مشاوره، پرسش و پاسخ و درخواستهای بخش باغبانی

گلابتون

مدیر بازنشسته
سلام دوست گلم:gol:
ممنونم از راهنماييتون:gol:راهنماييتون عاليه;);):gol::gol:


يه سوال :

شما دوستاي گلم چه جوري انقدر مسلط جواب ميدين؟
چه جوري همه ي اطلاعاتو بلدين؟
مثلا شما از كجا متوجه شدين من سم سيستميك با اين دوز و به چه مدتي بايد استفاده كنم؟
راستي من الان ترم 4باغبانيم.:):):)

ممنونم عزيزم...شما محبت داريد...نظر لطفتونه...:w27:
باوركن ازهمه بيسوادتر اينجا منم...
شايد فقط كمي تجربه و مطالعه...كه البته به گرد پاي شما هم نميرسم...:redface:
سم سيستميك هم معمولا چون در شيره نباتي گياه نفوذ ميكنه براي اين نوع آفات مناسبه ...چون اين آفات به علت شكل ظاهريشون داري سپر يا پوشش دفاعي هستند و نميشه از سموم ديگه استفاده كرد براي همين بايد از سمي استفاده كرد كه درشيره گياه نفوذ كنه و آفت با تغذيه ايي كه از گياه ميكنه معدوم بشه...وگرنه راهكار بعديش هموني هست كه افسون جون گفت و بايد با دستمال نمدار و شستشو از بين ببريشون...البته اونم اگه تعدادشون كم باشه وگرنه در طغيان آفات نميشه از اين راه استفاده كرد كه يا گياه از بين ميره يا حوصله ياري نميكنه....
 
آخرین ویرایش:

باغبان بهشت

عضو جدید
ممنونم عزيزم...شما محبت داريد...نظر لطفتونه...:w27:
باوركن ازهمه بيسوادتر اينجا منم...
شايد فقط كمي تجربه و مطالعه...كه البته به گرد پاي شما هم نميرسم...:redface:
سم سيستميك هم معمولا چون در شيره نباتي گياه نفوذ ميكنه براي اين نوع آفات مناسبه ...چون اين آفات به علت شكل ظاهريشون داري سپر يا پوشش دفاعي هستند و نميشه از سموم ديگه استفاده كرد براي همين بايد از سمي استفاده كرد كه درشيره گياه نفوذ كنه و آفت با تغذيه ايي كه از گياه ميكنه معدوم بشه...وگرنه راهكار بعديش هموني هست كه افسون جون گفت و بايد با دستمال نمدار و شستشو از بين ببريشون...البته اونم اگه تعدادشون كم باشه وگرنه در طغيان آفات نميشه از اين راه استفاده كرد كه يا گياه از بين ميره يا حوصله ياري نميكنه....

سلام گلابتون گل و مهربونم


با اين همه اطلاعات و راهنماييهاي مفيد.... اين بزرگواري شما رو مي رسونه:w11::w17::heart:
از راهنماييتون كللللللللللللللي ممنونم:w27::w27::w27::w27::w27:
 

maktoob

عضو جدید
با درود و شاد باش:gol::gol:
من فکر میکنم با شرایط گرم شدن زمین و کاهش سفره آب زیر زمینی و شوری آبها طبیعتا گرایش به گیاهان مقاوم به شوری کم آبی و سایر عوامل محیطی کاربرد بیشتری در توسعه فضا های سبز شهری دارن و کارهای تحقیقاتی و اصلاح نژادی روی این فاکتور ها انجام میشه .
با این توضیح میخوام از همه دوستان دعوت کنم که به معرفی گونه های مقاوم گیاهی برای فضای سبز و گیاهان زراعی بپردازن .
برای شروع من از گیاهان پوشش گیاه فرانکنای یا چمن فرانکنیا رو معرفی میکنم :
گیاهی مقاوم به شوری با خصوصیت جذب نمک مقاوم به کم آبی نیمه همیشه سبزبدون نیاز به سرزنی گیاهی رونده اگر در قسمت های سایه کاشته شود بفرم ایستاده دیده میشود
 

maktoob

عضو جدید
با درود و شاد باش:gol::gol:
من میخواستم یه توصیه کنم به دوستان برای تجوز سم . البته با اجازه از گلابتون ...
من فکر میکنم استفاده از سم های شیمایی دیگه داره منسوخ میشه . لاقل ما کارشناسای کشاورزی باید بزاریمش کنار.
متاسیستوکس از سم های بسیار بسیار خطر ناکه دوست عزیز من بار ها با شرایط ایمنی به کارگر دادم برای سم پاشی ولی باز هم اذیت کرده سوزش چشم ، حالت تهوع و...

فکر میکنم راه چاره استفاده از سم های اورگانیک هستش که الان داره باب میشه .
مثلا تندر اکسین که یه ترکیب اورگانیک از فلفل گرفته شده .
حداقل برای مکان هایی مثل خونه از سم شیمیایی استفاده نکنیم بهتره .
 

