معرفی استاندارد های نساجی

amirasap

عضو جدید
با سلام
لطفا همه استانداردهای نساجی رو در این قسمت معرفی کنید تا مرجع کاملی بشه برای همه دوستان.برای مثال کتاب محاسبات نساجی رو که لینک دانلودش این پایین هست بیشتر محاسبات بخشهای مختلف ماشین آلات نساجی رو توضیح داده شما هم لینک معرفی کنید.
http://www.cs.arizona.edu/patterns/weaving/books/pea_calc.pdf
 

M.Deylamian

مدیر بازنشسته

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
موسسه ی استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران :

پایپوش-رویه ها منسوجات و نخ های مورد استفاده در پایپوش
 

پیوست ها

  • 8825.pdf
    111.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
معرفی استاندارد های نساجی

استاندارد ملی ایران شماره ی 160​

ثبات رنگ کالاهای نساجی ویژگیهای معیار خاکستری برای ارزیابی تغییرات در رنگ
استاندارد ملی ایران شماره ی 1515
روش تعیین ثبات رنگ کالای نساجی در مقابل آب
 

پیوست ها

  • استاندارد ملی ایران شماره ی 160.doc
    47.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0
  • استاندارد ملی ایران شماره ی 1515.doc
    34 کیلوبایت · بازدیدها: 0

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
فهرست استانداردهای صنایع نساجی و چرم

به ترتیب شماره استاندارد

تا پایان سال 1385​


(تنظیم کننده :شهلا اطلسی)
 

پیوست ها

  • NASAJI.pdf
    506.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
استاندارد های مربوط به شوینده ی مصرفی در صنعت نساجی:

ببخشید که متنشون رو نگذاشتم و فقط معرفی هستن..ان شالله به زودی قرار میدیم.

ASTM D 4252: Standard Test Methods for Chemical Analysis of Alcohol Ethoxylates and Alkylphenol Ethoxylates

ASTM D 1172: Standard Guide for pH of Aqueous Solutions of Soaps and Detergents

ASTM D 1218: Standard Test Method for Refractive Index and Refractive Dispersion of Hydrocarbon Liquids

ASTM D 1613: Standard Test Method for Acidity in Volatile Solvents and Chemical Intermediates Used in Paint, Varnish, Lacquer, and Related Products

ASTM D 1681: Standard Test Method for Synthetic Anionic Active Ingredient in
Detergents by Cationic Titration Procedure

ASTM D 2024: Standard Test Method for Cloud Point of Nonionic Surfactants

ASTM D 2358: Standard Test Method for Separation of Active Ingredient from Surfactant and Syndet Compositions
I
SIRI 1832: Sodium Lauryl Sulfate
ISIRI 6420

ISIRI 1770
ISIRI 3178-3

ISIRI 6835​
 

moderntextile

عضو جدید
فوق العاده: دانلود استانداردهاي ASTM

فوق العاده: دانلود استانداردهاي ASTM

يك لينك بسيار عالي و خوب براي دانلود استانداردهاي ASTM كه مي توانيد اين استانداردهاي را به صورت فايل الكترونيكي در اختيار داشته باشيد. استانداردهاي نساجي در كتاب 01-07 , 02-07 قرار دارد.
لينك دانلود
 

jamshid7578

عضو جدید
يك لينك بسيار عالي و خوب براي دانلود استانداردهاي ASTM كه مي توانيد اين استانداردهاي را به صورت فايل الكترونيكي در اختيار داشته باشيد. استانداردهاي نساجي در كتاب 01-07 , 02-07 قرار دارد.
لينك دانلود

باسلام؛
لينك يادشده مشكل دارد:
you are not authorized to use this resource
 

nasim_sh

عضو جدید
درخواست اطلاعات راجع به جمع شدگی

درخواست اطلاعات راجع به جمع شدگی

سلام.استانداردی برای تعیین درصد جمع شدگی(آبرفتگی) پارچه های پنبه ای میخوام:redface:
 

sjm

متخصص ریسندگی و فرش
سلام.استانداردی برای تعیین درصد جمع شدگی(آبرفتگی) پارچه های پنبه ای میخوام:redface:


سلام
امیدوارم به درد کارتان بخورد



روش تعيين جمع شدگي در اثر شستشو براي پارچه هاي بافه شده از ريون و الياف



چاپ اول


موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران
موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران تنها سازماني است در ايران كه بر طبق قانون ميتواند استاندارد رسمي فرآورده‏ها را تعيين و تدوين و اجراي آنها را با كسب موافقت شورايعالي استاندارد اجباري اعلام نمايد. وظايف و هدفهاي موسسه عبارتست از:
(تعيين، تدوين و نشر استانداردهاي ملي – انجام تحقيقات بمنظور تدوين استاندارد بالا بردن كيفيت كالاهاي داخلي، كمك به بهبود روشهاي توليد و افزايش كارائي صنايع در جهت خودكفائي كشور - ترويج استانداردهاي ملي – نظارت بر اجراي استانداردهاي اجباري – كنترل كيفي كالاهاي صادراتي مشمول استاندارد اجباري و جلوگيري از صدور كالاهاي نامرغوب بمنظور فراهم نمودن امكانات رقابت با كالاهاي مشابه خارجي و حفظ بازارهاي بين المللي كنترل كيفي كالاهاي وارداتي مشمول استاندارد اجباري بمنظور حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان داخلي و جلوگيري از ورود كالاهاي نامرغوب خارجي راهنمائي علمي و فني توليدكنندگان، توزيع كنندگان و مصرف كنندگان – مطالعه و تحقيق درباره روشهاي توليد، نگهداري، بسته بندي و ترابري كالاهاي مختلف – ترويج سيستم متريك و كاليبراسيون وسايل سنجش – آزمايش و تطبيق نمونه كالاها با استانداردهاي مربوط، اعلام مشخصات و اظهارنظر مقايسه اي و صدور گواهينامه هاي لازم).
موسسه استاندارد از اعضاء سازمان بين المللي استاندارد ميباشد و لذا در اجراي وظايف خود هم از آخرين پيشرفتهاي علمي و فني و صنعتي جهان استفاده مينمايد و هم شرايط كلي و نيازمنديهاي خاص كشور را مورد توجه قرار ميدهد.
اجراي استانداردهاي ملي ايران بنفع تمام مردم و اقتصاد كشور است و باعث افزايش صادرات و فروش داخلي و تأمين ايمني و بهداشت مصرف كنندگان و صرفه جوئي در وقت و هزينه‏ها و در نتيجه موجب افزايش درآمد ملي و رفاه عمومي و كاهش قيمتها ميشود.



استاندارد روش تعيين جمع شدگي در اثر شستشو براي پارچه هاي بافه شده از ريون و الياف

رئيس
استاد دانشكده پلي‏تكنيك تهران
دكتراي نساجي
نور محمودي - اسحق

دبير
كارشناس مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران
مهندس نساجي
صوراسرافيل - شيرين


فهرست مطالب

جمع شدگي در اثر شستشو براي پارچه‏هاي بافته شده از ريون و الياف مصنوعي
هدف
دستگاه
نمونه آزمايشي
آماده كردن نمونه
روش شستشو
خشك كردن و فشردن و اندازه‏گيري نمونه شسته شده
محاسبه نتايج
روش جايگزين ( طبق بند 6 الف )



