[مبانی مرمت ] - مطالعات و پژوهش تزئینات

PARASTESH MAREMA

عضو جدید
ارسی و شیشه‌های رنگی:
تامين نور فضاي درونی در معرض ديد، قرار دادن فضاي بيروني، كاهش شدت تابش نور آفتاب و گرما ،ايجاد زيبايي در نماي ساختمان ،حفظ حريم و محرويت فضاي بيرون ،دور كردن حشرات مزاحم(شيشه هاي رنگي پنجره هاي ارسي با ايجاد نورهاي رنگارنگ باعث دور شدن و خارج شدن حشرات مزاحم از فضاي بيروني اتاق هاي داراي پنجره هاي ارسي مي شوند)
اثرات و دلايل استفاده از پنجره هاي ارسي می باشد. اين نوع پنجره ها باعث مي شوند نور خورشيد به اندازه كافي وارد فضاي اتاق شود نه كمتر نه بيشتر. از نظر روان شناسي رنگ، جاي مختلف اين شيشه ها و ايجاد نور هاي هم رنگشان بر روي انسان تاثيرات مختلفي مي گذارد كه هر رنگ كنار رنگ ديگر شدت اين تاثير را خنثي مي كند و مقدار مناسب آن را تنظيم و تعديل مي كند.بيشتر رنگ هاي استفاده شده در شيشه هاي ارسي رنگهاي لاجوردي، قرمز، سبز و زرد هستندو هر كدام به تنهايي يك تاثير روانشناختي مجزاي دارند. سطح پنجره هاي ارسي را با استفاده از انواع نقش هاي گوناگون گره سازي و با شيشه هاي رنگين و ساده مي آراستند و تركيب هاي بديعي پديد مي آورند و بدين صورت هماهنگي بين اين شبكه هاي هندسي و نورهاي رنگي باعث ايجاد زيبايي دلپذيري مي شود. ناپسند دانستن تقليد از نقش ها و صورت هاي انساني و حيواني در نقاشي و ساير هنر هاي تصويري و تجسمي به تدريج موجب شد كه تقليد از طبيعت در فرهنگ بسياري از هنر هاي اسلامي چندان مورد توجه قرار نگيرد و جايگاه والايي نيابد.به همين جهت هنرمندان به تركيب هاي هندسي و انتزاعي توجه بسيار كردند. پنجره هاي ارسي همچنين باعث محدود كردن ديد از بيرون به درون خانه و ايجاد محرميت مي شود. اگر قطعات يك گره نسبت به هم زواياي مختلف يا متعدد پيدا كند جابجايي صوتي ايجاد مي كند در اين جابجايي تابع قوانين علم آكوستيك است. فرم هاي شش وجهي نيز داراي خواص صوتي هستند از كاربرد صوتي شش وجهي در طبيعت مي توان كندوي زنبور عسل را مثال آورد كه دقيقا عمل انتقال صوت يا رزونانس را انجام می دهد.
پوشش سقف : در بسیاری از خانه های دوره قاجار از چوب به شیوه های مختلف گره ، لمبه هشت و بازوبند و... جهت تزیین استفاده شده است.
Slide1.jpg
 

PARASTESH MAREMA

عضو جدید
: مطالعات و پژوهش تزئینات( نقاشی پشت شیشه)

: مطالعات و پژوهش تزئینات( نقاشی پشت شیشه)

این هنر قدمت بسیار زیادی دارد و به قرن سوم قبل از میلاد می رسد. یکی از دشوارترین و جالب‌ترین شعبه‌های نگارگری، نقاشی پشت شیشه است که از زمان زندیه و اوایل قاجاریه رونق پیدا کرد و مخصوصاً برای تزیین برخی از طاقهای خانه‌های اشرافی مورد استفاده قرار می‌گرفت. موضوع نقاشی پشت شیشه بیشتر مناظر طبیعی و کومه‌های روستایی، چهره اشخاص سرشناس و زنان زیبا، و تصویر مرغ و ماهی بود و در دیوارها، سقف کاخها و اتاقهای آینه‌کاری تعبیه می‌گردید. در نتیجه استقبالی که اعیان و اشراف عصر از این گونه نقاشی می‌کردند، ترقی شایان توجهی نصیب این رشته گردید ابتدا طرح را روی کاغذ می انداختند، سپس آن را با سوزن سوراخ می کردند، بعد آن را روی شیشه می انداختند و گرد زغال می ریختند تا طرح مورد نظر روی شیشه بیفتد و در پایان آن را طراحی می کردند. نقاشی روی شیشه بسیار دشوارتر از نقاشی روی بوم یا پرده است و کار با جزئیات شروع می شود؛ برخلاف نقاشی روی بوم.نقاشی پشت شیشه در ابتدا به عنوان نقاشی در خدمت معماری و آینه کاری و گچ بری سقف بود اما در زمان فتحعلی شاه از حالت تزیینی در آمد و تبدیل به یک هنر مستقل شد.Slide1.jpg
 
بالا