مراقب ویروس کرونا باشید

Dear.Doctor

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
کرونا چیست؟
ویروس کرونا از خانواده کرونو ویروس ها(Coronaviruses) است. در این خانواده‌ی ویروسی بزرگ، از ویروس سرماخوردگی تا عامل بیماری سارس وجود دارد. کرونو مشتق شده از واژه لاتین corona به معنی تاج است و به این شکل در زیر میکروسکوپ دیده می شود. این خانواده از ویروس ها در سال ۱۹۶۰ کشف شد و مطالعه روی آنها تا اواسط دهه ۱۹۸۰ طول کشید. بیشتر این نوع ویروس ها در حیوانات دیده می شود. اما ۵ نوع از آنها در دستگاه تنفسی بدن انسان تاثیر گذار است و موجب اختلال در آن می شود. سه زیر گروه اصلی برای این بیماری وجود دارد که « آلفا،بتا، گاما» نام دارد.یک گروه چهارم هم به تازگی به وجود آمده است که « دلتا» نام گرفته است. افراد زیادی در طول سال به بیماری های ویروسی از این خانواده که اغلب خفیف و یا نیمه خفیف هستند مبتلا می شوند اما نوعی از آن که شبه سارس است موجب بیماری های شدیدتری می شود.

یک ویروس شتری

ویروس شایعی که این روز ها خبرساز شده است و همچنان در جهان قربانی می گیرد، نوع جدیدی از ویروس کرونا است که هنوز علت آن مشخص نشده است. اما سال گذشته محققان انگلیسی اعلام کردند ویروس کرونا که در عربستان شیوع پیدا کرده است به دلیل انتقال بین انسان و حیوان چندین بار ژن های آن تغییر کرده و جهش یافته است. البته اخبار غیر رسمی و گمانه زنی هایی در خصوص دست ساز بودن این ویروس نیز وجود دارد.

به دلیل اینکه شیوع این بیماری از خاورمیانه آغاز شده و موجب نارسایی های تنفسی می شود به اسم سندرم تنفسی خاورمیانه ( Middle East respirator syndrome coronavirus) و یا به اختصار مرس (MERS-CoV) نامگذاری شده است. دانشمندان شتر را عامل اصلی این بیماری اعلام کردند. بوسیدن شتر در عربستان و همچنین برخورد زیاد عرب ها با این حیوان یکی از عوامل شیوع این بیماری معرفی شده است. این خبر باعث شد تا مدیرکل دامپزشکی استان کرمان اعلام کند که تلفات اخیر در جمعیت جنوب کرمان، هیچ ارتباطی با کرونا ندارد.

کرونا در دنیا چه کار کرده است؟
اولین قربانی این بیماری در سال ۲۰۱۲ مرد ۶۰ ساله عربستانی بود که چند روز قبل از مرگش به دبی سفر کرده بود. بعد از آن مرد ۴۹ ساله قطری بود که کرونا منجر به فوت او هم شد. در حال حاضر طبق آخرین اعلام محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، تاکنون ۶۷۲ نفر در ۱۸ کشور جهان مبتلا به بیماری کرونا شدند که از این تعداد ۲۰۷ نفر فوت کرده اند. در حال حاضر این بیماری به کشورهای ایالات متحده آمریکا، انگلستان، فرانسه، ایتالیا، یونان، هلند، عربستان، امارات متحده عربی، قطر، اردن، عمان، کویت، مصر، یمن، لبنان، تونس، مالزی و فیلیپین وارد شده است. کشور عربستان با ۵۶۲ مورد و بعد از آن امارات متحده عربی با ۶۸ مورد، بیشترین آمار مبتلایان به این بیماری را دارند. طبق آمار ها در کشور عربستان به طور میانگین روزی ۴ نفر به این بیماری مبتلا می شوند و این در حالی است که در گذشته این رقم۱۱ نفر در روز بوده است.

* مهمان ناخوانده ایرانی ها
در داخل کشورهم گاهی اخبار غیررسمی و ضد و نقیضی منتشر می شود که منبع آنها مشخص نیست. چند وقت پیش شایعه ای در استان البرز مبنی بر مرگ که یک بیمار مبتلا به کرونا در کرج منتشر شد که به سرعت میان اهالی کرج پیچید. اما توسط مسئولین نه رد و نه تایید شد.چند روزی است که دو مورد ابتلا به این بیماری در کرمان گزارش شده که به گفته مهدی شفیعی، مدیر گروه مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان «۶ مورد مشکوک در کرمان گزارش شده که ۴ نفر از آنها ۴ خواهر هستند که حال دو نفر از آنها مساعد نبود و در شرایط ویژه درمان قرار داشتند. اما بعد از چند روز بستری حال یکی از آنها مساعد و ترخیص شد. اما دیگری به دلیل بالا بودن سن و داشتن بیماری های مزمن هنوز بستری است و اگرچه حال خیلی مساعدی ندارد ولی در دو روز گذشته کمی بهتر شده است. نتایج آن دو خواهر دیگر هم در حال بررسی است. همچنین ۱۴۰ نفر از اطرافیان و کادر درمانی این خواهران هم شناسایی و تحت کنترل هستند تا در صورت مشاهده علائم بالینی احتمالی مراقبت های ویژه انجام شود. ۲نفر مشکوک دیگر هم وجود دارند که ارتباطی بین این خواهرها ندارند اما آنها نیز یا با زائری در ارتباط بودند یا خودشان به سفر حج رفته اند. این دو نفر نیز در دست بررسی هستند. » البته امروز محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با فارس خبر داد که یکی از این دو خواهر متاسفانه فوت شدند و در حال حاضر تنها بیماری قطعی در کشور یک نفر است. این در حالی است که دکتر سیداحمد هاشمی رییس بیمارستان امام علی (ع) بجنورد روز یکشنبه خبر داد که یک مورد مشکوک به این بیماری در این استان دیده شده و فرد مذکور که به تازگی از عربستان برگشته هم اکنون در این بیمارستان بستری است و تحت مراقبت های ویژه قرار دارد.

* حجاج چه کار کنند؟
علائم دقیقی از این بیماری گزارش نشده ولی گفته می شود علائمی شبیه سرماخوردگی دارد که تب، تنگی نفس، سرفه های چند روزه و ظاهرا بی دلیل از علائم آن هستند. همچنین اسهال، نارسایی های شدید تنفسی، اختلالات انعقادی و پریکاردیت و نارسایی کلیه از نشانی های حاد این بیماری هستند. همچنین با توجه به نزدیک شدن به ایام حج تمتع و اعزام حجاج به عربستان سعودی, به حجاج به شدت توصیه می شود که در صورتی داشتن سرفه های طولانی مدت حتما برای معاینه به پزشک مراجعه کنند. همچنین دکتر حمیدرضا جنیدی, نماینده پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر در استان تهران اعلام کرد «مواد شوینده و ضدعفونی کننده به راحتی می توانند این ویروس را نابود کنند.» شستن مرتب دست ها، استفاده از دستکش، ماسک و حتی عینک های ایمنی, نخوردن شیرخام، اجتناب از دست زدن و تماس با حیوانات از جمله توصیه هایی است که به حجاج و یا کسانی که قرار است به این کشور ها سفر کنند گفته می شود. انتقال این بیماری مانند آنفلونزا از طریق هوا به وسیله عطسه, سرفه و تماس نزدیک مانند لمس کردن و دست دادن است. هیچ درمان دقیق و تایید شده ای برای این بیماری ذکر نشده است. اما نوشیدن مایعات زیاد و تنفس درهوای تمیز و مرطوب و استراحت مطلق به مبتلایان توصیه شده است.

* در عربستان چه خبر است؟
عربستان در حال حاضر پایتخت بیماری کرونا در جهان است و هر چند وقت یکبار از این کشور خبرهای تازه ای می رسد. در فردوگاه های این کشور نیز کاتالوگ و بروشور هایی با موضوع کرونا وجود دارد که برای مسافرین به خاک عربستان و افزایش آگاهی آنها نصب شده است.

