مقاله 58 : کاربرد سرامیک ها در مهندسی برق

zeinab68

عضو جدید
کاربر ممتاز

کاربرد های سرامیک در برق:
بسیاری از دستگاه های الکترونیکی مهمی که امروزه توسط مردم مورد استفاده قرار می گیرند، بدون وجود سرامیک ممکن نخواهند بود. تحقیق جدیدی که در مجله ی انجمن سرامیک امریکا چاپ شده است، کاربرد مواد سرامیکی را در توسعه ی دستگاه های تکنولوژیکی، شامل ارتباطات سیار و تصویربرداری فراصوت، نشان می دهد.
به گزارش خبرگزاری برق، الکترونیک و کامپیوتر ایران (الکترونیوز) و به نقل از ساینس دیلی، محققین، به رهبری پال مورالت از موسسه ی تکنولوژی فدرال سوئیس، محدوده ی مواد سرامیکی را مرور کرده و نقش حیاتی را که مواد فیزوالکتریک در پیشرفت تکنولوژی بازی می کنند، مورد بررسی قرار دادند.
مواد فیزوالکتریک، مواد سرامیکی وظیفه داری هستند که نقش ویژه ای را در ارتباطات راه دور و تصویربرداری فراصوت بازی می کنند چرا که این قابلیت را دارند که سیگنال های الکتریکی را به شکل کارامدی به نوسانات مکانیکی تبدیل نمایند و برعکس.
فیزوالکتریسیته به توانائی برخی از مواد، عمدتا کریستال ها و سرامیک ها، برمی گردد که در هنگام فشردگی می توانند الکتریسیته تولید نمایند. در طول بیست سال گذشته، سیستم های میکروالکترومکانیکی (MEMS) تبدیل به یک تکنولوژی تثبیت شده با کاربردهای فراوان شده اند.
این تکنولوژی در ترکیب با صفحات فیزوالکتریک (فیزو-MEMS) منجر به کسب مزایای مهمی می شود. خاصیت الکترومکانیکی ذاتی فیزو-MEMS مبتنی بر صفحات نازک AIN که از تحول ایجاد شده در تکنولوژی تلفن همراه ناشی می شود، امکان ایجاد تلفن های همراه کوچک تر و کاهش شدت تشعشع مایکرویو را فراهم می آورد.
در بین مواد صفحات نازک فیزوالکتریک، PZT اخیرا بیشتر نویدبخش بوده و احتمالا برای کاربردهای در حجم انبوده مورد استفاده قرار خواهد گرفت. انتظار می رود هدهای جوهر افشان پرینت که دارای کیفیت بسیار بالا می باشند، گام بزرگ بعدی در فیزو-MEMS باشند. استفاده از PZT MEMS در سنسورهای حرکتی، سنسورهای لرزشی، و آینه های نوری، درایوهای گرداننده ی ساعت مچی، و زنگ اخبارها در فرکانس های متفاوت امکان پذیر می باشد.
نویسندگان این مقاله می گویند: "کاربردهای بسیار دیگری طی تحقیقات بوجود خواهد آمد، مانند مهار انرژی، سیستم های نوسانی برای ساعت ها، آرایه های آیینه ای، و اسکنرها.
 
آخرین ویرایش:

zeinab68

عضو جدید
کاربر ممتاز
اعمال نانو پوشش سراميكي بر روي مقره‌هاي پرسلاني KN120 و بررسي خواص الكتريكي آن

اعمال نانو پوشش سراميكي بر روي مقره‌هاي پرسلاني KN120 و بررسي خواص الكتريكي آن


ساختارهايي در مقياس نانو مانند نانو ذرات و نانو لايه‌ها داراي نسبت سطح به حجم بالايي هستند كه آنها را براي استفاده در مواد كامپوزيت، واكنش‌هاي شيميايي، تهيه دارو و ذخيره انرژي ايده‌آل مي‌سازد.بهبود قابل توجه در ساخت و توسعه محصولات به انقلاب‌هاي صنعتي زيادي در قرن 21 منجر خواهد شد. به طور كلي مي‌توان عنوان كرد كه نانو تكنولوژي پتانسيل تغيير طبيعت را تقريباً در تمام اشياء ساخت دست بشر دارد.
با پيشرفت تكنولوژي نانو در جهان، امروزه از يك نانو پوشش سراميكي بر روي سطوحي مانند شيشه استفاده مي‌شود كه اين پوشش علاوه بر ايجاد خاصيت آبگريزي خاصيت خودپالايندگي را نيز ايفا مي‌كند و از طرفي به دليل كوچك بودن ذرات پوشش، چسبندگي مناسبي با سطح بوجود مي‌آورد. از آنجا كه يكي از مشكلات مقره‌هاي پرسلاني به خصوص در مناطق آلوده و مرطوب نشستن آلودگي بر سطح مقره و ايجاد يك مسير هادي در سطح مقره است به نظر مي‌رسد با اعمال چنين پوششي بر سطح بتوان از نشستن آلودگي و مشكلات ناشي از تخليه الكتريكي جلوگيري به عمل آورد.
در اين تحقيق پس از اعمال نانو پوشش سراميكي بر روي سطح مقره KN120 بشقابي، آزمون‌هاي مختلف الكتريكي بر روي آن صورت پذيرفته است و كارآيي اين نانو پوشش مورد بررسي قرار گرفته است.
 

zeinab68

عضو جدید
کاربر ممتاز
ساخت وريستورهاي اكسيد روي با استفاده از نانو پودر ZnO

ساخت وريستورهاي اكسيد روي با استفاده از نانو پودر ZnO


روش سل- ژل احتراقي يكي از روش‌هاي متداول در توليد نانو پودرها است. در اين روش كه روشي جديد با تركيبي بي‌نظير از روش سل- ژل و فرآيند احتراقي است. ابتدا مواد اوليه كه عمدتاً به صورت تركيبات نيتراتي هستند در يك حلال آبي مانند اسيد سيتريك در نسبت‌هاي مولي مناسب حل مي‌شوند و در اثر حرارت دادن و تبديل شدن مواد به سل و سپس ژل و در ادامه احتراق مواد، نانو پودر مورد نظر تشكيل مي‌شود.
دراين تحقيق براي اولين بار از اسيد سيتريك به عنوان سوخت در روش سل- ژل احتراقي براي توليد نانو پودر اكسيد روي استفاده شده و با كنترل پارامترها نانو پودر اكسيد روي تهيه شده است و در ادامه از پودر حاصله وريستور اكسيد روي ساخته شده است. از آنجا كه كوچك شدن دانه‌ها در ريزساختار امر مهمي در بهبود خواص الكتريكي به حساب مي‌آيد، وريستور ساخته شده با ذرات نانو نتايج الكتريكي مناسبي از خود نشان مي‌دهد. نتايج نشان دادند كه در صورت استفاده از ذرات نانو سايز براي ساخت وريستورهاي اكسيدروي، دما و زمان سيترينگ را پايين و خواص فيزيكي از جمله دانسيته را بهبود مي‌بخشد. همچنين ضريب غيرخطي و ولتاژ شكست به ميزان 45 و v/cm4500 در مقابل 36 و v/cm1500 رسيد.
 
بالا