همه چیز در باره زگیل های پوستی در میز گرد متخصصین

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]

[/h]


● گپی با رضا فراهانی درباره مشکل پوستی اش

ایـن زگیـل هـا امـانـم را بـریـدنـد
▪ آقای فراهانی! از مشکلتان بگویید.

حدود ۸ سال پیش برای معاف شدن از سربازی، وزنم را طی ۷ ماه ۴۰ کیلوگرم بالا بردم. بعد از اینکه معاف شدم، سعی کردم وزنم را پایین بیاورم بنابراین رژیم گرفتم و به ورزش هایی مثل شنا، کوهنوردی و بدنسازی پرداختم و سال ۸۴ ۸۳ توانستم ۲۵ کیلوگرم وزن کم کنم. البته سال ۸۴ و بعد از ازدواجم، دوباره وزنم بالا رفت. طی این مدت زگیل هایی کنار کشاله های ران و زیر بغلم رشد کرد و به مرور بزرگ تر شد. وقتی راه می رفتم یا ورزش می کردم، تعداد این زگیل ها بیشتر و دردناک تر می شدند. در حال حاضر نیز به قدری دردناکند که نه می توانم راه بروم، نه ورزش کنم.

▪ به متخصص پوست مراجعه نکردید؟

چرا، متخصص پوست معتقد بودند اینها زگیل نیستند و گوشت اضافه اند و باید آنها را با کوتر برداشت یا سوزاند.

▪ دلیل بروز آنها را نگفتند؟

گفتند چون وزنم بالا رفته و چاق هستم، این گوشت های اضافه رشد کرده اند. وقتی چنین تصمیمی گرفتم نمی?دانستم قرار است دچار دردسری بزرگ شوم.

▪ قبل از آنکه معاف شوید، وزنتان چقدر بود؟

با قد ۱۷۶ سانتی متر حدود ۹۳ کیلوگرم بودم و در حال حاضر ۱۴۳ کیلوگرم هستم.

▪ خودتان فکر می کنید دلیل ایجاد این گوشت های اضافه چیست؟

دقیقا نمی دانم، این زگیل ها به خاطر انجام ورزش ظاهر شدند و چون زخم می شدند و دردناک بودند، باعث شدند ورزش را کنار بگذارم و وزنم دوباره بالا رود. چون مدتی هم شنا می کردم، ابتدا فکر می کردم ویروس زگیل از آب منتقل شده است، البته استخری که در آن شنا می کردم یکی از استخرهای معتبر اراک بود و آلوده نبود.

▪ چرا برای برداشتن یا سوزاندن گوشت های اضافه مراجعه نکردید؟

از دوستان شنیدم که این درمان اصلی نیست و حتی بعد امکان رشد مجدد وجود دارد. به همین دلیل با سلامت تماس گرفتم تا راهنمایی ام کنید.
**************************************************************
● نگاه اول
نظر دکتر مجتبی امیری متخصص پوست و مودرباره سوژه «میزگرد زیبایی»

تـکمه هـای گـوشتی از عـوارض چاقـی است
▪ آقای دکتر! با توجه به توضیحات آقای فراهانی، معتقدید این ضایعه ها زگیل است یا گوشت اضافه؟

از آنجا که این ضایعه ها در چین ها ظاهر می شوند و این آقا دچار چاقی هم هستند، به احتمال زیاد زگیل نیستند و «تکمه گوشتی» یا «اسکین تگ» هستند. البته معاینه دقیق می تواند این فرضیه را کاملا روشن کند.

▪ تکمه گوشتی و زگیل چه تفاوت های ظاهری ای دارند؟

زگیل ضایعه ای همرنگ پوست و بی علامت است که درد و خارش هم ندارد. تکمه گوشتی هم مانند زگیل بی علامت است ولی اگر ملتهب شود، دردناک خواهد شد و سوزش هم دارد.

▪ خیلی از افراد دچار تکمه های گوشتی هستند، اما به آن اهمیتی نمی دهند. وجود آنها خطرناک نیست؟

نه، این تکمه ها فقط از نظر زیبایی مشکل ساز می شوند. اگر شخصی تمایل داشته باشد، به راحتی با جراحی زیبایی سرپایی می توان آنها را برداشت.

▪ در چه صورتی حتما باید تکمه های گوشتی را برداشت؟

افرادی که این تکمه ها در مناطق سایشی بدنشان رشد می کند و دچار التهاب می شود، بهتر است زیر نظر پزشک تحت درمان با آنتی بیوتیک قرار بگیرند و بعد تکمه را بردارند یا هنگام برداشتن آن تحت یک دوره درمان با آنتی بیوتیک قرار بگیرند تا التهاب و عفونت برطرف شود.

▪ پیشنهاد پزشک پوست به این آقا برداشتن یا سوزاندن تکمه ها با کوتر بوده است. نظر شما چیست؟

امروزه کوتر روش رایجی نیست و روش های جدیدتری برای برداشتن تکمه ها وجود دارد. بهترین روش، شیو کردن تکمه ها با قیچی در شرایط استریل است. البته روش انتخابی، به اندازه تکمه ها بستگی دارد.

▪ برخی افراد با روش های قدیمی مثل نخ بستن سعی می کنند تکمه های گوشتی را بردارند. این کار خطرناک نیست؟

برداشتن تکمه های گوشتی باید زیر نظر پزشک انجام شود در غیر این صورت خطر عفونت و خونریزی وجود دارد.

▪ آیا گوشت اضافه را لیزر هم می کنند؟

ضرورتی برای این کار وجود ندارد. می توان با لیزر هم این کار را انجام داد ولی وقتی روش های ساده تر و ارزان تری وجود دارد، چرا به دنبال روش های پرهزینه باشیم؟

▪ احتمال عود مجدد تکمه های گوشتی بعد از برداشتن آنها چقدر است؟

تکمه گوشتی ای که برداشته شد، دیگر عود نمی کند. البته در افراد چاق که استعداد ایجاد گوشت اضافه دارند، ممکن است ضایعات جدید در آینده دوباره نمایان شوند.

▪ غیر از گوشت اضافه، چاقی این آقا را در معرض چه مشکلات پوستی دیگری قرار خواهد داد؟

استریا، عفونت قارچی و التهاب در نواحی چین ها و تکمه های گوشتی و... از عوارض چاقی بر پوست است.

**************************************************************
● نگاه دوم
زگیل ها چگونه منتقل می شوند؟

دکتر غلامحسین غفارپور
متخصص پوست و مو، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران

زگیل یک بیماری ویروسی است که از انسان به انسان منتقل می شود. احتمال آنکه ویروس زگیل از طریق آب استخر منتقل شود، کم است. رایج ترین شکل انتقال تماس دست به دست یا صورت با صورت یا تماس های جنسی است. تاکنون بیش از صد نوع ویروس زگیل شناسایی شده و هنوز هم به تعداد آنها افزوده می شود. هر نوع ویروسی زگیلی با شکل خاص تولید می کند که در محل خاصی از بدن بروز می کند. شایع ترین محل های رویش زگیل کف دست یا پشت دست و اطراف انگشتان، کف پاها و مناطق تناسلی است. فقط یک نوع ویروس زگیل (تیپ ۲۷) در مناطق مختلف بدن ضایعه ایجاد می کند.

زگیل، دانه ای با سطح زبر است و به رنگ پوست یا تیره تر ظاهر می شود. زگیل به خودی خود درد ندارد اما در اثر شکاف هایی که روی آن ایجاد می شود یا برخورد با اجسام، ممکن است دردناک شود و خونریزی کند. با گذشت زمان، این ضایعه خود به خود درمان می شود اما گاهی یک زگیل مادر وجود دارد که رشد کندی دارد و تا مدت ها باقی می ماند و اطراف آن زگیل های ریزتر ظاهر می شود. افرادی که روی دستان خود زگیل دارند و ناخن هایشان را می جوند، ممکن است ویروس را به صورت، دهان و مخاط هایشان منتقل کنند. زگیل های مسطح به خصوص در کودکان بسیار شایع هستند و خود به خود درمان می شوند. زگیل های کف پا کمی به درمان مقاوم ترند و سخت تر درمان می شوند. برخی انواع از جمله ۱۶ و ۱۸ سرطان زا هستند و در دهانه رحم وجود دارند.


از درمان های زگیل می توان به منجمد کردن یا فریز کردن، الکتروکوتری و جراحی اشاره کرد. البته بهتر است برای درمان زگیل جراحی انجام شود زیرا احتمال آنکه ویروس نهفته شود و دوباره بروز کند، وجود دارد. داروهایی هم در بازار موجود است که به درمان زگیل کمک می کنند. البته زگیل فوری برطرف نمی شود و گاهی ۳ تا ۶ ماه زمان لازم است تا کاملا درمان شود.

