مشاوره، سوال و درخواست مطالب صنایع غذایی

Savant

کاربر بیش فعال
سلام بچه ها

دوستان نفرستادن گزارش کارآموزی پای بد قولی من نزارین ، مشکل داشتم نتونستم بیام بفرستم.

ولی الان واسه همه اونایی که ایمیل گذاشتم میفرستم.

تشکر یادتون نره بچه ها;):)
دمت گرم . آقایی کردی یه آقایی دیگه بکن فایل قابل ویرایش رو بذار ( داک ) . ممنون میشیم. به ایمیل ice_age_boy@yahoo.com بفرست. دیگه ته با مرامایی. گزارشت که عالیه.
 

shiva101

عضو جدید
سلام من یه سری مطالب در مورد فرمولاسیون کره میخواهم لطفا کمکم کنید مررررسی
 

Savant

کاربر بیش فعال
 

Savant

کاربر بیش فعال
The basic ingredients of margarine are given in the margarine ingredients list below.
  • Natural plant and seed oils
  • Vitamins A & D
  • Color and flavor
  • Additive
  • Milk
  • Salt
  • Water
 
  • Like
واکنش ها: fgni

p@d@sh

عضو جدید
درخواست

درخواست

پیشزمینه ای از درس بیو شیمی و شیمی مواد غذایی میخواستم.مرسی:):smile::):smile:
 

Savant

کاربر بیش فعال
مطالبی در مورد ایزو بدونم مرسی:smile::biggrin::smile::biggrin:
وقتی قصد دارید یک ماده غذایی بسته‌بندی‌شده بخرید به چه چیزی توجه می‌کنید: قیمت؟ تاریخ مصرف؟ یا مهر استاندارد؟ بسیاری از در برای خرید مواد غذایی دقت زیادی نمی‌کنند و برعکس، بعضی دیگر با دقت تمام، اطلاعاتی را که روی بسته‌بندی درج شده، می‌خوانند....
این اطلاعات اغلب به صورت نوشته و گاهی هم به شکل جداول یا علایم خاصی روی بسته‌بندی‌ها درج می‌شود. این علامت‌ها که روز به روز تعدادشان بیشتر می‌شود ظاهری موجه و قابل اعتماد به مواد غذایی می‌دهند. اما شاید بد نباشد بدانید که بیشتر بودن تعداد این علایم الزاما به معنای بهتر بودن محصول نیست. جالب‌تر اینکه برخی از این علایم هیچ اطلاعاتی در مورد خود محصول به شما نمی‌دهند و تنها اطلاعاتی در مورد استانداردهای مدیریت کارخانه سازنده ارائه می‌دهند.
در میان همه اطلاعاتی که روی بسته‌بندی مواد غذایی ذکر می‌شود، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درج تعدادی از آنها را الزامی کرده است. این اطلاعات شامل نام و آدرس موسسه سازنده، نام محصول، شماره پروانه ساخت از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزن یا حجم محصول، شماره سری ساخت، مواد تشکیل دهنده، تاریخ تولید و انقضا، شرایط نگهداری و عبارت ساخت ایران است. بنابراین اگر با محصولی مواجه شدید که نتوانستید یکی از اطلاعات بالا را روی بسته‌بندی آن مشاهده کنید، شک نداشته باشید که با خرید آن سلامت خودتان را به خطر می‌اندازید. اما علامت‌های دیگری که روی بسته‌های مواد غذایی می‌بینیم چه معنایی دارند؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال از دکتر آراسب دباغ‌مقدم، متخصص صنایع غذایی پرس‌وجو کرده‌ایم.

استانداردهای حداقل و حداکثر

دکتر دباغ‌مقدم درباره علامت استاندارد می‌گوید: «علامت استاندارد ایران نشان می‌دهد که یک ماده غذایی از حداقل معیارهای لازم از نظر بهداشت، کیفیت و سلامت برخوردار است. داشتن علامت استاندارد ایران نشان‌دهنده رعایت حداقل این الزامات است نه سقف مطلوب آنها؛ بنابراین، داشتن این علامت به معنی بهترین بودن نیست.» در مقابل، در سال‌های اخیر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان جدیدی طراحی کرده که نشان ایمنی و سلامت وزارت بهداشت یا سیب سبز نام دارد و به محصولاتی تعلق می‌گیرد که حداکثر ایمنی و سلامت تغذیه را داشته باشند نه حداقل آن را. دکتر دباغ‌مقدم توضیح می‌دهد: «این علامت نشان می‌دهد که یک محصول غذایی از نظر وزارت بهداشت، بالاترین کیفیت‌ها را در نوع خودش داراست.»

علامت «حلال» یعنی چه؟

این علامت همان‌طور که از نام‌اش بر می‌آید، حاکی از حلال بودن محصول است اما این علامت با شکل‌های مختلف و متفاوتی روی بسته‌بندی مواد غذایی دیده می‌شود. دلیل این امر به گفته دکتر دباغ‌مقدم این است که: «در کشور ما در حال حاضر سازمان یا موسسه واحدی نیست که حلال بودن محصولات را تایید کرده و نشان حلال را به آنها اعطا کند. بنابراین، کارخانه‌ها برای نشان دادن حلال بودن محصولات خود بنا به سلیقه خودشان از علایم مختلفی استفاده می‌کنند.» اما مرکز تحقیقات و اطلاع‌رسانی اتاق اسلامی در ایران دارای یک نشان ثبت شده برای غذاهای حلال است که به همراه عبارت ICRIC (مرکز تحقیقات و اطلاع‌رسانی اتاق اسلامی) روی برخی از مواد غذایی دیده می‌شود.

آشنایی با HACCP

این عبارت، یک کلمه اختصاری متشکل از حروف اول چند کلمه انگلیسی به معنی تجزیه و تحلیل مخاطرات و کنترل نقاط بحرانی است. HACCP یکی از سیستم‌های مدیریتی بهداشت، سلامت و ایمنی مواد غذایی است که هدف آن پیشگیری از آلودگی مواد غذایی از نظر زیستی، شیمیایی و فیزیکی است که تمامی جنبه‌های بهداشتی مواد غذایی از مواد اولیه تا محصول نهایی را تحت پوشش قرار می‌دهد. وجود این علامت روی محصول نشان می‌دهد که آلودگی‌هایی مثل باکتری‌های بیماری‌زا، مواد شیمیایی مضر و یا آلودگی‌های فیزیکی مثل خرده فلز یا شیشه در محصول وجود ندارد.

علامت «ایزو» یعنی چه؟

اگر روی بسته‌بندی‌های مواد غذایی دقت کنید، انواع عبارت‌هایی را که با ایزو شروع می‌شوند، می‌بینید. مثلا ایزو 9001، ایزو1400 یا ایزو 22000. نام ایزو برگرفته از حروف اختصاری لغات انگلیسی به مفهوم «سازمان بین‌المللی استانداردسازی» است. گواهی‌نامه‌های ایزو، گواهی‌نامه‌های بین‌المللی برای سیستم‌های مدیریت و تضمین کیفیت هستند و فقط منحصر به محصولات غذایی نیستند. دکتر دباغ‌مقدم در توضیح این مطلب می‌گوید: «به جز ایزو 22000 که نشان‌دهنده کیفیت، بهداشت و سلامت ماده غذایی است؛ سایر ایزوها مربوط به سیستم‌های مدیریتی، زیست محیطی و بهداشت حرفه‌ای کارخانه سازنده هستند و ارتباطی با محصول کارخانه ندارند.» به‌عنوان مثال، استاندارد ایزو 9001 استانداردی عمومی است که تمامی سازمان‌ها می‌توانند گواهی‌نامه آن را دریافت کنند. جالب است بدانید که در برخی کشورهای اروپایی سوپرمارکت، پزشک یا راننده تاکسی نیز موفق به اخذ گواهی‌نامه ایزو 9001 شده‌اند. ایزو 1400 نیز که نوعی سیستم مدیریت محیط زیست است، به کارخانه‌هایی تعلق می‌گیرد که برای کمک به پاکیزگی محیط زیست تلاش کنند و داشتن نشان ایزو 18001 نشانه تامین بهداشت حرفه‌ای کارخانه است و نشان می‌دهد که محیط و شرایط کاری برای کارکنان کارخانه مطلوب و بی‌خطر است.

