پایگاه خبر رسانی تالار مواد و متالورژی (همایش، کارگاه ها، سمینار و ....)

k.m.r.c

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مس در مبادلات ۲۱فوریه نیز در نرخ بالای ۸‌هزار دلار باقی ماند.
مس در مبادلات ۲۱فوریه نیز در نرخ بالای ۸‌هزار دلار باقی ماند.
بنابر این گزارش این فلز در مبادلات ۲۱فوریه با رشد ۱۸۰دلاری نسبت به روز قبل با نرخ ۸هزار و ۲۸۰دلار خریداری شد.
فروش نقدی این فلز همچنین با نرخ ۸هزار و ۲۸۱دلار صورت گرفت. فروش سه‌ماهه مس هم با خوش‌بینی فعالان بازار همچنان با نرخ بالای ۸‌هزار دلار مورد مبادله قرار گرفت.
مس با نرخ ۸‌هزار و ۲۴۰ به صورت سه ماهه خریداری شد و با قیمت هر تن ۸‌هزار و ۲۴۱ به فروش رسید.
آلومینیوم و روی هم با رشد به ترتیب ۵۱ و ۱۳۰دلاری در هر تن با قیمت ۲هزار و ۸۶۳ و ۲هزار و ۴۷۰‌دلار به صورت نقدی خریداری شدند.
فروش نقدی فلزات فوق‌الذكر نیز با قیمت ۲هزار و ۸۶۵دلار و ۲هزار و ۴۷۰دلار و ۵۰سنت صورت گرفت.
آلومینیوم با نرخ ۲هزار و ۸۹۹دلار و ۵۰سنت و ۲هزار و ۹۰۰دلار به صورت سه‌ماهه خرید و فروش شد.
مبادلات سه‌ماهه روی هم با قیمت ۲هزار و ۴۹۰و ۲هزار و ۴۹۰دلار و ۵۰سنت صورت گرفت.
آلیاژ آلومینیوم نیز در مبادلات ۲۱فوریه از رشد ۴۵دلاری برخوردار شد. نرخ خرید نقدی این فلز ۲هزار و ۵۶۰دلار فروش نقدی آن هم با نرخ ۲هزار و ۵۶۲دلار انجام شد.
سرب و قلع هم به ترتیب رشد ۱۴۵ و ۴۰۰دلاری را همراه شدند سرب با نرخ ۳هزار و ۳۱۴دلار و قلع با قیمت ۱۷هزار و ۴۰۰دلار به صورت نقدی خریداری شد. فروش نقدی این فلزات با قیمت ۳هزار و ۳۱۵دلار و ۱۷هزار و ۴۵دلار انجام شده.
نیكل با بیشترین رشد قیمت در مبادلات ۲۱فوریه مواجه شد. نرخ رشد این فلز ۷۲۵دلار بود كه باعث شد فروش نقدی نیكل به ۲۸هزار و ۴۰۰دلار برسد.
موجودی انواع فلز در انبارهای بورس فلزات لندن معادل ۴۰هزار و ۴۴۰تن آلیاژ آلومینیوم، ۹۵۲هزار و ۷۲۵تن آلومینیوم،‌۱۳۵هزار و ۳۷۵تن مس، ۴۵هزار و ۸۲۵تن سرب، ۴۷هزار و ۸۳۲تن نیكل، ۱۰هزار و ۷۰۰تن قلع و ۱۲۱هزار و ۵۰تن روی مورد مبادله قرار گرفت كه از این میزان ۳۸هزار و ۹۶۰تن آلیاژ آلومینیوم، ۹۲۱هزار و ۴۷۵تن آلومینیوم، ۱۰۴هزار و ۶۰۰تن مس، ۴۳هزار و ۷۰۰تن سرب، ۴۶هزار و ۵۴۸تن نیكل، ۹هزار و ۸۵۰تن قلع و ۱۱۵هزار و ۸۷۵تن روی مورد مبادله قرار گرفت.
● مس، ۸هزار و ۲۷۸دلار شد
در معاملات بیست‌ویكم فوریه قیمت فلزات در بازارهای غیررسمی با رشد همراه شد. به طوری كه هر تن مس ۸هزار و ۲۷۸دلار، روی ۲هزار و ۴۷۵دلار و روی ۲۸هزار و۴۷۶دلار قیمت خورد. (خوانندگان محترم می‌توانند با تقسیم اعداد محور قائم (Y) بر ۰۰۰۴۵۳/۰ قیمت فلزات را بر حسب دلار بر تن حساب كنند.
روزنامه دنياى اقتصاد
 

k.m.r.c

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تجزیه و تحلیل تجارت جهانی فولاد درسال 2008

تجزیه و تحلیل تجارت جهانی فولاد درسال 2008

تجزیه و تحلیل تجارت جهانی فولاد در سال 2008 گروه تحلیلی بورس نگر

بزرگان تجارت فولاد جهان



از آغاز شکل‌گیری جوامع بشری، تبادلات کالا به کالا برای رفع نیازهای اولیه بشر در جریان بوده است؛ چرا که هیچ فردی قادر نبوده است تمام نیازهای خود را تامین کند. باافزایش نیازها و گسترش تنوع کالا و خدمات، تبادل کالا به کالا خواست تمامی افراد را پاسخگو نبود.

از زمانی که بشر زندگی قبیله‌ای را شروع کرد و مبادله کالا به کالا بین اقوام مختلف متداول شد، برای جلوگیری از اختلاف و حل اختلافات به وجود آمده دستورالعمل‌هایی ایجاد شد. از این رو سکه‌هایی از جنس طلا و نقره به عنوان معیاری برای دادن معاملات پذیرفته شدند(1)

با گذشت زمان به دلیل تفاوت وزن، عیار و کیفیت سکه‌های مورد استفاده فلزات گرانبها از ابزار مبادله به وسیله ای برای پشتوانه پول رایج کشورها تبدیل شدند. در این زمان بود که اسکناس وارد بازار تجارت شد. شکل 1روند رشد جهانی شدن تجارت کالا و خدمات از سال 1970 الی 2005 را نشان می‌دهد. حجم کل تجارت جهانی انجام گرفته در سال 2005 حدود 9600‌میلیارد دلار آمریکا برآورد شده است.

همان‌طور که در شکل 2 مشاهده می‌شود حدود 4/34‌درصد صادرات جهانی در سال 2005 توسط 25 کشور عضو بازار مشترک اروپا انجام گرفته است (3).

در این میان 6/26‌درصد صادرات جهانی در سال 2005 متعلق به آسیا و استرالیا بوده است.

5/2‌درصد صادرات جهانی در سال 2005 سهم قاره آفریقا و 1/3‌درصد صادرات جهانی سهم آمریکای جنوبی، 14‌درصد سهم آمریکای شمالی و 3/2‌درصد سهم روسیه بوده است (3).

کشورهای اروپایی، ژاپن، کره جنوبی و... عملا فاقد ذخایر معدنی کافی برای تولید محصولات صنعتی هستند. این کشورها مواد اولیه را عمدتا از کشورهای در حال توسعه با سیاست تجارتی استعماری که تاکنون اعمال کرده‌اند به قیمت ناچیزی خریداری و با دانش فنی و تجربیات صنعتی که حاصل سرمایه‌گذاری مستمر تحقیقاتی آنها در 100 سال اخیر است، به محصولات صنعتی تبدیل می‌کنند.