از آنجا که روش انتقال زگیل تماس پوست با پوست است، بهتر است از روبوسی در محافل و دست دادن های طولانی خودداری کرد. زن و شوهرهایی که یک نفرشان زگیل دارد، حتما باید هر دو به پزشک مراجعه و دارو دریافت کنند زیرا در غیر این صورت ممکن است حتی بعد از درمان زگیل، شاهد عود مجدد آن باشند. مبتلایان به زگیل لازم نیست از شامپو، صابون یا جنس خاصی از لباس استفاده کنند اما بهتر است تمام وسایلشان شخصی باشد. هنگام حمام نباید از سنگ پا یا کیسه استفاده کنند و اگر زگیل در صورت است، بهتر است هر چه سریع تر آن را درمان کرد زیرا شیوکردن باعث انتقال ویروس به نواحی دیگر می شود.


**************************************************************
● نگاه سوم

تاثیر اضافه وزن بر پوست
دکتر تیرنگ نیستانی

متخصص تغذیه و رژیم درمانی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
آقای فراهانی دلیل مشکلات خود را چاقی عمدی برای معافیت از سربازی می دانند اما قبل از این اقدام بهتر بود فکر می کردند چرا سازمان نظام وظیفه افرادی را که چاقی مرضی یا درجه ۳ دارند و BMI آنها بالای ۳۵ است، معاف می کند؟

جز این است که این افراد به بیماری صعب العلاجی مبتلا هستند که با زندگی عادی آنها مغایرت دارد. برخی افراد تصمیم می گیرند به یک بیماری صعب العلاج مبتلا شوند که سلامت و طول عمرشان را تهدید می کند و به این بها از سربازی معاف شوند! به این آقا توصیه می کنم اولین اقدامشان پایین آوردن وزنشان باشد و ابتدا رژیم های غذایی را امتحان کنند اما اگر موفق نشدند، می توانند کاندیدای جراحی شوند یعنی عمل بای پس معده انجام دهند یا بالون بگذارند و... البته بعد از عمل، رژیم های غذایی منطقی داشته باشند وگرنه دوباره چاق می شوند... و اما در مورد تاثیر اضافه وزن بر پوست:


فربهی زمینه ساز برخی بیماری های پوستی است. مهم ترین این بیماری ها، قارچی به خصوص در نواحی چین های پوستی است. در فصل های گرم سال، به خصوص در افرادی که تعریق بیشتری دارند و چاق هم هستند، امکان ابتلا به ناراحتی های قارچی بالاتر می رود.

غیر از این نوع بیماری ها، فربهی خود عامل ترک خوردگی های روی پوست یا استریاست. کودکانی که در زمان رشد پرشتاب قرار دارند، معمولا دچار این ترک خوردگی ها می شوند که دلیل آن هم گسیختگی رشته های کلاژن در ناحیه زیر پوست است و در خیلی از افراد اثر و جوشگاه آنها تا آخر عمر باقی می ماند. عین همین پدیده در زمینه چاقی به خصوص چاقی هایی که در فاصله زمانی کوتاهی بروز می کند، رخ می دهد. استریا درمان تغذیه ای ندارد. کم کردن وزن نیز به رفع این خطوط کمک نمی کند. اگر بیماری از ظاهر آن ناراضی باشد، درمان های جراحی توصیه می شود.


سلولیت یا نشانگان پوست پرتقال که با تغییرات رنگ، حالت گره ای چربی ها زیر پوست و موضعی شدن آنها و بروز چین و شکن هایی روی پوست همراه است نیز از دیگر ناراحتی هایی است که با اضافه وزن بروز می کند. سلولیت عمدتا در خانم ها دیده می شود و به همین علت می گویند هورمون های جنسی در شکل گیری آن نقش دارند. در بسیاری موارد کاهش وزن باعث برطرف شدن سلولیت نمی شود. در ضمن گرچه سلولیت در هر سنی ممکن است بروز کند، اما اغلب سن ابتلا به آن ۴۰ ۲۰ سالگی است و بیشتر در ناحیه کشاله ران، باسن و دور کمر بروز می کند. سلولیت درمان قطعی ندارد، اما اگر برنامه غذایی سالمی داشته باشیم و از میوه و سبزی ها به مقدار توصیه شده مصرف شود و خانم ها به خصوص مراقب افزایش وزنشان باشند، شانس ابتلا به سلولیت کاهش می یابد.

تغییرات رنگ پوست به خصوص در ناحیه اطراف گردن و زیربغل از دیگر تاثیرات اضافه وزن و چاقی روی پوست است. در این نواحی، پوست تیره می شود و دلیل آن می تواند مقاومت بدن به انسولین باشد. در این شرایط فرد باید از نظر قند، غلظت انسولین خون و مقاومت بدن در برابر آن ارزیابی شود. کاهش وزن در این شرایط می تواند کمک کننده باشد.


نکته دیگر اینکه چاقی شدید، با ضعیف کردن دستگاه ایمنی می تواند عامل ایجاد بیماری زگیل باشد اما زگیل عامل ویروسی دارد و صرفا چاقی باعث بروز آن نمی شود.

مشکل آقای فراهانی تکمه های گوشتی است، نه زگیل. گوشت های اضافه زیربغل یا کشاله ران معمولا توده چربی و این توده ها یا به شکل غده یا به شکل سلولیت (یعنی چربی زیرپوستی گره ای) هستند و تنها درمان این توده ها، جراحی است.

**************************************************************
● نگاه چهارم

چقدر احتمال عفونت زخم بالاست؟
دکتر محمد فرحبخش

متخصص بیماری های عفونی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
پوست سالم، طبیعی و در برابر میکروارگانیسم ها مقاوم است. تا زمانی که سلامت پوست به خطر نیفتاده باشد، احتمال عفونت ناچیز است.


اما اگر پوست آسیب ببیند، مثلا دچار ضربه یا بریدگی شود یا ساییده شود و به عبارتی یکپارچگی اش از بین برود، راه مناسبی برای ورود میکروارگانیسم ها ایجاد می شود. آلوده شدن زخم با باکتری ها و میکروب ها باعث عفونت های سطحی و حتی عمیق تر می شود اما در اغلب موارد، سیستم های مختلف ایمنی بدن، میکروارگانیسم های تهاجمی را از بین می برند و از گسترش آنها پیشگیری می کنند اما در برخی موارد به خصوص در بیماران مبتلا به دیابت، نارسایی کلیه و نارسایی کبدی، افراد تحت درمان با داروهای کورتونی یا داروهای ضعیف کننده سیستم ایمنی مانند بیماران پیوندی یا افراد مبتلا به ایدز، میکروارگانیسم ها در پوست و بافت های عمقی تر تکثیر می شوند و عامل عفونت زخم ها هستند.

در مورد آقای فراهانی و به طور کل افراد چاق باید به چند نکته اشاره کنم:


اول اینکه بهداشت پوست به خصوص در چین های طبیعی مثل زیربغل یا کشاله ران یا چین های غیرطبیعی که به دلیل چاقی ایجاد می شوند، مثل لایه های زیر پستان یا طبقه شکم بسیار مهم است زیرا این نواحی در معرض آلودگی و عفونت هستند. دوم آنکه خود چاقی باعث می شود سطح پوست سیستم دفاعی طبیعی خود را تا حدی از دست بدهد و به همین علت احتمال عفونت های پوستی در افراد چاق بیشتر می شود. در مواردی که فردی به دلیل چاقی دچار اسکین تگ یا ضایعات گوشتی پوستی می شود، باید به چند نکته توجه داشت؛ ویروس های زگیل ممکن است کنار این ضایعات لانه گزینی کنند و باعث عفونی شدن منطقه شوند و بافت های اطراف گوشت های اضافه و زگیل ها بهترین منطقه برای ورود میکروب ها هستند.

به آقای فراهانی توصیه می کنم حتما با مراجعه به پزشک، از نظر عفونت قارچی بررسی شوند. لازم است نمونه ای از ضایعات گوشتی برای بیوپسی برداشته و نوع آن مشخص شود و در مواردی که ضایعات تغییر رنگ یا اندازه داشته یا دردناک شده و زخمی است، حتما متخصص پوست آنها را معاینه کند و در صورت لزوم بردارد. توجه به این نکته نیز مهم است که در صورتی که افراد چاق زمینه ابتلا به دیابت داشته باشند، احتمال بروز بیماری های عفونی افزایش می یابد.



سمیه مقصودعلی
«میزگردزیبایی» درباره مشکل پوستی آقای رضا فراهانی با حضور دکتر مجتبی امیری و غلامحسین غفارپور متخصصان پوست و مو دکتر محمد فرحبخش متخصص بیماری های عفونی
دکتر تیرنگ نیستانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی




گردآوری:پرتال فرهنگی اجتماعی پرشین پرشیا
-
:نویسنده​
www.salamat.ir:منبع
 
Similar threads

Similar threads

بالا