به توليد واحدهاي صنايع فلزي كشور لطمه وارد كرد ولي با حمايت‌هاي دولت توانستيم اين مسئله را كنترل كنيم.
وي در مورد آخرين وضعيت تعرفه واردات فولاد نيز گفت: در حال حاضر تعرفه فولاد تاثير زيادي بر بخش صنعت كشور ندارد.
سميعي نژاد با بيان اينكه وزارت صنايع پيشنهاد افزايش 20 درصدي تعرفه واردات فولاد را به كميسيون ماده يك ارائه داده است، افزود: هنوز در اين مورد تصميم‌گيري نهايي صورت نگرفته است.
وي همچنين با بيان اينكه تغييراتي در خصوص تعرفه واردات ماشين آلات بخش معدن اتفاق نيفتاده است، گفت: اتفاقي در اين زمينه نيفتاده و وزارت صنايع پيشنهادي در اين مورد نداشته است.

خبرگزاري فارس
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
رئيس هيات عامل ايميدرو:


طرح احيا و فولادسازي ارفع سريع‌تر از موعد بهره‌برداري مي‌شود



رئيس هيات عامل ايميدرو گفت: راه‌اندازي زودتر از موعد واحدهاي احياي مستقيم و فولاد‌سازي ارفع به طور همزمان اين طرح را از نظر اقتصادي خود گردان خواهد كرد.




به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)، احمد علي هراتي نيك، رئيس هيات عامل ايميدرو، در جريان بازديد از طرح‌هاي آهن و فولاد ارفع و غدير ايرانيان گفت: اميدواريم اين طرح 2 ماه زودتر از برنامه راه‌اندزي شود و شاهد توليد همزمان آهن اسفنجي و شمش باشيم.
احمد كيوان آرا مجري اين طرح نيز اظهار داشت: تا چند روز آينده 7 هزار تن تجهيزات به محل اجراي طرح منتقل و پيش‌بيني مي‌شود پس از 2 هفته ترخيص و نصب تجهيزات آغاز شود.
هراتي نيك همچنين در بازديد جداگانه‌آي از شركت معدني و صنعتي چادرملو در جريان آخرين وضعيت طرح‌هاي اين شركت قرار گرفت.
وي خاطرنشان كرد: طرح احداث خط پنجم چادرملو تا پايان سال 90 راه‌اندازي مي‌شود و اجراي اين طرح 38.5 ميليون يورو هزينه ارزي و حدود 232 ميليارد ريال هزينه ريالي در بر دارد.
وي تصريح كرد: با وجود ظرفيت 1.5 ميليون تني اين طرح پيش‌بيني مي‌شود با راه‌اندازي آن 2 ميليون و 100 هزار تن كنستانتره توليد شود.
رئيس هيات عامل ايميدرو درباره پروژه‌هاي ديگر در دست اجراي اين مجتمع گفت: پروژه احداث سنگ شكن دوم و پروژه احداث بارگيري اضطراري به ترتيب 20.43 درصد و 93 درصد پيشرفت داشته است.

خبرگزاري فارس
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
کاهش تولید زغال کک در ایران


طبق گزارش ایمیدرو، سطح تولید زغال کک در ایران طی امسال کمی کاهش داشته است. کل تولید این کالا در 7 ماه اول امسال 696 هزار تن بوده که 2 درصد کمتر از مدت مشابه سال گذشته است.
طی ماههای اخیرمعدن کاران ایرانی 103 هزار تن زغال کک در ماه تولید کردند که 6 هزار تن بیشتر از ماههای گذشته است ولی این رقم هنوزبا توان صدرصد برداشت که 110 هزار تن در ماه می باشد، فاصله دارد.
تولیدکنندگان اصلی زغال کک در ایران شرکتهای زغال سنگ کرمان (355 هزار تن) ، البرز شرق (191 هزار تن) و شرکت البرز مرکزی با 47 هزار تن تولید بوده اند.
ایران در برنامه های توسعه ای خود قصد دارد از زغال کک به جای گاز طبیعی در تولید فولاد استفاده کند اما معدن کاران ایرانی با استانداردهای ایمنی جدید اعمال شده دولت مشکل دارند. دولت ایران اخیراً بعد از یک حادثه معدنی بزرگ اجرای استانداردهای امنیتی را اجباری کرد.


