نانو در صنایع غذایی

dddddddddd

عضو جدید
1. فراوري مواد غذايي







فناوري‌نانو علاوه بر بسته‌بندي، تأثير زيادي روي گسترش مواد غذايي کاربردي و تعاملي دارد؛ موادي که به نيازهاي بدن پاسخ داده، مي‌توانند در رسانش مواد غذايي مؤثر باشند. گروه‌هاي تحقيقاتي مختلفي در حال کار روي ساخت مواد غذايي جديد بر اساس تقاضا هستند. اين مواد به صورت غير فعال در بدن باقي مي‌مانند و مواد غذايي را در صورت نياز به سلول‌ها مي‌رسانند. عنصر کليدي اين بخش، توسعه نانوکپسول‌هايي است که با استفاده از آنها در مواد غذايي مي‌توان کار رسانش را به خوبي انجام داد. از پيشرفت‌هاي ديگر در فرآوري مواد غذايي، افزودن نانوذرات به مواد خوراکي براي افزايش جذب آنها در بدن است.







يکي از بهترين نانوايي‌ها در غرب استراليا در استفاده از نانوکپسول‌هايي که شامل روغن ماهي تن (منبع غني از اسيدهاي چرب امگا 3) بوده‌اند؛ موفق بوده است. اين مرکز از نانوکپسول‌ها در پرفروش‌ترين نوع نان خود به نامtip-top استفاده مي‌کند و اين ذرات فقط هنگامي باز و شکسته مي‌شوند که وارد معده شوند، به اين ترتيب از مزه ناخوشايند روغن ماهي جلوگيري مي‌شود.







شرکت Nutralease در رژيم اشغالگر قدس، از فناوري ساختارهاي مايع خودآراي نانومقياس (NSSL) براي رسانش مواد غذايي استفاده مي‌کند. اين ذرات به شکل مايسل (کره‌هاي توخالي که از چربي ساخته شده و درون آن آب است) با قطر حدود 30 نانومتر هستند. مواد خوراکي يا nutraceuticals داراي آب دروني هستند و مي‌توانند براي حمل موادي مانند ليکوپن، بتا-کاروتن، لوتين، فيتوسترول ها، CoQ10 و DHA/EPA مورد استفاده قرار بگيرند. اين ذرات به ترکيبات اجازه مي‌دهند که به راحتي از طريق معده وارد رگ‌هاي خوني شوند. بنابراين دسترسي زيستي آنها افزايش مي‌يابد. اين فناوري را در حال حاضر کارخانجات Shemen براي رسانش روغن فعال Canola وارد بازار كرده‌اند. اين شرکت ادعا مي‌کند مي‌تواند جذب کلسترول را در کيسه صفرا تا 14 درصد کاهش ‌دهد.







تعدادي از شرکت‌هاي شيميايي در حال تحقيق روي افزودني‌هايي هستند که بدن به راحتي قادر به جذب آنهاست و مي‌توانند عمر مفيد محصولات را افزايش دهند. سازمان بين‌المللي علوم رسانش زيستي در حال توسعه نانوحلزون‌هايي با ذرات پيچشي 50 نانومتري است که مي‌تواند در رسانش موادي مانند ويتامين‌ها، ليکوپن و اسيدهاي چرب امگا3 به سلول‌ها به کار گرفته شود، بدون اينکه در مزه و رنگ مواد غذايي تأثير داشته باشد.







صنايع غذايي Kraft، گروهي محقق از 15 دانشگاه مختلف را تشکيل داده است تا با کمک فناوري‌نانو در مورد غذاها تحقيق کند. اين مورد به مصرف‌کنندگان اجازه مي‌دهد تا بين رنگ‌ها و طعم‌هاي مختلف انتخاب کنند. اين مجمع همچنين روي توسعه مواد غذايي هوشمند با کمک نانوحسگرها، که باعث آزاد سازي تدريجي موادغذايي مي‌شود فعاليت مي‌کند. اين نانوکپسول‌ها با مواد غذايي ترکيب مي‌شوند ولي تا زمان مناسب، غير فعال باقي مي‌مانند. تمامي پيشرفت‌هاي جديد موجب مي‌شود مفهوم موادغذايي کامل به واقعيت نزديک شود و انتظار مي‌رود تا فوايد ديگري در زمينه انرژي، عملکردهاي تشخيصي، کاربردهاي ايمني بهتر و توسعه محصولات ضد پيري براي مصرف‌کنندگان وجود داشته باشد.







امروزه از فناوري‌نانو در صنايع آرايشي مانند ساخت کرم‌هاي شفاف استفاده مي‌شود. شرکت Royal BodyCare، که از فناوري‌نانو علوم غذايي استفاده مي‌کند محصول جديدي با نام NanoCeuticals را وارد بازار کرده، که امولسيوني از ذرات با قطر کمتر از 5 نانومتر است. اين شرکت ادعا مي‌کند اين محصول، راديکال‌هاي آزاد را جمع آوري کرده، آب رساني را بالا برده و pH بدن را تنظيم مي‌کند. اين شرکت همچنين در حال توسعه نانوخوشه‌‌ها و پودرهاي نانومقياسي است که با مکمل‌هاي غذايي ترکيب مي‌شوند و هنگام مصرف، قدرت جذب مواد غذايي را در بدن افزايش مي‌دهند.







شرکت‌هاي مواد غذايي و آرايشي در همکاري با يکديگر به دنبال سازوكاري جديد براي رسانش ويتامين‌ها و جذب مستقيم آنها از پوست هستند. به عنوان مثال شرکت Nestle که 49 درصد از سهام شرکت LOreal را داراست در حال ساخت کرم ضدآفتاب شفافي است که ويتامين E را مستقيم به پوست مي‌رساند. هدف، ساخت کرمي است که به وسيله پوست جذب شده و ويتامين E را به آرامي آزاد کند، به‌علاوه داراي ماده محافظ UV نيز باشد. در حال حاضرکرم‌هاي شفاف ضد UV در بازار موجود است و LOreal انتظار دارد اين کرم با کاربردهاي بيشتري بازار را در برگيرد.







رقيبان ديگر مانند Estee Lauder در حال ساخت فرمول‌هاي ضد پيري هستند که از نانوذرات تشکيل شده‌است. شرکت آمريکايي Oilfresh محصول نانوسراميکي جديدي وارد بازار کرده که مصرف روغن را در رستوران‌ها و غذاهاي آماده به نصف کاهش مي‌دهد. در نتيجه اين تغيير بزرگ، از اکسيد شدن محصولات به دليل چربي‌هاي درون روغن جلوگيري مي‌شود. مورد ديگر اين است که روغن سريع‌تر داغ شده و انرژي مورد نياز براي پخت کاهش مي‌يابد.







اخيراً دانشگاه واخنينگن در هلند مرکز تحقيقاتي را تأسيس کرده که در حال کار روي کاربرد فناوري‌نانو در صنايع غذايي است. مرکز بيوفناوري واخنينگن روي موضوعات مختلفي ازجمله تشخيص کيفيت و سلامت غذا، پوشش‌دار کردن و رسانش مواد غذايي، ميکرو و نانو ابزارهايي براي پردازش‌هاي شيميايي و فيزيکي، زيست شناسي شيميايي، نانو سم شناسي؛ بررسي فناوري و علم مشتري متمرکز شده است.







شرکت آلماني Aquanova در حال توسعه فناوري جديدي است که در آن دو ماده فعال را با هم ترکيب کرده و در کاهش چربي از طريق نانوحامل‌ها (کره‌هاي تو خالي با قطر 30 نانومتر) استفاده مي‌کند. اين نوآوري مي‌تواند دستيابي جديدي در کنترل وزن باشد. شرکت NovaSOL Sustain از CoQ10 براي کاهش چربي اسيدهاي alpha-lipoic براي رفع گرسنگي استفاده مي‌کند. همچنين اين فناوري براي توليد ويتامين‌هايي مانند SoluE که از دسته ويتامين‌هاي E است و همچنين SoluC که از دسته ويتامين‌هاي C است استفاده مي‌شود.







