مساجد و عبادتگاه ها Religious Architecture

وضعیت
موضوع بسته شده است.

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
كليساي نوتردام فرانسه


کلیسای جامع نوتردام کلیسای جامع نوتردام پاریس کلیسای معروفی در شهر پاریس است. این کلیسا در جزیره سیته در میانه رود سن و در مرکز پاریس واقع شده است. هر سال ۱۳ میلیون نفر از آن بازدید می‌کنند.در محلی که هم اکنون این کلیسا قرار دارد تا قبل از قرن چهارم میلادی معبدی غیر مسیحی وجود داشته است.در قرن چهارم کلیسایی بزرگ جای آن معبد راگرفت. این ساختمان تا قرن دوازدهم بر جای بود ولی در آن زمان جمعیت پاریس بطور ناگهانی بالا رفت و تصمیم گرفته شد تا کلیسا را بزرگ گردانند.بدین ترتیب ساختمان قبلی را خراب کرده و در سال ۱۱۶۳ میلادی ساختمان جدید شروع شد که ساختن آن تقریباً دو قرن طول کشید و در ۱۳۴۵میلادی به پایان رسید. این کلیسا تا مدتی طولانی بزرگترین کلیسای اروپا بود ولی هم اکنون نه تنها در اروپا بلکه در فرانسه کلیساهای بزر گتر از آن وجود دارند.
اهمیت آن در این است که زیباترین اثر در معماری گوتیک می‌باشد.برای تزیین داخل و خارج آن صدها مجسمه کوچک و بزرگ از سنگ یا چوب تراشیده اند.در بالای درب اصلی و در ارتفاع بیست متری، بیست و هشت مجسمه سنگی سه و نیم متری نصب شده‌اند که پادشاهانی را نشان می‌دهند که قبل از ظهور عیسی(یسوع) بر اسرائیل حکومت رانده‌اند.برج‌های کلیسا هر کدام ۶۹ متر بلندی داشته و برای رسیدن به بالای آن باید ۳۸۰ پله را بالا رفت ( آسانسور هم هست).بلندی فلش (مناره) این کلیسا ۹۶ متر می‌باشد. و بلندترین نقطه زیر سقف آن ۴۳ متر از سطح زمین ارتفاع دارد.طول و عرض ساختمان به ترتیب ، ۱۳۰ متر و ۴۸ متر می‌باشند. سقف آن بر روی ۷۵ ستون بنا شده و ساختمان ۱۱۳ پنجره دارد.به مرور زمان ناقوسهای متعددی در برج‌های این کلیسا نصب شده‌اند.بزر گترین آنها که امانوئل نام دارد در سال ۱۶۸۵ میلادی ساخته شده که ۱۳ تن وزن دارد و تنها زبانه آن تقریبا ۵۰۰ کیلو می‌باشد. این ناقوس فقط در موارد استثنائی و فقط چند بار در سال نواخته می‌شود (مثلاً ۱۱ نوامبر که سالروز پایان جنگ جهانی اول است) ناقوس‌هایی که سه بار در روز به صدا در می‌آیند وزنشان بین ۷۶۷ کیلو تا ۱۹۱۵ کیلو می‌باشد.دو دستگاه ارگ هم در کلیسا موجود است که بزرگترین آنها ۷۳۷۴ لوله دارد.برج‌های دو قلوی کلیسا در رمان گوژپشت نوتردام اثر ویکتور هوگو محل زندگی کازیمودوی گوژپشتند.

منبع:tavoustravel.com
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
" خانه شفاف براي مرد هلندي " طرحي براي يك كليساي كوچك

" خانه شفاف براي مرد هلندي " طرحي براي يك كليساي كوچك

خانه شفاف براي مرد هلندي؛ طرحي از اِربَن پـِـلـِـی گراند؛ فرم از شفافیت تبعیت می کند




" خانه شفاف براي مرد هلندي " طرحي است براي يك كليساي كوچك در ورودي پارك ايالتي هلندي گمشده كه توسط شركت Urban Playground ارائه شده است. اين پارك كه در فونيكس آريزونا قرار دارد ؛ از طريق بازآرايي گياهان و تنوع فضاهاي آن به عنوان مكاني براي تغييرات تجربي از تركيب دو محيط معنوي و طبيعي شناخته شده است.


نمونه اوليه اين ساختمان ، از دستكاري و تغيير در سطحي منحني شكل بدل شده است و با ايجاد روابط متني و كاربردي و ترجمه ي آنها به پارامترهاي مورفولوژي ساختمان دست يافته است. چشم اندازهاي زيبا و خاص از جنوب مركزي آريزونا ، گوناگوني منحصر بفردي از گياهان را ارائه مي دهد كه با ساير بيابانهاي جهان مغايرت دارد؛ گياهاني همچون ساگاروس هاي بلند ، بيشه هايي از كولاس بهه ارتفاع يك انسان و كاكتوس هاي متنوع در ميان زمين هاي سنگي. اين منطقه كه در دامنه كوهستان هاي موهوم قرار دارد ، نامش را از يك داستان قديمي پيرامون گم شدن يك معدن ياب طلا در اين كوهستان گرفته است. اين كوهستان عظيم در كنار دره هاي فراخش ، چشم اندازها و مناظري ، مناسب جهت تفكر و خود انديشي را ارائه مي دهند.


فضاي دو لايه محراب كليسا با تالاري احاطه شده است ، كه از هر گوشه به درون آن راه دارد . تقعر در فضاي مياني از هر طرف ، محيطهايي را به صورت جداگانه ساخته است كه كاربري هاي متفاوتي دارند. بر اساس فاصله اين محيطها از در ورودي ، درجات مختلفي از حريم خصوصي ايجاد مي شود كه اين جدا سازي مدبرانه بذون عوامل فيزيكي سازه اي صورت مي گيرند. در مغايرت با تراكم فضايي تشكيل شده در تالار اصراف ، فضاي اصلي كليسا داراي سلسله مراتبي تعريف شده به سمت محراب مي باشد. محراب كه به سمت قله كوه است ، داراي شيشه سقفي شفاف است برخلاف فضاهاي ديگر بنا كه شيشه هاي سقفي مات دارند.

سازه اين بنا ، در شكل گيريش داراي مفهومي متعامد از افقيت و عمودي بودن است و در ضوابط هماهنگي چگونگي اين پيچيدگي هاي فضايي ، سختگير و پايدار است. به عنوان مثال ، ساختار كلي تصديق شده آن همچون الحاقاتي است به يك طرح مكعب شكل و متغاير است با طراحي هاي سفارشي و منطقه اي معمول و به وضوح يك طراحي قابل تامل در معماري مذهبي و محلي رايج در آريزونا مي باشد.


نماي داخلي كليسا

فضاي گفت و گو

محل قرار گيري ميز كشيش

نمای خارجی

نماي داخلي مدل

ماكت طرح

ماكت طرح

ماكت طرح

پلان سايت

دياگرام حجم

پلان و برش هاي طرح
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
کلیسای آب از معماران GUN

کلیسای آب از معماران GUN

شرکت معماران شیلی-آلمانی GUN با طرح پیشنهادی خود "کلیسای آب" در سانتیاگو ، برنده مسابقه بین المللی معماران جوان MoMA –همکاری بین MoMA در نیویورک ، MoMA PS1 و پلت فرم شیلی Constructo – شدند .

پاویون ، یک شبستان افقی متشکل از عناصر عمودی معلق و به طور طبیعی حکاکی شده در ارتفاعات و تراکم مختلف می باشد . قطعات بلند و باریک و هرمی شکل از فابریک و بتن به تقلید از فرم استالاکتیتها و استالاگمیتها در غارها ، ساخته شده اند . مخروط های معکوس که توسط یک چارچوب خارجی فولادی مینیمال حمایت می شوند ، از یک شبکه سیمی به حالت تعلیق درآمده اند تا آب باران را درون کیسه های پلاستیکی جمع آوری کنند .

قطره های آب با پالس ها و سرعت های متفاوت از پوشش پارچه ای خارج می شوند تا هوای خنک را برای بازدید کنندگان در زیر سایبان ایجاد کنند . استالاگمیت ها با بلوک های بتنی دوبل به عنوان نیمکت شکل گرفته اند که از نظر استراتژیکی افراد را در زیر جریان آب قرار می دهند .






