شبکه خبری العالم به نقل از دکتر «سامی بادواد» مدیر امور بهداشتی جده خبر داده که ویروس کرونا به عنوان عامل مستقیم در مرگ افراد در گواهی فوت ثبت نمی شود. او در سخنانش این اقدام را این گونه توجیه کرد که این ویروس برای کسانی که برخی بیماری ها مانند نارسایی کلیه یا ناراحتی قلبی دارند به عنوان بخشی از بیماری به حساب می آید نه عامل مستقیم مرگ. بدین ترتیب احتمالا آمار تلفات ناشی از این بیماری در عربستان بیش از آمار اعلام شده است و مقامات سعودی در اعلام تلفات پنهان کاری می کنند. چندی قبل هم از عربستان خبر رسید پادشاه عربستان به دنبال افزایش نگرانی ها از گسترش ویروس کرونا در این کشور « عبدالله الربیعه» وزیر بهداشت را برکنار و «عادل فقیه» وزیر کار این کشور را به حفظ سمت به سرپرستی این وزرات خانه انتخاب کرد. بعد از آن وزرات بهداشت عربستان از درگذشت"ایمن حمدان سیمی" (۴۵ ساله) رئیس بخش خون در بیمارستان "ملک فهد" در جده بر اثر ابتلا به ویروس کرونا خبر داد. با شیوع این بیماری در عربستان و نگرانی مردم این کشور از این بیماری، « شیخ عبدالعزیز آل شیخ»، مفتی اعظم آل سعود با استناد به حدیثی که قربانیان طاعون را شهید می نامد گفت: «این بیماری جزء بیماری های طاعون است که عامه مردم را تهدید می کند. بنابراین قربانیان کرونا شهید هستند.» پایگاه خبری تبوک عربستان، وابسته به دربار آل سعود چند روز قبل در خبری مضحک و عجیب اعلام کرد: «ویروس کرونا ساخت ایرانی ها و کره شمالی است.» در ادامه این خبر آمده است «کارشناسان عربستان برای اولین بار از طریق یکی از کشور های غربی فهمیدند که کرونا در آزمایشگاهی پیشرفته در ایران، توسظ ۳ کارشناس متخصص کره شمالی تولید و در مناطق مشخصی از عربستان رها شده است.»

عربستان سعودی در چند وقت اخیر بعد از بازرسی از درمانگاه ایرانی موجود در این کشور، از ادامه فعالیت آنها جلوگیری کرده است. به گزارش خبرنگار حج نیوز در عربستان، مامورین سعودی فعالیت های پزشکی درمانگاه های ایرانی را غیر قانونی می دانند و جلوی فعالیت آنها را می گیرند.
 