در يک راهبرد متفاوت، شرکت Unilever در حال توليد بستني‌هاي کم چرب با کاهش ذرات امولسيون است. با اين عمل اميد است که استفاده از اين ذرات، ميزان چربي را تا 16 درصد کاهش دهد. مرکز بين‌المللي Woodrow Wilson، مؤسسه بورس تحصيلي در آمريکا، پايگاه داده‌اي از مشتريان بازار فناوري‌نانو تشکيل داده و به‌زودي 15 مورد را که ارتباط مستقيم با صنايع غذايي دارند اعلام مي‌کند. اين فهرست شامل nanocetical هاي توليدي شرکت RBC، Life Science و روغن فعال Canola ي صنايع Shemen و نانوذرات نقره استفاده شده در يخچال‌هاي شرکتLG مي باشد.














امروزه بسياري از کشورهاي جهان به توانايي فناوري‌نانو در صنايع غذايي پي برده‌اند‌‌و در حال سرمايه‌گذاري قابل‌توجهي در اين راه هستند. مؤسسه استاندارد مواد‌غذايي انگلستان (FSA) تحقيقاتي براي دستيابي به توانايي استفاده از فناوري‌نانو در غذا و مشخصاً بسته‌بندي موادغذايي ترتيب داده‌است. همزمان دولت اين کشور نيز بودجه بيشتري براي تحقيق و توسعه در زمينه غذاهاي کاربردي، سيستم‌هاي رسانش موادغذايي و شيوه‌هاي بهينه‌سازي ظاهر غذا مانند رنگ، مزه و غلظت در نظرگرفته است.







با افزايش تأثيرات فناوري‌نانو بر صنايع‌غذايي و ورود اين محصولات به بازار مصرف، اهميت سلامت اين دسته از مواد‌غذايي بيشتر مطرح مي‌شود. اين نياز، پذيرش فناوري‌نانو را در کاربردهاي حسي، قوي‌تر خواهد کرد، و از همين راه مي‌توان به سلامت مواد‌غذايي پي برد. مانند نوعي فناوري که نزديک بودن تاريخ انقضاي مواد‌غذايي را به خريداران و فروشندگان هشدار مي‌دهد. پوشش‌هاي ضد‌ميکروبي جديد و کيف‌هاي پلاستيکي دفع‌کننده آلودگي، پيشرفت‌ چشمگيري در اطمينان از سلامت و امنيت غذاهاي بسته‌بندي داشته‌اند. اگرچه توجه زيادي به کاربرد فناوري‌نانو در صنايع‌غذايي و محصولات موجود در بازار شده‌است، اما هنوز هم توانايي‌هاي استخراج نشده بسياري مانند آنچه قبلاً در بحث دستکاري ژنتيکي عنوان شد وجود دارد.







مؤسسه علوم و فناوري غذايي انگلستان، در گزارشي نشان داده است كه داده‌هاي مطمئن بيشتري مورد نياز است تا بتوان نانوذرات را به مواد غذايي اضافه کرد. اين گزارش اشاره مي‌کند که قوانين جاري، شرکت‌ها را براي برچسب‌زدن روي اقلامي که شامل نانوذرات است مجبور نمي‌کند، بنابراين بعيد است مشتريان بتوانند از وجود اين مواد در اقلام غذايي مطلع شوند. گفته مي‌شود براي ارزيابي سلامت اين دسته از مواد غذايي بايد به تأثيرات اندازه ذرات در کنار نوع ترکيبات توجه شود.







گروه ETC همچنين برخي شركت‌هاي مهم و دانشگاه‌هاي فعال را به تلاش براي به انحصار درآوردن غذاهاي جديد (از طريق ثبت اختراع) متهم كرده است؛ زيرا اين كار مي‌تواند براي بسياري از شركت‌هاي مبتكر در كشورهاي در حال توسعه، مانع ايجاد كند.







سرانجام روزي خواهد رسيد که موادغذايي را از ترکيبات اتمي و مولکولي بسازيم که در اصطلاح به آن توليد مواد غذايي مولکولي گفته مي‌شود. امروزه برخي گروه‌هاي تحقيقاتي در حال بررسي اين زمينه هستند، ولي هنوز با روش بالا به پايين، استفاده از سلول‌ها بيش از مولکول‌هاست. اگر‌چه استفاده کاربردي از اين فناوري در آينده دور امکان‌پذير است، اما انتظار مي‌رود اين پيشرفت بتواند راه را براي گسترش پردازش محصولات غذايي مؤثرتر و ماندگارتر باز کند که در اين صورت مواد خام کمتري مصرف شده و غذاهايي با کيفيت بالاتر به دست مي‌آيد.
 

foodtechnology

عضو جدید
کاربر ممتاز
استفاده از فناوری نانو در بسته بندی محصولات فسادپذیر

استفاده از فناوری نانو در بسته بندی محصولات فسادپذیر

سرپرست دفتر امور بنگاههای سازمان توسعه تجارت ایران استفاده از فناوری نانو در بسته بندی محصولات فسادپذیر را سبب تحولی عظیم در صادرات این محصولات عنوان کرد.
سرپرست دفتر امور بنگاههای سازمان توسعه تجارت ایران در این باره گفت: بسته بندی گوشت در بسته های نانو می تواند به مدت هشت ماه در دمای محیط بدون نیاز به یخچال، فریزر و سردخانه نگهداری شود.
گیتی توانا افزود: در شرایطی که گل و گیاه و محصولات لبنی و نظایر آنها نیاز به شرایط خاص نگهداری دارد، استفاده از این فناوری به میزان زیادی از محدودیتهای تولیدکننده و فروشنده برای نگهداری محصول در شرایط خاص و فروش محصول در دوره زمانی کوتاه می کاهد.
وی تولید بسته بندیهای جدید با فناوری نانو را در جلوگیری از فاسد شدن مواد غذایی موثر دانست و بیان کرد: بسته بندیهای جدید منافع زیادی را نیز به دنبال خواهد داشت و از بروز ضررهای جبران ناپذیر به تولیدکننده جلوگیری خواهد کرد.
توانا اظهار داشت: بسته بندیهای مورد نظر به گونه ای طراحی و ساخته شده که تا مدتهای طولانی از ورود میکروب به داخل محفظه مواد غذایی جلوگیری می کند که این مساله سبب افزایش مهلت اعتبار مصرف مواد غذایی می شود.
وی از دیگر ویژگیهای بسته بندیهای نوین به هوشمند بودن آنها اشاره کرد و گفت: با استفاده از فناوری نانو، با شروع فساد مواد غذایی رنگ بسته بندی تغییر می کند و به این ترتیب مصرف کننده از شروع فساد مطلع می شود.
وی تصریح کرد: همچنین با بهره گیری از فناوری جدید، محصولات صنعتی و مصرفی به دلیل کارایی بسیار بالای نانو مواد و نانو ساخت به طور پیوسته کوچک تر، بادوام تر، هوشمندتر، سریع تر و ارزان تر خواهند شد.
سرپرست دفتر امور بنگاههای سازمان توسعه تجارت ایران لزوم آموزش و اطلاع رسانی برای بیان پیشرفتهای سریع صنایع نانو و بکارگیری آنها توسط صنایع مختلف بخصوص صنایع بسته بندی مواد غذایی را ضروری دانست و افزود: با بهره گیری از این فناوری می توان گامی اساسی در پیشبرد اهداف صادراتی کشور از طریق ارتقای سطح کیفی و کمی کالاهای صادراتی برداشت.
و
 

foodtechnology

عضو جدید
کاربر ممتاز
افزایش ماندگاری شیر با پوشش‌های نانوکامپوزیت

افزایش ماندگاری شیر با پوشش‌های نانوکامپوزیت

افزایش ماندگاری شیر با پوشش‌های نانوکامپوزیت





محققان یک شرکت دانش بنیان با استفاده از پوشش‌های نانوکامپوزیت موفق به افزایش زمان ماندگاری شیر شدند
دکتر احمدی ــ مجری این طرح ــ با اعلام این مطلب اظهار کرد: یکی از معضلاتی که در زمینه شیر با آن مواجه هستیم این است که پس از تولید شیر در گاوداری‌های صنعتی و غیر صنعتی و مدتی که زمان می برد تا وارد کارخانه شود، اولین فاصله‌ای است که میزان بار میکروبی افزایش می‌یابد و از مرحله کارخانه تا بسته بندی فاصله دومی است که بار میکروبی افزایش پیدا می‌کند و در نهایت تا زمانی که شیر به دست مصرف کننده می‌رسد، بر اساس شرایط حمل و نقل، بار دیگر بار میکروبی بیشتری به شیر وارد می‌شود.
به گفته وی، محققان این شرکت توانسته اند زمان ماندگاری شیر را حدود 1.5 تا 1.8 برابر افزایش بدهند که از نظر اقتصادی ارزش بالایی دارد.
احمدی ادامه داد: در عین حالافزایش زمان ماندگاری توسط این تکنولوژی هیچ گونه اثری منفی برای مصرف کننده ندارد، چرا که هیچ گونه رهاسازی ذرات در آن انجام نمی‌شود. همچنین در این روش افزایش ماندگاری، درصد چربی و پروتئین و تمام مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در داخل شیر هیچ تغییری نمی‌کنند
 

nahid-AWWA

عضو جدید
تاثيرات نانوتكنولوژي درصنعت موادغذايي(word)