نارون

عضو جدید
کاربر ممتاز
مفهوم زری اسکیپ:xeriscape
طراحی واحداث فضای سبز در مناطق خشک (با استفاده از حداقل آب)
بیشتر مساحت کشور ما را مناطق خشک و نیمه خشک تشکیل می دهد. آب در این میان عاملی حیاتی و مهم است که منابع آن در ایران بسیار محدود و اندک می باشد. از این رو ضروري است که طراحي منظر در ایران با توجه به شرايط، محدوديات و تاثيرات محيطي حاصله آتي انجام پذيرد. در اين ميان «Xeriscaping» يا «منظرپردازي خشک» رويکردي متداول در سطح جهان است که در مواجهه با شرايط و اقليم هايي گرم و خشک مطرح مي گردد. اين اصطلاح خود از دو بخش «Xeros» (به معناي خشک) و «landscape» تشکيل مي شود.
منظر سازي خشک متشکل از 7 اصل کلي زير است که همگي در راستاي دستيابي به آبياري بهينه در منظر تعيين شده اند
1- برنامه ريزي و طراحي
2- آناليز خاک
3- انتخاب بهينه گياهان
4- استفاده منطقي از سطوح چمن کاري شده
5- آبياري بهينه
6- استفاده از زمين پوش مناسب
7- نگهداري


در چنين رويکردي مصرف آب در محيط باز به ميزان 50% کاهش يافته بدون آنکه به زيبايي و کيفيت فضايي منظر مربوطه لطمه اي وارد گردد. همچنين از کود و مواد شيميايي به ميزان کمتري استفاده خواهد شد و مراقبت و نگهداري کمتري مورد نياز خواهد بود. همگي اين موارد در صرفه جويي وقت، انرژي و هزينه هاي پروژه تأثير گذار خواهند بود.
1- طراحي و برنامه ريزي
طراحي محتاطانه و دقيق نخستين اصل جهت دستيابي به اهداف بلند مدت طراحي منظر در بسترهاي گرم و خشک است. براي اين منظور پيش از هر چيز بايد تحليل بستر و نقشه پوشش گياهي آماده گردد. در تحليل بستر مواردي نظير شيب، زهکشي، جهت گيري شمالي-جنوبي و محل رويش گياهان بومي، گياهان مهاجر و بناهاي موجود مشخص مي گردند. در نقشه پوشش گياهي محل قرارگيري بسترهاي پوشش گياهي، چمن، مسيرهاي پياده و سواره تعيين شده و همچنين ليست گياهان جديدي که مي بايد به سايت افزوده گردند، معرفي مي شوند. در اين مرحله بايد به افزايش سطوح سايه دار توجه نمود تا بتوان از طريق آنها در ميزان مصرف آب صرفه جويي نمود.
2- تحليل خاک
در مناطقي که خاک قابليت جذب و نگهداري آب را نداشته باشد، مي توان با افزودن مواد ارگانيک به آن، اين قابليت را تا حدودي اصلاح نمود. با اين حال به دليل بالا بودن دماي اين گونه مناطق، مواد ارگانيک دوام چنداني نداشته و در زمان کوتاهي خاصيت خود را از دست مي دهند. بدين ترتيب افزودن چنين موادي به خاک مي بايست به شکل مستمر در طول سال انجام گيرد. کاشت گياهان بومي در خاک مناسب نياز به اصلاح متناوب خاک را منتفي مي سازد.
3- انتخاب بهينه گياهان
کاشت گياه مناسب در مکان مناسب مسأله اي کليدي در منظرسازي مناطق گرم و خشک به حساب مي آيد. براي اين منظور مي بايست بسته به اقليم و خاک منطقه گياهان مناسب را انتخاب نموده، سپس با توجه به نياز به آب و آفتاب نسبت به کاشت آنها به صورت گروهي در مناطق مختلف بستر اقدام نمود. بر اين اساس مي توان سه ناحيه براي کاشت گياهان در نظر گرفت:
1- ناحيه طبيعي: منطقه اي که در آن گياهان بدون نياز به آبياري مي توانند به رويش و زندگي خود ادامه دهند.
2- ناحيه مقاوم به خشکي: گياهان موجود در اين ناحيه را گياهان بومي و گونه هاي خاصمتناسب تشکيل مي دهند. اين گياهان قادر به زندگي در نواحي مذکور بدون دريافت هرگونه آبياري کمکي خواهند بود.
3- ناحيه واحه اي: گياهان اين منطقه احتياج مداوم به آبياري داشته و مي بايست به صورت گروهي در کنار هم کاشته شوند. کاشت گروهي چنين گياهاني از آبياري سراسر منظر با توجه به نياز هر يک از گياهان جلوگيري خواهد نمود. نواحي واحه اي شامل بخش ورودي سايت، زمينهاي چمن کاري شده و باغ هاي گل و درخت و ميوه مي باشند. کاشت چنين گياهاني در پاي درختان سايه انداز، نياز آبي را به گونه اي قابل ملاحظه کاهش خواهد داد.

گیاهان خانواده کاکتوس و آلوئه ها از گیاهان مناسب برای منظر سازی خشک است.