Dear.Doctor

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
تا کنون دو ایرانی درکرمان به این ویروس دچار شده اند این بیماری که توسط زائران از کشور عربستان و عراق به ایران منتقل شده تاکنون منجر به مرگ ۲۰۷ نفر در کل دنیا شده است رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از شناسایی ۲ مورد ابتلا به عفونت کرونا ویروس در کشور خبر داد و علائم و توصیه‌ها برای مقابله با این عفونت را تشریح کرد.همچنین، در حال حاضر هیچ واکسنی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد. محمد مهدی گویا اظهار داشت: ۴ مورد مشکوک به عفونت کرونا ویروس جدید مربوط به یک خانواده در استان کرمان مشاهده شده است که ۲ مورد ابتلا به آن مربوط به ۲ خواهر در کرمان تایید شده است که یکی از آنها بدحال و در شرایط ویژه تحت درمان است. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر در ادامه گفت: افرادی که در تماس با این ۲ مورد بوده اند، در مدت کمتر از ۴۸ ساعت شناسایی و تحت مراقبت قرار گرفتند تا در صورت مشاهده علائم بالینی احتمالی، مراقبت‌های ویژه از آنها به عمل آید. وی به همکاری های میان وزارت بهداشت، سازمان حج و زیارت، هیئت پزشکی و هلال احمر جمهوری اسلامی ایران طی ۸ ماه گذشته به منظور برنامه ریزی‌های دقیق و ایجاد آمادگی‌های لازم برای مراقبت از بیماری اشاره کرد و گفت: در این راستا برنامه‌های اطلاع رسانی برای زائرین حج در فرودگاه‌های کشور و همچنین، در طی ایام حضور در عربستان به صورت فعال صورت گرفته است. گویا در ادامه از وجود تیم‌های پزشکی آموزش دیده در حج که وظیفه مراقبت از موارد مشکوک به عفونت mers را بر عهده دارند خبر داد رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت آخرین وضعیت بیماری کرونا را در کشور تشریح کرد و گفت: از بین ۴ فرد مشکوک به ویروس کرونا یا بیماری mers ابتلای دو نفر آنها قطعی است که حال یکی از آنها وخیم است. این ۴ خواهر با یک زائر عربستان در یک بیمارستان بوده‌اند. محمد مهدی گویا در گفت و گوی با خبرنگار بهداشت و درمان فارس گفت: ویروس کرونا از طریق تنفس نزدیک با فرد مبتلا و ناقل این بیماری منتقل می شود، این بیماری تاکنون در ۱۸ کشور دنیا ۶۷۲ نفر را مبتلا کرده و جان ۲۰۷ نفر را گرفته است. بیشترین موارد این بیماری در عربستان بوده که با ابتلای ۵۶۲ نفر در این کشور، ۱۷۹ مورد مرگ را در بر داشته است. وی گفت: وزارت بهداشت برای کنترل و پیشگیری از بروز موارد این بیماری از حدود ۱٫۵ سال گذشته بیش از ۹۰۰ مورد مشکوک را در آزمایشگاه مرجع کشور بررسی کرده تا اینکه اولین موارد مشکوک هفته گذشته در کرمان تأیید شد. وی افزود: موارد مشکوک ۴ خواهر از اعضای یک خانواده در کرمان هستند که در یک بیمارستان با یک زائر عربستان که همراه یک بیمار دیگر بوده است در یک اتاق بوده اند. تاکنون وجود این ویروس در ۲ نفر آنها تأیید قطعی شده است و هنوز ابتلای دو خواهر دیگر تأیید نشده است. گویا افزود: هر ۴ خواهر اکنون در بیمارستان به صورت ایزوله تحت مراقبت هستند اما حال یکی از آنها به شدت وخیم است و در آی سی یو بستری شده است. رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت اضافه کرد: عقونت ویروس کرونا که بیماریهای مختلفی را باعث می شود در این مورد بیماری mers را شایع کرده است که منشاء آن شترهای مبتلا به این بیماری در عربستان بوده است. وی گفت: انتقال انسان به انسان این بیماری به آسانی بیماری آنفلوانزا نیست و معمولاً موارد ابتلا در بیمارستان و در صورت ارتباط نزدیک تنفسی رخ می دهد. گویا اضافه کرد: این بیماری هم اکنون علاوه بر عرستان در کشورهای امارات، قطر، کویت و اردن نیز مشاهده شده است اما تاکنون موردی از این بیماری در کشور عراق مشاهده نشده است. وی ادامه داد: وزارت بهداشت با همکاری سازمان حج و زیارت و مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر تمهیدات گسترده ای را برای پیشگیری از ابتلای ایرانیان به این ویروس اجرا می کند، تمام زائران به عربستان تحت آموزش مراقبتی قرار می گیرند و تیم های تخصصی نیز در عربستان حضور دارند. هر مورد مشکوک را به سرعت بررسی می کنند و در صورت لزوم به بیمارستانهای عربستان ارجاع می دهند. وی گفت: هر یک از زائران ایرانی که به عربستان سفر می کنند اگر تا ۱۴ روز پس از بازگشت به کشور علامت بیماری در خود دیدند به سرعت به یکی از مراکز بهداشتی- درمانی وزارت بهداشت مراجعه کنند. وی ادامه داد: آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت مجهزترین آزمایشگاه خاورمیانه است و جواب تمام نمونه ها بعد از ۲۴ ساعت از ارجاع به این مرکز مشخص می شود. گویا گفت: فعلاً