[مبانی مرمت] - نهادهای بین المللی - دوکومومو

Maryam.PZ

کارشناس ارشد مرمت ابنیه
کاربر ممتاز
درباره docomomo :




Seagram Building, New York
Mies van der Rohe

داکامومو یک سازمان بین المللی غیر سود ده برای مستند سازی و حفاظت ساختمان ها و سایت های مدرن می باشد. که در سال 1988 توسط ”هابرت-جان هنکت“ و ”وسل دو یونگ“ معماران و اساتید مدرسه معماری دانشگاه آیندهوون
در هلند تاسیس شد. در سال 2002 دبیرخانه داکامومو به پاریس انتقال یافت و از ژانویه 2010 نیز این دبیرخانه در بارسلون در کشور اسپانیا مستقر شده است.

اهداف اصلی از تاسیس داکامومو عبارتست از :

1-عمل کردن به عنوان نهاد ناظر در قبال ساختمان های مدرنی که در معرض خطر و تهدید قرار گرفته اند.
2- تلاش برای بر انگیختن علاقه عموم مردم و مقامات مسئول به اهمیت این بخش از میراث قرن بیستم.
3- تبادل دانش و اطلاعات در معماری مدرن و حفاظت و مستند سازی آنها.



Paimio Sanatorium, Finland
Alvar Aalto


داکامومو از همان شروع کار رشد قابل توجهی داشته است و خود را به عنوان یک بازیگر مهم نه تنها در عرصه حفاظت، بلکه در زمینه فرهنگ معماری نشان داده است. ذات پلورالیستی و بین رشته ای داکامومو به خاطر جمع کردن تاریخدانان،
معماران، مهندسان شهرسازی، محافظان محیط زیست، معلم ها و شاگردان در یکجا از ارزش بسیاری برخوردار است.
در حال حاضر داکامومو از پنجاه و نه شعبه و 2300 عضو در قاره های اروپا، امریکا، آسیا و اقیانوسیه تشکیل شده است.



Crown Hall, Illinois Institute of Technology, Chicago
Mies van der Rohe


منبع : پاورپوینت های مرمتی
 

Maryam.PZ

کارشناس ارشد مرمت ابنیه
کاربر ممتاز
docomomo conferences :





یکی از فعالیت های بسیار مهم داکامومو برگزاری کنفرانسهای بین المللی می باشد. این کنفرانس ها هر دو سال یکبار در یکی از کشورهای عضو برگزار می شود.
معمولاً این کنفرانس ها به موضوعاتی اختصاص داده می شوند که با جنبه های مهم جنبش مدرن مرتبط باشد.کنفرانس ها به عنوان محلی برای تبادل اطلاعات برای متخصصان سراسر جهان در نظر گرفته می شود.
اولین کنفرانس بین المللی داکامومو 14-12 سپتامبر سال 1990 با سازماندهی دانشگاه آیندهوون ، و با همکاری وزارت فرهنگ هلند و دپارتمان حفاظت از مونومان های تاریخی برگزار شد.

کنفرانس آیندهوون بر سه موضوع اصلی تاکید داشت:





1-تاریخ معماری: ساختمان های مدرن آگاهانه با عمر متوسط کم ساخته می شوند، محافظت از این ساختمانها با اهداف اولیه طراحان این ساختمان ها در تضاد بود. آیا این موضوع باید بر مرمت آنها تاثیر داشته باشد؟
تاثیرات اعطای عملکرد جدید برای ساختمان ها چیست؟

2- سیاست گذاری: از چه راهی و با چه قوانینی میتوان آثار معماری از تاریخ 1945-1915 را محافظت کرد؟ در این راه چگونه می توان سرمایه گذاری کرد؟ چگونه مدیریت بر کیفیت و تداوم حفاظت از آثار تاثیر می گذارد؟

3- تکنولوژی: طراحان ساختمان های جنبش مدرن از تکنولوژی مدرن در اواخر قرن نوزدهم در راه شکل دادن به ایده ها استفاده کرده اند؛ در نتیجه روش های بدیعی در طراحی ساختمان ها به وجود آمد.
اگرچه بعضی از این روش ها هنوز استفاده می شود، ولی بسیاری از آن ها به فراموشی سپرده شده است. چگونه آن تجربه های بدیع را می توان شناخت و به گسترش آن کمک کرد؟ اگر این آثار با نیازهای فعلی سازگار نباشد چه باید کرد؟

بیانیه «آیندهون»:

کلیه اهداف اصلی DOCOMOMO در بیانیه "آیندهون" آمده است که این بیانیه در پایان کنفرانس برگزار شده
در سال 1990 صادر شد.

--> جلب توجه مردم، مقامات،متخصصان و جوامع آموزشی مرتبط با محیط مصنوع به اهمیت میراث جنبش مدرن .

--> شناسایی و ترویج ثبت آثار جنبش مدرن از جمله ثبت، ترسیمات، عکس ها، آرشیوها، و دیگر اسناد.

--> ترویج و حمایت از توسعه تکنیک ها و متدهای حفاظت، و اشاعه این دانش به صورت تخصصی.

--> مخالفت با تخریب و بد نما کردن(مداخله بی مورد در بنا) آثار مهم جنبش مدرن.

--> شناسایی و جذب کمک های مالی جهت مستند سازی و حفاظت.

--> تحقیق(پژوهش) و توسعه دانش جنبش مدرن.



منبع : پاورپوینت های مرمتی
 
آخرین ویرایش:

Maryam.PZ

کارشناس ارشد مرمت ابنیه
کاربر ممتاز
کنفرانس 2014 داکامومو :




سیزدهمین کنفرانس بین المللی داکامومو-کره جنوبی -سئول
تعارض و گسترش
سئول کره جنوبی میزبان سیزدهمین کنفرانس بین المللیسلسله مباحث داکومومو میباشد که در سال 2014 برگزار خواهد شد.

مقدمه:



ایده اصلی آن ، پا گرفتن و گسترش روز افزون بینش مدرنیسم اروپا ، امریکا شمالی و امریکای لاتین در بستر فرهنگی و برگرفته از تاریخ شرق آسیا میباشد.بنابراین موضوع (گسترش و تعارض) ، در پی صدور قطعنامه ای با موضوع معرفی
و کشف ریشه ها ، محبوبیت ها و ضدیت های معماری غرب در بستر معماری آسیا است . بر همین اساس از تمام گروه های نظریه پرداز در این زمینه ها دعوت به عمل آمده است تا در این گردهمایی شرکت کرده و اقدام به بیان نظریات خود کنند.
داکومومو کره موضوعات و قطعنامه های دوره های قبلی را به نقد و بررسی میگذارد و از برای صدور قطعنامه جدید تمام دروه ها و سخنان در این رابطه را مرور و برسی خواهد کرد.
این کنفرانس در محل موزه هنرهای معاصر سئول برگزار خواهد شد و میزبانان این گردهمایی میراث فرهنگی کره جنوبی وزارت فرهنگ ،ورزش و توریست کره جنوبی میباشد.
سئول پایتخت کره جنوبی میباشد که دارای بستر مناسبی برای اجرای تفکرات مجمع داکومومو میاشد . در این شهر عناصر معماری مدرن بسیار گرانبهایی موجود است که برای حفاظت و نگهداری گزینه های مناسبی میباشند.
داکومومو کره در ارتباط با گروه های دولتی و حصوصی میاشد که برای جذب کردن و دعوت آنها برای شرکت در کنفرانس بین المللی اقدام نموده است. علاوه بر این در کنفرانس داکومومو سئول اعلام خواهد شد که شهر سئول میزبان گردهمایی UIA
در سال 2017 خواهد بود .
داکومومو کره به منظور هدایت و ساماندهی این دو واقعه اقدام به برگزاری کارگاه های آموزشی و کلاسهای آموزشی در زمینه های مشترک کرده است.در سال 2010 سئول میزبان G20 بوده است و دراین کنفرانس لغب پایتخت طراحی جهان به سئول
داده شد شهری با ارتباطات مدرن و مفاهیم فرهنگی.سئل شهری است با تجارب غنی و سنگین در زمینه های برگزاری مراسم بزرگ بین المللی میباشد.
در نهایت داکومومو کره شما را برای شرکت در این گردهمایی بین المللی دعوت میکند.

موضوع:


موضوع سیزدهمین کنفرانس بین المللی سئول در رابطه با گسترش و تعارض میباشد .در این رابطه به جستجو و بررسی عوامل پراکندگی مدرنیسم میپردازد: بر اساس چه عواملی مدرنیسم توانسته است گسترش پیداکرده و در کشورها و فرهنگ های
مختلف ریشه پیدا کرده است و یا چگونه در این مدت ضدیت یافته است.این کنفرانس فرصت مناسبی در رابطه با بررسی و کشف دلایل تضاد و گسترش میباشد که برامده از تفکرات و بینش های مدرنیسم میباشد.
زمانی که اولین ایدئولوژی در دل فرهنگ نهفته باشد یا وقتی فرهنگی به فرهنگ دیگر تغییر یابد در این زمان است که تناقضی در امر موجودیت و هستی حاصل میاید که در این هنگام محدودیت و واقعیت انسان حاصل میاید.تمامی این موضوع از یک فرهنگ
جدید حاصل میاید و علاوه بر این، رسیدن به این مطلب که پدیده خودشناسی با گسترش و پیشروی بدست میاد.
از اینرو ظهور و پیدایش مدرنیسم یک بازتعریف و باز شناسایی این موضوع در حوزه کشفیات درونی میباشد و در نهایت ریشه ها و سرچشمه تمام تضاد ها در اعتقادات منطقه ای نهفته است که در نگرش مدرنیسم بصورت جهانی و فرامنطقه ای به نمایش در میایند.
آزادی و تفکر آزاد صفتی متفاوت است که مدرنیسم و نگرش مدرن را تحت تاثیر قرار میدهد. این صفت تفاوت ، برگرفته از شکل و فرهنگ میباشد که که در هر کشور و هر اقلیم با یکدیگر متفاوت است . تفکر مدرنیسم در یک موضوع برای توانمند کردن و
بارورساختن آن شرکت میکند . موقعیت جغرافیایی و تاریخ گواهی است بر تضاد و تفاوت در مدرنیسم.
نمونه موردی بسیار مهم در این ضمینه شرق آسیا میباشد که با مدرنیسم اروپا و نگرش مدرن در اروپا بسیار متفاوت است. در کره جنوبی بصورت ویژه تفاوت سنگینی بین کهنه و جدید موجود است البته در این میان هیچگونه هم پوشانی و آمیزشی بین
اعتقادات و مفاهیم دینی چون مسیحیان و بودائیسم ها وجود ندارد. بنابر این گفته ها و براساس اصول منطقه ای و دینی ، آموزه ها و تاثیرات مدرنیسم متعلق به یک ناحیه مثلا کره جنوبی نمیباشد.
گسترش و توسعه مدرنیسم تنها میتواند از کنار هم گذاشتن شرایط جدید و فرهنگ های متفاوت حاصل آید. و به عنوان مثال کره جنوبی خود را به عنوان نمونه موردی معرفی کرده است زیرا هم از نظر تئوری و هم از نظر عملی و فیزیکی فعالیت های
قابل توجهی انجام داده است.
امید ما در برگزاری سیزدهمین کنفرانس بین المللی داکامومو این است که بتوانیم قطعنامه ای در راستای پیشرفت موضوع گسترش و تضاد صادر کنیم .


منبع : پاورپوینت های مرمتی
 

Maryam.PZ

کارشناس ارشد مرمت ابنیه
کاربر ممتاز
کمیته های بین المللی متخصصان :

چهار کمیته بین المللی شامل متخصصان در معماری مدرن، تئوری و منظر تحت نظارت DOCOMOMO بین المللی کار میکنند:

1-ثبت.ISC/R
ISC/R ، DOCOMOMO برای تعامل شعب ملی، منطقه ای در مستند سازی ساختمان ها و سایت های مدرن تاسیس شد. هدف آن توسعه فهرست دارایی های معماری مدرن شامل هم ساختمان های برجسته و هم نمونه های عادی است.

2-فناوری.ISC/T
هدف ISC/T ارتقا مستند سازی و حفاظت از طریق مطالعه و تحقیق روی تکنولوژی و کیفیت مصالح معماری مدرن است.کمیته سمینار ها را سازماندهی می کند; و همچنین از کارگاههای مبروط به تکنولوژی معماری مدرن شرکت و از آنها حمایت میکند.




3-منظر و شهرسازی. ISC/U+L
(international specialist's committee on urbanism+landscape):
هدفISC/U+L ، ترویج پژوهش ، مستند سازی و حمایت از مجموعه های و محیط های مدرن در مقابله با مونومان های انفرادی است. در عمل تمرکز فعلی آن به طور انحصاری در زمینه تحقیق و مستند سازی است.

4-آموزش و تئوری.ISC/E+T
(international specialist's committee on education + theory):
ISC/E+T اولین کارگاه دانشجویی بین المللی DOCOMOMO ، د ر ATAKOYاستانبول در سال 2006 که در طول نهمین کنفرانس بین المللی DOCOMOMO بود را سازماندهی کرد. و این کارگاه در دومین کارگاه DOCOMOMO متمرکز در Lijnban روتردام
در سال 2008 دنبال شد( در دهمین کنفرانس بین المللی DOCOMOMO). سومین کارگاه در آگوست 2010 در مکزیکو در طول یازدهمین کنفرانس بین المللی DOCOMOMO برگزار شد. چهارمین کارگاه نیز در اسپو فنلاند در آگوست 2012 در دوازدهمین
کنفرانس بین المللی DOCOMOMO برگزار می شود.

