معرفی رشته ها دانشگاهی و شغلهای آنها(گروه ریاضی و فنی)

A.sailor

عضو جدید
سلام
این تاپیک رو زدم تا سایت یه سرویس برای کسایی که میخوان برن دانشگاه داشته باشه

از شما دوستایی که توی رشته های گروه ریاضی و فنی شاغلین یا درس میخونین که معیارای خودتون برای انتخاب رشته تون و بازار کارش رو سایت بذارین...

در ضمن دوتا تاپیک دیگه مختص دو گروه دیگه هم باز کردم تا اطلاعاتتون منسجم باشه..

mer30
 

A.sailor

عضو جدید
آشنایی با رشته مهندسی معماری

معماری در لغت به معنای علم بنائی و آباد سازی آمده و معمار به معنای بسیار عمارت کننده و کسی است که در آبادانی جهان می کوشد. قدمت معماری به عنوان یک فن برای ایجاد سرپناه، به قدمت تاریخ بشر می رسد اما معماری امروزه در جهان ترکیبی از صنعت ساختمان سازی به علاوه هنر، فلسفه، جامعه شناسی، روان شناسی اجتماعی، اخلاقی، اقتصاد، جغرافیای طبیعی و انسانی، برنامه ریزی و توسعه اقتصادی و علوم طبیعی نظیر زیست شناسی و محیط زیست است. از این رو می توان گفت که رشته مهندسی معماری به دلیل این خصلت و به ویژه با توجه به ماهیت هنری و نقش مهمی که خلاقیت هنری در آن ایفا می کند اساساً با سایر رشته های مهندسی متفاوت است.


دروسی مانند ترکیب ها، طراحی ها، دروس نظری معماری دروس خاصی هستند که عموماً به شیوه آتلیه ای یا کنفرانس های دانشجویی برگزار می شود و از نظم و قاعده مشخصی پیروی نمی کنند. مفاهیمی که در این دروس وجود دارد برپایه طرز تفکری کاملاً متفاوت با دروس دبیرستان بوده بدین رو موفقیت فرد در دوره دبیرستان و کنکور تضمینی برای اقبال فرد در این دروس به شمار نمی رود. داشتن استعداد هنری و به کار گرفتن عنصر خلاقیت در روند طراحی لازم موفقیت است. و نکته دیگر آنکه از دست دادن آینده شغلی برای فرد اهل ذوق رابطه ای با عدم توفیق در تحصیلات آکادمیک معماری ندارد چه بسا همین فرد بتواند یک مهندسی ناظر خوب، مدیر پروژه، برنامه ریز شهری بشود.از همین رو رشته معماری یكی از رشته‌های مهم دانشگاهی است كه امروزه در دانشكده‌های فنی یا هنری دنیا تدریس می‌شود. این رشته‌ دارای‌ دو جنبه‌ هنری‌ و فنی‌ است‌.

در این‌ میان‌ درس‌های‌ طراحی‌، زیباشناسی‌ و نحوه‌ زیباكردن‌ حجم‌ها، نماها وپلان‌ها به‌ هنر بر می‌گردد و دروسی‌ مثل‌ سازه‌های‌ بتنی‌ و فلزی‌، مقاومت‌ مصالح‌، ایستایی‌، تأسیسات‌ مكانیكی‌ و الكتریكی‌ به‌ جنبه‌ فنی‌ این‌ رشته‌ مربوط‌ می‌شود. در این‌ رشته‌ دروس‌ هنری‌ اهمیت‌ بیشتری‌ داشته‌ و دروس‌ علمی‌ و فنی‌ در راستای‌ دروس‌ هنری‌ است‌. برای‌ مثال‌ یك‌ معمار در طراحی‌ خانه‌ باید فضای‌ آرامش‌بخشی‌ را ایجاد كند تا باعث‌ اضطراب‌، خستگی‌ و دلتنگی‌ نگردد. كاری‌ كه‌ بیش‌ از رعایت‌ اصول‌ فیزیكی‌ مثل‌ نور و صوت‌، نیاز به‌ آشنایی‌ با اصول‌ زیبایی‌شناسی‌ دارد.

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل :
دروس‌ پایه‌:
هندسه‌ كاربردی‌، كارگاه‌ مصالح‌ و ساخت‌، درك‌ و بیان‌ محیط‌، بیان‌ معماری‌، هندسه‌ مناظر و مرایا، ریاضیات‌ و آمار، انسان‌، طبیعت‌، معماری‌، مقدمات‌ طراحی‌ معماری‌.

دروس‌ اصلی‌ :
مبانی‌ نظری‌ معماری‌، آشنایی‌ با معماری‌ جهان‌، برداشت‌ از بناهای‌ تاریخی‌، آشنایی‌ با معماری‌ معاصر، نقشه‌برداری‌، تنظیم‌ شرایط‌ محیطی‌، تأسیسات‌ الكتریكی‌ (نور و صدا)، تأسیسات‌ مكانیكی‌، مقاومت‌ مصالح‌ و سازه‌های‌ فلزی‌، سازه‌های‌ بتنی‌، ایستایی‌، متره‌ و برآورد، مدیریت‌ و تشكیلات‌ كارگاه‌، مصالح‌ ساختمانی‌، ساختمان‌، روستا، طرح‌ معماری‌.

دروس‌ تخصصی‌:
آشنایی‌ با مبانی‌ برنامه‌ریزی‌ كالبدی‌، تحلیل‌ فضاهای‌ شهری‌، آشنایی‌ با مرمت‌ ابنیه‌، طرح‌ معماری‌، طراحی‌ فنی‌، طرح‌ نهایی‌.

توانایی‌های‌ لازم :
معماری‌ بیش‌ از آنكه‌ علم‌ و تكنیك‌ باشد، ذوق‌ و سلیقه‌ و استعداد است‌ و معمار كسی است كه طرح‌های فردی‌اش با نقاشی و مجسمه‌سازی رقابت كند و در واقع بتواند مجسمه‌ای كاربردی بسازد. دانشجوی‌ این‌ رشته‌ علاوه‌ بر توانمندی‌ در طراحی‌ و قدرت‌ تجسم‌ و خلاقیت‌، لازم‌ است‌ كه‌ در درس‌ ریاضی‌ بخصوص‌ در هندسه‌ قوی‌ باشد چون‌ برای‌ آموزش‌ فن‌ و تكنیك‌ معماری‌ باید دروسی‌ مثل‌ هندسه‌ كاربردی‌، هندسه‌ مناظر و مرایا و ریاضیات‌ و آمار را مطالعه‌ كرد.

صنعت و بازار كار رشته مهندسی معماری
فارغ‌التحصیلان رشته معماری در نهایت می‌توانند در زمینه‌های زیر ایفای نقش كنند:

1- طراحی (تك بنا یا مجموعة زیستی كوچك)، از طراحهای اولیه تا مراحل اجرایی كار و طراحی اجزا عناصر تشكیل دهنده بنا.

2- رهبری و سرپرستی دفاتر مشاور معماری (مهندسی مشاور)

3- نظارت عمومی و عالی بر صحت انجام كار در عملیات اجرایی ساختمانی (مهندسی ناظر)

4- مدیریت و هماهنگی اجرایی پروژه‌های معماری (مدیریت پروژه)

5- تأسیس و سرپرستی مؤسسات پیمانكاری و احداث ساختمان.

6- همكاری با كلیه متخصصینی كه كارشان با ساماندهی فضای زیست مرتبط است، مانند اكولوژیست‌ها، جغرافی دانان، اقلیم شناسان، برنامه ریزان اقتصادی و اجتماعی و . . . .

7- طراحی پارك‌ها و میادین شهری و محوطه سازی.

8- مشاركت در پروژه‌های برنامه ریزی و طراحی شهری و شهرسازی.

9- طراحی تك بناها در مقیاس كوچك و انجام دكوراسیون داخلی.

10- انجام كارهای پژوهشی و آموزشی در زمینه طراحی فضای زیست.


موقعیت‌ شغلی‌ در ایران‌ :

با توجه‌ به‌ این‌ كه‌ در سطح‌ كارشناسی‌ به‌ جنبه‌های‌ فنی‌ معماری‌ توجه‌ بیشتری‌ می‌شود، در نتیجه‌ فارغ‌التحصیل‌ این‌ رشته‌ می‌تواند به‌ ساختمان‌ سازی‌ (طراحی‌ فنی‌ ساختمان‌های‌ مختلف‌) بپردازد اما فارغ‌التحصیل‌ كارشناسی‌ ارشد چون‌ جنبه‌های‌ هنری‌ معماری‌ را آموزش‌ دیده‌ است‌ ، بیشتر به‌ هنر معماری‌ می‌پردازد. مهندس‌ معمار علاوه‌ بر طراحی‌ بناها می‌تواند به‌ طراحی‌ و ساخت‌ ماكت‌ و طراحی‌ معماری‌ داخلی‌ بپردازد یا به‌ عنوان‌ ناظر ساخت‌ فعالیت‌ كند. در ضمن‌ فارغ‌التحصیل‌ معماری‌ آمادگی‌ كار در رشته‌های‌ مرتبط‌ با معماری‌ مثل‌ طراحی‌ صحنه‌ یا طراحی‌ صنعتی‌ را نیز دارد.

 

A.sailor

عضو جدید
 

A.sailor

عضو جدید
اگه دنبال رشته ای گشتین که توی پاسخ ها نبود بگین واستون میزارم:)
 

A.sailor

عضو جدید
آشنایی با رشته مهندسی مكانیك نیروگاه

در ابتدای تأسیس دانشگاه در كشور ما، رشته‌های مهندسی بویژه در مقطع كارشناسی به یك یا دو رشته محدود می‌شد. اما امروزه با پیشرفت و گسترش علم و تكنولوژی، شاهد ایجاد ده‌ها رشتة مهندسی هستیم كه جنبة علمی یا اجرایی دارد. برای مثال، امروزه مهندسی مكانیك علاوه بر سه گرایش اصلی طراحی جامدات، حرارت و سیالات، و ساخت و تولید، دارای رشته‌های علمی و اجرایی بسیاری مانند مهندسی دریا گرایش كشتی‌سازی، مهندسی پزشكی گرایش بیومكانیك، مهندسی كشاورزی گرایش مكانیك ماشین‌های كشاورزی، مهندسی ماشین‌های ریلی، مهندسی هوا و فضا و مهندسی مكانیك نیروگاه است.


به عبارت دیگر، امروزه سیطره علم مكانیك در صنایع متنوع به قدری گسترده است كه اگر بخواهیم در مقطع لیسانس، متخصصان و كاربرانی توانمند داشته باشیم، نمی‌توانیم مهندسی مكانیك را به یك یا دو رشته محدود كنیم.

علت اصلی ارائه رشته مهندسی مكانیك نیروگاه در دانشگاه صنعت آب و برق شهید عباسپور نیز همین امر است؛ رشته‌ای كه به آموزش و تربیت متخصصان و مجریان مورد نیاز نیروگاه‌های وزارت نیرو می‌پردازد.
مهندسی مكانیك نیروگاه، تركیبی از چند رشته مهندسی شامل مهندسی مكانیك در دو گرایش حرارت و سیالات، و طراحی جامدات و مهندسی برق كنترل است؛ زیرا در نیروگاه‌ها به مهندسین بهره‌برداری كه از موضوع‌های مختلف نیروگاه اطلاع داشته باشند، نیاز دارند. البته این اطلاعات لازم نیست خیلی عمیق باشد. به قول معروف، متخصص این رشته اقیانوسی با عمق كم است. اما متخصص رشته مهندسی مكانیك یا برق دریاچه‌ای با عمق زیاد می‌باشد. برای مثال، دانشجویان مهندسی مكانیك گرایش حرارت و سیالات، ترمودینامیك را در دو ترم تحت عنوان ترمودینامیك 1 و 2 مطالعه می‌كنند. در صورتی كه دانشجویان مكانیك نیروگاه، علاوه بر دروس یاد شده، ترمودینامیك نیروگاه و كندانسور را نیز مطالعه می‌كنند.

همچنین دانشجویان این رشته در زمینه كنترل، اطلاعات گسترده و بیشتری نسبت به دانشجویان مكانیك حرارت و سیالات كسب می‌كنند.

گفتنی است كه در این رشته بر روی نیروگاه‌های سیكل تركیبی كه تركیبی از نیروگاه‌های گازی و بخاری است،‌ تأكید می‌شود.

تواناییهای لازم:
مهندسی مكانیك نیروگاه یك رشته اجرایی است و فارغ‌التحصیل آن به عنوان مجری و بهره‌بردار در نیروگاه فعالیت و مشكلات موجود را حل می‌كند. به عبارت دیگر، مهندس مكانیك نیروگاه طراح نیروگاه نیست و دانشجویان این رشته نباید انتظار داشته باشند كه پس از فارغ‌التحصیلی، طراحی یك نیروگاه یا بخشی از آن را بر عهده بگیرند. آنها لازم است در نیروگاه، فعالیت‌های كاربردی انجام دهند؛ كاری كه نیاز به اطلاعاتی وسیع اما نه چندان عمیق دارد.
دانشجوی این رشته باید به دو علم مكانیك و الكترونیك علاقه‌مند باشد؛ چون درس‌های این رشته، مجموعه‌ای از دروس علم مكانیك و علم الكترونیك و كنترل صنعتی است. همچنین دانشجو باید روابط عمومی خوب و توان كار گروهی و مدیریت یك مجموعه را داشته باشد؛ چون فارغ‌التحصیل این رشته نمی‌تواند در گوشة خانه خود فعالیت كند، بلكه مثل اكثر رشته‌های مهندسی باید مسؤولیت بخش یا بخش‌هایی از یك مجموعه را بر عهده بگیرد؛ كاری كه نیاز به خلاقیت، روابط عمومی خوب، تفكر سیستماتیك و توان تجزیه و تحلیل مسائل دارد.

موقعیت شغلی در ایران:
در حال حاضر با گسترش شبكه برق كشور،‌ وزارت نیرو بایستی سالی یك نیروگاه افتتاح كند تا بتواند پاسخگوی نیاز جامعه باشد. این نیروگاه‌ها نیازمند متخصصان مكانیك نیروگاه است كه به عنوان كاربر و مجری فعالیت نمایند.
گفتنی است كه بازار كار مهندسین مكانیك نیروگاه‌ خیلی وسیع است و فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند با توجه به علاقه‌شان، در زمینه‌های مختلف؛ اعم از بخش نرم‌افزاری، بخش حرارت و سیالات، بهره‌برداری نیرو یا جامدات فعالیت كنند. به عبارت دیگر، دانشجویان این رشته، تخصص و تجربة لازم را برای كار در بخش‌های مختلف یك نیروگاه به دست می‌آورند و از همین‌رو وزارت نیرو بیشتر مایل است كه فارغ‌التحصیلان این رشته را جذب نماید و ترجیح می‌دهد كه از آنها به جای فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی مكانیك یا سایر رشته‌های مرتبط كه قبل از شروع به كار، مجبور به گذراندن دوره‌های آموزشی كوتاه مدت یا بلندمدت در نیروگاه هستند. استفاده نماید.
درس‌های این رشته در طول تحصیل:
دروس پایه:
آمار و احتمالات مهندسی، ریاضی مهندسی، ریاضیات عمومی، ریاضیات كاربردی، فیزیك الكتریسیته مغناطیس، فیزیك حرارت، ‌ مبانی برنامه‌سازی كامپیوتر، محاسبات عددی، معادلات دیفرانسیل.
دروس اصلی و تخصصی:‌
ارتعاش محور، استاتیك، انتقال حرارت، الكترونیك كاربردی، اندازه‌گیری غیرالكتریكی، تحلیل مدارهای الكتریكی، ترمودینامیك، كارگاه برق، كارگاه مكانیك، كنترل سیستم‌های خطی، مدارهای منطقی، مقاومت مصالح، مكانیك سیالات، نقشه‌كشی صنعتی. ( بسیاری از درس‏های این رشته همراه با آزمایشگاه است).
 

A.sailor

عضو جدید
آشنایی با رشته مهندسی نساجی
دیباچه: بشر در ابتدا برای تهیه لباس و پوشاك و محافظت از خود در مقابل سرما و گرما صنعت نساجی را به وجود آورد. سپس زیرانداز و روانداز خود را به یاری این صنعت تهیه كرد و امروزه نه تنها انواع پوشاك و فرش و موكت را به یاری صنعت نساجی تهیه می‌كند بلكه برای ساخت ترمز ماشین،‌ شریانهای مصنوعی، جاده‌ها، هواپیما‌ها و سایت‌های فضایی به منسوجات نیاز است.برای مثال بیش از 50% قلب مصنوعی از الیاف نساجی درست شده است. همچنین بیش از 75% استحكام تایرها از منسوجات است و در جاده‌سازی نیز قبل از این كه آسفالت ریخته شود،‌ منسوجات ویژه‌ای را روی سطح جاده می‌خوابانند كه عمر جاده‌ها را افزایش می‌دهد. به همین دلیل امروزه نمی‌توان همچون گذشته صنعت نساجی را به روش استاد و شاگردی از نسلی به نسل دیگر انتقال داد.


چرا كه نساجی در حال حاضر صنعتی بسیار گسترده و پیچیده است كه اداره آن نیاز به تخصص و تحصیلات دانشگاهی دارد، تخصصی كه در رشته مهندسی نساجی می‌توان به آن دست یافت. این‌ صنعت‌ شامل‌ بخش‌های‌ مختلفی‌ می‌شود كه‌ از آن‌ جمله‌ می‌توان‌ به‌ كارخانه‌های‌ ریسندگی‌ (تولید نخ‌های‌ مختلف‌)، بافندگی‌ (تولید انواع‌ پارچه‌)، تولید فرش‌ ماشینی‌ و موكت‌ و همچنین‌ كارخانه‌های‌ تكمیل‌كننده‌ این‌ كالاها مثل‌ رنگرزی‌، چاپ‌ و كارخانه‌های‌ تولید الیاف‌ مصنوعی‌ مثل‌ نایلون‌ و پلی‌پروپیلن‌ اشاره‌ كرد. مهندسی‌ نساجی‌ رشته‌ای‌ است‌ كه‌ دانش‌ و توانایی‌ لازم‌ را برای‌ اداره‌ بخش‌های‌ مختلف‌ این‌ صنعت‌ به‌ دانشجویان‌ می‌دهد. این‌ رشته‌ دارای‌ سه گرایش‌ "تكنولوژی‌ نساجی‌" و "شیمی‌ نساجی‌ و علوم‌ الیاف‌" و "پوشاك" است‌.

گرایش‌ تكنولوژی‌ نساجی: دانشجوی‌ تكنولوژی‌ نساجی‌ نحوه‌ تولید نخ‌، پارچه‌، قالی‌ و موكت‌ را مطالعه‌ كرده‌ و آموزش‌ می‌بیند و تا حدودی‌ با طراحی‌ ماشین‌آلات‌ نساجی‌ و قطعات‌ مختلف‌ آنها آشنا می‌گردد. همچنین با شیوه‌های‌ ریسندگی‌ نخ‌ها، مقدمات‌ بافندگی‌ و بافندگی‌ آشنا می‌شود و برای‌ شناخت‌ دستگاه‌های‌ نساجی‌ دروسی‌ درارتباط‌ با علم‌ مكانیك‌ می‌گذراند.
درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل‌ :

دروس‌ مشترك‌ در‌ گرایش‌های‌ مختلف‌ مهندسی‌ نساجی‌:
ریاضی‌ عمومی‌، فیزیك‌ عمومی‌، شیمی‌ عمومی‌، برنامه‌نویسی‌ كامپیوتر، معادلات‌ دیفرانسیل‌، آمار و احتمالات‌ مهندسی‌، محاسبات عددی.

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ تكنولوژی‌ نساجی‌:
كارگاه‌ جوشكاری‌، اصول‌ ساختمانی‌ مواد پلیمری‌، استاتیك‌، نقشه‌كشی‌ صنعتی‌، ترمودینامیك‌ عمومی‌، كارگاه‌ ماشین‌ابزار، علوم‌ الیاف‌، مقاومت‌ مصالح‌، دینامیك‌ عمومی‌، كارگاه‌ ریخته‌گری‌، فیزیك‌ الیاف‌، بافندگی‌ حلقوی‌، ریسندگی‌، طراحی‌ماشین‌ ، مبانی‌ مهندسی‌ برق‌، كفپوش‌های‌ ماشینی‌، مقدمات‌ بافندگی‌، ریسندگی‌ نخ‌های‌ یكسره‌، تكنیك‌ بافت‌ پارچه‌، ریسندگی‌ الیاف‌ بلند، كارگاه‌ ریسندگی‌ الیاف‌ بلند، ریسندگی‌ مدرن‌، كنترل‌ كیفیت‌ آماری‌، تجزیه‌ فنی‌ بافت‌ پارچه‌، طرح‌ و محاسبه‌ كارخانه‌، رنگرزی‌، چاپ‌ و تكمیل‌، (بسیاری‌ از درس‌های‌ این‌ رشته‌ همراه‌ با آزمایشگاه‌ است‌)

گرایش‌ شیمی‌ نساجی‌ و علوم‌ الیاف‌:
دانشجوی‌ گرایش‌ شیمی‌ نساجی‌ و علوم‌ الیاف‌ در زمینه‌ تولید الیاف‌، خواص‌ الیاف‌، مواد رنگزا، خصوصیات‌ مواد رنگزا و نحوه‌ تكمیل‌ مواد نساجی‌ مطالعه‌ می‌كند. به‌ عبارت‌ دیگر با طرز تهیه‌ الیاف‌ و نحوه‌ كاربرد مواد شیمیایی‌ در صنایع‌ نساجی‌ آشنا می‌گردد.

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ نساجی‌ و علوم‌ الیاف‌:
نقشه‌كشی‌ صنعتی‌ ، ترمودینامیك‌ كاربردی‌، استاتیك‌ و مقاومت‌ مصالح‌، شیمی‌ پلیمر، كارگاه‌ جوشكاری‌، شیمی‌ تجزیه‌، علوم‌ الیاف‌، مبانی‌ مهندسی‌ برق‌ ، كارگاه‌ ماشین‌ابزار، اصول‌ مهندسی‌ شیمی‌، مكانیك‌ سیالات‌، آزمایشگاه‌ شناسائی‌ الیاف‌ و مواد نساجی‌، كاربرد ریاضیات‌ در مهندسی‌ شیمی‌، تكمیل‌ كالای‌ نساجی‌، ساختمان‌ فیزیكی‌ الیاف‌، رنگرزی‌ الیاف‌ طبیعی‌، منسوجات‌ بی‌بافت‌، اصول‌ شیمی‌ رنگ‌ و مواد واسطه‌، رنگرزی‌ الیاف‌ مصنوعی‌، شیمی‌ الیاف‌ طبیعی‌، فیزیك‌ الیاف‌، مبانی‌ برق‌ و الكترونیك‌، اصول‌ تكنولوژی‌ رنگ‌، تكنیك‌های‌ رنگرزی‌ چاپ‌ و تكمیل‌، تكسچرایزینگ‌، تكنولوژی‌ تولید الیاف‌، آزمایشگاه‌ كنترل‌ كیفیت‌ كالای‌ تكمیل‌شده‌. (بسیاری‌ از درس‌های‌ این‌ رشته‌ همراه‌ با آزمایشگاه‌ است‌)

گرایش‌ پوشاك :
امروزه بخش پوشاك صنعت نساجی به سوی ایجاد واحدهای بزرگ صنعتی متمایل شده است، اما متأسفانه نیروی كار متخصص برای فعالیت در این واحدهای صنعتی وجود ندارد تا جایی كه برخی از صنایع پوشاك، فارغ‌التحصیلان مهندسی نساجی ـ گرایش‌های تكنولوژی نساجی و شیمی نساجی و علوم الیاف یا فارغ‌التحصیلان طراحی لباس را استخدام می‌كنند و پس از برگزاری دوره‌های كوتاه مدت آنها را برای كار در صنایع پوشاك آماده می‌كنند. اما در عمل دیده می‌شود كه همین افراد نیز پاسخگوی نیاز صنایع پوشاك نیستند.برای مثال، یك طراح لباس بیشتر در زمینه مدل و طرح لباس و سایز‌بندی آن آموزش دیده است؛ در حالی كه در اِشل صنعتی، طراحی لباس، مرحله اول كار است و در مرحله دوم یك متخصص باید بتواند طراحی یك خط پوشاك را ارائه دهد.برای مثال، در یك واحد خیاطی، الگوی قطعات یك پیراهن مردانه را كه در حدود 10 تا 15 عدد است، با شابلون در می‌آورند و بر روی پارچه برش می‌زنند و در نهایت قطعات را به هم وصل می‌كنند. اما در اشل صنعتی كه در یك روز 1000 تا 2000 دست لباس آماده می‌شود، نیاز به یك مهندس نساجی گرایش پوشاك است تا با طراحی خط تولید، نحوه دوخت و اتصال قطعات را تعیین نماید. در ضمن یك مهندس نساجی باید نحوه زمان‌بندی و طراحی خط تولید را به گونه‌ای انجام دهد كه اگر برش و چرخ یك قطعه 20 ثانیه طول می‌كشد و قطعه‌ای دیگر 3 دقیقه زمان می‌برد، دستگاهی كه قطعه‌ای را در زمان كمتر تولید می‌كند، بیكار نماند. این مسأله زمانی اهمیت بیشتر پیدا می‌كند كه بدانیم با توجه به طرح و مدل یك لباس، طراحی خط تولید فرق می‌كند. برای مثال، یك شلوار جین معمولی حدود 15 قطعه دارد، اما یك شلوار جین تزئینی امكان دارد 50 قطعه داشته باشد؛ قطعاتی كه زمان دوخت آنها متفاوت است. در این میان، مهندس نساجی گرایش پوشاك حتی تعداد دستگاه‌های موجود برای دوخت هر قطعه را تعیین می‌كند تا كارخانه از هر دستگاه حداكثر استفاده را بكند.از سوی دیگر، مسأله لایه‌چینی را می‌توان مطرح كرد؛ چون در كارخانه برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه، قطعات هر دست لباس را به صورت مجزا برش نمی‌دهند، بلكه برای هر قطعه 50 یا 70 لایه می‌چینند و سپس الگو را گذاشته و برش می‌دهند. حال مسأله اینجاست كه لایه‌چینی باید با توجه به جنس پارچه انجام گیرد.برای مثال، در پارچه آستری یا ساتن نمی‌توان تعداد لایه‌ها را خیلی زیاد كرد؛ چون لایه‌های پارچه روی هم لیز می‌خورند و نمی‌توان آنها را بخوبی برش داد.