این بیماری در کشور ما نگرانی دارد و نگرانی اصلی از شیوع بیمارستانی این ویروس است به همین علت افراد مشکوک در بیمارستانها ایزوله می شوند. وی همجنین از افراد به خصوص زائران عربستان خواست که از شترسواری در عربستان خودداری کنند و این نکته را در نظر بگیرند که حتی گوشت خوب نپخته شتر نیز می تواند این بیماری ویروسی را منتقل کند. البته هنوز در کشور ما مورد ابتلای حیوانی به این بیماری گزارش نشده است. وی افزود: همچنین تدارکات لازم جهت بررسی زائران پس از بازگشت از حج نیز صورت گرفته است. وی عنوان کرد: برای زائران تا ۱۴ روز پس از بازگشت از حج چنانچه علائم مشکوک به عفونت کرونا ویروس داشته باشند بلافاصله اقدامات تشخیصی و مراقبتی لازم از آنها به عمل خواهد آمد و در شرایط ویژه بستری خواهند شد . گویا در ادامه به تشریح اهم اقدامات اعضای گروه تخصصی منتخب وزارت بهداشت ایران اعزامی به عربستان، برای شناسایی و اجرای برنامه‌های پیشگیرانه پرداخت و گفت: برگزاری جلسه هماهنگی با مسئولان هیات پزشکی هلال احمر مستقر در عربستان، بازدید روزانه از درمانگاه‌های مستقر در شهرهای مکه و مدینه، ملاقات با مسئولان کاروان‌ها و برگزاری کلاس توجیهی برای آنها، ویزیت بیماران مشکوک بر اساس دستورالعمل، ملاقات با پزشکان درمانگاه‌ها و آموزش چهره به چهره پزشکان و پرستاران و همچنین آموزش‌های عمومی در سطح وسیع برای زائران، توزیع پوسترهای آموزشی در کاروان‌ها و درمانگاه‌ها و بین حجاج، آموزش چهره به چهره مدیران هتل‌ها و بازدید از محل اسکان زائران ایرانی از جمله اقدامات تیم بهداشتی وزارت بهداشت برای پیشگیری از این بیماری بوده است. امکان تشخیص عفونت کرونا ویروس جدید در آزمایشگاه مرجع کشوری رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن اشاره به امکان تشخیص عفونت کرونا در آزمایشگاه مرجع کشوری گفت: تمام موارد مشکوک به بیماری عفونت mers در مدت کمتر از در مدت کمتر از ۴۸ ساعت مورد بررسی و آزمایش قرار می‌گیرند. گویا با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ واکسنی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد، افزود: درمان دارویی برای بیماری عفونت کرونا ویروس جدید تاکنون به طور قطعی در جهان پیدا نشده است. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تعداد مبتلایان به این بیماری در دنیا در ۱۸ کشور جهان را ۶۷۲ مورد اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۲۰۷ مورد منجر به مرگ شده است. گویا در ادامه در خصوص علائم بیماری mers گفت: مبتلایان به این بیماری علائمی نظیر مشکلات تنفسی شدید و عوارض گوارشی دارند که در ادامه ممکن است دچار نارسایی کلیه، کبد و سایر دستگاه های حیاتی بدن شوند. رئیس مرکز مدیریت بیماری‌ها رعایت نکات بهداشتی را مهم ترین راه پیشگیری از این بیماری عنوان کرد و بر شستشوی مرتب دست ها و رعایت آداب تنفسی تاکید کرد. وی خاطرنشان کرد: افرادی که تا ۲ هفته پس از بازگشت از حج دچار علائم مشکوک به این بیماری هستند باید از خود درمانی پرهیز و به پزشک مراجعه نمایند. رسانه‌ها با فرهنگ سازی و آموزش برای پیشگیری از این بیماری کمک کنند به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در همین رابطه، عباس زارع نژاد رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از رسانه‌ها خواست که از انتشار اخبار غیرموثق که باعث نگرانی در سطح جامعه می شوند، جداً خودداری کنند و برای کمک به پیشگیری از این بیماری بر وظیفه فرهنگ سازی و آموزش که اطلاعات آن از طریق وزارت بهداشت در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد، تاکید بیشتری داشته باشند . زارع نژاد خاطرنشان کرد: تنها مرجع اطلاع رسانی در خصوص بیماری عفونت کرونا ویروس جدید، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مرکز روابط عمومی این وزارتخانه است. پراکندگی بیماران مبتلا به کرونا ویروس mers با افزوده شدن کشور آمریکا به کشورهایی که مورد مثبت این بیماری در آنها گزارش شده است به ۵ قاره رسید. براساس اعلام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در حال حاضر ۶۷۲ نفر در ۱۸ کشور جهان مبتلا به این بیماری شده اند که از این تعداد ۲۰۷ نفر فوت کرده اند. براساس این گزارش در حال حاضر موارد ابتلا به این بیماری در کشورهای ایالات متحده آمریکا، انگلستان، فرانسه، ایتالیا، یونان، هلند، عربستان، امارات متحده عربی، قطر، اردن، عمان، کویت، مصر، یمن، لبنان، تونس، مالزی و فیلیپین گزارش شده است. این گزارش می‌افزاید: بیشترین موارد مبتلایان به کرونا ویروس در عربستان با ۵۶۲ مورد و امارات متحده عربی با ۶۸ مورد بوده است.
 

