نمونه موردی های مسکونی

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
معمار: Parque Humano

موقعیت: مکزیک

سایت طراحی:
این ویلا در مکزیک و در میانگین دمای ٢- تا ٣٣ درجه سانتی گراد، در مجاورت یک دریاچه و یک جنگل محافظت شده از درختان بلوط و کاج ساخته شده است.زمین با مساحتی برابر ٣۵٠٠ مترمربع از گونه های گیاهی متنوع و درختان بلندی پوشیده شده است.این منطقه زمستانهای سرد و تابستانهای گرمی داشته و بین ماههای ژوئن و اکتبر شاهد باران های تندی می باشد.
برنامۀ فیزیکی:
اتاق نشیمن، اتاق نهارخوری، آشپزخانه، دو اتاق خواب و اتاق چند منظوره (بعنوان اتاق بازی، تلویزیون و آتلیه)

کانسپت:
١.ساختن بنایی که به محیط اطراف و طبیعت احترام بگذارد و از آن محافظت کند(بدون در نظر گرفتن انرژی، پایداری و اکولوژی) ٢.استفاده از شیب برای ایجاد ارتباط بصری از نما با منظرۀ اطراف) ٣. پشت کردن ساختمان به باد مزاحم شمالی
۴.ایجاد حس شناور بودن در طبیعت
۵.تأکید بر استمرار طبیعت در داخل و خارج توسط پنجره ها
۶.بازی با نور و سایه که تداعی کننده سایه درختان می باشد
٧.استفاده از نوعی پوشش سفالی صنعتی با ظاهری مشابه سفالهای سنتی در بناهای قدیمی اطراف
٨.جهت گیری بنا بطوری که کمترین لطمه به درختان موجود وارد شده و بیشترین دید حاصل شود
٩.ساخت ویلا بصورت دو عمارت غیر هم اندازه در مقابل استخر(عمارت بزرگتر شامل نشیمن، نهارخوری، آشپزخانه و اتاق بازی و عمارت کوچکتر شامل دو اتاق خواب)
١٠.ایجاد تجربیات فضائی متنوع در سایت: پرتگاه مصنوعی، پوشش گیاهی، خانه و استخر














پ









منبع:newarchitect
 

designer.Ali

عضو جدید

مـنـــــــبـع : http://inhabitat.com/


ردپای سبک هوس ران دفتر معماری زاها حدید بر جای جای یکی از اخرین پروژه هایشان؛ دو تا خانه ی باغی شیک و گران قیمت به نام ویلاهای نسیم Nassim Villas نقش بسته است. پروژه در زمینی کاملا رو به روی باغ های بتانیکال سنگاپور در حال اجرا هستند. این سازه های مدرن به واسطه ی مجموعه ایی از تراس ها و رمپ ها کاملا با چشم انداز تپه ایی محل ساخت عجین شده اند. طره های هوشمندانه با بسط تپوگرافی در اسمان به بخشی از درام حاکم بر طرح تبدیل شده اند. اگرچه این تمهید کمک می کند که نمای غربی کمتر افتاب بگیرد و تراس ـ بام ها دوبرابر افتاب گیر شوند. علی رغم طرح پر خمش و در عین حال پر جلای حدید خوابیدگی ویلاها ترکیب با بافت سبز پیرامون را تقریبا سخت می کند. اگرچه درختان بلند مناطق حاره ایی که پهلو به پهلوی زمین واقع شده اند اجازه می دهند بنا بیشتر در زمین فرو رود. مسیرهای پر پیچ و خم فضاها را با شیب ملایمی به سمت گاراژ، در پایین ترین سطح پروژه، سوق می دهند و سپس ارام ارام ان را به فضاهای ارام مجاور استخر و نهایتا به خود خانه ها سوق می دهند. فضاهای داخلی هم از همان خطوط مواج نمای بیرونی شکل گرفته اند و با شیبی ملایم کف را به سقف می رسانند تا از طریق پنجره های تعبیه شده در سقف نور روز را نیز تامین نمایند. درست شبیه سطوح پر پیچ و خم بیرونی، برخی از اتاق ها با شیب منفی گوشه دنجی فراهم می اورند. فیبرهای پلاستیکی فشرده و کورین از جمله مصالحی هستند که برای درخشش فضای داخلی از ان ها استفاده شده است.

-

-

-

-

-

-

 

Seti.Star

عضو جدید
کاربر ممتاز
یکی شدن با کویر




معماری متناوب این ویلا نمونه ای مناسب از معماری مدرن و خلاقانه است و با مفهوم ارگانیک و هماهنگ شدن با طبیعت توسط معمار موی چتری کلاگ طراحی و اجرا شده است. خانه از بتن ، فولاد ، شیشه و مس ساخته شده که کاملا یکپارچه با چشم انداز صخره ای اطراف خود است. همراه آرل باشید...



پوشش خارجی مقاوم و سخت به صحرا کشیده کاملا متفاوت با طراحی داخلی گرم ویلا است. فرم های بکار رفته در ساختار و معماری ویلا ویژگی های برجسته معماری ارگانیت را به خوبی نشان می دهد.
ویدیویی که برای شما آپلود کرده ایم را مشاهده کنید و نظر خود را با آرل در میان بگذارید.





دانلود ویدیو یکی شدن با کویر





































منبع : http://freshome.com
تحریریه معماری آرل
 

imah

عضو جدید
کاربر ممتاز
خانه‌ای برای سال 2050
معمار: مهندسان مشاور حاجی‌زاده و همکاران (کورش حاجی‌زاده)
تاریخ: 1387
وضعیت: طرح پیشنهادی مسابقه / رتبه دوم
تیم طراحی: کورش حاجی‌زاده، بهرنگ اقبالی
دستیار طراحی: سپهر سیدکلال
همکاران طراحی: ارشیا عبادی، مهشید فدایی، عاطفه بخشی، لیلا کاظمی
























منبع :http://www.architects.ir/index.aspx?fkeyid=&siteid=1&pageid=1709&newsview=12423
 

hadi1525

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز



مترجم: مهرداد نجیب زاده
معمار: Albrto Campo Baeza
موقعیت بنا: کادیز،اسپانیا
متراژ بنا: 900 متر مربع
سال اجرا: 2014

معمار اسپانیایی، آلبرتو کامپا بازا، ساخت خانه ای مسکونی و منفرد را بر لبه ی اقیانوس اطلس به پایان رسانده است.
این اثر با الهام از دریای بی پایان امتداد یافته در مقابلش، با نام " خانه ی بی کران " شناخته شده و از یک پودیوم تشکیل شده که یک صفحه ی افقی در بالای آن قرار گرفته است.



این خانه که چرخیده است تا در مقابل افق جای گیرد؛ همچون اسکله ای ست از سنگ تراورتن رومی که زیبایی ساحل شنی را تکمیل می کند.
این ساختار، از یک سازه ی مکعبی شکل با 20 متر عرض و 36 متر عمق، در دو طبقه تشکیل شده است که از داخل سنگی سخت تراشیده شده است.