ساختار و وزن :


سیستم های لایه بندی :



توسعه اشکال :


توسعه منحنی :


 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
ساختمان مسجد اندونزی با معماری كلاسیك

ساختمان مسجد اندونزی با معماری كلاسیك

قالب‌های برجسته نام خداوند نیز در نمای خارجی ساختمان این مسجد به‌كار گرفته شده است.

كشور اندونزی كه از مسجدهای مختلفی مختص مسلمانان این كشور برخوردار است، به تازگی در فضایی به مساحت 970 مترمربع ساختمان جدید مسجد الایرسیاد را به نمایش گذاشته است كه بدنه خارجی این ساختمان كاملاً با معماری كلاسیك و مدرن طراحی شده است.

همچنین قالب‌های برجسته نام خداوند و ائمه اطهار نیز در نمای خارجی ساختمان این مسجد به‌كار گرفته شده است و از این رو می‌توان ساختمان مسجد را نسبت به سایر ساختمان‌های اطراف خود متمایز كرده و آن را تشخیص داد.محوطه اطراف این ساختمان كاملاً به صورت قالب مدور و چرخشی طراحی شده و ساختمان این مسجد نیز در قالب مكعبی در مركز این دایره قرار گرفته است.

گروه معماری شهری اندونزی كه با نام اختصاصی PT. شناخته شده است، متون اسلامی را با استفاده از نرم‌افزارهای گرافیكی بر بدنه ساختمان مسجد الایرسیاد اندونزی به اجرا درآورده و در نهایت بر روی سنگ‌های طبیعی تراش داده است.

از این رو برجستگی این متون اسلامی را به همراه بافت اصلی آن‌ها می‌توان به‌وضوح در بدنه ساختمان این مسجد مشاهده كرد. همچنین سالن‌های نورانی با طرح‌های آرامش‌بخش مختص راز و نیاز و انجام واجبات اسلامی در محوطه داخلی این مسجد به‌خوبی نمایان شده است.








































منبع : سایت معماری نیوز
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
طراحی کلیسای Funeraria Tangassi توسط Tatiana Bilbao

طراحی کلیسای Funeraria Tangassi توسط Tatiana Bilbao

در میان تمام انواع ساختمان های موجود، یک سالن مراسم تشییع جنازه یکی از سخت ترینها برای ساختن یک معمار با توجه به وزن نمادین عمیق آن است. شروع این پروژه و فکر مرگ به عنوان موضوع اصلی آن، ساخته شده از مفهوم پروژه و تعریف از فضا به ایده های مانند محدودیت، انتقال، تداوم و زمانمندی تعیین می شود، و چگونه این منجر به این ایده از پایان دادن به زندگی است.

مرگ یک واقعیت غیر قابل تعریف و شکست قطعی در تداوم است دلیل آن است که زمان، و یا تفسیر ما از آن، به پایان می رسد. مرگ در فرهنگ های مختلف در سراسر جهان به شکل های گوناگون نشان داده شده است، و همه آنها احترام عمیق، شک، غم و اندوه و ترس در اطراف آن را به اشتراک می گذارند.

ما شروع به طراحی یک کلیسای کوچک نمودیم با دانستن این که باید در فضای صلح، آرامش و آرامش ایجاد شود،باید یک فضای صمیمی باشد که مردم در آن باقی بمانند و نارضایتی خود را نشان دهند. در همان زمان، این فضا باید به عنوان مکانی برای گردهمایی های اجتماعی، که در آن گاهی اوقات مرحوم به دور دوم می رود کار می کنند. برای رسیدن به این هدف ما تلاش برای جدا کردن زمینه های اجتماعی از کلیسا نمودیم و تلاش برای ادغام آن با باغ به عنوان توصیفی از کلیسا نمودیم.

تنیجه ترکیب محیط های مختلف، ایجاد حس توسط دستیابی به نور طبیعی لود.فضاها با فضاهای فانی برای برانگیختن احساسات ترکیب شد ولی همچنان به مردم اجاره می دداد در آرامش به سر برند.در نهایت به کنتراستی ار پوشش گیاهی در مکانی برای احترام به مرگ دست یافتیم.

معمار: Tatiana Bilbao
مکان :San Luis Potosi, San Luis Potosi, Mexico
تیم طراحی: Tatiana Bilbao, Guido Ebbert, Israel Alvarez, Michel Trejo, Thorsten Englert
مساحت : sqm2,160
سال طراحي :2011

























منبع :سایت مرجع معماری
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
کلیسای سید از استودیو او؛ مینیمالیسم مذهبی

کلیسای سید از استودیو او؛ مینیمالیسم مذهبی

معماران اهل هنگ کنگ استودیو او O ، طراحی کلیسایی از بتن خشن در کنار یک کوه مقدس در چین را به اتمام رساندند . ساختمان با نام سید (بذر) از سه دیوار منحنی ، به شکل حلقه ای در اطراف فضای داخلی مانند پوششی در اطراف بذر یک گیاه ، شکل گرفته . لبه های عمودی در سطح این دیواره های متمایل ، قالب بامبو پوشیده از بتن را نمایان می کند ، در حالی که مبلمان بامبو دست ساز ، صندلی هایی برای 60 نفر را در تالار مرکزی فراهم می کند . فضای باز صلیب شکل در نمای شرقی ، نور خورشید ملایم در صبح را وارد ساختمان کرده در حالی که دیوار سخت و جامد در غرب ساختار مانع از ورود تابش خیره کننده خورشید در بعدازظهرها می شود ؛ بازی نور و سایه . را پله کلیسا ، شما را به سمت محیط رصد در پشت بام هدایت می کند .





































 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
دیوید کلوزز و صومعه ی سنت فرانسیس, باززایی شاعرانه ی اثر

دیوید کلوزز و صومعه ی سنت فرانسیس, باززایی شاعرانه ی اثر




مداخله ی مدبرانه در کلیسا ی صومعه ی سنت فرانسیس - واقع شده در کاتالان شهر سنت پیدور - به منظور تبدیل ساختمان به یک مرکز فرهنگی صورت گرفت. دو فاز از تدبیر اجرایی, ساختمان را به یک سالن سخنرانی و فضای فرهنگی چند منظوره بدل کرد. انتظار می رود که در اینده یک مرحله ی دیگر طبقه ی فوقانی را به منظور استفاده از یک آرشیو فرهنگی تغییر دهد.
مجموعه ی صومعه ی سنت فرانسیس در قرن 18 توسط کشیشان فرانسسین ساخته شد, صومعه شامل کلیسای بازسازی شده ای است که بین سالهای 1721 و 1729 بنا گردید. کاربری این مجموعه تا سال 1835 صومعه بود, و در سال 2000 توسط دولت تخریب شد. تنها بخشی از کلیسا و دیوار محیطی صومعه آن هم در شمایلی بسیار ضعیف باقی ماند. بازسازی کلیسا در سال 2003 انجام گرفت. ساختمان هرگز تجزیه نشد, اما یک بخش لاینحل از تمام مجموعه بود.
در واقع طبقات فوقانی موجود در اطراف نمازخانه ی کلیسا واحدهایی بودند که صرفاً از طبقه ی اول کلیسا قابل دسترس بودند, نه از خود کلیسا. با تخریب صومعه کلیسا که در اصل دو دیوار داشت ابه یک کلیسای چهار دیواره تغییر صورت داد. کلیسا به علت کیفیت ساخت نسبتاً پایینش در حال تخریب بود, و به جز سقف منحدمش تاب هیچ چیز را نداشت. طاق های شبستان کلیسا و نمازخانه تا حدی فروریخته بود. کلیسا از چشم انداز بیرونی صرفاً از نقطه نظر تاریخی جالب بود. داخل بنا علی رغم - وضعیت تخریب گونه اش – کیفیت های فضایی قابل توجه خود را نمایان می کرد. با بامی مضمحل و سقفی فروریخته, ینا به شکل شگفت انگیزی فضای داخلی خود را به واسطه ی سقف مخروبش با جریان نور طبیعی بهود بخشیده بود. داخل کلیسا عملا هیچ نور طبیعی دریافت نمی کند, اما یک اتمسفربا شکوه را تولید کرده بود.
ارائه ی مداخله ی پروژه در پی حفظ ابعاد و کیفیت فضایی شبستان کلیسا و هم چنین نقش مهم نور طبیعی در فضا به انجام رسید. تلاش برای حفظ ورود نور در نقاط مختلفی منجر به ارائه ی راه حل های متفاوتی شد. یک پنجره ی رو به آسمان بزرگ بر جبهه ی شمالی محراب و یک پنجره ی رو به آسمان با چشم اندازی به برج ناقوس کلیسا که از داخل شبستان امکان پذیر بود, نمازخانه ی اصلی گشوده و برشی در سمت راست بام در ابتدای شبستان نور را تأمین می کند و به داخل دیوار ورودی می رساند.
بازسازی بنا با هدف تغییرعناصر جدید ساخته شده توسعه یافت( بکار گیری سیستم ساخت معاصر و بیانی نو) اما با این رویکرد که تمام وجوه قدیمی بنا حفظ شود. بازسازی مد نظر این بار نشانه های آسیب و صدمه ها را پنهان نکرده است, بلکه آنها آشکارا به شکلی غمناک باقی ماندند, گودال هایی که زمانی تزئینات بودند و نشانه هایی از عناصر از بین رفته.
چالش های دیگر در حفظ ابعاد شبستان کلیسا, حتی با حجم های جدید برای مصارف و نیازهای کلیسا که پیش از این به چشم نیامده بود پدید آمد: پله ها برای دسترسی به طبقه ی بالا, توالت و اتاق تجهیزات. برای حفظ درک فضا و یکپارچگی درون کلیسا این احجام خارج از ساختمان واقع شدند و در مسیری قرار گرفتند تا بتوانند چشم اندازی از فضای یکپارچه در هر دو سالن و نمازخانه را تأمین نمایند.
مجموعه ی پلکان و رمپ ساختمان جدا از فراهم آوردن دسترسی به طبقه ی فوقانی کلیسا, مسیری مدور در سرتاسر ساختمان تعیین کردند که بیشتر به یک موزه می ماند. این مسیر دایره وار اجازه می دهد شما در مسیر برگشت کلیت کیسا را از جبهه های مختلفی مشاهده نمایید.
ساختار و روش های ساخت و ساز در این پروژه برای تقویت کلیسا بدون حذف نشانه های ساختمانی که آسیب دیده است, به کار برده شدند. بازسازی در پی نگاهداشت بازمانده های تاریخی ساختمان با اضافه کردن ارزش های جدید آن را بهبود بخشیده و یک صومعه ی باستانی با فرمی معاصر و منحصر به فرد را باز تولید کرده است.​
.

...

...

...

...

...

...

...

...

...

...

...​


مـنـــــــبـع : http://www.archdaily.com/
 

dina arian

عضو جدید
کاربر ممتاز
طرح مسجد آل مومنين از استوديو معماران CAAT

..
.
.
استوديو معماري CAAT ( مهدي كامبوزيا و راشا كياني ) با تمركز بر روي معماري محلي، طرح پيشنهادي خود از مسجد آل مومنين با كانسپت جدايي از زندگي روزمره و رويكرد دستيابي به فضاي پرستش در دسترسي به ساختمان را ارائه نموده است. موجوديت يكپارچه ي طرح، نقش خود را همزمان با ارتباط با محيط اطراف، به عنوان يك مركز فرهنگي و مذهبي در سطح منطقه ( دزاشيب ) حفظ مي كند.​
در جستجوي مفهوم اين طرح در تهران، اين پروژه يكي از جنبه هاي اساسي معماري ايراني را به عنوان چگونگي " سلسله مراتب " در سازماندهي فضايي بنا را نمودار مي كند. طريقه لايه بندي فضاها كه باعث فتح سلسله وار فضاها مي گردد را مي توان در بناهاي قديمي ايران به خصوص در ساختمان هاي مذهبي، مشاهده نمود. در تطابق با شهرسازي بلوك متراكم ِ استقرار مسجد و منطقه اي كه با آن در ارتباط است، تيم طراحي به چشم انداز جديدي هدايت شدند كه طرح را به ارتباط سبك زندگي مدرن و سنتي آن شكل داده است.​
در ميان محدوديت هاي مرزي سايت و همسايگي ها، شكل گيري اين مسجد در مقابل الزامات عملكردي آن همچون سالن دعا و فعاليت هاي جانبي، دسترسي هاي جداگانه و حريم مردان و زنان و غيره، در كنار معماري محلي شمال تهران، منجر به ادغام عناصر مسجد چون مناره، ايوان، حياط و گنبد گشته است و فضايي كاملا متفاوت خلق شده است. اين پروژه ارتباط عميقي با طبيعت داراست كه از طريق تنوع آب و هوا در هر فصل بوجود آمده و زاويه هاي ديد متفاوت و شفافيت آن به نور محيطي و داخلي آن بستگي دارد.​

پرسپكتيو خارجي


پرسپكتيو خارجي

پرسپكتيو خارجي


پرسپكتيو خارجي


پرسپكتيو خارجي


پرسپكتيو داخلي
 

dina arian

عضو جدید
کاربر ممتاز
پلان طبقه زيرزمين


پلان طبقه همكف


پلان طبقه اول

پلان طبقه سوم


پلان طبقه چهارم

برش A-A


برش B-B

دياگرام

دياگرام


دياگرام

دياگرام
 

dina arian

عضو جدید
کاربر ممتاز
كنيسه بث شُلوم ـ فرانك لويد رايت
.
.
.
.



" بث شُلوم " نام اجتماع يهوديان محافظه كاريست كه در سال 1918 در بخش لوگان فيلادلفيا تاسيس شده و به افتخار پايان جنگ جهاني اول، به معناي " خانه صلح " در زبان عبري نام گرفته است و در مدت كوتاهي پس از شروع جنگ جهاني دوم به پارك الكينز در پنسيلوانيا منتقل گرديد. مركز جديد اين انجمن در سال 1951 افتتاح شد. دو سال بعد خاخام كوهن جِي مورتيمر موفق به متقاعد كردن فرانك لويد رايت براي ساخت تنها كنيسه ي طراحي شده در زندگي حرفه اي و طولاني مدت خود، گرديد. از دسامبر 1953 همكاري موفقيت آميز فرانک لوید رایت و خاخام آغاز گشت. كنيسه بث شلوم تنها پس از پنج ماه بعد از درگذشت رايت، در 20 سپتامبر 1959 افتتاح گرديد.​
در عرض چند سال پس از اتمام كار، كنيسه بث شلوم توسط موسسه معماران آمريكايي و ائتلاف ملي براي حفظ آثار تاريخي ، به عنوان يكي از يكي از هفده كار ارزشمند اين معمار بزرگ برشمرده و حفظ شده است. اين كنيسه در سال 2007 به عنوان اثرتاريخي ملي ثبت شده است.​
كنيسه بث شلوم شامل دو فضاي عبادتي مي شود؛ فضاي محراب اصلي كه در قسمت فوقاني ساختمان در زير سقف شيشه اي قرار دارد و محراب خواهران، كه در زير اين محراب است و مناسب اجتماعات صميمي تر است. همچون بيشتر آثار رايت، تكرار نقوش هندسي، رنگ ها وبافت ها در سراسر ساختمان، طراحي يكپارچه و قدرتمندي را ايجاد كرده اند. شما مي توانيد اين كوه كار شده با متريالهاي مدرن را منحصر بفرد بيابيد ؛ كاري با شيشه، بتن و فولاد كه با شن صحرا وبرنزهايي با تم طلايي و آلومينيوم هاي نقره اي رنگ مات كامل شده است و با خطوط قرمز رنگ چشمگيرمخصوص رايت به اتمام رسيده است. مثلث و شش گوشه ها در سراسر ساختمان به صورت دوبعدي و سه بعدي يافت مي شوند.​