توانایی‌های‌ لازم‌ :
دانشجوی‌ نساجی‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ كارایی‌ لازم‌ باید پایه‌ ریاضی‌ خوبی‌ داشته‌ باشد تا بتواند مشكلات‌ موجود را تجزیه‌ و تحلیل‌ كرده‌ و محاسبات‌ لازم‌ را انجام‌ دهد. همچنین‌ لازم‌ است‌ كه‌ به‌ كارهای‌ مدیریتی‌ علاقه‌مند باشد چون‌ بیشتر فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ مسؤولیت‌ بخشی‌ از كارخانه‌های‌ نساجی‌ یا پوشاك مثل‌ سالن‌ تولید یا بخش‌ كنترل‌ كیفیت‌ را بر عهده‌ دارند. در گرایش‌ تكنولوژی‌ نساجی‌ بحث‌ شناخت‌ قطعات‌ ماشین‌ و روش‌ ساخت‌ آنها مطرح‌ است‌. به‌ همین‌ دلیل‌ دانشجوی‌ این‌ رشته‌ باید در دروس‌ فیزیك‌ و مكانیك‌ قوی‌ باشد. دانشجوی‌ گرایش‌ شیمی‌ نساجی‌ نیز باید در درس‌ شیمی‌ قوی‌ باشد. گفتنی است كه در كل فارغ‌التحصیل‌ این‌ رشته‌ باید توانایی‌ كار با نیروی‌ زیاد را داشته‌ و به‌ كار با ماشین‌آلات‌ صنعتی‌ نیز علاقه‌مند باشد.محاسبات بالانس خط در خط تولید پوشاك مسأله مهم و پیچیده‌ای است؛ چون با توجه به نوع و مدل پوشاك باید تغییر و تحول زیادی در خط تولید پوشاك ایجاد نمود. از همین رو دانشجوی مهندسی نساجی گرایش پوشاك نسبت به سایر گرایش‌های این رشته باید از دانش مهندسی صنایع و دانش مدیریت بهتر و بیشتری برخوردار باشد.

موقعیت‌ شغلی‌ در ایران :

صنعت‌ نساجی‌ بعد از نفت‌، بزرگترین‌ صنعت‌ كشور است‌. از سوی‌ دیگر باید توجه‌ داشت‌ كه‌ صنعت‌ نساجی‌ به‌ دلیل‌ تنوع‌ خود، بازار جذب‌ وسیعی‌ دارد. یك‌ مهندس‌ نساجی‌ می‌تواند در كارخانجات‌ نساجی‌ به‌ عنوان‌ مدیر عامل‌، رئیس‌ كارخانه‌، مدیر تولید (مسؤول‌ سالن‌های‌ مختلف‌ ریسندگی‌ ، بافندگی‌، رنگرزی‌، چاپ‌ و تكمیل‌ زیر نظر این‌ مدیر كار می‌كنند)، مدیر بازرگانی‌ (مسؤول‌ بازاریابی‌، مسؤول‌ فروش‌ و مسؤول‌ تداركات‌ در این‌ بخش‌ فعالیت‌ دارند)، مدیر مهندسی‌ صنعتی‌ (مسؤولان‌ آزمایشگاه‌های‌ مختلف‌ و كارشناسان‌ كنترل‌ كیفیت‌ بخش‌های‌ مختلف‌ در این‌ حیطه‌كاری‌ فعالیت‌ می‌كنند) و مشاور كارخانه‌ (مشاور در امور مختلف‌ مانند خرید خط‌ تولید، طراحی‌ خط‌ تولید، تولید جنس‌ جدید، رفع‌ اشكالات‌ پیش‌آمده‌ در خط‌ تولید، خرید ماشین‌آلات‌ و بررسی‌ افزایش‌ انعطاف‌پذیری‌ آنها) فعالیت‌ كند یا با بخش‌ نساجی‌ مؤسسه‌ استاندارد، اداره‌ نساجی‌ و پوشاك‌ وزارت‌ صنایع‌، بخش‌ نساجی‌ وزارت‌ كار (برای‌ بررسی‌ مسائل‌ كارگری‌، كم‌ كردن‌ ضایعات‌ و افزایش‌ تولید و بهره‌وری‌)، بخش‌ نساجی‌ وزارت‌ دادگستری‌ (برای‌ تعیین‌ قیمت‌ كارخانجات‌ ورشكسته‌ و برآورد كردن‌ قیمت‌ كالاهای‌ نساجی‌)، سازمان‌ پژوهش‌های‌ علمی‌ و صنعتی‌ و مراكز تحقیقاتی‌ مانند مركز تحقیقات‌ جهاد كشاورزی‌ همكاری‌ نماید.فارغ‌التحصیل گرایش پوشاك نیز می‌تواند در یك واحد صنعتی به یاری دانش و توانایی‌هایش، كالایی استاندارد و با كیفیت خوب تولید كند؛ كالایی كه در بازار داخلی و حتی خارجی توان رقابت با مدل‌های مشابه را داشته باشد. به همین خاطر بسیاری از واحدهای صنعتی معروف تولید پوشاك ایران از ایجاد این گرایش استقبال كرده‌اند.از سوی دیگر، می‌تواند با یك سرمایه نسبتاً كم، یك واحد تولیدی كوچك دایر كند و برای خودش فعالیت نماید؛ كاری كه با توجه به اینكه در ابتدای كار سرمایه نسبتاً كمی می‌خواهد، ارزش افزوده بسیاری دارد.


دروس اصلی و تخصصی گرایش پوشاك:

شیمی آلی، نقشه‌كشی صنعتی، ریاضیات مهندسی، انواع پارچه، مبانی مهندسی برق، فیزیك الیاف، تكنولوژی نساجی، تكنیك و تجزیه فنی بافت، مكاترونیك، تكمیل كالای نساجی، فرآیندهای رنگرزی و چاپ، كنترل كیفیت آماری، كنترل كیفیت پوشاك، كاربرد كامپیوتر در پوشاك، اصول حسابداری و هزینه‌یابی، كنترل رنگ در پوشاك، صنعت پوشاك در جهان، مكانیك ساختمانی نخ و پارچه، اصول طراحی پوشاك، كارگاه اصول طراحی پوشاك، اصول برش و دوخت، مدیریت تولید پوشاك، طرح و محاسبه كارخانه پوشاك، تكنولوژی دوزندگی، ایجاد مشاغل كوچك، دینامیك پارچه / ماشین، منسوجات بی‌بافت، تاریخ لباس در ایران، قوانین كار و روابط صنعتی( بسیاری از درسهای این رشته همراه با آزمایشگاه یا كارگاه است.)
 
آخرین ویرایش:

A.sailor

عضو جدید
آشنایی با رشته مهندسی دریا



دیباچه: سال 1807 وقتی نخستین کشتی بخار آمریکا بدون بادبان و پارو در جهت مخالف باد و جریان آب از رودخانه "هودسون" بالا رفت. کلیه ملوانان و دریانوردان که برای تماشای این چیز عجیب به ساحل رودخانه آمده بودند، دانستند که آنچه در برابر دیدگانشان در حال حرکت است،‌ بزودی جهان آنها را دگرگون خواهد کرد. آنها دانستند که دیگر ساخت و تعمیر یک کشتی، یک فن نیست بلکه یک علم است و هدایت و حفظ چنین کشتی‌ای نیازمند اطلاعات علمی دقیق و بسیاری می‌باشد و اکنون که نزدیک به دو قرن از آن زمان می‌گذرد ما با ناوهایی روبرو هستیم که گاه نزدیک به 340 متر طول و 80 متر عرض دارند. شهرهای شناوری که بدون شک ساخت، هدایت و مدیریت آنها دانش بسیاری را می‌طلبد.



