[معماری معاصرایران]:تالار وحدت تهران

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار


تالار وحدت (رودکي سابق)، يک تالار اپرايي و به سبک ايتاليايي، قاب عکسي و يک سويه، است که با مساحت کل 92000 متر مربع و زيربناي 7050 متر مربع، در سه طبقه براي اجراي اپرا، باله، ارکسترهاي کلاسيک (سمفونيک و فيلارمونيک)، ملي، سنتي و رقص‌هاي فولکلوريک، مورد بهره‌برداري قرار گرفت. نماي طراحي ساختمان تلفيقي از نقوش معماري عصر باروک و هخامنشي است. جایگاه تماشاچیان در سه طبقه بالکن شامل اتاقک‌هایی است که صندلی‌های آن قابل جابجایی است. همچنین در بالکن دوم؛ روبروی صحنه، یک جایگاه برای میهمانان ویژه در نظر گرفته شده است.
اين تالار پيش از انقلاب اسلامي به عنوان يک سازمان مستقل، داراي اعتبارات خاصي بود که در رديف بودجه‌ي دولتي تصويب شده‌بود و به‌صورت غيرمستقيم تحت پوشش دولت اداره مي‌شد. اولين مديران عامل اين تالار «حامد روحاني» و بعد «عابدين زنگنه» بودند. گروه‌هاي هنري اپرا و باله‌هاي جهان معمولاً در هر سال برنامه‌هايي در اين تالار اجرا مي‌کردند. در سال 1359 اين تالار به نام «تالار وحدت» تغییر داده شد و مستقيماً زير نظر معاونت هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ايران قرار گرفت و اغلب به اجراي ويژه برنامه‌، سخنراني‌، سمينار و اجراي نمايش‌هاي فاخر اختصاص يافت.
در سال 1379 مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه داد از طریق ادغام واحدهای تالار رودکی و مجموعه فرهنگی آزادی نسبت به تشکیل بنیاد فرهنگی و هنری رودکی به صورت موسسه عمومی غیر دولتی و زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اقدام کند. در همان سال این مسئله طی نامه‌ای جهت اجرا از سوی سید محمد خاتمی، رئیس جمهور وقت، به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ گردید.
نوع صحنه: قاب عکسی
(Proscenium)
ظرفیت: 750 نفر
تجهيزات نور و صدا و تصوير
24 خط کنترل ديمر نور و240 مدارفرعی با قدرت 5/2 و 5 کيلووات
بيش از110 دستگاه پرژکتور شامل؛
پروژکتور اسپات
پروژکتور پروفيل اسپات
پروژکتور فالو اسپات (تعقيب کننده)
پروژکتور فرزنل 1 و2 کيلووات
صفحات گوبو جهت افکت‌های نوری
پروژکتور با قابليت قرارگيری صفحات گوبو
فيلترهای رنگی برای استفاده در پروژکتورهای صحنه
دستگاه مه‌ساز
32 خط کنترل ميکسر صدا (ياماها) با قابليت افکت‌های مختلف صدا و مانيتورينگ صدا
12دستگاه بلندگو با قدرت 20 کيلووات
دستگاه آمپلی‌فاير
ميکروفون بی‌سيم از جمله؛ هاشف
ميکروفون سيمی
دستگاه ضبط و پخش کاست
VCD وDVDدستگاه ضبط و پخش
دستگاه ويدئو پروژکشن
دستگاه پروژکسيون آپارات
آپارات 35 و 70 ميلي متری
دستگاه اسلايد


 

پیوست ها

  • pvahdatb2_pdf.jpg
    pvahdatb2_pdf.jpg
    35.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش:
بالا