بخش اتصال خانه به خیابان، بیشتر بر ابعاد این پلت فرم تاکید می نماید و دسترسی به داخل خانه را از طریق پلکانی حفر شده در پودیوم آن، میسر می سازد.
بخش بالایی طرح با سه دیوار در اطراف، ساکنانش را از بادهای غالب و قوی این محیط، محافظت می نماید.
سبک مینیمال و ساده بنا، از زیبایی های منحصربه فرد، و خلاقیت کار معمار به شمار میرود.رنگ سفید از شلوغی و اضافات کاسته و عنصر اقیانوس و منظره را دوچندان کرده است.












سایت پلان





پلان همکف



پلان طبقه اول




پلان تراس




برش با جزئیات اجرایی (فاز 2)







منبع: گروه معماری آرل
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

hadi1525

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز



مترجم: مهرداد نجیب زاده
معمار: DW5/Bernard Khoury
موقعیت بنا: بیروت،لبنان
مهندس ناظر: Bernard Khoury
سال اجرا: 2013

معماری این آپارتمان تریبلکس در سال 2008 آغاز شد. این آپارتمان از طریق یک ساختار مستقل در این طبقه نهم و آخر این ساختمان پوشش داده شده اس .
این آپارتمان از لحاظ سازه ای فقط در بخش عمودی آن سهیم شده، و در بخش های معماری صرفاً کاربردی عملکردی دارد.در بالاترین سطح آپارتمان فقط دو دیوار جهت مقابله کنترل شرایط اقلیمی تعبیه شده است.
فراتر از قرار داشتن این ساختمان در طبقه نهم، مستقل بودن آن به شمار می رود که از لحاظ مورفولوژی از کل عمارت جدا شده است.
نتیجه اصلی از طراحی چنین آپارتمانی، مستقل بودن از هسته اصلی، با توجه به نیاز های مدرن شهری بوده است.طرح ساده و سنگین این آپارتمان از یک پنت هاوس ساده، به یک نقطه عطف معماری و زیبایی بدل گشته است.




یکی از کانسپت های اصلی این پروژه موقعیت جغرافیایی آن می باشد. در واقع این طرح در خط مرزی بیروت شرقی و غربی واقع شده است.
شرق و غرب بیروت دو قسمت عجیب و بخصوص در لبنان به حساب می آید، به طوری که در تفسیر این طرح،آنرا در میان جهنم توصیف کرده اند.
صرفاً برای ساختن یک خانه رویایی در بیروت، مکانی مانند دریای مدیترانه مورد در اولویت اول قرار می گیرد. در صورتی که این آپارتمان به بخش های مسکونی و قدیمی این شهر مشرف شده است.
قرارگیری دو قشر مسلمانان و مسیحیان در بیروت، این شهر را بخصوص و عجیب کرده است. معمولاً در یک کشور عربی کمتر پیش می آید که دو مذهب با تفاوت های خاص خود اینگونه در کنار هم زندگی کنند.




این آپارتمان شامل سه سطح می باشد که برای کارکردهای حیاطی در نظر گرفته شده است.
پذیرایی،غذاخوری،آشپزخانه و اتاق خواب های اصلی در عرصه های داخلی و پایین قرار گرفته است.در قسمت نیم طبقه دو اتاق خواب و کتابخانه واقع شده است.
بعد از گذر از این فضاها، سطح باز و نورگیر طبقه فوقانی واقع شده که محل تراس،استخر،و پذیرایی مهمان ها می باشد.












منبع: Archdaily.com
 
آخرین ویرایش:

hadi1525

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز



مترجم:مهرداد نجیب زاده



طرح ویلای مکزیکی در منطقه Narigua واقع در کوه های شمالی به پایان رسید. به منظور اجتناب از بریدن درختان و کاهش زیست بوم منطقه، فرم و طرح خانه بر اساس اکوسیستم منطقه شکل گرفته است.
این تصمیم جهت محافظت از زیست بوم و معماری ارگانیک صورت گرفته است.
طرح این ویلا به خاطر شرایط ویژه سایت به سه محور گرایش داشته است تا نه تنها یک حجم ساده و زیبا، بلکه کنسول های بزرگ و عظیمی را خلق کند.
پوسته اصلی از بتن و متریال اصلی خود بنا تشکیل شده و جهت زیبایی و جذابیت در حجم کلی، رنگ به کار رفته در بتن با توجه به رنگ طبیعی خاک منطقه شکل گرفته است.





طبقه همکف در هر محور شامل: گاراژ، یک اتاق نشیمن اتاق خواب مهمان و کارگاه تعمیرات خانگی می باشد.
طبقه بعدی شامل ورودی و فضاهای ارتباطی مانند پله می باشد که در یک اختلاف سطح کوچک قرار گرفته شده است.
در قسمت بالایی آشپزخانه، ناهارخوری، پذیرایی، و فضاهای دسترسی به تراس های گسترده قرار گرفته که کاملاً عرصه اقامتی و فضاهای دسترسی از هم تفکیک شده باشند.
به کار بردن تزئینات ظریف و زیبا در کنار دیوارهای قطور و ضخیم، و دقت در اجرای دیتیل از نکات قابل توجه اجرای این طرح می باشد.
به کار بردن چوب های بزرگ و قطور در سیستم سازه ای سقف در بخش کنسول ها، هزینه اجرایی را تا حد چشمگیری کاهش داده است.
متریال های دیگر و رنگ ساختمان از مصالح بوم آورد تشکیل شده، و فرم های انتزاعی بر اساس سبک مدرنیته شکل گرفته شده است.
این خانه با توجه به نگرش فلسفی "خانه مجسمه ای است با برنامه ریزی، عملکرد،زیبایی و تعاملی برای زندگی" شکل گرفته است.








منبع: designboom
 

imah

عضو جدید
کاربر ممتاز
خانه اوریگامی

خانه اوریگامی در استان Mie Prefecture ژاپن با یک فکر خلاقانه برای مقاومت در برابر فشار باد و زلزله مورد تصور واقع شده و برای یک زوج جوان تازه ازدواج کرده ساخته شده است.

این خانه با صفت دعوت کنندگی خود در یک روستای قدیمی قرار دارد که توسط کوهستان و چشم انداز زیبا احاطه گشته است. هنگام ایجاد فرم و سازه برای این خانه، فرهنگ ژاپنی دخیل و مطرح شده است.

در قطعه زمینی بسیار فشرده به مساحت 251 متر مربع، این فرم مدرن را معماران از اریگامی (هنر تا زدن کاغذ) الهام گرفته و طرح ریزی نمودند. در زمین سایت یک دیوار سنگی گرد نیز قبلا وجود داشته که توسط یکی از پدربزرگان این زوج ساخته شده است که نتیجتاً خانه جدید اوریگامی و همه عناصر آن در این سایت موروثی معرفی شده اند.

معمار توضیح می دهد که چگونه این پروژه جامه عمل به خود گرفت: "... از این رو من تصمیم گرفتن دیوار سنگی موجود در زمین را به حال خود رها کنم و امتداد سقف را که مثل اریگامی تا زده ام، بر روی سنگ فونداسیون قرار دهم و در مورد زمین و فرم خانه فکر کردم که میتوانم همه را در یک پیکر واحد حیات بخشم".