... و علایم دیگر

بسیاری از علایم موجود روی بسته‌های مواد غذایی، شرایط نگهداری آنها را توضیح می‌دهد؛ مثلا علامت یک خورشید که روی آن ضربدر کشیده شده یعنی ماده غذایی نباید در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد یا علامت ابر بارانی که روی آن ضربدر زده شده به این معناست که باید ماده غذایی را از رطوبت دور نگه دارید. وجود شکل یک دماسنج که دو دمای بالا و پایین را نشان می‌دهد هم به این معناست که ماده غذایی نباید در محیطی گرم‌تر از دمای حداکثر و سردتر از دمای حداقل نشان داده شده در شکل قرار گیرد.
 

Savant

کاربر بیش فعال
یه مقاله دیگه هم هست :


با دقت بر بسته بندی کالای خريداری شده ممکن است علامت يا علایمی مانند آرم استاندارد ایران، CE, ISO 9001:2000, ISO 14001:2004, OHSAS I8000, HACCP یا … را مشاهده کنید.
هرکدام از این علایم نشان دهنده پیامی هستند، مثلا HACCP فقط بر روی محصولات غذایی مشاهده می شود ونشان دهنده سلامتی ایمن بودن مواد غذایی است که در خط تولید آن نقاط بحرانی شناسایی و کنترل می شوند. ISO 9001:2000 یعنی سازمان تولید کننده آن محصول از نظام کیفیت خاصی برخوردار است. CE مجوز ورد کالا به بازار اروپا و GS مجوز ورود کالا به بازار آلمان است. ISO 14001 و OHSAS به ترتیب بیانگر نظام مدیریت زیست محیطی و ایمنی و بهداشت شغلی هستند.بهعبارت دیگر علایم استاندارد اجباری ایران، CE و CS جزو استانداردهای محصول و استانداردهای ISO14001 & OHSAS18001 جزو استانداردهای مدیریتی محسوب می شوند. معمولا گفته می شود صنعت کشور ما 10 تا 30 سال از آخرین تکنولوژی عقب مانده است، اما خوشبختانه در صنعت استانداردهای مدیریتی مانند ایزو اینطور نیست و به محض تدوین استانداردی جدید، متخصصان ما نسبت به ترجمه و انتشار آنها اقدام می کنند.استانداردهای ISO 22000:2005 مربوط به زنجیره صنایع غذایی و ISO 27001:2005 مرتبط با نظام مدیریت امنیت اطلاعات نمونه هایی از این استانداردها می باشند که فقط چند ماهی است که از تدوین نسخه اصلی آنها می گذرد.
حدود 5000 شرکت تا کنون موفق به اخذ گواهینامه ایزو شده اند. از آنجایی که استاندارد ISO 9001:2000 متداولترین استانداردی است که حدود 70 درصد گواهینامه های دریافتی تاکنون را شامل می شود، در این مقاله سعی می شود به بررسی و تحلیل اثرات آن بویژه در ایران بپردازد.
سازمانی غیر انتفاعی و مرکز آن در ژنو است که وظیفه تدوین استانداردها را به عهده دارد. این استانداردها میتواند مربوط به محصول یا نظام مدیریت باشد. استاندارد ISO 9001 که توسط کمیته TC 176 سازمان ایزو تدوین شده است برای اولین بار به طور رسمی در سال 1994 منتشر شد. با ورود آن به ایران از همان سالهای اول اخذ گواهینامه توسط برخی شرکتهای بزرگ، روند درخواست این استاندارد ها افزایش یافت به طوریکه در حال حاضر اکثر شرکتهای بزرگ و حتی کارگاههای کوچک موفق به اخذ این گواهینامه شده اند.نکته قابل توجه آن است که در برخی کشورهای اروپایی سوپرمارکت، پزشک، راننده تاکسی یا حتی خانواده ها که بر اساس استاندارد به آنها سازمان اطلاق می شود، نیز موفق به اخذ گواهینامه ISO 9001:2000 شده اند.
با گذشت چند سال از ویرایش سال 1994، الزامات استاندارد به ویرایش سال 2000 تغییر یافت به طوریکه از دسامبر سال 2003 دیگر گواهینامه های ISO 9001:1994 باطل شد. در ویرایش قدیم سه سری استاندارد ISO 9001 ویژه سازمان های تولیدی و طراحی محصول یا خدمات، ISO 9002 ویژه سازمانهای تولیدی یا خدماتی و ISO 9003 خاص سازمانهای بازرسی وجود داشت، اما در سال 2000 این سه سری استاندارد درهم ادغام شد و فقط یک استاندارد ISO9001:2000 منتشر شد.متاسفانه با وجود باطل شدن استاندارد ISO 9002 هنوز هم شاهد تبلیغات برخی شرکت ها به جهت دارا بودن این استاندارد در رسانه ها هستیم.
 

