يي چينگ (نوشتار دگرگونيها) ....

کلروفیل

عضو جدید
کاربر ممتاز
یی‌چینگ
یی‌چینگ یا کتاب تقدیرات، کتاب مقدس چینیان است و کهن‌ترین متن به‌جامانده از چین باستان. در این کتاب مقدس، که بیش از چهار هزار سال قدمت دارد، شصت و چهار علامت همراه با تفسیر آن آورده شده‌است

مضمون یی‌چینگ

هدف یی‌چینگ بیان تغییراتی است که در سطح کیهان رخ می‌دهند و امواج و حلقه‌های بخت را تشکیل می‌دهند. انسان به وسیله یی‌چینگ نیروهای بخت را رهبری می‌کند و از وقایع درون زندگی باخبر می‌شود و در مواقع مورد نیاز می‌تواند جریان زندگی را به سود خود تغییر دهد. یی‌چینگ نمی‌گوید که چه چیزی در آینده رخ می‌دهد اما توضیح می‌دهد که چرا وقایع بدین گونه هستند و روشی را که آدمی باید در آینده اتخاذ کند پیشنهاد می‌دهد.





تاریخچه یی‌چینگ
بنابر نظریه‌ای ریشه‌های علائم یی‌چینگ از خطوط پشت لاک‌پشت اقتباس شده‌است و افسانه‌ها کشف هشت «سه‌خطی» به فوهسی امپراتور اسطوره‌ای چین نسبت می‌دهند.
مرحله بعدی پیشرفت یی‌چینگ در حدود ۱۱۵۰ سال قبل از میلاد در اواخر سلسله شانگ رخ داد در آن زمان آخرین امپراتور این سلسله، چو هسین، دستور دستگیری امیر ون را داد و او را در پایتخت خود زندان کرد. امیر ون با مطالعه بر روی سه‌خطی‌عا، ۶۴ «شش‌خطی» به دست آورد.
بعد از اینکه دولت مرکزی به دست طرفداران امیر چو، پسر امیر ون، منحل شد و امیر چو به عنوان امپراتور جدید شناخته شد، وی با مطالعه در آثار پدر تفسیر خود در مورد هر خط از شش‌خطی‌ها را به کتاب افزود که شامل ۳۸۴ قطعه شد. بعدها این کتاب به «کتاب چویی» معروف شد.
در اوایل قرن پنجم پیش از میلاد، کنفوسیوس «چویی» را مطالعه کرد و به احتمال زیاد بعضی از تفسیرات یی‌چینگ را او یا شاگردانش نوشته باشند. در اواخر قرن سوم میلادی عارفی جوان به نام وانگ پی با مطالعه یی‌چینگ آن را فلسفه زندگی شمرد. یی‌چینگی که اکنون در دسترس است را همان روایت وانگ پی می‌دانند که به زبان چینی جدید تدوین شده‌است.

ییچینگ یکی از قدیمیترین کتب فال دنیاست که از چین باستان به جا مانده و مورد توجه بسیاری از دانشمندان نیز واقع شده است :
کنفوسیوس:
اگر چند سال به زندگی من اضافه میشد انرا صرف مطالعه ی یی چینگ میکردم
هرمان هسه:
من یشتر از خرد یی چینگ الهام گرفتم که زندگی مرا دگرگون کرد
کارل گوستاو یونگ:
نتایج یی چینگ ارتباط شگرفی با وقایع جهان دارد
 

بابك طراوت

عضو جدید
کاربر ممتاز
يي چينگ (نوشتار دگرگونيها) ....

نام كتابي از چين باستان كه توسط آن مي توان به زواياي پنهان جهان نگاهي انداخت. با بدست آوردن يك شش خطي كه يك روش آن توسط بالا انداختن سكه ها و افتادن تصادفي آنها بصورت شير يا خط صورت مي پذيرد مي توان به يك شماره از يك تا 64 رسيد و طبق دگرگوني پيش آمده، جوابي به موضوع پرسيده شده ميدهد كه ميتواند در تصميم گيريهاي مهم به ما كمك كند.
كتاب آن در بازار كتاب ايران به فراواني موجود است. اگر علاقمنداني وجود دارند در اين تاپيك در موردش بحث كنيم.:gol:
 

بابك طراوت

عضو جدید
کاربر ممتاز
از نوشتار باستاني يي چينگ برگردانهاي اروپايي گوناگوني در دست است، اما شايد بتوان برگردانهاي جيمز لگ و ريچارد ويلهم را بهترين آنها دانست. يي چينگ به ما كمك ميكند تا درك بيشتري از نيروهاي طبيعي كه حوادث جهان را شكل ميدهند بدست آوريم.
براي نمونه مي توانيد بپرسيد كه نتيجه فلان كارتان چه خواهد شد و اين نتيجه احتمالا در چه زماني نمايان خواهد شد. هم چنين شيوه هاي ياد شده به شما توانايي مي بخشند تا از روي تاريخها، اعداد، آواها، واژه ها، گفتگوها، جنبشها، راستاها، و نمودهاي طبيعت در راستاي پيشگوئيهاي خود بهره گيريد و حتي بدون ريختن سكه ها و تنها به ياري بينش دروني و شهود خويش مفهوم رخدادها را بررسي و واگشايي كنيد و از آنها الهام گيريد. يا اينكه در پاسخ به پرسشهاتان جواب آري يا خير بگيريد.
 