سقف اریگامی همانند یک خیمه بالا رفته و فضاهای حفاظتی ایجاد نموده که یک آسایش روانی خاص فرهنگی برای خانواده خلق کرده است.

عملکرد های متنوعی این طراحی ملهم از اریگامی را به یک مفهوم ارزشمند مبدل نموده است: " سقف نور خورشید را کنترل میکند، باد را به داخل و اطراف می کشد. و یک فضای نیمه باز برای خانه درست کرده است. این خانه خود منظره جدیدی خلق نموده در حالی که وارث حافظه روستا نیز میباشد"





منبع :سایت مرجع معماران​
 

imah

عضو جدید
کاربر ممتاز
خانه الماسی بر فراز اقیانوس


پس از مدت زمانی این بار پروژه ای دیدنی و جذاب رونمایی شده است تا الهام بخش میلیون ها نفر باشد، و ما در توصیف یکی دیگر از پیشرفت های غنی معماری خودداری نمی ورزیم.
زمین پروژه ساحل Fairhaven در استرالیا معماران را تشویق به ساخت ساژه معلق در هوا در ساختار مسکونی در یک پلت فرم بلند بتنی با 13 متر ستون نمود .

امروز پروژه ی این خانه معلق بر روی سکوی بلند را معرفی میکنیم تا موجب شکل گیری ایده های خلاقانه در ذهن مخاطب شود و به جمله "این را نمی توان انجام داد" طور دیگری بنگرد.

تیم خلاق مسئول این پروژه، خانه ای را متصور شده بودند که در آن، آنچه که حذف شده است به اندازه همان چیزی که قرار داده شده است مهم باشد. این خانه ی باور نکردنی به نحوی طراحی گشته تا به نظر آید در هر دو وضعیت عمودی و افقی آزادانه از زمین زیر خود سربرآورده است.

زمین پروژه ساحل Fairhaven، استرالیا معماران را تشویق به ساخت سازه معلق در هوا در ساختار مسکونی در یک پلت فرم بلند بتنی با 13 متر ستون نمود که از طریق یک پل بتنی باریک قابل دسترسی است. این خانه بر فراز پایه بلندش دیوارهای پوشش فلزی را نمایش میدهد که با دیوار های شفاف شیشه ای در تقاطع اند و یک نمای 180 درجه دلپذیر از جنوب اقیانوس ارائه میدهد.

این خانه که به شکل الماس و احاطه شده توسط نرده های شیشه ای شفاف و چشم نواز ساخته شده، یک طرح باز و دنج شامل یک نشیمن بزرگ و ناهار خوری، یک اتاق خواب و حمام مهیا نموده که برای گذران یک آخر هفته هیجان انگیز در آرامش و تنهایی، با تأمل در اقیانوس، یا یک جمع کوچک خودمانی و یا یک مهمانی خصوصی کافی است.






​منبع :سایت مرجع معماران
 

designer.Ali

عضو جدید


مـنـــــــبـع : http://www.toxel.com



این خانه ای حلقه ای شکل منحصر به فرد 360 درجه که توسط معماران اسپانیایی؛ ساب ارکیتکتورا طراحی شده در نزدیکی مادرید واقع شده است . بافت نواری این خانه با چرخش حول یک محور فرضی نمای حیرت انگیز پارانومایک 360 درجه ایی می افریند نمایی که ضمن گردش به دور خود کامل می شود. جانمایی در بافت و برون گرایی به ذات اثر از دیگر خواص منحصر به فرد این بنا می باشند، از دیگر بارزه های این اثر دگردیسی فرمال ان از یک حجم شکسته راست گوشه به یک حجم مدور می باشد دگردیسی ایی که هم در حجم و هم در پلان به وضوح رخ می نمایاند
خانه ای 360 ؛ پردازش کالبدی نمای پانارامیک

خانه ای 360 ؛ پردازش کالبدی نمای پانارامیک

خانه ای 360 ؛ پردازش کالبدی نمای پانارامیک

خانه ای 360 ؛ پردازش کالبدی نمای پانارامیک

خانه ای 360 ؛ پردازش کالبدی نمای پانارامیک

خانه ای 360 ؛ پردازش کالبدی نمای پانارامیک

خانه ای 360 ؛ پردازش کالبدی نمای پانارامیک

خانه ای 360 ؛ پردازش کالبدی نمای پانارامیک
 

designer.Ali

عضو جدید
ایران معاصر ـ

مـنـــــــبـع : فصلنامه همشهری معماری- شماره21- مهدی گرامی



این خانه به مساحت تقریبی 950 متر مربع در بخشی از یک خانه باغ خانوادگی قدیمی بنا شده است. خانه باغی در منطقه باغ های شهر یزد قرار دارد اگرچه در گذشته در حاشیه شهر قرار داشته اما هم اکنون داخل شهر واقع شده است.​
برای طراحی خانه, گفتگوهای بسیاری با کارفرما داشتیم و در مجموع سه رویکرد اصلی برای طراحی خانه در نظر گرفته شد:​
بازگشت خانه به سمت بنای سنتی و باغ قدیمی این مجموعه بود که می توانست احساسی خاطره انگیز برای صاحب خانه فراهم آورد, ضمن آنکه پیوستگی روابط درون باغ را حفظ کند.​
جریان آب پیرامون خانه بود که برای حفظ رطوبت فضا در تقابل با خشکی شدید هوا باید استفاده می کردیم. برای این کار با حفر چاهی عمیق و مخزنی بزرگ در باغ این امکان را ایجاد کردیم که آب را در پیرامون خانه به گردش در آوریم و در نهایت این آب به استخر شنا ریخته شود.​
موضوع دیگر روابط فضاها بود.با کارفرما به این جمع بندی رسیدیم که بخش خصوصی و عمومی خانه را از یکدیگر تفکیک کنیم و آشپزخانه به عنوان قلب فضاهای خانه در ارتباطی صحیح با هردو بخش قرار دهیم. خانه یزد در نخستین نگاه خانه ای است با ترکیبی ساده از سنگ که با حداقل جزئیات ساخته شده است. فرم L شکل خانه, امکان تفکیک بخش های خصوص و عمومی را فراهم آورده است و استخر شنا در قلب این فضا رابطه راحت خانه و حیاط را اجرا می کند. سایه بان چوبی روی مسیر آب نیز ورودی خانه را تعریف می کند و پلکان سازه فلزی کمک کرده است تا قدری به سادگی و یکپارچگی مصالح آن لطافت ببخشیم.​
با توجه به الگوی معماری سنتی, شش بخشی اصلی خانه اینگونه تعریف شده اند: مهمان خانه, بخش خصوصی, آشپزخانه, واحدهای مستقل که تداعی کننده بالاخانه است, حیاط نارنجستان و حیاط اصلی است.​

بازی نور و سایه

فضای داخلی

گردش هوای برخواسته از آب نما تجربه ای دلپذیر به وجود می آورد

پلان همکف
 

designer.Ali

عضو جدید


مـنـــــــبـع : http://architecturelab.net


در بیایان های بین لاس وگاس و لس آنجلس تپه های آتشفشانی وجود دارد که روی یکی از این تپه ها که حدود6 هکتاراست و نسبت به جاده اصلی عقب نشینی دارد ویلایی به صورت مخروطی شکل ساخته شده است.فرم بتن و تیرهای خرپایی در این ویلا به گونه ای طراحی گردیده است که سقف آن به صورت گنبد 360درجه درآید و این خود باعث شده است که این خانه بر تمام مناظر اطراف خود اشراف داشته باشد.فضای درونی این خانه از 2 اتاق خواب وحمام و فضای تفریحی باز برخوردار است . در گوشه ای از این تپه, خانه ای برای مهمان ساخته شده است که دارای یک اتاق و حمام می باشد و درحریم شخصی منظره آن یک دریاچه وجود دارد. درواقع یکی از ویژگی های این ویلا گیرایی منظرفضایی آن است.