تاریخچه: ISC/R:

•تاریخچه:

کمیته بین المللی متخصصان در ثبت(ISC/R) در سال 1992 در دومین کنفرانس بین المللی DOCOMOMO در ساختمان باوهاوس در دسائو برگزار شد. هدف آن تعامل گروههای کاری در ترویج و ارتقا مستند سازی ساختمان ها و سایت های جنبش مدرن بود.
ضروری ترین و فوری ترین هدف توسعه فهرست موجودی نمونه های نمادین معماری مدرن بود که این نمونه ها در کنفرانس بارسلونا در 1994 مورد بحث قرار بگیرد.ضوابط انتخاب (برای ثبت) بحث اصلی در این انجمن را تشکیل داده بود. این جلسه در مقر ایکوموس
درپاریس در پاییز 1993 برای تشکیل مجموعه ای از ضوابط برگزار شد.
سومین کنفرانس بین المللی DOCOMOMO (بارسلونا، سپتامبر1994) برای اولین بار مرحله ای بسیار مهم در کار ثبت جمعی بود. 15 گروه کاری، فیش های ثبتی مجموع بیش از 500 ساختمان و سایت که با عکس ها و سی دی ها شرح داده شده بودند را
ارائه دادند. در دسامبر همان سال ISC/R جلسه ای را با هدف بررسی نتایج کنفرانس بارسلونا و ایجاد یک الگوی مشترک برای فهرست دارایی ها(دارایی های جنبش مدرن) برگزار نمود. کیمته سه سطح برای انتخاب ساختمان ها، محله ها و سایت های معماری
مدرن قائل شد(تعیین کرد):

سطح محلی: ثبت منطقه ای و ملی
سطح بین المللی: گزینش بین المللی (IS)
سطح جهانی: لیست میراث جهانی (WHL)
ازهمه احزاب ملی در DOCOMOMO مستند سازی ساختمانها و سایتهای جنبش مدرن هم در سطح محلی و هم در سطح ملی شدند. در سطح محلی، ثبت ملی(NR) باید یک فایل باز که میراث جنبش مدرن را ثبت می کند، تالیف کند. احزاب کاری مربوطه ،
معیارها را برای مستند سازی محلی در ثبت های ملی تعیین میکند که بطور کلی این معیارها بر اساس دستور العمل های ISC/R هستند.



Johnson Wax factory, United States
Frank Lloyd Wright


برای انتخاب بین المللی (IS) از احزاب کاری ملی خواسته شد که حدود 10 ساختمان و یا سایت مهم بین المللی را که منعکس کننده نوآوری های فنی، اجتماعی و زیبایی شناسی هستند و اهمیت تاریخیشان باید ارزیابی شود انتخاب کنند. ارزیابی ها در یک قالب
استاندارد در فیش های بین المللی ثبت می شوند. هر جا که مناسب باشد(نیاز باشد) ارزیابی ها مدارکی را در مورد وضعیت(CANONIC) ارائه می دهند. مثلا ساختمان به عنوان نمونه ای رادیکالی(افراطی، تندرو) برای تغییر(سبک) معماری در سطح ملی یا بین المللی
ارائه میشود.

انتخاب تنها محدود به (CANONIC) نمی شود ، بلکه شامل ساختمانهای معمولی که مظاهر مدرنیته ملی منطقه ای هستند و نیز تنوع معماری مدرن را نشان می دهند نیز می باشد. ساختمان های منفرد، مجتمع ها و تمام محله ها، آثار مهندسی عمران، داخلی،
چشم انداز باغ ، اجزای صنعتی ساختمان، مثل دیوارهای پرده ای همه و همه کاندیداهای با القوه ای برای انتخاب هستند. معیارها برای نوآوری های فناوری، اجتماعی، زیبایی شناسی خط پایه ارزش کیفی برای مفهوم مدرنیته فراهم کرده اند و به ISC/R در تهیه
لیست آزمایشی از ساختمان ها و سایتهای جنبش مدرن برای فهرست میراث جهانی کمک میکنند.



Hotel Tassel, Brussels
Victor Horta


منبع : پاورپوینت های مرمتی
 

Maryam.PZ

کارشناس ارشد مرمت ابنیه
کاربر ممتاز
جنبش مدرن و لیست میراث جهانی-لیست آزمایشی DOCOMOMO :

DOCOMOMO سازمان بین المللی برای مستند سازی و حفاظت از ساختمانها و سایتهای جنبش مدرن، در سال 1992 توسط ایکوموس برای ارائه گزارشی در مورد میراث جنبش مدرن که مربوط به لیست میراث جهانی هستند دعوت شد.این برنامه مشاوره کار
آزمایش معیارهای جاری WHL است که قابل اطلاق به سایت ها و ساختمان های جنبش مدرن هستند.
کار دیگر پیشنهاد نوعی از ساختمانها و سایتها بود که ممکن بود برای نامزد شدن پذیرفته شوند. همچنین توافق شد که DOCOMOMO باید حدود 20 ساختمان، سایت یا مجموعه های منتخب از سراسر جهان که دارای ارزش جهانی برجسته هستند و نیز مقامات
ملی مربوطه ممکن است آنها را برای لیست(میراث) نامزد کنند، پیشنهاد کند. گزارش DOCOMOMO شامل پیشنهادات هم در سازماندهی و هم متدهای انتخاب درست میراث جنبش مدرن است که این میراث ممکن است با توجه به دیگر جنبه های میراث مصنوع
قرن 19 و 20 مفید باشد. با حکم شورای DOCOMOMO تهیه این گزارش به کمیته متخصصان بین المللی در ثبت (ISC/R) سپرده شد.