تاثيرات نانوتكنولوژي درصنعت موادغذايي(word)

تاثيرات نانوتكنولوژي درصنعت موادغذايي(word)
 

پیوست ها

  • 1نانو وغذا.doc
    62 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • بسته بندي.doc
    68 کیلوبایت · بازدیدها: 0

nahid-AWWA

عضو جدید
تاثيرات نانوتكنولوژي درصنعت مواد غذايي

تاثيرات نانوتكنولوژي درصنعت مواد غذايي

فناوري نانو وتاثيرآن درتوليد وسلامت وامنيت موادغذايي(word)
 

پیوست ها

  • توليد غذا.doc
    52.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • سلامت وامنيت غذايي.doc
    71 کیلوبایت · بازدیدها: 0

nahid-AWWA

عضو جدید
تاثيرات نانوتكنولوژي درصنعت مواد غذايي3

تاثيرات نانوتكنولوژي درصنعت مواد غذايي3

تاثيرات نانوتكنولوژي درنگهداري مواد غذايي(word)
 

پیوست ها

  • نگهداري.doc
    35.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

sanayeghazaii

عضو جدید
فناوری نانو در خدمت صنایع غذایی

فناوری نانو در خدمت صنایع غذایی

فناوری نانو در خدمت صنایع غذایی

فناوری نانو طی دو دهه اخیر به سوی ایجاد تحولی شگرف و فوق العاده در جامعه بشری پیش می رود چرا که فناوری نانو به عنوان یک رشته شناخته شده نیست بلکه رویکرد جدید در تمامی رشته ها است. نانو می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات در صنایع مختلف بویژه در صنعت غذا باشد. بنابراین با کمک نانو می توان این مشکلات را تا حد زیاد رفع کرد. در این مقاله کاربردهای مختلف نانو درزمینه های مختلف کشاورزی و صنعت غذا مثل سلامت، نگهداری، بسته بندی و ... بیان می شود.
● مقدمه

فناوری نانو از جمله مباحث جدید در سطح جهان است و از آن جا که تحولی بزرگ در امر فناوری شناخته می شود، انتظار می رود در آینده نقش گسترده ای در فناوری های تولید و طراحی داشته باشد. با توجه به سهم انکارناپذیر محصولات فن محور و ارزش افزوده ایجادشده توسط آن ها در توسعه اقتصادی کشورها و نیز درصد بالای نرخ بیکاری افراد تحصیل کرده در کشور، به نظر می رسد این فناوری راه حل مناسبی برای شتاب بخشیدن به توسعه اقتصادی کشور و نیز اشتغال این قشر از جامعه باشد.در این مقاله به بررسی نانو در زمینه های مختلف کشاورزی از جمله در زراعت، اصلاح نباتات و تولید سم ها و کودها و در بخش های مختلف صنعت غذایی پرداخته ایم.
● فناوری نانو در کشاورزی

ورود نسل اول فناوری ها به عرصه کشاورزی، در چند دهه گذشته منجر به وقوع انقلاب سبز و گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی صنعتی گردید، در این دوره افزایش چشمگیری در کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی صورت گرفته که در کنار آن استفاده بی رویه از منابع، مشکلاتی را نیز در پی داشت. اکنون با گذشت سال ها از وقوع انقلاب سبز و کاهش مجدد نسبت رشد تولیدات کشاورزی به جمعیت جهان، لزوم به کارگیری فناوری های جدید در صنعت کشاورزی پیش از هر زمان دیگری آشکار است. فناوری نانو کاربردهای وسیعی در همه مراحل تولید، فرآوری، نگهداری و بسته بندی و انتقال تولیدات کشاورزی دارد. ورود فناوری نانو به صنعت کشاورزی و صنایع غذایی متضمن افزایش میزان تولیدات و کیفیت آن ها، در کنار حفظ محیط زیست و منابع کره زمین می باشد.
▪ کاربرد نانو در زراعت
نانو می تواند در بخش های مختلف زراعت کاربرد داشته باشد که از آن جمله:
۱) با استفاده از نانو حسگرها می توان دریافت که هر قسمت از مزرعه به چه میزان عناصر غذایی و سم نیاز دارد و بدین وسیله از آلودگی محیط زیست جلوگیری کرده، سلامت محصولات و افزایش بازده اقتصادی را ممکن می سازد.
۲) نانو حسگرها می توانند با کنترل دقیق و گزارش دهی به موقع نیازهای گیاهان به مرکز پردازش اطلاعات سیستم را در نگهداری محصولات یاری نمایند.
۳) ایجاد گلخانه های کم هزینه تر با هدف صرفه جویی در مصرف انرژی و دوام بیشتر در برابر رطوبت.
▪ کاربردهای نانو در اصلاح نباتات
۱) انتقال ژن های مورد نظر به سلول های گیاهی با استفاده از نانو مواد. در این روش از سامانه رسانش نانو ذرات طلای پوشیده با RNA یا DNA به داخل سلول استفاده می شود.
۲) ساخت ابزارهای جدید برای زیست شناسی سلولی و مولکولی. این ابزارها جهت تعیین مولکول های خاص، شناسایی و جداسازی آن ها استفاده می شوند و کاربری بسیاری دارند که می توان به این موارد اشاره کرد: فناوری و علم تولیدمثل: اصلاح نژاد حیوانات و گیاهان، تبدیل ضایعات به انرژی و محصولات جانبی مفید و علم و فناوری کودسازی.
۳) اصلاح بذرها به شیوه اتمی
▪ کاربردهای نانو در تولید سموم و کودهای موثر و کم خطر
ذرات سموم کشاورزی به وسیله عواملی از قبیل باد، وارد هوا شده و با ورود به سیستم تنفسی انسان، آن را در معرض انواع بیماری های استنشاقی قرار می دهد، تحولات نانوفناوری، با افزایش میزان سوددهی و کاهش عوارض سموم کشاورزی، معضلات ناشی از این سموم را رفع می کند و آن ها را به محصولات کاملا مفید تبدیل می کند.
۱) تولید سموم و کودهای شیمیایی با استفاده از نانو ذرات و نانو کپسول ها. این نسل از سموم و کودها قابلیت رهایش کنترل شده یا تاخیری، جذب و تاثیرگذاری بیشتر و سازگاری با محیط زیست را دارا هستند.
۲) تولید بلورهای نانویی جهت افزایش کارایی استفاده از آفت کش ها. استفاده از بلورهای نانویی امکان کاربرد آفت کش ها با دزهای کمتر را فراهم می آورد و این یعنی به حداقل رساندن ورود این ترکیبات خطرناک به طبیعت.
۳) تولید نانوکودها. این ترکیبات نانویی به سرعت و به صورت کامل جذب گیاه شده و به خوبی نیازها و کمبودهای غذایی آن را مرتفع می سازد.
● ارتباط نانو با غذا
یکی از مهم ترین بخش های صنعت تمام کشورها که با امنیت غذایی در ارتباط است صنایع غذایی می باشد. با کمبود منابع غذایی و افزایش جمعیت، توسعه این بخش از صنعت ضروری به نظر می رسد. کشور ما یکی از بزرگترین واردکنندگان محصولات غذایی است و اگر امروز به فکر تولید و فرآوری غذا نباشیم، هر روز بر میزان واردات محصولات غذایی افزوده می شود .
تفاوت اصلی فناوری نانو با سایر فناوری ها در مقیاس مواد و ساختارهایی است که در این فناوری مورد استفاده قرار می گیرد. عناصر پایه در حقیقت همان عناصر در مقیاس نانو هستند که خواص آنها در مقیاس نانو با خواص شان در مقیاس بزرگ تر فرق می کند. عناصر پایه عبارتند از: نانو ذرات، نانو کپسول، نانو لوله های کربنی، نانو کامپوزیت و... در بخش بعدی به طور مختصر توضیحی درباره عناصر پایه ای در فناوری نانو می دهیم و کاربرد آن ها را در صنعت غذا بیان می کنیم.
▪ نانو ذرات
اولین و مهم ترین عناصر پایه، نانو ذرات هستند. متداول ترین نانو ذرات، نانو ذرات نیمه رسانا، نانو ذرات سرامیکی و نانو ذرات فلزی می باشند. نانو ذرات در اندازه پایین را نانو خوشه می گویند. از جمله کاربردهای آن عبارتند از: بسته بندی مواد غذایی، ظروف نگهداری مواد غذایی، از بین بردن ریزساختارهای زنده، تولید روغن هایی که سریع تر داغ می شوند.
▪ نانو کپسول
به هر نانو ذره ای که یک پوسته و یک فضای خالی در آن باشد نانو کپسول گفته می شود. نانو کپسول ها در طبیعت نیز تولید می شوند و به دو دسته پلیمری و نانو امولسیون ها تقسیم بندی می شوند. فرایند نانو کپسوله کردن به این معنی است که این امکان وجود دارد که مواد غذایی مفید برای بدن، بدون این که در فرایند ساخت در کارخانه و یا هنگام پخت و پز در آشپزخانه و یا توسط آنزیم های دهان و معده از بین بروند، به طور مستقیم وارد جریان خون شده و جذب بدن می شود. این کار حتی مانع از دفع بدون جذب ویتامین های مواد غذایی می شود. یکی از مزایای نانو کپسوله کردن این است که مواد غذایی مفید ولی با طعم های نامطبوع مانند روغن ماهی را می توان از طریق این کپسول ها بدون احساس مزه ناخوشایند به غذا اضافه کرد. از جمله کاربردهای آن عبارتند از: ساختن مواد غذایی کاربردی و تعاملی، رساندن مواد مغذی، ارسال مزه های گوناگون در غذا، ارسال ترکیب های چربی گیاهی برای جایگزینی چربی گوشت قرمز در غذا.
▪ نانو لوله های کربنی
از صفحات کربن به ضخامت یک اتم و به شکل استوانه توخالی ساخته شده اند و از فولاد سخت تر، از آلومینیوم سبک تر و از مس ضریب هدایت بیشتری دارند و به دو دسته تک جداره و چندجداره تقسیم می شوند. از مهم ترین کاربرد نانو لوله های کربنی، تولید نانو حسگرهایی است که کاربردهای زیادی در صنایع غذایی دارند: تشخیص فساد مواد غذایی، تشخیص میکروب های مضر، تشخیص مواد شیمیایی مضر و سم ها در مواد غذایی، تولید حسگرهای بویایی و چشایی الکترونیکی .
▪ نانو کامپوزیت ها
استفاده از نانو کامپوزیت های زیستی برای بسته بندی غذا نه تنها غذا را حفظ می کند و طول عمر آن را افزایش می دهد بلکه به عنوان حفظ محیط زیست مفید می باشد. اکثر مواد بسته بندی معمولی از مواد غیرقابل بازیافت اند که این آلودگی محیط زیست را افزایش می دهد. برای تولید این پلاستیک ها از سوخت های فسیلی استفاده می شود. از نانو کامپوزیت های خاک رس نیز می توان برای تولید مواد اولیه بطری های ماءالشعیر استفاده کرد. مهم ترین خصوصیت این مواد، بازدارندگی آنان از خروج گاز CO۲ در این نوشیدنی ها است و خروج گاز را در بطری به حداقل می رساند.
● کاربردهای فناوری نانو در صنایع غذایی