بسمه تعالي
پيشگفتار
استاندارد روش تعيين جمع شدگي در اثر شستشو براي پارچه‏هاي بافته شده از ريون و الياف مصنوعي كه بوسيله كميسيون فني استاندارد روشهاي آزمايش پارچه زيرنظر كميته ملي استاندارد پوشاك و تحت نظارت شوراي عالي استاندارد مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران تهيه و تدوين گرديده است به استناد ماده يك (( قانون مواد الحاقي به قانون تأسيس مؤسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران مصوب 24 آذر 1349)) بعنوان استاندارد رسمي ايران منتشر مي‏گردد .
براي حفظ همگامي و همآهنگي با پيشرفتهاي ملي و جهاني صنايع و علوم استانداردهاي ايران در مواقع لزوم و يا در فواصل معين مورد تجديدنظر قرار خواهند گرفت و هرگونه پيشنهادي كه براي اصلاح يا تكميل اين استانداردها برسد در هنگام تجديدنظر در كميسيون فني مربوط مورد توجه واقع خواهد شد .
بنابراين براي مراجعه به استانداردهاي ايران بايد همواره از آخرين چاپ و تجديدنظر آنها استفاده نمود .
در تهيه اين استاندارد سعي بر آن بوده است كه با توجه به نيازمنديهاي خاص ايران حتي‏المقدور ميان روشهاي معمول در اين كشور و استاندارد و روشهاي متداول در كشورهاي ديگر همآهنگي و همگامي ايجاد شود .
بنابران با بررسي امكانات و مهارتهاي موجود و اجراي آزمايشهاي لازم استاندارد حاضر با استفاده از استاندارد زير تهيه گرديد :
British standard 2561​