ماورای شگفت آور خانه آتشفشان مدرن – طراحی و نوآوری کالیفرنیای جنوبی

ماورای شگفت آور خانه آتشفشان مدرن – طراحی و نوآوری کالیفرنیای جنوبی

ماورای شگفت آور خانه آتشفشان مدرن – طراحی و نوآوری کالیفرنیای جنوبی

ماورای شگفت آور خانه آتشفشان مدرن – طراحی و نوآوری کالیفرنیای جنوبی

ماورای شگفت آور خانه آتشفشان مدرن – طراحی و نوآوری کالیفرنیای جنوبی

ماورای شگفت آور خانه آتشفشان مدرن – طراحی و نوآوری کالیفرنیای جنوبی

ماورای شگفت آور خانه آتشفشان مدرن – طراحی و نوآوری کالیفرنیای جنوبی

ماورای شگفت آور خانه آتشفشان مدرن – طراحی و نوآوری کالیفرنیای جنوبی
 

designer.Ali

عضو جدید

مـنـــــــبـع : www.designboom.com



چاد کلاگ و مت بواز، از AMLGM ، طرح " آلیاژ شهری " را به عنوان یک بازتعریف از نمونه گونه شناسی برج های مسکونی، معرفی و پیش بینی نموده اند. این پروژه به پیشنهاد طراحی فضاهای قابل سکونت برد سایت های باقی مانده در اطراف تقاطع های حمل و نقل همچون خطوط قطار هوایی و بزرگراه ها پرداخته است. این کانسپت با استفاده از متريال های مشخص به نمونه ای کامل از تمایل به بهینه سازی مجموعه ای ناهمگن و بسیار مرتبط با محیط زندگی گشته است.​
با بهره گیری از مزایای داشتن مسکن واقع در نزدیکی مراکز حمل و نقل، تقاطع خطوط متروی شماره 7 و لیر نیویورک انتخاب گشته اند. در این پروژه، طیف گسترده ای از امکانات زندگی ارائه می گردد. با برنامه ریزی صفحات هندسی، فرم برج ها از استوانه به مثلثی از پایین به بالای برج تغییر پیدا می کند. سیستم انعطاف پذیر چندگانه ی این آلیاژ یا کامپوزیت، هر نقطه را در موقعیتی منحصر بفرد قرار می دهد؛ در حالی که تمامی این نقاط بر روی شبکه ای بهم پیوسته واقع شده اند.​

دید پرنده

فضای داخلی ، آتریوم مرکزی

فضای داخلی ، آپارتمان مسکونی

سایت

پلان سایت

دیاگرام برنامه ریزی

کاربری های طبقه همکف

پرسپکتیو برش

دیاگرام ساختاری

دیاگرام های پوسته خارجی

سیستم های سطوح بندی
 

designer.Ali

عضو جدید
پوسته ایی متحرک از شیشه و خیابان

مـنـــــــبـع : http://www.worldarchitecturenews.com/index.php?fuseaction=wanappln.projectview&upload_id=10326


ساختمان چلسي مدرن ، که كاملا توسط دفتر معماری ادري متلاك Audrey Matlock طراحي شده است ساختمانی است با 85000 فوت مربع و 47 دستگاه اپارتمان كه در قسمت هنری تازه سازه منطقه ي چلسي ساخته می شود؛ خيابان هجدهم غربي پلاک 447-453 نزديك به های لاین High Line با چشم اندازي رو به رودخانه ي هودسانHudson River . به خاطر محل قرار گيري ساختمان در میانه بلوك مسکونی، تعریف بنا به واسطه 12 طبقه ي جدا از هم با کشندی افقی كه به رنگ ابي تمايل دارند و شيشه هاي شفاف و منفرد كه به طرف داخل و بیرون تغییر جهت می دهند تعریف می شود. اين صفحه هاي شيشه اي كوچك، تصاويري از منظره هايي كه بنا را احاطه كرده اند را بر روي سطح پوسته اي نما ي خود كه با كم وزياد شدن نور در ساعات مختلف روز تغيير رنگ ميدهد، به صورت تصاويري شكسته انعكاس ميدهد و بر روي نما تصوير مناظر مجاور ساختمان نقش ميبندد. پنجره هاي داير بر ان در كنتراست با رنگ فضايي پيش بيني نشده درون اين نوار زائد به پويايي نما مي افزايد. شيشه هاي مات پايين در نماي ساختمان در پياده روعقب نشيني كرده اند و اين نواره ي عقب نشسته و شناور بر روي پوسته در بالاي نما تاثير زيادي گذاشته است. به دليل متفاوت بودن وسليقه هاي متفاوت و سبك زندگي هر شخص، اپارتمان هايي با واحد هاي شبيه به هم ، خيلي انعطاف پذير و ازاد طراحي ميشوند. انها ، ديوارهاي متحرك ، اشپزخانه ي اپن بزرگ و طبقه اي با سقف شيشه اي را در اين بنا تركيب كرده اند. واحد دوبلكس در طبقه ي همكف براي جمع اوري و گالري اثار هنري با ورودي اختصاصي هم سطح با خيابان و باغ، طراحي شده است.اين اپارتمان ها متصل به سقف هاي بلند و سترگ و اشعه ي مادون قرمز در اسمان است. هر قسمت داراي ورودي اختصاصي از خيابان و باغچه اي اختصاصي براي پرورش گياه ميباشد. بالاترين واحد هر يك از اپارتمان ها داراي محافظي براي تراس اختصاصي باغ ميباشد.
-

