همایش حفاظت از یوز ایرانی

yasse_sepid

عضو جدید
کاربر ممتاز

همایش حفاظت از یوز ایرانی در اردکان؛ نگرشها و فرصتها









درهای " پارک ملی سیاه کوه اردکان " را به روی مردم بگشایید

خبر برگزاری همایش حفاظت از یوز ایرانی در پنجشنبه آتی، آنهم در یکی از شهرستانهایی که می تواند به عنوان کانونی برای حفاظت، معرفی و آشنایی با این حیوان منحصر به فرد در جهان معرفی شود، خبری بسیار مسرت بخش و امیدوار کننده برای دوستداران محیط زیست و علاقه مندان به طبیعت و گردشگری در اردکان است.


اردکان امروز، چه بخواهیم و چه نخواهیم، در مسیر توسعه تک بعدی صنعتی افتاده است. گرچه تلاش می شود تا این توسعه، همه جانبه ، متوازن و پایدار ترسیم گردد، اما این تلاش، کافی به نظر نمی رسد. در چنین فضایی که نیاز به توجه روز افزون به دیگر ابعاد توسعه متوازن و پایدار اردکان، نیازی حیاتی به شمار می آید، توجه به یک جاذبه فوق العاده زیست محیطی و گردشگری، که می تواند اجماعی ملی و جهانی ایجاد کند و نگاهها و اندیشه ها و قلمها را به سمت یکی از منحصر به فرد ترین زادگاهها و پرورشگاههای یوزایرانی در آسیا و جهان معطوف دارد، امری نیک و کاری ستودنی است که جا دارد در همینجا به همه دست اندرکاران، مجریان و حامیان این همایش ارزشمند خدا قوت و دست مریزاد بگویم.

امیدوارم، این همایش ، زمینه ای برای برگزاری همایش ملی و بین المللی حفاظت از یوز ایرانی در اردکان باشد.


یوز ایرانی، حیوانی است منحصر به فرد و شناخته شده در جهان. سرمایه ایست که می توان از مسیر معرفی و توجه به حفظ و پاسداشت آن، اردکان را در بخش حفاظت از محیط زیست و تلاش در جهت تکثیر و نگهداری از این گونه جانوری در خطر انقراض، جهانی کرد. حال که ما ادعای حرکت اردکان در مسیر جهانی شدن را داریم، به گمانم، این مهم، بهترین فرصت طلایی برای شناساندن گوشه ای از پتانسیل طبیعی اردکان در راه جهانی شدن است و این امر، هنر مدیریت استفاده بهینه از فرصتهاست که امیدوارم دست اندرکاران امر، چنین هنری را داشته باشند.

از منظر جذب توریست و گردشگر داخلی و خارجی، " یوز ایرانی" می تواند شاه کلید جذب طبیعت گردان و گردشگران طبیعی و نقطه عطفی در زمینه توسعه اکوتوریسم در اردکان باشد. این مهم، وقتی اهمیت می یابد که رشد و تکثیر و پرورش و حفاظت از یوز ایرانی در اردکان را با سنگ نگاره های تاریخی مکشوف در مزرعه مفیدی اردکان که منقش به تصاویری از یوزایرانی است و به هزاره های پیش منتسب می شود، پیوند داد. امیدوارم با تعیین کارگروهی تخصصی، بتوان ارتباطی موثر میان این سنگ نگاره های تاریخی و حفاظت از یوز ایرانی در اردکان ، در مسیر توسعه اکوتوریسم و گردشگری در این شهر، برقرار نمود.


بدون شک، بدون برقراری ارتباط موثر و دوجانبه میان علاقه مندان به یوز ایرانی از یک سو و توده مردم از سوی دیگر، نمی توان تاثیر گذاری مناسبی برای این همایش در میان مردم در نظر گرفت. شک ندارم که امر حفاظت از یوزایرانی، امری تخصصی است . قطعاً چنین تخصصی نیز در میان توده مردم وجود ندارد؛ اما شناساندن و معرفی اینگونه جانوری زیبا و منحصر به فرد به مردم و اینکه بدانند در دنیا، اردکان به عنوان یکی از معدود زیستگاههای این حیوان فوق العاده به شمار می رود، می تواند در راه حفظ و حراست و فرهنگ سازی عمومی برای حمایت از این مخلوق زیبای خدا، موثر باشد.


به نظر می رسد در زمینه اطلاع رسانی عمومی به مردم در خصوص برگزاری این همایش در سطح استان، کوتاهی صورت گرفته. جدای از انعکاس خبر برگزاری این همایش در فضای مجازی، لزوم تبلیغات موثر و اطلاع رسانی مفید به مردم در فضای واقعی و ملموس استان نیز، احساس می شود.

امیدوارم این همایش، پایه گذار حرکتی نو در زمینه آشتی مردم با طبیعت و محیط زیست در اردکان و اشنایی آنها با گونه های جانوری و گیاهی منحصر به فرد این منطقه و توجه بیش از پیش مسئولین به امر زیست بوم پاک و حق مردم در استفاده از طبیعتی سالم، باشد.

به عنوان یک شهروند اردکانی، به مسئولین امر و برگزار کنندگان این همایش و دست اندرکاران امر حفاظت از محیط زیست استان و شهرستان پیشنهاد می کنم به عنوان یک برنامه عملی قابل اجرا و در راستای فرهنگ سازی عمومی و اطلاع رسانی به مردم، تورهای گردشگری ویژه و زمان بندی شده ای را برای بازدید عموم از پارک ملی سیاه کوه اردکان راه اندازی نمایند تا هم از این طریق، درآمدی برای حفاظت بهتر از گونه های گیاهی و جانوری این پارک ملی کسب شود و هم مردم اردکان و گردشگران، بتوانند از این پارک ملی دیدن کنند و با گیاهان و جانواران منحصر به فرد آن آشنا گردند و با طبیعت اطراف خویش انس بگیرند.

با سیاست درهای بسته در هیچ زمینه ای به جایی نخواهیم رسید. درهای پارک ملی سیاه کوه اردکان، باید به روی مردم باز شود. البته با ضوابط، مقررات و محدودیتهای خاص خود. به هوش باشیم که آنچه امروز، نیاز اردکان است، صنعتی شدن نیست. صنعت در اردکان، روی ریل خود افتاده. سرمایه گذاران و صنعت گران کشور، باید از خدا خواسته باشند که در اردکان، جایی برای فعالیتشان بیابند. تمامی زیرساختها و مواد و ملزومات مورد نیاز در اختیارشان است. بی لیاقت ترین مدیران غیر بومی هم که به این دیار پای بگذارند، آنقدر زمینه برایشان مساعد هست، که بتوانند خودی نشان دهند و به آلاف و الوفی برسند.

آنچه در این دیار و در مقطع فعلی، نیاز به حمایت، معرفی، بزرگداشت و پاسداشت دارد، فرهنگ، اخلاق و محیط زیست و طبیعت اردکان است. امیدوارم این نیاز اساسی از سوی مسئولین امر، درک شود.


شنبه چهارم شهریور 1391 - سید حسین پایدار اردکانی

به نقل از http://zardog1.blogfa.com/
 

Similar threads

بالا