جمع شدگي در اثر شستشو براي پارچه‏هاي بافته شده از ريون و الياف مصنوعي
1 ـ هدف
اين استاندارد حاوي روشي براي اندازه‏گيري آبرفتگي در اثر شستشوي پارچه‏هاي بافته شده از ريون و الياف مصنوعي و يا پارچه‏هائيكه در تار يا پود آنها بيشتر الياف ريون و يا الياف مصنوعي بكار رفته مي‏باشد , اين روش براي پارچه‏هائيكه در آنها پشم بكار رفته قابل استفاده نيست .
2 ـ دستگاه :
دستگاه و لوازم زير در اين آزمايش مورد نياز مي‏باشد :
الف ـ يكدستگاه شستشو از نوع قفسه‏اي كه درون سيلندر گردنده‏اي به طور افقي قرار گرفته است و مجهز به مكانيسم خودكار برگرداننده بوده و داراي يك راه خروج باندازه تقريبا 2/5 سانتيمتر مي‏باشد قفسه بايد داراي يك يا دو بالا بر داخلي باشد كه قطر آنها كمتر از 45 سانتيمتر نبوده و بيشتر از 75 سانتيمتر نباشد سرعت گردش قفسه 60 متر در دقيقه مي‏باشد .
ب ـ يك آبگير ( سانتريفوژ ) كه داراي قفسه‏اي كه قطر آن كمتر از 45 سانتيمتر نباشد و بايد بسرعتي بگردد كه شتاب از 300g كمتر نباشد ( طبق بند .8)
پ ـ يك صفحه آهني گرم ( اتو ) بوزن تقريبي 80 گرم كه درجه حرارت كفه آن 150±10 درجه سانتيگراد مي‏باشد .
ت ـ ميز فشار ( و يا سطح افقي مناسب ديگري ) كه بالاي از حوله پنبه‏اي به ضخامت مشروط بر اينكه شرايط مربوط بحرارت و فشار را بتوان از آن تامين كرد .
ث ـ يك صفحه شيشه‏اي به ضخامت 6 ميليمتر كه طول آن كمتر از 75 ميليمتر و عرض آن كمتر از 15 ميليمتر نباشد روي سطح ميز قرار مي‏گيرد اين صفحه به سانتيمتر و ميليمتر تقسيم‏بندي شده است و يك خطكش موازي با جهت طول صفحه قرار داده مي‏شود خطكش ممكنست روي شيشه نصب شود و يا ممكنست روي يك فيلم نازك و شفاف چاپ شده و روي صفحه شيشه‏اي چسبانيده شود بطوري كه سطح زيري را به طور يكنواختي بپوشاند براي سهولت كار مي‏توان دسته‏اي در دو انتهاي صفحه بطوري نصب كرد كه باعث برآمدگي سطح پائيني نشود .
ج ـ يك ميز اندازه‏گيري كه داراي سطح افقي صاف و نرمي مي‏باشد ( صفحه شيشه‏اي ترجيح دارد ) طول و عرض ميز بايد حداقل 75 ميليمتر بزرگتر از ابعاد شيشه كه در بند ث بآن اشاره شده است باشد .
چ - وسائلي براي ايجاد شرايط استاندارد كه طبق شرايط مندرج در استاندارد ايران عبارت از رطوبت نسبي 65±2 و حرارت 20±2 درجه سانتيگراد مي‏باشد .
ح ـ پارچه حامل كه داراي بافت ساده بوده و از ويسكوز ساخته شده و وزن آن در حدود 150 گرم در مترمربع باشد .
خ ـ بيكربنات سديم
د ـ ماده خيس كننده خنثي
3 ـ نمونه آزمايشي :
الف ـ اندازه ـ نمونه‏اي با عرض كامل تقريبا 1 متر براي آزمايش بايد بكار رود .
3- ب ـ انتخاب ـ نمونه آزمايشي بايد عاري از چروك خوردگي بوده و بريده شود . ( پاره نشود ) و از فاصله يكمتر انتهائي نمونه گرفته نشود .
4 ـ آماده كردن نمونه :
4- الف ـ در هر دو جهت تار و پود روي هر نمونه 4 فاصله معين كنيد كه اگر عرض پارچه اجازه دهد نبايد كمتر از 60 سانتيمتر بوده و بايد بسيار بزرگتر از اندازه نمونه آزمايشي باشد به وسيله يك جفت علامت حداقل فاصله را از هر كناره و يا لبه‏هاي بريده شده 75 ميليمتر بگيريد مناسبترين وسيله علامتگذاري دوخت مي‏باشد و نخ دوخت بايد با رنگ سفيد تضاد داشته باشد و يا اينكه روي پارچه با جوهر ثابتي علامتگذاري شود .
ب ـ نمونه را بدون كشش روي سطح صاف و نرم در شرايط استاندارد كه داراي رطوبت نسبي 65±2 درصد و حرارت 20±2 درجه سانتيگراد مي‏باشد براي مدت حداقل 8 ساعت قرار دهيد .