نماي اصلي كنيسه


ورودي بنا

سالن اصلي نيايش


محراب خواهران

جزئيات داخلي
 

dina arian

عضو جدید
کاربر ممتاز

جزئيات خارجي


سقف شيشه اي بنا


محراب اصلي


ورودي


فضاي داخلي


استفاده از فريم هاي چوبي براي بتون ريزي

نصب سه پايه فلزي سقف شيشه اي


ساختار اوليه بنا

فرانك لويد رايت و پيمانكار طرح هسكل كلوِل


تلگراف فرانك لويد رايت به خاخام مورتيمر
 

Eagle Golden

عضو جدید
کاربر ممتاز
مسجد گنبد گون پریشتینا
مـنـــــــبـع : www.evolo.us


مسابقه ی بین المللی "معماری مسجد پریشتینا مرکزی" در مارچ 2013 برگزار شد, اما هنوز برنده ی مشخصی برای آن تعیین نشده است. این طرح توسط OODA + AND-RÉ یکی از هفده پروژه ی پیشنهادی است. و طراحی آن نتیجه ی یک پژوهش مستدل بر موضوع مسجد در محدوده ای از مطالعه ی عمیق تاریخی از میراثی فرهنگی به منظور تحلیل تکامل در طول زمان هم در مصالح و هم در فرم, درک فاکتورهای شهری و اجتماعی و هم چنین بارزه های جغرافیای متفاوت می باشد.​
مسجد گنبد مانند در راستای تأکیدی بر ارزش های مطالعه شده با پیامد نشانه ی شهری در راه حلی مفهومی, سامان مند و گستاخانه با سازه ای منطقی و واضح مطرح شده است. طرح یادمانی پیشنهاد شده OODA + AND-RÉ مجموعه ای از شرایط و استانداردها را به انجام رسانده و پاسخ گو به هدف های پیشنهادی می باشد. و در قامت یک نشانه ی شهری بنا یافته است, و توانا است که مسئول و هدفمند باشد. این مسجد با انسان به واسطه ی فرم و مقیاس و درکش برای آینده درگیر شده در حالی که به خوبی طراحی و در جهت مصالح, ظرفیت, پیکره بندی و مفهوم نوآورانه ی خود فکورانه است.​
راه حل طراحی دو بخشی و به شکل سنتی اما در یک روش معاصر تجسم یافته و در چشم انداز شهری با احترام به پیرامون خود قرار گرفته است. معمارها فضایی که قویاً معنویت را تعالی بخشیده تولید کردند, در حالی که نقش اجتماعی وسیع تری از مسجد را ترویج دادند. این طراحی پایدار و دوستدار محیط زیست است. و مطابق با نیازهای متفاوت می باشد – طراحی فضای فیزیکی منعطف با تعداد کاربران متنوع توسط فضای بسط یافته و الهی در طیف وسیعی از پیکربندی انطباق یافته را ممکن ساخته است.​

...

...

...

...

...
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
گورستان اسلامي در اتريش ؛ نامزد دريافت جايزه آقا خان 2013

گورستان اسلامي در اتريش ؛ نامزد دريافت جايزه آقا خان 2013




اين گورستان اسلامي، در غربي ترين بخش صنعتي اتريش با نام فورالبرگ اجرا گشته است كه هشت درصد از ساكنانش را مسلمانان تشكيل داده اند. اين بنا كه از باغ هاي ازلي، الهام گرفته شده است، ترسيمي ست از ديوارهاي گلگون بتني در اطراف كوه هاي آلپ و شامل پنج محيط گورستاني مستطيل شكل و شطرنجي، سالن هاي اجتماعات و نمازخانه مي باشد.

متريال هاي اصلي اين بنا، بتون مسلح بر روي ديوارها و چوب بلوط جهت تزئينات نماي ورودي و فضاي داخلي نمازخانه مي باشد. نمازخانه كه در قسمت انتهاي حياط قرار دارد با آثار مشبك سازي و خوشنويسي با خط كوفي بر روي فلز بر روي ديوار سمت قبله، متمايز گشته است.

بازديدكنندگان در محيطي مزين به چوب هاي مشبك از طرح هاي هندسي اسلامي، استقبال مي گردند. اين فضا شامل غسال خانه ها و سالن هاي اجتماع در محيطي آرام مي باشد كه به سوي حياط اصلي باز مي گردد.





نماي ورودي گورستان




نمازخانه




گورستان




مشبك كاري بر روي چوب در نما




ديد عمومي به گورستان


مـنـــــــبـع : www.akdn.org
 

dina arian

عضو جدید
کاربر ممتاز
مسجد تركي سنجكلر از دفتر معماران امره ارولت ؛ جدالي ميان طبيعي و مصنوع


.













..










..

مسجد سنجكلر در منطقه بويوك جكمج ، واقع در حومه شهر استانبول ، با هدف پرداختن به مسئله اصلي طراحي مسجد بوسيله دوري جستن از بحث هاي عام معماري مذهبي و تمركز بر جوهره اصلي فضاي روحاني طراحي شده است. پروژه در مرغزاري وسيع با چشم اندازهايي زيبا كه از حومه شهر و بزرگراه كنار آن جدا شده ، قرار گرفته است. ديوارهاي بلند اطراف پارك در حياط فوقاني مسجد، مرزي واضح ميان دنياي شلوغ و پر هرج و مرج بيروني و فضاي آرام درون پارك عمومي را رسم مي كنند. تاج سايبان ، تنها عنصر بصري معماري قابل رويت از بيرون پارك مي باشد ؛ بناي اصلي مسجد در زير همين سايبان قرار گرفته است و مي تواند به سهولت به حياط فوقاني دسترسي داشته باشد. ساختمان به طور كامل با توپوگرافي سايت درآميخته و جهان خارج ار آن همچون حركتي از سايت ديده مي شود .براي ورود به مسجد بايد از تپه ها پايين بياييد و از ميان ديوارها به آن راه يابيد. فضاي داخلي، همچون غاري ساده شما را در بر مي گيرد تا در اين فضاي پر هيبت و الهام بخش دعا كنيد و با خداي خود تنها باشيد. شكاف ها و شكستگي هاي ديوار، نمازگزار را به سوي قبله و محل عبادت راهنمايي مي كنند و اجازه مي دهند كه نور خورشيد، فضاي داخلي را بيالايد.اين پروژه، نقش كشش ميان ساخته ي دست بشر و طبيعت را كامل مي كند. اين تباين از پله هاي سنگي طبيعي شروع شده و با شيب دشت همراه مي شود و با پوشش نازك بتن مسلح دالها و سايبان 6 متري آن به اين جدال دوگانه مي پردازد.​
..
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
مسجد شيخ زايد ؛ غايتي نو در كيفيت نورپردازي

مسجد شيخ زايد ؛ غايتي نو در كيفيت نورپردازي

هيئت تعيين بهترين نورپردازي خاورميانه (MELDA) ، كيفيت طراحي و اجراي نور مسجد شيخ زايد بن سلطان آل نهيان را به عنوان يكي از برترين پروژه هاي اجرا شده در منطقه شرق ميانه معرفي كرده است. اين مسجد كه سومين مسجد بزرگ جهان است و در ابوظبي بنا شده، پيش از اين نيز به عنوان بهترين ساختمان عمومي موفق به كسب جايزه شده است.اين سازه ي ملي عظيم مذهبي و آموزشي توسط شيخ زايد به مردم ابوظبي اهدا شد كه متاسفانه پيش از اتمام ساختمان درگذشت.

نورپردازي اين مسجد با گروه همكاران اسپرز بوده است و به دليل رسميت بخشيدن به نور در بازشناخت فضاهاي داخلي و دستيابي به نتيجه مطلوبي از تكنولوژي با توجه به سطح دشواري نورپردازي ها، مورد تمجيد قرار گرفته است. يكي از اهداف اين گروه جلوگيري از ديده شدن تجهيزات مورد استفاده در نورپردازي هاست و با اعلام اين قصد خود را به چالش بزرگي در پنهان كردن لامپ ها و نور افكن ها كشيدند. در فضاهاي داخلي بر بسط دادن انعكاس نور از سطوح ديوارها و موفقيت در نصب نورافكن ها در عقب نشيني هاي پيرامون فضاها تكيه شده است. اين مفهوم زماني تجلي مي يابد كه بازديد كننده از هر محيط، هنگامي كه ناخوداگاه به بالا مي نگرد، نور خيره كننده اي نمي بيند.

بر ديوار سمت قبله كه بيشترين ديد نمازگزاران را به خود جلب مي كند از فيبرهاي نوري استفاده شده است تا گل هاي حكاكي شده بر سنگ مرمر و نود و نه نمود مختلف از خوشنويشي نام پيامبر اكرم، يكنواخت نورپردازي شوند. رياد سارايجي، يكي از اعضاي هيئت داوران MELDA اظهار داشته است كه طراحي هوشمندانه نورپردازي اين مسجد سزاوار برترين مناصب است و مطمئنا اين كار نمادي برتر در نورپردازي معماري مذهبي ست و معيار جديدي براي غايت اين هنر مي باشد.












 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
اولین مسجد جهان با معماری یک زن – مسجد مدرن شاکرین استانبول

اولین مسجد جهان با معماری یک زن – مسجد مدرن شاکرین استانبول



زینب فاضلی اوغلو، نخستین زن مهندس در جهان محسوب می‌شود که اقدام به ساخت مسجد کرده است

واحد مرکزی خبر به نقل از الجزیره اعلام کرد: مسجد شاکرین در ترکیه نخستین مسجدی است که یک زن آنرا احداث کرده است.

زینب فاضلی اوغلو زن مهندس ترک با وجود شهرت جهانی در ساخت هتل ، غذاخوری و ساختمانهای مجلل توانسته است مسجدی بنا کند که زیبا و باشکوه ترین مسجد با معماری دوره عثمانی محسوب می شود. گنبد مرکزی این مسجد با گنبدهای متعدد در اطراف آن احاطه شده است که مشخصه مساجد ساخته شده در ترکیه به شمار می رود چه مساجد جدید و چه مساجد تاریخی.

این اولین مسجدی است که توسط یک بانوی هنرمند مسلمان طراحی و مهندسی شده و چندی پیش در شهر استانبول ترکیه افتتاح شد. نام این مسجد بزرگ و زیبا «شاکرین» (Sakirin) است و طراحی و ساخت آن تنها یک سال به طول انجامید.

گفتنی است این اولین مسجد در سراسر جهان است که طراحی و مهندسی داخلی آن توسط یک زن صورت گرفته است. نام این خانم مهندس «زینب فادیلی اوغلو» است و از اعضاء جدید جامعه مهندسان زن است.


ناگفته نماند ساختمان مسجد شاکرین باظرافت و عظمت خاصی ساخته شده است و بسیار زیبا، مجلل و چشم‏نواز است. جدیدترین ابزارآلات و نیز مدرن‏ترین تکنولوژی‌های جهانی در طراحی و ساخت این مسجد بکار رفته است.


در طراحی نمای داخلی و خارجی مسجد شاکرین، علاوه بر آنکه نمادهای بومی و محلی در نیز رعایت شده است، محراب و منبری کاملا نوین و زیبا به چشم می‏خورد که با کل مسجد هارمونی دارند.











 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
کلیسای جامع سنت مری

کلیسای جامع سنت مری

کلیسای جامع سنت مری (صعود مریم به آسمان) با تلفیقی جذاب از دیانت کاتولیک های سنتی و تکنولوژی مدرن، تبدیل به نقطه عطفی متمایز در نمای شهر سان فرانسیسکو شده است.

شکل این کلیسا که توسط معمارانی به نامهای پیترو بلوسجی و پیر لوئیجی نروی، با استفاده از آنچه که در بالاترین رده مهندسی در نظر گرفته شده بود، طراحی شده که بازدید کننده ها را از تمام نقاط جهان و طیف مذهبی به خود جذب می کند.

تاریخچه بیشتری در مورد کلیسای جامع سنت مری (صعود حضرت مریم ) بعد از مشاهده تصاویر زیر خواهد آمد.

معماری کلیسای جامع سنت مری با الهام گرفتن از شکل صلیب، به هر دو حالت عمودی و افقی اهمیت می دهد. همانطور که چشم ها به سمت بالا به گستره گنبد کشیده می شود،قلبها به بالا، به سوی آسمان و خداوند پرواز داده می شوند.




ماهیت هنری کلیسای جامع سنت مری سان فرانسیسکو، از طریق سادگی متوازن، اتحادی بین آسمان و زمین را تداعی می کند که از طریق مهندسی مدرن امکان پذیر می شود.

قطع مخروطی هذلولی جریان دلپذیری به سمت بالا ایجاد می کند تا زمانی که به ارتفاع 190 پایی جایی که در آن چهار گوشه در یک تقاطع به هم می پیوندند می رسد. کلیسای جامع، 255 متر مربع است و تاجی در راس آن با صلیب طلایی به بلندی 55 پا قرار داده شده است .




گنبد 19 طبقه در هر گوشه طرح طبقه بر تیرک هایی تکیه داده شده که هر کدام برای مقاومت در برابر ده میلیون پوند فشار ساخته شده اند.

تیرک ها، با محیط دایره ای 24پایی در نقاط باریک خود، در 90 فوتی پایین سنگ پایه جاسازی شده اند. 1680 صندوق مثلثی شکل پیش ساخته شگفت آور، فضای داخلی گنبد را تشکیل می دهد که 128 اندازه مختلف مثلثی را نمایان می سازد.

اینها همه وزن ساختمان را به پایین زمین انتقال می دهند، در حالی که به پنجره های بزرگ اجازه می دهد تا نماهایی از شهر سنت فرانسیس آسیسی را به نمایش درآورد. برای یادآوری خاطرات رسالت تاریخی معماری، آجرهای قرمز بر روی زمین به مدل های و الگوهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرد.




با تدقیق بیشتر بر ریشه های سنتی کلیساهای کاتولیک، بخشی مهم از طراحی و تجربه کلیساهای سنت مری، شیشه های رنگی است که در سرتا سر چهار طرف اینگونه ساختمانها به سمت بالا به چشم می خورد. در سطح بالایی ساختمان، چهار ردیف شیشه تغییر جهت می دهند که طرح افقی ایجاد می کند و با الگوها وطرح های موزائیک های شیشه ای یک صلیب می سازند.




نور رنگی که از میان پنجره ها می تابد منظره های اطراف شهر سان فرانسیسکو را زیبا و برجسته می سازد که برای شرکت کنندگان در کلیسا یادآور تعهد آنها به خدمت به سلطنت الهی بر روی زمین است.

آثار هنری بیشتری در کلیسای جامع در بالای محراب آویخته شده، مجسمه جنبشی آویزان اثر ریچارد لیپولد توسط سیم های طلا، پانزده طبقه بالای زمین به صورت معلق آویزان شده است.

ایده اولیه آن در ماه اوت سال 1965 رخ داده است، و دو سال بعد نماینده پاپ، لوئیجی ریموندی سنگ بنای آن را متبرک کرد و ساخت و ساز این بنا در سال 1970 به پایان رسید.





















