وصیت نامه کوروش کبیر 1

Major Geologist

کاربر فعال تالار موبایل ,
کاربر ممتاز
اينک من از دنيا مي‌روم و 25 کشور جزو امپراتوري ايران است. در تمام اين کشورها پول ايران رواج دارد و ايرانيان در آن کشورها داراي احترام هستند و مردم کشورها نيز در ايران محترمند.
جانشين من خشايارشاه بايد مثل من در حفظ اين کشورها بکوشد و راه نگهداري اين کشورها آن است که در امور داخلي آنها مداخله نکند و مذهب و شعائر آنها را محترم بشمارد.صندوق ذخيره
اکنون که من از دنيا مي‌روم تو 12 کرور در‌يک زر در خزانه سلطنتي داري و اين زر يکي از ارکان قدرت توست زيرا قدرت پادشاه فقط به شمشير نيست بلکه به ثروت است. البته به خاطر داشته باش تو بايد به اين ذخيره بيفزايي نه اينکه از آن بکاهي. من نمي‌گويم که در مواقع ضروري از آن برداشت نکن، بلکه قاعده اين زر در خزانه آن است که هنگام ضرورت از آن برداشت کنند، اما در اولين فرصت آنچه برداشتي به خزانه برگردان. مادرت آتوسا بر من حق دارد، پس پيوسته وسايل رضايت‌خاطرش را فراهم کن. آينده‌نگري10 سال است که من مشغول ساختن انبارهاي غله در نقاط مختلف کشور هستم و من روش ساختن اين انبارها را که از سنگ ساخته مي‌شود و به شکل استوانه است در مصر آموختم و چون انبارها پيوسته تخليه مي‌شود حشرات در آن به‌وجود نمي‌آيند و غله در اين انبارها چند سال مي‌ماند بدون اينکه فاسد شود و تو بايد بعد از من به ساختن انبارهاي غله ادامه بدهي تا اينکه همواره آذوقه دو يا سه سال کشور در آن انبارها موجود باشد و هر ساله بعد از اينکه غله جديد به‌دست آمد از غله موجود در انبارها براي تامين کسري خواروبار از آن استفاده کن و غله جديد را بعد از اينکه بوجاري شد به انبار منتقل نما و به اين‌ترتيب تو هرگز براي آذوقه در اين مملکت دغدغه نخواهي داشت ولو دو يا سه سال پياپي خشکسالي شود. باندبازي هرگزهرگز دوستان و نديمان خود را به کارهاي مملکتي نگمار و براي آنها همان مزيت دوست بودن با تو کافي است. چون اگر دوستان و نديمان خود را به کارهاي مملکتي بگماري و آنان به مردم ظلم کنند و استفاده نامشروع كنند، نخواهي توانست آنها را به مجازات برساني چون با تو دوست هستند و تو ناچاري رعايت دوستي بنمايي.سازندگيکانالي که من مي‌خواستم بين شط نيل و درياي سرخ به‌وجود بياورم هنوز به اتمام نرسيده و تمام کردن اين کانال از نظر بازرگاني و جنگي خيلي اهميت دارد تو بايد آن کانال را به اتمام برساني و عوارض عبور کشتي‌ها از آن کانال نبايد آنقدر سنگين باشد که ناخدايان کشتي‌ها ترجيح بدهند که از آن عبور نکنند.اقتداراکنون من سپاهي به طرف مصر فرستادم تا اينکه در اين قلمرو، نظم و امنيت برقرار کند، ولي فرصت نکردم سپاهي به طرف يونان بفرستم و تو بايد اين کار را به انجام برساني. با يک ارتش قدرتمند به يونان حمله کن و به يونانيان بفهمان که پادشاه ايران قادر است مرتکبان فجايع را تنبيه کند.دروغ هرگز توصيه ديگر من به تو اين است که هرگز دروغگو و متملق را به خود راه نده، چون هر دو آنها آفت سلطنت هستند و بدون ترحم دروغگو را از خود دورنما.
 