oxision

عضو جدید
کاربر ممتاز
مامان من یه دورانی تو این کار بود. کتاباشو من از کتابخونه می گرفتم میدادم می خوندن. بعد با سکه هاش میششتن و پیش بینیشونو می کردن.
ولی خیلی سخته;)
 

بابك طراوت

عضو جدید
کاربر ممتاز
نماد يي چينگ(تائو) اينه كه براي تاپيك انتخاب كردم

نماد يي چينگ(تائو) اينه كه براي تاپيك انتخاب كردم

مامان من یه دورانی تو این کار بود. کتاباشو من از کتابخونه می گرفتم میدادم می خوندن. بعد با سکه هاش میششتن و پیش بینیشونو می کردن.
ولی خیلی سخته;)

در يك روز دو تا عروسي دعوت داشتم از يي چينگ كمك گرفتم كه كدومشون رو برم ... واسه يكيش اومد: آباد كردن زمين باير 4 سال وقت لازم داره ... واسه همين من اين عروسي را نرفتم و اون يكي ديگه را رفتم ... وسطهاي عروسي گفتم برم اون يكي و رفتم ولي هرچه گشتم باغ محل برگزاري اونو پيدا نكردم .... عجيب بود نه؟:question:

نماد يي چينگ(تائو) داره به ما ميگه هيچ چيز مطلق نيست در دل هر سياهي يك نور اميد هست و در دل سپيديها لكه سياه...
هر خط پيوسته در شش خطي به نام يانگ و هر خط گسيخته، بنام ين ناميده ميشود شش سكه كه يكجور و همشكل هستند را كاملا بشوئيد و خشك كنيد و پس از آن فقط در دست خود بگيريد تا ارتعاشات بدن شما را جذب كند ، يكي از آنها را نشاندار كنيد سپس همينطور كه پرسش خود را از يي چينگ در ذهن داريد در دو دست تكان داده و در يك خط مستقيم سكه ها را روبروي خود بپاشيد از دورترين سكه تا شما شروع كنيد ... به ازاي هر سكه كه خط بياد يك خط ناپيوسته و به ازاء هر شير يك خط مستقيم (همانند شكل زير... و مثال زير... البته در شكل زير سه خطي كشيده شده ولي ما شش خطي بدست مي آوريم ) از بالا به پايين روي كاغذ رسم كنيد و در كنار سكه نشاندار يك تيك روي كاغذ قرار دهيد حال از پايينترين خط شروع كرده و تا بالاترين خط، از عدد 1 تا 6 شماره ميدهيم ....اين شش خطي بدست آمده را در كتاب جستجو كرده و مخصوصا شماره آن خطي كه تيك كرده بوديم را در توضيح شش خطي بعنوان خط دگرگون شونده شماره 5 پيدا كرده (مثال زير) و روي آن نمركز ميكنيم زيرا كه اين جواب دقيق يي چينگ به پرسش ماست ...
مثال: از بالا به پايين كه خط شماره يك نزديكترين سكه به شماست...
6-يانگ...سك شير بوده ميشه خط پيوسته (____________)
5-ين (سكه نشاندار اينج افتاده) ..... سكه خط بوده ميشه خط ناپيوسته (______ _____)
4-يانگ (____________)
3-ين(______ _____)
2-يانگ(____________)
1-ين(______ _____)

در كتاب سه خط 6و5و4 بعنوان سه خط بالايي و 3و2و1 به عنوان سه خط پاييني از هم تفكيك شده اند كه با تقاطع دادن آنها در جدول داخل كتاب به شش خطي شماره 29 ميرسيد كه البته خط دگرگون شونده آن شماره 5 است.

يعني شش خطي با عنوان خطر كه شما شرح خود شش خطي را ميخوانيد و سپس شرح خط دگرگون شونده كه عنوانش اينه: آب گودال هنوز تا جايي كه سرريز شود، پر نشده است اما نظم به زودي برقرار خواهد شد و خطايي نخواهد بود....

از تركيبات شش خطيها، 64 حالت مختلف بدست مي آيد كه شش خطي شماره يك (نيروي آفريننده يعني تولد يا شروع) و شش خطي شماره 64 (شرايط پيش از پايان) است... يعني هر چيزي آغاز ميشود به نقطه اوج ميرسد و به آخر ميرسد....

 
آخرین ویرایش:

بابك طراوت

عضو جدید
کاربر ممتاز
يك حادثه واقعي كه براي خودم اتفاق افتاد و الان از اينكه به توصيه يي چينگ عمل نكردم پشيمانم:

يكي از بچه هاي فاميل براي يكي از شركتهاي هرمي فعاليت ميكرد ... براي اينكه كمكي به اون كرده باشم و در ضمن از سكه اي كه توسط آن شركت فرستاده ميشه جهت هديه دادن استفاده كنم ... تمايل پيدا كردم كه يكي از زير شاخه هاي اون باشم ... ولي قبلش به يي چينگ مراجعه كردم كه شش خطي شماره 64 يعني شرايط پيش از پايان آمد و خط دگرگون شونده آن ميگفت كه بزودي اين جريان برچيده خواهد شد ولي من توجهي نكردم و پيش خودم گفتم كه شركتي كه چند ساله داره فعاليت ميكنه و كسي بهش گير نداده چطور .... و گفتم يي چينگ اشتباه ميكنه كه نتيجه آن شد كه نه به اون كمكي شد و نه من به سكه رسيدم و پولم را از دست دادم ...

در مواقعي يي چينگ بجاي جواب پرسش شما، واقعه مهمي كه قرار است در آينده نزديك براي شما بيفتد را گوشزد ميكند و شما از جوابهاي يي چينگ كه ربطي به پرسش شما ندارند ممكن است ناراحت شويد... در مواقعي يي چينگ صلاح نميداند جواب صريح به شما بدهد چون ممكن است در حال و هوايي كه داريد آنرا از يي چينگ قبول نكنيد بنابراين صبر ميكند تا واقعه اي براي شما اتفاق بيفتد و شرايط كه مهيا شد آنوقت با جواب خودش شما را غافلگير كند...
يك مواقعي هم هست كه شخصي فقط براي تفنن سئوالات بي ربطي را از يي چينگ مي پرسد كه يي چينگ پاسخهاي دندان شكني ميدهد ... فقط بايد مسائل مهم را پرسيد ....

يك دوستي داشتم كه آخر شب با خميازه سكه ها را مي انداخت و مطمئنم كه در هنگام انداختن سكه ها اصلا پرسشي نميكرد كه جواب تلويحي يي چينگ اين بود: برو استراحت كن ...

خب حالا دوستان عزيزي كه مايلند براشون از يي چينگ راهنمايي بگيرم طبق پست شماره 5 سكه ها را در هر دو دست بگيرند و ضمن تكان دادن آنها به پرسش خود عميقا فكر كرده و وقتي به آرامش درون رسيدند سكه ها را رها كنند و شش خطي حاصله و خط دگرگون شونده آنرا به من بگويند تا از يي چينگ نتيجه را به ايشان بگويم ... اصلا هم لازم نيست بگيد كه سئوال شما چي بوده ...:gol::gol::gol::gol::gol:
 
آخرین ویرایش:

بابك طراوت

عضو جدید
کاربر ممتاز
يك ريداد واقعي كه براي خودم پيش آمد:

يك آپارتمان با قيمت مناسب پيدا كردم ولي فقط جواز ساختش را داشت و پايان كار و سند مالكيت نداشت و فروشنده خودش آنجا ساكن بود و خانه ويلايي خودش را تبديل به آپارتمان كرده بود... از يي چينگ براي خريد آن مشورت گرفتم جواب اين شد كه سود ميكنيد ولي زير باران .... زير باران به تعبير يي چينگ يعني با مشكلات فراوان...
خب من اون آپارتمان را خريدم و قرار بود چند ماه ديگه سند بزنه ولي طرف اصلا دنبال پايان كار نبود و تا به جايي رساند كه بانك براي طلب خود ميخواست كل آپارتمان را بفروش بگذارد ...
خلاصه دردسرتون نميدم كه چقدر با طرف كلنجار رفتم و چقدر از غرور اون كه اتفاقا بازيگر صدا و سيما هم بود لطمه خوردم تا بعد از يك سال و اندي توانستم سند بگيرم ارزشش رو داشت اينقدر حرص خوردن؟؟ قطعا نه .... پس بايد به توصيه يي چينگ عمل ميكردم...:redface:

من شرمنده يي چينگ هستم كه اكثر مواقع به توصيه هاش عمل نكرده ام ...:sweatdrop:
 

بابك طراوت

عضو جدید
کاربر ممتاز
هدف اصلي من از ايجاد اين تاپيك، اينه كه تحقيق كنم ببينم چند درصد از جوابهاي يي چينگ با واقعيت تطبيق داشته و اينكه اگر جواب يي چينگ به پرسش را نفهميديم پس از گذشت زمان و فهميدن اينكه چه اتفاقي واقعا افتاد دركمان را از يي چينگ بيشتر كنيم:gol:
 

بابك طراوت

عضو جدید
کاربر ممتاز
پرسش : آيا از اين تاپيك استقبال خواهد شد؟

سه خط بالايي:
6) _____________ (شير يا يانگ)
5) _____________ (شير يا يانگ)
4) ______ ______(خط يا ين)

سه خط پاييني:
3) _____________(شير يا يانگ)
2) ______ ______(خط يا ين) (سكه نشاندار- تيك)
1) ______ ______(خط يا ين)

ميشه شش خطي شماره 53 يعني پيشرفت اندك اندك با خط دگرگون شونده شماره 2 با عنوان غازهاي وحشي به خرسنگها نزديك ميشوند. آنها در آنجا سرخوشانه خور و نوش ميكنند و در آسايش به سر مي برند. بخت خوب خواهد بود.

توضيح خط دگرگون شونده در كتاب: شما در موقعيت امني هستيد و كارهايي كه پيش رو داريد، پيشرفتتان را استوارتر خواهند ساخت. ممكن است در سهيم ساختن خوشبختي و امنيت خود با ديگران احساس آزادي كنيد.