ارزش افزوده چنین محصولاتی چند برابر قیمتی است که برای خرید مواد معدنی جهت ساخت آنها به کشورهای در حال توسعه پرداخت کرده‌اند. کشورهای صنعتی برحسب تصمیمات سیاسی از فروش بعضی از تجهیزات صنعتی به کشورهای خاص خودداری می‌کنند.

به عبارت دیگر در دنیای امروز تجارت بخش اصلی فعالیت‌های سیاسی جهان را به خود اختصاص داده است. کشورهای صنعتی برای افزایش رفاه بیشتر مردم و تامین رفاه نسل‌های آینده خود کوشش می‌کنند تجهیزات، ماشین‌آلات صنعتی، فرآورده‌های دارویی و ... تولید خود را به کشورهای در حال توسعه صادر نمایند؛ چرا که کشورهای در حال توسعه توانایی تولید چنین محصولاتی را ندارند. علت این امر اجرای سیاست استعماری در صد سال اخیر و حکومت دولت‌های دست نشانده کشورهای استعماری در کشورهای در حال توسعه است که به جای ایجاد امکانات زیربنایی برای توسعه واقعی صنعت، عملا درآمدهای ملی را در کشورهای توسعه نیافته در زمینه‌هایی که کشورهای استعماری مایل بودند، هزینه کردند (4و 5).

در شکل 3 روند تجارت جهانی محصولات نیمه تمام و نورد شده فولادی در سال‌های 2005 و 2006 آورده شده است. ژاپن در سال 2006 حدود 30‌میلیون تن و چین به ترتیب در سال‌های 2006 و 2007 - 32 و 50‌میلیون تن محصولات فولادی مازاد بر واردات به سایر کشورها صادر کرده‌اند.

ژاپن در سال 2005 و 2006 حدود 1/67‌میلیون تن ذغال‌سنگ کک شو برای تبدیل به فولاد وارد کرد. در سال 2005ژاپن حدود 3/132‌میلیون تن سنگ‌آهن و در سال 2006 حدود 137‌میلیون تن سنگ‌آهن از خارج وارد کرد. به عبارت دیگر صد در صد سنگ‌آهن مصرفی و بیش از 95‌درصد انرژی مصرفی برای تولید 3/84‌میلیون تن آهن خام مذاب تولیدی ژاپن در سال 2005 و حدود 83‌میلیون تن در سال 2006 را از خارج وارد کرده است. (10و 11).

چین در سال 2005 حدود 274‌میلیون تن و در سال 2006 حدود 372‌میلیون تن سنگ‌آهن از خارج وارد کرده است. واردات سنگ‌آهن چین برای جبران کمبود سنگ‌آهن به منظور تولید 2/404‌میلیون تن آهن خام مذاب در سال 2006 بوده است. به عبارت دیگر در سال 2006 حدود 65درصد از کمبود سنگ‌آهن مصرفی چین با واردات تامین شد. چین مازاد بر صادرات جمعا حدود 12‌میلیون تن کک و ذغال‌سنگ کک شو در سال 2005 وارد کرده است.

صددرصد سنگ‌آهن مصرفی کره جنوبی (حدود 46‌میلیون تن) در سال 2006 از خارج وارد شد. در سال 2005 و 2006 هندوستان و ایران صددرصد سنگ‌آهن مصرفی صنایع تولید فولاد خود را با استخراج از معادن سنگ‌آهن داخلی خود تامین کردند و مقدار زیادی هم این دو کشور سنگ‌آهن در سال‌های 2005 و 2006 صادر کرده‌اند. (10 و 11).

27 کشور اروپایی در سال 2006 حدود 175‌میلیون تن که معادل 88‌درصد کل سنگ‌آهن مصرفی آنها در سال 2006 برای تولید فولاد بود را از خارج وارد کردند. با توجه به اعداد و ارقام واقعی فوق ژاپن، 27 کشور عضو بازار مشترک اروپا، کره جنوبی، چین و... به علت اینکه به واردات سنگ‌آهن و مواد انرژی‌زا از خارج وابسته هستند نسبت به ایران، هندوستان و ... مزیت نسبی برای تولید فولاد ندارند. ایران با وجود مزیت نسبی خدادادی برای تامین فولاد مصرفی خود در سال 1385 علاوه بر تولید حدود 10‌میلیون نزدیک به 9/7 ‌میلیون تن واردات فولاد داشته است. (12 و 13 )

در شکل 4 بزرگ‌ترین قدرت‌های اقتصادی دنیا آورده شده‌اند. همان طوری که دیده می‌شود درآمد ناخالص ملی به ارزش روز ارز چین در سال 2005 بیشتر از ایتالیا، فرانسه و انگلستان شد. پیش‌بینی می‌شود در سال 2007 قدرت اقتصادی چین بیشتر از آلمان هم شود.

با توجه به رشد سرسام آور اقتصادی سالانه چین در سال‌های اخیر و سرمایه‌گذاری خارجی که جمعا از سال 1993 تا 2005 حدود 621‌میلیارد دلار آمریکا و به تنهایی در سال 2005 حدود 62‌میلیارد دلار آمریکا بوده است (2) و ادامه رشد اقتصادی چین تا 5 سال آینده، پیش‌بینی می‌شود چین حداقل احتمالا در سال 2010 دومین قدرت اقتصادی دنیا شود. در شکل 5 تراز تجارت خارجی کشورهای مختلف در سال 2005 دیده می‌شود. همان طوری که می‌بینیم تراز تجاری آمریکا در سال 2005 منفی 830‌میلیارد دلار است.

به عبارت دیگر آمریکا را بدهکارترین کشور دنیا می‌توان دانست. در صورتی که آلمان قهرمان صادرات دنیا در سال 2007 حدود 200‌میلیارد دلار بیشتر از واردات، صادرات داشته است (2). همچنین مازاد صادرات چین در سال 2005 حدود 102‌میلیارد دلار بیشتر از واردات آن بود. بر مبنای اعداد و ارقام فوق و بررسی سایر فاکتورهای موثر بر رشد اقتصادی کشورها پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی

6 سال اخیر کشورهای اروپای غربی به جز پرتغال با شدت کمتری حداقل تا نیمه اول سال 2008 ادامه داشته باشد. پیش‌بینی می‌شود در پایان سال 2007 رشد اقتصادی دانمارک، ایرلند، اسپانیا و انگلستان با کاهش مواجه شود. همچنین در سال 2007 تورم در آمریکا حدود 8/2‌درصد و میانگین تورم در اروپای غربی 1/2‌درصد و در آسیا حدود 5/2‌درصد باشد. پیش‌بینی می‌شود کاهش رشد اقتصادی در کشورهای دانمارک، ایرلند، اسپانیا و انگلستان در سال 2008 بیشتر از میانگین کاهش سایر کشورها از قبیل آلمان، فرانسه و... خواهد بود (11). قدرت خرید واقعی به یوهان (واحد پول چین) در چند سال اخیر بیش از ارزش اسمی آن بود. در مقابل قدرت واقعی خرید دلار کمتر از ارزش واقعی آن در همین مدت بوده است.

