[ نظر معماری]آقای ضرغامی ، ما هم در این سیما سهمی داریم !

e.69a_h

عضو جدید
آقای ضرغامی ، ما هم در این سیما سهمی داریم ! سینمای صد ساله چنان گوی سبقت را از معماری هفت هزار ساله برده ، که مردم ایران حتی نام تعداد اندکی از معماران شاخص این مرز و بوم را نشنیده و حتی ظاهر آنان را نیز ندیده اند .
معماری نیوز - صادق رشیدی فرد : چندی پیش در خانه یکی از اقوام ، بنا بر رسم صله ارحام حضور داشتم و لاجرم تلویزیون نیز مطابق سلیقه صاحبخانه روشن بود . تلویزیونی که معمولا آنقدر برای من جلوه نمایی ندارد که برای رویت آن وقتی بگذارم ، اما بالاجبار شاهد برنامه (( گپ )) رامبد جوان شدم که از شبکه آی فیلم مشغول پخش شدن بود .

با خودم قدری به برنامه های سیما که با محوریت سینما تولید میشوند اندیشیدم و ناگهان به حجم عظیم خبررسانی و تولید برنامه در این زمینه پی بردم و این سوال بزرگ در ذهنم ایجاد شد که : "مگر غیر از سینما ما هنر دیگری نداریم ؟"

به راستی وقتی به عملکرد نظام سیاسی ، روزنامه ها و علی الخصوص صدا و سیما مینگریم گویی جز اصحاب سینما و موسیقی کس دیگری در این جامعه هنرمند نیست ؟ اخبار جشنواره های سینمایی از کن و اسکار و خرس طلا و یوزپلنگ نقره و هزارن حیوان سیمین و مطلا در رسانه ها منعکس میشود ، اما موفقیتهای داخلی و خارجی معماران این سرزمین منعکس نمیشود .

سینمای صد ساله چنان گوی سبقت را از معماری هفت هزار ساله برده ، که مردم ایران حتی نام تعداد اندکی از معماران شاخص این مرز و بوم را نشنیده و حتی ظاهر آنان را نیز ندیده اند .

صدا و سیما پر است از برنامه های پخش و نقد سینمایی , از داخلی گرفته تا خارجی ، و دریغ از اختصاص یک برنامه تخصصی به معماری . گوییا مسئولین نظام فراموش کرده اند که نماد ایران در تمامی دنیا معماری آن است و نه سینمای آن .

البته بنده با توجه به تحصیلات اندکی که در زمینه کارگردانی داشته ام ، خود را به خانواده سینما نیز متعلق میدانم ولی احساس میکنم وزنی که سینما در سیما دارد بسیار سنگین تر از مقداریست که باید به آن اختصاص داده شود .

بنده بسیار متاسفم از اینکه بگویم سیمای ما یک سیمای " سینما زده" است . تعادل را رعایت نمیکند و برای باقی هنرها ارزش چندانی قائل نیست و دلیل آن سینمایی بودن اندیشه های مدیران سیما است .

سینما به عنوان یک هنر عمومی ، نیاز چندانی به مخاطبان آموزش دیده ندارد ، و از همین رو میتواند با آحاد جامعه ارتباط برقرار کند ، اما باقی هنرها از نقاشی گرفته تا گرافیک و حجم سازی و معماری ، برای فهمیده شدن توسط مخاطب ، نیاز به آموزش دارند و چون صدا و سیما که به قول آرمانی حضرت امام "باید دانشگاه باشد " نمیتواند باشد و یا به قولی نمیخواهد باشد !!! از همین روست که از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرده و به دنبال مسائل عوامانه و خالی از بعد آموزشی میرود ، تا به قول خودشان بتواند با حجوم وسیع ماهواره ها مقابله کنند .

عزیزان فعال رسانه ای ، علی الخصوص صدا و سیما ، اگر جامعه امروز به قدری سطحی شده است که فقط با ادبیات "تصویر و فیلم" میتوان با آن ارتباط برقرار کرد ، نتیجه مدیریت آموزشی و رسانه ای شما و دوستانتان در گذشته است . بیایید با هم گذشته ها را رها کنیم ، به فکر آینده باشیم . نسل فردا نتیجه مدیریت امروز شماست ، الان را دریابید .

آقای ضرغامی شما به عنوان مدیر تاثیرگذارترین رسانه جامعه "صدا وسیما" میتوانید با رویکردی عادلانه تر نسبت به همه علوم و هنرها ، فضای جامعه را به به سمت و سویی بهتر هدایت کنید .

آقای ضرغامی بنده نماینده جامعه معماران نیستم ، اما به عنوان یک عضو کوچک از این خانواده به شما میگویم :

" آقای ضرغامی ، ما هم در این سیما سهمی داریم "






منبع:http://memarinews.com/Pages/News-8401.html
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

elahe66

عضو جدید
کاربر ممتاز
من قبلا هم فکر کنم یه سال پیش بود تو تالار گفتگوی همین باشگاه پست داده بودم و شاکی‌ بودم که فقط فوتبال و بازیگری شغلن؟ بقیه آدم نیستن؟ حالا همه میخوان برن بازیگر و فوتبالیست بشن... .

نشده دو تا بنای جدید رو نشون بده باشکوه دوربین قشنگ دورشون از بالا بچرخه یه موسیقی زیبا روش بزارنو معمارش بیاد روش یه حرفایه بزنه...

همش با بناهای قدیمی‌ و فرسوده و یه موسیقی مرده کسل کننده و یکنواخت و حرکت دوربین خیلی‌ تکراریی آدم حتی اگه معمار هم باشه حوصلش سر میره نگاه کنه چه برسه به مردم عادی..انگار ما معماری جدید نداریم.همش بناهاهی قدیمی‌ ...

به نظر من کار معمارا شدیدا جذابه و مردم عادی میفهمنش چون خلاقیت و ایده داره،،،،من نمیگم بیان از کارای فنی‌ و اجرائی خیلی‌ پیچیده حرف بزن ولی‌ اگه ایدهٔ جدیدی تکنولوژی جدیدی چیزی داره البته خدایی اگه میخوان در حد یه برنامهٔ کسل کننده که دو نفر بشینن رو به روی هم حرفایی تکراری بزن به سبک بقیه برنامهای تلویزیون ترجیح میدم نسازن چون بدتر فکر‌ آدم بسته می‌شه...

هر رشته واقعا جذابیت‌های خاص خودشو داره ولی‌ من خودم شخصاً دقت کردم واقعا معماری جدید رو ... که مردم خیلی‌ دوست دارن من یه دفعه مجلهٔ معمارو گذاشته بودم تو پوشه‌ام از این شفافا داشتم میرفتم جایی...تو متروو تو تاکسییی اتوبوس...هر جای عمومی که میشستم هر کی‌ میدید محال بود نخواد نبینه یا ورق نزنه.... خوب مردم دوست دارن ..... مجلهی معماری واقعا در حد خوبی‌ ارائه میشن با کیفیتن...

 
آخرین ویرایش:

Similar threads

بالا