Major Geologist

کاربر فعال تالار موبایل ,
کاربر ممتاز
در تاپیک بعدی (وصیت نامه کوروش کبیر 2) ادامه ی وصیت نامه را می گذارم.
 

بیسان

عضو جدید
مرسی واسه مطلب عالیت کاش کورش الانم بودش{امثالش}
هرگز نخواب کورش/دارا جهان ندارد/سارا زبان ندارد/رستم در این هیاهو/گرزگران ندارد/
روز وداع خورشید/زاینده رود خشکید/زیرا دل سپاهان/نقش گران ندارد/بر نام پارس دریا/نام دگر نهادند/گوی که ارش ما/تیر وکمان ندارد/دریای مازنی ها/بر کام دیگران شد/دارا کجای کاری؟ دزدان سرزمینت بر بیستون نوشتند/اینجا خدا ندارد.کورش هرگز نخواب بی نام تو وطن نیز/ نام ونشان ندارد
 

کیمیا جونی

عضو جدید
کاربر ممتاز
 

سیّد

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
های کوروش /// ایول به مرام و معرفتت کوروش جان
 

Major Geologist

کاربر فعال تالار موبایل ,
کاربر ممتاز
وصیت نامه کوروش کبیر 2

وصیت نامه کوروش کبیر 2

زورگويي هرگز هرگز عمال ديوان را بر مردم مسلط نکن و براي اينکه عمال ديوان بر مردم مسلط نشوند، قانون ماليات وضع کردم که تماس عمال ديوان با مردم را خيلي کم کرده است و اگر اين قانون را حفظ کني عمال حکومت با مردم زياد تماس نخواهند داشت. تكريم نظاميان افسران و سربازان ارتش را راضي نگهدار و با آنها بدرفتاري نکن. اگر با آنها بدرفتاري کني آنها نخواهند توانست معامله متقابل کنند. اما در ميدان جنگ تلافي خواهند کرد ولو به قيمت کشته شدن خودشان باشد و تلافي آنها اينطور خواهد بود که دست روي دست مي‌گذارند و تسليم مي‌شوند تا اينکه وسيله شکست خوردن تو را فراهم کنند. امر آموزش را که من شروع کردم ادامه بده و بگذار اتباع تو بتوانند بخوانند و بنويسند تا اينکه فهم و عقل آنها بيشتر شود و هرچه فهم و عقل آنها بيشتر شود تو بااطمينان بيشتري مي‌تواني سلطنت کني. دينداري و مدارا همواره حامي کيش‌ يزدان‌پرستي باش، اما هيچ قومي را مجبور نکن که از کيش تو پيروي كند و پيوسته و هميشه به خاطر داشته باش که هرکس بايد آزاد باشد و از هر کيش که ميل دارد پيروي كند. عبرت‌آموزي بعد از اينکه من زندگي را بدرود گفتم. بدن من را بشوي و آنگاه کفني را که من خود فراهم کرده‌ام بر من به بپيچان و در تابوت سنگي قرار بده و در قبر بگذار. اما قبرم را که موجود است مسدود نکن تا هر زماني که مي‌تواني وارد قبر بشوي و تابوت سنگي مرا در آنجا ببيني و بفهمي، که من پدر تو پادشاهي مقتدر بودم و بر 25 کشور سلطنت مي‌کردم، مردم و تو نيز مثل من خواهي مرد. زيرا سرنوشت آدمي اين است که بميرد، خواه پادشاه 25 کشور باشد خواه يک خارکن و هيچ‌کس در آن جهان باقي نخواهد ماند. اگر تو هر زمان که فرصت به‌دست مي‌آوري وارد قبر من بشوي و تابوت را ببيني، غرور و خودخواهي بر تو غلبه نخواهد کرد، اما وقتي مرگ خود را نزديک ديدي، بگو قبر مرا مسدود كنند و وصيت کن که پسرت قبر تو را باز نگه دارد تا بتواند تابوت جسد تو را ببيند. داوري بي‌طرف زنهار زنهار، هرگز هم مدعي و هم قاضي نشو، اگر از کسي ادعايي داري موافقت کن يک قاضي بي‌طرف آن ادعا را مورد رسيدگي قرار دهد و راي صادر كند. زيرا کسي که مدعي است اگر قاضي هم باشد ظلم خواهد کرد. آباداني، عدالت، گذشت هرگز از آباد کردن دست برندار. زيرا اگر از آباد کردن دست برداري کشور تو رو به ويراني خواهد گذاشت زيرا اين قاعده است که وقتي کشوري آباد نمي‌شود به طرف ويراني مي‌رود. در آباد کردن، حفر قنات و احداث جاده و شهرسازي را در درجه اول قرار بده. عفو و سخاوت را فراموش نکن و بدان بعد از عدالت برجسته‌ترين صفت پادشاهان عفو است و سخاوت، ولي عفو بايد فقط موقعي به‌کار بيفتد که کسي نسبت به تو خطايي کرده باشد و اگر به ديگري خطايي کرده باشد و تو خطا را عفو کني، ظلم کرده‌اي زيرا حق ديگري را پايمال نموده‌اي. [FONT=&quot]�[/FONT] بيش از اين چيزي نمي‌گويم، اين اظهارات را با حضور کساني که غير از تو در اينجا حاضر هستند، کردم تا اينکه بدانند قبل از مرگ من اين توصيه‌ها را کرده‌ام. اينک برويد و مرا تنها بگذاريد زيرا احساس مي‌کنم مرگم نزديک شده است.
 

