مساجد و عبادتگاه ها Religious Architecture

وضعیت
موضوع بسته شده است.

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
عجیب ترین ومشهورترین معابد دنیا!

عجیب ترین ومشهورترین معابد دنیا!

عجیب ترین ومشهورترین معابد دنیا:
از دیرباز تاکنون بشر برای بندگی در راه خدا سختی هایی را به جان میخرد که شاید اگر در غیر این راه بود، هرگز به آن تن نمی داد.

به گزارش روزگارنو، نمونه های آن را در اسلام می توان به اعمالی همچون برخاستن از خواب برای ادای فریضه شب و یا معتکف شدن و یا حتی روزه داری در روزهای بلند اشاره کرد. اما در آیین بودایی این فرضیه شکل دیگری به خود می گیرد.

آنها معتقدند که معابد باید در بلندترین نقاط یک شهر و یا حتی کشور قرار گیرد تا افراد با سختی زیاد به آن وارد شده و خدایشان را بپرستند و همچنین مسیر پر پیچ و خم برای این است که آنها بیداری معنوی داشته باشند.

در ادامه گزارشی که از این معابد در مکانهای مختلف تهیه شده است را به سمع و نظرتان می رسانیم:

بزرگان دین بودایی و خصوصا بودای بزرگ معتقد بودند که معابد باید در مکانهای مرتفع و ساکت و آرام واقع شود تا ذره ای از تمرکز هنگام عبادت از بین نرود.

از طرفی دیگر آنها باور داشتند که اگر کسی خواهان خدایش باشد باید تمام سختی راه را ،هر چند صعب العبور به جان بخرد و خود را به این مکان برساند.


1.نمونه ای از این معابد را می توان در ارتفاعات کوه Mt Huashan در چین دید که به شکل وحشتناکی ساختمان بر نقطه ای بلند واقع شده است. افرادی که خود را به این منطقه رسانده اند می گویند: وقتی از آن بالا به پایین نگاه می کنیم، سرگیجه می گیریم.


این معبد رکورد دار در میان معابد از حیث سختی راه و بلندی می باشد.همچنین همانطور که در تصویر مشاهده می کنید بنای آن از قوانین فیزیک سرپیچی کرده و بدون هیچ گونه اتکایی بر روی دیواری صاف ایستاده است،که این در نوع خود بی نظیر و یکی از آثار عجیب دنیا به شمار می آید.همچنین کوه Huashan یکی از 5 کوه مقدس واقع در کشور چین بوده و افراد برای آن احترام خاصی قائل هستند.


2.نمونه ای دیگر را می توان در کشور بوتان در بلندترین نقطه کوه مشرف به دره Paro دید که ارتفاعی نزدیک به 2300 پا از زمین فاصله دارد.این معبد به «آشیانه ببرها» معروف است. افراد حاضر در این صومعه ابراز می کنند که گویی بر روی ابرها هستند، آنها می گویند در اینجا به خدایمان نزدیکتر هستیم.



3. این معبد زیبا از نظر بنا ولی ترسناک نیز در کشور بوتان واقع شده و آن را به افتخار بودای دوم، به نام وی نامگذاری کرده اند.


4. نظیر این معبد که در همین کشور واقع بوده و نام آن به زبان بوتانی Meteora می باشد؛ یعنی «معلق در هوا».این معبد یکی از بزرگترین و مشهورترین معابد واقع در کشور یونان بوده و در میان بوداییان نیز شهرت خاصی دارد.


5.این معبد ظاهرا در کشور ترکیه واقع شده است که 150 سال پس از ساخت آن دو کشیش مسیحی نقش حضرت مریم را در آن ایجاد می کنند.نام این صومعه"Sumela" می باشد.


کوهی که این معبد در آن واقع شده در ساحل جنوبی دریای سیاه بوده و در ارتفاع 3900 پایی زمین قرار گرفته است.


6.در این تصویر نیز 2 معبد به چشم می خورد که هر دو در کشور بوتان واقع شده است.صومعه Agios Nikolaos Anapafsas در سمت چپ تصویر و Agia Roussanou در سمت راست تصویر نمایان هستند.این معابد هردو بخشی از مجموعه معابد Meteora هستند که پیشتر راجع به آنان صحبت شد.

این عکس متعلق به یک فرانسوی کوه نورد به نام Catherine Destivelle بوده که در برای رسیدن به معبد Rocher Saint Esprit که جزو مجموعه معابد Meteora به شمار می آید،در حال صخره نوردی می باشد.در این تصویر به وضوح می توان سختی های راه معابد مذکور را درک کرد.


7.این معبد نیز در کشور بوتان واقع شده و مجددا جزو مجموعه معابد Meteora محسوب شده و آن را با نام Roussanou می شناسند.این مکان یکی از آرام ترین مکانهای دنیاست که حتی افراد غیر بودایی نیز برای دیدن آن به این منطقه سفر می کنند.بنای این معبد بر روی تخته سنگی استوار واقع شده است.

این تصاویر نیز از همین معابد در بوتان در سال 1985 گرفته شده است.
در تصویر سمت چپ مشاهده میکنید که مردی در درون یک توری شبکه مانند قرار گرفته و حدود 250 فوت از زمین فاصله دارد.




8.تصویر بعد متعلق به معبد بزرگی در خرابه های Sigiriya در کشور سریلانکا می باشد.این معبد در ناحیه مرکزی Matale بوده و چیزی در حدود 5 قرن قبل از میلاد مسیح ساخته شده است.این بنا جدای از ارزش مدهبی و ویژه نزد بوداییان، که جزو میراث فرهنگی غنی این کشور نیز محسوب می شود.

در اطراف ورودی این معبد تاریخی دو پنجه شیر دیده می شود.این بنا در واقع تجسمی از یک شیر کامل بود که متأسفانه سال گذشته سر آن به زمین افتاد و از بین رفت.


9.در نگاه اول در این تصویر هیچ ساختمانی مشاهده نمیش ود اما با کمی دقت در میان انبوه درختان، ساختمانی زیبا مشاهده می شودکه یکی دیگر از مرتفع ترین معابد جهان نیز به شمار می رود.این معبد "magma plug" نام گرفته و در محدوده روستایی در چین است.قدمت این بنا به 500 سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد


10.معبد "Sigiriya" در دل کوه های به همین نام در سریلانکا واقع شده است.در این معبد بازدیدکنندگان و عابدان از راه پله هایی سنگی که به منظور سهولت مسیر ساخته شد است،استفاده می کنند.


این باغ و معبد واقع در آن جزو یکی از هشت میراث جهانی سریلانکا به شمار می روند.


11.این صومعه نیز از مجموعه صومعه های Meteora در یونان بوده که در میانه قرن 16 میلادی ساخته شده و تا سال 1554 محوطه آن نیز احداث شده است.


12.معبد بعدی در ترکیه در منطقه Cappadocia واقع شده است.همانطور که در عکس نیز می بینید، در اطراف ورودی های این معبد نقاشی هایی تاریخی و معنادار حک شده است.


13.تصویر آخر نیز متعلق به یکی از معابد واقع در یونان بوده و این معبد نیز در منطقه معابد Meteora می باشد.نام آن Saint Nicholas Anapausas بوده و در قرن 16 میلادی ساخته شده و در سال 1527 توسط نقاش مشهور آن دوره Theophanis Strelitzas محوطه آن تزئین شده است
 
آخرین ویرایش:

E . H . S . A . N

مدیر تالار مهندسی معماری مدیر تالار هنـــــر
مدیر تالار
مســــــــجد منتل

مســــــــجد منتل

مسجد منتل ؛ برنده بهترين طرح مسجد از رقابت اصلاحات طراحي دبي​
گروه معماري بروكسل سپروت براي طراحي اين مسجد در سال 2010 برنده جابزه بهترين طراحي مسجد در رقابت طراحي براي اصلاحات دبي شده اند. كريستين فلوگل و دانيل اندرسون، طراحان اين پروژه، نياز اصلي عبادت در اسلام را مسجد و مناره دانسته اند و ساده ترين فرم يك مسجد و مناره آن را ايجاد يك حجم فشرده و يكپارچه دانسته اند.​
اين مسجد با تناسبات اوليه 26 X26 X52 به صورت عمودي ساختاربندي شده است. ورود به ساختمان با فضاهاي عمومي سرزنده شروع مي شود و با بالا رفتن در ميان يك باغ روحاني به نمازخانه ها ختم مي شود. مناره در بالاترين سطح سازه قرار دارد تا دسترسي بصري و كلامي آن به تمام جهات حفظ شده باشد. در داخل ساختمان، خطوط ريتمي بازيگوشانه و هارمونيك را ميان سايه و نور ايجاد مي كنند. خطوط عمودي روي نما، بياني از اعتماد به نفس را ساتع مي كنند.​
متريال طلايي نما، بر كيفيت و قدرت تاكيد مي كنند و همانند پارچه اي در باد به سمت كعبه تعظيم ملايمي دارد. منحني روي نما به درون ساختمان امتداد مي يابد و فرم هاي طبيعي ورودي طبقه همكف را مي سازد.​
در سطح همكف، شما با يك بازار بزرگ در تالاري بزرگ روبه رو مي شويد. مركز اطلاعات و دفتر مسجد در زير بالكن سططح اول قرار گرفته اند ؛ كتابخانه و تالار كنفرانس با دو فضاي مجزاي مطالعه در سطوح بالاتر واقع شده اند. باغ داخلي كه در ميان ساختمان قرار دارد، شامل يك كافي شاپ و پوششي غني از گياهان است و با يك آب نماي كوچك مزين شده است. سطح آب نماي آرام از ديد بالكن سطوح بالاتر همچون صفحه اي نيمه روشن ديده مي شود.​
پله هايي كه بر نماي داخلي كار شده اند، دسترسي تمامي سطوح مسجد را با وضوخانه آن سهولت مي بخشند. از تراس سطح بالا، آب نمايي قرار دارد كه آب را بوسيله نرده هاي تراس به درون حوضچه كوچكي مي ريزد ؛ آب اين حوض نيز مي تواند براي گرفتن وضو استفاده شود. نمازخانه در بالاترين سطح داراي سه تراس مجزاست و مي تواند گنجايشي معادل 800 نمازگزار را در خود جاي دهد. در سطوح مياني، آپارتمان هايي با تراس هاي خصوصي، براي نمازگزاراني كه براي بازديد آمده اند، طراحي شده است.​
ديواره هاي خارجي، از سيستم فريم هاي لوله اي، ساخته شده از بتن مسلح تشكيل شده اند. طبقاتبراي ثبات بيشتر، با سازه هاي فلزي به بدنه اصلي متصل و مهار شده اند. محور عمودي سازه اي بنا، آسانسور ها و تاسيسات فنني ساختمان را در بر ميگيرد و نيروي برشي سازه را جذب مي كند. نماي خارجي از پنل هاي طلايي براق تشكيل شده است كه بدون اتصال به هم، به عناصر شيشه اي عمودي متصل مي شوند. ديوارهاي داخلي با پنل هايي سفيد رنگ نما مي شوند تا با ايجاد فضايي يكپارچه و تاثير كمتر بر نمازگزاران، ادراك فضا را به تفسير و برداشت ناظران بسپارند.




باغ داخلي



نمازخانه



دياگرام فرم



برش عملكردها



ماكت طرح



جزئيات ماكت



تشريح عملكردها در طرح



پلان ها



دياگرام



دياگرام فضايي


منبع : سایت مارپیچ
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
مسجد "شاهزاده" شاهکار معماری اسلامی

مسجد "شاهزاده" شاهکار معماری اسلامی

مسجد تاریخی "شاهزاده" در استانبول و آثار تذهیب هنرمندان اصفهانی در این مسجد پذیرای میلیون ها توریست از اقصی نقاط

جهان است.



به گزارش دفتر خبرگزاری فارس در ترکیه، شهر تاریخی استانبول به عنوان یکی از مراکز تمدن اسلام امروزه با مساجد تاریخی و زییابی خود پذیرای میلیون ها توریست از اقصی نقاط جهان است. همه روزه توریست های بیشماری با گشت و گذار در نقاط مختلف استانبول به کمک راهنمایان خود و مسئولین مساجد تاریخی این شهر از گذشته پرشکوه اسلام در استانبول آگاه می شوند.
خبرگزاری فارس در ادامه بازدید از مساجد تاریخی ترکیه در ماه مبارک رمضان امسال سری هم به مسجد تاریخی "شاهزاده" که به دستور سلطان سلیمان امپراطور عثمانی و به یاد فرزند جوانمرگش شاهزاده محمد و توسط معمار سینان معمار معروف دوران عثمانی ساخته شده زده و از آثار تذهیب هنرمندان اصفهانی در این مسجد دیدن کرد.
معمار سینان در ساخت این مسجد برای اولین بار مسئله گنبد نیمکره را مطرح کرد و با بنا نهادن ساختاری مرکزی با چهار نیمکره به رویای معماران دوران رنسانس تحقق بخشید. این مسجد بر روی زمینی مربع شکل ساخته شده و با یک گنبد نیمکره در وسط که اطراف آن را چهار نیمکره دیگر احاطه کرده پوشانیده شده است. قطر گنبد اصلی 19 متر و ارتفاع آن از سطح کف مسجد 37 متر است. صحن بیرونی مسجد شاهزاده دارای شش در ورودی است.
مسجد شاهزاده در فاصله سال های 544 الی 1548 ساخته شد. معمار سینان در مورد این مسجد می گوید که ساخت این مسجد به دوران شاگردی وی در علم معماری باز می گردد.
این اثر تاریخی با این نام مانند دیگر آثار معمار سینان علاوه بر مسجد شامل مدرسه، دارلشفاء، طویله، کاروانسرای و آرامگاه بزرگان است.

منبع: نواندیشان

 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
مسجد جامع تاتارستان - روسیه

مسجد جامع تاتارستان - روسیه

مسجد قل شریف قازان یکی از مساجد اصلی و بزرگ قرون وسطی در تاتارستان روسیه است که در قرن شانزدهم ساخته شد و به احترام قل شریف که در این مسجد خدمت می کرد و در طول اشغال این شهر کشته شد، تغییر نام داد.



این مسجد آبی و سفید، درست مقابل کلیسای جامع مسیحیان ارتدکس در شهر قازان قرار دارد. مسجد دو طبقه قل شریف یک طبقه را به نیایش و یک طبقه را به موزه اسلامی خود اختصاص داده است. گنبد مرکزی این مسجد 39 متر و چهار مناره اصلی آن 57 متر ارتفاع دارند.

عده ای اعتقاد دارند سبک معماری این مسجد وامدار سبک های بلغاری است اما مؤلفه های آن به سبک معماری عثمانی و دوره رنسانس شباهت دارد. مسجد قدیمی که در همین مکان ساخته شده بود در سال 1552 توسط روس ها تخریب شد و دارای مناره های 8 متری بود که در ساخت آن سنگ های زیبای سفید نقش اصلی را برعهده داشت.



در این مسجد یک مدرسه اسلامی و یک کتابخانه نیز قرار دارد. وفاداری تاتارستان به دین و فرهنگ خود طی قرون متمادی حفظ شد و مسجد قل شریف در آغاز قرن بیست و یکم پشت دیوارهای سفید شهر باستانی قازان دوباره متولد شد.

تولد دوباره این مسجد نشانه شکوفایی فرهنگ و تحقق عینی همزیستی مسالمت آمیز اسلام و مسیحیت محسوب می‌شود. این مسجد تاتارستان به ظاهر مدرن و بازسازی شده ژوئیه سال 2005 افتتاح شد در حالی که کارهای ساختمانی آن حدود 10 سال پیش از افتتاح در سال 1996 آغاز شد. اقامه نماز ظهر روز جمعه در این مسجد یکی از مهمترین و بزرگترین رویدادهای پایتخت تاتارستان محسوب می‌شود.



این مسجد علاوه بر آنکه به عنوان نیایشگاه و محل اقامه نمازهای جماعت محسوب می شود به عنوان یک مرکز فرهنگی، علمی و آموزشی برای مسلمانان تاتارستان فعالیت می کند و دربرگیرنده نخستین موزه اسلامی روسیه قلمداد می شود.



اسلام در سال 992 وارد تاتارستان شد و به قدری گسترش یافت که امروزه دین رسمی جمهوری کوچک روسیه محسوب می‌شود. مسجد مدرن قل شریف نماد احیای معنوی، تجسم امید و ایمان این کشور است و یکی از افتخارات قازان و تاتارستان محسوب می‌شود.
منبع: نواندیشان
 
آخرین ویرایش:

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
مسجد نیوجیه _ چین

مسجد نیوجیه _ چین

مسجد نیو جیه باستانی ترین و پرشکوه ترین مسجد پکن و یکی از مساجد معروف چین است که در سال 996 میلادی احداث شد و بیش از 1000 سال قدمت دارد. این مسجد همچنین به عنوان یکی از آثار مهم باستانی کشوری چین ثبت شده است.
مجموعه ساختمان های این مسجد متشکل از صحن مسجد، ساختمان بان که، ساختمان وان یوئه، تالار سخنرانی، کلاه فرنگی حافظ ستون و غیره است. تالار نماز یک معماری کامل با تلفیق هنر فرهنگی چین و تزیینات عربی است و گنجایش بیش از 1000 نفر نمازگزار را دارد. در این مسجد آثار باستانی و کتیبه های مهمی موجود است که مدارک مهم درباره تاریخ دین اسلامی به شمار می روند. در سال 2005 میلادی، با اجرای پروژه حفاظت از آثار باستانی، این مسجد تعمیر و نوسازی شده است.









منبع:نواندیشان​
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
مسجد سلطان احمد - استانبول

مسجد سلطان احمد - استانبول

مسجد آبی یا همان مسجد سلطان احمد، در استانبول، یکی از زیباترین مساجد دنیا و از نمونه‌های منحصر به‌ فرد و شگفت‌انگیز معماری دوره امپراتوری عثمانی به‌شمار می‌آید
این مسجد به‌دلیل به‌کار رفتن کاشی‌های آبی رنگ در طراحی داخلی به نام مسجد آبی شناخته شد.
سلطان احمد اول در سال 1609 میلادی دستور ساخت این مسجد را داد تا بالاخره هفت یا نه سال بعد، این بنای باشکوه تکمیل شود. ساختار این مسجد شبیه مکعب است و فضای بیرونی آن را مجموعه‌ای از گنبدها و شبه‌گنبدها پوشانده که با یک هارمونی زیبا چشم را به سمت انتهای گنبد اصلی هدایت می‌کنند.
گرداگرد قسمت پایینی صحن مسجد با 20هزار کاشی سرامیک دست‌ساز تزیین شده و بیش از ۲۰۰ پنجره نور خورشید را به درون صحن اصلی منتقل می‌کنند، گرچه برای روشن کردن فضای داخلی و نورپردازی آن، از لوسترهای بزرگی نیز استفاده می‌شود. صحن این مسجد طوری طراحی شده که همه جمعیت نمازگزار بتوانند امام جماعت را ببینند و صدایش را بشنوند.
گفته می‌شود وقتی سلطان احمد دستور داد شش گلدسته بسیار بلند برای این مسجد طراحی کنند، سخت با مخالفت روبه‌رو شد، چون تا آن زمان فقط مسجدالحرام (مکه مکرمه) شش گلدسته داشت.
به‌همین خاطر او دستور داد گلدسته دیگری برای مسجدالحرام ساخته شود تا به این ترتیب مسجدالحرام همچنان از دیگر مساجد دنیا متمایز باشد و او هم بتواند به خواسته‌اش جامه عمل بپوشاند





















منبع : نواندیشان
 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
مسجد شناور در ساحل دریای سرخ

مسجد شناور در ساحل دریای سرخ


مسجدی شناور در شهر جده عربستان سعوی و در ساحل دریای سرخ


این مسجد به نام مسجد الرحمه نام گذاری شده که مردم آن را مسجد فاطمه الزهرا خطاب می کنند. “مسجد شناور” نیز دیگر نام این عبادتگاه است زیرا از چهار طرف این مسجد در دریا قرار دارد.











منبع:نقش-نگار


 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
معماری جهان اسلام

معماری جهان اسلام

معماری اسلامی در جهان اسلام به نسبت آب و هوا، فرهنگ و علاقه به سبکهای هندسی و آرابسک، ایده های هنرمندان و معماران هر منطقه با یکدیگر تفاوت دارد؛ اما در میان عمارتهایی که دارای معماری اسلامی هستند مسجد حائز اهمیت بسیاری است؛ چرا که در سراسر جهان اسلام مسجد مرکز زندگی دینی و مکان سجده و تسلیم است.به گزارش خبرنگار گروه دین و اندیشه "مهر"، معماری اسلامی بخشی از هنر معماری است که به عنوان یک پدیده اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و دینی از دین اسلام نشأت گرفته است . بنابراین این واژه دربرگیرنده ساختمانهای دینی و غیر دینی، تاریخی و مدرن و تمام مکانهایی که است در زیر مجموعه سطوح متنوع تأثیر اسلامی قرار می گیرند.
معماری اسلامی براساس وقایع نگاری، جغرافیایی و سنخ شناسی ساختمان طبقه بندی می شود.
گنبدها و مناره های بزرگ، محوطه های بیرونی وسیع که اغلب با سالن عبادت مرکزی همراه است؛ استفاده از ایوان میان بخشهای گوناگون؛ استفاده از اشکال هندسی و نقش و نگارها به سبک آرابسک، استفاده شدید از خطاطی زینتی عربی، استفاده قرینه سازی، فواره، محراب داخل مساجد رو به سمت مکه، استفاده از رنگهای روشن، تمرکز بر نمای داخلی ساختمان تا نمای خارجی آن از عناصر شناسایی معماری اسلامی در میان دیگر سبکهای معماری محسوب می شود.
معماری اسلامی دارای مفاهیم متعدد و گسترده ای است. مفهوم قدرت بیکران الله با تم های تکرای همراه است که اشاره به عدم محدودیت قدرت پروردگار دارد. اشکال انسان و حیوان کمتر در معماری اسلامی دیده می شود و شاخ و برگ درختان از طرحهایی هستند که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند و نشانده مفاهیم خاصی هستند. در معماری اسلامی از خوشنویسی آیات قرآن در داخل ساختمان به منظور زیبایی و اعتبار مورد استفاده قرار می گیرد. معماری اسلامی را معماری مستور نیز می نامید و این امر به دلیل زیبایی نهفته در فضاهای باز و اتاقها است که از نمای خارجی به چشم نمی خورد و سرانجام استفاده از مناره و گنبدهای بزرگ نشانده قدرت است.
سبک معماری اسلامی مدت کوتاهی پس از رحلت رسول اکرم(ص) شکل گرفت. در دوران آغازین شکل گیری این هنر از سبکهای رومی، مصری، ایرانی/ ساسانی و بیزانسی تأثیرگرفت.

مسجد الاقصی
نمونه اولیه آن در سال 691 میلادی با تکمیل قبة السخرة ( گنبد سنگی) یا همان مسجد الاقصی در بیت المقدس محسوب می شود. این بنا دارای ویژگی هایی چون فضاهای طاقدار داخلی، گنبد مدور و استفده از الگوهای تکراری تزئینی به سبک آرابسک است.

مسجد سامره
مسجد سامره عراق از دیگر نمونه های بارز معماری اسلامی است که در سال 847 میلادی با ترکیب معماری ستون دار که ردیفی از ستونها در زیر یک سقف قرار گرفته اند و مناره ای مارپیچی ساخته شد.
چهار سبک از معماری اسلامی مشتق شده که به صورت مختصر به آن می پردازیم.
معماری مراکشی
به گزارش "مهر" ساخت مسجد جامع قرطبه در سال 785 میلادی آغاز معماری اسلامی در اسپانیا و آفریقای شماری را رقم زده است. این مسجد به دلیل طاقهای داخلی چشمگیر شهرت به سزایی دارد. مسجد جامع قرطبه مظهر سبک معمارى عربى (آرابسک) است . دور ماندگی مسلمانان اندلس موجب شد که امویان آن مناطق از راه و رسم معمارى مسجد جامع دمشق پیروى کنند. فضاى درونى جامع قرطبه با ستونهاى شبیه به درخت ‏خرما و طاقهای نعلی شکل با ملاکهاى زیبایى شناسى معمارى اروپایى سازگار نیست، زیرا در این بنابه نحوى عدم تعادل در تناسب فضاى معمارى با حدود بیرونى آن وجود دارد.على غم ‏کثرت، طاقها چنان ترکیبى یافته‏ اند که با سنگهاى رنگارنگ و بادبزن گونه وجود سقف ‏سنگین را نفى می ‏کنند.عمده جهت پیدایى این خیال که جلوه‏اى از ثبات و استحکام ‏است، نماى کلى یکسان طاقها است، این نما فضایى بیکران را نمایش مى‏دهد.
معماری مراکشی با ساخت کاخ الحمراء به اوج خود می رسد این قصر یا دژ نظامی با شکوه که در گرانادا قرار دارد دارای نمای داخلی به زنگ قرمز، آبی و طلایی است که دیوارهای آن با نقش و نگارهایی از شاخ و برگ درختان سنگ نبشته های عربی و طرحهای آرابسک با دیوارهایی که سفالها و کاشیهای براق پوشیده شده است.
معماری تیموری
معماری تیموری اوج هنر اسلامی در آسیای میانه است.

مسجد گوهرشاد
عمارتهای باشکوهی که توسط تیمور و جانشینان وی در سمرقند، هرات بنا شده است به تأثیر هنر ایلخانی در هندوستان کمک کرد و باعث فعالیت مکتب معماری مغول شد. معماری تیموری با آرامگاه احمد یاساوی در قزاقستان کنونی آغاز شد و در آرامگاه تیمور ( گورامیر) در سمرقند به اوج خود رسید. قرینه سازی محوی ویژگی تمام ساختارهای معماری تیموری است که در آن میان می توان به مجموعه شاه زند که دربرگیرنده آرامگاهها و مساجد در سمرقند است و مسجد گوهرشاد در مشهد اشاره کرد. گنبدهایی دوتایی با اشکال مختلف که با سفالها و کاشیهای رنگین تزئین شده اند.
معماری عثمانی

مسجد ایاصوفیا
معماری امپراطوری عثمانی به واسطه سبک سیاق همانند مسجد سلیمان نقطه تمایزی در میان دیگر معماریها به شمار می رود. مسجد سلطان احمد که در قرن هفدهم ساخته شد نشان دهنده تطبیق و توسعه اشکال کلیسای جامع هیگا صوفیا (مسجد ایاصوفیا) است که هزار سال پیش از آن ساخته شده بود.
معماری مغول
گزارش گروه دین و اندیشه "مهر" می افزاید: معماری مغول از دیگر سبکهای متمایز سبک امپراطوری مغول هندوستان در قرن شانزدهم است. امپراطور اکبر با ترکیب عناصر اسلامی و هندو شهر سلطنتی فاتح پور سیکری را اواخر دهه 1500 میلادی در 26 مایلی غرب اِگرا ساخت.

تاج محل
نامی ترین بنای معماری سبک مغول تاج محل، قطره اشکی بر چهر ابدیت، است که در سال 1648 توسط شاه جهان به یاد همسرمجبوبش ممتاز محل که در زمان تولد چهاردهین فرزند آنها درگذشت ساخته شده است. استفاده فراوان از سنگ های قیمتی و کمیت وسیع استفاده از مرمر سفید تقریبا این امپراطور را ورشکست کرد.
معماری ایرانی
یکی از اولین تمدنهایی که اسلام پس از ظهور خود با آن تماس حاصل کرد ایران باستان بود.
پایتخت ایران در قرن هفتم در سواحل شرقی دجله و فرات قرار داشت که به دلیل مجاورت با معماران اسلامی سنتها و شیوه های تأثیرپذیری معماری ایرانی از معماری اسلامی فراهم شد.
در حقیقت معماری اسلامی نیز وامدار معماری ایرانی است. برای مثال بغداد بر اساس نمونه های فیروزآبان در ایران ساخته شده است. مسجد جامع سامره از دیگر نمونه هایی است که عمارت مارپیچ آن براساس معماری ایرانی ساخته شده است که به برج شهر فیروزآباد شباهت دارد.
منبع: نواندیشان
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
طراحي مساجد جدید در پي بیان اسلام بریتانیايي ؛ معماران مِيك سپِيس

طراحي مساجد جدید در پي بیان اسلام بریتانیايي ؛ معماران مِيك سپِيس



طراحی مساجد انگلیسی به روايت معماران مِيك سپيس: " انگلستان با رشد بسيار سريع مسلمانان در دو دهه اخير مواجه بوده است و گسترش و نمود مساجد در اين كشور منعكس كننده اين روند رو به افزايش است. با تشديد بحث پيرامون چگونگي موقعيت اين مسلمانان در انگلستان، ما به اين تفكر رسيده ايم كه احداث ساختمان هايي براي آنان مي تواند تاثيرات مثبتي در بيشتر شدن حضور و اعتماد به نفس مسلمانان در نمود فرهنگ اسلامي در انگلستان شود. "
اين گروه معماري در حال طراحي مجموعه اي از مساجد در لندن و اطراف آن مي باشند و در هر طرح سعي بر توسعه زبان معاصري از اسلام دارند تا تكاملي در اسلام بريتانيايي را مطرح كنند. يكي از جنبه هاي كليدي طراحي اين مساجد، ارتباط نزديك ميان معماران و اجتماعات محلي و انجمن مساجد است. اين مساجد عمدتا محلي و كوچك هستند و توسط جامعه محلي مسلمان اطراف آن راه اندازي و نگهداري شده اند؛ در نتيجه اين ارتباط نزديك به رفع نيازهاي عملي و نمادين كاربران مي انجامد.
طراحي هر مسجد نتيجه نهايي تقاضاي اجتماعات آن ها، الزامات سياست هاي برنامه ريزي محلي، زيبايي شناسي معمارانه و نگرش فرهنگي منطقه است.
كميته مساجد اغلب انتظارات خاصي از اينكه يك مسجد چگونه بايد به نظر بيايد، دارند و اين ايده ها اغلب ريشه در تفسيرهاي خاصي از تاريخ اسلام دارند كه عموما پيرامون طراحي عناصر معماري همچون گنبد و مناره مطرح مي شوند. فرم و شكل نهايي اين عناصر و طريقه چيدمانشان، به تاثير فرهنگ هر اجتماع در طول تاريخ اسلام بستگي دارد.
" ساخت يك مسجد در لندن، فرايندي حساس و پيچيده است. به عنوان معمار، ما سعي بر تفسير پيچيدگي هاي بافت شهري لندن، خواسته ها و سياست هاي اجتماعات مساجد، شناخت تاريخچه معماري اسلامي و مطالبات اين تغييرات سريع فرهنگي مي باشيم. "


مسجد خيابان هاكني

اين مسجد در منطقه هانكي، در ميان دو ساختمان قرار گرفته است. براي كانسپت طراحي اين بنا، طرحي انتزاعي از الگوي كاشي اهالي شمال آفريقا از كاخ الحمراء در گرانادا گرفته شده و بر روي نما كار شده است. بخشي از اين طرح در واقع، نقش سازه اي و محافظتي دارد و بخشي انتزاعي و از الگوي اسلامي ست. بقيه نما با سيستم مش فلزي با روكش كار شده است كه زمينه هاي اصلي هنر اسلامي همچون نفوذپذيري، تداوم و شبكه بندي منظم را تداعي مي كند.


مسجد مايل اند
اين پروژه شامل افزودن دو طبقه اضافي به مسجد موجود است كه خود از تبديل ساختمان يك بانك نئو كلاسيك بوجود آمده است. چشم انداز خيابان همچون هنري التقاطي ست؛ اين سايت در ميان يك سينماي 1930 و يك فروشگاه بزرگ يكپارچه ي ويكتوريايي قرار دارد. بنابراين، يافتن يك عملكرد معاصر در ميان اين تركيب غني به زمان بيشتري نيازمند بوده است. ديواره شيشه اي الحاقي به اين طرح با انتزاعي اسلامي به سبك خط كوفي مزين شده است.


طرح اوليه مسجد گلينگهام
اين پيشنهاد، بخشي از مزايده زمين براي اين مسجد در گلينگهام بوده است. اين مسجد كه بر پايه ستون داري همانند طرح شهرهاي شمال آفريقا همچون فاس و مراكش، همراه يا حياط و يك مناره در گوشه ساخته شده است. در اين طرح از يك سقف زيگزاگ نامنظم براي سقف و از مس هواديده براي پوشش مناره در بالاي يك كافه ي شيشه اي استفاده شده است.


مسجد گرين بتنال
اين مسجد در زميني بي تناسب در ميان يك سري كابين هاي موقت قرار گرفته است و اين پيشنهاد براي جايگزيني كامل ساختمان كنوني ارائه شده است. سايت بنا در ميان يك خط راه آهن، يك پارك و يك مدرسه ويكتوريايي قرار گرفته است. بي نظمي در شكل اين زمين، به اجبار طرح را به شكل يك مثلث درآورده است و يك فضاي مناره شكل جايگزين عناصر سنتي گنبد و مناره هاي معمول شده است كه به شكلي پويا بر روي اين طرح، تعبير و اضافه گشته است. سايبان ورودي نمازخانه با طرح هاي اسليمي مزين شده است و در مواقع لزوم به گسترش سطح نمازخانه كمك مي كند.


مسجد هاكني



مسجد مايل اند



مسجد گلينگهام


مسجد گلينگهام



مسجد گلينگهام



مسجد گرين بتنال



مسجد گرين بتنال



مسجد گرين بتنال

مـنـــــــبـع : www.e-architect.co.uk
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
مسجد اعظم رم ؛ بزرگترین مسجداروپا

مسجد اعظم رم ؛ بزرگترین مسجداروپا



مسجد و مرکز اسلامی شهر رم به مسلمانان رو به افزایش اروپا که البته از رم بازدید می کنند خدمات فرهنگی اسلامی می دهد. این مسجد تنها مسجد رم است و یکی از بزرگترین ابنیه ویژه ساخته شده در چند دهه اخیر ایتالیا است. از سوی دیگر شهرت و آوازه این مسجد فراتر از رم و حتی ایتالیا است. در طراحی فضاهای داخلی این مسجد که با همکاری 23 کشور اسلامی ساخته شده است، شبستان اصلی آن را برای عبادت 2500 نفر نمازگزار و نیز شبستان کوچکتری برای 150 نفر در نظر گرفته اند.فضاهای خدماتی جانبی نیز همچون وضوخانه در زیر شبستان اصلی جای گرفته و دو فضای نیم طبقه در بالای شستان اصلی که مساحت آنها یک چهارم شبستان است برای بانوان نمازگزار درنظر گرفته شده است. پلان این مسجد در دوبخش است. بخش اول شامل شبستان اصلی مسجد است که 8 متر از سطح زمین بلند تر است و به شکل مستطیل 40*60 طراحی شده که روبه قبله دارد و بر فراز آن گنبدی به قطر 20 متر نمازگزاران را به میهمانی آسمان فرا می خواند. در اطراف آن 16 گنبد کوچک نیز بام بزرگترین مسجد اروپا را آذین بسته اند.


مسجد اعظم رم در اروپا

مسجد اعظم رم در اروپا


مسجد اعظم رم در اروپا


مسجد اعظم رم در اروپا


مسجد اعظم رم در اروپا


مسجد اعظم رم در اروپا


مـنـــــــبـع : www.magazineroma.it
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
کلیسای والر و بازسازی آن با تبعیت از سنت فرهنگ نروژ

کلیسای والر و بازسازی آن با تبعیت از سنت فرهنگ نروژ

در سال (2009) در کشور نروژ کلیسایی به نام والر(Valer) آتش گرفت و ویران شد. در آن زمان (سال2009) به دلیل نیاز شدید مردم و دیگر اعضای کلیسا به مکانی برای عبادت ، اعضای انجمن کلیسای والر (Valer) تصمیم به برگذاری مسابقه ای با موضوع بازسازی کلیسای والر ، گرفتند. دفاتر معماری "دی - ام – تی – دبلیو" (DMTW Architects)یک نقشه ی پیشنهادی را معرفی کردند ، که این نقشه اشاره ای بر سنت کشور نروژ داشت. دایره ها ، مربع ها و شکل های چلیپایی ، فرم های مقدسی برای کلسا هستند و در طول سالیان سال ، از اصول های کلی در طراحی کلیسا به شمار می رفتند. نوشته های معمار کلیسای والر (دفتر معماری دی – ام – تی – دبلیو ): دایره نشان دهنده ی حس وحدانیت ، خلوص ، نظم کامل الهی و عالم روحانی است. تمام نقاط بر روی دایره از مرکز دایره به یک اندازه هستند و در مقیاس انسانی ، به عنوان یک فرم صمیمی و مایه ی آسایش می باشد. ما در زندگی خود ، جمعی از دوستان یا محفلی از خانواده را داریم و به این جمله می رسیم که دایره تاکیدی بر واژه ی "یکی شدن و اتحاد " را دارد. فرم دایره فضاهای درجه دوم را برای کلیسا ساماندهی می کند و این فضاها ی درجه دوم را به سه قسمت : فضای عمومی ، فضای خصوصی (اتاق کشیش ها ، اتاق معاون کشیش )و فضای پرستشگاه تقسیممی شوند. فضای سوم که همان فضای پرستشگاه در کلیسا است یک حکمت بسیار زیبایی دارد که این حکمت حاکی از یکی بودن همه در برابر خدا و در مکان پرستشگاه می باشد. فرم صلیبی شکل در سقف این کلیسا ساخته شده است این فرم صلیبی ، فضای عبادتگاه را با فضای بیرون متصل میکند ؛ به گونه ای که از طریق صلیب روی سقف یک نور روشن و زیبایی از بالا به فضای عبادتگاه می فرستد. این نور به وجود آمده از طریق روزنه ی سقف ، مانند این است که خدا این نور را مقرر داشته است. دلیل اصلی کج ساختن قسمت شرقی سقف کلیسای والر این است که بتوانند فرم صلیبی شکل را بر روی فضای قربانگاه به وجود آورند. ستون عمودی این صلیب نشانه ای از رابطه ی خدا با انسان است و ستون افقی این صلیب نشانه ای از رابطه ی انسانها با یکدیگر است. و در نهایت به برج ناقوس کلیسا می رسیم. ایجاد برج ناقوس در این کلیسا از کلیساهای دیگر گرفته شده است و آن به دلیل حفظ هویت کلیسا بودن آن است.

پرسپکتیو

فرم صلیبی شکل در سقف کلیسا

فضای داخلی کلیسا

فضای داخلی کلیسا

ایده اصلی طرح

ایده اصلی طرح

ایده ی پلان دایره ای شکل

تحلیل ساختاری فضای عبادتگاه در پلان دایره ای شکل

دسته بندی فضاهای عمومی ، خصوصی و عبادتگاه

مقطع




مـنـــــــبـع : www.arch20.com
 

V A N D A

عضو جدید
کاربر ممتاز
نیایشگاه وداع

طرح نیایشگاه وداع توسط Ofis arhitekti،
را میتوان به عنوان "ساختمان سال 2009" در ردة ساختمان های مذهبی دریافت کرد.این بنا در روستایی نزدیک به لیوبلیانا Ljubljana-اسلوونی-در کنار قبرستانی زیبا واقع شده. سه دیواره های منحنی، احاطه کننده و تقسیم کنندة برنامه ها هستند. منحنی خارجی، نیایشگاه را از تپه های محصور در آن جدا می کند ونقش یک دیوار حمایت کننده را دارد. منحنی داخلی، فضای اصلی و روشنِ وداع را درآغوش گرفته و به سمت دشت ( برای تجمعات تابستانی) باز می شود. سقف از خمیدگی خودپیروی می کند و ایوان بیرونی را تشکیل می دهد.صلیب به عنوان نماد کاتولیک ، بر پشت بام ، بالای فضای اصلی وداع قرار گرفته.این صلیب همچنین به عنوان یک عنصر نورانیِ پویا در سراسرفضا،در طول روز و نشانة روشنایی در طول شب است. خدمات مانند انبارها و اتاق های لباس و آشپزخانة کوچک درسمتِ درونی در طول دیوار قرار گرفته اند.

منبع :www.dezeen.com


.

.

.

.

.

.

.
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
نمازخانه نوتردام دو هات رونشان ـ لوکوربوزیه

نمازخانه نوتردام دو هات رونشان ـ لوکوربوزیه




رونشان در سمت جنوب شرقیِ پاریس، در مقام یکی از غیرعادی ترین پروژه های لوکوربوزیه است، در بین آثارش جای گرفته،ننتردام رونشام (Notre Dame du Ronchamp)، اشاره ای معمول به این کلیساست. در 1950 لوکوربوزیه ماموریت یافت تا یک کلیسای کاتولیک جدید به جای کلیسای قبلی که در طی جنگ جهانیِ دوم تخریب شد را طراحی کند.
سایت رونشان به مدت طولانی یک موقعیت مذهبی و زیارتی بود که در سنتِ کاتولیک ریشه ی عمیقی داشت، اما پس از جنگ جهانی دوم، این کلیسا، فضایی ناب و عاری از جزییات گزاف و فیگورهای مذهبی پرآب و تاب، بر خلاف نمونه های سَلَف، طلب کرد.رونشام به طور فریبنده ای مدرن است، چنانکه در مقام بخشی از زیبایی شناسی لوکوربوزیه یا حتی سبک بین المللِ او خودنمایی نمی کند؛ بلکه مانند یک شیئ تندیس گون در این سایت می نشیند. ناتوانی در دسته بندیِ رونشام باعث می شود آن را یکی از مهمترین ساختمان های مذهبیِ قرن بیستم، به علاوه ی حرفه ی لوکوربوزیه، دانست.
در سال 1950، زمانی که کوربوزیه مامور طراحی رونشام شد،اصلاح طلبان کلیسا، با پذیرفتن هنر و معماری مدرن خواستند تا نام خود را از تجمل و انحطاط گذشته پاک کنند. خلوص فضایی یکی از نقاطِ تمرکزِ لوکوربوزیه بود که با برنامه ای نه چندان پیچیده و زدودن زیبایی شناسیِ مدرنِ تیپیکال از این طرح حاصل شد. به جای آن، لوکوربوزیه فضایی را در راستای هدفی وابسته به خیال و تفکر طلب می کند. زمانی که نور وارد این کلیسای کوچک می شود، پلیدی ها را از بین می برد و جوی روحانی حاکم می شود، دیوارهای زِبرِ سفید به این ذهنیت ناب-طلب اضافه می شود.این تاثیرِ نور، کیفیات پر معنی و سرشار از احساس را فرامی خواند و در راستای فعالیت های مذهبی تشدید می کند. رونشام در بین یک ناحیه ی پوشیده شده از درخت، در یک زمینِ مجزا، جای گرفته؛ این کلیسا در بالای یک تپه در سایت، خود را بر روی یک ارتفاعِ استعاری- که به رونشام درجه ی اهمیت افزوده-جای می دهد. بر خلاف بیشترِ دیگر کارهای کوربوزیه، شامل جعبه مانندها، عملکردگراها، و احجام بی آرایش، رونشام چیزی بیش از یک تندیس گونِ بی قاعده از محل دیوارها، بام و شیب کف است.این بنا از لحاظ سبک و فرم نسبتا پیچیده است؛ هر چند، از نظر عملکرد پیوندی ساده دارد: دو ورودی، یک محراب و سه نمازخانه.
دیوارهای رونشان، ساختمانی با شخصیتِ مجسمه مانند حاصل می کنند. دیوارهایی ضخیم با انحنایی ملایم به عنوان یک روش عملی در حمایت سازه های بتنی و بنایی و نیز بام حجیمِ منحنی، رفتار می کنند. این دیوارها منحصرا به عنوان عناصر سازه ای و تندیس وار ایفای نقش نمی کنند، آنها همچنین به عنوان تقویت کننده های صوتی رفتار می کنند؛ به ویژه در مورد دیوار خارجی شرقی که صدا را از محوطه محراب بیرونی انعکاس می دهد. قابل توجه ترین بخش رونشام، بام منحنی است که به سوی آسمان[عالم روحانی] پوست می اندازد. این بام منحنی سیالیت را در بالای بنای مذکور نشان می دهد و بوسیله ی ستون های جاسازی شده در دیوارها حمایت می شود، این اتفاق یک شکاف 10سانتی متری را در بین بام و دیوارها ایجاد می کند که به یک تراش از نور کِلرِستوری (clerestory)منجر می شود. این بام حقیقتا یک لمحه از تجلیِ مکانیزه شده در کل طراحی رونشام است؛ مقدار انحنای بام، از انحنای بال یک هواپیما تقلید می کند. این [استفاده از]علم حرکت اجسام در هوا(aerodynamic) در طراحی است که [با وجودِ] تمام کیفیاتِ عظیم و سنگین آن، هنوز سبک وزن به نظر می آید.
یکی از جذاب ترین وجوهِ این طراحی، پنجره های پراکنده و جاداده شده در دیوارهاست. کوربوزیه سوراخ های کوچکی در نما ایجاد کرد که نور را در داخل این کلیسا، بوسیله ی مخروطی کردن پنجره ها یا همان حفره های دیوار، تقویت کند. هر کدام از دیوارها با قاب های پنجره های متفاوت می درخشند، که در پیوستگی با دیوارهای تماما سفید، خصوصیات دیوارهای درخشان و نقطه گذاری شده را از طریق تشدید نور مستقیم ارائه می دهد. افکت های نوری، یک نقش نقطه نقطه را بر روی دیوار پشت محراب در نمازخانه خلق می کنند، تقریبا شبیه یک شب پر ستاره، روزنه های تنگ که با یک روزنه بزرگتر در بالای صلیب تکمیل شده و یک بسترِ نور را انتشار می دهد، خلقِ یک تجسمِ قدرتمندِ مذهبی و نیز یک تجربه ی تحول. از زمینِ زیر رونشامگرفته تا دیوارهای منحنی و بام هستند که به طور رسمی این کلیسا را محدود می کنند و نشان می دهد که این بنا مستقیما از همان تپه رشد یافته و انحنای بام آن نیز وانمود می کند که بازتابِ همان خمیدگی ست که کلیسا روی آن قرار دارد. با این حال در حالی که در داخل، دیوارهای خمیده و بام، سرشت ناب این پروژه را زیاد مشخص نمی کنند، در عوض، نور است که مفهوم تجربی کلیسا را تعریف می کند.
حتی اگر، رونشان یک اقتباس بنیانی از آثار دیگرِ لوکوربوزیه بود، هنوز هم برخی از همان قواعدِ خلوص، بی آلایشی، و احساس مشترکِ با هم بودن را حفظ کرده است. رونشام یک معماری ریشه دوانده در متنی است که در اصول مدرن بنیان نهاده شد، و رونشان رایکی از جذابترین ساختمان های قرن بیستم و آثار لوکوربوزیه ساخت.​

Ronchamp


Ronchamp


Ronchamp


Ronchamp


Ronchamp


Ronchamp


Ronchamp


Ronchamp


Ronchamp


Ronchamp

Ronchamp

مـنـــــــبـع : www.archdaily.com
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
كليساي ارتدوكس سنت نيكلاس

كليساي ارتدوكس سنت نيكلاس



كليساي ارتدوكس سنت نيكلاس
محل استقرار : ايالات متحده آمريكا ، Springdale
معمار: مارلون بلك ول، ايالات متحده آمريكا
برنده جايزه جشنواره جهاني معماري سال 2011 ؛ به عنوان بهترين طرح اجتماعي و شهري
كليساي ارتدوكس شرقي سنت نيكلاس در نتيجه تغيير كاربري و بازسازي يك ساختمان فروش آهن به يك پناهگاه مقدس و سالن همفكري در كنار محراب آن درآمده است.
سازه قبلي بنا با پوسته اي مدرن پوشيده شده است تا ساختار شيرواني سابق آن را پنهان و آراسته كند. اگر چه اين سازه ي كوچك اما برجسته آن را براي جاده بين ايالتي كه از نزديكي كليسا عبور ميكند ، قابل رويت و تشخيص كرده است.
در فضاي داخلي، سطوح عمودي خنثي و با مفصل بندي هاي محدود در نظر گرفته شده اند ؛ در حاليكه سطوح افقي رسا ، اولويت ها و سلسله مراتب را آشكار ميكنند. در سالن ياران ، دال بتني اصلي و سازه سقف فروشگاه فلز آشكارند و اصليت ساختمان را يادآور مي شوند. در هنگام عبور از ورودي ، سقف چوب بلوط سفيد كه به تدريج به ارتفاع يك طبقه رسيده است مخاطب را در تنگنايي مي گذارد تا با عبور از آن و رسيدن به زير برج محراب به فضايي آسماني و بلند توجه كند.
سقف چوبي سفيد تا محل عبادتگاه ادامه ميابد در حاليكه گنبدي بر فراز محل خطابه كشيش قرار دارد. در انتهاي شرقي سقف ، پنجره اي 10 متري با شيشه اي شفاف تعبيه شده است كه نور مورد نياز مراسم را تامين ميكند. پرده اي كه مكان عبادت را از محراب و قربانگاه جدا ميكند يك سطح عمودي مفصل دار است كه منقوش به جزئياتي طلاكاري شده است كه جدايي زمين از بهشت را نمايش ميدهد.​




فروشگاه آهن قبل از تغيير




نماي شمال غربي




نما در حال ساخت و بعد از اتمام پروژه




دياگرام تغييرات سازه




ديد از جاده اصلي



پلان بنا



برش بنا



نماي شب




استفاده از رنگها در پنجره ها و نورگيرها



نماي داخلي



نماي داخلي



نماي داخلي



نماي داخلي



نماي داخلي



برش بنا



نماي داخلي




نماي جنوب غربي




نماي جنوب شرقي



مـنـــــــبـع : www.worldarchitecturefestival.com
 
آخرین ویرایش:

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
مركز فرهنگي اسلامي آلباني از معماران بيگ ؛ تعاملي جديد ميان سه مذهب

مركز فرهنگي اسلامي آلباني از معماران بيگ ؛ تعاملي جديد ميان سه مذهب



معماران بيگ برنده رقابت طراحي يك مركز فرهنگي در آلباني گشته اند. تيرانا، پايتخت اين كشور، تحت تحولي عظيم در شهرسازي ست كه شامل بازسازي و نوسازي ساختمان هاي موجود، ساخت چندين بناي خصوصي و عمومي شهري و مفهوم سازي مجدد ميدان سندربرگ است. اين ميدان مهم، سايت مجتمع فرهنگي جديد شهر است كه از يك مسجد، يك مركز فرهنگ اسلامي و يك موزه تطابق مذهبي تشكيل شده است.
آلباني تقاطع سه مذهب عمده است: مسيحيت ارتدوكس، كاتوليك و اسلام . با پايان كار دو كليساي جديد شهر، در حال حاضر هر سه مذهب، مكان هاي جديدي براي عبادت و پرستش در قلب تيرانا دارند. اين مجموعه فرهنگي، به مسلمانان اطراف آن و شهر اختصاص ندارد، بلكه مكاني ست براي آموزش و آشنايي عموم مردم با ارزش هاي اسلامي و نماديست كامل براي اين مذهب.
معماران بيگ، در حالي برنده اين رقابت شده اند كه گروه معماري اسپانيايي آندرس پِريا، معماران استوديو از فرانسه، گروه سرچ از هلند و زاها حديد از لندن جزء پنج فيناليست اين رقابت بوده اند.
ادي راما، شهردار تيرانا : " علت تاييد اين طراحي برگزيده، ايجاد فضايي عمومي با دعوت كنندگي بالا و انعطاف پذيري مناسب آن با امور روزانه شهروندان و وقايع بزرگ مذهبي ست ؛ در حاليكه به زيبايي و با هماهنگي بالايي به ميدان سندربرگ، شهر تيرانا و شهروندان آن از مذاهب مختلف متصل شده است. ضمن اين كه، اين پروژه در ميان باغ زيباي اطراف مسجد و مركز فرهنگ اسلامي آن مي درخشد و نمادي موفق در معرفي غناي ادبيات اسلامي در اهميت به گياهان است. علاوه بر اين، آگاهي اين تيم از جنبه هاي اقتصادي اين مهم، به تحقق موفقيت آميز اين پروژه كمك مي كند. " اين سازه از تركيب دو فرم متقاطع از الزامات رسمي طرح بوجود آمده است : شبكه شهري تيرانا خواستار فرمي مناسب جهت ميدان و يك هويت منسجم شهري بود و جهت گيري ديوارهاي مسجد مي بايست به سمت مكه شكل مي گرفت.اين دگرگوني ها همچنين باعث بوجود آمدن چند حوزه عمومي شده اند ؛ دو ميدان كوچك در دو طرف مسجد و يك ميدان بزرگ با مناره در جلو آن كه براي توسعه محل عبادت در نظر گرفته شده است. با چرخش مسجد رو به بيرون و اجراي مراسم مذهبي و فرهنگي آن در عرصه عمومي، دعوت كنندگي و فراگير بودن اين مذهب بيشتر مي شود و فضاهاي سايه دار آن مي تواند با عموم مردم به اشتراك گذاشته شود. بي ياركه اينگلس، يكي از شركاي بيگ مي گويد: " اين پروژه براي ما بسيار مهم است؛ اول به دليل بلندپروازانه ي جوان سازي تيرانا كه نه تنها به صورت تصادفي و حاصل ساخت چند بناي جديد نيست كه كاملا مطابق با برنامه ريزي هاي گسترده و ملاحظات طرح جامع اين شهر پيش آمده است . دوم و شايد مهم تر آنكه تلورانس مذهبي يكي از چالش هاي بزرگ جهان معاصر است و با ساخت اين مسجد در تيرانا، همراه با موزه و مركز فرهنگي آن، اين شهر به تعادلي بين سه مذهب مي رسد و اين شهر به نمونه اي براي همه جهان تبديل مي شود. " اين مسجد مي تواند تا هزار نفر را روزانه براي اقامه نماز در خود جاي دهد و از طريق منحصر بفرد اتصال آن به حياط و حوزه عمومي، مي تواند در روزهاي جمعه گنجايش خود را به پنج هزار نفر و در اعياد و روزهاي خاص به ده هزار نفر برساند.نماي آن به صورت منطقي از تعداد زيادي پنجره مستطيل شكل تشكيل شده است كه حريم خصوصي داخل را حفظ مي كنند، درحاليكه اجازه ورود نور مناسبي را به فضا مي دهند و كيفيت نور داخلي مسجد را به طرز چشمگيري در طول روز تغيير مي دهند. توماس كريستوفرسون يكي ديگر از شركاي بيگ اظهار مي دارد: " جهت گيري به سمت مكه، مشكل حاد پلان را به راحتي حل كرد ؛ زمين مثلثي طرح، مسجد را در گوشه زاويه دار آن قرار مي داد و تراز قبله باعث برطرف شدن آن شد. در حال حاضر، مسجد در انتهاي ميدان جاي گرفته است و معماري منحني آن تداعي كننده گنبدها و قوس هاي سنتي معماري اسلامي ست. " اين طرح همچنان شامل يك باغ قرآني ست كه شامل گياهان ذكر شده در قرآن به همان تعداديست كه در اين كتاب مقدس آمده اند.


ديد پرنده


..


...


...


...


...


...


...


..


...


...


...


...


...


...


...


مـنـــــــبـع : www.e-architect.co.uk
 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
زیباترین معابد دنیا...

زیباترین معابد دنیا...

در سرتاسر جهان پیروان هر دین مکانی را برای عبادت ساخته اند، این عبادتگاه ها متناسب با آیین، رسوم و فرهنگ منطقه ساخته می شوند و هر کدام از یک معماری منحصر بفرد برخوردار هستند. در لیست زیر به شما 9 معبد زیبای جهان را معرفی می کنیم:



1- معبد پارامبانان ، اندونزی
معبد پارامبانا بزرگتریم معبد هندوهاست که در جاوای مر کزی در اندونزی قرار دارد. این معبد در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز ثبت شده است. این معبد در قرن دهم میلادی ساخته و به شیوا خدای تولید مثل هندوها تقدیم شد.


2- تاج محل ، هندوستان
تاج‌محل آرامگاه زیبا و باشکوهی است که در نزدیکی شهر آگرا و در ۲۰۰ کیلومتری جنوب دهلی نو پایتخت هند واقع شده‌است. این بنا به دستور شاه جهان، پنجمین امپراتور گورکانی هند به منظور یادبود همسر ایرانی محبوبش ممتاز محل که در سال ۱۶۳۱ میلادی به‌هنگام وضع حمل فوت کرد بنا شده‌است. شاه بنا به وصیت همسرش تصمیم گرفت با ساخت بنایی زیبا، مجلل و عظیم، همسرش را جاودانه کند. از این‌رو آرامگاهی زیبا بر روی قبر او بنا نهاد. همانطور که مشخص است، نام این بنای زیبا ایرانی است. این ساختمان بر پایه مخلوطی از معماری ایرانی، هندی و اسلامی بنا شده‌است و در ساخت آن ۲۰،۰۰۰ هنرمند و معمار از نقاط مختلف آسیا به‌خصوص ایران، شبه قاره هند، آسیای میانه و آناتولی شرکت داشته‌اند. آغاز ساخت تاج‌محل سال ۱۶۳۲م (۱۰۴۲ ش) بوده و در سال ۱۶۴۷م( ۱۰۵۷ ش) تکمیل شده است.

3- معبد وات رونگ خون ، تایلند
معبد وات رونگ خون (Wat Rong Khun) که در چیانگ رای قرار دارد با هر معبد دیگری در تایلند فرق دارد به طوری که ساختمان اصلی به رنگ سفید است و بعضی از اشیای به کار رفته در آن نیز شیشه ی سفید هستند. رنگ سفید نزد بودایی ها نماد پاکی است و خردمندی است. سال 2010 سیزدهمین سالی است که این مجموعه در حال ساخت است و هنوز تمام نشده است اما با این حال یکی از مناطق جذب گردشگر در تایلند است.


4- معبد تاکتسانگ ، بوتان
معبد یا صومعه ی تاکتسانگ که به آشیانه ی ببر نیز معروف است بر روی یک صخره با ارتفاع 300 متر در کشور بوتان قرار دارد. این صومعه در سال 1692 میلادی ساخته شد. این معبد که یکی از عجیب ترین بناهای جهان از لحاظ محل ساخت است سالانه میزبان تعداد زیادی گردشگر است که برای بازدید این مکان به بوتان می روند.


5- معبد آکشاردام ، هندوستان
معبد آکشاردام که در شهری دهلی قرار دارد در 6 نوامبر سال 2005 به طور رسمی افتتاح شد. ساختمان این معبد یکی از بزرگترین معابدی است که تاکنون در جهان ساخته شده است. در ساخت این مجموعه از سبک های مختلفی استفاده شده است، یکی از جالب ترین نکات در ساخت این مجموعه این است که در ساختمان اصلی هیچ گونه فلزی به کار برده نشده و تنها از ماسه شنی و سنگ مرمر ساخته شده است.

6- معبد پورا اولون دانو براتان ، اندونزی
پورا اولون دانو براتان یا پورا براتان یکی از معابدی است که در شهر بالی اندوزنی در میان آب قرار دارد. مجموعه ی این معبد درون دریاچه ی براتان میان کوهستان بدوگول قرار دارد. این معبد در سال 1633توسط راجا منگوی ساخته شده است.

7- معبد طلایی ، هندوستان
هرمندیر صاحب یا معبد طلایی یکی از عبادتگاه های قوم سیکا در هندوستان است. این بنا در شهر آمریستار قرار دارد و توسط چهارمین رهبر سیکاها یعنی گورو رام داس جی ساخته شده است. ساخت این معبد زیبا از سال 1574 شروع شد و تا سال 1604 ادامه داشت.


8- معبد سری رانگاناساس وامی ، هندوستان
معبد سری رانگاناساس وامی که در شهر سریرانگام هندوستان قرار دارد پرستشگاه یکی از خدایان هندوها به نام کریشناست. این معبد که در فضایی به وسعت 6 هزار و 31 متر مربع با محدوه ای به وسعت هزار و 116 متر ساخته شده است به عنوان بزرگترین معبد در هندوستان و یکی از بزرگترین معابد در جهان شناخته می شود.

9- معبد باپس شری سوامینارایان مندیر ، کانادا
معبد باپس شری سوامینارایان مندیر یک معبد متعلق به هندویان در تورنتوی کاناداست. این معبد در 22 جولای 2007 توسط نخست وزیر کانادا استفن هارپر افتتاح شد. این معبد اولین معبد سنگی به سبک سنتی است که در کانادا و خارج از هندوستان ساخته شده است. هیچ گونه فلزی در ساخت این معبد به کار نرفته است.


منبع:نقش-نگار
 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
مسجد تركي سنجكلر از دفتر معماران امره ارولت ؛ جدالي ميان طبيعي و مصنوع

مسجد تركي سنجكلر از دفتر معماران امره ارولت ؛ جدالي ميان طبيعي و مصنوع





مسجد سنجكلر در منطقه بويوك جكمج ، واقع در حومه شهر استانبول ، با هدف پرداختن به مسئله اصلي طراحي مسجد بوسيله دوري جستن از بحث هاي عام معماري مذهبي و تمركز بر جوهره اصلي فضاي روحاني طراحي شده است.

پروژه در مرغزاري وسيع با چشم اندازهايي زيبا كه از حومه شهر و بزرگراه كنار آن جدا شده ، قرار گرفته است. ديوارهاي بلند اطراف پارك در حياط فوقاني مسجد، مرزي واضح ميان دنياي شلوغ و پر هرج و مرج بيروني و فضاي آرام درون پارك عمومي را رسم مي كنند. تاج سايبان ، تنها عنصر بصري معماري قابل رويت از بيرون پارك مي باشد ؛ بناي اصلي مسجد در زير همين سايبان قرار گرفته است و مي تواند به سهولت به حياط فوقاني دسترسي داشته باشد. ساختمان به طور كامل با توپوگرافي سايت درآميخته و جهان خارج ار آن همچون حركتي از سايت ديده مي شود .

براي ورود به مسجد بايد از تپه ها پايين بياييد و از ميان ديوارها به آن راه يابيد. فضاي داخلي، همچون غاري ساده شما را در بر مي گيرد تا در اين فضاي پر هيبت و الهام بخش دعا كنيد و با خداي خود تنها باشيد. شكاف ها و شكستگي هاي ديوار، نمازگزار را به سوي قبله و محل عبادت راهنمايي مي كنند و اجازه مي دهند كه نور خورشيد، فضاي داخلي را بيالايد.

اين پروژه، نقش كشش ميان ساخته ي دست بشر و طبيعت را كامل مي كند. اين تباين از پله هاي سنگي طبيعي شروع شده و با شيب دشت همراه مي شود و با پوشش نازك بتن مسلح دالها و سايبان 6 متري آن به اين جدال دوگانه مي پردازد.






















منبع:اتود
 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
مسجد جامع و مرکز اسلامی کولون

مسجد جامع و مرکز اسلامی کولون

مسجد جامع و مرکز اسلامی کولون یکی از چهار مسجد اصلی هنگ کنگ است که درحال حاضر بعنوان بزرگترین مسجد و محل نیایش مسلمانان در این شهر محسوب می‌شود.





مسجد جامع و مرکز اسلامی کولون در هنگ کنگ است که نمازهای یومیه در آن به جماعت برگزار می شود و با ظرفیت 2000 نمازگزار ساخته شده است.



اواخر دهه 1970، این بنا در نتیجه کارهای ساختمانی زیرزمینی شرکت راه آهن به شدت از نظر ساختاری آسیب دید. با پرداخت خسارت از سوی شرکت راه آهن و کمکهای مسلمانان مسجد جدید در سال 1984 در محل کنونی ساخته و جایگزین مسجد قبلی شد.




این ساختمان که معماری آن را آی ام قادری برعهده داشته نشان دهنده هویت منحصر به فرد جامعه اسلامی هنگ کنگ است. ساختمان این مسجد با عناصر معماری سنتی مساجد اسلامی مزین شده که این امر آن را از سایر ساختمانهای تجاری با معماری مدرن در اطراف جدا کرده است.




این مسجد علاوه بر سه شبستان و یک سالن کنفرانس دارای کلینیک پزشکی و یک کتابخانه است. شبستان اصلی مسجد در طبقه اول قرار دارد و ظرفیت آن یک هزار نفر است. شبستان دوم متعلق به بانوان مسلمان بوده و در طبقه دوم قرار دارد.




گنبد مسجد جامع و مرکز اسلامی کولون دارای قطر 5 متری و ارتفاع 9 متری است.




 
آخرین ویرایش:

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
کوپ هیملبلا و کلیسای مارتین لوتر؛ تفسیری نو از صومعه ی لاتورت و ساختمان کشتی لوکوبوزیه

کوپ هیملبلا و کلیسای مارتین لوتر؛ تفسیری نو از صومعه ی لاتورت و ساختمان کشتی لوکوبوزیه

کلیسای پروتستان همرا ه با یک معبد و فضاهایی مکمل در مرکز ایالت لوور اتریش - شهر هاینبرگ - در سایت یک کلیسای قدیمی که در قرن 17 از بین رفته است, بنا شد. شکل ساختمان برگرفته از یک میز بزرگی است, که بر روی پایه هایش قرار می گیرد- در چهار ستون فلزی تبلور یافته. کلیدی ترین عنصر درطراحی این بنا سقف نمازخانه است که توسعه یافته ی شکل کرو مانند سقف آستودان رمانسکی که در این محله قرار دارد می باشد.
با تعریفی نو از هندسه ی بناهای قدیمی که با استمداد از تجهیزات دیجیتال به فرمی جدید تبدیل شده اند. بازی نور و شفافیت جایگاه ویژه ای در این پروژه دارد. نور از جبهه ی بالایی به واسطه ی سه گشودگی پیچان در سقف به داخل فضا هدایت می شود.این سه گشودگی پدید آمده در سقف مجموعه برآمده از عدد سه که یادآور مفهوم سه گانه ی - پدر, پسر, روح القدس - در الهیات مسیحی می باشد, و می توان آن را به عنوان یک " تطبیق پذیری آگاهانه" تفسیر کرد.
فضای داخلی کلیسا صرفاً یک مکان رازآلود و آرام نیست, برای ما آنتی تزی است, علیه رسانه های تحت شمول و سرعت. و این بار به یک فضای اجتماعی بدل شده است.معبد به محل تجمع کودکان که با شیشه پوشیده شده است,دسترسی دارد و روشنایی آن از طریق نور روز تأمین می شود و همچنین تعمیدگاه را در خود جای داده است. سالن اجتماع اصلی در پشت تعمیدگاه با دربی تاشو واقع شده است, و در سرتاسر طول فضا بین دو اتاق اصلی در یک تسلسل فضایی ممتد ترکیب شدند.
نمای شیشه ای تاشو در جهت مخالف فضای رو به خیابان باز می شود.سومین عنصر این ساختمان یک فضای بتنی که در امتداد کوچه در دو طرف فضاهای اصلی قرار گرفته است می باشد. و شامل اتاق نگهداری عتیقه جات, دفتر کشیش, یک آشپزخانه ی کوچک و اتاق های فرعی دیگر می باشد. یک رمپ به منظور دسترسی برای معلولین بین سه بخش ساختمان جهت رسیدن به باغ کلیسا که در ترازی بالاتر قرار گرفته است, در نظر گرفته شده. برج ناقوس تندیس گون در جلوخان به عنوان چهارمین عنصر این مجموعه تعبیر می شود. مانند دیگر پروژه های کوپ هیمیلبلا اجزای بام با تکنولوژی کشتی سازی ساخته شده است. ساخت و سرهمبندی به واسطه ی یک شرکت متخصص برای تغییر شکلی سه بعدی از صفحات فلزی بزرگ ساخته شده است.
لوکوربوزیه یکی از مهمترین مدل ها برای پیاده کردن این ایده بود, این ساختمان به ساختمان کشتی او و سیاست نورپردازی فضا به صومعه ی لاتورت ارجاع دارد.​

کلیسای مارتین لوتر

مارتین لوتر

مارتین لوتر

مارتین لوتر

مارتین لوتر

مارتین لوتر

مارتین لوتر

مارتین لوتر

مارتین لوتر

مارتین لوتر

مارتین لوتر

مارتین لوتر



مـنـــــــبـع : www.arcspace.com
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
كولونيا گوئل _آنتوني گائودي

كولونيا گوئل _آنتوني گائودي

كولونيا گوئل، انجمن كارگراني واقع در سانتا كولوما دو سرويو مي باشد كه شهري ست با جمعيت 7 هزار نفر با فاصله ي 20 كيلومتري از شهر بارسلونا. اين منطقه، يك حومه ي شهري ساخته شده است كه در اواخر قرن 20 با رشد زيادي روبرو بوده است. در سال 1898، آنتوني گائودي توسط كُنت ايزبي گوئل ماموريت يافت تا براي اين شهرِ در حال توسعه كليسا بسازد.​

اين پروژه به دليل كمبود بودجه بنا به مشكلات اقتصادي پيش آمده به اتمام نرسيد. زماني كه كار در سال 1915 متوقف گشت، تنها سرداب مجموعه به پايان رسيده بود ؛ با اين وجود، اين بنا به عنوان ميراث جهاني توسط يونسكو به ثبت رسيده است. در سال 2002، مرمت اين بنا توسط معمار آنتونيو مورنو گونزالس انجام گرفت كه به طور گسترده اي به دليل كار ناشايستش در اثر گائودي مورد نقد قرار گرفته است.​

گائودي در روند ساخت و ساز كولونيا گوئل، گفته است كه اين پروژه، تجربه اي متفاوت از تكنيك ها و جزئيات بوده است ؛ بسياري از اين تجربيات را در شاهكار معروف خود، ساگاردا فميليا به كار برده است.​

آجرها و موزاييك هاي اين پروژه به طريقي خارق العاده بر سازه آن چيره شده اند. فرم اين ساختمان مي تواند با هر نامي خوانده شود جز سنتي. سرداب اين بنا بسيار باشكوه مفصل بندي شده است ؛ تغييرات متريال در آن به دقت محاسبه گشته و نور نفوذپذير آن كنترل شده است. سنگ ها و آجرهاي متفاوتي جهت كامل كردن ساختار آن استفاده شده اند كه با دقت فوق العاده اي در محل هاي اتصال كار شده اند.​

هنگامي كه به اين ساختمان نزديك مي شويد، تنها يك سطح صاف مي بينيد : سقف سرداب ؛ مكاني كه پلان كليساي ساخته نشده بر روي آن كشيده شده است. اين مسطح بودن، تاكيدي بر برجسته شدن تحرك و جنبش ِ حجم زيرين ست كه گويي جنبشي پايدار برآمده از سايت مي باشد. اين پروژه، رابطه ي راحت و قابل توجه خود با طبيعت را به رخ مي كشد ؛ در حالي كه پلت فرمي از آزمايش هاي گائودي مي باشد.​
كولونيا گوئل - آنتوني گائودي

كولونيا گوئل - آنتوني گائودي

كولونيا گوئل - آنتوني گائودي

كولونيا گوئل - آنتوني گائودي

كولونيا گوئل - آنتوني گائودي

كولونيا گوئل - آنتوني گائودي


مـنـــــــبـع : www.archdaily.com
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
کلیسای پرنده صلح

کلیسای پرنده صلح

کلیسای پرنده صلح توسط استودیو معماری sunlay design، بر روی یک تپه در منطقه Ordos در کشور چین طراحی شده است.

ایده طراحی این کلیسا، یک پرنده در حال حمل کردن یک شاخه زیتون است.این کلیسا برای مسیحیان پروتستان بنا شده است.

متریال اصلی در این ساختمان، بتن میباشد. قوس های بکار رفته در بخشی از این ساختمان بر اساس قوس گذرکرده از جاده کنار ساختمان طراحی شده است. در کل سازه نیز، قوس ها با الگوبرداری از هلال ماه طراحی شده است. در طراحی فضای داخلی کلیسا، با استفاده از تکنیک های خاص، نور به داخل هدایت شده است و تلفیق نور و سایه، جنبه معنوی به فضا بخشیده است.













منبع: سایت خبری / تحلیلی معماری نیوز
 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
کلیسایی برای ارتباط فرهنگ ها

کلیسایی برای ارتباط فرهنگ ها

دانش آموزان و استادان یک کارگاه طراحی و ساخت در استانبول یک کلیسای ساحلی از لایه های چوبی ساخته اند . دانشجویان فراق التحصیل ایرلندی Kieran Donnellan , Darragh Breathnach , Paul O Brien پروژه نمازخانه را به عنوان بخشی از MEDS 2011 دانسته اند – یک رویداد سالانه که در آن دانشجویان اروپایی بر روی طراحی و ساخت پاویون همکاری می کنند - . معبد الوار حول موضوع ارتباط فرهنگ ها طراحی شده و توسط بازدید کنندگان از هر مذهبی به عنوان فضایی برای آرمیدن استفاده می شود . ساختار مستطیل شکل از دل زمین بر روی پایه های چوبی استوار است و دارای ورودی از ایوان بزرگ می باشد . تخته های چوبی ، صفحه هایی در اطراف پایه دیوارها و در سراسر سقف ایجاد می کنند و اجازه نفوذ نور خورشید به شکل راه راه را به فضای داخلی می دهد که در مقابل اقیانوس واقع شده .
کلیسایی برای ارتباط فرهنگ ها

کلیسایی برای ارتباط فرهنگ ها

کلیسایی برای ارتباط فرهنگ ها

کلیسایی برای ارتباط فرهنگ ها

کلیسایی برای ارتباط فرهنگ ها

کلیسایی برای ارتباط فرهنگ ها

کلیسایی برای ارتباط فرهنگ ها

کلیسایی برای ارتباط فرهنگ ها

کلیسایی برای ارتباط فرهنگ ها

کلیسایی برای ارتباط فرهنگ ها

کلیسایی برای ارتباط فرهنگ ها

 

همراهی

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
طراحی مساجد جدید در بریتانیا

انگلستان با رشد بسیار سریع مسلمانان در دو دهه اخیر مواجه بوده است و گسترش و نمود مساجد در این کشور منعکس کننده این روند رو به افزایش است. با تشدید بحث پیرامون چگونگی موقعیت این مسلمانان در انگلستان، ما به این تفکر رسیده ایم که احداث ساختمان هایی برای آنان می تواند تاثیرات مثبتی در بیشتر شدن حضور و اعتماد به نفس مسلمانان در نمود فرهنگ اسلامی در انگلستان شود

___

طراحی مساجد انگلیسی به روایت معماران مِیک سپیس: " انگلستان با رشد بسیار سریع مسلمانان در دو دهه اخیر مواجه بوده است و گسترش و نمود مساجد در این کشور منعکس کننده این روند رو به افزایش است. با تشدید بحث پیرامون چگونگی موقعیت این مسلمانان در انگلستان، ما به این تفکر رسیده ایم که احداث ساختمان هایی برای آنان می تواند تاثیرات مثبتی در بیشتر شدن حضور و اعتماد به نفس مسلمانان در نمود فرهنگ اسلامی در انگلستان شود. "
این گروه معماری در حال طراحی مجموعه ای از مساجد در لندن و اطراف آن می باشند و در هر طرح سعی بر توسعه زبان معاصری از اسلام دارند تا تکاملی در اسلام بریتانیایی را مطرح کنند. یکی از جنبه های کلیدی طراحی این مساجد، ارتباط نزدیک میان معماران و اجتماعات محلی و انجمن مساجد است. این مساجد عمدتا محلی و کوچک هستند و توسط جامعه محلی مسلمان اطراف آن راه اندازی و نگهداری شده اند؛ در نتیجه این ارتباط نزدیک به رفع نیازهای عملی و نمادین کاربران می انجامد.


طراحی هر مسجد نتیجه نهایی تقاضای اجتماعات آن ها، الزامات سیاست های برنامه ریزی محلی، زیبایی شناسی معمارانه و نگرش فرهنگی منطقه است.


کمیته مساجد اغلب انتظارات خاصی از اینکه یک مسجد چگونه باید به نظر بیاید، دارند و این ایده ها اغلب ریشه در تفسیرهای خاصی از تاریخ اسلام دارند که عموما پیرامون طراحی عناصر معماری همچون گنبد و مناره مطرح می شوند. فرم و شکل نهایی این عناصر و طریقه چیدمانشان، به تاثیر فرهنگ هر اجتماع در طول تاریخ اسلام بستگی دارد.


مسجد خیابان هاکنی
این مسجد در منطقه هانکی، در میان دو ساختمان قرار گرفته است. برای کانسپت طراحی این بنا، طرحی انتزاعی از الگوی کاشی اهالی شمال آفریقا از کاخ الحمراء در گرانادا گرفته شده و بر روی نما کار شده است. بخشی از این طرح در واقع، نقش سازه ای و محافظتی دارد و بخشی انتزاعی و از الگوی اسلامی ست. بقیه نما با سیستم مش فلزی با روکش کار شده است که زمینه های اصلی هنر اسلامی همچون نفوذپذیری، تداوم و شبکه بندی منظم را تداعی می کند.



این پروژه شامل افزودن دو طبقه اضافی به مسجد موجود است که خود از تبدیل ساختمان یک بانک نئو کلاسیک بوجود آمده است. چشم انداز خیابان همچون هنری التقاطی ست؛ این سایت در میان یک سینمای 1930 و یک فروشگاه بزرگ یکپارچه ی ویکتوریایی قرار دارد. بنابراین، یافتن یک عملکرد معاصر در میان این ترکیب غنی به زمان بیشتری نیازمند بوده است. دیواره شیشه ای الحاقی به این طرح با انتزاعی اسلامی به سبک خط کوفی مزین شده است.



منبع اکادمی خانه عمران

 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
مسجد ساکیرین؛ ترکیه و محلی گرایی مدرن زنانه

مسجد ساکیرین؛ ترکیه و محلی گرایی مدرن زنانه




[TD]

این هفته دراستانبول ترکیه مسجدی با نام Sakirin افتتاح شد.طراح این مسجد برای اولین بار یک زن بود.اوکسی ست که درگذشته بخاطر طراحی های داخلی نامی برای خود دست وپا کرده بود واینک برای این کار درنظر گرفته شد. کار ساخت این مسجد در سال گذشته شروع شد واخیرا به اتمام رسید.ودارای فرمی ست که با زیرکی هرچه تمام تردرآن ازتکنولوژی و طراحی های مدرن استفاده شده است.اما استفاده از طرح های بومی درآن نشان از وجود حس محافظه کارانه نیزدارد.دراین سازه به نور و فضاهای رو به بیرون دقت زیادی شده است وبا حالتی بلند پروازانه، به نمایش وجلوه سازی فضاهای درونی پرداخته است. به کار گیری رنگ طلایی درکناراستفاده ازچوب یک کنتراست بسیارزیبا را بوجود آورده است. از دیگر بارزه های که مشاهده می شود چلچراغ های دوست داشتنی ست که ازطبیعت ایده گرفته و به شکل قطره های بزرگی ساخته شده اند.

2



3



4



5



6



7



8



9



10



11



12



13



14



15



16



17

[TD="bgcolor: #CDCDCD"]
[/TD]
[/TD]

 

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز
کلیسای مارتین لوتر در اتریش؛ کوپ هیملبلا و انحنای حیات

کلیسای مارتین لوتر در اتریش؛ کوپ هیملبلا و انحنای حیات



فولاد گردابی شکل به صورت مارپیچی به سمت نورگیرهایی در سقف کلیسایی در اتریش می رود که توسط معماران کوپ هیمل بلاطراحی شده . سقف چرخشی که در کارخانه کشتی سازی ساخته شده ، بر روی چهار ستون فولادی در بالای اتاق دعای کلیسای مارتین لوتر استوار است . نور روز ، به سقف با اندود گچ از طریق حفره های دایره ای و همچنین از طریق نمای رو به خیابان با طرحی از مثلث های شیشه ای نفوذ می کند . به واسطه ی درب های شیشه ای در عقب اتاق دعا به سالن کلیسا می رسیم که توسط جامعه محلی استفاده می شود در حالی که محل نگهداری ظروف مقدس کلیسا ، دفتر کشیش و توالت ها در کنار هر دو فضا واقع شده اند . برج فولادی ناقوس کلیسا با 20 متر ارتفاع که در مقابل در ورودی قرار دارد به سمت آسمان اوج گرفته .​

کلیسای مارتین لوتر در اتریش

کلیسای مارتین لوتر در اتریش

کلیسای مارتین لوتر در اتریش

کلیسای مارتین لوتر در اتریش

کلیسای مارتین لوتر در اتریش

کلیسای مارتین لوتر در اتریش

کلیسای مارتین لوتر در اتریش

کلیسای مارتین لوتر در اتریش

کلیسای مارتین لوتر در اتریش

کلیسای مارتین لوتر در اتریش

 

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
شگفتی های معبد سفید تایلند

شگفتی های معبد سفید تایلند

معبد سفید "وات رونگ خون" یک معبد مدرن بودایی است که در شمال تایلند واقع شده است. طراح این معبد هنرمندی به نام چالرمچایی کوزیتپیاتات بوده است که در سال 1997 آن را با هزینه خود تاسیس کرد و برای آنکه اصالت و خلوص کار خود را حفظ کند هیچ گونه کمک مالی را نپذیرفت.

رنگ این معبد سفید براق است که پاکی بودا را نشان می دهد. هر مجسمه معنای خاص خود را دارد. در اطراف معبد آبگیرهای فراوانی هست که ماهی های رنگی در آنها شنا می کنند. بازدید از وات رونگ خون برای عموم آزاد ولی عکسبرداری از داخل آن ممنوع است.


































