مکانیزم های کلی خودرو

amirgb

اخراجی موقت
گروه تولید قدرت:
در این واحد انرژی شیمیایی بنزین به انرژی مکانیکی تبدیل می شود؛حرارت ناشی از سوختن هیدروکربورهابا بالا تر از ۷۰۰درجه میرسد.بازده مفیدسیستم حدود یک چهارم حرارت تولید شده است.
در یک موتور حدود ۱۲۰تا۱۵۰ قطعه ی متحرک موجود می باشد که نیاز به روغنکاری دارد.
با این وجود عمر مفید یک خودرو به طور متوسط ۸ سال و یا پیمودن۱۵۰۰۰۰ کیلومتر مسافت است.
گروه انتقال قدرت:
این مجموعا وظیفه دارد قدرت تولید شده از موتور را با چرخها انتقال دهدکه شامل قسمتهای زیر است:
۱.جعبه دنده یا مبدل گشتاور و سرعت؛که با این وسیله میتوان نیروی وارده به چرخها را تنطیم نمود.
۲.کلاچ:که عامل قطع و وصل کردن قدرت است وامکان تعویض دنده را فراهم می کند.
باید دانست که برای حرکت در شهرهای بزرگ به ازای پیمودن هر ۱۰۰ کیلومتر بیش از ۷۰۰بار عمل تعویض دنده یا گرفتن کلاچ انجام می شود.
۳.گروه چرخ بندی و ترمزها:
به طور متوسط در هر ۹۰۰۰۰ کیلومتر مسافت پیموده شده با هر شش سال کار خودروها هر چرخ حدود ۹۵۰۰۰۰۰۰بار چرخش میکند.
هر بار که سیستم ترمز نیرو صرف میکند تا یک اتومبیل با سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت را متوقف کند بر اثر اصطکاک؛گرمایی تلف میشود که میتواند یک لیتر آب را به جوش آورد.
۴.گروه بدنه و اطاق و شاسی:
بدنه ی اتومبیل ها طوری طراحی میشود که بتواند کلیه ی قطعات دیگر را نگهداری کند.
در بدنه اتومبیل ها ی متوسط حدود ۴۰ متر مربع ورق فولادی با ضخامتهای ۴/۰ تا ۲/۱ میلیمتر به کار میرودتا بتواند تنش های مختلف را به خوبی تحمل کند.
۵.گروه هدایت و فرمان:
نیروی متوسطی که لازم است تا بتواند اتومبیلی را در یک پیچ معمولی هدایت کند حبین ۵ تا ۱۰ کیلوگرم است ولی در سیستم های جدید فرما این نیرو به حدود ۳۰ گرم تقلیل می دهند.
۶.گروه مدارات الکتریکی:
از باطری های ۶ ۱۲ و ۲۴ ولتی برای راه اندازی و روشن کردن موتور استفاده میشود.سیستم جرقه زنی ولتاژ باطری را تا ۳۰۰۰۰ ولت افزایش داده و برای جرقه زنی موتور آماده میکند​
هدف از به کار گیری کلاچ
سیستم انتقال توان خودرو توان موتور را به چرخهای محرک میرساند.در خودرو هایی که جعبه دنده ی دستی یا جهبه دنده های دیفرانسیل سر خود دستی دارند توان از طریق کلاچ منتقل میشود این وسیلهاتصال بین موتور و جعبه دنده ی دستی یا جعبه دنده دیفرانسیل سر خود دستی را بر قرار می کند.
کلاچ معمولا با نیرو ی پای راننده کار می افتد بعضی از کلاچها به وسیله ای هیدرولیکی مجهزندتا راننده نا گزیر نشود نیروی زیادی به کلاچ وارد کند.برای خودکار کردن کلاچ میتوان از وسایل الکترونیکی مختلفی استفاده کرد
کلاچ بین فلایویل وجعبه دنده یا جعبه دنده ی دیفرانسیل سر خود نصب میشوند.کلاچ به حرکت پدال کلاچ به کار می افتد .وقتی راننده پدال کلاچ را فشار میدهد کلاچ از فلایویل جدا و یا به اصطلاح خلاص می شود. در این حالت توان از موتور به جعبه دنده دیفرانسیل سر خود منتقل نمی شود.وقتی راننده پدال کلاچ را رها میکندکلاچ درگیر میشود و توان از موتور به جعبه دنده منتقل میشود
 

Similar threads

بالا