خب حالا منتظر مي مانيم تا ببينيم پيش بيني يي چينگ در مورد اين تاپيك تا چه حد درست است:gol:
 
آخرین ویرایش:

حمید...HaMiD

عضو جدید
کاربر ممتاز
نام كتابي از چين باستان كه توسط آن مي توان به زواياي پنهان جهان نگاهي انداخت. با بدست آوردن يك شش خطي كه يك روش آن توسط بالا انداختن سكه ها و افتادن تصادفي آنها بصورت شير يا خط صورت مي پذيرد مي توان به يك شماره از يك تا 64 رسيد و طبق دگرگوني پيش آمده، جوابي به موضوع پرسيده شده ميدهد كه ميتواند در تصميم گيريهاي مهم به ما كمك كند.
كتاب آن در بازار كتاب ايران به فراواني موجود است. اگر علاقمنداني وجود دارند در اين تاپيك در موردش بحث كنيم.:gol:
مرسی در اولین فرصت حتما این کتاب رو تهیه میکنم.
 

بابك طراوت

عضو جدید
کاربر ممتاز
ضمن تشكر از شما دوستان عزيز:gol: ، آشنايي بيشتر با يي چينگ :

اين كتاب، گنجينه اي باستاني است كه چيني ها هزاران سال است آن را براي كاوش مفهوم كارهاي آدميان بكار برده اند. يي چينگ به زبانهاي گوناگون برگردانده شده، امروزه نيز براي بسياري از مردمان جهان سرچشمه دانايي و بينش دروني به شمار مي رود.
يي چينگ كهن ترين نوشتار روي زمين است كه طي هزاران سال با دقت شگفت انگيزي انسانها را پيام رسان بوده است.
نگارش آنرا به فو هسي فرمانرواي افسانه اي چين در هزاره سوم پيش از ميلاد مسيح نسبت داده اند. گفته شده كه او آرايش 8 سه خطي برسازنده 64 شش خطي يي چينگ را از خطوط پشت لاك يك سنگ پشت دريافته است. نوشته اي باستاني از دريافت فو هسي از زندگي در جهان:

(( در آغاز هيچ سازمان اجتماعي يا خوي و رفتاري يافت نميشد. انسانها تنها مادر خويش را مي شناختند و نه پدر خويش را . گرسنه كه مي شدند، در پي خوراك بر مي آمدند و پس از سيري، مانده خوراكها را دور مي ريختند. آنان خوراك خود را با پوست و مو به كام كشيده خون مي نوشيدند و خود را با پوست جانوران و شاخ و برگها مي پوشاندند. آنگاه دوران فو هسي فرا رسيد. او به بالا نگريست و درباره انگاره هاي آسماني انديشه كرد. پس آنگاه به پايين نگريست و ژرف به انديشه رخدادهاي روي زمين فرو رفت. او مرد و زن را جفت هم گردانيد، به گامه هاي پنج گانه دگرگوني ها نظم بخشيد و قوانين انساني را پايه گذاري كرد. 8 سه خطي را او براي چيره گشتن به جهان نو آوري كرد.)):gol:

8 سه خطي فو هسي در اطراف نماد يي چينگ: (شكل زير)
 
آخرین ویرایش:

بابك طراوت

عضو جدید
کاربر ممتاز
از ديدگاه تاريخي، شاه ون درباره مفاهيم اين نوشتار چيزهايي نوشت و آنرا تكامل داد. او گزارشهاي خود را هنگامي نوشت كه در زندان امپراتور خودكامه آن روزگار(چو هسين) زنداني بود. ون كه در بند بود، روزي رويايي از شش خطي ها را بر ديوار زندانش ديد: رويايي چنان ژرف و تكان دهنده كه او را برانگيخت تا دوران زنداني بودنش را به پاي به واژه برگرداندن آن انگاره ها بريزد. سنجش هاي شاه ون براي شش خطي هايي كه در آن زمان هم باستاني به حساب مي آمد، افزودني اي بس چشمگير به شمار مي آمدند، چرا كه به ياري آنها دنياهاي بازرگاني، سياست، دلبستگي هاي اجتماعي مي توانستند با نيروي طبيعت پيوند زده شوند.

سرانجام شاه ون از اعدام نهايي اش رهايي داده شد زيرا كه فرزندش ((تان)) گروهي شورشي را رهبري كرد تا چو هسين را براندازند. شاه ون بر تخت نشست و پسرش كه اكنون شاهزاده دودمان چو بود كار پدر را با نوشتن گزارشهايي درباره هر يك از خطوط شش خطي ها به پايان رسانيد.
اجداد ما از چنين چيزهايي جهت كار و زندگي استفاده ميكردند .... بعنوان مثال در آن زمان كه هواشناسي نداشتند كه بدانند آيا امروز و روزهاي آينده هوا براي ماهيگيري مساعد هست يا نه؟ ...