Nilpar

عضو جدید
کاربر ممتاز
اما هيچ قومي را مجبور نکن که از کيش تو پيروي كند و پيوسته و هميشه به خاطر داشته باش که هرکس بايد آزاد باشد و از هر کيش که ميل دارد پيروي كند.

مرسییی...........
 

sougmad

عضو جدید
ای ول!

ممنون:gol:

هزار بارم بخونم بازم کممه


یادش بخیر..
مثلا ما "نوادگان کوروش کبیر" بودیما;):D
 

Major Geologist

کاربر فعال تالار موبایل ,
کاربر ممتاز
در دنیایی که نتوان مردانه زیست مردانه مردن زندگیست. کوروش کبیر.
 

masoomeh.bnv

عضو جدید
سلام، مرسی بی نظیر بود!! لطفا اگه از سخنان کورش کبیر هم دارین بذارین وا3مون!!!!
 

Major Geologist

کاربر فعال تالار موبایل ,
کاربر ممتاز
کوروش که بود؟ (1)

کوروش که بود؟ (1)

كورش بزرگ فرزند كمبوجيه و ماندانا اولين كسي بود كه فلات ايران را براي نخستين بار در تاريخ زير يك پرچم در آورد و پادشاهي ايران را تشكيل داد.
در سال 546 قبل از ميلاد , كراسوس شاه ليديا با انديشه پيروزي بر سرزمين پارسيان يورشبر ايران زمين را آغاز كرد. وي پيش از يورش, از كاهن معبد دلفي در يونان در زمينه يورش به پارسيان نگر(نظر)خواهي كرد و كاهن به او وعده داد كه اگر حمله كند, امپراطوري بزرگي را نابود خواهد كرد.جنگ با ايران براي ليديا يك فاجعه تاريخي بود. كروسوس بسختي شكست خورد. كورش خاك ليديا را در هم نورديد. كروسوس به اسارت ايرانيان در آمد و خاك ليديا(تركيه فعلي) ضميمه شاهنشاهي كورش قرار گرفت و مرزهاي شرقي ايران به درياي اژه رسيد. كورش كراسوس را بخشيد و از او يك فرمانده با وفا ساخت و بعدها همين كراسوس و ارتش ليديا براي پيشبرد هدفهاي امنيت گسترانه كورش نبردها كردند.
كورش كه شخصيتي آزاد انديش و عاري از پي دورزي(تعصب) بود , خدايان و اديان ملل شكست خورده را به رسميت شناخت , همگان را در اجراي مراسم دينيشان آزاد گذاشت, معابدشان را در زير پوشش كمكهاي دولتي قرار داد و بدينسان دل هاي همه ي ملت هاي مغلوب را بسوي خويش جلب كرد. چشم تاريخ تا آن هنگام چنان فاتح پر مهر و شفقتي را به خود نديده بود و ملت هاي مغلوب در برابر اين همه مهر و بزرگواري چاره اي جز محبت او را نداشتند و دوستي او در دل همه اقوام تحت قرمانروائي ايران ريشه دواند.
پس از اينكه مرزهاي شرقي ايران در جوار بابل قرار گرفت, آوازه انساندوستي و بزرگمنشي كورش به ميانرودان رسيد و بابليان را كه از جور ستمگري به نام نبونهيد به تنگ آمده بودند بر آن داشت كه دست استمداد بسوي كورش دراز كنند. فتح امپراطوري بابل براي كورش با همكاري مردم بابل و هماهنگي روحانيون مردوخ انجام شد.