پ ـ نمونه را كه تحت شرايط قرار گرفته بدون كشش روي ميز اندازه‏گيري قرار داده و فواصل بين دو جفت علامات را با تقريب 0/05 سانتيمتر به وسيله خطكش شيشه‏اي اندازه بگيريد .
5 ـ روش شستشو :
5- الف ـ قفسه را تا حجم آن بدون در نظر گرفتن حجم بالابر پر كرده و حرارت را به 38±1 درجه سانتيگراد برسانيد و سپس به مقدار كافي از بيكربنات سديم و ماده خيس كننده اضافه كنيد تا محلولي حاوي 0/1 درصد از هر كدام بدست آيد نمونه‏ها را بطوريكه مجموع وزن آنها از 1 به 20 تجاوز نكند در مايع شستشو و درون ماشين شستشو همراه با پارچه حامل قرار دهيد بطوريكه وزن پارچه 1 به 10 نسبت به وزن مايع باشد هر نمونه و قطعه پارچه حامل بايد بطور جداگانه درون يك كوي خالي قرار گيرد .
5- ب ـ ماشين را براه انداخته آزمايش را ادامه دهيد تا شستشو و آبكشي نمونه كامل شود و بعد از اينكه قفسه مدت 15 دقيقه گرديد آب دستگاه را خارج كرده و پيچ خروج را مدت 30 ثانيه باز بگذاريد سپس پيچ را ببنديد و بگذاريد آب تا حجم ماشين بالا بيايد حرارت آب 38±1 درجه سانتيگراد مي‏باشد 5 دقيقه بعد از اينكه آب داخل ماشين شد مجددا آبكشي كرده و پيچ خروج آب را براي 30 ثانيه ديگر باز كنيد نمونه آزمايشي و نمونه حامل هر دو به طور مشابه آبكشي شده و سپس از دستگاه خارج مي‏شوند .
6 ـ خشك كردن و فشردن و اندازه‏گيري نمونه شسته شده
6- الف ـ نمونه را به صورت نواري 8 لايه تا كنيد و آن را صاف در قفسه سانتريفوژ قرار داده مدت 10 دقيقه دستگاه را با شتابي برابر 300g بكار انداخته در مدت چند دقيقه متوقف سازيد ( بهتر است كه در محفظه بسته باشد ) تا توزيع آب باقيمانده بنحو يكنواختي صورت گيرد اگر آبگيري از نوع بالا در دسترس نباشد روش ديگري را جايگزين كرد ولي اين روش با توافق طرفين آزمايش قابل اجرا مي‏باشد .
6- ب ـ نمونه را صاف بدون كشش روي ميز قرار داده و آن را با ( اتوي آهني سطح آهني فشاري ) به مدت 30 تا 40 ثانيه فشار دهيد و پارچه را بدون لغزش جابجا كرده پرس را تكرار نمائيد تا تمام سطح پارچه اتو شود ( به يادآوري بند 2 ت توجه كنيد ) در صورتيكه پارچه ضخيم باشد زمان فشار را افزايش دهيد تا اينكه پارچه كاملا خشك شود .
6- پ ـ بعد از پرس نمونه را در شرايط استاندارد قرار داده و مجددا طبق روش شرح داده شده در بندهاي 4 ب و 4 پ اندازه بگيريد .
7 ـ محاسبه نتايج :
7- الف ـ تغييرات ابعاد در جهت تار و پود را نسبت به درصد ابعاد اصلي يادداشت نمائيد ( اندازه‏گيري در بند 4 ب شرح داده شده است ) و متوسط نتايج 4 نمونه را در هر جهت با تقريب 0/1 درصد محاسبه كنيد بايد روشن شود كه تغييرات ابعاد جمع شدگي و يا كشش نمونه مي‏باشد .
8 ـ روش جايگزين ( طبق بند 6 الف )
8- الف ـ اگر سانتريفوژ مطابق با مشخصات ذكر شده در بند 2 ب قابل حصول نباشد مي‏توان يك اتوو يا يك غلطك پوشيده شده با لاستيك طبق روش زير بكار برد تا رطوبت نمونه براي فشردن مناسب شود .
8- ب ـ فشار غلطك را طوري تنظيم كنيد بطوريكه پارچه حامل كه به 8 لا تا شده و كاملا خيس مي‏باشد از ميان غلطك گذشته و آب آن بحدي باشد كه در مورد سانتريفوژ در بند 6 الف ذكر شد براي پارچه مشابه كه در بند 2 ح ذكر شده اين رطوبت 110±5 درصد وزن خشك آن مي‏باشد .
8- پ ـ نمونه شسته شده را تا كنيد بطوريكه داراي 4 لايه بعرضي كه حداقل 5 سانتيمتر از عرض غلطك كمتر است باشد اين پارچه را با پارچه حامل كه قبلا از آب خارج شده پوشانيده و تواما از بين غلطك‏ها بگذرانيد ( طبق بند 8 ب ) بايد سعي شود كه نمونه تحت كشيدگي قرار گيرد .
 