حال كه دانستيد اين نوشتار به اندازه كل تاريخ بشري قدمت دارد از شما خواهشمندم در اين تاپيك آنرا مسخره نكرده و حرمت بگذاريد....متشكرم:gol:
 
آخرین ویرایش:

xphoenix

عضو جدید
سلام!!!!!عجب چیزایی ادم تو این دنیا میبینه!!!!!!:eek:جل الخالق!!!!:lol:
من یه سوال از یی چینگ دارم!!!!!:w05:یعنی پرسیدم بعد این شکل ها اومد!!!حالا اگه زحمتشو بکشین بگین یعنی چی....ممنون میشم!!!(امیدوارم واضح جواب بده!:w12:)
6-(__________)
5-(____ _____)
4-سکه نشان دار(______)
3-(___________)
2-(__________)
1-(__________)
به جز یکی همشون شیر اومد!!!!!حالا این یعنی چی؟؟؟اره یه نه؟؟؟؟؟:whistle::w01:

پیشاپیش ممنون!!!!:w23:
 

بابك طراوت

عضو جدید
کاربر ممتاز
ميشه شش خطي شماره 14 يعني اقتدار با خط دگرگون شونده شماره 4 با اين عنوان: او منابع فراوان خود را محدود مي كند. (او ميان خود و همسايه اش فرق ميگذارد.) خطايي نخواهد بود.

مفهوم خط دگرگون شونده: خودپسندي و رشك ورزي را از خود دور ساخته و در پي رقابت با ديگران يا چشم هم چشمي كردن با صاحبان قدرت برنياييد. همه نگرش خود را به كاري كه در دست داريد، نزديك سازيد تا از اشتباهات به دور مانيد.

توضيح شش خطي اقتدار بدون در نظر گرفتن خطوط دگرگون شونده: از بخت خوش، شما با كاميابي بس بزرگ روبرو خواهيد شد و كمتر پيش مي آيد كه بيشتر يا حتا همين اندازه كامياب باشيد.در پيوند با موضوع پرسشتان، پايگاه شما اينك پايگاهي از قدرت شده است. با اين همه، شما با فروتني اي بي پيرايه به كار خود ادامه مي دهيد. با چنين برخوردي نزديكان خود را به خطر نمي افكنيد و بدين گونه، آنان خود را وفادارانه با توانمندي شما هماهنگ مي سازند.
در زمينه هاي دنيوي، كارهاي شما با كاميابي روبرو خواهد شد. اين ممكن است به معناي افزايش دارايي هاي مادي نيز باشد.
در زمينه هاي اجتماعي حتي نيرومندترين افراد هم در برابرتان پس خواهند نشست. شما با نرمخويي و نيكوكاري دل آنها را بدست خواهيد آورد و با مهرورزي ايشان را به وفاداري گرايش داده و فرمانبرداري شان را بدست خواهيد آورد.

فكر ميكنم تو اين مدتي كه يي چينگ ميگيرم اين يكي از بهترين جوابهايي بوده كه تا حالا ديده ام .... بسيار عالي....
 

بابك طراوت

عضو جدید
کاربر ممتاز
اگر فقط جواب مثبت يا منفي از يي چينگ خواستيد و جواب تشريحي نمي خواهيد: (ولي روش تشريحي بسيار بهتر است و اين روش را فقط گفتم كه اگر وقت نداريد يا كتاب در دسترستون نيست و مجبوريد تا يك تصميم گيري سريع داشته باشيد استفاده كنيد)

وقتي شش خطي را بدست آورديد از بالا دو به دو خطوط را از هم جدا كرده و طبق قانون زير جلو برويد:

_____ ______
____________ هر دو باهم: يعني نه يا منفي

____________
____________ هر دو با هم: يعني بله يا مثبت

_____ _____
_____ _____ هر دو با هم: يعني نه يا منفي

____________
_____ _____ هر دو باهم: يعني بله يا مثبت

خطوط 5و6 نماينده آسمان و خطوط 3و4 نماينده انسان و خطوط 1و2 نماد زمين هستند. آسمان، زمين و انسان، براي يافتن مسير، كنش، يا پي آمد هر چيز، با يكديگر پيوند تنگاتنگ و هم ارز دارند. با بررسي هر يك از آنها به يك جواب آري يا نه ساده دست پيدا ميكنيم.

اگر هر سه مورد مثبت بود يعني يك بله نيرومند ولي اگر هر سه منفي بود يعني نه قطعي و در صورتي كه دو تا مثبت و يكي منفي بود ميشه بله ضعيف و اگر دو تا منفي و يكي مثبت بود ميشه نه ضعيف ....

بعنوان مثال:
_____________
_____________
_____________
_____________
_____________
______ ______ از بالا كه دو تا دو تا باهم در نظر بگيريد سه تا مثبت يعني بله قطعي داريم.



مثال ديگر:
______ ______
_____________
______ ______
______ ______
______ ______
______ ______

از بالا جفت خط اول ميشه مثبت و جفت خط دومي ميشه منفي و آخري هم منفي پس كلا ميشه نه ضعيف....
 