كورش بزرگ با ايماني كه به اهورا مزدا داشت, جهان گشائي را به هدف برقرار كردن آشتي و آسايش و برابري و از ميان بردن ستم و ناراستي انجام ميداد. هر كشوري را كه گشود, فرمانروائيش را دوباره به همان حكومتگران پيشين واگذاشته بود تا از سوي او سرزمين خودشان را با دادگري اداره كنند. در هيچ جا به معابد و متوليان امور ديني ملل مغلوب آسيب وارد نكرد
كورش پس از تسخير بابل اعلام بخشش همگاني كرد, اديان بومي را آزاد اعلام كرد, هيچ انساني را به بردگي نگرفت و سپاهيانش را از تجاوز به جان و مال رعايا باز داشت و دستور داد خرابيهاي جنگ را بازسازي كنند و در اين راه خود پيش قدم شد و شروع به بازسازي ديوار شهر كرد. در ميانرودان چهل هزار يهودي توسط شاهان آشور و بابل براي بردگي به اين منطقه آورده شده بودند. كورش دستور آزادي آنها را صادر كرد و به آنها وعده داد موجبات برگشتشان را به سرزمينشان فراهم كند.بعد از فتح ميانرودان, شام(سوريه) . فينيقيه و فلسطين نيز ضميمه خاك ايران شدند.

علاقمندان می توانند ادامه ی مطلب را چند روز دیگر در تاپیک وصیت نامه کورش کبیر 2 مطالعه فرمایند.
 

nastaran-20

عضو جدید
کاربر ممتاز
اونوقت ماها داریم چیکار میکنیم
ای خدا
روحت شاد کوروش
 

nastaran-20

عضو جدید
کاربر ممتاز
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]فرمان دادم بدنم را بدون تابوت ومومیایی به خاک سپارند[/FONT]
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]تـا تـکــه تـکــه ی بـدنـم قـسـمـتـی از خـاک ایـران شــود

کوروش کبیر
[/FONT]
 

nastaran-20

عضو جدید
کاربر ممتاز
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]آنگاه که بدون جنگ و پیکار وارد بابل شدم، همه ی مردم گام های مرا با شادمانی پذیرفتند. در بارگاه پادشاهان بابـِل بر تخت شهریاری نشستم. مردوک خدای بزرگ دل های پاک مردم بابل را متوجه من کرد … زیرا من او را ارجمند و گرامی داشتم[/FONT]
 

nastaran-20

عضو جدید
کاربر ممتاز
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]ارتش بزرگ من به صلح و آرامی وارد بابل شد نگذاشتم رنج و آزاری به مردم این شهر و این سرزمین وارد آید. وضع داخلی بابل و جایگاه های مقدسش قلب مرا تکان داد
[/FONT]
 

nastaran-20

عضو جدید
کاربر ممتاز
[FONT=Tahoma, Arial, Helvetica, sans-serif]من برده داری را بر انداختم، به بدبختی آنان پایان بخشیدم.
[/FONT]
 

Major Geologist

کاربر فعال تالار موبایل ,
کاربر ممتاز
کوروش که بود؟ (2)

کوروش که بود؟ (2)