Brasilia, layout/public buildings, Brazil
L. Costa/O. Niemeyer

در حال حاضر حدود 750 مونومان فرهنگی درWHL نوشته شده اند که با هم تاریخ هزاران سال را نشان می دهند. از آنجا که هم جمعیت و هم ساخت ساز در قرن 20 در مقایسه با زمان های گذشته به طور فزاینده ای رشد کرده است تعادل بین میراث قدیمی و
جدید مورد نیاز است. از احزاب ملی کارگر خواسته شد که تعدادی از ساختمان ها یا سایت های جنبش مدرن را نه الزاما در کشور خود (تحت دستور العمل های تهیه شده برای قرار گرفتن در(WHL ارائه دهند.
ارسالی ها به بیان معیارهای WHL بودند که تحت ان هر نامزد تصور می شد که واجد شرایط(برای لیست WHL) است و یک متن کلی در توجیه این پیشنهاد ارائه میشد. حدود 100 ساختمان و سایت توسط احزاب ملی کارگر نامزد شدند، که میانگین قدمت آنها از
سال 1897 تا 1977 بود. بیشتر دریافتی ها(نامزدهای پیشنهادی که به WHL ارسال شده بودند) چندین بار ذکر شده بودند( یک ساختمان چند بار ارسال شده بود). محدودیت تمرکز DOCOMOMO جغرافیایی است.تعداد کمی از نامزدها مربوط به جنوب و شرق آسیا
بودند و هیچ کدام مربوط به آفریقا نبودند. بدیهی است که این نقاط کور باید در آینده نزدیک توسط DOCOMOMO مورد تحقیق و بررسی قرار بگیرند. بعدها لیست طولانی تری توسط(ISC/R) مورد بررسی قرار گرفت. برای ایجاد یک انتخاب خوب که به درستی نمایانگر
تنوع بین المللی باشد ، پیشنهادات طبق موقعیت، نوع ساختمان،تاریخ، معمار و کیفیت ها، برخی توسط رهنمودها و برخی توسط مراجع دانشگاهی تجزیه و تحلیل شد.اهمیت انتخاب ساختمانها و سایتها برای ثبت ملی جهت انتخاب بین المللی ، و در نتیجه برای
لیست WHL ماهیتش یک پروسه ادامه دار است.

داکامومو بین المللی پیشنهاد داد که آثار چهار تن از معماران برجسته دارای ارزش برجسته جهانی هستند و قابلیت ثبت در فهرست میراث جهانی را دارا می باشند.

1-آلوار آلتو


Paimio Sanatorium; Villa Maireia; Sunila - Factory and Housing; Säynatsälo Town Hall; all in Finland

2-فرانک لوید رایت

Unity Church, Robie House; both in Chicago; Falling Water, Bear Run; Johnson Wax factory, Racine; Usonian houses; Guggenheim museum, New York; all in the United States

3-میس وندروهه

Tugendhat House, Brno, Czech Republic; Lake Shore Drive, apartment block, Chicago; Crown Hall, Illinois Institute of Technology, Chicago; Seagram Building, New York; all in the United States

4-لوکوربوزیه

- Villa Savoye, Poissy; Weekend House, St. Cloud; Unité d'Habitation, Marseille; Notre-Dame du Haut, Ronchamp; all in France; Chandigarh, layout/public buildings, India




آثار مدرن زیر در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت نشده اند ولی پتانسیلهای لازم برای ثبت در آینده را دارند(بر اساس لیست موقتی که آقای هوبرت-جان هنکت ارائه نموده بود):





...... Montreal, Habitat 67, M. Safdie et al., 1964 .................. Moscow, Russakov Club. K. Melnikov, 1927-29 ...... Tokyo, Nagakin Capsule Tower, N. Kurokawa, 1971 ... Tokyo, Olympic Halls, K. Tange, 1961-64





Rotterdam, Van Nelle Factories, J.A. Brinkman/L.C. Van der Vlugt, 1928-31





Amsterdam, Orphanage, A. Van Eyck, 1955



منبع : پاورپوینت های مرمتی
 
آخرین ویرایش:

Maryam.PZ

کارشناس ارشد مرمت ابنیه
کاربر ممتاز
برنامه مشارکتی، ایکوموس، داکامومو و یونسکو :

تحت یک استراتژی جهانی برای داشتن یک لیست معتبر مرکز میراث جهانی خود را در کمک به کشورهای عضوی که دارای تعداد کمی میراث برای حمایت، حفاظت و یا نامزد نمودن یک اثر دارند، بسیج کرد. در کنا رآن یک رویکرد فعال با توجه به شناسایی
و مستند سازی گروههایی از میراث که کمتر به آنها پرداخته شده است اتفاق افتاد که این گروهها نیز بتوانند در فهرست میراث جهانی قرار بگیرند.یکی از این گروهها میراث مدرن است که شامل معماری، برنامه ریزی شهری و طراحی منظر قرن نوزدهم و
بیستم می باشد.در ماه می سال 2003 از مجموع 730 ساختمان و سایت در فهرست میراث جهانی فقط 12 تا مربوط به میراث مدرن بود.
بر این اساس در آغاز سال 2001 مرکز میراث جهانی یونسکو،ایکوموس(شورای بین المللی آثار و محوطه ها) و داکامومو (سازمانی برای مستند سازی ساختمان ها ، سایت ها و محلات جنبش مدرن) یک برنامه مشترک را برای شناسایی ، مستند سازی و
ترویج میراث مصنوع قرن نوزدهم و بیستم – برنامه میراث مدرن- راه اندازی کردند. با کمک های مالی از طرف دولت هلند، این برنامه با تمرکز بر بالا بردن سطح آگاهی در رابطه با میراث معماری، برنامه ریزی شهری، و طراحی منظر در دوران مدرن بود که بخصوص
به دلیل ضعف حفاظت حقوقی و کم توجهی مردم آسیب پذیر شده بودند.

برنامه میراث مدرن قصد دارد که یک چهارچوب تفکر مفهومی بر اهمیت این میراث، حفاظت آن و برخی از مسائل محوری در مورد شناسایی و ارزشیابی آن ایجاد کند. این چهارچوب از طریق جلسات مختلف منطقه ای در مورد میراث مدرن که توسط مرکز میراث
جهانی برگزار شده اند، توسعه می یابد. و علاوه بر این باید در آینده روند مطالعات جدی تر و تجریبات عملی ای که کشورهای عضو عهده دار آن هستند را تسهیل کند. مرکز میراث جهانی در حال حاضر در حال انتشار نتایج و توصیه های نشست های منطقه ای
میراث مدرن است.
میراث مدرن به طور فزاینده ای بدون بحث درست و ارزیابی ارزش های نهفته در آنها موضوع دگرگونی شدید یا تخریب هستند، علاوه بر این تغییرات سریع اجتماعی اقتصادی در جامعه نیاز به استفاده عملکردهای مختلف و درک ضعیف از اهمیت این دارایی ها
و سایتها، نقشی به همان اندازه مهم را در دگرگونی و تخریب این آثار را بازی می کنند.
علاوه بر دارایی های میراث سنتی مانند سایت های باستان شناسی و مونومان ها، دارایی های مدرن و سایتها ، باید توجه بشود که آنها نیز ارزش حفاظت و انتقال به آینده را دارند.

لیست آثار مدرنی که تا جولای سال 2011 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده اند :

1. Works of Antoni Gaudí, Spain (i, ii, iv); 1984, 2005
2. Brasilia, Brazil (i, iv); 1987
3. Palaces and Parks of Potsdam and Berlin, Germany (i, ii, iv); 1990, 1992, 1999
4. Skogskyrkogården, Sweden (ii, iv); 1994
5. Bauhaus and its Sites in Weimar and Dessau, Germany (ii, iv, vi); 1996
6. Palau de la Música Catalana and Hospital de Sant Pau in Barcelona, Spain (i,ii,iv); 1997
7. Hospicio Cabañas, Guadalajara, Mexico (i, ii, iii, iv); 1997
8. Museumsinsel (Museum Island) Berlin, Germany (ii, iv); 1999
9. Rietveld Schröderhuis (Rietveld Schröder House), the Netherlands (i, ii); 2000
10. Ciudad Universitaria de Caracas, Venezuela (i, iv); 2000
11. Major Town Houses of the Architect Victor Horta (Brussels), Belgium (i, ii, iv); 2000
12. Tugendhat Villa in Brno, Czech Republic (ii, iv); 2001
13. Historic Quarter of the Seaport City of Valparaiso, Chile (iii); 2003
14. The White City of Tel-Aviv - the Modern Movement, Israel (ii, iv); 2003
15. Royal Exhibition Building and Carleton Gardens, Australia (ii, iv, vi) 2004
16. Muskauer Park / Park Muzakowski, Germany/Poland (i, iv); 2004
17. Chhatrapati Shivaji Terminus (formerly Victoria Terminus), India (ii, iv); 2004
18. Luis Barragán House and Studio, Mexico (i, ii) 2004
19. Varberg Radio Station, Sweden (ii, iv) 2004
20. Liverpool - Maritime Mercantile City, UK (ii, iii, iv); 2004
21. Urban Historic Centre of Cienfuegos, Cuba, (ii, iv); 2005
22. Le Havre, the city rebuilt by Auguste Perret, France, (ii, iv); 2005
23. Centennial Hall in Wroclaw, Poland, (i, ii, iv); 2006
24. Central University City Campus of the Universidad Nacional Autónoma de México
(UNAM), Mexico, (i, ii, iv); 2007
25. Sydney Opera House, Australia, (i); 2007
26. Berlin Modernism Housing Estates, Germany, (ii, iv); 2008
27. Rhaetian Railway in the Albula / Bernina Landscapes, Italy & Switzerland, (ii, iv); 2008
28. Stoclet House, Belgium, (i, ii); 2009
29. La Chaux-de-Fonds / Le Locle, watchmaking town planning, Switzerland, (iv); 20
30. Fagus Factory in Alfeld, Germany, (ii, iv); 2011