آخرین ویرایش:

بابك طراوت

عضو جدید
کاربر ممتاز
يك نكته بسيار مهم در مورد كار با يي چينگ:

دوستان گرامي بايد توجه داشته باشيد كه يي چينگ لحظه اي را كه داريد سكه ها را بالا مي اندازيد و برش زماني حال را بررسي ميكند شايد چند روز ديگر كه سكه ها را بالا انداختيد جواب ديگري دريافت كرديد و آن به اين معناست كه شرايط اجتماعي و سياسي و ... اطراف موضوع به دليل رفتار شما يا ديگران تغيير كرده بنابراين اگر به همين روش پيش رويد پيش بيني يي چينگ چيزي است كه الان داره به شما نشان ميدهد.:gol:
 

بابك طراوت

عضو جدید
کاربر ممتاز
كنفسيوس (497-552 پس از ميلاد مسيح) كه نام اصليش كنگ-فو-تزو بود، گفته است:

اگر مي توانست درازاي زندگيش را بيشتر كند، 50 سال آنرا سپرده بررسي يي چينگ مي ساخت تا بدين گونه، بتواند از بسياري از خطاها دوري كند.:gol:
 

بابك طراوت

عضو جدید
کاربر ممتاز
شرح يانگ و ين

شرح يانگ و ين

يانگ : مثبت، كنش گر، نرينه، آفريننده، روشن، روز، گرما، سخت، خشك، تابستان، آفتاب، راهبر، بنيانگزار

ين: منفي، كنش پذير، مادينه، پذيرنده، تاريك، شب، سرما، نرم، تر، زمستان، سايه، پيرو، پرورنده

برهم كنش ين و يانگ باعث آفرينش همه چيزهاي جهان است. چينيان باستان مي گفتند: از آفريننده (يانگ) و پذيرنده (ين) هزاران چيز رخ بر مي نمايد.:gol:

 
آخرین ویرایش:

xphoenix

عضو جدید
ميشه شش خطي شماره 14 يعني اقتدار با خط دگرگون شونده شماره 4 با اين عنوان: او منابع فراوان خود را محدود مي كند. (او ميان خود و همسايه اش فرق ميگذارد.) خطايي نخواهد بود.
من محدود میکنم؟؟؟؟؟من غلط میکنم!!!!:cry:یعنی نذارم؟؟؟همسایمونو که اصلا نمیشناسم!با خودم!!!!

مفهوم خط دگرگون شونده: خودپسندي و رشك ورزي را از خود دور ساخته و در پي رقابت با ديگران يا چشم هم چشمي كردن با صاحبان قدرت برنياييد. همه نگرش خود را به كاري كه در دست داريد، نزديك سازيد تا از اشتباهات به دور مانيد.
این یعنی اره؟؟؟؟؟؟؟؟؟:w05:

توضيح شش خطي اقتدار بدون در نظر گرفتن خطوط دگرگون شونده: از بخت خوش، شما با كاميابي بس بزرگ روبرو خواهيد شد و كمتر پيش مي آيد كه بيشتر يا حتا همين اندازه كامياب باشيد.در پيوند با موضوع پرسشتان، پايگاه شما اينك پايگاهي از قدرت شده است. با اين همه، شما با فروتني اي بي پيرايه به كار خود ادامه مي دهيد. با چنين برخوردي نزديكان خود را به خطر نمي افكنيد و بدين گونه، آنان خود را وفادارانه با توانمندي شما هماهنگ مي سازند.
در زمينه هاي دنيوي، كارهاي شما با كاميابي روبرو خواهد شد. اين ممكن است به معناي افزايش دارايي هاي مادي نيز باشد.
در زمينه هاي اجتماعي حتي نيرومندترين افراد هم در برابرتان پس خواهند نشست. شما با نرمخويي و نيكوكاري دل آنها را بدست خواهيد آورد و با مهرورزي ايشان را به وفاداري گرايش داده و فرمانبرداري شان را بدست خواهيد آورد.
وای چقدر خوب بود!!!!!!!واقعا تو این موضوع به همه ی شانسم نیاز دارم!!!!!!:w11:وای!!!!!!!!امیدوارم درست باشه!!!!!!!:w16:
فكر ميكنم تو اين مدتي كه يي چينگ ميگيرم اين يكي از بهترين جوابهايي بوده كه تا حالا ديده ام .... بسيار عالي....
من که اولین بارمه ...ولی خیلی خوب بود!!!!!!از شما هم ممنونم که جواب دادین!!!
راستی جواب بله خیرم هم یه بله ی قوی بود!!!!!!!!:w11::w12::w23:
 

بابك طراوت

عضو جدید
کاربر ممتاز
ببينيد جمله او منابع فراوان خود را محدود مي كند. (او ميان خود و همسايه اش فرق ميگذارد.) خطايي نخواهد بود. به رمز و برگردان اصل از كتاب اصلي باستاني است يعني بايد جلوي خودت را بگيري و به همسايه ات چيزي نگويي... بنابراين من از يه كتاب يي چينگ كه قدري واضحتر هست، ديدم كه خط دگرگون شونده شماره 4 شش خطي شماره 14 را اينطور توضيح داده:
لاف نزدن زيان را دور مي كند.
توضيح: ممكن است با خوش اقبالي روبرو باشيد ولي درباره آن صحبت نكنيد. از اين راه موجبات آزردگي ديگران را فراهم نخواهيد ساخت. به تظاهر نيازي نيست، خودتان باشيد.:gol:

نميدونم پرسشتون در رابطه با چه چيزي بوده ولي جواب يي چينگ اينو ميگه كه نه تنها كاميابي بزرگي در انتظار شماست بلكه بايد مواظب حسادت ديگران باشيد و اين جواب يي چينگ براي شما بسيار عالي است تبريك ميگم خدمتتون دوست عزيز....
 
