[معماری معاصرایران]:موزه زلزله تهران

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار

طرح موزه زلزله تهران

نخستین موزه آموزشی زلزله کشور با هدف آشنایی ملموس مردم با پدیده طبیعی زمین لرزه و همچنین معرفی شیوه های ایمن ماندن در زلزله و ترویج راهکارهای رویارویی در برابر زلزله، توسط سازمان پیشگیری و مدیریت بـحـران شـهـر تهــران احــداث خواهد شد. موزه آموزشی زلـزله مـکـانـی اسـت کـه در آنـجا شـهروندان از نزدیک با مفهوم زمین لرزه و تأثیر به کارگیری راههای پیشگیری و آمادگی در برابر آن آشنا می شوند و حتی با استقرار در دستگاه شبیه ساز زلزله، حرکت و تکانهای ناشی از زمین لرزه را در شدت های مختلف بصورت عینی احساس و تجربه خواهند کرد.
همچنین شهروندان در ایـن مـکان ده ها آموزش متنوع از جمله وسایل خانه برای جلوگیری از سقوط و پرتاب حین زلزله و نیز راههای صحیح نجات وامداد و یاری رساندن به اعضای خانه و همسایگان را تا مرحله استقرار در چادرهای اسکان موقت فرا می گیرند.احداث موزه زلزله از کارکرد آموزشی قابل توجهی برخوردار است و تجربه جهانی نیز ضرورت آن را اثبات کرده است.
در این مکان می توان نمایشی از حرکت پوسته ها به صورت سه بعدی سازی اجرا کرد و با مشابه سازی زلزله درقسمتهایی از این ساختمان مردم را با نحوه صحیح ارتباط با زلزله در هنگام وقوع آشنا نمود. به عنوان مثال در موزه زلزله در نیومکزیکو راهرویی طراحی شده که کف آن لرزان است. این قسمت جذابیت فراوانی برای کودکان دارد آنـها مــیتـوانند زلزله را حس کنند و تمرین کنند که چگونه میتوان بر ترس ناشی از رانش زمین غلبه کرد و خود را از آسیب آن نجات داد. نکته جالب توجه دیگر این است که کودکان می توانند با استفاده از دستگاههای لرزه نگاری که در اختیار دارند هر نوع زلزلهای را که میخواهند انتخاب کنند و آن را به وجود بیاورند.
همچنین میتوان از فیلم های مستند استفاده کرد و تجربه افرادی را که توانسته اند در حادثه سالم بمانند نمایش داده و به صورت مدون درآورد .با نمایش مصالح و سازه های باقی مانده از زلزله از طریق آموزش بصری و ادراکی افراد فرا میگیرند چگونه از این حوادث پیشگیری کنند و نسبت به ساخت و ساز خانه های خود و چیدمان وسایل خانه حساستر میشوند.
اهداف ایجاد موزه زلزله

· ايجادحساسيت در شهروندان در خصوص بلاياي طبيعي به خصوص زلزله
· آشنايي شهروندان با مفهوم زمين لرزه وتاثير به كارگيري راه‌هاي پيشگيري وآمادگي در برابر زلزله
· ايجاد تجربه واحساس عيني دربازديدكنندگان از مفهوم بلاياهاي طبيعي به خصوص زلزله
· درس آموزي از سوانح گذشته ومكاني براي بهبود تصميم گيري مديران

طرح اوليه پيشنهادي موزه زلزله تهران




منابع:
tdmmo.tehran.ir

intelligence2012.persianblog.ir
 
بالا