مرکز خدمات فولاد ایران
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
گزارش هفتگی بازار فولاد – گزارش هفته 46


سنگ آهن
سنگ آهن درهفته گذشته به روند صعودی تحویل بنادر چین ادامه داد، سنگ آهن هندی با خلوص 5/63 درصد تحویل نقدی در آخرین معاملات به 107 دلار هر تن هم رسید، ولی حجم معاملات بالا نیست چون اکثر کارخانه های بزرگ ذخیره سازی خود را تقریباً تمام کرده اند، آمار گمرک چین نشان میدهد که موجودی سنگ آهن در بنادر این کشور رو به کاهش است. این روند باعث شده که قیمت سنگ آهن تولید شده در داخل چین هم افزایش یابد و به 106 تا 110 دلار هر تن برای عیار 5/63 درصد برسد.
افزایش قیمت سنگ آهن چند علت دارد:
اول : افزایش قیمت فولاد ساخته شده در داخل چین در یکماه اخیر که خوش بینی نسبت به آینده بازار فولاد ایجاد کرده است.
دوم : محدودیت عرضه سنگ آهن هند که ناشی از مشکلات موجود در بعضی معادن هند است.
سوم : افزایش کرایه حمل از هند به چین که از 16 دلار هر تن به 26 دلار رسیده است.
از سوی دیگر آخرین آمار اعلام شده توسط منابع رسمی چین نشان میدهد که رشد تولید فولاد چین همچنان ادامه دارد و احتمالاً تا پایان سال 2009 به مرز 700 میلیون تن فولاد خام خواهد رسید.
پیش بینی ها در مورد آینده سنگ آهن متفاوت است، از یکسو افزایش تولید فولاد چین باعث افزایش تقاضای سنگ آهن این کشور است، از سوی دیگر ژاپن و کره با نرخ 80 تا 90 درصد ظرفیت خود در حال تولید هستند که اینهم به بالا رفتن تقاضای سنگ آهن کمک می کند در عین حال کاهش ارزش دلار و تقویت ین ژاپن و ون کره به خریداران سنگ آهن در این دو کشور کمک می کند تا قیمتهای بالاتر از صد دلار هر تن سی اف آر سنگ آهن را قبول کنند، اما عده ای برخلاف این موارد فکر می کنند که قیمت تا مرز 110 دلار سی اف آر بنادر چین بالا برود و پس از آن کاهش یابد، آنها استدلال می کنند که با شروع فصل سرما تقاضای کارخانه ها کاهش خواهد یافت چون تولید فولاد پائین می آید. از سوی دیگر افزایش تولید فولاد در چین به انبارها سرازیر شده ولی تقاضای مصرف کننده بالا نرفته است، بنابراین قیمت فولاد ساخته شده در اوایل سال آینده افت خواهد کرد که بدنبال آن تقاضا و قیمت سنگ آهن هم پائین می آید. در عین حال بازار سنگ آهن با مازاد عرضه روبروست در کنار این مسایل اروپائیها در هفته گذشته درخواست کردند که بعلت کاهش قیمت فولاد، قیمت سبد سنگ آهن برای این قاره باید بیش از 33 درصد نسبت به سال قبل کاهش یابد.
بعضی تحلیل گران معتقدند که تولید فولاد در سال 2010 نسبت به سال 2009 نزدیک به 12 درصد افزایش یابد و همین امر به بالا رفتن قیمت سنگ آهن تا مرز 20 درصد کمک خواهد کرد.
در این میان آنچه مهم است سکوت عرضه کنندگان اصلی سنگ آهن است، آنها عرضه سنگ آهن در بازار تحویل نقدی را به شدت محدود کرده اند در این میان هندیها تبدیل به فروشندگان اصلی سنگ آهن شده اند، هندیها از نظر توان تولید و تکنیک های تحویل و بارگیری فاصله زیادی با سه عرضه کننده اصلی سنگ آهن دارند، گفته میشود که بالا رفتن قیمت سنگ آهن سیاستی است که این فروشنده ها از آن حمایت می کنند تا قدرت مذاکره خود با چین را بالا ببرند. یک دیدگاه دیگر اینست که چین در حال انبار کردن سنگ آهن است تا در زمان شروع مذاکرات سنگ آهن خرید را متوقف کند که قیمت به شدت کاهش یابد، در هر حال نوسان بازار تا اواسط دسامبرادامه می یابد و پس از تعطیلات سال نو معاملات را محدود خواهد کرد از سوی دیگر اوج قیمت سنگ آهن هم 110 دلار پیش بینی شده است بنابراین زمان سقف قیمت قابل پیش بینی است. تنها سئوال این است که پس از 15 دسامبر آیا قیمت نزول خواهد کرد در اینصورت تا چه میزان؟

قراضه
قراضه درهفته گذشته بازار داغی داشت، قراضه مخلوط 80-20 درجه 1 و 2 امریکا با 5 تا 10 دلار افزایش در قیمت 315 دلار تحویل بنادر خاور دور فروخته شد. در اروپا قیمت قراضه 10 تا 20 یورو نسبت به ماه قبل افزایش یافت، در ژاپن قیمت قراضه 11 دلار نسبت به هفته قبل بالا رفت در برزیل 25 دلار گرانتر شد و به 320 دلار در بازار داخلی این کشور رسید.
اما بازار قراضه لرزان است، علت افزایش قیمت قراضه در اروپا خریدهای ترک هاست که انبارهای قراضه شان خالی شده ترک ها قراضه مخلوط 20-80 درجه 1 و 2 را از اروپا تا 284 دلار هم خریدند قیمت قراضه ترک ها در بازار داخلی شان هم 16 تا 20 دلار بالا رفت و به 227 دلار هر تن رسید. ترک ها قیمت مقاطع بخصوص میله گرد را بالا بردند علت افزایش قیمت قراضه ژاپن هم صادرات این کشور به کره و چین است در حالیکه کارخانه های ژاپنی کمتر خرید می کنند. بالا رفتن قیمت قراضه صادراتی امریکا هم بعلت درخواستهای چین است که آنهم ریشه در افزایش قیمت سنگ آهن دارد. سطح تقاضا در اروپا بعلت پائین بودن قیمت مقاطع و رکود فصلی در حال تنزل است. بنابراین در مجموع تقاضای قراضه پائین است، با توجه به این که تعطیلات سال نو در پیش است بعید است که کارخانه به انبار کردن قراضه رو بیاورند بنابراین همه دست اندرکاران معتقدند که قیمت قراضه در ماه آینده کاهش خواهد یافت.

بیلت
قیمت بیلت در هفته گذشته کمی افزایش داشت، در شمال چین قیمت 3 دلار بالا رفت و به 473 دلار هر تن سایز 150 رسید، ترک ها هم قیمت را تا 15 دلار هر تن افزایش دادند قیمت بیلت سی ای اس 10 دلار بالا رفت و به 410 دلار هر تن فوب دریای سیاه رسید، قیمت بیلت سی ای اس تحویل خاوردور به 475 دلار هر تن رسید.
علت افزایش قیمت بیلت بالا رفتن قیمت قراضه است، البته تجار بزرگ در دامن زدن به افزایش قیمت دست دارند آنها سعی می کنند بیلت های خریداری شده در قیمت ارزان در ماه قبل را با سود بفروشند ولی بازار بیلت تقاضائی ندارد به دلیل اینکه قیمت بیلت تحویل خاوردور 475 دلار عرضه شده ولی میله گرد تحویل همان بنادر 490 دلار و خریدار هم ندارد، در واقع بالا رفتن قیمت بیلت نتوانسته باعث افزایش قیمت مقاطع گردد چون تقاضائی برای مقاطع نیست و قیمت آن پائین است، نوسان قیمت بیلت تنها متاثر از بالا رفتن قیمت قراضه است ولی با نزدیک شدن ژانویه تقاضا باز هم کمتر خواهد شد بنابراین همه دست اندرکاران انتظار دارند قیمت بیلت در 15 روز آینده کاهش یابد.