دولت چین برای ادامه رشد اقتصادی خود علاوه بر فراهم نمودن شرایط لازم برای سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی تصمیمات سیاسی و اقتصادی لازم را تاکنون اتخاذ کرده است. مثلا چین برای تضمین ادامه رشد کمی و کیفی تولید فولاد خود در سال‌های آینده از چندین سال قبل شروع به خصوصی سازی واقعی صنایع بزرگ تولید فولاد خود نموده است

(شکل 6). علاوه بر آن در پی حمایت‌های دولت میزان انجام تحقیقات کاربردی در صنایع چین با سرمایه‌گذاری زیاد و همکاری دانشگاه‌های این کشور رشد کرده است.

مدیران صنایع تولید فولاد چین ضمن رشد کمی فولاد این کشور برنامه‌ریزی‌های لازم را برای ارتقای کیفیت و تولید محصولات فولادی با ارزش افزوده بالا را در چند سال اخیر مدنظر قرار داده‌اند، به طوری که صادرات محصولات کیفی و با ارزش افزوده بالای فولاد از قبیل ورق‌های فولادی مقاوم به حرارت و ورق‌های ضد زنگ نورد شده سرد فولادی از چین به بازارهای هدف اروپایی به طور سرسام آوری افزایش داشته است (جدول 1). مقامات مسوول صنایع فولاد بازار مشترک اروپا برای جلوگیری از افزایش صادرات این نوع فرآورده‌های فولادی چین به اروپا در تاریخ 08/08/1386 (15) شکایتی به کمیسیون بازار مشترک اروپا ارائه کردند.

مسوولین صنایع فولاد 27 کشور عضو بازار مشترک اروپا معتقدند چینی‌ها با عدم هزینه کردن حفظ محیط زیست در تولید محصولات فولادی و پرداخت سوبسید به تولید‌کنندگان این صنعت اجازه رقابت سالم را از تولید‌کنندگان اروپایی گرفته‌اند (15). صادرات ورق‌های فولادی مقاوم به حرارت در سال 2005 از چین به اروپا حدود 178هزار تن بود که پیش‌بینی می‌شود در پایان سال 2007 به حدود یک‌میلیون و 900هزار تن؛ یعنی به بیش از 13 برابر برسد.

همچنین صادرات ورق‌های نورد شده سرد ضد زنگ (یک محصول با ارزش افزوده بالا) چین به اروپا که در سال 2005 با حدود 7000 تن در سال شروع شده بود، در سال 2007 به 167000تن؛ یعنی حدود 24 برابر شد و جمع کل صادرات فولاد چین به 27 کشور اروپایی بر مبنای اعداد و ارقام 10 ماهه اخیر در سال 2007 حدود 10‌میلیون تن خواهد بود. عملا کشورهای عضو بازار مشترک اروپا از کیفیت فولادهای فوق که از چین به کشورهای عضو بازار مشترک صادر شده است، نتوانسته‌اند ایرادی فنی بگیرند. به عبارت دیگر چینی‌ها علاوه بر رشد سرسام‌آور کمی در تولید فرآورده‌های فولادی، با برنامه ریزی درست، هماهنگی دانشگاه‌ها، استفاده از متخصصان بدون توجه به گرایش‌های سیاسی و ایدئولوژی آنها تاکنون موفق شده‌اند از لحاظ کیفی نیز به پیشرفت‌های شایان توجهی در تولید محصولات جدید فولادی نایل شوند.

با وجود افزایش نسبی قیمت نفت و گاز در سال 2007 نسبت به سال 2006 بر خلاف نظریه کشورهای صنعتی، رشد اقتصادی جهان در سال 2007 نیز ادامه داشته است. پیش‌بینی می‌شود، رشد اقتصاد جهانی با نفتی به قیمت بشکه‌ای نزدیک به 100 دلار در سال 2008 با شدت کمتری از رشد اقتصادی جهانی در سال 2007 ادامه خواهد داشت. با توجه به اینکه رشد اقتصاد جهانی بدون رشد مصرف محصولات فولادی امکان‌پذیر نیست، تولید جهانی فولاد خام در سال 2007 با توجه به آمار 10 ماهه اخیر با رشد 8/6‌درصد نسبت به سال 2006 از 1240میلیون تن به حدود 1325میلیون تن خواهد رسید.

همچنین‌درصد رشد فولاد در سال 2008 کمی کمتر از‌درصد رشد آن در سال 2007 بوده است و برای اولین بار تولید فولاد خام دنیا به بیش از 1400‌میلیون تن خواهد رسید (11). در سال 2008‌درصد رشد فولاد کشورهای چین، هندوستان، برزیل، روسیه و ایران (به علت راه‌اندازی کوره بلند سوم در ذوب آهن و... ) بیشتر از میانگین‌درصد رشد جهانی خواهد بود.
دکتر مهندس سید تقی نعیمی عضو هیات علمی دانشگاه- روزنامه دنیای اقتصاد

منابع در تحریریه روزنامه دنیای اقتصاد محفوظ می‌باشد.
 

k.m.r.c

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اخبار پژوهشکده ها ، همایش ها ، گردهمایی و نمایشگاهها

اخبار پژوهشکده ها ، همایش ها ، گردهمایی و نمایشگاهها

تقویم کنفرانسها و نمایشگاههای داخلی
دومین همایش مشترک انجمن مهندسین متالورژی ایران و انجمن علمی
ریخته گری ایران
28 و 29 آبان 1387
محل برگزاری : دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
اطلاعات بيشتر
پنجمین نمایشگاه بین المللی فولاد ، متالورژی و ریخته گری
1 الی 4 مرداد ماه سال 1387
محل برگزاری : محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان
سایت نمایشگاه : www.isfahan-fair.com
شماره تلفن 2603006-0311
شماره فکس 2602006-0311​


دومین نمایشگاه بین المللی فلزات
( فولاد ، متالورژی، قالبسازی، آهنگری، ریخته گری )
30 خرداد ماه الی 3 تیرماه سال 1387
محل برگزاری : محل نمایشگاه های دائمی شهر
ساعت بازدید : 17 الی 22
سایت نمایشگاه : www.expo.ir
 

k.m.r.c

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
فراخوان مقاله از انجمن علمی ریخته گران ایران

