نقش ها و کارکردهای تندیس ها

fatima0

عضو جدید
نقش ها و کارکردهای تندیس ها شامل:

1) تقویت حس مکان و القاء روحیه ی خاص در فضا که در صورت هماهنگی مجسمه با محیط و تقویت انسجام بصری محیط پیرامون، شهروندان احساس رضایت و آرامش بیشتر می کنند و حس مکان تقویت می شود.

2) تعریف و هویت بخشی به فضاهای شهری

3) ارتقای کیفیت و ایجاد سر زندگی به فضاهای شهری چرا که فضای خالی از هنر هیچ جذابیتی ندارد، فقدان جذابیت از کیفیت فضا می کاهد.

4) ارتقای آگاهی های عمومی و معرفی نمادها و ارزش های فرهنگی

5. معرفی عملکرد و روحیه ی میدان یا محدوده ی پیرامون آن و تداعی عملکرد تاریخی و فرهنگی آن ، چرا که بسیاری از میادین محل وقوع حوادث تاریخی منحصر به فرد هستند و مجسمه ای با همان نماد می تواند تداعی گر این واقعه تا سال ها بعد باشد و عملکرد میدان نیز به وسیله همان مجسمه بیان می شود.

6) تعریف مرکز ثقل و نقطه ی تمرکز میدان چرا که مجسمه در مرکز میدان از هر دو طرف دیده و درک می شود و حس مرکزیت را تقویت نموده نوعی نظم بصری به وجود می آ ورد.

7) ایجاد یک نشانه ی شهری مخصوصاً اگر اندازه ی آن بزرگ باشد می تواند در سطح محله، منطقه و شهر مطرح شود.

8) ایجاد انگیزه ای برای زیباسازی محیط توسط شهروندان یعنی نصب مجسمه ای مطلوب در میدانی زیبا باعث می شود که ساکنان اطراف میدان برای بالابردن سطح کیفیت محیط پیرامونشان اقداماتی انجام دهند.

9) مکان یابی چرا که تداعی کننده ی یک فضای به خصوص می باشد.

10) تناسب بخشی به نام میدان، چرا که میدان می تواند طوری طراحی شود که نام میدان را در اذهان بینندگان تثبیت کند مثلا نمادی از گل.

11) معرفی سبک ها و سنت های هنری که می تواند بر سواد هنری و بصری مردم بیفزاید.

به این ترتیب مشاهده می کنیم که نگاهی نوین، عالمانه و جامع به مقوله شهرسازی درکنار سایر مزایا باعث ارتقاء کیفیت عناصر فرهنگ ساز شهری خواهد شد و خاطره ای فراموش نشدنی را در ذهن گردشگران و توریست هایی که برای بار اول وارد شهر می شوند به جا خواهد گذاشت و آنها بدون مطالعه ی کتاب یا تحقیق در رابطه با شهر با دیدن تندیس ها و نمادها ، برداشتی کلی و شیوا از فرهنگ و سنت و تاریخ شهر مورد نظر به دست می آورند
 
بالا