بیلت در ایران
بیلت در ایران همچنان دست و پا میزند، تقاضای مقاطع بسیار ضعیف است و خریداربیلت هم محدود. بیلت سایز 150 کیفیت5SP در انزلی روز 4 شنبه تا 408 تومان هم معامله شد ولی پیش بینی میشود به 400 تومان برسد علت آن کاهش قیمت مقاطع از یکسو و پائین آمدن تقاضای مقاطع است. روند واردات نشان میدهد که واردات فولاد بخصوص بیلت در ماههای مهر و آبان به شدت محدود شده است. اگر این روند ادامه داشته باشد در ماههای آینده باید شاهد کاهش عرضه بیلت باشیم ولی این به معنای افزایش قیمت بیلت نیست چون از خردادماه به بعد واردات بخصوص واردات بیلت به نحو سرسام آوری افزایش یافته و موجودی انبارها بالاست در حالیکه خروجی از انبارها پائین است. در واقع کاهش عرضه بعلت محدود بودن تقاضا تنها باعث ثبات قیمت خواهد شد.

مقاطع
بدنبال افزایش قیمت قراضه و بیلت، قیمت مقاطع هم بالا رفت در ژاپن قیمت انواع میله گرد ، تیرآهن سبک و سنگین و ناودانی تا 22 دلار افزایش یافت، ترک ها میله گرد را 20 تا 25 دلار افزایش دادند که ناشی از بالا رفتن قیمت مواد اولیه است اما ترک ها موفق به فروش محصولات خود نشدند حتی در قیمتهای قبل هم برای مقاطع خریدار نیست بهمین دلیل تولیدکنندگان ترک احتمالاً به سیاست پائین آوردن تولید روی خواهند آورد . در شمال اروپا قیمت میله گرد 12 دلار کاهش یافت و به 490 دلار هر تن رسید در جنوب اروپا هم قیمت مقاطع بطور متوسط 13 دلار تنزل کرد. در چین بیشترین روند کاهش دیده شد که ناشی از سرما و رکود فصلی است، قیمت میله گرد تا 16 دلار هر تن کاهش یافت معاملات بسیار محدود است و احتمال افزایش قیمت هم نمیرود در بورس شانگهای میله گرد تحویل فوریه 5 دلار ارزانتر از هفته قبل معامله شد.
در کل وضع بازار مقاطع خوب نیست، پیش بینی میشود در نیمه دوم سال 2010 بازار مقاطع بهبود یابد چون فعالیت های ساختمان سازی در رکود است، اما با همه این اوصاف چینی ها هنوز به تولید خود ادامه میدهند و حاضر به کاهش آن نیستند، شاید با این روند در ژانویه قیمت مقاطع در چین بحرانی شود.