فراخوان مقاله از انجمن علمی ریخته گران ایران

</B></P>
فصل نامه ریخته گری ، در راستای بهبود سطح مقالات و پیشرفت و تعمیق دانش ریخته گری، از جامعه دانشگاهی و صنعتی کشور دعوت به عمل می آورد . کلیه علاقمندان به همکاری می توانند مطالب خود را با موضوعات مرتبط به منظور بررسی و درج در نشریه ارائه نمایند .
شرایط پذیرش مقاله :
1- مطالب ارسالی پیشینه ی چاپ در سایر نشریات را نداشته باشد .
2- مقالات بایستی دارای چارچوب کلی شامل عنوان ، چکیده ، متن اصلی ، نتایج ، مراجع و پی نوشت باشند .
3- عنوان ، ذکر مشخصات نویسنده ، چکیده ، زیرنویس اشکال و جداول باید به لاتین نیز موجود باشد .
4- ذکر مشخصات نویسنده شامل نام و نام خانوادگی ، سمت شغلی ، شماره تماس و پست الکترونیکی ، بهمراه مطالب ارسالی ضروری است .
5- کلیه مطالب بایستی به صورت تایپ شده در نرم افزار MS-Word به همراه فایل عکس ها ، نمودار ها و جداول ارسال گردند .
6- جهت آشنایی با چارچوب کلی مقالات ، به شماره های پیشین مجله توجه فرمایید .
نکات قابل توجه :
1- مقالات ترجمه ای در این مجله چاپ نمی گردد .
2- مقالات رسیده ، مورد داوری شورای علمی مجله قرار می گیرند و در صورت تایید به چاپ می رسند .
3- کلیه مقالات بایستی در نوبت انتشار مجله قرار گیرند و اولویت با مقالاتی است که زودتر به دفتر مجله ارسال گردند .
4- کلیه مقالات از نظر نگارشی مورد تصحیح ویراستاران ادبی مجله قرار خواهند گرفت .
نحوه ارسال مطالب : علاقمندان می توانند مقالات خود را به آدرس پست الکترونیکی f_publisher@yahoo.com یا به طور مستقیم به نشانی : تهران – خیابان بهار شمالی – جنب اداره برق – شماره 200- طبقه 4- گروه انتشارات ، ارسال نمایند .
شماره تماس : 88827202- 88824927-88836168 شماره فاکس : 88823490​
</SPAN>
 

k.m.r.c

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بزرگداشت آقای دکتر پرویز دوامی

بزرگداشت آقای دکتر پرویز دوامی

مراسم بزرگداشت استاد ارجمند جناب آقای دکتر پرویز دوامی
مراسم بزرگداشت استاد ارجمند جناب آقای دکتر پرویز دوامی استاد محترم دانشگاه صنعتی شریف و عضو هیات مدیره انجمن علمی ریخته گری ایران از طرف فرهنگستان علوم برگزار گردید .
در این مراسم بطور همزمان از طرف فرهنگستان زبان و ادب پارسی ، فرهنگستان علوم پزشکی و فرهنگستان هنر آقایان استاد دکتر اسماعیل سعادت ، استاد دکتر کریم وصال و استاد حسین کلاقچی گنجینه تجلیل بعمل آمد .
در این مراسم پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید جناب آقای دکتر حسن حبیبی ریاست محترم فرهنگستان ها سخنرانی کردند . ایشان ضمن بیان اهمیت فرهنگستان ها ، چالش ها و موانع توسعه فرهنگستان ها را بیان نمودند و خواستار توجه بیشتر دولت به مسئله فرهنگستان ها شدند . دکتر حسن حبیبی پس از معرفی برگزیدگان و شرح زندگینامه آنان تلاش های آنان را ارج نهادند .

سپس نوبت به سخنان برگزیدگان فرهنگستان ها رسید .
اولین سخنران جناب آقای دکتر پرویز دوامی برگزیده فرهنگستان علوم بود .
ایشان موانع رشد صنعت را محور سخنان خود قرار دادند و با برشمردن پتانسیل های موجود در کشور و مقایسه آنان با سایر کشور های توسعه یافته خواستار برنامه ریزی دقیق و اجرای آن گردیدند .
ایشان فرار مغزها را مهمترین مانع رشد توسعه پایدار دانستند و خواستار چاره اندیشی در این مورد شدند .
زندگینامه استاد دکتر پرویز دوامی

استاد دکتر پرویز دوامی در سال 1320 در شهر تهران دیده به جهان گشود . وی در سال 1344 با درجه لیسانس مهندسی متالورژی از دانشسرای عالی صنعتی تهران فارغ التحصیل شد . در سال 1351 دکترای خود را از دانشگاه لیدز انگلستان دریافت کرد . ایشان از سال 1344 تا کنون در دانشکده صنعتی شریف به تدریس و پژوهش اشتغال داشته و یکی از قدیمیترین استادان این دانشگاه می باشد . وی در کنار فعالیت های آموزشی و پژوهشی خود در دانشگاه و صنایع ، مسئولیت های مدیریتی ، اجرایی و فرهنگی بسیاری را در کشور بر عهده داشته است . ریاست دانشکده مهندسی و علم مواد دانشگاه صنعتی شریف ، عضویت در هیئت تحریریه نشریه جامعه ریخته گران آمریکا ، از جمله موسسان و رئیس شورای جامعه ریخته گران این و انجمن مهندسی متالورژی ایران ، استاد مدعو انستیتو تکنولوژی ماساچوست آمریکا ، مدیر مسئول نشریه های ریخته گری و مهندسی متالورژی ، سردبیر نشریه های Iranian journal material science & engineering از انتشارات مشترک دانشگاه عمل و صنعت ایران ، انجمن مهندسین متالورژی ایران و انجمن سرامیک ایران و مجله آموزشی مهندسی ایران ، نشریه فرهنگستان علوم ایران و عضویت در هیئت تحریریه بسیاری از مجله های مهندسی در ایران در کارنامه فعالیت حرفه ای ایشان دیده می شود . دکتر دوامی تاکنون 9 مقاله در سمینارهای جهانی 51 مقاله در مجلات معتبر بین المللی و بیش از 160 مقاله علمی و صنعتی در کنفرانس ها و نشریات داخلی ارائه کرده است . وی مولف 9 جلد کتاب و ویراستاری بسیاری از کتابهای مهندسی و استاد راهنمای بسیاری از پروژه های کارشناسی ارشد و دکترا بوده است . استاد دکتر دوامی هم اکنون مدیرعامل مرکز پژوهش متالورژی رازی نیز می باشد .
از جمله نشان های عملی ایشان می توان به نشان درجه اول علمی وزارت فرهنگ ، محقق ممتاز دانشگاه صنعتی شریف ، برنده جایزه طراحی جهان QIT کانادا ، مدال طلای سازمان جهانی مالکیت معنوی سازمان ملل متحد WIPO ، جایزه دوم ابتکار در دو سال در جشنواره خوارزمی ، انتخاب و تقدیر از ایشان به عنوان چهره ماندگار ایران ، رتبه اول توسعه علمی ، دریافت لوح سپاس و تقدیر بابت اختراعات و ابداعات در زمینه علم مهندسی متالورژی ، دریافت لوح ثبت اختراع تولید نمونه های استاندارد اشاره کرد .
منبع: سایت انجمن ریخته گران ایران
 
پذیرش کارشناسی ارشد مواد

پذیرش کارشناسی ارشد مواد

قابل توجه دوستان و علاقمندان ادامه تحصیل در مهندسی مواد
واحد بین الملل دانشگاه شیراز با توجه به معدل کارشناسی، رتبه کنکور کارشناسی ارشدو سوابق تحقیقاتی به همراه مساحبه علمی در گرایشهای شناسایی و انتخاب مواد و خوردگی دانشجو می پذیرد برای اطلاعات بشتر با شماره6269133( 0711 ) واحد بین الملل دانشگاه شیراز تماس حاصل فرمایید.
شایان ذکر است مساحبه علمی مهمتر از سایر گزینه هاست پس اگر رتبه کارشناسی ارشد مناسبی ندارید مطالعه خود را ادامه دهید که زمان برگذاری مساحبه شهریور ماه خواهد بود
 

k.m.r.c

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز




شرح کتاب:



ریخته گری آلیاژهای آهنی


نویسندگان:

دکتر امیر عابدی و مهندس وحید مهدوی ایمان


یکی از رایج ترین تقسیم بندی ها در رابطه با فلزات و آلیاژهای ریختگی، دسته بندی آن ها به دو دسته آلیاژهای آهنی و آلیاژهای غیر آهنی است. آلیاژهای آهنی شامل آلیاژهائی هستند که در آنها عنصر آهن بعنوان عنصر پایه و عنصرکربن بعنوان عنصر اصلی محسوب می گردد. این آلیاژها بر حسب میزان کربن موجود، به چدن ها و فولادها تقسیم می گردند.
آلیاژهای آهنی بطور گسترده ای در صنعت مورد استفاده قرار می گیرند، چنانچه در حال حاضر بیش از 90 درصد فلزات مصرفی در صنعت از نوع آلیاژهای آهنی می باشند. لذا اطلاع از نحوۀ ریخته گری این آلیاژها و مشخصات آن ها مورد نیاز مبرم تمامي دانشجویان و متخصصین متالورژی می باشد. با این وجود تا کنون کتاب تخصصی به زبان فارسی در زمینه ریختهگری آلیاژهای آهنی که بصورت یک مجموعه واحد به زوایای گوناگون این موضوع پرداخته باشد، موجود نمی باشد. این امر ما را بر آن داشت تا به تالیف این کتاب که به تشریح خواص و مبانی تکنولوژیکی و متالورژیکی مورد نیاز برای ریخته گری آلیاژهای آهنی می پردازد، اقدام کنیم. در این کتاب سعی بر آن است تا خوانندگان و دانشجویان گرامی با اصول کلی مورد نیازو خواص آلیاژهای آهنی آشنا شوند و لذا از بحث های محاسباتی به دلیل گستردگی در بیشتر موارد اجتناب گردیده است. خوانندگان و دانشجویان گرامی در صورت نیاز می توانند به کتابهای تخصصی تر در زمینه های مورد نظر، مراجعه نمایند.
در فصل اول کتاب به بررسي مشخصات عمومی آلیاژهای آهنی شامل دسته بندی آلیاژهای آهنی، برخی تعریفات اولیه فازها، بررسی نمودار آهن ـ کربن و تحولات موجود در آن و بررسی تاثیر عناصر آلیاژی بر دیاگرام آهن ـ کربن پرداخته شده است.
در فصل دوم سعي به تشريح كوره هاي مورد استفاده براي ذوب چدن و فولاد كه شامل كورة بوته اي، كورة دوار، كورة كوپل، كورۀ القائي و كورۀ قوس الكتريك هستند، شده است. البته لازم به يادآوريست كه به دليل اهميت پاتيل هاي ذوب در ريخته گري آلياژهاي آهني، بخصوص در فولاد ريزي، در قسمت دوم اين فصل، بخشي تحت عنوان روش هاي حمل مذاب آورده شده است، كه به تشريح انواع پاتيل هاي متداول در حمل مذاب اين آلياژها اختصاص يافته است.
در فصل سوم به برسي كلي چدن ها، شامل ساختار ميكروسكوپي چدنها،كربن معادل،انواع شكل گرافيت در چدن ها، دسته بندي چدنها و بررسي خواص و كاربردهاي هر دسته از چدنها پرداخته شده است.در انتهاي اين فصل تاثير عناصر آلياژي بر روي انواع چدنها آورده شده است.
فصل چهارم شامل دو قسمت است. در قسمت اول به بررسي، دسته بندي و مشخصات عمومي و كاربردي فولادهاي ريختگي پرداخته شده است و در قسمت دوم، آخال ها و گازهاي موجود در فولادها و عمليات كيفي كه بر روي مذاب فولادها به جهت افزايش كيفيت آن ها صورت مي گيرد، مورد بررسي قرار گرفته است. عمليات كيفي شامل بررسي گاز وگاز زدائي، اكسي‍ژن و اكسيژن زدائي وگوگرد و فسفر زدائي مذاب فولاد قبل از ريخته گري مي باشد.
فصل پنجم اختصاص به مواد قالب و ماهيچه، سيستم هاي راهگاهي و تغذيه گذاري در ريخته گري آلياژهاي آهني دارد.

این کتاب از انتشارات دانشگاه شهید رجایی می باشد که بزودی توزیع خواهد شد.
برای اطلاعات بیشتر و تهیه کتاب می توانید با معاونت پژوهشی دانشگاه تماس حاصل نمایید.
تلفن دانشگاه 22970060 الی 65 میباشد.
 

mahdibadiee

عضو جدید
کارگاه آموزشی مدیریت ارتباط با مشتری

کارگاه آموزشی مدیریت ارتباط با مشتری

کارگاه آموزشی مدیریت ارتباط با مشتری
CRM

در تاریخ 2 خرداد ماه جاري در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار می شود.
www.dibagroup.ir
 

k.m.r.c

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
هشتمین همايش علمي - دانشجويي
مهندسي مواد و متالورژي ايران
هشتمین همايش علمي - دانشجويي مهندسي مواد و متالورژي ايران
در دانشگاه امیر کبیر برگزار می شود.
برای کسب اطلاعات بیشتر به آدرس سایت همایش مراجعه نمایید

 

k.m.r.c

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
كسب ركورد جديد توليد در نورد گرم فولاد مباركه

با عنايت خداوند متعال و با تلاش جمعي همه‌ي دست اندركاران فولاد مباركه، كاركنان سخت كوش نورد گرم موفق شدند در پنجم خردادماه سال جاري با توليد 17 هزار و 453 تن كلاف ركورد تازه‌اي از خود بجاي گذارند و توليد در ساية بهره وري را معنايي تازه بخشند.


مهندس بهمن مسعودي مدير ناحيه نورد گرم با تأييد اين خبر اظهار داشت: اين ركوردشكني در حالي اتفاق افتاد كه تلاشگران اين خط با فاصله زماني خيلي كوتاه يعني سي ام ارديبهشت ماه سال جاري موفق شده بودند با توليد 17 هزار و 58 تن ركوردشكني نمايند.


وي با بيان اينكه اين ركوردشكنيهاي پياپي نشان از تجربه بالا و روزافزون دست اندركاران دارد اظهار اميدواري كرد در آينده نيز به لطف خداوند و تلاش جمعي همه كاركنان خصوصاً همكاران سخت كوش ناحيه نورد گرم شاهد استمرار اينگونه موفقيت ها باشيم.