-

-

-
 

designer.Ali

عضو جدید



مـنـــــــبـع : www.architizer.com


نام این خانه 2000SF از 18 پنل, 36 نقطه و 54 خط از نواره های مارپیچی مشتق شده, که فضاهای زیستی خانه را مشخص می کند. این شمایل بر روی یک زمین روستایی در کانکتیکات غربی قرار گرفته, پوسته ی بیرونی آن از فولاد ضد زنگ برنز صیقلی پوشانده شده است. این خانه اولین تجربه ای است که ما می بینیم.​
درخشش بازتاب بدنه ی بیرونی تغییرات محیطی مانند آب و هوا, زمان روز و تغییرات فصلی اطراف آن را برجسته و اغراق آمیز می کند. در داخل صفحات نواره مانند محوطه به واسطه ی سطوح شیشه ای بزرگ که به شکل عمودی ناپدید شده بدست می آید. فضای درون با وجود دیوارها و سقف های شیب دار از چشم اندازهای زیبای علفزارهای اندک و کوهپایه های دور چارچوب بندی شده در مسیرهای جذاب محروم نشده است. فضای داخلی تمام شده, مبلمان توکار صنایع سفارشی از تخته های بلوط محلی هستند.​
این عناصر همرا با ارتفاع نامحسوس در طبقه ی بتنی مشخص شده در آشپزخانه, ناهار خوری و پذیرایی و بخش خواب بدون جداسازی آنها تغییر می کند. سیرکولاسیون خانه یکپارچه و با جریانی آزاد رخ می دهد. مضمونی که در تمایز تقریباً ناموجود بین فضای درون و بیرون و در به چالش کشیدن مفاهیم مدرن و سنتی از خانه ای در چشم انداز جاری است. این طراحی جسورانه خودش را در جایگاه طبیعی قربانی نمی کند. اما به شکل انتخابی با عناصر موجود برای بارور کردن هم خانه و هم چشم انداز ترکیب می شود.​

...

...

...

...

...

...

...

...

...

...

...

...

...

...

...
 

designer.Ali

عضو جدید
مـنـــــــبـع : http://www.designboom.com
زاها حدید خانه ای را در مسکو (روسیه) طراحی کرده است که قرار است میلیاردر روسی ولادیسلاو دورونین به دوست خود نائومی کمپبل هدیه دهد . ( سایت آن در barvikha یکی از لوکس ترین مناطق روسیه واقع شده است .) این خانه که بسیار شبیه به یک سفینه ی فضایی طراحی گردیده است ، توسط درختان کاج و توس (بلوط) با ارتفاع هایی در حدود بیست متر احاطه شده است . این خانه (اقامتگاه) 2560 متر مربعی ، دارای دو ویژگی فضایی میباشد : ویژگی اول قسمت اصلی است که بر روی دامنه ی کوه قرار گرفته است و شامل فضاهای عمومی میباشد ؛ و ویژگی دوم آن قسمت ناهارخوریست با فضایی 22 متر مربعی که شبیه به پریسیکوپ (پیرابین) است که به سمت بالا آمده است و چشم انداز گسترده ای را در اختیار کاربران میگذارد .​
برای اشنایی بیشتر با زاها حدید می توانید ببینید​
نوشتار زاها حدید، بدویت عظیم و تمدن شکسته را به قلم سم جیکب​
و نوشتار​
وهمچنین​
یادداشت زاها حدید چیست؟ را​
سفینه ی فضایی توسط زاها حدید

قسمت ناهار خوری

نمای قسمت بالایی

زاها حدید ؛ سفینه ی فضایی

نمای کلی از خانه

تفسیر مفهومی از خانه در شب

نمای هوایی

نمای زمینی

نمای هوایی

نمای زمینی

اتاق خواب خصوصی، مشرف به منطقه پوشیده شده از درخت

رندر از اتاق خواب

نشیمن

طبقه همکف همراه با پله ها

ناهارخوری

فضای داخلی طبقه همکف
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

hadi1525

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

مترجم : مهرداد نجیب زاده

معمار: گروه معماری MVRDV
موقعیت بنا: چلسی،نیویورک
متراژ بنا: 3598
سال طراحی: 2008



پنت هاوس PH1 به متراژ 3598 فوت مربع در یک ساختمان منحصر به فرد در منطقه غرب چلسی در نیویورک واقع است.
پنت هاوس دوبلکس دارای 3 اتاق خواب به اندازه 80 فوت در کنار رودخانه هادسون و 688 فوت مربع فضای بیرونی و یک طالق رو آسمان تشکیل شده است.
توسط یک آسانسور شخصی می توان ماشین خود را به طبقه 12 و 13 به مدت یک دقیقه حمل کرد.
متریال های به کار رفته در طراحی داخلی از رنگ روشنی دارند تا به خوبی بتوانند نور طبیعی را به داخل خانه فیلتر کنند.این خانه مسکونی به وسیله سبک مدرن ساخته شده
و از دکوراسیون کلاسیک برای تزئینات داخلی آن به کار رفته است. طراحی این پنت هاوس توسط گروه معماری MVRD صورت گرفته است و پلان آن نحوه طراحی پنت هاوس را نشان می دهد.

















منبع: arel.ir
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

hadi1525

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مترجم: مهرداد نجیب زاده
شرکت معماری A-Cero طرح ویلای موج در سواحل مدیترانه اسپانیا را به نمایش گذاشته است.
این ویلا با سبکی متمایز و با مدیریت معماران این شرکت: خواکین تورس و رافائل لامازارس طراحی شده است.
طرح این دو نفر در طی چند سال گذشته دارای تغییرات زیادی بوده است. از جمله می توان به حرکت و خطوط موجدار به کار رفته نما اشاره کرد.
ولی صرفاً این ویلا به عنوان یک خانه مسکونی تک خانواری طراحی شده است سایت پروژه منحصربه فرد و مناسب چنین طرحی است.
با توجه به اقلیم گرم و مرطوب این منطقه، خطوط به کار رفته در نما، از اقدامات و خلاقیت های طراحی به شمار می رود.




با توجه به این که متراژ این طرح فقط 1000 متر میباشد، طراحان به خوبی توانسته اند عرصه ها را در سه طبقه طراحی کنند.
زیرزمین با پارکینگ، بخش خدماتی و تأسیسات، طبقه همکف با فضاهای عمومی ( نشیمن و پذیرایی)، و طبقات بالاتر با اتاق های شخصی اعم از اتاق خواب طراحی شده است.
تمام فضای داخلی به دلیل طراحی گسترده پنجره های بزرگ از نور طبیعی بهره می برند.
هر طبقه دارای تراس بزرگی می باشد که فیلتر طراحی مناسبی برای ورود نور به قسمت نشیمن ساختمان در شرق بنا می باشد.
همچنین یک استخر بر روی پشت بام واقع شده تا طراح از تمام فضاهای منفی ومثبت، حداکثر استفاده را ببرد.
هر چهار طرف ساختمان نمای متفاوتی را نشان می دهند تا الگوی کلی را از یکنواختی خارج کنند. ولی در عین حال از الگوی مشابهی برای طراحی استفاده شده تا تعادل کل بنا حفظ شود.

