مقاطع در ایران


بازار میله گرد تغییر چندانی نداشت چون اساساً معامله ای انجام نمیشود متوسط قیمت میله گرد که اول هفته 525 تومان بود در پایان هفته تغییری نکرد تیرآهن هم همین وضع را داشت متوسط قیمت نبشی 5 تومان کاهش داشت ولی ناودانی تغییری نکرد بازار عملاً متوقف بود هیچ معامله قابل توجهی دیده نمی شود اکثر تجار بیکار نشسته اند، بازار میله گرد، نمایشگاهی از کالاهای وارداتی کشورهای مختلف و محصولات داخلی کارخانجات متفاوت است. تا دو هفته قبل عده ای که معلوم نیست چه حرفه ای دارند ولی محققاً به کار آهن آشنا نیستند فروشنده تناژهای سنگین میله گرد ( صد هزار تن به بالا) بودند این هفته عده ای دیگر ولی نه چندان متفاوت خریدار میله گرد تناژ صدهزار تن به بالا شده اند!!!! ولی ذوب آهن اصفهان با عرضه خود تیر خلاص را به بازار زد این کارخانه 90 هزار تن گرد از 8 تا 32 و تیرآهن از 14 تا 27 را رویهم در قیمت 5800 ریال فروخت، معنای این حرکت کاهش قیمت تیرآهن است نه افزایش قیمت میله گرد چون ذوب آهن در تولید میله گرد رقبای زیادی دارد و تعیین کننده بازار نیست ولی در مورد تیرآهن تعیین کننده است، با این حرکت امیدواری به ماههای آینده هم زیر سئوال رفت.
مشکل بازار مقاطع در ایران تنها توقف پروژه های عمرانی نیست، بلکه واردات با استفاده از اعتبارات طولانی مدت و ارزان قیمت هم مشکلی بزرگ است.

ورق
بازار ورق در دنیا کمی بهبود یافت در چین قیمت ورق گالوانیزه 14 دلار بالا رفت به 713 دلار فوب رسید ورق گرم 10 دلار بهتر شد به 480 دلار فوب رسید و ورق سرد 20 دلار افزایش یافت به 620 دلار رسید.
علت بالا رفتن قیمتها در چین شروع سرماست، سرما حمل و نقل ورق از شمال چین به بخش های دیگر را محدود کرده همین امر علت اصلی بالا رفتن قیمت است ولی تقاضا افزایش نیافته ضمن آنکه رکود فصلی از هفته آینده شروع میشود و تا اواسط ژانویه ادامه خواهد یافت بنابراین چشم انداز هفته های آینده نشان از بالارفتن قیمت نمی دهد.
در جنوب اروپا قیمت ورق بطور متوسط 20 دلار افزایش یافت ولی تقاضا کم است و علت افزایش قیمت بالا رفتن قیمت مواد اولیه است البته سفارشات بسیار کم است و کارخانه ها ترجیح میدهند تولید خود را کم کنند تا آنکه قیمت را پائین بیاورند.
در خاور دور قیمتها با ثبات است ولی موجودی انبارها بالاست بخصوص در چین. در خاورمیانه تقاضا کم و بیش وجود دارد ولی قیمتها ثابت مانده ورق گرم ضخامت 2 میل رول محصول چین در تناژ بالا تحویل امارات که 480 دلار معامله شده بود این هفته 20 دلار افزایش یافت ولی تقاضا محدود است در هند برخلاف دیگر مناطق قیمت همه انواع ورق کاهش یافت بازار هندوستان ضعیف است و تقاضا بسیار محدود.
بازار ورق سه مشخصه در همه نقاط دارد اول آنکه کمتر خریدارها به انبارکردن می پردازند چون تعطیلات در راه است، دوم بعلت فصل سرما مصرف کالای نهائی پائین است و همین امر تقاضای ورق را کاهش داده سوم آنکه موجودی ورق در انبارها زیاد است. بنابراین بالارفتن قیمت بعید می باشد.

