مسابقه شناسایی مهره داران (پستانداران خزندگان دوزیستان ماهیان پرندگان)

botany

عضو جدید
کاربر ممتاز
ببخشید که بازم پرنده شد:redface:

 

botany

عضو جدید
کاربر ممتاز
کوکر نر
زیباترین پرنده در خاور میانه
کاملا درسته;)
کوکر شکم سفید (طلایی) pterocles alchata

در سالهای بعد از انقلاب و با بی توجهی و بی اهمیتی نسبت به حیات وحش و باز بودن دست مردم برای نابودی محیط زیست ایران - به تدریج از شمار کوکرهای سبخی (شکم بلوطی) کاسته شد بطوریکه بعد از سال 1361 تاکنون هیچ کوکر سبخی (شکم بلوطی) در جنوب ایران دیده نشده است. کوکر طلایی در حال حاضر تنها میهمانی است که هر بهار به ایران سر میزند اما همین کوکر نیز که تا پیش از انقلاب در گله هایی هشت هزارتایی به جنوب ایران مهاجرت می کرد اکنون در دسته هایی صد تا دویست عددی دیده می شود. طبق نظرات پرنده شناسان و نیز دوستداران طبیعت در رای گیری مجله پرنده شناسی خاورمیانه - کوکرطلایی نر زیباترین پرنده موجود در خاورمیانه (و طبیعتا ایران) شناخته شده است . در واقع کوکر نر مجموعه ای هنرمندانه از درهم آمیختن رنگین کمانی از رنگهای سرخ زعفرانی-سرخ جگری – سبز یشمی – زرد طلایی – زرد آجری- قهوه ای روشن – سفید برفی و سیاه زاغی – خاکستری روشن و نیز نارنجی پررنگ است . ماده آن نیز با سینه ای سفید و پشتی زرد رنگ همراه با خطوط راه راه سیاه و سفید و زرد آجری زیبایی خاص و چشمگیر خودش را دارد. چشمان کوکر بقدری زیبا هستند که انسان از تماشای آن سیر نمی شود. کوکر همچنین جزو پرندگان پر صداست و چه به هنگام پرواز و چه در وقت دانه چینی و جفت گیری با صدایی شبیه به غو غو کردن به نحو دلنشینی آواز می خواند و روح دشت و آسمان را زنده نگه می دارد.
نکته قابل اشاره در مورد این پرنده این است که در سال 1351 تمبر کوکر شکم سفید توسط رژیم وقت منتشر شد.



 

botany

عضو جدید
کاربر ممتاز
صبا جان اگه نیازه توضیحات رو کامل کن سوال بعد رو هم بذار دستت مرسی:D:gol:
 

صبا68

عضو جدید
کاربر ممتاز
کوکر ( بر وزن کوثر) نام ۱۶ گونه پرنده ازتیره کوکرسانان است که در شمال، شرق و جنوب آفریقا و ماداگاسکار، خاورمیانه، هند، آسیای میانه و شبه جزیره ایبری زندگی می‌کنند.

تصویر بالا : کوکر طلایی ماده
کوکر پرنده‌ای است دانه‌خوار، که در نگاه اول به کبک و بلدرچین شبیه‌است و در پرواز نیز به کبوتر می‌ماند اما از نظر پرنده‌شناسی دارای خانواده‌ای مستقل با نام کوکریان است. برخی محققان کوکرها را در راسته مستقل قرار می‌دهند، برخی آن‌ها را در راستهٔ کبوتران قرار داده و برخی دیگر آنان را به سلیم‌سانان مرتبط می‌دانند.