حوزه های مختلف کاربردی فناوری نانو در غذا و صنایع غذایی را می توان به شش دسته زیر تقسیم بندی نمود:
۱) نگهداری غذا
۲) بهبود طعم و رنگ
۳) سلامت غذا
۴) بسته بندی
۵) تولید غذا
۶) فرآیندهای غذایی
▪ نگهداری غذا
الف) ضدعفونی و ضد میکروب نمودن سطوح نانو می تواند با جابه جا کردن سطح پوشش مواد، از ورود هر نوع ریزساختارهای زنده یا میکروب به غذا جلوگیری کرده و سبب ضدعفونی شدن سطوح غذاها شود.
ب) حفاظت ضد اکسیدان ها: با استفاده از نانو حفره ها می توان از خراب شدن مواد بی ثباتی مثل: آنتی اکسیدان های حساس از جمله ویتامین ها A، D، E و امگا۳ جلوگیری به عمل آورد.
ج) دست کاری و کنترل فعالیت آنزیم ها: نانو حفره ها می تواند در شناسایی و طراحی ساختمان آنزیم ها و کنترل سوخت و ساز آن ها با تغییر در ساختار و افزودن ذرات فعال به موادغذایی استفاده شود.
▪ بهبود طعم و رنگ غذا
به کمک فناوری نانو توانسته اند در موادغذایی مختلف خواصی ایجاد کنند که ایجاد احساس طعم و بوی خاص در مصرف کننده می کند. مثلا تولید سس کم چربی که مزه چربی می دهد در حالی که چربی ندارد.
▪ سلامت غذا
برای اطمینان از سلامت غذایی، پژوهش گران در پروژه ای از نانو حسگرهای قابل حمل برای یافتن مواد شیمیایی مضر، پاتوژن ها و سم ها در مواد غذایی استفاده کرده اند، با این کار، دیگر نیازی به فرستادن نمونه های موادغذایی به آزمایشگاه برای تشخیص سلامت و کیفیت محصول ها در کشتزارها و کشتارگاه ها نیست. هم چنین این پروژه، در حال توسعه به کارگیری زیست تراشه های DNA برای کشف پاتوژن هاست. این روش می تواند در تشخیص باکتری های مضر و متفاوت موجود در گوشت یا ماهی و یا قارچ های میوه مؤثر باشد. این پروژه در نظر دارد با گسترش میکرو حسگرهای رشته ای، بتواند آفت کش های میوه و سبزیجات را به همان خوبی که شرایط محیطی کشتزارها را کنترل می کند تشخیص دهد. این نوآوری به نام حسگرهای Good Food نامیده می شود.
▪ بسته بندی
بسته بندی چهره کالاست و به همراه مواردی مانند: طرح و نام تجاری و کیفیت به نحوی با هم ترکیب می شوند تا کالا به راحتی معرفی شود. بسته بندی در واقع اولین ارتباط مشتری با محصول است. بیشترین کاربردی که نانو در صنعت غذایی دارد مربوط به بسته بندی است چرا که:
۱) بسته بندی، محصول را از صدمات فیزیکی و آلودگی ها حفظ می کند.
۲) بسته بندی های نانویی با کارایی وسیع و مؤثر در برابر انواع ریزساختارهای زنده می توانند باعث افزایش عمر مفید و ماندگاری درازمدت محصول ها شوند.
۳) کیفیت ضدمیکروبی و خواص ممانعتی آن، بهداشت بهتر، کنترل بیشتر، ممانعت از بی رنگی و خسارت کمتر به ساختار آن را باعث می شود.
۴) استحکام در مقابل حرارت. یعنی از فساد و پلاسیدگی میوه ها و سبزی ها در دمای بالا جلوگیری می کند.
۵) زمان ماندگاری محصولات در بسته بندی های نانو از سه یا چهار روز به دو تا سه هفته در شرایط دمای محیط بیرون از یخچال افزایش می یابد.
بسته بندی های نانویی به دو دسته تقسیم می شود:
الف) بسته بندی کنترل کننده مواد غذایی با استفاده از نانو ذرات. اکسیژن مسئله سازترین عامل در بسته بندی مواد غذایی است زیرا این عنصر باعث فساد چربی مواد غذایی و هم چنین باعث تغییر در رنگ آن ها می شود. در این نوع بسته بندی ها، نانو ذرات به صورت زیگزاگ قرارگرفته اند و مانند سدی مانع از نفوذ اکسیژن می شوند. به بیان دیگر مسیری که گاز باید برای ورود به بسته طی کند طولانی می شود. به همین خاطر مواد غذایی دراین بسته ها تازگی خود را بیشتر حفظ می کنند.
ب) بسته بندی هوشمند. دراین نوع بسته بندی که برای افزایش عمرمفید محصول های غذایی است، سیستم های بسته بندی قادرخواهند بود پارگی ها و سوارخ های کوچک را با توجه به شرایط محیطی(مانند تغییرات دما و رطوبت) ترمیم و مصرف کننده را از فساد مواد غذایی آگاه سازند. در این نوع بسته بندی نانو حسگرهایی وجود دارد که نسبت به گازهایی که از مواد غذایی آزاد و موجب فساد می شوند به شدت حساس بوده و تغییر رنگ می دهند. این تغییر رنگ علامت واضحی از سلامت یا فساد مواد غذایی است. این سیستم به مراتب دقیق تر و مطمئن تر از فروش با تاریخ مصرف است.
▪ تولید غذا
دربخش تولید می توان در صنعت کشاورزی و هم چنین درابداع روش های جدید برای تولید غذا از این فناوری بهره گرفت..مانند: به کارگیری نانو حسگرها درشناسایی آفت کش ها، تولید آفت کش های بی خطر، آنتی بیوتیک ها و ژن های گوناگون گیاهان، کاهش اثرات منفی آفت کش های موجود.
● نتیجه