 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
كليسای جامع برزيل ـ اسكار نيماير

كليسای جامع برزيل ـ اسكار نيماير

با داشتن چنين سابقه ای، مي تواند انتظار آن رود كه معماری برزيل انعكاس دهنده ی فرهنگ غني و برجسته ی يك شهر برنامه ريزی شده باشد. كليسا، اهميت زيادی در جامعه متحمل مي شود ، بنابراين طراحي آن در برابر محيط اطراف، دارای اهميت و هويت است. اسكار نيماير Oscar Niemeyer مطمئن بود كه بيانيه ای با بياني قدرتمند و فرمي منحصر بفرد از كليسای جامع برزيل مي سازد ، كه به پذيرش جايزه ی پريتزكر Pritzker در سال 1988 منجر مي شود.
سنگ بناي آن در اوايل سپتامبر سال 1958 گذاشته شد ، زماني كه طرح به طور كامل توسط اسكار نيماير پيشنهاد شد. با قطری 70 متری ، تنها ساختار قابل رويت كليسای جامع 16 ستون بتني با شكلي بسيار عجيب است. برای نشان دادن دو دست به سمت آسمان رفته است. ستونها برشي سهمي وار دارند.
بعد از افزايش پنجره های شفاف خارجي ، كليسای جامع در 31 مي 1970 براي عبادت اختصاص داده شد. چهار مجسمه برنز ايستاده كه هر كدام 3 متر ارتفاع دارد، استعاره از محافظان خارج از كليسا است . اين نشان دهنده ی انجيل است و با كمك دانته كروچه Dante Croce در سال 1968 ساخته شده بود. مجسمه های بيشتر در داخل سالن كليسا مي تواند ديده شود ،جايي كه در آن سه فرشته توسط كابل های فلزی، به حالت تعليق در مي آيند. اندازه مجسمه ها ،از 2.22 تا 4.25 متر طول و وزن هركدام 100 تا 300 كيلوگرم در نظر گرفته شده است، اينها توسط آلفردو سزچياتي Alfredo Ceschiatti و دانته كروچه Dante Croce در سال 1970 انجام شد. پوشش كاشي های سراميكي با دست رنگ شده ی ديوار بيضي شكل تعميدگاه ، در سال 1977 توسط آتوس بالكئو Athos Bulcao انجام شد. كليسای جامع با برج ناقوسش تكميل شده است، جای دادن 4 زنگ، توسط كشوراسپانيا ارائه شد. جزئيات واضح تر از فضای داخلي شامل، پنجره های شيشه ای منقوش، با سايه های مختلف آبي ، سفيد و قهوه ای مي باشد.
اينها در كنار هم يك تكه شده و بين ستونهای فلزی سوار شدند؛ مثلثي با ارتفاع 30 متر و 10 متر از اين سمت به آن سمت، اجرا شده است. تغييرات و همچنين تصويری از بانوی حامي مونث آپارشيدا Patroness Lady of Aparecida توسط پاپ پل ششم Pope Paul VI انجام شد. پس از ورود به كليسای جامع ، در آنجا يك ستون سنگ مرمر با عكسي از رويدادهای زندگي بانوی ما ، كه توسط آتوس بالكائو Athos Bulcao نقاشي شده ، قرار گرفته است. از آنجا كه در اسپلاندا داس مينسترس Esplanada dos Ministerio قرار گرفته است ،
بيشتر كساني كه به اين قسمت مي آيند توريستها يا كارگران اسپلاندا داس مينسترس هستند. كليسای جامع، روزانه برای بازديد عموم باز است.
معمار: اسكار نيماير؛مكان: برازيليا، برزيل ؛سال پروژه: 1958-1960​

كليسای جامع برزيل- اسكار نيماير

كليسای جامع برزيل- اسكار نيماير

كليسای جامع برزيل- اسكار نيماير

كليسای جامع برزيل- اسكار نيماير

كليسای جامع برزيل- اسكار نيماير

كليسای جامع برزيل- اسكار نيماير

كليسای جامع برزيل- اسكار نيماير

كليسای جامع برزيل- اسكار نيماير

كليسای جامع برزيل- اسكار نيماير

كليسای جامع برزيل- اسكار نيماير


مـنـــــــبـع : http://www.archdaily.com
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
كنيسه بث شُلوم ـ فرانك لويد رايت

كنيسه بث شُلوم ـ فرانك لويد رايت

" بث شُلوم " نام اجتماع يهوديان محافظه كاريست كه در سال 1918 در بخش لوگان فيلادلفيا تاسيس شده و به افتخار پايان جنگ جهاني اول، به معناي " خانه صلح " در زبان عبري نام گرفته است و در مدت كوتاهي پس از شروع جنگ جهاني دوم به پارك الكينز در پنسيلوانيا منتقل گرديد. مركز جديد اين انجمن در سال 1951 افتتاح شد. دو سال بعد خاخام كوهن جِي مورتيمر موفق به متقاعد كردن فرانك لويد رايت براي ساخت تنها كنيسه ي طراحي شده در زندگي حرفه اي و طولاني مدت خود، گرديد. از دسامبر 1953 همكاري موفقيت آميز فرانک لوید رایت و خاخام آغاز گشت. كنيسه بث شلوم تنها پس از پنج ماه بعد از درگذشت رايت، در 20 سپتامبر 1959 افتتاح گرديد.
در عرض چند سال پس از اتمام كار، كنيسه بث شلوم توسط موسسه معماران آمريكايي و ائتلاف ملي براي حفظ آثار تاريخي ، به عنوان يكي از يكي از هفده كار ارزشمند اين معمار بزرگ برشمرده و حفظ شده است. اين كنيسه در سال 2007 به عنوان اثرتاريخي ملي ثبت شده است.
كنيسه بث شلوم شامل دو فضاي عبادتي مي شود؛ فضاي محراب اصلي كه در قسمت فوقاني ساختمان در زير سقف شيشه اي قرار دارد و محراب خواهران، كه در زير اين محراب است و مناسب اجتماعات صميمي تر است. همچون بيشتر آثار رايت، تكرار نقوش هندسي، رنگ ها وبافت ها در سراسر ساختمان، طراحي يكپارچه و قدرتمندي را ايجاد كرده اند. شما مي توانيد اين كوه كار شده با متريالهاي مدرن را منحصر بفرد بيابيد ؛ كاري با شيشه، بتن و فولاد كه با شن صحرا وبرنزهايي با تم طلايي و آلومينيوم هاي نقره اي رنگ مات كامل شده است و با خطوط قرمز رنگ چشمگيرمخصوص رايت به اتمام رسيده است. مثلث و شش گوشه ها در سراسر ساختمان به صورت دوبعدي و سه بعدي يافت مي شوند.​

نماي اصلي كنيسه

ورودي بنا

سالن اصلي نيايش

محراب خواهران

جزئيات داخلي

جزئيات خارجي

سقف شيشه اي بنا

محراب اصلي

ورودي

فضاي داخلي

استفاده از فريم هاي چوبي براي بتون ريزي

نصب سه پايه فلزي سقف شيشه اي

ساختار اوليه بنا

فرانك لويد رايت و پيمانكار طرح هسكل كلوِل

تلگراف فرانك لويد رايت به خاخام مورتيمر

مـنـــــــبـع : www.bethsholompreservation.org



 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
کنیسه ال.جِی.جی از معماران سرچ ؛ احیای نمادهای یهود در معماری

کنیسه ال.جِی.جی از معماران سرچ ؛ احیای نمادهای یهود در معماری

[FONT=arial, helvetica, sans-serif]

کنیسه ال.جِی.جی ، توسط گروه معماری هلندی سرچ seARCH برای اجتماع یهودیان پیشرو در آمستردام ساخته شده است. حجم خنثی و قرینه ی آن، زیبایی شناختی ساده ای در نما ایجاد می کند که فضاسازی ها و روایت های پیچیده و معکوس ساختمان را پنهان می کند. با ترسیمی از مفاهیم سنتی و مدرن، این ساختمان به دنبال ایجاد محیطی ست که بصورت انتزاعی از آرمان ها و اعتقادات یهودیت تقلید کرده باشد.
[/FONT]
[FONT=arial, helvetica, sans-serif] نما با کاشی های کوچکی، الگویی از طرح ستاره داوود را با مهارتی از نور و سایه می سازد. ساختمان که در چشم انداز سلب و سخت است با دو نورگیر بزرگ به شکل شمعدانهای که در کشتی های یهود بکار می رفته است، اتصالی میان شرق و غرب ساختمان ایجاد می کند که جهت بیت المقدس را نشان می دهند. این پنجره های وسیع با عبور نور طبیعی به داخل بنا و فرم نمادینشان، تاثیر بسزایی در فضاسازی سالن جشن که محور اصلی ساختمان ست، دارند. صندلی های این سالن میان این دو پنجره چیده شده اند. چهار تراس بزرگ در فضای منفی میان هفت شاخه طرح پنجره ها ساخته شده و اهمیت و تعریف این نماد را برجسته تر کرده است.[/FONT][FONT=arial, helvetica, sans-serif]کاربری های متنوعی در این سازه چهار طبقه قرار داده شده است همچون کلاسهای آموزشی، فضاهای عبادت و اجتماعی و قسمتهای اداری و در ساخت آن بجز متریالهای جدید از مصالح به جا مانده از کنیسه قبلی نیز استفاده شده است.[/FONT]
پنجره های نمادین و تکرار الگوی ستاره داوود بر نمای خارجی
جزئیات پنجره
سالن مراسم
صندلی ها به صورت موازی با محور اصلی چیده شده اند
چهار تراس در فضای منفی میان شاخه های پنجره ها ساخته شده اند
ورودی به تراس
آجرهای قدیمی از کنیسه سابق در این مجموعه بکار رفته است
فضاهای اجتماعی
پله های ورودی
پلان همکف
پلان طبقه اول
پلان طبقه دوم
برش ساختمان
نمای ساختمان
کانسپت اولیه محور اتصال شرق و غرب
کانسپت اولیه پنجره ها
اسکچ اولیه طرح پنجره ها


مـنـــــــبـع : www.designboom.com
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
مرکز مذهبی مانوئل هرتز؛ فهمی نوآیین از گونه شناسی پرسپکتیو

مرکز مذهبی مانوئل هرتز؛ فهمی نوآیین از گونه شناسی پرسپکتیو


هم اکنون مرکز یهودیان در آلمان با طراحی معمار سوئیسی – مانوئل هرتز- در حال اتمام است.که درادامه نکاتی از خصوصیات آن ارائه می شود. شما این ساختمان را با اشکالی انتزاعی می بینید،که این فرم ها هرکدام قصد بیان اعتقادات یهودیان درمواردی چون شکرالهی در تامین نیازهای روزمره بندگان و دور کردن کفر را دارند.کاشی های لعابی بکار رفته در نمای ساختمان نیز اشاره به فصول مختلف کتاب مقدس دارد. وبرهمین اساس سطوح خمیده،موج دار و سه بعدی نیزازاین کاشی های سرامیک پوشیده شده اند.و نهایتا الگوی چینش وسیستم قرار گرفتن این ترکیب منجر به نمایش یک پرسپکتیو سه بعدی می شود.این پرسپکتیو های چند گانه حاوی پنجره هایی ست که از نمای بیرون چندان بوضوح قابل تشخیص نیست.همچنین کیفیت فواصل موجود در نما با استفاده از کاشی های سرامیک شفاف موجود در نما نیز تشدید می یابد.از دید ناظر انواردیده شده ازاین سازه در رنج وسیعی از رنگ ها وسایه ها بنمایش در می آیند. این سازه در طول نبش دو خیابان قرار گرفته وساز همانند کنیسه های کلیمیان سمت وسویی رو به شرق دارد،چرا که قصد دارد رو به اورشلیم باشد.و درحیاط آن نیز یک میدان با فضای سبز واقع شده است. مرکز جامعه یهودیان جایی ست که دارای اهداف مختلفی چون فضاهای اداری، کلاس های درسی و دو آپارتمان می باشد.علاوه بر این مرکز یهودیان قصد دارد،قلب اجتماعی وفرهنگی جامعه یهودیان باشد وهمچنین یک مکان عمومی برای کل شهر ترتیب دهد.

.


..


.


.


.


.


.


.


.


.
مـنـــــــبـع : www.designboom.com
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.

Similar threads

بالا