منبع: سایت شرکت فولاد مبارکه اصفهان
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
دومین همایش مشترک جامعه ریخته گران ایران و انجمن مهندسین متالورژی ایران

دومین همایش مشترک جامعه ریخته گران ایران و انجمن مهندسین متالورژی ایران




درباره کنگره:

انجمن مهندسین متالورژی ایران و انجمن علمی ریخته گری ایران، دومین همایش مشترک سالیانه خود را با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی کرج و شرکت ها و کارخانجات متالورژی و ریخته گری کشور، در این دانشگاه در تاریخ 28 و 29 آبان 1387 برگزار می کنند
دبیر علمی همایش: دکتر پرویز دوامی
دبیر اجرایی همایش: دکتر مهرداد عباسی
مسئول دبیرخانه: مهندس سمیرا سید میرزا



اطلاعات تماس:
دبیرخانه: تهران، خیابان آزادی، دانشگاه صنعتی شریف
تلفن:66164683
فاکس:66036012
پست الکترونیک: samira_seyedmirza@yahoo.com
کدپستی:11365-9466
دبیر اجرایی همایش: دکتر مهرداد عباسی
پست الکترونیک: mabbasi@kiau.ac.ir
نشانی: کرج انتهای رجایی شهر، تقاطع بلوار شهید موذن و استقلال، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرج
صندوق پستی:313-31485
تلفن:3-4418151-0261
فاکس:4418156-0261

تاریخ های مهم:
● ارسال چکیده مقاله 1387/5/1 ● ارسال مقاله کامل 1387/6/15 ● نتایج داوری و اصلاحات مقاله 1387/7/15 ● ارسال مقاله اصلاح شده 1387/7/28 ● برگزاری همایش


آدرس سایت اینترنتی: http://www.imes-congress.com





 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
نمایشگاه بین المللی فولاد

International Steel Exhibition
7-10 October.2008 - Kish International Exhibition Center

16 تا 19 مهر 1387 - کیش، مرکز نمایشگاه های بین المللی

تلفن های تماس:
02177634605
02177634898
02177535297
02177634562

حامیان:
سازمان منطقه آزاد کیش
مرکز توسعه تجارت کیش
شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان
مجتمع فولاد مبارکه
شرکت فولاد خوزستان
پایگاه داده های معدن و صنایع معدنی
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
پنجمین نمایشگاه بین المللی فولاد ، متالورژی و ریخته گری
1 الی 4 مرداد ماه سال 1387
محل برگزاری : محل دائمی نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان
سایت نمایشگاه : www.isfahan-fair.com
شماره تلفن 2603006-0311
شماره فکس 2602006-0311​

پنجمين نمايشگاه بين­المللي فولاد، متالورژي و ريخته­گري در مساحتي بالغ بر 5.500 متر مربع فضاي نمايشگاهي با حضور شركتهاي معتبر داخلي و خارجي در زمينه هاي توليدات خام _ انواع توليدات نورد شده _ تيرآهن _ ورق _ ميله گرد _ معادن و تكنولوژي _ ريخته­گري _ توليد مقاطع و ورق _ توليد ورقهـاي پوشش­دار _ فروآليـاژها و مواد افزودني فولاد _ آهنگري _ پوششـكاري _ متالورژي پودر _ پوشش­دهـي فولاد _ جوشكاري _ عمليات حرارتـي _ فرآورده­هاي نسوز _ طراحي و ساخت كوره­هاي صنعتي _ عايقهاي الكترونيكي و حرارتي _ خدمات آزمايشگاهي و توليد تجهيزات تست و اندازه­گيري _ توليد تجهيزات خطوط فولاد _ مشاوره، تحقيق و آموزش _ نشريات و انجمن­ها، در محل برگزاري نمايشگاههاي بين­المللي استان اصفهان واقع در پل تاريخي شهرستان برگزارخواهد شد.

همچنين مراسم افتتاحيه آن نمايشگاها ساعت 10 صبح روز سه شنبه مورخ 1/5/87 با حضور مسئولين و صاحبان و متخصصان صنعت فولاد، متالورژي و ريخته­گري برگزار خواهد شد.




پنجمين نمايشگاه بين­المللي فولاد، متالورژي و ريخته­گري از تاريخ 1 لغايت 4 مرداد ماه سال جاري (طـي ساعات بازديد 4 بعداز ظهر الي 10 شب) در محل برگـزاري نمايشگاههاي بين­المللي استان اصفهان واقع در پل تاريخي شهرستان و با حمايت انجمن آهن و فولاد ايران، انجمن خوردگي ايران، انجمن توليدكنندگان فولاد ايران، ME STEEL‌ ، مجتمع فولاد مباركه اصفهان، شركت ذوب آهن اصفهان، برگزار خواهد شد.

------------------------------------


مهلت این نمایشگاه فرا رسیده. با بچه های انجمن هماهنگ کنیم با هم بریم؟
تو این انجمن شما از این کارها هم می کنید!؟
 

k.m.r.c

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
میتونید یه تاپیک بزنید و با اعضایی که مایل به شرکت هستند هماهنگ کنید.
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
کارگاههای آموزشی

کارگاههای آموزشی

سلام

از اعضای این بخش کسی خودش کارگاه مرتبط با متالورژی داره و یا این که به اندازه ی کافی در یک کارگاه مرتبط با متالورژی کار کرده باشه؟
لطف کنید اگر جواب می دید نوع کار (ریخته گری، عملیات حرارتی و...)، و نوع صنعت (پایین دستی یا بالادستی) آن را مشخص کنید تا بتوانم راحت تر سوالات را مطرح کنم.

با تشکر
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
پنجمین دورۀ مسابقات سراسری عملیات حرارتی

پنجمین دورۀ مسابقات سراسری عملیات حرارتی

پنجمین دورۀ مسابقات سراسری عملیات حرارتی

پنجمین دورۀ مسابقات سراسری عملیات حرارتی امسال نیز طبق روال سنوات گذشته در تاریخ 1، 2 و 3 شهریور ماه با رویکرد جدید که برای اولین بار از دانش جویان رشتۀ مهندسی مکانیک نیز ثبت نام به عمل خواهد آمد برگزار خواهد شد. میزبان امسال این دوره از مسابقات مجدداً دانشکدۀ مهندسی و علم مواد دانشگاه صنعتی شریف است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت اختصاصی مسابقه مراجعه فرمایید: http://www.irhtc.com

سؤال بخش آهنی

طی مذاکرات صورت گرفته با ریاست محترم مرکز رشد .و فنآوری های پیشرفتۀ شریف، اعضای تیم اول مسابقه در صورت تمایل می توانند در این مرکز مشغول به کار شوند


مروری کوتاه بر مسابقه

مسابقه سراسری دانشجویی عملیات حرارتی، سالانه به ميزبانی دانشکده مهندسی و علم مواد یکی از دانشگاه‌هاي كشور و با حضور اساتید مربوطه به عنوان هیأت داوران از دانشگاه های مختلف و دانشجويان اين رشته و برای اولین بار در تاریخ مسابقات دانشجویان رشتۀ مهندسی مکانیک برگزار می‌شود.

انجمن علمي مهندسی و علم مواد دانشگاه صنعتی شریف پس از گرفتن رای اكثريت موافق از مجمع عمومي سازمان علمی- دانشجويی مهندسي مواد و متالورژی ايران، به عنوان میزبان پنجمین دوره این مسابقات که در شهریور ماه سال 87 برگزار خواهد شد برگزیده شد. لازم به ذکر است که سومین دوره نیز در این دانشگاه برگزار شده است.

موضوع مسابقه یکی از مشکلات صنعتی کشور است که توسط حامیان صنعتی مسابقه مطرح می شود.

دانشجويان رشته مهندسی و علم مواد و مهندسی مکانیک دانشگاه های سراسر کشور مي‌توانند آمادگی خود را جهت شرکت در این مسابقه به صورت گروهی یا انفرادی اعلام کنند.


2 نکته جالب:
1. از دانش جویان رشتۀ مهندسی مکانیک نیز ثبت نام به عمل خواهد آمد!!
2. تو سایت هیچ تاریخی درج نشده! تاریخ شروع، تاریخ ثبت نام و ...

 

k.m.r.c

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ممنون از تاپیک مفیدتون...
شخصا" توی یک واحد ریخته گری دقیق زیر مجموعه ی صنایع دفاع
ریخته گری قطعات آلیاژی چدنی پایین دستی و هم بالا دستی
ساخت مدل های ذوب شونده بطور عمومی
ساخت پیچ ، اتصالات و مهره های صنعتی به شکل تخصصی
و در نهایت الان هم تا حدودی در شرکت ایران خودرو و در قسمت ذوب چدن (قطعات صادراتی) فعال هستم
امیدوارم بتونیم از تجارب هم به نحو احسن استفاده کنیم.....
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
ممنون از تاپیک مفیدتون...
شخصا" توی یک واحد ریخته گری دقیق زیر مجموعه ی صنایع دفاع
ریخته گری قطعات آلیاژی چدنی پایین دستی و هم بالا دستی
ساخت مدل های ذوب شونده بطور عمومی
ساخت پیچ ، اتصالات و مهره های صنعتی به شکل تخصصی
و در نهایت الان هم تا حدودی در شرکت ایران خودرو و در قسمت ذوب چدن (قطعات صادراتی) فعال هستم
امیدوارم بتونیم از تجارب هم به نحو احسن استفاده کنیم.....

در مورد ریخته گری دقیق که قبلا بحث کردیم.

در مورد پیچ، اتصالات و مهره های صنعتی:
این مورد خیلی خوبه. پیچ و مهره را با چه روشی می سازند؟ احتمالا یک مرحله ماشین کاری هم باید داشته باشه. لطفا یک کمی در این مورد توضیح بدهید. جنسشون هم احتمالا باید فولاد ساده کربنی باشه؟
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
ادامه ركود در بازار آهن

ادامه ركود در بازار آهن

به گزارش خبرنگار دنياي اقتصاد در مبادلات روز چهارشنبه جاري قيمت اغلب كارخانه‌هاي فولادسازي بدون تغيير قيمت در بازار غيررسمي مواجه شد. در مدت يادشده، ميلگرد توليدي البرز، مجتمع فولاد بناب، نورد فولاد كرمانشاه، ذوب‌آهن ملاير، ‌اليگودرز، فولاد پارس و نطنز از ثبات قيمت برخوردار بود.
در اين مدت ميلگرد 8 آجدار كلاف اهواز و 10 آجدار شاخه اردبيل با كاهش يك درصدي در هر كيلو نسبت به روز قبل از آن و به نرخ يك هزار و 315ريال عرضه شدند.
در معاملات روز چهارشنبه جاري، همچنين ميلگرد سايز 16، 18، 20، 22 و 25 فولاد آذربايجان شاهد كاهش 7/0، 7/0، 7/0، 5/1، 5/1درصدي در هر كيلو بود.
در مدت يادشده، اما ميلگرد 12-3اA‌ آجدار فولاد آذربايجان با رشد 7/0درصدي در هر كيلو در بازار تهران به فروش رسيد. در مدت مورد بررسي محصولات فولادي توليدي اليگودرز، پارس و بافت نيز بدون تغيير قيمت در بازار غيررسمي دادوستد شدند.
در اين مدت، آريان‌فولاد كه از ارائه قيمت نبشي و تيرآهن توليدي خود امتناع مي‌كرد، اما نبشي 8، 10 و 12 توليدي خود را به نرخ هر كيلو يك هزار و 350ريال، يك هزار و 380ريال و يك هزار و 450ريال عرضه كرد.
در مدت مورد بررسي، همچنين نبشي 13 و 15 اين شركت با نرخ هر كيلو يك هزار و 580ريال در بازار تهران به فروش رسيد.
هر شاخه تيرآهن 14 و 18 آريان‌فولاد نيز به قيمت يك ميليون و 600هزار ريال و 2ميليون و 550هزار ريال عرضه شد. در مبادلات روز چهارشنبه جاري تيرآهن ذوب‌آهن نيز كاهش قيمت را در بازار غيررسمي تجربه كرد؛ به طوري كه هر شاخه تيرآهن 14، 16 و 18 با افت 15 و 20هزار ريالي به فروش رسيدند.
در مدت يادشده، هر شاخه تيرآهن 20، 22، 24 و 27 با كاهش 30، 10، 30 و 50هزار ريالي در بازار تهران موردمبادله قرار گرفتند.
 

k.m.r.c

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
در مورد ریخته گری دقیق که قبلا بحث کردیم.

در مورد پیچ، اتصالات و مهره های صنعتی:
این مورد خیلی خوبه. پیچ و مهره را با چه روشی می سازند؟ احتمالا یک مرحله ماشین کاری هم باید داشته باشه. لطفا یک کمی در این مورد توضیح بدهید. جنسشون هم احتمالا باید فولاد ساده کربنی باشه؟
اول در مورد جنس پیچ ها صحبت کنیم
پیچ و کلا" اتصالات براساس نوع کاربرد دسته بندی میشند ، در مواردی که پیچها مربوط به مخازن نفتی گازی و چنین سازه های شیمیایی باشه جنس اونها از فولاد زنگ نزن در نظر گرفته میشه.
در مورد پیچهایی که توی ماشین آلات صنعتی از جمله ترانس و رکتیفایرها استفاده میشه این اتصالات گهگاه برنجی و یا حتی مسی میشه
و در زمانی که کاربدر عمومی تر باشه پیچها رو اصطلاحا" آهنی میسازند ، که به اشتباه این نام روی اونها گذاشته شده ، آهن مذکور آهنیست کارشده و حاوی آهن خالص و مقداری سرباره ی سیلیکاتی موجود در ساختار میکروسکوپی این شبه آلیاژ که مستقیما" از کوره های بلند و یا کوره های کوپل استخراج میشند...

