مزایای استفاده از لوله فلکسی

citypipe

عضو جدید
لوله فلکسی امروزه جایگزین مناسبی برای کانال‌های گالوانیزه شده است و به دلیل راحتی در نصب، قابلیت از پیش عایق بودن و …. بسیار مقرون به صرفه هستند.

انواع لوله فلکسیبل

لوله فلکسی شامل مدل‌های زیر است:

* لوله فلکسی بدون عایق

لوله فلکسیبل آلومینیومی یا فویلی

لوله فلکسیبل کمبی (کومبی)

لوله فلکسیبل برزنتی

* لوله فلکسی عایق‌دار

لوله فلکسیبل با عایق پلی اتیلن

لوله فلکسیبل با عایق پلی استر

لوله فلکسیبل IFD

لوله فلکسیبل PL

لوله فلکسیبل با عایق الاستومری

ویژگی لوله فلکسیبل

اصلی‌ترین ویژگی کانال خرطومی انعطاف پذیری آن است. این ویژگی این امکان را فراهم می‌آورد تا نصب لوله در فضاهای با دسترسی کم نیز به راحتی انجام گیرد و هزینه کانال‌کشی کاهش یابد

لوله فلکسی یا کانال خرطومی

از دیگر ویژگی‌های این لوله می توان به از پیش عایق بودن آن اشاره کرد که در شرایطی که راندمان حرارتی و جلوگیری از هدر رفت انرژی در انتقال هوا مهم باشد می‌توان از کانال‌های فلکسیبل عایق‌دار استفاده نمود.

کاربرد لوله خرطومی انتفال هوا

همان طور که گفته شد لوله خرطومی هوا یکی از اجزای مهم سیستم تهویه مطبوع می‌باشد. به دلیل گستردگی کاربرد کانال فلکسیبل در زمینه تهویه هوا، تخلیه آلاینده‌ها و ذرات معلق در مکان‌های صنعتی و همچنین قیمت لوله فلکسیبل خیلی زود این محصول به یکی از محصولات پر فروش بازار تبدیل شد.

متعلقات کانال فلکسیبل

با توجه به این که لوله‌های فلکسیبل در شاخه‌های 6 و 10 متری تولید می‌شوند برای وصل کردن آنها به یکدیگر از قطعه‌ای به نام بست فلکسیبل استفاده می‌شود. از دیگر متعلقات لوله فلکسیبل می‌توان به رابط فلکسیبل، انواع تبدیل‌ها، انواع سه راهی و شلواره و … اشاره کرد.

بست هوابندی نیز به منظور هوابندی نقاط اتصال کانال فلکسیبل با متعلقات و سیستم‌های تهویه مطبوع به کار گرفته می‌شوند.

با توجه به نوع کاربرد می‌توان انواع دیگری از لوله‌های فلکسی را هم معرفی کرد.

• لوله فلکسیبل فلزی ساده

• لوله فلکسیبل فلزی: جنس این نوع از لوله‌ها، تماما فلزی است. استفاده از آن‌ها برای سیم‌کشی‌های برق داخل سوله‌ها است. همچنین در جا‌های دیگری که امکان زیر پا بودن خرطومی وجود دارد، استفاده از این لوله‌ها، کاربرد دارد.

• لوله فلکسیبل نسوز: این نوع از لوله‌های فلکسی برای محافظت از سیم‌ها در مکان‌هایی استفاده می‌شود که دمای محیط در آن‌ها بالا بوده و امکان آتش گرفتن سیم‌ها وجود دارد. ماننده کنار کوره‌ها.

• لوله فلکسیبل شیلدار: این نوع از لوله خرطومی، برای سیم‌کشی در محیط‌های بسته‌ی مخابراتی کاربرد دارند. شیلد این نوع از لوله‌ها، از جنس فلز و روکش شیلددار است؛ بنابراین عایقی برای جلوگیری از نفوذ امواج مغناطیسی به داخل لوله و سیم‌ها است.

• لوله فلکسیبل شیلدار روکش‌دار: مانند لوله فلکسی شیلدار است. با این تفاوت که یک روکش پلاستیکی اضافه دارد که سیم‌ها را در برابر باران و رطوبت نیز محافظت می‌کند.

• لوله تابلویی: این نوع لوله‌های خرطومی دارای انعطاف بالایی هستند. یکی از مقاوم‌ترین انواع خرطومی‌ها در برابر تغییرات دما، لوله‌های تابلویی هستند. بازه‌ی مقاومت این نوع از لوله‌ها بین دمای -10 تا +80 درجه سانتیگراد است.

• لوله خرطومی شیاردار خودرویی نسوز: این نوع از خرطومی‌ها بیشتر در صنایع خودروسازی استفاده می‌شوند. جایگاه آن‌ها بیشتر رو و کنار موتور است، در برابر تغییرات دمایی موتور مقاوم هستند و مواد شیمیایی مثل روغن هیدرولیک به آن‌ها آسیبی نمی‌زند.

• لوله فلکسی هوا: استفاده از این نوع خرطومی‌ها در دهه‌های اخیر در پروژه‌های عمرانی، صنعتی، تجاری و مسکونی کاربرد زیادی داشته است. از این نوع خرطومی‌ها برای تخلیه هوای فن دستگاه‌های ماینر نیز استفاده می‌شود.
 

Similar threads

بالا