دانشی که نمی‌توان به تجربه و با گذر ایام فرا گرفت بلکه نیاز به تحصیلات کلاسیک و دانشگاهی دارد. نیازی که منجر به تولد رشته مهندسی دریا شده است.رشته مهندسی دریا در کشور ما نیز با این که نو پا است دارای اهمیت و جایگاه ویژه‌ای است چرا که کشور ما در حدود 2600 متر مرز آبی دارد که 2000 کیلومتر آن در جنوب کشور و به آب‌های آزاد دنیا متصل است. اهمیت این مرز آبی زمانی مشخص می‌شود که بدانیم از بین راه‌های حمل و نقل زمینی، هوایی و دریایی، حمل و نقل دریایی مقرون به صرفه‌تر است و به همین دلیل 90% صادرات غیرنفتی و تقریباً تمامی صادرات نفتی کشور به وسیله کشتی‌ها صورت می‌گیرد. همچنین توسعه ناوگان دریایی علاوه بر حمل و نقل کالاهای مورد نیاز کشور، عامل حضور کشور ما در بازار حمل و نقل بین‌المللی و کسب درآمدهای ارزی بیشتری می‌گردد. این رشته‌ دارای‌ سه‌ گرایش‌ مهندسی‌ کشتی‌، کشتی‌سازی‌ و دریانوردی‌ است‌.



گرایش‌ مهندسی‌ کشتی‌:

مهندسین‌ کشتی‌ به‌ عنوان‌ مدیر فنی‌ کشتی؛‌ مسؤول‌ تعمیر، نگهداری‌ و راه‌اندازی‌ موتور کشتی‌ هستند و به‌ همین‌ دلیل‌ دانشجویان‌ این‌ رشته‌ پس‌ از آموزش‌های‌ تئوری‌ یک‌ دوره‌ کارآموزی‌ را بر روی‌ کشتی‌های‌ اقیانوس‌پیما در خارج‌ از کشور می‌گذرانند.

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل :
دروس‌ مشترک‌ در‌ گرایش‌های‌ مختلف‌ مهندسی‌ دریا:
ریاضی‌، معادلات‌ دیفرانسیل‌، محاسبات‌ عددی‌، فیزیک‌ مکانیک‌، فیزیک‌، شیمی‌ و خواص‌ مواد، مبانی‌ مهندسی‌ برق‌، رسمی‌ فنی‌، استاتیک‌، دینامیک‌، مقاومت‌ مصالح‌، ترمودینامیک‌، مکانیک‌ سیالات‌، طراحی‌ اجزاء و ماشین‌، انتقال‌ حرارت‌، کنترل‌ اتوماتیک‌.

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ مهندسی‌ کشتی‌:
شناخت‌ کشتی‌، الکترونیک‌ ارتباطات‌، آرشیتکت‌ کشتی‌، کمک‌های‌ اولیه‌، دریانوردی‌ و ملوانی‌، ماشین‌ دریایی‌، صافی‌های‌ فرعی‌، سیستم‌‌های انتقال‌ قدرت‌.



گرایش‌ مهندسی‌ کشتی‌سازی:


‌کشتی‌سازی یک رشته بین‌رشته‌ای است زیرا در ساخت یک کشتی، تخصص‌های متعددی مانند مکانیک، عمران، برق، متالورژی و ... مورد نیاز است. در این میان‌ مهندس‌ کشتی‌ساز، مسؤولیت‌ طراحی‌، محاسبات مربوط به بدنه کشتی، ساخت‌ و نظارت‌ بر ساخت‌ کشتی‌ و تعمیرات‌ آن‌ را برعهده‌ دارد. در واقع هدف مهندسی کشتی‌سازی، طراحی کشتی‌ها به نحوی است که توانایی حمل مقدار معینی بار و مقاومت و حرکت در دریای متلاطم را داشته باشد و با سرعت معینی حرکت کند. گفتنی است که با به میدان آمدن کشتی‌های تندرو با بدنه‌های جدید و روش‌های جذب انرژی حاصل از جزر و مد امواج آب، افق‌های جدیدی را در این زمینه گشوده است.


دروس‌ تخصصی‌ مهندسی‌ کشتی‌سازی‌:
تکنولوژی‌ کشتی‌، تحلیل‌ سازه‌ها، آرشیتکت‌ کشتی‌ (استاتیک‌)، آرشیتکت‌ کشتی‌ (مکانیک‌)، ماشین‌های‌ محرکه‌، مهندسی‌ دریا، فیزیک‌ موج‌، علم‌ مواد و شناخت‌ فلزات‌، ریاضیات‌ مهندسی‌. (بسیاری‌ از درس‌های‌ این گرایش‌ همراه‌ با آزمایشگاه‌ یا کارگاه‌ است‌.)


گرایش‌ دریانوردی‌:
هدایت‌ و رهبری‌ کشتی‌ و مدیریت‌ نیروی‌ انسانی‌ شاغل‌ بر کشتی‌ وظیفه‌ یک‌ مهندس‌ دریانوردی‌ است‌. به‌ همین‌ دلیل‌ استادان رشته‌ مهندسی‌ دریا معتقدند که‌ این‌ رشته‌ را نباید یکی‌ از گرایش‌های‌ مهندسی‌ دریا به‌ شمار آورد چرا که‌ یک‌ مهندس‌ دریا به‌ عنوان‌ کاپیتان‌ کشتی‌ مسؤولیت‌ راهبری‌ و مدیریت‌ کشتی‌ را برعهده‌ دارد و حرفه‌اش‌ یک‌ کار فنی‌ یا مهندسی‌ نیست‌. دانشجویان‌ دریانوردی‌ با این‌ که‌ تاحدودی‌ مسایل‌ فنی‌ را می‌خوانند ولی‌ مقدار قابل‌ توجهی‌ از درس‌هایشان‌ ارتباطی‌ با مسایل‌ فنی‌ ندارد. برای‌ مثال‌ مطالعه‌ آب‌ و هوا، جغرافیا و چگونگی‌ یافتن‌ مسیرها از جمله‌ درس‌های‌ این‌ گرایش‌ است‌ که‌ ارتباطی‌ با دروس‌ رشته‌های‌ مهندسی‌ ندارد.


