مقايسه دو روش كشت ميكروبي و PCR در شناسايي اشريشيا كلي در شير

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار

عنوان:
مقايسه دو روش كشت ميكروبي و PCR در شناسايي اشريشيا كلي در شير


نويسنده(گان):
محمد حسن شاه حسيني، روزبه زند، الهام مسلمي، وجيهه فدائي،

چکيده:
زمينه و هدف: اشريشيا كلي از طريق آب، گوشت، شير و فرآورده هاي آن به انسان منتقل مي شود، با توجه به اينكه شير از مواد غذايي با ارزش در سبد غذايي خانواده ها است كنترل كيفيت باكتريولوژيكي شير خام و پاستوريزه در سطح مراكز توليد،جمع آوري و فرآوري شير بسيار حائز اهميت است. استفاده از روش هاي متواتر كشت جهت شناسايي اشريشياكلي هم بسيار وقت گير بوده و هم دقت پاييني دارند و ممكن است باعث بدست آمدن نتايج مثبت كاذب گردند. واكنـــــش زنجيـــــره اي پليمرآز (PCR) از جمله روش هايي است كه مي تواند جايگزين مناسبي براي آزمايشات رايج باشد كه روشي حســاس، دقيق، ارزان و ســــريع مي باشد. هدف از اين مطالعه بهينه نمودن تست PCR جهت شناسايي اشريشياكلي در شير، معرفي حالت زنده اما غير قابل كشت در صنايع غذايي و مقايسه كشت با PCR در شناسايي اشريشياكلي در شير قبل و بعد از پاستوريزاسيون مي باشد.
روش بررسي: در اين مطالعه 50 نمونه شير خام و 50 نمونه شير پاستوريزه جمع آوري گرديد. DNA به روش جوشاندن استخراج شد و به وسيله PCR بهينه شده مورد بررسي قرار گرفت . نتايج واكنش PCR بر روي ژل آگارز ارزيابي شد. جهت كشت نيز ابتدا از روش MPN 9 لوله اي استفاده گرديد سپس از لوله هاي حاوي گاز بر روي محيط كشت ائوزين متيلن بلو آگار (EMB) به صورت خطي كشت داده شد.
يافته ها: در بين 50 نمونه شير غير پاستوريزه در 24 نمونه تست PCR مثبت ارزيابي گرديد اما در 20 نمونه نتيجه كشت ميكروبي مثبت بود و در بين 50 نمونه شير پاستوريزه در 29 نمونه تست PCR مثبت ارزيابي گرديد اما در هيچ نمونه اي نتيجه كشت ميكروبي مثبت نبود.
نتيجه گيري: اين بررسي نشان داد كه روش PCR در مقايسه با روش هاي متواتر كشت داراي حساسيت بيشتري بوده و قادر به شناسايي اشريشياكلي در داخل شير با ويژگي بالا و صرف زمان كم تر مي باشد.


کليدواژگان:
شير، اشريشيا كلي، كشت ميكروبي،PCR
لینک :
http://www.mediafire.com/?304e30mx1zcsm7s
 
بالا