با توجه به مطالب ذکر شده دربالا می توان از نانو در صنعت غذایی مثل بسته بندی، تولید غذا و... استفاده کرد. نانو می تواند به طور چشمگیری درسلامت غذا، حفظ محیط زیست به کار رود. ما امیدواریم که در آینده بتوانیم هرچه بهتر و بیشتر از نانو در همه زمینه های علمی کمک بگیریم.
 

parla_69

کاربر فعال تالار هنر ,
کاربر ممتاز
اثر نانو پوشش های رس در فرآورده های آردی

اثر نانو پوشش های رس در فرآورده های آردی

ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪی ﭼﻬﺮه ﮐﺎﻻ ﺳﺖ و ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﻣﻮاردی ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻃﺮح و ﻧﺎم ﺗﺠﺎری و ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺑﻪ ﻧﺤﻮی ﺑﺎﻫﻢ ﺗﺮﮐﯿﺐ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ ﺗﺎ ﮐﺎﻻ ﺑﻪ راﺣﺘﯽ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺷﻮد.ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪی در واﻗﻊ اوﻟﯿﻦ ارﺗﺒﺎط ﻣﺸﺘﺮی ﺑﺎ ﻣﺤﺼﻮل اﺳﺖ و ﺗﺎ ﺣﺪ زﯾﺎدی وﻇﯿﻔﻪ اراﺋﻪ ﯾﮏ ﺗﺼﻮﯾﺮ ذﻫﻨﯽ ﻣﻄﻠﻮب از ﮐﺎﻻ را ﺑﺮ ﻋﻬﺪه دارد. ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪی ﻣﺤﺼﻮل را از ﺻﺪﻣﺎت ﻓﯿﺰﯾﮑﯽ و آﻟﻮدﮔﯽ ﻫﺎﺣﻔﻆ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ،ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ وﯾﮋﮔﯽ ﻧﻔﻮذﭘﺬﯾﺮی اﻧﺪک ﭘﻮﺷﺸﻬﺎی ﻧﺎﻧﻮ رس ﯾﮑﯽ از ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﮐﺎرﺑﺮدﻫﺎی آن در ﺻﻨﺎﯾﻊ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪی ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ . از اﯾﻦ رو ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪی ﻫﺎﺋﯽ ﺑﺎ ﮐﺎراﺋﯽ وﺳﯿﻊ و ﻣﻮﺛﺮ در ﺑﺮاﺑﺮ اﻧﻮاع ﻣﯿﮑﺮوارﮔﺎﻧﯿﺴﻢ ﻫﺎ ﺑﻮﺳﯿﻠﻪ اﯾﻦ ﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎﻋﺚ اﻓﺰاﯾﺶ ﻋﻤﺮ ﻣﻔﯿﺪ و ﻣﺎﻧﺪﮔﺎری دراز ﻣﺪت ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺷﻮد.اﯾﻦ ﭘﻮﺷﺸﻬﺎ ﺧﺼﻮﺻﯿﺎت ﮐﺎرﺑﺮدی ﻻزم را ﺑﺪون ﺗﺪاﺧﻞ در ﺑﺎﻓﺖ و اﺣﺴﺎس دﻫﺎﻧﯽ در ﻓﺮآوردهﻫﺎی ﻏﺬاﯾﯽ ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽﮐﻨﺪ . اﯾﻦ ﺷﯿﻮه ﻫﺎی ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪی ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﮐﯿﻔﯿﺖ آﻧﺘﯽ ﻣﯿﮑﺮوﺑﯽ و ﺧﻮاص ﻣﻤﺎﻧﻌﺘﯽ آن، ﺑﻬﺪاﺷﺖ ﺑﻬﺘﺮ،ﮐﻨﺘﺮل ﺑﯿﺸﺘﺮ،ﻣﻤﺎﻧﻌﺖ از ﺑﯽ رﻧﮕﯽ و ﺧﺴﺎرت ﮐﻤﺘﺮ ﺑﻪ ﺳﺎﺧﺘﺎر آن را ﺑﺎﻋﺚ ﻣﯽ ﺷﻮد. ﭼﻨﯿﻦ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪی ﻫﺎﯾﯽ ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ اﯾﻨﮑﻪ ﻏﺬا را از آﻟﻮدﮔﯽ و ﯾﺎﻧﻔﻮذ ﮔﺎزﻫﺎ دور ﻧﮕﻪ ﻣﯽ دارﻧﺪ،ﻧﯿﺎز ﺑﻪ اﻧﺠﺎم ﻓﺮاﯾﻨﺪﻫﺎی ﻏﺬا را ﮐﻤﺘﺮ ﺳﺎﺧﺘﻪ وﺑﻪ اﯾﻦ ﻋﻠﺖ ﺗﺎزﮔﯽ را ﺑﻬﺘﺮ ﻧﮕﻪ ﻣﯽ دارد. ﺑﺎ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ آﻧﮑﻪ داﻧﺴﺘﻨﯽ ﻫﺎ ی ﻧﺎﻧﻮﺗﮑﻨﯿﮏ در ﻣﻮرد ﺳﺎﯾﺮ ﺑﺨﺸﻬﺎ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻟﻮازم آراﯾﺸﯽ و داروﯾﯽ ﺑﺎ ﻣﻮاد ﻏﺬاﯾﯽ ﻫﻤﭽﻨﺎن ازاﻫﻤﯿﺖ ﻣﺴﺎوی ﺑﺮﺧﻮردارﻧﺪ اﻣﺎ ﻋﻤﻮﻣﺎ ﻣﺮدم در ﻣﻮرد ﻏﺬای ﻣﺼﺮﻓﯽ ﺧﻮد ﺑﺴﯿﺎر ﺣﺴﺎس ﺗﺮﻧﺪ و ﻣﻘﻮﻟﻪ ﻧﺎﻧﻮ ﻏﺬا ﺳﺌﻮال ﺑﺮاﻧﮕﯿﺰﺗﺮ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯿﺮﺳﺪ.ﺑﻨﺎ ﺑﺮ آﺧﺮﯾﻦ ﮔﺰارﺷﺎت ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﻧﺎﻧﻮ ﺗﮑﻨﯿﮏ در ﮐﺸﺎورزی و ﻏﺬا، زﻣﺎﻧﯿﮑﻪ ﺣﺘﯽ در ﯾﮑﯽ از ارﮐﺎن ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در ﺗﻮﻟﯿﺪ ﻏﺬا ﻣﺜﻞ ﮐﺸﺖ و ﯾﺎﺗﻮﻟﯿﺪ و ﯾﺎ روش ﺗﻬﯿﻪ ﯾﮑﯽ از ﻋﻨﺎﺻﺮ وﯾﺎﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪی ﻏﺬا از روش ﻧﺎﻧﻮ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ آن ﻣﺤﺼﻮل ،ﻧﺎﻧﻮﻏﺬا ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯿﺸﻮد.ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ دارا ﺑﻮدن ﻗﺪرت ﺑﻬﯿﻨﻪ ﺳﺎزی در ﺧﺼﻮص اﯾﻤﻨﯽ در ﻏﺬا واﻓﺰاﯾﺶ ﻃﻮل ﻋﻤﺮ آن ﻓﻦ آورﯾﻬﺎی ﻧﺎﻧﻮ روﺷﯽ ﺑﺴﯿﺎر ﻧﻮ و ﻣﻄﻤﺌﻦ ﺑﻨﻈﺮ ﻣﯿﺮﺳﻨﺪ،.ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﻮان ﻓﻨﺎوری ﻫﺎی ﻧﺎﻧﻮ در دﮔﺮﮔﻮﻧﯽ ﺻﻨﻌﺖ ﻏﺬا ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﻣﯽﺷﻮد ﮐﻪ در دو دﻫﻪ آﯾﻨﺪه اﻧﻘﻼب ﺑﺰرﮔﯽ در زﻣﯿﻨﻪ ﺻﻨﺎﯾﻊ ﻏﺬاﯾﯽ وﮐﺸﺎورزی ﭘﺪﯾﺪ آﯾﺪ ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ای ﮐﻪ اﺛﺮات آن ﺑﺴﯿﺎر ﻓﺮاﺗﺮ از اﻧﻘﻼب ﺳﺒﺰ در ﮐﺸﺎورزی ﺧﻮاﻫﺪﺑﻮد .
ﭼﻨﺪ ﺳﺎﻟﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ در ﺑﺮﺧﯽ از ﻣﯿﻮه ﻓﺮوﺷﯽ ﻫﺎ ﺑﺮای ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از ﻓﺴﺎد ﻣﺤﺼﻮﻻت ﮐﺸﺎورزی ، ﻣﯿﻮه ﻫﺎ و ﺳﺒﺰی ﻫﺎ را در ﻇﺮوف ﯾﮑﺒﺎر ﻣﺼﺮف ﺑﺎ روﮐﺶ ﭘﻼﺳﺘﯿﮑﯽ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪی و ﺑﻪ ﻣﺸﺘﺮﯾﺎن ﻋﺮﺿﻪ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ.اﻣﺎ اﯾﻦ اﻗﺪام ﺗﺎﺛﯿﺮﭼﻨﺪاﻧﯽ در ﮐﺎﻫﺶ ﺿﺎﯾﻌﺎت و ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی از ﻓﺴﺎد و ﭘﻼﺳﯿﺪﮔﯽ ﻣﯿﻮه ﻫﺎ و ﺳﺒﺰی ﻫﺎ ﻧﺪارد ﺑﻪ ﻃﻮری ﮐﻪ ﭘﮋوﻫﺸﮑﺪه ﺑﯿﻮﺗﮑﻨﻮﻟﻮژی وزارت ﺟﻬﺎد ﮐﺸﺎورزی اﻋﻼم ﮐﺮده اﺳﺖ ﮐﻪ در اﯾﺮان ﺑﯿﺶ از 17 درﺻﺪ از 106 ﻣﯿﻠﯿﻮن ﺗﻦﻣﺤﺼﻮﻻت ﮐﺸﺎورزی در ﻣﺮاﺣﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﺗﺎ ﻋﺮﺿﻪ ﺑﻪﺿﺎﯾﻌﺎت ﺗﺒﺪﯾﻞ ﻣﯽ ﺷﻮد و 7 درﺻﺪ آن ﻧﯿﺰ در ﻣﻐﺎزه و ﻣﻨﺰل ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﻧﺎﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻮدن ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪی و روش ﻫﺎی ﻧﮕﻬﺪاری از ﺑﯿﻦ ﻣﯽ رود. اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺸﮑﺪه ﺑﺎ اﺷﺎره ﺑﻪ اﯾﻨﮑﻪ ﻃﺮح ﭘﮋوﻫﺸﯽ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﭘﻼﺳﺘﯿﮏ ﻫﺎی ﻧﺎﻧﻮ از اﺳﻔﻨﺪ ﺳﺎل 85 ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﮐﺎﻫﺶ ﺿﺎﯾﻌﺎت ﻣﺤﺼﻮﻻت ﮐﺸﺎورزی در اﯾﺮان آﻏﺎز ﺷﺪه اﺳﺖ ، درﺑﺎره وﯾﮋﮔﯽ ﭘﻼﺳﺘﯿﮏ ﻫﺎی ﻧﺎﻧﻮ اﻋﻼم ﮐﺮده اﺳﺖ ﮐﻪ اﯾﻦ ﭘﻼﺳﺘﯿﮏ ﻫﺎ ی ﻧﺎﻧﻮ از ﮐﺎﻫﺶ رﻃﻮﺑﺖ ، ﺧﺸﮑﯽ ﭘﻮﺳﺖ ﻣﯿﻮه و ﭘﻼﺳﯿﺪﮔﯽ ﺳﺒﺰی ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی و ﻃﻌﻢ و ﻣﺰه ﻣﺤﺼﻮﻻت را ﻧﯿﺰ ﺣﻔﻆﻣﯽ ﮐﻨﺪ.اﺳﺘﺤﮑﺎم در ﻣﻘﺎﺑﻞ ﺣﺮارت از دﯾﮕﺮ وﯾﮋﮔﯽ ﻫﺎی ﭘﻼﺳﺘﯿﮏﻫﺎی ﻧﺎﻧﻮ اﺳﺖ.
ﯾﻌﻨﯽ از ﻓﺴﺎد و ﭘﻼﺳﯿﺪﮔﯽ ﻣﯿﻮه ﻫﺎ و ﺳﺒﺰی ﻫﺎ در دﻣﺎی ﺑﺎﻻﺟﻠﻮﮔﯿﺮی ﻣﯽ ﮐﻨﺪ و زﻣﺎن ﻣﺎﻧﺪﮔﺎری اﯾﻦ ﻣﺤﺼﻮﻻت در ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪی ﻫﺎی ﻧﺎﻧﻮ از ﺳﻪ ﯾﺎ ﭼﻬﺎر روز ﺑﻪ دو ﺗﺎ ﺳﻪ ﻫﻔﺘﻪ در ﺷﺮاﯾﻂ دﻣﺎی ﻣﺤﯿﻂ ﺑﯿﺮون از ﯾﺨﭽﺎل اﻓﺰاﯾﺶ ﻣﯽ ﯾﺎﺑﺪ.ﻫﺪف از اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﺮرﺳﯽ ،ﺣﻔﻆﺗﺎزﮔﯽ ادﻋﺎ ﺷﺪه در ﻧﺎﻧﻮ ﭘﻮﺷﺸﻬﺎی رس ﺑﻮده اﺳﺖ.ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ رﺳﺪ ﻧﺎﻧﻮ رس ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ وﯾﮋﮔﯽ ﺳﺎﺧﺘﺎری ﺧﻮد و اﯾﺠﺎد ﯾﮏﻣﺴﯿﺮ ﻃﻮﻻﻧﯽ در ﻋﺒﻮر و از رﺷﺪ آﻧﻬﺎ ﻧﻔﻮذ ﮔﺎزﻫﺎ ﻋﻠﯽ اﻟﺨﺼﻮص اﮐﺴﯿﮋن ﮐﻪ ﻧﻘﺶ ﻣﻬﻤﯽ در رﺷﺪ ﻣﯿﮑﺮو ارﮔﺎﻧﯿﺴﻢ ﻫﺎ دارد، ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﺣﺘﯽ ﺑﻪ ﻧﺤﻮی ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی ﮐﺮده و ﯾﺎ آن را ﺑﻪ ﺗﺎﺧﯿﺮ اﻧﺪازد. ﺗﺴﺖ ﻫﺎی ﭘﺎﻧﻠﯿﺴﺘﯽ ﺑﺮای آزﻣﻮدن ﺑﻬﺒﻮدی ﺧﻮاص ارﮔﺎﻧﻮﻟﭙﺘﯿﮏ ﻣﺤﺼﻮل ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪی ﺷﺪه در اﯾﻦﻧﺎﻧﻮ ﭘﻮﺷﺶ،ﺑﻪ ﮐﺎر ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ.در ﻣﻮرد ﮐﺎرﺑﺮد ﻧﺎﻧﻮ رس و اﺛﺮ آن ﺑﺮ روی ﻣﻮاد ﻏﺬاﯾﯽ ﭘﯿﺸﯿﻨﻪ ای در دﺳﺘﺮس ﻧﺒﻮد،ﺗﻨﻬﺎ ﻣﻮرد ذﮐﺮ ﺷﺪه در ﻣﻮرد ﻧﻮﺷﯿﺪﻧﯽ ﻫﺎﯾﯽ ﺑﻮد ﮐﻪ در ﺑﻄﺮﯾﻬﺎی ﻧﺎﻧﻮ رس ﺑﺪون اﻓﺰودﻧﯽ ﺑﻪ ﻣﺪت 6 ﻣﺎه ﺗﺎزه ﺗﺮ ﻧﮕﻪ داﺷﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﺪ.