در استوانه معروف به اعلاميه حقوق بشر اين پادشاه انساندوست چنين نوشته است:
منم كورش شاه جهان, شاه بزرگ, شاه شكوهمند, شاه بابل, شاه سومر و اكاد, شاه چهار اقليم بزرگ جهان, پور كمبوجيه شاه بزرگ شاه انشان, نوه كورش شاه بزرگ شاه انشان, از دودمان شاهان روزگاران دور.... هنگامي كه دوستانه قدم درون بابل نهادم و در ميان هلهله هاي شادي مردم كاخ شاهان و تختگاه آنها را به تصرف در آوردم سلطان بزرگ مردوخ دلهاي نيك مردان بابل را با من همراه ساخت زيرا من همواره بر آن بودم كه او را بزرگ بدارم و بستايم. سپاه بزرگ من در آرامش و نظم وارد بابل شدند من به هيچكس اجازه ندادم كه در سومر و اكاد دست به تجاوز و تعدي بزند.من در بابل و ديگر شهر هاي مقدس نظم و امنيت برقرار كردم.از آن پس مردم بابل به آزادي رسيدند و يوغ بردگي از دوششان برداشته شد... مردم اين سرزمينها را به سرزمينهايشان برگرداندم و املاكشان را به آنان باز دادم.
رفتار انساندوستانه كورش با اقوام معلوب از او يك شخصيت مقدس و مافوق بشري ساخت. روحانيون بابل او را پيامبر مردوخ , و انبياي اسرائيل او را شبان يهوه و مسيح موعود و تجسم عيني خداي دادگستر خوانده اند. مسلمانان او را ذوالقرنين مي دانند.که نامش در قرآن آمده است .
مرزهاي كشور كورش در شرق از حدود رود سند و رود سيحون آغاز مي شد و در غرب به درياي مديترانه و درياي اژه مي رسيد.نقش كورش در سازندگي تاريخ اهميت ويژه اي دارد. در اين زمينه گزينوفون مي گويد: "كشور كورش بزرگترين و شكوهمندترين بود و اين سرزمين پهناور را كورش به نيروي تدبيرش يك تنه اداره مي كرد. كورش چنان به ملتهائي كه در اين سرزمينها مي زيستند دلبستگي داشتو از آنها مواظبت مي نمود كه گوئي همه آنها فرزند اويند.مردم اين سرزمينها نيز به بوبه خود ويرا پدر و سرپرست غمخوار خودشان مي دانستند. كارگزاران دولت در عهد كورش به تمامي عهد و پيمانها و سوگندهايشان وفاداري نشان ميدادند و از او فرمان مي بردند."
كورش پس از حدودا 2۳ سال فرمانروائي درگذشت و پيكرش در پاسارگاد به خاك سپرده شد.

ادامه ی تاپیک وصیت نامه کوروش کبیر 1، مطلب کوروش که بود؟ (1)
 

sam 600020

عضو جدید
کاربر ممتاز
اول ممنون از تاپیک خوبتون، ولی به نظرم بهتر بود هر دو قسمتش تو یه تاپیک بود اینجوری خودتونم بهتر میرسیدین کامنتارو بخونین.( البته قصد جسارت ندارم )

منم به عنوان یه ایرانی به کوروش وداریوش و امثالشون افتخار میکنم . ولی من تو چنتا سایت دیگه چنتا متن متفاوت دیگه رو هم به عنوان وصیت نامه کوروش خوندم! حتی یه جاهایی هم دیدم که کلا همه شونو رد کردن و گفتن هیچ سندی مبنی بر وصیت نامه کوروش کبیر وجود نداره.

راستش به نظر منم مخصوصا این متن یه جورایی خیلی امروزی و ساده نوشته شده . و به نظر میرسه یه نفر از روی شناخت از رفتارها و کارهای کوروش کبیر که بدست اورده اینو نوشته
همونطوری که الان هرجمله ای ببینی زیرش یه «دکتر علی شریعتی» میبینی !

البته این نظر منه و ممکنه اشتباه کنم و مثلا ترجمه ش رو به روز کرده باشن تا برا امروزیا قابل فهم تر باشه یا هرچیز دیگه ای ، امیدوارم همینطور باشه و من اشتباه کرده باشم.
 