4- استفاده منطقي از پوششهاي سطحي
سطوح با پوشش سطحي يا چمن کاري، به آب بيشتري نسبت به درختان و درختچه ها نياز داشته و نيز احتياج به مراقبت بيشتري نسبت يه ساير بخشهاي منظر دارند. بنابراين به کارگيري اين سطوح مي بايست تنها به زمينهاي ورزشي و تفريحي محدود گردد. در اقليم گرم و خشک توصيه مي گردد تا کف فرشها و مسيرهاي پياده جايگزين چنين سطوحي گردند.
5- آبياري بهينه
دسته بندي و کاشت گروهي گياهان بر اساس نياز آبي آنها، موجب ارتقاي کارآيي سيستم آبياري و صرفه جويي در مصرف آب خواهد گرديد. نکته مهم ديگر در اين زمينه، استفاده صحيح از سيستمها و تجهيزات آبياري مناسب در رابطه با هر يک از گروهها و مناطق پوشش گياهي در منظر مي باشد. به طور مثال به کارگيري سيستم آبياري قطره اي براي سطوح چمن کاري شده مناسب به نظر مي رسد، اما در رابطه با درختان و درختچه ها مي بايست از سيستمهاي ديگري استفاده نمود که آبياري تنها در سطح ريشه گياهان انجام شود و از اين طريق تبخير آب به حداقل برسد.
6- استفاده از زمين پوش مناسب
به کارگيري لايه اي از زمين پوش به ضخامت 5 تا 7 سانتيمتر، موجب کاهش ميزان تبخير از سطح خاک، جلوگيري از رشد علفهاي هرز، متعادل کردن درجه حرارت خاک و کاهش روند فرسايش آن خواهد گرديد. زمين پوشها جايگزين مناسبي براي سطوح چمن کاري شده به حساب مي آيند و موجب ارتقاي ويژگيهاي بصري طرح خواهند شد. از جمله زمين پوشهاي ارگانيک مي توان به باريکه ها و تکه هاي پوست درختان، برگهاي سوزني کاج و يا بلوط، و از زمين پوشهاي غير ارگانيک، خرده سنگها و شن ريزه اشاره نمود.
7- نگهداري
به کارگيري اصول منظرپردازي خشک در طراحي منظر، موجب صرفه جويي در هزينه و زمان مورد نياز جهت مراقبت و نگهداري از فضاي سبز خواهد شد. نگهداري صحيح از منظر، ضامن بقاي زيبايي و صرفه جويي در آب مصرفي خواهد گرديد. آبياري و کوددهي بيش از حد، که هردو سبب تضعيف گياه و افزايش آفات مي گردند، از اشتباهات رايج در نگهداري از منظر است. دو توصيه زير در زمينه مراقبت و نگهداري از پوشش گياهي در راستاي کاهش ميزان آب مصرفي مؤثر است:

1- هرس عميق تر چمن و پوشش سطحي جهت عميق تر شدن ريشه هاي آنها درون زمين و بالتبع مقاوم تر شدن آنها در برابر شرايط سخت و خشک آب و هوايي
2- هرس درختان و درختچه ها به فرم مطلوب و حذف بخشهاي صدمه ديده و آسيب خورده


فواید زری اسکیپ:
1-صرفه جویی در مصرف اب
2-کاهش هزینه های نگهداری(آبشویی مواد غذایی در زمین کاهش پیدا می کند)کاهش مصرف سم
3-کاهش آسیب پذیری فضای سبز در مقابل خشکی های احتمالی
4-توسعه فضای سبز
5-کاهش آلودگی های زیست محیطی
نوع چمن باید درست انتخاب شود وباید از واریته هایی استفاده کنیم که به آب کمتری نیاز داشته باشند.
نگهداری از چمن:
اگر چمن را خیلی کوتاه نگه داریم تبخیر آب از زمین بیشتر می شود،می توان از بازدارنده های رشد نیز استفاده کرد که مصرف آب را کم می کنند،گیاه فرانکینیا و لیزماخیا را می توان جایگزین چمن کرد زیرا نیاز آبی کمتری دارند ولی در زمستان رنگ آن قرمزمی شود(تنها عیب آن همین است) به خاک های شور هم مقاوم می باشد.
طراحی و کاشت :
طراحی و کاشت فضای سبز معمولأ باید با توسعه شهرها متناسب و همگون باشد شناسایی گیاهان بومی منطقه برای کاشت و طراحی امر خیلی مهمی است که برخی از کارشناسان معمولأ برای ایجاد طرحی نو از گونه های غیر بومی استفاده می کند که در بیشتر موارد آنها را با شکست مواجه می کنند .
درختان ، درختچه ، پیچ های زینتی ، گیاهان پوششی و گلهای یکساله و چند ساله غالبأ مهمترین عناصر در محوطه سازی و طراحی فضای سبز به شمار می روند . انتخاب ، به کارگیری و نگهداری از این گیاهان ۳عامل اساسی د رکارایی فضای سبز هستند که باید همواره توسط طراح مورد توجه قرار گیرد. به همین جهت مهمترین نکته در طراحی فضای سبز انتخاب گیاهی است که بتواند بیشترین کارایی ممکن را با حداقل نیاز به نگهداری فراهم آورد . در فرایند طراحی کاشت توجه به نوع گیاهان و نحوه قرار گرفتن گیاهان نسبت به یکدیگر در جهت رسیدن به یک طرح زیبا و کارا ضروری به نظر می رسد
پس نیاز به شناسایی و معرفی گیاهانی داریم که به کم ابی مقاوم هستند.
به نظر من از گیاهان کاکتوسی و گوشتی و الوئه ورا میشه استفاده کرد.
بعضی از گیاهان دارویی هم شاید این خاصیت را داشته باشند
 

maktoob

عضو جدید
درود و شاد باش
نارون جان ممنون از مطلبی که گذاشتی .
دقیقا به نکته جالبی اشاره کردی راجب انتخاب گیاه مناسب با شرایط اب و هوایی منطقه .
در رابطه با گیاهان گوشتی من میخوام یه نکته بگم این گیاهان به سرما حساس هستن
مثلا من اصفهان هستم نمیشه کاشت لاقل یادم هست دو سال پیش تمام ناز گوشتی ها رو سرما زد .:gol:
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
درود و شاد باش
نارون جان ممنون از مطلبی که گذاشتی .
دقیقا به نکته جالبی اشاره کردی راجب انتخاب گیاه مناسب با شرایط اب و هوایی منطقه .
در رابطه با گیاهان گوشتی من میخوام یه نکته بگم این گیاهان به سرما حساس هستن
مثلا من اصفهان هستم نمیشه کاشت لاقل یادم هست دو سال پیش تمام ناز گوشتی ها رو سرما زد .:gol:
دقیقا همینطوره
این درحالیه که تو بوشهر از فروردین تا ابان میشه ناز گوشی رو داشت و از دیدن رنگهای زیباش لذت برد

ولی خوب خیلی از مردم از یه گیاهی خوششون اومده که توجیح کردن اینکه این گیاه بدرد اب و هوای ما نمیخوره کمی سخته
 

نارون

عضو جدید
کاربر ممتاز
الان از کتاب فروشی میام یه کتاب خوب خریدم اسمش هنر باغبانیه توصیه میکنم حتما بخونیدش.

درمورد گیاهان مقاوم به کم ابی هم بیاین یه تاپیک بزنیم انجا در موردش بحث کنییم شاید یه جزوه یا کتاب خوب هم از توش در امد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
کسی از متخصصین فن باغبانی میدونه چرا بوته خیار حیاطمون بعد سه روز بارون اومدن در عرض دو روز همه بوته های خیار پر شته سیاه شدن و کلا ازبین رفتن :cry:
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
کسی از متخصصین فن باغبانی میدونه چرا بوته خیار حیاطمون بعد سه روز بارون اومدن در عرض دو روز همه بوته های خیار پر شته سیاه شدن و کلا ازبین رفتن :cry:

به به بوته خیار حسابی اب خورده و ترد شده و رطوبت هم فراوون دما هم محیا خوبه خودتو نخوردن
 
سوال

سوال

سلاااااااااااااااام:gol:

كسي ميدونه سجافيو(گل گندم)چه جوري ميتونم تكثير كنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خودم ميدونم با خوابانيدن هوايي-تقسيم بوته.
با خوابانيدن هوايي خيلي طول ميكشه ...
تقسيم بوته هم نمي خوام انجام بدم بي ريخت ميشه...
اون گياهچه هاي جديدشو با كمي ساقه جدا كردم توي آب گذاشتم ولي له و خراب شد.
استادمون ميگفتن اين گياهچه ها خودشون همينجوري ريشه ميدن ولي من ريشه هاشو نمي بينم حتي اونايي كه بزرگ شدن...
يكي از دوستامم گفت توي آب بذارم ولي نشد.
شما جه جوري خودتون تكثيرش ميكنيد؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ممنونم:gol::gol:
 
کسی از متخصصین فن باغبانی میدونه چرا بوته خیار حیاطمون بعد سه روز بارون اومدن در عرض دو روز همه بوته های خیار پر شته سیاه شدن و کلا ازبین رفتن :cry:

سلااااااااااااااااام:gol:

فكر ميكنم اينا همون شته هاي جاليز باشن كه به كدو و خيار و ...ميزنن البته من خوندم كه رنگشون سبز-سبز تيره و قهوه ايه.و كورنيكولشونم سياهه.عاشق هواي گرم و مرطوب هستن البته نه خيلي گرم .اواخر تابستونم زياد ميشن و به سرعت تكثير ميكنن.
ديگه از شيره ي پرورده ي گياه ميخورن و باعث ريختن گل -پيچ خوردن برگ - و رشد ميوه رو هم متوقف ميكنن.خيلي زيادم باشن بوته رو زرد ميكنن.آخرشم معمولا بوته رو خشك مي كنن.
خوب سم هاي زيادي هم هست براي از بين بردنشون كه ميتونستين استفاده كنيد ولي من ضررشونو نميدونم.ولي كفشدوزك و بالتوري سبز و سناي شكارگرم ميتونستيد استفاده كنيد.
راستي علف هرز اطراف بوته ي خيارتون نبوده؟؟؟؟چون اينا اول توي علفاي هرزن بعد ميان سمت بوته ها.
بهترين راه اينه كه اگه ميخواين سال بعدم خيار بكارين علفاي هرز باغچتونو از بين ببرين چون مكان زندگي شته ها ميشن.
 

fgni

متخصص باغبانی
کاربر ممتاز
سلااااااااااااااااام:gol:

فكر ميكنم اينا همون شته هاي جاليز باشن كه به كدو و خيار و ...ميزنن البته من خوندم كه رنگشون سبز-سبز تيره و قهوه ايه.و كورنيكولشونم سياهه.عاشق هواي گرم و مرطوب هستن البته نه خيلي گرم .اواخر تابستونم زياد ميشن و به سرعت تكثير ميكنن.
ديگه از شيره ي پرورده ي گياه ميخورن و باعث ريختن گل -پيچ خوردن برگ - و رشد ميوه رو هم متوقف ميكنن.خيلي زيادم باشن بوته رو زرد ميكنن.آخرشم معمولا بوته رو خشك مي كنن.
خوب سم هاي زيادي هم هست براي از بين بردنشون كه ميتونستين استفاده كنيد ولي من ضررشونو نميدونم.ولي كفشدوزك و بالتوري سبز و سناي شكارگرم ميتونستيد استفاده كنيد.
راستي علف هرز اطراف بوته ي خيارتون نبوده؟؟؟؟چون اينا اول توي علفاي هرزن بعد ميان سمت بوته ها.
بهترين راه اينه كه اگه ميخواين سال بعدم خيار بكارين علفاي هرز باغچتونو از بين ببرين چون مكان زندگي شته ها ميشن.

سلاااااااااااااااام:gol:

كسي ميدونه سجافيو(گل گندم)چه جوري ميتونم تكثير كنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خودم ميدونم با خوابانيدن هوايي-تقسيم بوته.
با خوابانيدن هوايي خيلي طول ميكشه ...
تقسيم بوته هم نمي خوام انجام بدم بي ريخت ميشه...
اون گياهچه هاي جديدشو با كمي ساقه جدا كردم توي آب گذاشتم ولي له و خراب شد.
استادمون ميگفتن اين گياهچه ها خودشون همينجوري ريشه ميدن ولي من ريشه هاشو نمي بينم حتي اونايي كه بزرگ شدن...
يكي از دوستامم گفت توي آب بذارم ولي نشد.
شما جه جوري خودتون تكثيرش ميكنيد؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ممنونم:gol::gol:
همون تو اب بنداز یه زغال هم بنداز توش که له نشه :gol::gol:
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلاااااااااااااااام:gol:

كسي ميدونه سجافيو(گل گندم)چه جوري ميتونم تكثير كنم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خودم ميدونم با خوابانيدن هوايي-تقسيم بوته.
با خوابانيدن هوايي خيلي طول ميكشه ...
تقسيم بوته هم نمي خوام انجام بدم بي ريخت ميشه...
اون گياهچه هاي جديدشو با كمي ساقه جدا كردم توي آب گذاشتم ولي له و خراب شد.
استادمون ميگفتن اين گياهچه ها خودشون همينجوري ريشه ميدن ولي من ريشه هاشو نمي بينم حتي اونايي كه بزرگ شدن...
يكي از دوستامم گفت توي آب بذارم ولي نشد.
شما جه جوري خودتون تكثيرش ميكنيد؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ممنونم:gol::gol:
سجافی ککه هم کنارش پاجوش میزنه که کافیه از تقسیم بوته کنی
البته ساقه رونده هم تولید میکنه که اونم میتونی وقتی بزرگ شد جداش کنی و بکاریش
این لینک رو ببین http://baghban65.persianblog.ir/1389/1/
واینجا http://baghban65.persianblog.ir/1389/1/
البته بذر هم میده که قوه نامیه خوبی داره
.....................................................................................
عزیزم له شدن برای اینه که میگنده اخه گلم چرا تو اب میزاری؟؟؟؟مستقیم بزار تو خاکبرگ
یا وقتی گیاهت وصله به بوته مادری یه گلدون بزار کنار گنار گلدان مادری و ساقه رونده روش بخوابون وقتی ریشه داد ساقه رونده از مادرش جدا کن
........................................................................................من از همه روشا استفاده میکنم : تقسیم بوته - بذر - تقسیم ساقه رونده و همشونم جواب میدن
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلااااااااااااااااام:gol:

فكر ميكنم اينا همون شته هاي جاليز باشن كه به كدو و خيار و ...ميزنن البته من خوندم كه رنگشون سبز-سبز تيره و قهوه ايه.و كورنيكولشونم سياهه.عاشق هواي گرم و مرطوب هستن البته نه خيلي گرم .اواخر تابستونم زياد ميشن و به سرعت تكثير ميكنن.
ديگه از شيره ي پرورده ي گياه ميخورن و باعث ريختن گل -پيچ خوردن برگ - و رشد ميوه رو هم متوقف ميكنن.خيلي زيادم باشن بوته رو زرد ميكنن.آخرشم معمولا بوته رو خشك مي كنن.
خوب سم هاي زيادي هم هست براي از بين بردنشون كه ميتونستين استفاده كنيد ولي من ضررشونو نميدونم.ولي كفشدوزك و بالتوري سبز و سناي شكارگرم ميتونستيد استفاده كنيد.
راستي علف هرز اطراف بوته ي خيارتون نبوده؟؟؟؟چون اينا اول توي علفاي هرزن بعد ميان سمت بوته ها.
بهترين راه اينه كه اگه ميخواين سال بعدم خيار بكارين علفاي هرز باغچتونو از بين ببرين چون مكان زندگي شته ها ميشن.

یه سوال جالیزیا شما چیا میشن؟
صیفی شامل چیا هست؟؟؟
ممنون دختربابا جواب خوب و کاملی گفتی من که از پستاتون لذت میبرم چون بسیار ساده و قابل فهم میگید.ممنونم
تو بوشهر من دیدیم گندم شته سیاه حمله میکنه که البته واقعا سیاه هست نه اینکه فقط کونیکولشون سیاه باشه
به مزارع خربزه و شمام هم دیدم شته سفید رنگ یا شیری.
و به مرکبات هم شته سفید حمله میکنه
اینا چیزهایی بود که من خودم دیدم
منتظر میشیم یکی از بچه های گیاه پزشک بیاد و برامون کاملتر توضیح بدن
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
میزان بذر مصرفی

میزان بذر مصرفی

بذر میزان بذر در هکتار طول مدت زنده بودن بذر نوع درجه حرارت واکنش فتوپریودی
گندم 200-150kg ۲تا۳سال گرمادوست روز بلند/بیتفاوت
جو 140-100kg ۳تا۶سال سرمادوست روزبلند/بیتفاوت
برنج 120-70kg
سرمادوست روزکوتاه
ذرت(دانه) 50-30kg ۳تا۴سال گرمادوست روزکوتاه
ذرت(سیلو) 100-80kg ۳تا۴سال گرمادوست روزکوتاه
یونجه 30-20kg ۴تا۵سال سرمادوست روزبلند
شبدر 30-20kg ۳تا۴سال سرمادوست روزبلند
چغندرقند 35-25kg ۴تا۷سال سرمادوست روزبلند
پنبه 40-30kg
گرمادوست بی تفاوت
افتاب گردان 12-8kg

بی تفاوت
کنجد 90-70kg
گرمادوست روز کوتاه
سویا 90-70kg ۲تا۳سال گرمادوست روزکوتاه بیتفاوت
سیب زمینی 1500-1000kg
سرمادوست روزبلند/بیتفتاوت
اسفناج 30-25kg ۳تا۴سال


کرفس(نشاکاری) 2/-15kg/



کرفس(کشت مستقیم) 2-1



کلم(نشا) 5/-kg4/ ۴تا۵سال


کلم(کشت مستقیم) 3-2kg ۴تا۵سال


گوجه فرنگی 5/-3kg/ ۳تا۴سال


فلفل 5/-3kg/




بادمجان 6/-4kg/



بامیه 12-8kg



پیاز 14-8kg



کاهو 4-3kg



جعفری شاهی شوید 10-8kg



گشنیز 25-20kg



نخودفرنگی 180-120kg
سرمادوست روزبلند
لوبیاسبز 200-120kg



باقلا 300-200kg ۲تا۳سال


خربزه 4-3kg



خیار 4-3kg ۵تا۷سال


هندوانه 6-4kg ۵تا۷سال


ماش 100-80kg
سرمادوست روزبلند
منبع http://www.hadi1053.blogfa.com/
 
تشكر از زهراي گلم و سوال؟

تشكر از زهراي گلم و سوال؟

سجافی ککه هم کنارش پاجوش میزنه که کافیه از تقسیم بوته کنی
البته ساقه رونده هم تولید میکنه که اونم میتونی وقتی بزرگ شد جداش کنی و بکاریش
ساقه هاي رونده رو دقيقا بايد از كجا جدا كنم ؟چقدر ساقه بايد باهاش باشه؟وقتي خواستم بكارم اين ساقه رو كامل بايد در خاك قرار بدم هيچي ازش بيرون نباشه؟؟ :gol:
این لینک رو ببین http://baghban65.persianblog.ir/1389/1/
واینجا http://baghban65.persianblog.ir/1389/1/زهراي عزيزم بي نظير بود ممنونم توي اينترنت خيلي گشتم ولي وبلاگتون بي نظير بود تازه اولين بار بود اين عكسا رو ديدم:w11::w27:
البته بذر هم میده که قوه نامیه خوبی داره.سجافي من ابلقه همه ي برگاش سفيده و 2 تا نوار سبز كناراش داره.تا همين 2 هفته قبلم پر از گل بود ولي من ميوه هاشو نديدم.:w16:
.....................................................................................
عزیزم له شدن برای اینه که میگنده اخه گلم چرا تو اب میزاری؟؟؟؟يكي از دوستام گفت توي آب بذارم منم با ساقه رونده (حدودا 5تا10 سانت ساقه)گذاشتم توي آب له شد.
مستقیم بزار تو خاکبرگ توي اين خاكهاي گلبان بذارم خوبه؟؟با همون ساقه اش؟
یا وقتی گیاهت وصله به بوته مادری یه گلدون بزار کنار گنار گلدان مادری و ساقه رونده روش بخوابون وقتی ریشه داد ساقه رونده از مادرش جدا کن زهراي گلم اين كارو كردم ولي طول ميكشه بعدم گياهم پر از ساقه هاي رونده شده كه بزرگ شدن تمام گياهچه هاي روش مي خوام همشونو جدا كنم البته اونايي رو كه گفتم توي آب گذاشتم بعد از اينكه يكي دوتاش له شد بقيه رو كاشتم توي خاك از بين رفتن.
........................................................................................من از همه روشا استفاده میکنم : تقسیم بوته - بذر - تقسیم ساقه رونده و همشونم جواب میدن
راستي چرا اون ريشه ها رو هرس كردين؟حتما بايد اون قسمتاي ريشه كه انگار گوشتي شدنو جدا كنيم؟
زهراي گلم ممنونم همه ي راهنمايياتون عالي بود مخصوصا وبلاگتون كه بي نظير بود و چقدر گل گندماتون قشنگ بودن:w27::w27:
 
سلااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ام

سلااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ام

یه سوال جالیزیا شما چیا میشن؟
سلااااااااااااااام:gol:
من خودمم هميشه برام سوال بوده جاليزي چيه ؟صيفي چيه؟البته به نظر خودم فرق خاصي نبايد داشته باشن ولي تا اونجا كه من فهميدم و پيدا كردم:
توي فرهنگ لغت نوشته بود:
جاليزي:به خربزه-هندوانه-خيار و امثال اينها ميگن...
صيفي:زراعتي كه توي بهار و اوايل تابستون كارهاش انجام ميشه.و حاصلشم توي تابستون و اوايل پاييز بدست مياد:مثل خربزه و هندوانه و امثال اينا

ولي استادمون ميگفتن كه صيفي هر كشتي كه توي بهار و تابستون انجام ميشه مثل ذرت -آفتابگردان

منم؟؟؟؟:confused::surprised:

منم ممنونم از نظر لطف شما:w27:

درست ديدين زهرا عزيزم شته ي سياه هم روي گندم هست و هم باقلا شته هاي معروفيم هستن البته من از نزديك نديدم ولي توي ازمايشگاه ديدم واقعا هم سياه بودن.ولي منظورم به اين بود كه شته اي كه به خيار ميزنه سياه نيست تيره است از سبز گرفته تا قهوه اي با كورنيكول سياه.
و حتي زردشم هست بي رنگشم هست.پشت برگ خيارم كه نگاه كنيد اين شته ها پر هستند.

راستي توي كتاب آفات سبزي و صيفي ايران تاليف:اقاي دكتر محمد خانجاني صفحه ي 213 نوشته:
اوج فعاليت اين شته ها در گرگان نيمه دوم مرداد تا نيمه اول شهريور در شرايط فصلي سال 1372 كه دماي محيط 28تا24 و رطوبت نسبي 75-65 درصد بوده است،مي باشد...

البته اين مال گرگان بود و سال 72 ولي دما و رطوبت قابل توجهه...
كلا اواخر شهريورم ميگن اوج فعاليتشونه
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
راستي چرا اون ريشه ها رو هرس كردين؟حتما بايد اون قسمتاي ريشه كه انگار گوشتي شدنو جدا كنيم؟
زهراي گلم ممنونم همه ي راهنمايياتون عالي بود مخصوصا وبلاگتون كه بي نظير بود و چقدر گل گندماتون قشنگ بودن:w27::w27:

اولین این سوالاتتون رو جواب میدم :
اون ریشه ها رو هرس کردم تا تو گلدان جدید جاشون بشه و نیاز نباشه تو گلدان با سایز بزرگتر قرار بدم .... در ضمن اگر با همین ریشه ها می کاشتم چند وقت بعد این ریشه ها چندین برابر میشد و باز هم باید گلدان بزرگتر می ذاشتم برای همین هرس ریشه کردم .

خواهش میکنم عزیزم وضیفه ام بود.
......................................................
خود ساقه رونده رو نمیکارن که فقط گیاهچه را جدا میکنی و یه ذره ساقه رونده مثلا در حد یه بند انگشت و بعد انتهای گیاهچه رو در خاک میزاریم

حتما محل زندگی شما الان هوا خوبه والا الان تو بوشهر اینقدر هوا گرمه کع سجافی ها یا مردن یا در حال مردن هستند و اون عکسایی هم که تو وبلاگم بود مربوط به زمستان و عید هست که هوا تو بوشهر بهاریه
الان یه عکس از وضع الان گندمی ها رو براتون میزارم
......................................................................................
نوع خاک گلبان که شما گفتی اسم کارخانه تولید کننده اش گفتید که این مارک تو بوشهر من ندیدم ولی ر کل خاکهای بسته بندی جدید که محتوی خاک برگ و مواد غذایی برای گیاه هستند مناسب اند.
گلدان های من فقط خاکبرگ دارند
بازم سوالی بود در خدمتم

این یه عکس از گندمی در تابستان بوشهر :
http://baghban65.persianblog.ir/

ببخشید سیستمم مشکل داره نمیتونم مستقیم عکس اینجا بذارم
 
تشكر از زهراي گلم

تشكر از زهراي گلم

اولین این سوالاتتون رو جواب میدم :
اون ریشه ها رو هرس کردم تا تو گلدان جدید جاشون بشه و نیاز نباشه تو گلدان با سایز بزرگتر قرار بدم .... در ضمن اگر با همین ریشه ها می کاشتم چند وقت بعد این ریشه ها چندین برابر میشد و باز هم باید گلدان بزرگتر می ذاشتم برای همین هرس ریشه کردم .

خواهش میکنم عزیزم وضیفه ام بود.
......................................................
خود ساقه رونده رو نمیکارن که فقط گیاهچه را جدا میکنی و یه ذره ساقه رونده مثلا در حد یه بند انگشت و بعد انتهای گیاهچه رو در خاک میزاریم

حتما محل زندگی شما الان هوا خوبه والا الان تو بوشهر اینقدر هوا گرمه کع سجافی ها یا مردن یا در حال مردن هستند و اون عکسایی هم که تو وبلاگم بود مربوط به زمستان و عید هست که هوا تو بوشهر بهاریه
الان یه عکس از وضع الان گندمی ها رو براتون میزارم
......................................................................................
نوع خاک گلبان که شما گفتی اسم کارخانه تولید کننده اش گفتید که این مارک تو بوشهر من ندیدم ولی ر کل خاکهای بسته بندی جدید که محتوی خاک برگ و مواد غذایی برای گیاه هستند مناسب اند.
گلدان های من فقط خاکبرگ دارند
بازم سوالی بود در خدمتم

این یه عکس از گندمی در تابستان بوشهر :
http://baghban65.persianblog.ir/

ببخشید سیستمم مشکل داره نمیتونم مستقیم عکس اینجا بذارم
زهراي گلم از بابت همه ي راهنمايياتون يه دنيا ممنون چيزايي رو نوشتين كه هيچ جا تا الان نخونده بودم.بي نهايت ممنونم:w27::w27::w27:تازه دارم متوجه ميشم اشكال كارم كجاست
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
زهراي گلم از بابت همه ي راهنمايياتون يه دنيا ممنون چيزايي رو نوشتين كه هيچ جا تا الان نخونده بودم.بي نهايت ممنونم:w27::w27::w27:تازه دارم متوجه ميشم اشكال كارم كجاست

خواهش میکنم عزیزم
وظیفه امه
اره منم با نظرت موافقم ادم تا یه چیزی رو تجربه نکنه و نبینه درکش نمیکنه
بازم در حد توانم در خدمتم
 
تشكر از زهراي مهربونم

تشكر از زهراي مهربونم

:gol:
خواهش میکنم عزیزم
وظیفه امه اختيار داريد شما لطف ميكنيد:w27:
اره منم با نظرت موافقم ادم تا یه چیزی رو تجربه نکنه و نبینه درکش نمیکنه
بازم در حد توانم در خدمتم


ممنونم حتما هر سوالي داشتم بازم مزاحم زهراي مهربونم ميشم.بازم ممنون:w16::w27::w27:



:w14:دوستاي خوبم عيدتون مبارك.:w14:
 
سوال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سوال؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

سلااااااااااااااااااااااااااااااااااام


يكي از استادا سر كلاس در مورد گياهي به اسم "اشك تمساح"صحبت كردن.كه بهش اشك تمساح ميگن به خاطر اينكه در حاشيه برگهاش گياهاي جديد توليد ميشه و حتي ريشه هم ميده و ميفته روي خاك و رشد ميكنه و گياه جديدي رو بوجود مياره.كسي ميدونه اسم علمي يا اسماي ديگش چيه؟من اسمشو كه سرچ ميكنم چيزي پيدا نمي كنم .خودم همين جوري اسامي ديگه رو كه سرچ ميكردم اين گياهي كه در پايين عكسشو براتون ميذارم ديدم به نظرم اومد اين بايد اشك تمساح باشه درسته؟اسم اصلي و لاتينش چيه؟اگه توضيحي هم در موردش ميدونيد ممنون ميشم برام بذارين

 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلااااااااااااااااااااااااااااااااااام


يكي از استادا سر كلاس در مورد گياهي به اسم "اشك تمساح"صحبت كردن.كه بهش اشك تمساح ميگن به خاطر اينكه در حاشيه برگهاش گياهاي جديد توليد ميشه و حتي ريشه هم ميده و ميفته روي خاك و رشد ميكنه و گياه جديدي رو بوجود مياره.كسي ميدونه اسم علمي يا اسماي ديگش چيه؟من اسمشو كه سرچ ميكنم چيزي پيدا نمي كنم .خودم همين جوري اسامي ديگه رو كه سرچ ميكردم اين گياهي كه در پايين عكسشو براتون ميذارم ديدم به نظرم اومد اين بايد اشك تمساح باشه درسته؟اسم اصلي و لاتينش چيه؟اگه توضيحي هم در موردش ميدونيد ممنون ميشم برام بذارين


این گیاه از جنس کالانکوئه است اما اسم دقیق گونه اش الان خاطرم نیست (البته متاسفانه من همیشه به اسامی علمی بی توجهی کردم و الان پشیمونم) الان برات سرچ میکنم...خودت هم تلاش کن

اشک تمساح به طیف وسیعی از گیاهان گفته میشه از جمله انواع آلوئه
 
سلاااااااااااااااااااااام زهراي مهربونم:gol::gol:
ممنونم از لطفتون:gol:منم حدس ميزدم از كالانكوئه هاست.ولي اسمشو ميخوام خودم خيلي گشتم ولي چيزي پيدا نكردم به فارسيم مي زنم گل اشك تمساح همش در مورد اشك تمساح ريختن معروف مياد:biggrin::biggrin:خوب اگه اسم اصليشو داشتم يا لاتينشو مي تونستم در موردش مطلب پيدا كنم.وقتي استاد برامون ميگفتن انقدر برام جالب بود كه يادم رفت اسم اصلي يا علميو لاتينشو بپرسم اينه كه الان موندم:eek:فقط عكس پيدا ميكنم اونم اتفاقي ولي نمي دونم اسمش همين اشك تمساحه؟؟

ولي جدي خوشكله ها !!!من ازش خوشم اومده
 

زهرا فرشید

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلاااااااااااااااااااااام زهراي مهربونم:gol::gol:
ممنونم از لطفتون:gol:منم حدس ميزدم از كالانكوئه هاست.ولي اسمشو ميخوام خودم خيلي گشتم ولي چيزي پيدا نكردم به فارسيم مي زنم گل اشك تمساح همش در مورد اشك تمساح ريختن معروف مياد:biggrin::biggrin:خوب اگه اسم اصليشو داشتم يا لاتينشو مي تونستم در موردش مطلب پيدا كنم.وقتي استاد برامون ميگفتن انقدر برام جالب بود كه يادم رفت اسم اصلي يا علميو لاتينشو بپرسم اينه كه الان موندم:eek:فقط عكس پيدا ميكنم اونم اتفاقي ولي نمي دونم اسمش همين اشك تمساحه؟؟

ولي جدي خوشكله ها !!!من ازش خوشم اومده

کتابم پیشم نیست
 

sps_119

عضو جدید
سلام دوستان من میخواستم برای ادامه تحصل دکترا ادامه بدهم
میخواستم ببینم من چه منبعی را باید بخونم و امتحانش کی هست
اگه هم لطف کنید بگید برای هر دانشگاهی(سراسری،ازاد) چه مقدارخرج میشود ;)
ممنون از لطف شما ;)
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
کلروفیل سوال و مشاوره درباره پرورش بن سای (بونسای) باغبانی 433

Similar threads

بالا