sjm

متخصص ریسندگی و فرش
ادامه

ادامه

4-13- [FONT=Times New Roman (Arabic)]پارچه هاي پنبه اي سبك ويژگيهاي وال[/FONT]
[FONT=Times New Roman (Arabic)][/FONT]​
[FONT=Times New Roman (Arabic)]
ثبات ابعاد در برابر شستشو : ( جمع شدگي پس از شستشو ) پارچه بايستي در برابر شستشو مقاوم بوده و حداكثر جمع شدگي نبايستي در جهت تار از %3 و در جهت پودر از %2 تجاوز كند .

[FONT=Arial (Arabic)][FONT=Arial (Arabic)]
[/FONT]
[/FONT][/FONT]
 

populair

عضو جدید
معرفی استاندارد های نساجی

سلام.یک فایل از استانداردASTMبراتون ضمیمه کردم امیدوارم به دردتون بخورهمشاهده پیوست 20582
 

پیوست ها

  • D 6717 – 01 _RDY3MTC_.pdf
    27 کیلوبایت · بازدیدها: 0

f.d.m

عضو جدید
شماره استاندارد ایران
160
ثبات رنگ کالاهای نساجی ویژگیهای معیار خاکستری برای ارزیابی تغییرات در رنگ
1- هدف: در این استاندارد معیار خاکستری که برای ارزیابی تغییرات رنگ کالاهای نساجی بکار میرود و روش کاریرد آن شرح داده میشود.
2- اصول:
2-1- معیارشامل 5 جفت نمونه بریده شده از پارچه ای با رنگ خاکستری میباشد که هر جفت پارچه نمودار تفاوت نظری در رنگ و یا تضاد رنگی میباشد.
2-2 ثبات رنگ 5- این درجه روی معیار بوسیله دو قطعه بریده شده خاکستری که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند.
2-3- مقادیر ثبات 4تا1- این درجات بوسیله جفتهای نمونه بریده شده مشابه درجه5 نشان داده میشوند.
2-4- کاربرد معیار.

اختلاف دو نمونه در
رنگ واحد


مقادیر ثبات
0
1
3
6
12

5
4
3
2
1

2-5-2- اگر فضای کافی برای نوشتن درجات و عبارات توصیفی نباشد میتوان از علایم اختصاری طبق جدول شماره 3 استفاده کرد.



2-5- تشریح تغییر رنگدر آزمایش ثبات:
2-5-1- در تعیین درجه رنگهای پارچه برای توضیح بیشتر باید کیفیت تغییر در رنگ کالای مورد آزمایش نوشته شود و در صورت لزوم این توصیفها مشابه جدول شماره 1 به مقدار عددی افزوده میشود


توصیف
توصیف
مقدار عددی
تضاد منطق با معیار
کیفیت تغییرات
3
درجه 3
کاهش شدت رنگ
3 قرمز تر
درجه 3
بدون کاهش محسوس شدت رنگ ولی رنگ
قرمزتر
3 ضعیفتر- زردتر
درجه 3
کاهش در شدت رنگ وتغییر فام
3 ضعیفتر-آبی تر-تیره تر
درجه 3
کاهش در شدت رنگ و تغییر در فام و شفافیت
4-5 قرمز تر
درجه بین 4و5
بدون کاهش مخصوص شدت رنگ ورنگ بطور جزیی قرمزتز














کیفیت
علامت اختصاری انگلیسی
علامت اختصاری فرانسوی
علامت اختصاری فارسی

کیفیت
علامت اختصاری انگلیسی
علامت اختصاری فرانسوی
علامت اختصاری فارسی
آبی تر
Bi
B
آ
ضعیفتر
W
C
ک
سبز تر
G
V
س
قویتر
St
F
پ
قرمزتر
R
R
ق
تیره تر
D
T
ت
زردتر
Y
y
ز
روشن تر
Br
P
ر
 

h.moghadam

عضو جدید
فهرست استانداردهای صنایع نساجی وچرم

فهرست استانداردهای صنایع نساجی وچرم

امیدوارم مفید باشه .
 

پیوست ها

  • NASAJI.pdf
    506.1 کیلوبایت · بازدیدها: 0

Similar threads

بالا