تصویر بالا : کوکر نر طلایی نوبالغ


در فصل بهار برای جفت گیری و تخم گذاری به بوته زارهای نیمه بیابانی و سرزمینهای گرمی که پوشیده از گیاهان بوته‌ای و دانه دار است پروازمی کند. «کوکر ماده» در هر فصل بهار «دو» تا «سه» تخم می‌گذارد و هر دو کوکر نر و ماده به نوبت روی تخمها و در لانه‌ای که به روی زمین و در میان بوته‌های دانه دار ساخته‌اند می‌خوابند. انداز تخمها حدود یک سوم تا نصف اندازه تخم یک مرغ محلی است و زمینه‌ای به رنگ شیری پررنگ با خالهایی قهوه‌ای دارد. جوجه‌ها بعد ۱۸ تا ۲۱ روز از تخم بیرون می‌آیند و بعد از پنج ماه قادر به پرواز هستند.جوجه‌های نر و مادهٔ نابالغ تا زمانی که به سن پرواز نرسیده‌اند رنگ پرهایشان شبیه به هم است و از یکدیگر قابل تشخیص نیستند.

تصویر بالا : کوکر طلایی ماده نوبالغ
چهارده و «به تعریفی دیگر شانزده» نوع کوکر در جهان وجود دارند که اندازه آنها معمولاً بین ۲۵ تا ۳۵ سانتی متر و وزنشان نیز بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ گرم است. رنگ بین انواع کوکرها نیز از نوعی به نوع دیگر متفاوت است و در شش نوع آن رنگ پرها و تا حدودی «وزن کوکر نر» با ماده بسیار تفاوت دارد اما در دیگر کوکرها نر و ماده آن بسیار شبیه به هم هستند. کوکر عموما پرنده‌ای مهاجر است که در بیابانها و دشتهای نیمه بیابانی و خشک زندگی می‌کند و در دو فصل بهار بهار و پاییز به سرزمینهایی بسیار دور دست مهاجرت می‌کند.

تصویر بالا : کوکرهای نر و ماده در حال آواز خوانی
طبق نظرات پرنده شناسان و نیز دوستداران طبیعت در رای گیری مجله پرنده‌شناسی خاورمیانه «کوکر طلایی نر» زیباترین پرنده موجود در خاورمیانه شناخته شده‌است.


تصویر بالا : پرواز کوکرها

مهمترین زیستگاه کوکرهای طلایی در فصل مهاجرتشان به ایران ، جنوب دشت خوزستان و در منطقهء وسیعی میان بندرماهشهر ، سواحل خلیج فارس و شهر هندیجان است . کوکر طلایی به هنگام بهار در جنوب خوزستان تخم گذاری و جوجه داری نموده و در پایان فصل تابستان خوزستان را همراه با فرزندانش به سمت سرزمین هایی در آسیای میانه ترک می کند .

کوکر به دلیل از بین رفتن محیط زیست و زندگی اش در خوزستان و نیز قتل عام بی رحمانه اش در فصل مهاجرت توسط ما مردم ایران ، نسلش تقریبا” در خوزستان و کل ایران منقرض شده است و هیچگونه حمایت و دفاعی از آن – توسط هیچ مرجعی – انجام نشد و نمی شود . تا سی سال پیش گروه هایی چندهزارتایی از کوکرها آسمان جنوب ایران را با آوازها و غوغا کردن هایشان در می نوردیدند .

اما دیگر از صدای آواز آنها خبری نیست . در حال حاضر صرفا” هر از گاهی ، تعداد بسیار اندکی از کوکرهای طلایی در میان دشت های جنوب خوزستان دیده میشوند که آنها نیز با تفنگهای ساچمه ای و انبوه شکارچیان بی رحم کشته خواهند شد . از کوکر طلایی ، این زیباترین پرندهء ایران ، تنها نامی و خاطره ای در یاد ما جنوبی ها بجای خواهد ماند
.
 

رباب ص

عضو جدید
سلام

سلام

سلام دوستان خوبم خیلی خوشهالم همچین کاری کردین ممنونم استفاده میکنیم من ترم سومم اگه بتونم تو تایپیک شرکت میکنم
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
خوب این مسابقه پرا خوابیده...
مخصوصا رزاجونم زحمت سوال رو کشیدن.. کسی بلد نیست...
رزا جواب رو بگو دخترم...
سوال جدیدبزارید:D
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
خیال شیشه ای * آرشیو شناسایـــــی مهره داران * محیط زیست 59

Similar threads

بالا