مغناطیس زدایی از صفحه های نمایش CRT

معمولا وقتی که شما ، یا مثلا کودکان، یک قطعه آهن ربای قوی و یا یک یا چند بلندگوی قوی را جلوی صفحه تصویر کامپیوتر یا تلویزیون قرار میدهید ، و یا تلویزیون یا صفحه نمایش کامپیوترتان را از جایی که مدتها قرار داشته، حرکت میدهید، و یا ضربه محکمی به آن میخورد، و یا تیوبش کهنه میشود، رنگها و کلا صفحه نمایش مانیتور تداخل پیدا کرده و از حالت طبیعی خارج میشوند و یا یک رنگین کمان بوجود می آید یا یک یا چند لکه رنگی یا سبز یا نورانی بر صفحه مانیتور ظاهر میشود که بصورت تاریک وتار باقی می ماند.

در هر مانیتور یا تلویزیون فقط سه رنگ قرمز RED ، آبی BLUE و سبز GREEN وجود دارد ( اصطلاحا به آن RGB گویند) که هر کدام توسط یک لوله شلیک کننده (electron gun) در هر ثانیه دهها بار به صفحه فسفر جلویی، الکترون های نورانی پرتاب می کنند که اینها مجموعا یک تصویر را میسازند. تلویزیونها و مانیتورهای CRT همگی در صفحه پشت و داخلی شان یک صفحه فلزی دارند (بعضیها هم در جلو و بیرون) که همیشه بهنگام روشن کردن صفحه مانیتور یا تلویزیون، اتوماتیک وار میدان مغناطیسی قبلا ایجاد شده را خنثی و رنگها را بدرستی ردیف کرده و نمایش میدهند . البته این یک توضیح خیلی عامیانه و ساده است... ( توجه: تلویزیونها و مانیتورها، حتی در هنگام خاموش بودن، مقدار زیادی الکتریسیته ساکن در خود دارند ، رعایت احتیاط اولین شرط است).

اما خیلی ها تصور می کنند که حالا که تصویر و رنگها بهم ریخته پس یا باید پول زیادی به تعمیرکاران بدهند و یا آنکه آنرا دور انداخته و ست جدیدی بخرند. در حالیکه براحتی و ظرف مدت کمتر از یکی دو دقیقه میتوان این مشکل را رفع و صفحه نمایش یا تلویزیون را به شفافیت و کیفیت روز اولی که خریده بوده اید درآورد.

البته مانیتورهای بسیار جدید LCD، DLP و Plasma از تکنولوژی متفاوت تری برای نمایش رنگها استفاده میکنند و ممکن است که تعمیرشان متفاوت باشد. اما تقریبا تمام تلویزیونها و مانیتورهای قدیمی و CRT را میتوان با این روش ساده تعمیر کرد. بعضی وقتها هم با چندین بار روشن خاموش کردن سریع، مشکل برطرف میشود. ( و بسیاری از یونیت ها یک Degausser اتوماتیک دارند که خودبخود مشکل را حل می کنند). اما در حالتی که نتوان با خاموش و روشن کردن و از برق درآوردن و حرکت دادن مانیتور و غیره عیب آنرا رفع کرد، یکی از راه حلهای زیر قطعا چاره ساز خواهد بود:

۱- یک راه ساده این است که یک مانیتور یا تلویزیون سالم و روشن را درست روبرو ی همدیگه و تقریبا چسبیده به مانیتور یا تلویزیون خراب قرار بدهید. و دکمه Degausser (یعنی خنثی کردن میدان مغناطیسی) مانیتور (یا تلویزیون) سالم را بزنید . بلافاصله مشکل برطرف میشود!

۲- راه حل ساده دیگر استفاده از یکی دوتا آهن ربای کوچک و نیرومند است: آهنربا را با دست به جلوی مانیتور خراب شده نزدیک کرده و به آرامی شروع به حرکت دایره ای کنید. و بتدریج دایره ها را بزرگتر و دورتر از صفحه مانیتور کنید. رنگها و تصویر بسرعت تصحیح میشوند.

۳- دو قطعه آهنربای قوی را به یک میله یا پیچ چسبانده (خودشان به هم می چسبند و نیازی به چیزی ندارند) و میله را در یک مته برقی قرار داده و مته را با بالاترین سرعت (با دور RPM بالا) و به شکل دورانی (دایره ای و آرام آرام) در جلو صفحه مانیتور (یا تلویزیون) در نزدیکترین فاصله از آن، حرکت داده و دایره هایی مثل روش شماره (۲) تولید کرده و بتدریج از مانیتور فاصله بگیرید. مشکل بسرعت حل میشود. (نمایش تصویری و ویدئویی این روش) .

تعمیرکاران تلویزیون و مانیتور هم از همین روشها استفاده میکنند. ضمنا وسیله ساده ای در فروشگاههای تلویزیون و مانیتور به نام Degausser وجود دارد که دقیقا همین کاری که در این سه روش توضیح داده شد را بسرعت انجام میدهد. دیگاسر (Degausser) شبیه یک فرمان اتومبیل است و فقط کافیست که به آرامی و یکی دوبار آنرا به صفحه مانیتور نزدیک و دور کنید. قیمت آن در حدود ۴۰-۵۰ دلار است و شما احتمالا فقط یکی دوبار به آن احتیاج پیدا خواهید کرد بنابراین شاید خرید آن با توجه به وجود سه روش بالا، برای یک کاربر (نه تعمیرکار)، منطقی نباشد!
تصویر یک دیگاسر (Degausser) را در شکل زیر می بینید:


 
بالا