منبع: beautifullife.info
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
مجتمع مسكوني آپارتماني گردو – اراک ( 450 آپارتمان )
اراک-1370

شركت مهندسين مشاور نقش جهان ـ پارس


منطقه پيش بيني شده، در دامنه كوههاي منطقه گردو و در جنوبي ترين بخش اراك، در زمين هاي نسبتا” مسطح در امتداد دره گردو و در ابتداي دشت شمالي آن قرار گرفته است.
زمين هاي در نظر گرفته شده براي آپارتمان سازي در طرح آماده سازي، مشرف به دره گردو است.
اصول طراحي
تداوم مسير حركت پياده دليل انتخاب يك محور مشترك قوي در قطعات بوده و ايده جدي طرح را تشكيل مي دهد و به طرق مختلف در طراحي قطعات دنبال شده است. مسير حركت پياده از مجموعه مسكوني جنوبي به سمت مجموعه مسكوني شمالي و در نهايت تا بخش خدماتي پيش بيني شده در آماده سازي امتداد دارد.
استفاده از ديدهاي مهم و زواياي تابش خورشيد به ويژه ديد به دره گردو كه با جهات مطلوب تابش خورشيد نيز هم خواني دارد، از اصول ديگر طراحي است و سهم عمده اي را در شكل گيري طرح به عهده دارد.
انطباق امتداد مسير حركت پياده با جهت مطلوب نورگيري و امتداد جهت ديد به دره گردو منجر به طراحي اين پروژه گرديده است.







Click here to view the original image of 700x495px.


منبع:www.njp-arch.com
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
مجتمع مسكوني آپارتماني ايل گلي – تبريز ( 11000 آپارتمان )
تبريز-1372


شركت مهندسين مشاور نقش جهان ـ پارس


زمين اين مجتمع مسكوني درجنوب شرقي شهرتبريز ودرشمال غربي باغ ملي ايل گلي واقع شده است . فاصله مجتمع تابخش مركزي تبريز 10 كيلومتراست كه با يك بولوار عريض به آن متصل مي شود ومساحت آن حدود 62000 مترمربع است.
درطراحي اين مجموعه مسكوني كوشش شده است كه ازامكانات متناسب ديد ومنظرطبيعي وحضور باغ ملي ايل گلي كه درمجاورت آن قرارداداستفاده شود. دراين مجتمع مسكوني كه تماما“ به صورت آپارتماني احداث مي شود واحدهاي مسكوني يك تا چهار خوابه، مراكزاداري وخدماتي ، فروشگاه ها وسالن اجتماعات طراحي شده است. الگوي اصلي طراحي مجموعه مبتني براستقرارو احدهاي مسكوني دراطراف يك فضاي بازمركزي ، هم محور با با غ ايل گلي است . اين فضاي بازبه صورت صفحه اي درنظرگرفته شده است كه درزيرآن مراكز خدماتي و سرويس مجموعه قرارگرفته است وديدي عالي برتمامي شهر تبريز دارد. واحدهاي مسكوني به صورت دونوار ساختماني طبقه دراضلاع طولي اين فضا قرارگرفته و در ميان آنها يك برج پانزده طبقه پيش بيني شده است كه ديد عالي به شهر تبريز و مجموعه استخر ايل گلي دارد. دردل اين برج يك گشادگي وسيع درنظرگرفته شده كه ديد به تبريز را از روي صفه امكان پذير سازد.
كل زيربناي اين مجموعه 175 هزار مترمربع است كه 72 درصد به مسكوني و بقيه به فضاهاي كمكي ديگراز قبيل خدمات ارتباطات پاركينگ وجز آن اختصاص يافته است .


Click here to view the original image of 700x495px.



Click here to view the original image of 700x495px.



Click here to view the original image of 700x495px.



Click here to view the original image of 700x495px.


منبع:www.njp-arch.com
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
مجتمع مسكوني آپارتماني معالي آباد – شيراز ( 650 آپارتمان – 90000 مترمربع )
شيراز-1377


شركت مهندسين مشاور نقش جهان ـ پارس


ين مجتمع مسكوني در شمال غربي شهر شيراز در منطقه معالي آباد و در ميان باغهاي قصرالدشت كه بافتي نوساز دارد واقع گرديده كه محصور توسعه شهري شيراز به سمت غرب در دهه هاي اخير است .
شكل زمين ، شيب آن ، جهت حركت ،‌آفتاب و ديد كوه استسقاء بوجود آورنده ايده كلي فضايي مجتمع است .
علاوه بر آنها آنچه بسيار مورد توجه قرار گرفته آن است كه مجموعه آپارتمانها بصورت يك مجموعه يكپارچه و فضايي واحد باشد و از تركيب بلوك هاي منفرد و جدا از هم آپارتماني جلوگيري شود .
براين اساس تركيب بندي كلي فضائي سايت به اينصورت است كه پنج بلوك اصلي در جهت عرض زمين و بصورت موازي از يكديگر كه نور خوب براي بلوكها فراهم مي آورد و ديد يكديگر را كور نكند و تمامي ديد كوه استسقاء را داشته باشند در نظر گرفته شده است . در ضمن اين بلوكها هر چه بطرف جنوب زمين حركت مي كنند داراي ارتفاع كوتاهتري هستند كه باين ترتيب روي يكديگر موجب توليد سايه نشوند .
• اين پنج بلوك اصلي سالن توسط ديواره اي از بلوك هاي چهار طبقه تمام طول در شرق زمين به يكديگر متصل شده و يكپارچه باقي است . نحوه استقرار بلوك ها و ديوار شرقي موجب پديد آمدن حياط هاي زيبا و پرنوري در بين بلوك ها گرديد است كه از يك طرف به فضاهاي آزاد غربي باز است .
• در شمال زمين در باريك ترين نقطه آن يك برج 16 طبقه منشوري شكل با قاعده مثلث در نظر گفته شده است كه نقطه ختامي در شمال زمين براي مجموعه است . در مقابل در قسمت جنوبي زمين نيز يك مجموعه بناهاي عمومي كم ارتفاع تركيب مجموعه را كامل كرده است .
• براي زنده كردن بيشتر مجموعه در ضلع غربي آن رديفي از مغازه ها در طبقه همكف در موازات خيابان غربي در نظر گرفته شده است .
• كل زيربناي زمين در حدود 82 هزار متر مربع است كه شامل 598 واحد آپارتمان بين سطوح 50 تا 200 متر مربع است حدود 25000 متر مربع فضاهاي عمومي و 908 مترمربع واحدهاي تجاري در مجموعه پيش بيني شده است .



Click here to view the original image of 700x495px.



Click here to view the original image of 700x495px.


منبع:www.njp-arch.com
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
مجموعه مسکونی لواسان (یادمان میرمیران)
تهران-1384


شرکت سرمایه گذاری سپه
مهندسین مشاور نقش جهان ـ پارس

نام پروژه : مجتمع مسکونی لواسان ـ یادمان میرمیران
کرفرما : شرکت سرمایه گذاری سپه
مدیریت طرح : شرکت توان ساخت
مشاور : مهندسین مشاور نقش جهان ـ پارس


موقعیت مجموعه :
مجموعه مسکونی لواسان ( یادمان میرمیران ) ، در منطقه کلاک از شهر لواسان واقع شده است . شهر لواسان در 40 کیلومتری شمال شرقی تهران و در کنار رودخانه جاجرود و دریاچه سد لتیان واقع شده است . کوران دائمی هوا و همسایگی با مناطق کوهستانی چون لشگرک باعث سرسبزی و خوش آب و هوایی منطقه لواسان گشته است . چنین موقعیتی در اطراف شهر بزرگی مانند تهران فرصتی استثنایی را برای سکونت ایجاد کرده است .