قوانین اساسی داکامومو :

1- اهداف عمومی داکامومو:
الف-عمل کردن به عنوان نهاد ناظر در قبال ساختمان های مدرنی که در معرض خطر و تهدید قرار گرفته اند.
ب- تلاش برای بر انگیختن علاقه عموم مردم و مقامات مسئول به اهمیت این بخش از میراث قرن بیستم.
ج- تبادل دانش و اطلاعات در معماری مدرن و حفاظت و مستند سازی آنها.

2-از آنجایی که شرایط در کشورهای مشارکت کننده متفاوت است حزب های کاری ملی منطقه ای داکامومو متناسب با خواسته های محلی عمل خواهند کرد به منظور تاسیس حزب کاری محلی یا ملی رضایت شورای داکامومو حتما باید گرفته شود.

3-حزب های ملی محلی داکامومو می توانند یا خودمختار عمل کنند و یا به صورت عنکبوتی در شبکه کار کنند. بدین معنا که می توانند نهادهایی که قبلا وجود دارد را با توجه به معیارهای داکامومو، مجاب به کار کنند.

4-هر دو سال یکبار کنفرانس بین المللی داکامومو برگزار خواهد شد، کشور میزبان توسط شورای داکامومو در کنفرانس قبلی انتخاب خواهد شد. حزب میزبان سازماندهی و هزینه کنفرانس را به عهده خواهد داشت.

5-در کنفرانس داکامومو بین المللی برنامه عملکرد دو سال آینده طرح ریزی خواهد شد. حزب محلی ملی در کنفرانس آینده درباره پیشرفت خود گزارش خواهد داد.

6- ساختار ارگانی داکامومو به شرح ذیل است:

حزب های کاری ملی محلی نماینده ای را انتخاب می کنند.
نمایندگان ملی محلی شورای داکامومو را تشکیل میدهند. شورای داکامومو عملکرد در دو سال آینده را طرح ریزی می کنند.شورا کمیته اجرایی را هر دو سال یکبار انتخاب می کند. هر یک از نمایندگان ملی محلی، صاحب یک رای می باشند.
کمیته اجرایی داکامومو از رئیس منتخب، دبیر منتخب، عضو منتخب و عضو منصوب که نماینده حزب ملی محلی میزبان کنفرانس آینده است تشکیل شده است.رئیس و دبیر مسئول فعالیت های عمومی بین المللی داکامومو در دبیرخانه آن هستند. کمیته
اجرایی داکامومو جوابگوی شورا بوده و هر دو سال یکبار گزارش می دهد.

7- شورا می تواند کمیته ها ی مخصوص بین المللی برای اقدام در موارد خاص را منصوب کند.



منبع : پاورپوینت های مرمتی
 

Maryam.PZ

کارشناس ارشد مرمت ابنیه
کاربر ممتاز
فعالیت ها :

کنفرانس های بین المللی
DOCOMOMO کنفرانس های دوسالانه بین المللی را سازماندهی می کند. این کنفرانس ها به موضوعاتی اختصاص داده شده اند که با جنبه های مهم جنبش مدرن مرتبط می باشند. کنفرانسها همچنین یک بعنوان یک پلت فرم هستند که متخصصان سراسر
جهان در آنجا با یکدیگر دیدار و تبادل اطلاعات میکنند. از سال 2006 کارگاه بین المللی دانشجویی به شکل کنفرانس سازماندهی شد. که این کنفرانس دانشگاهها و مدارس معماری جهان را برای ترکیب تئوری و عمل در یک نمونه موردی با مشارکت نسل های
مختلف محققان گرد هم آورد.
دیگر کنفرانس بین الملی DOCOMOMO و کارگاه بین المللی در شهر مکزیکو سیتی در آگوست 2010 با موضوع " زندگی در مدرنیته شهری" برگزار می شود.