Dear.Doctor

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
علایم و نشانه های ویروس کرونا یا مرس (MERS)




با توجه به افزایش شیوع بیماری کرونا ویروس یا مرس (MERS)، سرویس ارزیابی خطر سازمان بهداشت جهانی در تلاش برای تعیین احتمال تغییر الگوی های انتقال هستند. ارزیابی میزان خطر بر اساس اطلاعات و دانش موجود صورت می گیرد و این اطلاعات در هر لحظه به روز می شوند. به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز، پژوهشگران علوم پزشکی می گویند در گزارش ابتلا به ویروس کرونا یا مرس (MERS) هفتاد و پنج درصد از مبتلایان جدید، مربوط به افرادی است که این ویروس را از افراد دیگر دریافت کرده اند. در لیست این افراد، پرستاران، خدمه بیمارستان و بیمارانی هستند که به دلایل دیگر به بیمارستان مراجعه کرده اند. این امر لزوم مراقبت و کنترل این بیماری در اماکن عمومی را بار دیگر روشن می کند. بیشتر موارد گزارش شده از این سندرم، بدلیل تماس با حیوانات است. گرچه شتر به عنوان منبع اصلی این ویروس شناخته شده است ولی هنوز عامل اصلی ویروس MERS و راه های مبارزه با آن در پرده ای از ابهام وجود دارد.
● علایم و نشانه های بیماری
علایم معمول بیماری در مراحل اولیه شامل تنگی نفس و مشکلات تنفسی جدی است. تب، سرفه و مشکلات گوارشی مانند اسهال نیز در این بیماران دیده می شود.
همزمان با پیشرفت بیماری، نارسایی کلیه نیز دیده می شود و عفونت در بیمارانی که نقص سیستم ایمنی دارند، منجر به فوت می شود.
● توصیه های بهداشتی
مهمترین راه مبارزه با تمامی عوامل بیماری زا، رعایت نکات بهداشتی، بخصوص در اماکن عمومی است. بیمارستان ها و دیگر مراکز بهداشتی مهمترین رکن این مبارزه محسوب می شوند چرا که انواع ویروس ها، بیماران و افراد سالم در کنار یکدیگر زیر یک سقف جمع می شوند و هریک با خانواده خود ارتباط نزدیک دارند؛ بنابراین رعایت اصول بهداشتی و قرنطینه کردن افراد مشکوک به ویروس، مهمترین قدم در راه پیشگیری است.
● برخی از راهکارهای مناسب برای جلوگیری از گسترش سندرم تنفسی خاورمیانه عبارتند از : • اتخاذ اقدامات احتیاطی مناسب در مزارع، انبارها، طویله ها و مناطقی که در آن شتر وجود دارد.
• آگاه کردن افراد جامعه؛ بخصوص مسافران
• اجتناب از نوشیدن شیر خام
• پختن، پوست کندن و شستن محصولاتی که با ترشحات حیوانات در تماس هستند
• شستن دست پس از ارتباط با حیوانات
• اجتناب از تماس با حیوانات بیمار
سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده است که برای جلوگیری از گسترش بیماری، مهمترین عامل آگاهی مسافرانیست که به کشورهای مشکوک به وجود ویروس مسافرت می کنند یا از آن باز گشته اند.









 

Similar threads

بالا