* استفاده از آب و حضور آن در فضاهای جمعی جهت تلطیف فضای جمعی پروژه .
* طراحی فضای داخلی واحدها با ایده کلی « پر از فضا بودن » هر واحد ، با تنوع خاص پروژه برای ویلا ( افزایش فضا به جهت متراژ قابل توجه پروژه )
* طراحی فضای دورن و بیرون پروژه به صورتی که ترکیب داخل و خارج در بیشترین حالت صورت پذیرد .
تنوع فایی ، شفافیت و سیال بودن فضا چه در داخل واحدها و چه در فضای جمعی اساس کار معماری بوده است .
* دسترسی واحدها برای هر واحد به صورت مستقل یا بوسیله شفت های عمومی و یا بوسیله گالری های افقی در محوطه تعبیه شده است .
* با توجه به در نظر گرفتن سیستم هوشمند ساختمان در مجموعه ، کلیه ورود و خروج های ناخواسته در مجموعه قابل کنترل بوده و لذا امنیت مجموعه مسکونی کاملاً قابل تأمین می باشد .

مشخصات کلی مجموعه :
مجموعه مسکونی لواسان بر روی تپه زیبایی که دیدی پانوراما به شهر و دره لواسان دارد قرار گرفته است . چیدمان 43 واحد ویلا تراسه بر بام یکدیگر و طراحی مجموعه ای ارگانیک که در هماهنگی با محیط طبیعی پیرامون
می باشد ، از خصوصیات طرح است . مساحت زمین طرح بالغ بر 46000 مترمربع و مساحت فضای باز و سبز طراحی شده 30000 متر مربع می باشد . با توجه به موقعیت خاص زمین ، طرح مجموعه ای استثنایی مورد نظر بوده است ، لذا هر واحد اداری فضای ورزشی و استخر خصوصی و آسانسور مستقل خود می باشد . برخی خصوصیات ویژه در طرح مجموعه مسکونی لواسان به شرح زیر می باشد :
• استفاده حداقل از مساحت همکف بصورت خصوصی و برای هر واحد ، به صورتی که هر واحد موقعیت ، روحیه و فضای خاص خود را دارد و هیچ واحدی همانند واحد دیگر نیست .
• طراحی 43 واحد ویلا ـ آپارتمان با تراس و فضای استخر خصوصی و برای هر واحد ، به صورتی که هر واحد موقعیت ، روحیه و فضای خاص خود را دارد و هیچ واحدی همانند واحد دیگر نیست .
• طراحی و ایجاد بام های سبز به صورتی که در نهایت حجم پروژه همچون بستر سبزی خوابیده در زمین طرح دیده خواهد شد .
• استفاده از فضاهای زیرین پروژه جهت فضاهای جمعی و عملکردهای خدماتی مورد نیاز مجموعه همچون فضاهای ورزشی ، سالن چند منظوره پارکینگ میهمان و فضای تجاری .
• در نظر گرفتن روحیه لواسان به عنوان تفرجگاه شهر تهران و ایجاد ویلاهایی با روحیه ییلاقی و با ایجاد تراسه های متنوع و ارگانیک .


• با توجه به در نظر گرفتن امکان دسترسی مستقل هر واحد از طریق آسانسور شخصی و پیش بینی پله فرار برای حداکثر 4 واحد کلیه واحدها با توجه به مقررات ایمنی ، امکان اعلام و اطفای حریق در نظر گرفته شده است . در رابطه با فضاهای تأسیساتی نیز برای هر واحد یک شفت عمومی در نظر گرفته شده است که امکان سرویس دهی به هرواحد در طبقه مورد نظر را دارا می باشد . در رابطه با فضاهای جنبی ،
سرویس های ویژه این ویلاها شامل خدمات خانگی ، فضاهای سوپرمارکت و نیز خدمات ارسال اجناس (DELIVERY) در مجموعه مدیریت مرکزی در نظر گرفته شده است . مدیریت مرکزی مجموعه که کلیه خدمات لازم برای نگهداری و استفاده از مجموعه را می دهد به سیستم BMS یا سیستم مدیریت هوشمند ساختمان مجهز است ، که کلیه فعالیت های داخلی مجموعه را اعم از کنترل تجهیزات تأسیسات گرمایش و سرمایش و تأسیسات مربوط به استخرها ونیز کنترل ورود و خروج سیستم حفاظتی برای جلوگیری از ورود ناخواسته انجام می دهد . به این صورت می توان مجموعه را یک هتل ویلا دانست که ساکنین آ« علاوه بر استفاده از کلیه مزایای یک ویلا ، سرویس های لازم برای زندگی را همچون سکونت در یک هتل لوکس دریافت می کنند .

• هر واحد از مجموعه مسکونی لواسان دارای فضای باز و استخر خصوصی است . لذا با وجود اینکه هز واحد تراس باز دارد ، به جهت موقعیت خاص هر واحد از پروژه ، هر واحد شکل خاصی دارد که پس از چیدمان این واحدها روحیه پروژه روحیه ای ارگانیک و پویا می باشد .

• آنچه مجموعة مسکونی لواسان را از مجموعه های مشابه آن متفاوت می کند ، خصلت طبیعی و همگونی آن با طبیعت اطراف آن است به صورتی که حجم های ساختمانی با نظامی طبیعی و از یک استخوان بندی که در هماهنگی با مورفولوژی زمین است زاده می شوند . در نهایت با ایجاد بام های سبز و استفاده از عناصر مانند استخرهای روباز در بام ها ، پروژه به عنوان موجودیتی همگون و در ادامه روحیه زمین و سبزی پیرامون دیده خواهد شد . حضور آن در این مجموعه به جهت روحیه پر طراوت و پرنشاط آن اهمیت خاصی دارد . لذا نه تنها در طراحی واحدها ( هرواحد یک استخر ) این مهم در نظر کرفته شده ، بلکه در طراحی فضاهای عمومی محور آب و حضور آن اهمیت خاصی دارد . محور این پروژه انسانی است که در مجموعه زندگی می کند و تمامی عناصر فضایی باتوجه به این اصل سازماندهی شده اند .

• یکی از خصوصیات بارز طرح مجموعه مسکونی لواسان ، حفظ و استفاده از فضای باز گسترده ای در زمین طرح است به صورتی که به جای تفکیک زمین به قطعات کوچک و قراردادن هر واحد ویلایی در زمینی جداگانه ف کلیه این ویلاها با نظامی درونی و جدید در ارتفاع با یکدیگر ترکیب شده و زمین پروژه به صورت فضای سبز عمومی با کیفیت خاص مجموعه در اختیار کلیه ساکنین قرار گرفته است . علاوه بر این سازماندهی این ویلاها در ارتفاع باعث ایجاد دید مناسب و بهتر برای کلیه واحدهای ویلایی گشته ، به صورتی که به جای قراردهی هر ویلا در پشت ویلای دیگر که باعث گرفته شدن دید زیبای این منطقه می شود کلیه واحدها با این سازماندهی فضایی در ارتفاع ، مطلوب ترین چشم انداز های طبیعی را جهت کلیه واحدها تأمین نموده است .

• در واقع هدف ایجاد این مجموعه ، مجموعه ای خاص و به یادماندنی است که کیفیت فضای لواسان را داشته باشد ، مدرن و جدید بوده و رایحه طبیعت را نیز به همراه داشته باشد ، این اهداف با بوجود آوردن ویلاهایی در تراسه های ارگانیک و رو به مناظر اطراف به راستی محقق شده ، چرا که هر واحد ویلایی ، دید بیش از 270 درجه به اطراف داشته و شکل گیری پروژه به ترتیبی است که هر واحد منظر زیبای مستقل خود را دارد و از خصوصیت مجتمع بودن خود از امکانات جمعی استفاده خواهد کرد و در واقع هر واحد هم خصوصیات ویلایی را دارد و هم از کیفیت و سرویس دهی فضای جمعی استفاده می کند .


Click here to view the original image of 800x565px.


Click here to view the original image of 700x495px.



Click here to view the original image of 700x495px.


Click here to view the original image of 700x495px.



Click here to view the original image of 700x495px.


Click here to view the original image of 700x495px.


منبع:www.njp-arch.com
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
خانه مولانا- تهران
تهران-1380


شركت مهندسين مشاور نقش جهان ـ پارس


چينيــان گفتنــد مــا نقاش تـر/ روميـــان گفتنـد مـا را كروفـــر
گفت سلطان امتحان خواهم درين/ كز شماها كيست درد دعوي گزين
چينيــان و روميـــان بحث آمدند/ روميــان از بحث در مكث آمدنــد
چينيــان گفتنـــد يـك خانه بما/ خاصــه بسپاريـد و يــك آن شما
بــود دو خانه مقابـــل در بــه در/ ز آن يكي چيني ستـدر و مي دگر
چينيان صد رنگ از شه خواستنـد/ شــه خزينـه بـاز كرد آن تاستنــد
هـــر صباحـي از خـزينه رنگــها /چينيـــان را راتــبه بود از عطـــا
روميان گفتند ني لون و نه رنــگ/ در خور آيـد كـار را جـز دفع زنگ
در فــرو بستنـد و صيقل مي زدند/ همچو گرد ون ساده و صافي شدند
از دو صد رنگي ببي رنگي رهيست/ رنگ چون ابرست و بيرنگي مهيست
هــرچ انــدر ابـر ضو بيني و تـاب / آن زاختـــر بيـن و مـاه و آفتــاب
چينيان چون از عمل فازغ شدنــد/ از پـــي شادي دهلهـــا مي زدنـد
شــه در آمـد ديـد آن جـا نقشهـا/ مي روبـــود آن عقــل را وقت لقا
بعــد از آن آمـد بسـوي روميـــان/ پـرده را بـرداشت رومــي از ميـان
عكــس آن تصويـر و آن كــردارها/ زد بريــن صافــي شـده ديوارهــا
هـرچ آنجـا ديـد اينجـا بـه نمــود/ ديـده را از ديـده خانـه مي رو بود



Click here to view the original image of 700x495px.



Click here to view the original image of 700x495px.


Click here to view the original image of 700x495px.


Click here to view the original image of 700x495px.



Click here to view the original image of 700x495px.


منبع:www.njp-arch.com
 

رجایی اشکان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
همیشه برای دیدن ساختمان‌های منحصربفرد و معماری‌های جذاب، اصطلاحاً «چشممان به دهان» نمونه های خارجی است. نمی‌دانیم که در همین تهران خودمان (بهتر بگویم ایران خودمان)، جوانان تحصیل کرده و خلاقی هستند که دست به ابتکار زده و بناهای زیبا و مدرنی را طراحی می‌کنند.
در این تاپیک یکی از بناهای معماری مدرن را اینبار در تهران به شما معرفی کنیم. جایی که مالکان سنت شکنی کرده و به جای اینکه خانه خود را به شکل «بورژوازی» و تکراری اخیراً رایج شده طراحی کنند، معماری آن را به افرادی خلاق و باسواد سپرده‌اند. خانه شریفی‌ها، که طراح اصلی آن دکتر علیرضا تغابنی است، در تهران و محله دروس ساخته شده و سال گذشته به بهره برداری رسیده است.

 

رجایی اشکان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مشخصات پروژه:

مشخصات پروژه:

مشخصه اصلی این پروژه انعطاف پذیری و عدم قطعیت است. به طوری که با حرکت اتاق‌های چرخان، کیفیت فضاهای داخلی و فرم بیرونی بطور مداوم تغییر کرده و به باز و بسته شدن – درونگرا و برونگرا شدن – پروژه می‌انجامد. این تغییرات درفصول مختلف یا در سناریوهای عملکردی می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.


 

رجایی اشکان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
زمین پروژه و تعداد طبقات:

زمین پروژه و تعداد طبقات:

زمین پروژه به مانند بسیاری از بلوک‌های شهری علی رغم عمق زیاد، بر و نمای محدودی داشت. سعی شد ساختمان با این باز و بسته شدن، به مانند خانه‌های قدیمی کیفیاتی چون «زمستان نشین» و «تابستان نشین» ارائه کند؛ در تابستان حجمی باز، شفاف، پر از خلل و فرج و دارای تراس‌های عمیق و بزرگ باشد و در زمستان‌های‌ تهران که تراس کمتر به کار می‌آید، حجمی بسته، بدون تراس و با حداقل بازشو طراحی شود.این بنا در ۷ طبقه طراحی شده است که در آن طبقات زیرزمین به فعالیت‌های ورزشی و تفریحی، طبقه همکف به پارکینگ‌ها و واحد سرایداری، طبقات اول و دوم به عملکردهای عمومی خانواده و در نهایت طبقات سوم و چهارم به اتاق‌های خواب اختصاص داده شده‌اند.

 

رجایی اشکان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کاربری فضاها

کاربری فضاها

نوع استفاده از فضاها هم می‌تواند امکانات متفاوتی به ساکنان بدهد. بطور مثال، اتاق مهمان که در طبقه دوم قرار دارد، با سناریوی حضور یا عدم حضور مهمان می‌تواند تغییر شکل دهد و یا اتاق‌های کار و فضای صبحانه خوری (اتاق گردان‌های طبقه سوم و اول) بر اساس نوع عملکرد و نیاز ساکنین می‌توانند تغییر حالت دهند.



 

رجایی اشکان

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نحوه نورگیری فضاها:

نحوه نورگیری فضاها:

عقب نشینی سه متری از حد مجاز ساخت زمین باعث شد تا بتوانیم برای دو طبقه ورزشی و استخر واقع در زیرزمین، از طریق آبنمای شیشه‌ای نورگیری کنیم. به عبارت دیگر فضاهای ورزشی در مقطع بین دو حوضچه تعریف شده‌اند که به وسیله مجسمه‌های آیینه‌ای تلالو این دو حوضچه را در خود منعکس می‌کنند.



 
بالا