منبع:معماری نیوز
 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
کلیسای جوبیلی، یکی از زیباترین کلیساهایی است که تاکنون ساخته شده است و کار ساخت و طراحی آن توسط شرکت ساختمانی “ریچارد مِیر و شرکاء” انجام شده است.
کلیسای جوبیلی، یکی از زیباترین کلیساهایی است که تاکنون ساخته شده است و کار ساخت و طراحی آن توسط شرکت ساختمانی “ریچارد مِیر و شرکاء” انجام شده است. در این کلیسا نماد تثلیث مقدس(خدا و عیسی و روح القدس) در یک فضای سه گوش و در سه گنبد بتونی این کلیسا به صورت برجسته در شبستان طراحی شده است. این کلیسا، در شهر رم واقع شده است. ساختمان کلیسای جوبیلی در بلوکی از ساختمانهای دهه ۷۰ احاطه شده است.
این پروژه در مسابقه ای که از معماران بزرگی مانند تادائو آندو ، سانتیاگو کالاتراوا ، پیتر آیزنمن و فرانک گهری دعوت شده بود برنده شد. راهرویی که از شرق کلیسا به سمت بخش مرکزی مجتمع ساختمانی مجاور کشیده شده به عنوان صحنی برای جلسات عمومی مردم در نظر گرفته شده است.
این صحن به طرزی نور آمیزی شده که احساس خوش بینی و تعهد را در اذهان شرکت کنندگان تداعی می کند. نفوذ نور از پایین‌، از طریق یک شکاف باریک باز از کف انجام می‌شود‌. نور از نورگیرهای سقفی وارد می شود و یک تجربه از فضایی روحانی را می‌دهد‌. اشعه‌های نور خورشید در این مکان استعاره‌ای از حضور خدا در فضای مقدس کلیسا است‌.
به عقیده مسیحیان، این کلیسا، نگینی بر تاج منطقه تحت نفوذ اسقف اعظم رم است و از سوی پاپ ژان پل دوم، وفور شفقت نامگذاری شده است. پوسته های بتنی با شعاع انحنای برابر، در برگیرنده پیکره اصلی کلیسا هستند، ارتفاع و عرض نامساوی دارند و هر کدام قطاعی از کره هستند.
ساختار هر یک از سه پوسته، به شکل دو لایه بوده و این دو لایه، به وسیله یک دیافراگم به یکدیگر متصل می شوند. سطح مقعر لایه داخلی پوسته، با لایه ای از عایق پلی استایرن با نام تجاری استایروفوم، پوشیده شده تا از انتقال حرارتی کم آن، اطمینان حاصل شود.
سه سطح یاد شده را به سه بادبان عظیم تشبیه کرده اند که بلندترین آن ها، ارتفاعی برابر با ۳۶ متر دارد و با اینحال، دید و منظر فضای شهری پیرامونی را مختل نمی کند. بتن پیش بینی شده برای پوسته های این کلیسا، از نوع متراکم پیش ساخته ی پس کشیده می باشد، که به طرح اختلاط آن، سنگ های مرمر معروف ایتالیا و دی اکسید تیتانیوم افزوده شده است. افزوده شدن این ذرات، با توجه به خاصیت خود تمیز شوندگی، این امکان را فراهم می کند تا معمار، بتواند امضای خود را که، رنگ سفید یک دست نما در فضای شهری آلوده و آکنده از دود ناشی از اگزوز خودروها بود، متبلور سازد.


 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
كليساي آن فايفر - فرانك لويد رايت

كليساي آن فايفر - فرانك لويد رايت


كليساي آن فايفر، اولين ساختماني بوده است كه در پرديس دانشگاه فلوريداي جنوبي ساخته شده است. مستقر بر شيبي ملايم در باغ گرمسيري دانشگاه، همچون محيط اطرافش ساختماني ايده ال براي مراقبه ي روح گشته است. از درون ساختمان هيچ ديدي به محيط بيرون وجود ندارد، مگر در تراس طبقه دوم كه از سازه بيرون آورده شده است.​
از ميان ديوارهاي طبقه همكف، در ديوارهاي بتني با طرحي انتزاعي، شيشه هايي رنگي كار شده است كه نوري ملايم در تناليته هاي متفاوت را به فضا مي آورد. بالاتر از اين سطح كه مي آييد، چشم ها از فراز سر حضار، به سمت نور برج فانوس درخشان كليسا كشيده مي شود كه نور روز را با الگويي ساده به داخل آورده است.​
بنابراين، فضاي داخلي اين كليسا در پايين آرام و مناسب جهت تفكر و در بالا ارجمند و نوراني ست؛ جايي كه زاويه ها و فرم ها نورگيري ساخته اند. در اين جاست كه با نگاه به اين برج فانوسي و انتظار براي پيدا كردن اجرام سنگين و پشتيبان هاي سقف، با فيلتري شفاف جهت ورود نور مواجه مي شويد. تمامي اين نشانه ها به آسمان اشاره مي كنند، مكاني كه هميشه در حال تغيير و منبع اصلي نور و سايه است.​
" هيچ كس و هيچ چيز براي يك معمار نمي تواند محتوايي براي ساخت يك ساختمان باشد، صرفا يا عمدتا براي تصويري كه مي سازد؛ همانطور كه يك مرد اسب را صرفا به دليل رنگ آن نمي خرد. چه گونه يك عقل جهت انتقاد از يك ساختمان، تنها به قضاوت ِ " تصوير آن " مي نشيند و ماهيت ساخت آن را ناديده مي گيرد؟ "​
از كتاب فرانك لويد رايت : نوشته ها و ساختمان ها

نماهاي جانبي طرح

نماهاي جانبي طرح

نماهاي جانبي طرح

نورگير هاي سقفي

نورگير هاي سقفي

نورگير هاي سقفي

نورگير هاي سقفي

پنجره هايي با طرح انتزاعي و شيشه هاي رنگي

جزئيات نما

فضاهاي داخلي ؛ جايگاه حضور مردم در كليسا

فضاهاي داخلي ؛ جايگاه حضور مردم در كليسا

ديد كلي به كليسا

مـنـــــــبـع : www.greatbuildings.com
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
كليساي جامع موقت از شيگرو بان ؛ استفاده از متريال مقوايي در مقياسي تازه

كليساي جامع موقت از شيگرو بان ؛ استفاده از متريال مقوايي در مقياسي تازه





كليساي جامع مقوايي شهر كرايستچرچ در نيوزيلند در 6 آگوست براي اولين بار به روي عموم گشوده شد؛ اين كليسا كه توسط معمار ژاپني، شيگرو بان طراحي شده است به عنوان جايگزين موقت ِ كليساي اصلي شهر ساخته شده است؛ كليسايي كه به عنوان نماد شهر شناخته شده و در زلزله ي 6.3 ريشتري در فوريه 2011 نابود شده است.​
تاخير در ساخت و ساز اين كليساي جديد، مانع از گشودن آن در فوريه سال جاري شده است.​
كليساي جامع بان از هيچ نظر، به كليساي گوتيك احيا شده ي اصلي شهر، طراحي شده توسط معماري بريتانيايي به نام جورج گيلبرت اسكات در اواخر قرن نوزده، ندارد. ساختار اين كليسا در ميان بحث پيش آمده بر سر اينكه طرح دائم كليسا بايستي بازتفسيري مدرن از ساختمان، كليساي پيشين ِ مرمت شده و يا يك ساختمان كاملا جديد باشد، ساخته شده است.​
سازه ي مثلثي اين بنا، كه به وسيله نود و هشت فريم مقوايي با پشتيبان ها و ميله هاي داخلي فولادي تحكيم شده است، فضاي چندمنظوره اي ساخته است كه ظرفيت پذيرش 700 نفر را خواهد داشت. علاوه بر استفاده از اين ساختار مقوايي كه نوعي متريال مستحكم در ساختمان به شمار مي آيد اما هنوز با ديده ي ابهام به آن نگريسته مي شود، از سقف پلي كربنات و كف بتني استفاده شده است.​
يكي از ويژگي هاي متمايز اين كليسا، پنجره هاي تزئيني نماي شمالي آن مي باشد كه در بالاي ورودي قرار گرفته است و از مثلث هاي رنگي گرفته شده از پنجره هاي كليساي اصلي شهر ساخته شده اند. به گفته ي مطبوعات محلي، واكنش حاضرين در روز افتتاحيه كليسا به طرح بان بسيار متفاوت بوده است، اما اكثريت حضار از شروع به كار مجدد كليسا خوشنود بوده اند.​
كليساي جامع مقوايي بان، از طرح هاي پيشين امدادي وي با استفاده از اين متريال گرفته شده است. اين كليسا تا زمان ساخت و افتتاح كليساي جايگزين دائم شهر در خدمت جامعه ي مذهبي شهر كرايتسچرچ خواهد بود.​

پنجره هاي نماي خارجي كليسا

نماي شمالي كليسا

مراحل ساخت كليسا

مراحل ساخت كليسا

نماي داخلي كليسا در ماكت

ماكت طرح

كليساي جامع شهر كه در زلزله نابود گشته است.

مـنـــــــبـع : archinect.com


 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
کلیسای “ساگرادا فامیلیا”

کلیسای “ساگرادا فامیلیا”

کلیسای “ساگرادا فامیلیا” بزرگترین و شگفت انگیز ترین کلیسای جهان است که در ایالت کاتالان در شهر بارسلونا واقع شده است.
نام اصلی این کلیسا گائودی است ، چرا که آنتون گائودی در سال ۱۸۵۲ نخستین معماری بود که ضمن طرح ایده ساخت این کلیسای عظیم ، کار ساخت آن را آغاز نمود.
“ساراگادا فامیلیا” توسط آنتونی “گائودی” طراحی شده است.” گائودی” از سال ۱۸۸۳ کار خود را بر روی این طرح آغاز کرده و ۱۵ سال آخر عمر خود را صرف تلاش برای این اثر بی نظیر کرده است.پیش بینی شده است که این پروژه در سال ۲۰۲۶ به پایان خواهد رسید. بنابراین “گائودی” شاگردانی را برای آینده این کار در نظر گرفته بود. بعد از فوت وی در سال ۱۹۲۶ کار تحت نظر “دومنیک سوگرانی “ادامه یافت اما جنگ داخلی اسپانیا در سال ۱۹۳۶ موجب توقف کار شد. بخش هایی از این بنا در هرج و مرج های جنگ خراب شد.

طرح:
تمام بخش های ساراگادا فامییلیا ، همانگونه که خواسته و آرزوی گائودی بود ،لبریز از سمبل های مسحیت است .” آخرین شاهکار از جایگاه مقدس عالم مسحیت ” . برجسته ترین جنبه این اثر نمای دوکی مانند برج است.
در مجموع این بنا دارای ۱۸ برج بلند است که هر کدام از آن ها به ترتیب بلندی آن بیانگر و نماینده دوازده یار حضرت مسیح، چهار کاتب انجیل و مریم مقدس است و بلندترین آن از آن حضرت مسیح (ع) می باشد.( در گزارش عملکردی که از این اثر در سال ۲۰۰۵ در وبسایت رسمی آن منتشر شد، طرحی که با امضای “گائودی” اخیرا به دست آمده است اشاره دارد که برج متعلق به مریم مقدس می بایست کوتاه تر از کاتبین انجیل باشد. این گزارش نیز بیان می دارد که ادامه کار به جهت نزدیکی هر چه بیشتر آن به این خواسته ،دنبال می شود. همین منبع هم چنین توضیح می دهد که سمبل های مسیحت از طریق انجیل قابل درک و شناخت شده اند.

Sagrada Familia

نماها ی سر در بنا :

کلیسا دارای سه سر در بزرگ خواهد بود: سر در ولادت مسیح (ع) در شرق، سر در عظمت و شکوه در جنوب( هنوز در حال تکمیل است) و سردر عشق و ایمان به حضرت در غرب.سر در ولادت قبل از توقف کار در سال ۱۹۳۵ ساخته شد و در بر دارنده ایده اصلی “گائودی” است . سردر عشق و ایمان سرشار از کم لطفی است. این سر در مشخصه هایی از باریکی بسیار و نازیبایی را یدک می کشد. این بخش بحث بر انگیز کاری از “جزف ماریا سابیراچ “می باشد.

داخل بنا
:

نقشه کلیسا متاثر از “لاتین کراس”(سمبل صلیب) است و داری پنج راهرو میباشد. گنبد سالن اصلی به ۴۵ متر می رسد درحالیکه گنبد سالن کنار آن ۳۰ متر است.سالن جانبی سه راهرو دارد. ستون های آن در یک فضا و چهارچوب ۷٫۵ متری بنا شده است . البته ستون محراب در بنای “دل ویلار” قرار گرفته است و در فضای مورد اشاره واقع نشده است. سالن میانی (سالن عبوری) دارای چهار ستون مرکزی ساخته شده از سنگ آذرین و به شکل هذلولی است که خود توسط ۱۲ بنای هذلولی دیگر که دو حلقه را شکل می دهند محاصره شده است . این بخش هم چنان در دست ساخت است.گنبد سالن اصلی حدود ۶۰ متر و محراب کلیسا که دارای گنبدی به شکل هندسی هذلولی است معادل ۷۵ متر است. گائودی در نظر داشت تا باز دید کنندگان هنگام ورود بتوانند طاق گنبد سالن اصلی و سالن میانی و محراب را ببینند. ستون های داخلی این بنا طرح بی نظیری از گائودی می باشد

سمبل های (به کار رفته در بنا)
:

در دکوراسیون این بنا زمینه هایی که حاوی دعاها و نیایش ها می باشد به کار رفته است. به طور مثال برج ها با کلماتی مانند “Hosanna” ،” Excelsis” و ” Sanctus ” تزیین شده اند. درهای بزرگ و باشکوه سر در “عشق و ایمان” مزین به کلماتی از انجیل در زبان های متفاوتی است و سر در ” عظمت و شکوه” با کلماتی از “اپوستلز کرید” ( یکی از منابع دین مسیحیت) جلوه یافته است.محل و جایگاه مقدس کلیسا با مفاهیم متنوعی از جمله تقدس، پرهیزگاری، معاصی ، و مفاهیمی غیر دینی از جمله مناطقی از کره خاکی همراه شده است.
این بنا در سال ۲۰۲۶، صدمین ساگرد فوت ” گائودی”، پایان خواهد یافت که البته این تاریخ از برخی جهات می تواند مورد بحث باشد و به تعویق بیفتد.














منبع:معمارفردا
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
کلیسای کوچک در Valleacerón

کلیسای کوچک در Valleacerón

کلیسای کوچک در Valleacerón کاری از گروه معماری اسپانیایی S-M.A.O است که از تا (فولد) های هندسی (Fold) به وجود آمده است که در ارتباط با محیط اطراف و فضاهای آن هستند.


ایده قرار دادن و مرتبط کردن مجموعه ای از عناصر در محیط باز-اقامت، نمازخانه، غرفه کاوش و محل اقامت نگهبان ها- به این پروژه اهمیت دو گانه ای می داد:

بر اساس رابطه نزدیک بین لنداسکیپ، عناصر و مسیر- بین فضا و عناصر، هر آیتم باید پاسخ متفاوتی با ارزش متفاوت فراهم کند، از سمبلیک ترین فضاها تا آرام ترین و خصوصی ترین آنها. چیزی که می توانست ریسمانی برای اتصال این اجزا باشد کانسپت تا (فولد) بود: تا کردن به عنوان مولدی پنهان فضاهای مختلف.



این کلیسا بر اساس مطالعات و کار با دست روی یک حجم مکعب مانند تکمیل شد.

طراحی آن بی شائبه است و در آن از نورپردازی های مصنوعی بسیار کم استفاده شدده است.

ارتباط فضایی داخل و خارج بنا تمرکز و معنای آن را مشخص می کند.

تنها یک صلیب و یک تصویر در نقطه مرکزی بنا بر جنبه سمبلیک بودن آن تاکید می کند.




 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
كليساي سنت بنديكت ـ پيتر زومتور