آخرین ویرایش:

بابك طراوت

عضو جدید
کاربر ممتاز
این یعنی اره؟؟؟؟؟؟؟؟؟:w05:

ببينيد اگر جواب يي چينگ با چيزي كه پرسيده ايد منطبق است و بي ربط نيست پس شما جوابتونو گرفته ايد اما اگر ربطي ندارد يي چينگ داره يه مسئله مهمتر از آنچيزي كه پرسيده ايد را به شما اطلاع ميدهد و براي سئوال خود مجددا بايد از يي چينگ سئوال كنيد.:gol:
 

کافر خداپرست

-
کاربر ممتاز
سلام طراوت عزيز!:gol:
راستش مطالبي رو امشب آماده کردم تا از تاريخچه يي‌چينگ بگويم، و نيز از "يانگ" و "ين"... ديدم همه مطالب رو گفته‌ايد...
از تلاش شما سپاس‌گزاري مي‌کنم دوست خوبم! :gol:
 

بابك طراوت

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام طراوت عزيز!:gol:
راستش مطالبي رو امشب آماده کردم تا از تاريخچه يي‌چينگ بگويم، و نيز از "يانگ" و "ين"... ديدم همه مطالب رو گفته‌ايد...
از تلاش شما سپاس‌گزاري مي‌کنم دوست خوبم! :gol:

سلام عزيز جان...:gol:
شما بسيار لطف داريد و تاپيكهاي بسيار جالبي داريد ...صد حيف كه در اسارت زمان و مكان ايام سپري مي شود و وقتي برايم نيست كه بهره اي از گلستان شما ببرم ...
مطالب در مورد يي چينگ هر چه گفته شود كم است. اگر مطلبي داشتيد و يا توضيحي خواستيد بدهيد خوشحال مي شوم اينجا قرار دهيد من هم مثل شما افكارم را از جوانان نسل قديم به ارث برده ام و ظرفيت بالايي دارم ...
متشكرم كه قابل دانستيد و قدم بر چشم ما گذاشتيد دوست بسيار عزيز:gol::smile:
 

بابك طراوت

عضو جدید
کاربر ممتاز
شش خطي يي چينگ به دو سه خطي بالايي و پائيني تقسيم ميشود:

سه خطي بالايي: جنبه خارجي موقعيت را توصيف مي كند: آشكار، مطلع، غالب، قسمت رشد كرده و كامل شده، بلوغ فكري و بازنشستگي.

سه خطي پائيني: جنبه دروني موقعيت را توصيف مي كند: پنهان، غافل و بي خبر، قسمت در حال رشد، زمان آماده سازي و تدارك كودكي، يادگيري و ماجراجوئي.

مثال: شش خطي شماره 11 با عنوان هماهنگي:
6)_____________
5)_____________
4)_____________
3)_____________
2)_____________
1)_____________

يك گروه اجتماعي به دو سري افراد تقسيم ميشود: دستور دهنده، اجرا كنندگان دستورات
افرادي كه دستورات را اجرا ميكنند توسط سه خطي پائيني(1و2و3) توصيف ميشوند. و افرادي كه دستورات را صادر مي كنند با سه خطي بالايي (4و5و6) توصيف ميگردند. شش خطي شماره 11 يك موقعيت متعادل را بيان ميكند. زيرا افراد معمولي (اجرا كنندگان دستورات) قدرت دارند(خطوط همه يانگ است) و دستور صادركنندگان، پاسخ دهنده هستند.(خطوط همه ين است).

اما در شش خطي شماره 12 :

6)_____________
5)_____________
4)_____________
3)_____________
2)_____________
1)_____________

شرايط عكس حالت قبل است و يك موقعيت راكد و مسدود را توصيف ميكند. جائيكه دستور صادركنندگان با خطوط يانگ، تمامي قدرت را در دست گرفته اند و افراد معمولي (اجرا كنندگان فرامين) براي نشان دادن نفوذ خود شانس خيلي كمي دارند. اين نشاندهنده يك ديكتاتوري بازدارنده با مديريت غيرمسئول است.
از طرفي مي تواند نشان دهنده شخصي باشد كه احساسات خود را انكار و سركوب مي نمايد.
 

بابك طراوت

عضو جدید
کاربر ممتاز
تفسير موقعيت هر يك از شش خط:

بعنوان مراحل مختلف زندگي انسان:

6) پيري و مرگ
5) كمال و توفيق
4) ميان سال و انتخاب حرفه
3) جواني و ماجراجوئي
2) كودكي و يادگيري
1) تولد و نوزادي

بعنوان سير پيشرفت رويدادها و تكميل پروژه:

