[معماری معاصرایران]:رواق هنر

rozhann

مدیر بازنشسته
«رواق هنر» ساختمان مركزي فرهنگستان هنر جمهوري اسلامي ايرانه .
ساختمان مركزي فرهنگستان هنر، واقع در خيابان ولي‌عصر، نرسيده به خيابان طالقاني با معماري و طراحي مهندس مير حسين موسوي اردیبهشت ماه افتتاح شده بود.



وي با بيان اين مطلب كه در ساخت و طراحي اين ساختمان از ايده هنرمندان بهره گرفته شده است در باره رواق اين بنا توضيح داد: «رواق يادآور حياط مركزي‌هاي ايراني است. ما در ساخت اين ساختمان به تمثيل‌ها و استعاره‌ها توجه داشتيم. ستون‌هاي اين ساختمان يادآور ستون‌هاي تخت جمشيد و بدنه آن نيز به ستون‌هاي چوبي چهار صد سال پيش بر مي‌گردد كه در حوزه تمدن ايران شكل گرفته.»
معمار ساختمان مركزي فرهنگستان ادامه داد: «اشعاري از http://www.honar.ac.ir/news/images/126/musavi2l.jpg شاهنامه و گلشن راز شبستري نيز در قسمت‌هاي زير سر ستون‌ها حكاكي شده است و سر ستون‌ها نيز برگرفته از سرستون‌هاي دوره ساساني است. در كنار معماري سنتي و قديمي، آهن‌ها و تيرآهن‌هاي سقف نيز فضاي شاعرانه‌اي به ساختمان داده‌اند. ما در اين ساختمان تلاش كرديم تا معماري همه دوره‌ها و زمان‌ها را يادآوري كنيم و تلاشي است تا به فرهنگمان با جامعيت بيشتري نگاه كنيم.»

رئيس فرهنگستان هنر افزود: «ورودي اين بنا دروازه بهشت نام دارد و برگفته از دروازه سبز رنگ نوفل لوشاتو است كه كه امام (ره) از اين دروازه عبور مي‌كردند و با نگاه ايراني و اسلامي خود انقلاب را رهبري مي‌كردند. هم چنين آب نشانگر روشنايي و مظهر علم و دانش بشري است.»
 
بالا