اگر در فکر شما خلاقیت یعنی خلق ایدههای عجیب و نامعقول، فکر درستی دارید، اما فقط یک چهارم آن درست است. برای رسیدن به افکار خلاقانه باید به تفکر باز و آزاد بپردازید، اما برای آنکه واقعاً از خلاقیتتان سود ببرید، باید در تبلیغ، محصولات، عرضه و فروش و سایر فعالیتهای بازاریابیتان ابتدا ایدههای جدید را جستوجو و سپس بهترین آنها را به کاربردهای عملی تبدیل کنید و ترکیبی از این دو فعالیت داشته باشید. خلاقیت باید فرآیندی چهار مرحلهای را طی کند تا واقعا در کار بهطور عملی سودمند باشد.
شاید برای تصور ایدههای نامعقول و تحقق بخشیدن به آنها، به شکلی کاربردی، به استعدادها و تواناییهای مختلفی نیاز باشد. در واقع هر یک از چهار مرحلهی خلاقیت (آغاز، تخیل، ابداع و تحقق) رفتارهای متفاوتی را میطلبند. با دانستن این امر میتوانید خودتان را تنظیم کنید، یعنی اگر مطابق با این چهار مرحله پیش نمیروید، باید رفتارتان را تغییر دهید. شاید بخواهید از سبکهای مختلف افراد دیگر در به کار بستن خدمات بهره ببرید و از آنهایی که بهویژه برای یکی از مراحل خلاقیت مناسباند استفاده کنید.
۱.آغاز
در این مرحله شما نیاز یا فرصتی را که خلاقیت با آن آغاز میشود شناسایی میکنید و سؤالاتی در این مورد میپرسید. مثلا شاید نگاهی به بروشورهایتان بیندازید و از خودتان بپرسید آیا نمیشود به طریقی عکس و عنوانی چشمگیر در آن بیاوریم تا تأثیرگذارتر و جالبتر شود. اندیشههایی از این دست تفکر خلاقانه را برمیانگیزد و جهتی کاربردی به آن میدهد.۲. تخیل
در این مرحله از فرآیند خلاقیت، شما مشغول تفکر خلاقانه و نامعمول و آزادانهای میشوید که از استعدادهای هنری شما برمیخیزد. هدف شما در اینجا کشف این مسئله است که چه تعداد ایدههای غیرعادی میتوانید ابداع کنید.۳. ابداع
اکنون باید عملگراتر شوید. به تمام آن ایدههای غیرعادی با دیدی منتقدانه بنگرید و یک یا معدودی از آنها را که امیدبخشتر و قابل اتکاترند انتخاب کنید. روی آنها کار کنید و ببینید چطور میتوان آنها را برای نیازهای خود عملی و نتیجهبخش کرد.۴. تحقق
نهایتا شما باید این فرآیند را با پیگیری موفقیتآمیز و به تحقق رساندن ایده یا طرح جدیدتان به پایان برسانید. ممکن است شما طرح فوقالعادهای برای بروشوری جدید داشته باشید، اما تا با دقت کافی روشی برای چاپ آن و راهی برای توزیع آن بین مشتریان احتمالی پیدا نکنید، نفعی از آن نمیتوانید ببرید.شاید برای تصور ایدههای نامعقول و تحقق بخشیدن به آنها، به شکلی کاربردی، به استعدادها و تواناییهای مختلفی نیاز باشد. در واقع هر یک از چهار مرحلهی خلاقیت (آغاز، تخیل، ابداع و تحقق) رفتارهای متفاوتی را میطلبند. با دانستن این امر میتوانید خودتان را تنظیم کنید، یعنی اگر مطابق با این چهار مرحله پیش نمیروید، باید رفتارتان را تغییر دهید. شاید بخواهید از سبکهای مختلف افراد دیگر در به کار بستن خدمات بهره ببرید و از آنهایی که بهویژه برای یکی از مراحل خلاقیت مناسباند استفاده کنید.