ﻣﻮاد و روﺷﻬﺎ:
ﻧﺎﻧﻮ ﭘﻮﺷﺶ رس،ﮐﻪ ﺑﺎ اﻋﺪاد 4 (ﺣﺎوی 10 درﺻﺪ ﻧﺎﻧﻮ رس )،5 (ﺣﺎوی 5% ﻧﺎﻧﻮ رس) و6(ﺣﺎوی 3% ﻧﺎﻧﻮ رس)ﻧﺸﺎن داده ﺷﺪه اﻧﺪ.ﺗﻬﯿﻪ ﺷﺪه ﺗﻮﺳﻂ ﭘﮋوﻫﺸﮕﺎه ﭘﺘﺮوﺷﯿﻤﯽ و ﭘﻠﯿﻤﺮ ﺗﻬﺮان . ﻓﯿﻠﻢ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪی ﮐﯿﮏ ﻣﻮﺟﻮد در ﺑﺎزار ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺷﺎﻫﺪ،ﮐﯿﮏ ﻻﯾﻪ ای اﺳﻔﻨﺠﯽ ﺑﺎ ﻃﻌﻢﺗﻮت ﻓﺮﻧﮕﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺷﺎﻫﺪ،ﮐﯿﮏ ﺳﺎده ﺗﺨﻢ ﻣﺮﻏﯽ ﺑﺪون ﻧﮕﻬﺪارﻧﺪه آزﻣﻮن ﺑﺮرﺳﯽ ﺑﻬﺒﻮد ﺧﻮاص ارﮔﺎﻧﻮ ﻟﭙﺘﯿﮏ ﻧﺎﻧﻮ ﭘﻮﺷﺸﻬﺎی رس: در اﯾﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ از آزﻣﻮن ﻧﺎﻧﻮ ﭘﻮﺷﺸﻬﺎی رس در ﻣﺤﯿﻂ اﺳﺘﺮﯾﻞ اﺗﺎﻗﮏ ﮐﺸﺖ ﻣﯿﮑﺮوﺑﯽ ﺑﺮ روی ﮐﯿﮏ اﺳﻔﻨﺠﯽ ﻻﯾﻪ ای ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪی ﺷﺪ.ﻃﻌﻢ ﺗﻮت ﻓﺮﻧﮕﯽ اﯾﻦ ﮐﯿﮏ ﻫﺎ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺑﺎرز ﺗﺮی ﺣﺲ ﻣﯽ ﺷﺪ،ﺑﻪ اﯾﻦ دﻟﯿﻞ ﭘﺲ از ﺗﺴﺖ ﮐﺮدن ﮐﻠﯿﻪ ﻃﻌﻢ ﻫﺎی ﻣﻮزی ،ﭘﺮﺗﻘﺎﻟﯽ و ﺗﻮت ﻓﺮﻧﮕﯽ،ﻃﻌﻢ ﺗﻮت ﻓﺮﻧﮕﯽ ﺑﺮای اﯾﻦ آزﻣﻮن اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪ.ﻧﻤﻮﻧﻪﻫﺎ ﺑﺎز ﺷﺪه و ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ دوﺧﺖ ﺣﺮارﺗﯽ ﻣﺠﺪدا در ﭘﻮﺷﺸﻬﺎی ﻧﺎﻧﻮ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪی ﮔﺮدﯾﺪ. در ﮐﻨﺎر اﯾﻦ 3 ﻧﻮع ﭘﻮﺷﺶ،ﮐﯿﮏ اﺳﻔﻨﺠﯽ در ﭘﻮﺷﺶ ﭘﻠﯿﻤﺮی ﻣﻌﻤﻮل،ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺷﺎﻫﺪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ.اﯾﻦ آزﻣﻮن در ﻣﺪت 3 ﻫﻔﺘﻪ ﺻﻮرت ﮔﺮﻓﺘﻪ و ﭘﺲ از ﭘﺎﯾﺎن ﻫﺮ ﻫﻔﺘﻪ،ﻣﺤﺘﻮای ﻫﺮ 4 ﻧﻮع ﭘﻮﺷﺶ ﺗﺤﺖ ﺑﺮرﺳﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ.ﺗﺴﺖ ﭘﺎﻧﻞ ﺑﺎ ﻃﺮح ﻣﺼﺮف ﮔﺮای آﻣﻮزش ﻧﺪﯾﺪه ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ ﯾﮏ ﮔﺮوه 10 ﻧﻔﺮی اﻧﺠﺎم ﺷﺪ.

ﻃﺮﯾﻘﻪ ﻋﻤﻞﺑﻪ اﯾﻦ ﺻﻮرت ﺑﻮد ﮐﻪ ﻫﺮﻫﻔﺘﻪ، 4 ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻣﺬﮐﻮر ﺑﺎز ﺷﺪه و ﺳﭙﺲ ﺑﺎ ﻋﻼﺋﻢ داﯾﺮه،ﻣﺮﺑﻊ،ﻣﺜﻠﺚ وﻟﻮزی ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه ﻗﻄﻌﺎت ﻧﺎن ﺑﺮای ﻓﺎﺻﻠﻪ ی ﺑﯿﻦ 2 آزﻣﻮدﻧﯽ در دﺳﺘﺮس ﭘﺎﻧﻠﯿﺴﺖ ﻫﺎﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. ﺑﺮرﺳﯽ 3 ﭘﺎراﻣﺘﺮﺷﺎﻣﻞ : ﻃﻌﻢ ،ﻋﻄﺮ و ﺑﯿﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻋﺎﻟﯽ ،ﺑﺴﯿﺎر ﺧﻮب ، ﺧﻮب و ﺿﻌﯿﻒ ﺑﺎ ﻧﻤﺮات ﺑﻪ ﺗﺮﺗﯿﺐ 1و 2و 3 و4 ﺗﮑﻤﯿﻞ ﺷﺪ.ﻧﺘﺎﯾﺞ آزﻣﻮﻧﻬﺎ ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ ﻧﺮم اﻓﺰار آﻣﺎری SAS آﻧﺎﻟﯿﺰ و ﻧﺘﺎﯾﺞ آزﻣﻮﻧﻬﺎی ﭘﺎﻧﻞ در ﻗﺎﻟﺐ ﺑﻠﻮک ﮐﺎﻣﻞ ﺗﺼﺎدﻓﯽ ارزﯾﺎﺑﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ.