توانایی‌های‌ لازم‌ :
یک‌ مهندس‌ کشتی‌ یا دریانوردی‌ به‌ دلیل‌ سفرهای‌ دریایی‌ گاه‌ ماه‌ها در کنار خانواده‌اش‌ نیست‌. همچنین‌ یک‌ مهندس‌ کشتی‌سازی‌ نیز باید خود را برای‌ محیط‌های‌ ساحلی‌ تطبیق‌ بدهد. به‌ همین‌ دلیل‌ قبل‌ از پذیرش‌ نهایی‌ در رشته‌های‌ فوق‌ از دانشجویان‌ این‌ گرایش‌ آزمایشات‌ پزشکی‌ کامل‌ به‌ عمل‌ می‌آید که‌ در این‌ میان‌ سلامت‌ دانشجویان‌ دریانوردی‌ بطور دقیق‌ سنجیده‌ می‌شود چون‌ این‌ دسته‌ از دانشجویان‌ نباید ناتوانی‌هایی‌ نظیر کوررنگی‌ داشته‌ باشند. از نظر علمی‌ نیز دانشجویان‌ مهندسی‌ دریا در هر سه‌ گرایش‌ باید در دروس‌ ریاضی‌ و فیزیک‌ قوی‌ بوده‌ و به‌ زبان‌ انگلیسی‌ مسلط‌ باشند. گفتنی‌ است‌ داوطلبان‌ دختر از میان‌ گرایش‌های‌ مهندسی‌ دریا تنها می‌توانند گرایش‌ مهندس‌ کشتی‌سازی‌ را انتخاب‌ نمایند.

موقعیت‌ شغلی‌ در ایران :

دانشجویان‌ مهندسی‌ کشتی‌ بنا بر سفارش‌ ارگان‌های‌ خاصی‌ همچون‌ شرکت‌ کشتیرانی‌ ایران‌ پذیرفته‌ می‌شوند و از همان‌ ابتدا بورسیه‌ نهادهای‌ دریایی‌ می‌باشند و در نتیجه‌ آینده‌ شغلی‌ آنها تضمین‌ است‌. در مورد موقعیت‌ شغلی‌ فارغ‌التحصیلان‌ مهندسی‌ کشتی‌سازی‌ نیز باید گفت‌ تنها اگر کارخانه‌ کشتی‌سازی‌ "صدرا" در بوشهر با تمام‌ ظرفیت‌ خود راه‌اندازی‌ شود، نیاز به‌ 300 الی‌ 400 فارغ‌التحصیل‌ مهندسی‌ کشتی‌سازی‌ دارد. کارخانه‌ "نکا" در شمال‌ و "اروندان‌" در خلیج‌فارس‌ نیز از دیگر کارخانه‌های‌ مهم‌ کشتی‌سازی‌ ایران‌ هستند. علاوه‌ بر کارخانه‌های‌ فوق‌ مهندس‌ کشتی‌ساز می‌تواند در سازمان‌ بنادر و کشتی‌رانی‌، وظیفه‌ ساخت‌ سکوهای‌ شناور را برعهده‌ گرفته‌ یا به‌ عنوان‌ مهندس‌ ناظر بر حـُسن‌ اجرای‌ طرح‌های‌ اجرایی‌ نظارت‌ کند و بالاخره‌ در صنایع‌ دریایی‌ به‌ کارهای‌ تحقیقاتی‌ بپردازد. فارغ‌التحصیلان‌ گرایش‌ دریانوردی‌ نیز بورسیه‌ ارگان‌های‌ دریایی‌ کشور هستند و پس‌ از آنکه‌ بر روی‌ آب‌های‌ خارج‌ از کشور دوره‌ کارآموزی‌ خود را گذراندند، در ناوگان‌ ارگان‌ بورس‌دهنده‌ مثل‌ کشتیرانی‌ ایران‌ و شرکت‌ ملی‌ نفت‌کش‌ مشغول‌ به‌ کار می‌شوند.
 

milad.ebadi

عضو جدید
آشنایی با رشته مهندسی معماری

معماری در لغت به معنای علم بنائی و آباد سازی آمده و معمار به معنای بسیار عمارت کننده و کسی است که در آبادانی جهان می کوشد. قدمت معماری به عنوان یک فن برای ایجاد سرپناه، به قدمت تاریخ بشر می رسد اما معماری امروزه در جهان ترکیبی از صنعت ساختمان سازی به علاوه هنر، فلسفه، جامعه شناسی، روان شناسی اجتماعی، اخلاقی، اقتصاد، جغرافیای طبیعی و انسانی، برنامه ریزی و توسعه اقتصادی و علوم طبیعی نظیر زیست شناسی و محیط زیست است. از این رو می توان گفت که رشته مهندسی معماری به دلیل این خصلت و به ویژه با توجه به ماهیت هنری و نقش مهمی که خلاقیت هنری در آن ایفا می کند اساساً با سایر رشته های مهندسی متفاوت است.


دروسی مانند ترکیب ها، طراحی ها، دروس نظری معماری دروس خاصی هستند که عموماً به شیوه آتلیه ای یا کنفرانس های دانشجویی برگزار می شود و از نظم و قاعده مشخصی پیروی نمی کنند. مفاهیمی که در این دروس وجود دارد برپایه طرز تفکری کاملاً متفاوت با دروس دبیرستان بوده بدین رو موفقیت فرد در دوره دبیرستان و کنکور تضمینی برای اقبال فرد در این دروس به شمار نمی رود. داشتن استعداد هنری و به کار گرفتن عنصر خلاقیت در روند طراحی لازم موفقیت است. و نکته دیگر آنکه از دست دادن آینده شغلی برای فرد اهل ذوق رابطه ای با عدم توفیق در تحصیلات آکادمیک معماری ندارد چه بسا همین فرد بتواند یک مهندسی ناظر خوب، مدیر پروژه، برنامه ریز شهری بشود.از همین رو رشته معماری یكی از رشته‌های مهم دانشگاهی است كه امروزه در دانشكده‌های فنی یا هنری دنیا تدریس می‌شود. این رشته‌ دارای‌ دو جنبه‌ هنری‌ و فنی‌ است‌.

در این‌ میان‌ درس‌های‌ طراحی‌، زیباشناسی‌ و نحوه‌ زیباكردن‌ حجم‌ها، نماها وپلان‌ها به‌ هنر بر می‌گردد و دروسی‌ مثل‌ سازه‌های‌ بتنی‌ و فلزی‌، مقاومت‌ مصالح‌، ایستایی‌، تأسیسات‌ مكانیكی‌ و الكتریكی‌ به‌ جنبه‌ فنی‌ این‌ رشته‌ مربوط‌ می‌شود. در این‌ رشته‌ دروس‌ هنری‌ اهمیت‌ بیشتری‌ داشته‌ و دروس‌ علمی‌ و فنی‌ در راستای‌ دروس‌ هنری‌ است‌. برای‌ مثال‌ یك‌ معمار در طراحی‌ خانه‌ باید فضای‌ آرامش‌بخشی‌ را ایجاد كند تا باعث‌ اضطراب‌، خستگی‌ و دلتنگی‌ نگردد. كاری‌ كه‌ بیش‌ از رعایت‌ اصول‌ فیزیكی‌ مثل‌ نور و صوت‌، نیاز به‌ آشنایی‌ با اصول‌ زیبایی‌شناسی‌ دارد.