6) به بالاترين مرتبه اي كه مي توانستيد برسيد رسيده ايد موقع آن رسيده است كه اختيار خود را به ديگران تفويض كنيد و به سوي هدف جديدي حركت نمائيد.
5) به قله رسيده ايد و به هدف خود دست يافته ايد، حالا رئيس شده ايد. يك احساس موفقيت، از تن آسايي بپرهيزيد و براي آينده برنامه ريزي كنيد.
4) نظم و ترتيب برقرار نمائيد. كارها بصورت عادي پيش ميرود. شما ترفيع يافته ايد، مقام مورد نظر مال شماست. حال در انتظار يك پيشرفت تدريجي و قطعي باشيد.
3) صادق و فعال باشيد. ..مرد آگاهي كه دانش خود را به مرحله عمل ميرساند....مبتدياني كه حرفه اي ميشوند....توانائيها و مهارتهاي خود را نشان داده و از فرصتهاي زندگي استفاده نمائيد.
2) از يك شاگرد به استاد. در رشته خود تخصص داريد و به توسعه و افزايش مهارت خود ادامه دهيد.
1) در آغاز، مبتدي. اولين برداشتها. مقاصد و تصميمات اوليه، بدست آوردن يك فكر تازه: دريابيد كه واقعا اين چيزي است كه طالب آن هستيد، زيرا اين يك تعهد است.

تفسيري ديگر: اگر خطوط را بصورت سه زوج دو تايي در نظر بگيريد:

دو خطي كه در پايينترين موقعيت قرار دارند(1و2) نشان دهنده زمين مي باشند. جسم و حواس فيزيكي، نفوذهايي از قلمروهاي نيمه هشيار.

دو خط وسطي(3و4)، نماد انسان است. با ارزشهاي اجتماعي، دل و احساسات، تاثيراتي از قلمروهاي جهاني.

دو بالايي(5و6)، نماد آسمان است. با نيروهاي عالم هستي سروكار دارند. روان و ايده ها، تاثيراتي از قلمروهاي عرفاني.
 

بابك طراوت

عضو جدید
کاربر ممتاز
توجه مهم :

در بررسي و تفسير جوابي كه يي چينگ ميدهد نبايد عجولانه عمل كرد ... حتما چند بار پاسخ را بخوانيد...
تفسير يي چينگ كار بسيار مشكلي است... سئوالات و جوابهاي يي چينگ را حتما در جايي بنويسيد و نگهداري كنيد. بعدها كه به آنها مراجعه ميكنيد بسيار متعجب خواهيد شد كه چرا جواب يي چينگ را اشتباه درك كرده بوديد...:gol:
 

بابك طراوت

عضو جدید
کاربر ممتاز
نحوه درست سئوال كردن از يي چينگ:

1- تنها سئوالات مهم را بپرسيد و سئوالاتي كه فقط جنبه تفنن دارند يا جهت آزمايش يي چينگ و نه براي راهنمايي خواستن از آن باشد، پاسخ درستي نخواهند گرفت.

2- در يك فضاي آرام و بدون تنش و ضمن كنار گذاشتن نگرانيها و فشارهاي زندگي سكه هايي كه همگي از نظر فيزيكي با هم يكسان هستند را پس از اينكه پس از شستن و خشك نمودن آنها، فقط با دست خودتان تماس داشته است را در دست گرفته و با تمام وجود سئوال خود را بصورت واضح و نه مبهم مطرح كنيد. هر چه ميتوانيد سئوال خود را محدود كنيد (مثلا بازه زماني يا يك مكان يا يك شخص خاص و ... را در سئوال خود بگنجانيد) و آنگاه بگذاريد در يك حالت معنوي و صفا، ضمن تكان دادن سكه ها با هر دو دست، سئوال شما و تشعشعات صادره از بدن شما با تشعشعات صادره از آسمان و زمين در اين لحظات بر سكه ها اثر كنند.

3- سكه ها را در خط مستقيم و روبروي خود بپاشيد.

4- توجه داشته باشيد كه در صورت دريافت پاسخهاي گيج كننده و بي ربط، در نظر داشته باشيد كه يي چينگ داره از فرصت استفاده ميكنه و مطلب بسيار مهمتر از سئوالي كه پرسيده ايد را به شما اطلاع ميده يا اينكه مواردي كه در بالا گفته ام را رعايت نكرده ايد و گذاشته ايد تا تشعشعات صادره از افراد ديگر بر سكه هاي شما تاثير بگذارد و يا اينكه يي چينگ در حال حاضر صلاح نمي داند پاسخ صريح به شما بدهد چون بايد وقايع جديدي اتفاق بيفتد و وقتي شرايط مهيا شد و يي چينگ شرايط را مساعد تشخيص داد، پاسخ خواهد داد.

5- شش خطي يي چينگ فضايي كه در حال حاضر در اطراف موضوع پرسش شما قرار دارد را براي شما شرح ميدهد و با خط دگرگون شونده كه توسط سكه نشاندار مشخص ميشود موقعيت شخص شما را در موضوع مورد پرسش بصورت دقيق شرح ميدهد.

نكته بسيار مهم : بازهم تاكيد ميكنم كه يي چينگ فقط زمان حال را نشان ميدهد و ميگويد شرايط كنوني اگر تغيير نكند آينده شما چنين خواهد بود. و هيچوقت آينده قطعي را پيشگويي نميكند. اصلا فلسفه يي چينگ با قطعيت مخالف است و سرانجام اتفاقات را از بر هم كنش دگرگونيها ميداند كه در هر لحظه شرايط در حال تغيير است.
 
آخرین ویرایش:
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
ک تائو تِ چينگ فلسفه 36

Similar threads

بالا