معماری سیال و تئوری مارکوس نواک

marali_64

عضو جدید
معماری سیال و تئوری مارکوسنواک
شاید بتوان مارکوس نواک را به عنوان پیشکسوتی معرفی کرد که در بابسایبر اسپیس پژوهش کرد.او معماری در حوزه دیجیتال را تعریف کرد و تئوری معماری سیالرا مطرح نمود.نواک خود را به عنوان یک معمار ایده آلیست مطرح می کند به این علت کهطرح های معماری او با کامپیوتر زاده می شوند و برای یک حوزه مجازی طراحی شدهاند.مدل های خلاقانه او در مقابل واکنش های قابل انتقال بیننده پاسخ گو هستند.درمعماری سیال ،نواک معماری را پیشنهاد می کند که از پذیرش فرم های منطقی،پرسپکتیو وقانون جاذبه خودداری می کند.او ایده هایش را به عنوان یک بیان از بعد چهارم می داندکه زمان را با فضا و عناصر سازنده اش ملحق می کند.انحنا ها ، چرخش ها و تغییراتمعماری سیال نواک در واکنش به عکس العمل شخصی است که در آن فضا قرار گرفته است،لذاانسان است که در درجه اول اهمیت است.معماری سیال نه تنها در پی سیالت فرم است بلکهدر عملکرد نیز آن را می جوید.در معماری سیال علم،هنر،مادیت و معنویت،متغیر و ثابتدر یک فضای شاعرانه تحت پوشش قرار گرفته اند.
مارکوس نواک می گوید:«معماری سیال در فضای سایبر یک معماری فاقد مادهاست.معماری است که با عناصر انتزاعی اش مدام در حال تغییر است و معماری ای است کهبه موسیقی گرایش دارد.معماری سایبر یک سمفونی در فضاست در طول زمان؛اما یک سمفونیکه هرگز تکرار نمی شود و ممتد نیست تا کامل شود
__________________

در دو دهه اخیر شا هد گرایش تعدادی ازمعماران به سبک خاصی از طراحی هستیم که از ان با عنوان معماری غیر خطی یا معماریسیال نام برده می شود فرمهای دارای معماری غیر خطی عمو ما دارای سه مشخصه زیر میباشند:

1- دارای فرم توپولوژ یک هستند به عبارتدیگر برای بررسی فرم انها باید از اصول توپولوژی استفاده کرد ]توپولوژی شاخهای ازریاضیات است که قوانین حاکم بر شکلها و حجم ها را مورد بررسی قرار می دهد[ اجساممورد مطالعه در این علم تنها اشکال کلاسیک ومتعارف مانند صفحه کره رویه معمو لینیستند بلکه همه اشکال معمولی را میتوان مورد مطالعه قرار دادشکلهایی مثل قوری ,کوزه,شکل حاصل از تقاطع چند خیابان و......
در توپو لوژی حالتهای مختلفی را میتوان برای یک شکل متصور شد و در هر لحظه می توان اینحالتها را تعریف کرد مثلا اگرفرض شود پروژه معروف موزه گوگنهایم اثر ]فرانک گه ری[شکل یک کاغذ مچاله شده را بهمعرض نمایش میگذارد توپولوژی بیان میکند که این سطح مچاله شده همان مربع مستطیل یککاغذ صاف است و می توا ن ارتباط بین این دو حالت از کاغذ را با فرمول های ریاضیبیان کرد .



2- دراین پروژه ها از ادوات الکترونیکی و ارتباطی درمقیاس بسیار گسترده ای استفاده می شود به طوری که وقتیفرد به داخل یکی از ساختمان ها وارد می شود احساس میکند در یک دنیای مجازی وارد شدهاست مثلا با دست زدن به دیواره نازک یکنمایشگاه تصاویر مختلفی در ان ایجاد می شودیا بسته به وضعیت رفتاری افراد داخل ساختمان وتعداد انها ]که توسط سنسور هایالکتریکی کنترل می شوند [موزیک مناسبی انتخاب و پخش می شود.

3- در طراحی همه این پروژه ها از نرم افزارهای پیشرفته سه بعدی سازیو ایجاد انیمیشن در مقیاسی گسترده استفاده می شود به گونه ای که بدون این نرم افزارها طراحی ساخت و اجرای این سا ختمان ها غیر ممکن است . قضاوت کردن در موردمعماریغیر خطی بسیار مشکل است واین پرسش معروف که ایا معماری نوعی هنر است یا بر طرفکننده نیاز های انسان و دارای مقیاس انسانی ؟ در مورد معماری غیر خطی نیز مطرح است .کاربرد فناوری های پیچیده درداخل این گونه ساختما نها و نیاز به ابداع روشهای جدیدبرای ساخت و تکمیل انها به گونه ای است که انها را بیشتر به صورت تجسم فناوری امروزی و نماد پیشرفت بشر در ابداع ساز و کار های پیچیده در اورده است تا نمایی از یکمعماری انسانی .

مسلما فرم هر یک از اینساختمانها فریبنده و جذاب است و هر یک از انها می تواند به معرو فیت مکانی که در اناحداث شده منجر و حتی با عث جذب درامد های توریستی شود . ولی موضوع بسیار مهم مدتزمان محدودی است که استفاده کننده گان از این گونه ساختمان ها در ان به سر میبرند . چنین ساختمانهایی معمولا نمایشگاه ,ترمینال,بانک هستند که حضور در مجاورت و داخلانها برای مدت زمانی محدود هیجان انگیز و دلنشین است ولی کسی نمیتواند در دراز مدتدر داخل ان احساس ارامش کند . بنابر این استفاده از این شیوه طراحی و به کار بردنفرم ها و خم ها ی پیچیده و نا مانوس در پروژ هها ی معمو لی که امروزه در سطح دنیابا ب شده است در همه جا جوابگو نیست و چه بسا به نوعی ضد تبلیغ برای طراح تبدیل شود . مسئله بسیار مهم دیگر سیستم های سازه ای مورد استفاده برای بر پایی طرحهای غیرخطی است سیستم های سازه ای کلاسیک موجود با معماری غیر خطی نا متجانس هستند و از انفا صله دارند .

از دهه نود میلادی به این طرفشاهد ظهور فرم های عجیب قارچی شکل روی صفحات مجلات معتبر معماری هستیم فرمهایی کهمعماری دیکانستراکشن]ساختار شکن[ که زمانی سر و صدای زیادی به پا کرده بود در مقابلان به یک اسباب بازی میماند و انسان با مشاهده ان از خود می پرسد :ایا این واقعامعماری به حساب می اید ؟
به نظر میرسد معماران از ناشناخته ترین تا مشهور ترینانها دچار این اپید می واگیر شده اند واز معماران جوان گرفته تا افرادی نظیر فیلیپجانسون همگی با استفاده از نرم افزار های گرا فیکی و کامپیو تری مشغول خلق حجمهایحباب مانند و توپولوژیک هستند . منتقدان معماری نظر چندان خوشی نسبت به این نوعمعماریندارند و معمولا از ان به عنوان ]سیب زمینی[ یا ]معماری ا بکی [ نام میبرند .

شاید هنوز زود با شد که بتوان از معماری غیرخطی به عنوان یک سبک یا روش در معماری نام برد به احتمال زیاد معماری غیر خطی تنهایک مد گذراست و طراحی و ساخت ان به اندازه ای مشکل است که شاید نتوان در دراز مدتان را ادامه داد . حقیقتا چه عاملی باعث ظهور این گونه معماری شدهاست؟
__________________
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا