[مبانی رنگ] رنگ کف و تأثیر آن در طراحی داخلی

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار



دیوارها و گوشه های فضا معمول ترین بخش ها برای رنگ کردن خانه هستند و عموما افراد از کف خانه و تأثیری که رنگ آن می تواند بر زیبایی خانه داشته باشد غافل می مانند. اگر به دنبال تغییری اساسی در طراحی داخلی خانه ، یا به دنبال راهکاری هوشمندانه برای ایجاد حس بلندی، انرژی یا آرامش در اتاقتان هستید، یکی از راه های پیش روی شما انتخاب رنگ مناسب برای کف است.


رنگ مناسب کف خانه

گرچه استفاده از رنگ در کف محدودیت و زحمت بیشتری نسبت به دیوار دارد، اما تأثیرگذاری آن ارزش این کار را دارد. مصالح مختلف کف همچنین هزینه و الزامات نصب متفاوتی دارند. فرش ها و موکت ها ساده ترین راه برای اضافه کردن رنگ به کف هستند در حالی که تایل ها معمولا کار بیشتری نیاز دارند. رنگ کردن کف با رنگ های مخصوص نیز می تواند گزینه دیگری باشد.

از رنگ های تند برای مرتفع نشان دادن فضا استفاده کنید.
رنگ کف می تواند بر درک دیداری ما از ارتفاع فضا تأثیر داشته باشد. این راهکار خصوصا در فضاهایی فرعی مثل نیم طبقه ها می تواند بکار گرفته شود. می توانید از رنگ هایی تند مثل آبی تیره استفاده و حس عمق بیشتر در کف ایجادکنید.

استفاده از رنگ های تیره برای برای مرتفع نشان دادن فضا

با رنگ سفید آرامش و سکون ایجاد کنید.

شلوغی و اغتشاش بصری می تواند سکوت و آرامش مورد نیاز در فضای تفکر، گفت وگو یا موسیقی خانه شما را از بین ببرد. با انتخاب پوششی سفید رنگ و نزدیک به رنگ دیوارهایتان برای کف، محیط اتاق را محدود کرده و حس سکون ایجاد کنید.


رنگ سفید برای کف خانه

رنگ های غیرمتعارف بکار ببرید.
در خانه های کوچک ، سطح کف اتاق ها مکان مناسبی برای استفاده از رنگ های سیر است. رنگ های قوی در سقف تأثیر بصری کمتری نسبت به سطوح پیرامونی دارند و از سوی دیگر استفاده از رنگ های تند برای دیوارها فضا را کوچک تر نشان می دهد.
رنگی خاص برای کف انتخاب کنید و تمام خانه را با آن بپوشانید. شاید تصور شما خلاف این موضوع باشد، اما گاهی استفاده گسترده از رنگی غیرمتعارف می تواند آن را عادی و معمول نشان دهد.


استفاده از رنگ های غیرمتعارف برای کف خانه

با رنگ های گرم خانه را پرانرژی کنید.
اگر خواهان حسی گرم و مثبت در اتاقتان هستید، استفاده از رنگ های گرم می تواند دما و انرژی فضای شما را افزایش دهد.


رنگ گرم و پر انرژی برای کف آشپزخانه

ترکیب رنگ های مناسب و ایجاد تعادل
همانند یک منظره و چشم انداز لذت بخش، ترکیب فرم ورنگ فکر شده در فضای داخلی می تواند لذت زندگی در خانه را افزایش دهد. در فضاهایی مانند تصویر که شما به دنبال ترکیب تابلوها و مبلمانی با رنگ هایی پرنشاط هستید،انتخاب کف پوش مناسب ترکیب رنگی درستی ایجاد کرده و باعث تعادل بصری در اتاق می شود.

ترکیب رنگ های مناسب و متعادل در کف نشیمن

استفاده از نقوش در کف

استفاده از طرح ها و الگوهای تکرار شونده می تواند ظاهری متفاوت به فضای ساده شما بدهد.



کف طرح دار و دارای نقوش برای خانهبه یاد داشته باشید که کفپوش هایی با نقوش مورب می توانند فضای شما را گسترده تر نشان دهد.

بارنگ های روشن و لطیف فضا را پرنور تر کنید.

استفاده از رنگ های روشن در کف خصوصا در فضاهای رو به آفتاب ، به انعکاس نور کمک کرده و سایه روشن های زیبایی در اتاق ایجاد می کند.


پرنور کردن فضا با استفاده از رنگ های روشن در کف

همواره در انتخاب رنگ به این موضوع توجه کنید که در فضای مورد نظرتان به دنبال چه کیفیت فضایی ای هستید تا بتوانید بهترین راهکار را استفاده کرده و به جوابی مناسب برسید.

منبع :

houzz.com - apartmenttherapy.com
 
بالا