درس‌های‌ این‌ رشته‌ در طول‌ تحصیل :
دروس‌ پایه‌:
هندسه‌ كاربردی‌، كارگاه‌ مصالح‌ و ساخت‌، درك‌ و بیان‌ محیط‌، بیان‌ معماری‌، هندسه‌ مناظر و مرایا، ریاضیات‌ و آمار، انسان‌، طبیعت‌، معماری‌، مقدمات‌ طراحی‌ معماری‌.

دروس‌ اصلی‌ :
مبانی‌ نظری‌ معماری‌، آشنایی‌ با معماری‌ جهان‌، برداشت‌ از بناهای‌ تاریخی‌، آشنایی‌ با معماری‌ معاصر، نقشه‌برداری‌، تنظیم‌ شرایط‌ محیطی‌، تأسیسات‌ الكتریكی‌ (نور و صدا)، تأسیسات‌ مكانیكی‌، مقاومت‌ مصالح‌ و سازه‌های‌ فلزی‌، سازه‌های‌ بتنی‌، ایستایی‌، متره‌ و برآورد، مدیریت‌ و تشكیلات‌ كارگاه‌، مصالح‌ ساختمانی‌، ساختمان‌، روستا، طرح‌ معماری‌.

دروس‌ تخصصی‌:
آشنایی‌ با مبانی‌ برنامه‌ریزی‌ كالبدی‌، تحلیل‌ فضاهای‌ شهری‌، آشنایی‌ با مرمت‌ ابنیه‌، طرح‌ معماری‌، طراحی‌ فنی‌، طرح‌ نهایی‌.

توانایی‌های‌ لازم :
معماری‌ بیش‌ از آنكه‌ علم‌ و تكنیك‌ باشد، ذوق‌ و سلیقه‌ و استعداد است‌ و معمار كسی است كه طرح‌های فردی‌اش با نقاشی و مجسمه‌سازی رقابت كند و در واقع بتواند مجسمه‌ای كاربردی بسازد. دانشجوی‌ این‌ رشته‌ علاوه‌ بر توانمندی‌ در طراحی‌ و قدرت‌ تجسم‌ و خلاقیت‌، لازم‌ است‌ كه‌ در درس‌ ریاضی‌ بخصوص‌ در هندسه‌ قوی‌ باشد چون‌ برای‌ آموزش‌ فن‌ و تكنیك‌ معماری‌ باید دروسی‌ مثل‌ هندسه‌ كاربردی‌، هندسه‌ مناظر و مرایا و ریاضیات‌ و آمار را مطالعه‌ كرد.

صنعت و بازار كار رشته مهندسی معماری
فارغ‌التحصیلان رشته معماری در نهایت می‌توانند در زمینه‌های زیر ایفای نقش كنند:

1- طراحی (تك بنا یا مجموعة زیستی كوچك)، از طراحهای اولیه تا مراحل اجرایی كار و طراحی اجزا عناصر تشكیل دهنده بنا.

2- رهبری و سرپرستی دفاتر مشاور معماری (مهندسی مشاور)

3- نظارت عمومی و عالی بر صحت انجام كار در عملیات اجرایی ساختمانی (مهندسی ناظر)

4- مدیریت و هماهنگی اجرایی پروژه‌های معماری (مدیریت پروژه)

5- تأسیس و سرپرستی مؤسسات پیمانكاری و احداث ساختمان.

6- همكاری با كلیه متخصصینی كه كارشان با ساماندهی فضای زیست مرتبط است، مانند اكولوژیست‌ها، جغرافی دانان، اقلیم شناسان، برنامه ریزان اقتصادی و اجتماعی و . . . .

7- طراحی پارك‌ها و میادین شهری و محوطه سازی.

8- مشاركت در پروژه‌های برنامه ریزی و طراحی شهری و شهرسازی.

9- طراحی تك بناها در مقیاس كوچك و انجام دكوراسیون داخلی.

10- انجام كارهای پژوهشی و آموزشی در زمینه طراحی فضای زیست.


موقعیت‌ شغلی‌ در ایران‌ :
با توجه‌ به‌ این‌ كه‌ در سطح‌ كارشناسی‌ به‌ جنبه‌های‌ فنی‌ معماری‌ توجه‌ بیشتری‌ می‌شود، در نتیجه‌ فارغ‌التحصیل‌ این‌ رشته‌ می‌تواند به‌ ساختمان‌ سازی‌ (طراحی‌ فنی‌ ساختمان‌های‌ مختلف‌) بپردازد اما فارغ‌التحصیل‌ كارشناسی‌ ارشد چون‌ جنبه‌های‌ هنری‌ معماری‌ را آموزش‌ دیده‌ است‌ ، بیشتر به‌ هنر معماری‌ می‌پردازد. مهندس‌ معمار علاوه‌ بر طراحی‌ بناها می‌تواند به‌ طراحی‌ و ساخت‌ ماكت‌ و طراحی‌ معماری‌ داخلی‌ بپردازد یا به‌ عنوان‌ ناظر ساخت‌ فعالیت‌ كند. در ضمن‌ فارغ‌التحصیل‌ معماری‌ آمادگی‌ كار در رشته‌های‌ مرتبط‌ با معماری‌ مثل‌ طراحی‌ صحنه‌ یا طراحی‌ صنعتی‌ را نیز دارد.



رشته ی مهندسی معماری ایرانی:

در این رشته کلیه درس های رشته ی معماری را به صورت بسیار جامع تر و عملی تر و همچنین حدود 30 واحد اختصاصی معماری ایرانی تدریس می شود.
عناوین تعدادی از دروس اختصاصی:
هندسه ی نقوش
کارگاه مصالح و ساخت1(سفت کاری،نازک کاری و..)
کارگاه مصالح و ساخت 2(تزیینات معماری)
آشنایی با هنر های وابسته به معماری
مبانی نظری مرمت
طرح ساماندهی بافت های شهری
معماری پیش از اسلام
معماری جهان اسلام
و ....

فارغ التحصیلان این رشته علاوه بر فعالیت در کلیه زمینه هایی کاری مهندسین معماری در زمینه های کاری فارغ التحصیلان مرمت نیز به ایفای نقش می پردازند.

همچنین دروس این رشته به صورت نظری-عملی(کارگاه) ارایه می شود.
به طور مثال در درس کارگاه مصالح و ساخت 1 پس از آشنایی با مصالح،ساختمانی را در مقیاس واقعی جهت کاربری دانشکده می سازندو کلیه مراحل مطالعات،طراحی و اجرا را پشت سر می گذارند.(حتی بستن دار بست!)
در دوره ی ما کارگاه 1 یک چهارتاقی ساختیم و در کارگاه 2 معقلی و معرق بدنه ها رو کار کردیم.

اگر سوالی داشتید:
Ebadi_milad@yahoo.com
 
بالا