ورق در ایران


ورق بازار آرامی دارد. ورق گرم ضخامت 2 میلیمتر رول که از روز یکشنبه تلاش برای بالا بردن قیمت آن میشد در اواسط هفته دوباره به قیمت اول هفته برگشت ضمن آنکه امیدی به بهبود آن نیست محموله های چینی که در قیمتهای پائین خریداری شده در راه است. ورق گرم ضخامت 3 تا 15 میلیمتر هم بدون تغییر ماند، حتی معاملات انجام شده مبارکه هم امیدواری به بازار نداد. ورق گالوانیزه در قیمت 1000 تومان دست و پا میزند و میانگین قیمت ورق سرد 40/0 تا 2 میلیمتر رول هم 730 تا 770 تومان است. در بازار ورق برخلاف مقاطع معاملاتی صورت می گیرد ولی تقاضا محدود است موجودی کالا هم نیست مصرف کنندگان ورق از بالا بودن قیمت و قدرت خرید پائین مشتریانشان نگرانند کارخانه ها بدنبال خرید کالا برای تولید روز یا هفته شان هستند همین امر باعث کوتاه شدن دوره پیش بینی تجار شده است طبعاً آنها هم در شرایط فعلی حاضر به ریسک برای خرید کالا نیستند.
مرکز خدمات فولاد ایران
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزايش 9 درصدي توليد كنسانتره سنگ آهن چادر ملو


از ابتداي سال جاري 5 ميليون و 619 هزار و 771 تن كنسانتره سنگ آهن در مجتمع معدني و صنعتي چادر ملوتوليد شد، در حالي كه برنامه توليد كنسانتره براي مدت مذكور، 5ميليون و 147 هزار تن پيش بيني شده بود.

ميزان توليد كنسانتره سنگ آهن چادرملو از ابتداي سال جاري تا پايان آبان، در مقايسه با برنامه توليد 9 درصد افزايش يافت.
به گزارش ايلنا، طي مدت مذكور، 5 ميليون و 619 هزار و 771 تن كنسانتره سنگ آهن در مجتمع معدني وصنعتي چادرملو توليد شد، در حالي كه برنامه توليد كنسانتره براي مدت مذكور، 5ميليون و 147 هزار تن پيش‌بيني شده بود.
ميزان توليد كنسانتره سنگ آهن در اين مجتمع طي آبان امسال، 674 هزار و 81 تن بود كه در مقايسه با برنامه توليد (636 هزار تن)، حدود 6 درصد افزايش يافت.
همچنين طي هشت ماه ابتداي امسال، بيش از 930 هزار تن گندله و حدود 752 هزار تن سنگ آهن دانه بندي در مجتمع معدني و صنعتي چادر ملو توليد شد.
ميزان گندله توليد شده در مجتمع مذكور طي آبان امسال نيز، بيش از 200 هزار تن و ميزان توليد سنگ آهن دانه بندي شده، حدود 96 هزار تن بوده است.

ایلنا
 

Nimitzo

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساخت كارخانه آلومينيوم هندي‌ها در ايران به مشكل مالي برخورد



شركت نالكوي هند براي احداث كارخانه 300 هزار تني آلومينيوم در ايران از يك بانك اسلامي در اندونزي يك ميليارد دلار وام دريافت مي كند.


به گزارش خبرنگار اقتصاد بين الملل فارس شركت دولتي نالكوي هند كه قرار بود يك كارخانه توليد آلومينيوم در ايران احداث كند با مشكلات مالي در زمينه اجراي اين پروژه مواجه شده است.
بر اساس گزارش پي تي آي شركت نالكو با يك بانك اسلامي در اندونزي وارد مذاكره شده است تا منابع مالي لازم براي اين پروژه را تامين كند.
نالكو قصد دارد يك كارخانه 330 هزار تني توليد آلومينيوم و يك نيروگاه 800 مگاواتي توليد برق در ايران احداث كند.
مدير اين شركت گفت: يك بانك در اندونزي در زمينه اين پروژه با نالكو ارتباط برقرار كرده است.
شركت نالكو از اين بانك خواسته است پيشنهادها و شرايط خود را در مورد پرداخت وام به اين شركت ارائه دهد.
هزينه اجراي فاز نخست پروژه مذكور 1.29 ميليارد دلار اعلام شده كه نالكو قصد دارد يك ميليارد دلار از اين رقم را از منابع بانكي تامين كند.

خبرگزاري فارس
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
Roozbeh69 چه خبر از امتحانها مهندسی مواد و متالورژی 1

Similar threads

بالا