کمیته بین المللی متخصصان:
چهار کمیته بین المللی شامل متخصصان در معماری مدرن، تئوری و منظر تحت نظارت DOCOMOMO بین المللی کار میکنند.
ثبت
فناوری
شهرسازی و منظر
آموزش و تئوری(فرضیه)

سمینارهای بین المللی:

ISC/ ثبت ، اولین سمینار خود را در اکتبر 2003 در آتن با موضوع، ورزشها، بدن( جسم) و معماری مدرن برگزار کرد.
ISC/ فناوری 9 سمینار را سازماندهی کرده است که از جمله مهم ترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
1996چوب و جنبش مدرن، 1999
تکنولوژی رنگ های مدرن: آرمانها و حفاظت از محیط زیست،2000
سنگ در ساختمان های مدرن، سال 2001
نور در معماری مدرن، سال 2003 ، Veyborg روسیه
مرمت میراث فرهنگی بعد از جنگ، 2004 نیویورک امریکا
اقلیم ساختمان، 2005، Löbau، آلمان
چالش های حفاظت بتن، 2009، Wroclaw، هلند

انتشارات DOCOMOMO:

•مجموعه مقالات همایشهای بین المللی
•مجموعه مقالات سمینارهای فناوری
•جنبش مدرن در معماری: گزیده ای از ثبت های DOCOMOMO(ده ناشر، روتردام، 2000). این کتاب شامل حدود 800 مرجع از 1000مرجع بعلاوه فیش هایی است که ثبت بین المللی را تشکیل می دهند.

نشریه DOCOMOMO : تنها نشریه بین المللی است که به طور منظم تحقیقات اخیر در زمینه سایتها و ساختمان های جنبش مدرن را به طور مختصر و مفید ارائه می کند.
این نشریه ای که سالی دو بار منتشر می شود مقالات معماران و مورخان معماری برجسته را که به تمام جنبه های معماری مدرن از تاریخ و فرم تا حفاظت و فناوری پرداخته اند را ذکر می کند. و زنگ خطرها برای ساختمانهای در معرض خطربه صدا در می آورد
و خوانندگان را از کنفرانسها ، همایشها و برنامه های تحقیقاتی بر توانمند سازی و حفاظت میراث قرن بیستم مطلع می کند.
آخرین بخش از هر مجله شامل یک فهرست آپدیت از همکاران بین المللی است که (این همکاران) در دانشگاهها ، مدرسه های معماری، موزه ها و ادارات دولتی برای حفاظت میراث جنبش مدرن مشغول به کار هستند


معیارهای انتخاب برای ثبت بین المللی داکامومو :

Technological Merit•ارزش فناوری
-آیا این کار از طریق فناوری و بیانی مدرن به حل چالش های ساختاری، طراحی و یا زیبایی شناسی می پردازد؟



Alcoa Building, SOM, San Francisco, 1967

Social merit
•ارزش اجتماعی
-آیا این طراحی منعکس کننده الگوهای در حال تغییر از زندگی قرن بیستم استش؟
-آیا طراح از طریق فرم کار و عملکرد آن جهت بهبود شرایط زندگی ، شرایط کاری و یا رفتارهای انسانی تلاش می کند؟




Eichler Houses, SF Bay Area 1950s-60s

Artistic and aesthetic merit
•ارزش هنری و زیبایی شناسی
- آیا این کار مهارت ترکیب بندی، کنترل و کاربرد تناسبات،مقیاس، مواد و مصالح و جزئیات را به تصویر می کشد؟



Salk Institute, Louis Kahn, LaJolla, CA 1959-1965

Canonic merit
•ارزش گزینش

- آیا کار و معمار آن مشهور(نامی) و تاثیر گذار هستند؟
- آیا این کار ستودنی است؟



Marin Civic Center, Frank Lloyd Wright, San Rafael, CA 1957​

Referential value
•ارزش مرجع بودن
- آیا ویژگی های این کار باعث اثر گذاری بر نتیجه کار طراحان دیگر می شود؟



The Sea Ranch, MTLW, Halprin, et al, 1965​

integrity
•یکپارچگی

- آیا طرح اصلی از بین نرفته است؟



Kaufman Desert House, Richard Neutra .................................................. Palm Springs, CA 1946



منبع : پاورپوینت های مرمتی
 
بالا