ﻧﺘﯿﺠﻪ و ﺑﺤﺚ:
آﻧﭽﻪ ﻣﺴﻠﻢ اﺳﺖ،ﭘﻠﯿﻤﺮ ﺷﻤﺎره 6 در رﺗﺒﻪ ﻧﺨﺴﺖ ﺑﻬﺘﺮﯾﻦ ﭘﻮﺷﺶ از ﻧﻈﺮ ارزﯾﺎﺑﻬﺎ ﻗﺮار دارد.ﭘﺲ از آن ﭘﻠﯿﻤﺮ 5 از ﭘﻮﺷﺶ ﺷﺎﻫﺪ ﮐﻪ ﻫﻤﺎن ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪی ﻣﻌﻤﻮﻟﯽ اﺳﺖ ﺑﻬﺘﺮ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽ رﺳﺪ .ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ اﯾﻦ ﺳﻮال ﻣﻄﺮح ﺷﻮد ﮐﻪ ﻋﻠﺖ اﻗﺒﺎل ﺑﺪ ﭘﻠﯿﻤﺮ 4 ﺑﺎ وﺟﻮد دارا ﺑﻮدن ﻋﻨﺎﺻﺮ ﻧﺎﻧﻮ ﭼﯿﺴﺖ.در ﺣﯿﻦ اﻧﺠﺎم آزﻣﺎﯾﺶ ﻫﺎ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ رﺳﯿﺪﯾﻢ ﮐﻪ اﯾﻦ ﭘﻠﯿﻤﺮ ﺑﺎ ﺳﺎﺧﺘﺎر زﻣﺨﺘﯽ ﮐﻪ دارد،در ﻣﻮاردی ﮐﻪ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪی ﺑﻪ ﺧﻮﺑﯽ ﺣﻔﻆ ﺷﺪه ﺑﻮد،ﺧﺼﻮﺻﯿﺎت ﺿﺪ ﻣﯿﮑﺮوﺑﯽ ﺑﺴﯿﺎر ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﯽﻧﯿﺰ از ﺧﻮد ﻧﺸﺎن داد.اﻣﺎﻓﺮﻣﻮﻻﺳﯿﻮن اﯾﻦ ﻧﺎﻧﻮ ﮐﺎﻣﭙﻮزﯾﺖ ﻫﻤﺎﻧﮕﻮﻧﻪ ﮐﻪ ﺗﻮﺳﻂ ﺑﺴﯿﺎری از ﻣﺤﻘﻘﺎن در ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده از رس در ﭘﻠﯿﻤﺮ ﻫﺎ ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﺷﺪه ﺑﻮد، ﺑﻪ ﺳﺨﺘﯽ ﻗﺎﺑﻞ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪی ﺑﻮد.ﺧﺸﻦ ﺑﻮدن و ﺗﺎ ﺣﺪودی ﻏﯿﺮ اﻧﻌﻄﺎف ﭘﺬﯾﺮی آن از دﻻﯾﻞ ﻋﻤﺪه ای ﺑﻮد ﮐﻪ ﺑﺎﻋﺚﻧﺸﺘﯽ ﺷﺪن ﭘﻠﯿﻤﺮ و در ﻧﺘﯿﺠﻪ ﻋﺪم ﺑﺮوز ﺧﺼﻮﺻﯿﺎت ﻣﻄﻠﻮب ﻣﻮرد اﻧﺘﻈﺎر ﺷﺪ.ﺑﻪ ﻋﮑﺲ ﭘﻠﯿﻤﺮ ﺷﻤﺎره 6 ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ای ﺑﻬﺘﺮ ﺑﺴﺘﻪ ﺑﻨﺪی ﺷﺪ و ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﺑﺎرزی ﺑﺮﺗﺮی ﺧﻮد را در ﻧﻈﺮ ارزﯾﺎﺑﻬﺎ ﻧﺸﺎن داد.
 

badkonakmahi

عضو جدید
[FONT=arial, helvetica, sans-serif]در طي چند سال اخير فناوري‌نانو به عنوان جزء مهمي از صنعت غذا تبديل شده است. شرکت‌هاي مطرح در صنايع غذايي به تحقيق و توسعه در اين زمينه پرداخته‌اند و انتظار مي‌رود اولين موج محصولات در آينده نزديک به بازار وارد شود. البته اين تنها شروع است و يقيناً فناوري‌نانو در اين عرصه راهي طولاني در پيش خواهد داشت.
بنابر يک پيش بيني اقتصادي به وسيله تحليل گران، بازار نانوغذاها از 6.2 ميليارد دلار فعلي به 7 ميليارد دلار در سال آينده و به 4.20 ميليارد دلار در سال 2010 خواهد رسيد .
فناوري‌نانو مي‌تواند در خط توليد به منظور ايجاد ريزحسگرها و ماشين‌هاي تشخيص به‌کار رود و توليد غذاهاي فاقد آلودگي را تضمين کند. اين نانوابزارها در تشخيص ميکروب‌هاي مضر و تعيين زمان ماندگاري محصول نيز کاربرد دارند و به مديران در اتخاذ تصميمات راهبردي مانند انتخاب بهترين روش حمل و نقل و انبار محصولات کمک مي‌کنند. به گفته کامپرز، مدير برنامه بيو فناوري‌نانو در دانشگاه واخنينگن، استفاده از فناوري‌نانو به منظور تضمين کيفيت فرآورده‌هاي غذايي، يقيناً به نفع مصرف‌کننده است؛ البته نانوحسگرها و تشخيص‌دهنده‌هاي روبوتيک فعلاً فقط در مراکز تحقيقات به‌کار مي‌روند، اما پيش‌بيني مي‌شود اولين سري اين ماشين‌ها در طي 4 سال آينده در محصولات غذايي ظاهر ‌شوند .
در حال حاضر شرکت‌‌هاي زيادي مانند Nestle، Food،Hershey، Keystone و Unilever مشغول كار روي نانوغذاها هستند.
گزارش شده است Nestle و Unilever امولوسيون‌هايي از نانوذرات را کشف کرده‌اند که باعث يکنواخت‌تر شدن بافت غذا شده، و مي‌توان در توليد محصولاتي مانند بستني از آنها استفاده كرد. ديگر پروژه‌هاي اين شرکت، کار روي نانوکپسول‌هايي حاوي غذاهاي غني شده است که مواد مغذي و آنتي اکسيدانت‌ها را به تدريج به بخش‌هاي خاصي از بدن تحويل مي‌دهند. اين فناوري موادغذايي قديمي را به ذراتي در ابعاد نانو تبديل مي‌کند که در داخل بدن رها شده و به خوبي جذب مي‌شوند. اين فناوري در غذاهاي جديد کاربرد زيادي خواهد داشت.
يکي ديگر از شرکت‌هاي پيشگام در توسعه نانوغذاها، شرکت Kraft است که با تأسيس کنسرسيوم نانوتک (Nanotek) در سال 2000 اولين گام‌هاي ورود فناوري‌نانو به صنعت غذا را برداشت. اين کنسرسيوم مجموعه‌اي از 15 دانشگاه و آزمايشگاه‌هاي تحقيقاتي ملي است و بيشتر در زمينه تهيه انواع غذاهاي تعاملي و فرآورده‌هاي نوشيدني فعاليت مي‌کند که با ذائقه‌ و نيازهاي فردي مصرف کننده سازگار باشد و دامنه وسيعي، از نوشيدني‌هاي تغيير رنگ‌دهنده تا غذاهاي جديد سازگار با حساسيت مصرف‌کننده (يا نيازهاي تغذيه‌اي او) را در برمي‌گيرد. فعاليت ديگر اين شرکت، تهيه نانوفيلترهايي است که مولکول‌ها را بيشتر بر اساس شکل و نه بر حسب اندازه غربال مي‌كنند، و اين مسئله تفكيك اجزاي خاصي از يک فرآوده، حتي در دست مصرف کننده را امكان‌پذير مي‌سازد.
از ديگر اهداف اين شرکت، کار روي بسته‌بندي‌هاي هوشمند غذايي است. از نانوحسگرهايي که به رهايش مواد شيميايي ناشي از فساد غذاها حساس هستند مي‌توان در بسته‌بندي‌هاي هوشمند استفاده كرد، تا به محض شروع خراب شدن غذا، رنگ بسته‌بندي تغييرکرده، به مشتري هشدار مي‌دهد. اين سيستم به مراتب دقيق‌تر و مطمئن‌تر از فروش با تاريخ مصرف است .
[/FONT]
 
بالا