مجتمع دادگاه پاریس از رنزو پیانو ؛ یکپارچه سازی سیستم قضایی در یک ساختمان پایدار

F A R Z A N E

عضو جدید
کاربر ممتاز




پلـِی دو جاستیس یا دادگاه پاریس، ارائه دهنده ی خدمات مختلفی از سیستم قضایی فرانسه است که در اطراف پایتخت پراکنده شده اند؛ تا در کنار یکدیگر جمع شده و این مجموعه با طراحی معمار سرشناس بین المللی، رنزو پیانو را به وجود بیاورند.




این پروژه ی خصوصی- دولتی، در مرز شمالی شهر واقع شده است و از طریق یک خط تراموای جدید و موفق به مرکز شهر متصل می گردد که بخشی از سیستم حمل و نقل عمومی شهر را تشکیل می دهد. اتصال های بصری طرح به واسطه ی روزنه ای گسترده و دو آسانسور شیشه ای خارجی شکل می گیرند که پانورامایی از چشم انداز بافت شهری اطراف مجموعه را به نمایش می گذارند.




ابعاد باریک برج، اجازه می دهد تا نور روز به میزان کافی به فضاهای داخلی رسیده و ارتباط میان محیط داخلی و خارجی حفظ گردد. این برج مرتفع، از چهار حجم بر هم قرار گرفته، تشکیل شده است. در سطح همکف، ورودی ساختمان از پایه ای شفاف با ایده ی شفافیت و سهولت دعوت و جهت یابی در مجموعه، قرار گرفته است.





از همین پایه، سه آتریا امتداد می یابند و برجهای بالا را به نمایش می گذارند و با نور طبیعی جذب شده از پنجره های سقفی، گالری های موجود در این دهلیزها را روشن می نمایند. در این مجموعه ی 30 طبقه، 90 اتاق محاکمه، اداره و اتاق ملاقات قرار گرفته است.





اندازه ی هر ده طبقه، در مقایسه با حجم پایین تر خود، کاهش می یابد. این امر باعث بوجود آمدن تراس هایی می شود که قابل طراحی با درختان تزئینی می باشند. این مناطق باز، در نظر گرفته شده اند تا فضاهایی راحت جهت بحث و تفکر به وجود بیاورند.





این پشت بام های سبز، مزایای زیست محیطی بسیاری دارند که با استفاده از پنل های خورشیدی، تهویه طبیعی و سیستم جمع آوری آب باران، کامل می گردند. از اثر تجمعی این فن آوری های به کار رفته شده در طرح، انتظار می رود که این برج با اتمام ساخت در سال 2017، به معیار جدیدی از مصرف انرژی در ساختمان های بلند مرتبه بدل گردد.

نمای عمومی ساختمان

فضاهای داخلی

فضاهای داخلی

فضاهای داخلی

روف گاردن

پلان

برش

سطوح تشکیل دهنده

اسکچ کانسپت

سایت پلان

ماکت ساختمان در بافت اطراف


منبع:اتود



 
بالا