كليساي سنت بنديكت ـ پيتر زومتور




كليساي سنت بنديكت،‌ واقع در روستاي سامويت در سوئيس، توسط معمار برگزيده ي پريتزكر پرايز، پيتر زومتور در سال 1988 طراحي گشته است. نماهاي خارجي متواضعانه و متناسب با مقياس انساني ِ‌اين كليسا، ايجازي ست از زيبايي و سادگي آثار زومتور، در حاليكه فضاهاي داخلي، ظرافت استادكارانه و بي نظير وي را به نمايش گذاشته است.
اين كليساي كوچك، به عنوان جايگزيني براي كليساي سبك باروك روستا ساخته شده است كه در ريزش بهمن سال 1984 ويران گشته بود. سايت اين كليسا در دامنه كوه قرار گرفته است و با جنگل انبوهي در اطراف آن از ريزش هاي بهمن در آينده محافظت شده است.
در مصاحبه اي با نيــويورك تايمز، زومـتور روند كار خود را چنـين تشـريح مي كند: " در هنگام شروع اين پروژه، ايده ي اوليه من استفاده از متريال بود. به اعتقاد من، معماري در مورد متريال است و چيزي نيست كه بر روي نقشه و يا از روي فرم باشد. معماري درباره ي فضا و متريال است."
اگرچه زومتور در اين طرح، از تكنيك ها و متريال هاي مدرن استفاده كرده است، اما اين كليساي سيلندري، بدون ايجاد صدمه اي در ابعاد سنتي و تاريخي اين روستاي واقع در آلپ، در بستر خود به خوبي تركيب شده است. به طور مثال، اين كليسا فارغ از ساختارهاي محلي اين منطقه و به دور از توفال هاي چوبي و شيرواني هاي فلزي ساخته شده است.
سقف اين كليساي كوچك يادآوري از بدنه ي قايق مي باشد. واسطه ي ميان اين سقف و قسمت سنتي تر بنا يعني بدنه ي چوبي آن، قسمتي ست كه به طرز هوشمندانه اي زيبا و كاراست: حلقه اي از ستونهاي چوبي كوچك و پنل هاي شيشه اي در ميانشان كه تاج كليسا را بوجود آورده و اجازه ورود نور طبيعي را به فضاهاي داخلي اين كليسا مي دهد.
فضاي داخلي اين كليسا، شامل ستون هاي چوبي مينيماليستي، تيرها و نيمكت هايي ست كه نشانگر استادكاري زومتور و رويكرد ظريف وي به متريال و جزئيات مي باشد.
برای اشنایی بیشتر با نگره های پیتر زمتور بر طراحی مشاهده فرمایید
هسته سخت زیبایی یا چگونه پدیدارشناسانه طراحی کنیم
و
اموزش معماری، فراگیری معماری یا چگونه تجربه زیسته بر اکادمی فائق می اید
را به قلم خود معمار از کتاب معماری متفکر


فضاي داخلي كليسا


فضاي داخلي كليسا


جزئيات فضاي داخلي


جزئيات فضاي داخلي


جزئيات فضاي داخلي


جزئيات فضاي داخلي


جزئيات فضاي داخلي


سقف


جزئيات فضاي خارجي


ورودي


نماي كلي كليسا


پلان


برش

منبع : اتووود
 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
کلیسای والین هاس؛ پوسته ایی گشوده در ترکیب با روح مکان

کلیسای والین هاس؛ پوسته ایی گشوده در ترکیب با روح مکان





دو اِلمان پلاستیکی دراین چشم انداز شاخص هستند. دو علامت از همنوایی ژرف : یکی سقف منحنی سر پناه عبادت کنندگان و دیگری ، صلیب ترکیب شده با چشم انداز. این ارتباط ظریف و حساس ، فضایی با منظره کرانه دریاچه ایجاد می کند ، فضا و قابی خالی برای ترسیم نمایش کلیسایی کوچک! توالی سیال این فضا به برنامه و سلسله مراتب عبادی کلیسا اشاره دارد . دهلیز ، تعمیدگاه ، سالن کلیسا ، قربانگاه و محراب ادغام شده با دریاچه همگی ، بین سر پناه و صلیب واقع شده اند. فضای کلیسا و فضای طبیعت !

و این مکان با اِلمان های پلاستیکی طرح این عبادتگاه که دریچه ای است به منظره بی کران و بی حد و حصر چشم انداز طبیعت ، تعریف می شود. معماری معنوی این کلیسای کوچک ویژگی متعالی نامحدودی را به اجرا درمی آورد که عبادت ،تفکر و اندیشه در حضور خداوند ، در طبیعت را به همراه دارد . کلیسا هنگامی که در میان کوه‌های احاطه کننده روستا نمایان می‌شود بر تمام عظمت و بزرگی کلیساهای جامع فایق می آید. درختان زمینه طرح اِلمان های متعلق به عبادتگاه هستند. عبادتگاهی که کاملاً شاخص است. از آن جایی که فضای عبادت مسأله ای فراگیر و جهانی است ذات معماری این عبادتگاه به هنگام لحظات تفکر و اندیشه و عبادت ، واقعیت حضور انسان روی زمین برخاسته از ذات بی نهایت اش را آهسته در ذهن ما القاء می‌کند ، از زبان سنت فرانسیس مقدس ، در فرمی که از طریق آن پیام مسیح را به انسان می رساند.




معمار : دسیو توزی (Decio Tozzi) مکان : والین هاس / سن پائولو / برزیل ( Valinhos/Sao Paulo/Brezill) زمان پروژه : ۲۰۰۲ مساحت ساخت : ۲۲۵ متر مربع


نمایی رو به صلیب ادغام شده با دریاچه


4


5


6


7


sketch

منبع : اتووود
 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
مسجد، با پوسته فولادی

مسجد، با پوسته فولادی

در شهر کایسری در کشور ترکیه، مسجدی زیبا و متفاوت طراحی شده است. گروه معماری STUDIO Z کار طراحی این پروژه را انجام داده است.

قالب این سازه از دو فرم هندسی، یعنی کره و مکعب مستطیل تشکیل شده است. برای نمای سازه نیز از پوسته های فولادی استفاده شده است. روش معمول در طراحی مساجد این است که یک گنبد بر فراز یک فرم مستطیلی قرار می گیرد، اما در این پروژه کاملا این اگلوی متداول تغییر کرده است و یک کره در داخل سازه مستطیلی تعبیه شده است و به عنوان محل عبادت در مسجد تعیین شده است.

زیبایی بصری، چه در نما و چه در طراحی داخلی در این پروژه تحسین برانگیز است.
















منبع: سایت خبری معماری نیوز
 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
طرح پیشنهادی کلیسای جدید والر از معماران کریل




در مسابقه ای برای کلیسای والر -نروژ- ، معماران کریل بر روی کانسپت یک حلقه باز در جنگل متمرکز شدند . طراحی آنها با توجه به یک منبع خلاقیت جمعی در معماری مدرن ، فرصتی برای توسعه معماری کلیسا در یک سطح جدید فراهم میکند . ساختمان شامل یک دسترسی عظیم و باز به سمت معنویت می باشد در حالی که دوستانه و جذاب هم است . ساختمان کلیسا برای دو خواسته مهم اما به ظاهر ناهمساز طراحی شده : شخصیت باز فضای تجمع (Domns Ecclesiae) ، درگیر بودن کلیسا با جامعه و شخصیت بسته فضای روحانی و منزوی (Domns Dei) ، وعده و امیدواری صلح و آرامش ذهن . به همین دلیل است که کلیسا به عنوان یک حلقه باز در یک پارکِ به تازگی طراحی شده ، قرار می گیرد . این حلقه با پاسیو مرکزی در یک قسمت از زمین بلند شده و به مردم فرصت ورود به ساختار بدون گذر از آستانه را می دهد . در اطراف حلقه ، فضاهای متعددی در زیر یک سقف نیمه باز قرار گرفته اند . در بیرون ، مکان های دیگر از جمله سرویس بهداشتی ، انبار ، فضاهای فنی و اتاق نشیمن که از طریق گذرگاه حلقوی قابل دسترس هستند ، قرار گرفته اند . به این ترتیب دفاتر نیز از خارج ساختار قابل دسترسی بوده و خرابه های کلیسای قدیمی با گرانیت و کُلکتورهای خورشیدی پوشانده می شوند .

کلیسای جدید والر از معماران کریل

کلیسای جدید والر از معماران کریل

کلیسای جدید والر از معماران کریل

کلیسای جدید والر از معماران کریل


 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
اطلاعیه مورخ 1392/05/20

اطلاعیه مورخ 1392/05/20

سلام به اعضای محترم تالار معماری...
به منظور دسترسی بهتر به مطالب، جستجوی راحت تر و جلوگیری از افزایش حجم پستای تاپیک مرجع از شما دوستان تقاضا دارم زین پس تاپیک های مربوط به این مضمون را به صورت تک تاپیک در تالار معماری جهان،قرار دهید. و برای آن از برچسب [مذهبی ] استفاده نمایید.

برای نمونه:[URL="http://www.www.www.iran-eng.ir/showthread.php/271675-%D9%85%D8%B0%D9%87%D8%A8%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D8%A8%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%B3-%D9%87%DB%8C%D8%AA%D8%B1%D9%88%DB%8C%DA%A9"]
[ مذهبی ]معبد از توماس هیترویک
[/URL]
.
.
.
سپاس از توجه و همکاری شما:gol:
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا