نوید علم و صنعت را با موفقیت در مدار قرار گرفت

113

عضو جدید
دقایقی پیش شبکه تلویزیونی العالم خبر داد که کشورمان موفق شده است که ماهواره بومی، نوید علم و صنعت را با موفقیت در مدار قرار دهد.

به گزارش «تابناک»، ماهواره نوید، نخستین ماهواره ملی-دانشجویی ایران است که توسط دانشگاه علم و صنعت ایران طراحی و ساخته شده و در ۱۴ بهمن ۱۳۸۸ روز ملی فناوری ماهواره‌ای رونمایی شد. مأموریت این ماهواره تصویربرداری از زمین با وضوح تصویر ۷۵۰ متر و به صورت تک باند است.

این ماهواره با ابعاد ۵۰×۵۰×۵۰ سانتی‌م‌تر مکعب و جرم ۵۰ کیلوگرم، به منظور استقرار در مدار بیضوی با ارتفاع ۲۵۰ تا ۳۷۵ کیلومتر و زاویه انحراف‌مداری ۵۵ درجه طراحی شده‌است.

ارتباط ماهواره با ایستگاه زمینی از طریق سه فرستنده وگیرنده در باندهای وی‌اچ‌اف و یواچ‌اف برقرار است و تامین انرژی آن نیز توسط صفحات خورشیدی نصب شده بر بدنه جانبی سازه ماهواره در کنار باتری و بهره‌گیری از تنظیم‌کننده‌ها و مبدل‌های ولتاژ صورت می‌گیرد.

این ماهواره سومین ماهواره ایرانی است که در داخل کشور طراحی شده و پرتاب می‌شود. پیش از این ماهواره امید، به عنوان نخستین ماهواره ساخت ایران است در بامداد ۱۵بهمن ۱۳۸۷ و در سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ در مدار قرار گرفت. و در ۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ با جو غلیظ مناطق غربی آمریکای جنوبی و اقیانوس آرام برخورد کرد و به عمر ۸۲ روزه خود پایان داد.

پس از آن ماهواره رصد، دومین ماهواره ایرانی بود که توسط موشک‌های حامل ایرانی به فضا فرستاده شد. «رصد»، با نام کامل رصد-۱، در ۲۵ خرداد ۱۳۹۰ به فضا پرتاب شده بود و روز ۱۵ تیرماه ۱۳۹۰ مجدداً وارد جو شد و به عمر تقریباً سه هفته‌ای خود پایان داد.

ماهواره جدید ایران از دو ماهواره قبلی سنگین‌تر است.
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
زنده باد به امید موفقیت های بیشتر....
 

113

عضو جدید
علاقه مندان برای دیدن موقعیت آنلاین این ماهواره میتوانند به آدرس http://www.n2yo.com/?s=38075‬‫ مراجعه کنند.
امكان رهگيري موقعيت لحظه‌يي ماهواره ايراني «نويد علم و صنعت» و آگاهي از جزئيات فني و مداري ماهواره با مراجعه به وب سايت جهاني رهگيري ماهواره ها براي عموم علاقمندان فراهم است.

به گزارش ايسنا ماهواره «نويد»، سومين ماهواره بومي ايراني که تمامي مراحل طراحي، ساخت، تجميع، آزمايش و آماده سازي براي پرتاب آن در داخل کشور انجام شده بامداد جمعه همزمان با دهه فجر و در آستانه روز ملي فناوري فضايي با موفقيت به فضا پرتاب و در حال حاضر در حال گردش در مدار زمين است.

علاقه مندان برای دیدن موقعیت آنلاین این ماهواره میتوانند به آدرس http://www.n2yo.com/?s=38075‬‫ مراجعه کنند.
 
بالا