Major Geologist

کاربر فعال تالار موبایل ,
کاربر ممتاز
اول ممنون از تاپیک خوبتون، ولی به نظرم بهتر بود هر دو قسمتش تو یه تاپیک بود اینجوری خودتونم بهتر میرسیدین کامنتارو بخونین.( البته قصد جسارت ندارم )

منم به عنوان یه ایرانی به کوروش وداریوش و امثالشون افتخار میکنم . ولی من تو چنتا سایت دیگه چنتا متن متفاوت دیگه رو هم به عنوان وصیت نامه کوروش خوندم! حتی یه جاهایی هم دیدم که کلا همه شونو رد کردن و گفتن هیچ سندی مبنی بر وصیت نامه کوروش کبیر وجود نداره.

راستش به نظر منم مخصوصا این متن یه جورایی خیلی امروزی و ساده نوشته شده . و به نظر میرسه یه نفر از روی شناخت از رفتارها و کارهای کوروش کبیر که بدست اورده اینو نوشته
همونطوری که الان هرجمله ای ببینی زیرش یه «دکتر علی شریعتی» میبینی !

البته این نظر منه و ممکنه اشتباه کنم و مثلا ترجمه ش رو به روز کرده باشن تا برا امروزیا قابل فهم تر باشه یا هرچیز دیگه ای ، امیدوارم همینطور باشه و من اشتباه کرده باشم.
چی بگم والا. ولی ممنونم از حرفاتون. متأسفانه من زیاد راجع به این موضوع تحقیق نکردم و به چند تا مطلب ایمیلی ... میگم متأسفانه بسنده کردم.

پس دوستان مطالب پست شده را سریع باور نکنید و کمی تأمل کنید و در صورت تمایل بیشتر تحقیق نمایید و بچه های باشگاه را هم در جریان بزارید.
 
آخرین ویرایش:

.حسين

اخراجی موقت
مرسی واسه مطلب عالیت کاش کورش الانم بودش{امثالش}
هرگز نخواب کورش/دارا جهان ندارد/سارا زبان ندارد/رستم در این هیاهو/گرزگران ندارد/
روز وداع خورشید/زاینده رود خشکید/زیرا دل سپاهان/نقش گران ندارد/بر نام پارس دریا/نام دگر نهادند/گوی که ارش ما/تیر وکمان ندارد/دریای مازنی ها/بر کام دیگران شد/دارا کجای کاری؟ دزدان سرزمینت بر بیستون نوشتند/اینجا خدا ندارد.کورش هرگز نخواب بی نام تو وطن نیز/ نام ونشان ندارد

السلام عليك يا اباعبداله
 

.حسين

اخراجی موقت
اول ممنون از تاپیک خوبتون، ولی به نظرم بهتر بود هر دو قسمتش تو یه تاپیک بود اینجوری خودتونم بهتر میرسیدین کامنتارو بخونین.( البته قصد جسارت ندارم )

منم به عنوان یه ایرانی به کوروش وداریوش و امثالشون افتخار میکنم . ولی من تو چنتا سایت دیگه چنتا متن متفاوت دیگه رو هم به عنوان وصیت نامه کوروش خوندم! حتی یه جاهایی هم دیدم که کلا همه شونو رد کردن و گفتن هیچ سندی مبنی بر وصیت نامه کوروش کبیر وجود نداره.

راستش به نظر منم مخصوصا این متن یه جورایی خیلی امروزی و ساده نوشته شده . و به نظر میرسه یه نفر از روی شناخت از رفتارها و کارهای کوروش کبیر که بدست اورده اینو نوشته
همونطوری که الان هرجمله ای ببینی زیرش یه «دکتر علی شریعتی» میبینی !

البته این نظر منه و ممکنه اشتباه کنم و مثلا ترجمه ش رو به روز کرده باشن تا برا امروزیا قابل فهم تر باشه یا هرچیز دیگه ای ، امیدوارم همینطور باشه و من اشتباه کرده باشم.

افتخار ما امام حسين (ع) است

اعمال ما بدون مهر حسين ارزش ندارد
 

Similar threads

بالا