موفقیت محققان ایرانی در تولید گازهای صنعتی از گاز چاه‌های نفت

*** s.mahdi ***

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[h=1] موفقیت محققان ایرانی در تولید گازهای صنعتی از گاز چاه‌های نفت

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - پژوهشي
کد خبر: 91111811180

چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۶



پژوهشگران کشورمان موفق به تولید نانوکاتالیستی شدند که از گازهای خارج شده از چاه نفت، گازهای کاربردی‌تر تولید می‌کند.
طاهره نعمتیان که در پروژه تبدیل گاز چاه‌های نفت به گازهای کاربردی نقش دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، توضیح داد: گازی که از چاه‌های نفت خارج می‌شود، سوزانده می‌شود و عملا استفاده کاربردی ندارد.
به گفته وی با کاتالیست‌هایی که در طرح پایان‌نامه او با راهنمایی دکتر احمد توسلی ساخته شده است می‌توان با روش‌های مختلف این گاز را به گازهای مونوکسید کربن، دی‌اکسید کربن و هیدروژن تبدیل کرد. از گازهای مونوکسیدکربن، دی اکسید کربن وهیدروژن می‌توان در صنایع غذایی، تولید هیدروکربن های مورد نیاز صنعت و تولید الکل بهره برد.

نعمتیان با اشاره به این که برای ساخت کاتالیست تبدیل گاز، اندازه ذرات آن به نانو رسانده شده است، گفت: استفاده از کاتالیست‌های نانویی درصد تبدیل را بالا می‌برد. ضمن اینکه برای تولید هر یک از این گازها از یک کاتالیست خاص استفاده می‌شود.
کاتالیست‌ها موادی هستند که منجر به افزایش سرعت یک واکنش شیمیایی می‌شوند، بدون آن که خود در واکنش مصرف شوند. اهمیت کاتالیست‌ها در صنایع مختلف به ویژه صنعت نفت کشور مشهود است به طوری که پژوهشگاه صنعت نفت سال گذشته اعلام کرد که برای تولید کاتالیست‌ها 4 میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کند.
همچنین پیش از این اعلام شده است که کشور برای توسعه پالایشگاه به پنج هزار تن کاتالیست نیازمند است.
دکتر احمد توسلی، استاد راهنمای این دانشجوی دانشگاه تهران همچنین طرح‌های دیگری را برای تولید کاتالیزورهای نانویی مختلف مورد استفاده در فرآیندهای صنعت نفت در حال اجرا دارد.
 
بالا