Savant

کاربر بیش فعال
اینم خلاصه ای در مورد ایزو 22000 که HACCp رو هم در خودش داره.

استاندارد ایزو ISO 22000 – سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی

26 04 2009
[URL="http://moshaveriso.files.wordpress.com/2010/05/haccp21.jpg"] [/URL]
ایمنی مواد غذایی به وجود خطرات ناشی از مواد غذایی در زمان دریافت توسط مصرف کننده مربوط است.از آنجایی که بروز خطرات ایمنی مواد غذایی می تواند در هر مرحله ای از زنجیره مواد غذایی اتفاق بیفتد به کارگیری کنترل کافی در سراسر زنجیره مواد غذایی ضروری می باشد. بنابراین ایمنی مواد غذایی با تلاشهای مشترک کلیه طرفهای ذینفع در زنجیره مواد غذایی تضمین می شود. سازمانهای درون زنجیرهای مواد غذایی دامنه ای از تولیدکنندگان خوراک دام و تولیدکنندگان اولیه تا تولیدکنندگان موادغذایی، حمل و نقل کنندگان، انبارداران مواد غذایی و پیمانکاران فرعی برای خرده فروشی و ارائه خدمات مواد غذایی همراه با سازمانهای وابسته نظیر تولیدکنندگان تجهیزات، مواد بسته بندی، مواد پاک کننده، افزودنی ها و مواد تشکیل دهنده را در بر میگیرد. ارائه دهندگان خدمات نیز مشمول این دامنه می گردند.[URL="http://moshaveriso.files.wordpress.com/2010/05/iso2200011.jpg"] [/URL]
این استاندارد الزامات یک سیستم مدیریت ایمنی مواد غذایی را تعیین می کند که عناصر کلیدی شناخته شده را برای حصول اطمینان از ایمنی مواد غذایی در طول زنجیره مواد غذایی تا مصرف نهایی تضمین می کند:

  • ارتباط متقابل
  • مدیریت سیستم
  • برنامه های پیش نیاز
  • اصول HACCP

[URL="http://moshaveriso.files.wordpress.com/2010/05/22000ohsas7.jpg"] [/URL]

ارتباط در طول زنجیره مواد غذایی برای اطمینان از آنکه خطرات مربوط به ایمنی مواد غذایی شناسایی شده و به حد کافی در هر مرحله در درون زنجیره مواد غذایی کنترل می شود، ضروری است.
این ارتباط مبتنی بر سازمانهای بالا دستی و پایین دستی در زنجیره مواد غذایی است. ارتباط با مشتری ها و تامین کنندگان درباره خطرات شناسایی شده و اقدامات کنترلی به شفاف سازی الزامات مشتری و تامین کننده کمک خواهد کرد.برای مثال در رابطه با امکانپذیری و نیاز به این الزامات و اثر آنها بر محصول نهایی.شناخت نقش و موقعیت سازمان در درون زنجیره مواد غذایی برای اطمینان از اطمینان متقابل اثر بخش در سراسر زنجیره مواد غذایی برای تحویل محصولات غذایی ایمن به مصرف کننده نهایی، ضروری است.
 

Savant

کاربر بیش فعال
پیشزمینه ای از درس بیو شیمی و شیمی مواد غذایی میخواستم.مرسی:):smile::):smile:
بیوشیمی که یه شاخه از زیست شناسی و شیمی آلی هستش. مطالبش بیشتر به بررسی اجزای موجودات زنده به صورت شیمیایی میپردازه. مثلا آب ، قندها و انواع اون ، چربی ، پروتئین و.... رو به صورت شیمیایی بررسی میکنه . یعنی فورمولاسیون و نحوه قرار گرفتن اتمها رو در مولکولها ذکر شده بررسی میکنه.
شیمی مواد هم همین کار رو میکنه با این تفاوت که نحوه رفتار این مواد رو در مواد غذایی مختلف ، بخصوص اونهایی که فرآوری میشن رو بررسی میکنه.
مثلا بررسی آب در مواد غذایی و نحوه تبخیر یا منجمد شدن اون و بلایایی که سرش میاد. یا اگر قند رو حرارت بدیم چه اتفاقی براش میافته . یا انواع پروتئینهای مواد غذایی مختلف و تغییرات اونها در حین فرآوری. و....
 