البته نوعی دیگر از جنس پیچها ، خشکه نام دارد خشکه تقریبا" همان فولاد کم کربنیست که توی متالورژی از اون یاد میشه..
همچنین برای مصارف عمومی تر از پیچهای آلومینیمی استفاده میشه..
البته پیچها براساس پارامترهای زیر کلاس بندی میشند...
مثلا"
جنس
گام دنده
نوع دنده (ذوزنقه ای کبریتی و یا مثلثی)
نوع گل پیچ
ضخامت گردن پیچ
و.....
در مورد روشهای ساختش هم یک پست دیگه میدم تا کاربران بتونند راحت تر از مطالب استفاده کنند.
 

k.m.r.c

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ساختار آهن کار شده

ساختار آهن کار شده

این هم تصویر و یا همان ساختار میکروسکوپی آهن کار شده در سمت راست..
و فولاد فریتی در سمت چپ
همونطور که مشاهده می کنید ، رشته های سرباره ی سیلیکاتی در زمینه ی آهن مشاهده میشود

آهن کار شده در سمت راست.jpg
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
پس مبحث اولی رو من خلاصه کنم:

جنس پیج بر حسب کاربرد:
1. کاربردهای ضد خوردگی: فولاد زنگ نزن
2. کاربردهای هدایت الکتریکی: برنجی و مسی
3. کاربردهای عمومی: آهن کار شده و خشکه، آلومینیمی

لطفا یک توضیح مختصری هم راجع به موارد زیر بنویسید:
گام دنده
نوع دنده (ذوزنقه ای کبریتی و یا مثلثی)
نوع گل پیچ
ضخامت گردن پیچ
منتظر روش ساخت هستم.
 

k.m.r.c

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
پس مبحث اولی رو من خلاصه کنم:

جنس پیج بر حسب کاربرد:
1. کاربردهای ضد خوردگی: فولاد زنگ نزن
2. کاربردهای هدایت الکتریکی: برنجی و مسی
3. کاربردهای عمومی: آهن کار شده و خشکه، آلومینیمی

لطفا یک توضیح مختصری هم راجع به موارد زیر بنویسید:
منتظر روش ساخت هستم.
گام دنده: مقدار فاصله ی بین دو دنده در گردن پیچ هست و این اندازه از پارامتر زاویه تبعیت میکنه ، معمولا" برای پیچها و اندازه گیری گام اونها شابلونهایی وجود داره که اندازه ی اصلی رو به ما میده اما در مواردی که از حدیده و یا قلاویز استفاده بشه ، توی این زمانها به اهمیت استاندارد گام پیچ پی می بریم.

نوع دنده: اگر به شکل دنده ی روی پیچها دقت کنید ،تفاوت های زیادی رو مشاهده میکنید ، به طور مثال در یک پیچ شکل برش خورده ی دنده مثلثی و در برخی از دنده ها ؛ به طور مثال چرخ دنده ها نوع دنده حلزونی هست.انواع این دنده ها کبرینی با مقطعی مربعی ، دنده ی مثلثی که کاربرد زیادی داره ، دنده ی حلزونی که مانند حلزون تحت زاویه قرار داره ، دنده ی ذوزنقه ای که در اتصالات سنگین تر استفاده میشه.

گل پیچ: قسمت آچار خور پیچ هست که بر اساس نوع ابزار باز کننده ی پیچ تقسیم بندی میشه مثل دو سو بودن چهار سو بودن ، آلنی بودن ، و یا پیچهایی با آچار خور ساده که این دسته بندی بیشتر قراردادی بین صنایع هست.
ضخامت و ابعاد گردن پیچ: کلا" گردن پیچ قسمتی هست که روی اون دنده ایجاد میشه و این دسته بندی هم دارای درجه بندی خاصی هست ، مثلا" این دسته بندی به ما میگه که ضخامت 20 میلیمتر از چه حدیده ای با چه شماره استانداردی استفاده میشه..
در مورد بخش تولید پیچ هم توضیحات رو ارائه خواهم داد.
 

bi metal

عضو جدید
متالیک جان
تاپیک آموزنده ای را شروع کردی ،تقریبا همه پستهایی که خوندم آموزنده و جدید بود.;)
حامد جان شما هم خسته نباشی، اطلاعتت واقعا مفیده;)
 

k.m.r.c

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
متالیک جان
تاپیک آموزنده ای را شروع کردی ،تقریبا همه پستهایی که خوندم آموزنده و جدید بود.;)
حامد جان شما هم خسته نباشی، اطلاعتت واقعا مفیده;)
خواهش میکنم...
شما در چه فضاهای صنعتی کار کردید..
و یا اطلاعاتی از اون دارید؟
 

bi metal

عضو جدید
خواهش میکنم...
شما در چه فضاهای صنعتی کار کردید..
و یا اطلاعاتی از اون دارید؟

اگه کاری را بخواهید ، یه یک ماهی روی دستگاههای تزریق پلاستیک (هم ترمو پلاست، هم ترموست) کار کردم که اطلاعتشو تا 2 هفته دیگه تو همین تاپیک یا ( تاپیکی با عنوان "تزریق پلاستیک") میارم.
البته اطلاعاتی هم در مورد یه کارخونه فولاد و همچنین در مورد تولید ساچمه های چدن نشکن دارم که تا 1 ماه بعد تو همین تاپیک قرار میدم.
یک 2 تا کارگاه هم دیدم که قطعه چدنی(نشکن و خاکستری) میزدند که اونها را هم تا 1 ماه دیگه تو همین تاپیک میارم.
 

متالیک

عضو جدید
کاربر ممتاز
اگه کاری را بخواهید ، یه یک ماهی روی دستگاههای تزریق پلاستیک (هم ترمو پلاست، هم ترموست) کار کردم که اطلاعتشو تا 2 هفته دیگه تو همین تاپیک یا ( تاپیکی با عنوان "تزریق پلاستیک") میارم.
البته اطلاعاتی هم در مورد یه کارخونه فولاد و همچنین در مورد تولید ساچمه های چدن نشکن دارم که تا 1 ماه بعد تو همین تاپیک قرار میدم.
یک 2 تا کارگاه هم دیدم که قطعه چدنی(نشکن و خاکستری) میزدند که اونها را هم تا 1 ماه دیگه تو همین تاپیک میارم.

اگر به نوبت سعی کنید مطالب رو تو همین تاپیک بیارید بهتره چون ما می تونیم سوالات خودمون رو بپرسیم. از پراکندگی هم کاسته می شه. مطالب عملی رو سعی کنیم در همین تاپیک قرار بدیم.
 

k.m.r.c

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اگر به نوبت سعی کنید مطالب رو تو همین تاپیک بیارید بهتره چون ما می تونیم سوالات خودمون رو بپرسیم. از پراکندگی هم کاسته می شه. مطالب عملی رو سعی کنیم در همین تاپیک قرار بدیم.
بچه ها:
1- اگر مقاله ای دارید اون رو با توجه به گروه علمی مقاله توی تالار مربوطه بزارید
2- اگر تخصص و یا آشنایی عملی با یک بخش و واحد صنعتی زیر مجموعه ی مواد و متالورژی دارید اون رو تو همین تاپیک بزارید ؛ به این وسیله همه میتونند در زمانهایی که به مشکل بر میخورند توی این کارگاه آموزشی با هم در میون بزارند
3- متالیک جان به نظرم این نام برای تاپیک مناسب تره ، همچنین مهمش کردم تا در دسترس تر باشه....
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
Roozbeh69 چه خبر از امتحانها مهندسی مواد و متالورژی 1

Similar threads

بالا