هوای صبح

عضو جدید
کارآموزی کارخانه لبنیات

کارآموزی کارخانه لبنیات

سلام میخواستم ببینم کسی می تونه در مورد کارآموزی کارخانه لبنیات به من کمک کنه ممنون:w10:
 

p@d@sh

عضو جدید
كمك به من بيچاره

كمك به من بيچاره

يه مقاله توپ در مورد شيمي مواد غذايي مي خوام لطفا:w10:
 

هوای صبح

عضو جدید
سلام ممنون از راهنمایی شما اگه آقا فرزاد لطف کنند به میل من هم این فایل گزارش کاراموزی رو بفرستند تا کار من هم را بیفته ممنون میشم.:victory:
skybird8046@yahoo.com​
 

Savant

کاربر بیش فعال
جان عزیزتون یکی بهم یه گزارش قابل ویرایش کارخانه شیر بده ( آزمایشات و خط تولید شیر پاستوریزه ، ماست ، پنیر یو اف ، خامه قنادی ، شیر کاکائو ) .
جان مادرتون . دیگه وقت ندارم نمیرسم تایپ کنم روم نمیشه تو این سن از بابام پول بگیرم. به خدا پول هم ندارم کتابامو بدم بیرون تایپ کنن برام. منم چند تا کارآموزی روغن و ماکارونی و گوشت و نوشابه دارم. هرکی کمک کنه قول میدم بهش بدم اینارو.
ice_age_boy@yahoo.com



فقط یک هفته دیگه فرصت دارم. please please please !
 

هوای صبح

عضو جدید
به هر دری زدیم نشد انگار کسی یه فایل گزارش کاراموزی لبنیات نداره که بتونه به من کمک کنه بدجوری گیر کردم خواهش می کنم اگه کسی این فایل رو داره به من هم بده چون من تا اول مهر بیشتر وقت ندارم بابا دوست آن است که بگیرد دست دوست:cry:
 

Savant

کاربر بیش فعال
دوستان من دارم گزارشمو از روی نسخه آقا فرزاد تکمیل میکنم اگه تموم شد بعده 23 شهریور بهتون میدم.
 

l.tehrani

عضو جدید
سوال فوری در مورد بیسکویت و کیک

سوال فوری در مورد بیسکویت و کیک

سلام به همه دوستان عزیز.:gol:
از این به بعد هر گونه در خواست اعم از سوال های مختلف،کتاب،منبع،سایت و ... در مورد مسائل مربوط به صنایع غذایی را توی این تاپیک مطرح کنین و منتظر جواب توی همین تاپیک از طرف دوستان باشین.
دوستان عزیز لطف کنین جواب هاتونو را به صورت نقل قول بگین تا مشخص بشه مربوط به کدوم پست و چه شخصی هست.
لطفا تاپیک جدا برای هر گونه سوالی تشکیل ندین و همین طور توی تاپیک های مختلف یه سوال رو عنوان نکنین.

ممنون از همکاریتون:gol:
سلام اگر لطف کنین در مورد خط تولید بیسکویت و خط تولید کیک بهم اطلاعات کاملی بدین ممنون میشم.:)
ایمیل منlida.tehrani@yahoo.com
از همکاریتون ممنونم
 

shiva101

عضو جدید
سلام این چندمین باره pmمیذارم لطفا جواب بدید ممنون میشم در زمینه فرمولاسیون کره گیاهی کمکم کنید مرررررررررررررررسی
 

Savant

کاربر بیش فعال
سلام این چندمین باره pmمیذارم لطفا جواب بدید ممنون میشم در زمینه فرمولاسیون کره گیاهی کمکم کنید مرررررررررررررررسی

سلام.
در بالا یه چیزایی نوشته بودم براتون . فکر کنم به دردتون نخورده .
این هم ویژگیهای مارگارین از استاندارد :
مشاهده پیوست 143.pdf
 
  • Like
واکنش ها: fgni

Savant

کاربر بیش فعال
بالا